eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
995 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 موسسه مطالعاتی شناخت، فعال در زمینه رسانه و مخاطب پژوهی در جهت انجام پروژه های خود، از تعدادی نیروی متعهد و کارآمد با شرایط ذیل دعوت به همکاری می‌نماید. 🔻عنوان شغلی: - پژوهشگر و تحلیلگر داده های کمی و کیفی (تمام وقت) - مصاحبه گر عمیق و پرسشگر میدانی و تلفنی(دورکاری) : ▫️ ساکن شهر تهران - بازه سنی ۲۲ الی ۲۸ سال - ▫️ کارشناسی و مقاطع بالاتر ▫️توانمندی‌ نگارش و آشنایی کامل با روش های تحقیق و ابزارهای کمی و کیفی ▫️ توانمندی انجام مصاحبه های عمیق و نیمه عمیق و انجام پیمایش های خیابانی و تلفنی ▫️دارای حقوق، بیمه و مزایا برای نیروهای تمام وقت و انعقاد قرارداد یکساله با تمام افراد ▫️واجدین شرایط، رزومه خود را به همراه زمینه های مورد علاقه و مدل پیشنهاد همکاری به شماره زیر در شبکه های اجتماعی بله و واتساپ ارسال بفرمایید: 📳 ۰۹۰۳۱۴۱۴۰۳۹ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌شناخت آثار موعودگرایی در رفتار فطری بشر (بخش سوم) 💠منشور فطری رفتار منتظرانه در تشیع 🖋سیدمحمدتقی موسوی کراماتی، دکتری علوم قرآن و حدیث 🔸با وجود پیوستگی زمانی و تداوم تاریخی نگاه و رفتار موعودگرایانه از سوی بشر، ثابت می‌‌شود که مطالبه پایدار موعودخواهی، برخاسته از یک جوشش درونی است که خاستگاهی جز فطرت نمی‌توان برای آن تعریف کرد. و از آنجایی که این خواسته مُنبعث از فطرت انسانی است پس دین بهترین منبعی است که می‌‌تواند آن را در دنیای بیرونی انسان محقق سازد. و در میان ادیان تنها مذهب تشیع است که به صورت نظام‌مند پاسخگوی موعودگرایی فطری و موعودخواهی بشر در همه ابعاد آن است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝| بازخوانی مختصری از منجی باوری (بخش اول) 💠 منجی باوری در آیین‌های کنفوسیوس، هندو و بودا 🖋دکتر میثم شادپور؛ استاد دانشگاه و کارشناس مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی 🔸در چین ادیان مختلفی حضور دارند که از جمله آنها، سه آیین کنفوسیوس، دائو و بودا است که هر یک از آنها به بُعد خاصی نظر دارند و تجمیع و تلفیق آنها به دین واحدی با نام «تسونگ جیائو» انجامیده است: آیین کنفوسیوس بُعد اخلاقی و شعائر گذر، آیین تائو نظام شناخت و برنامه های جشن‌های سالیانه و آیین بودا تقلیل رنج، نجات اخروی و مراسم مردگان را پوشش می‌دهند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 💠 الزامات تحقق جامعه توحیدی مبتنی بر حکمرانی اسلامی 🖋دکتر محمدمهدی جهان پرور؛ نویسنده و پژوهشگر 🔸با مروری بر نهج‌البلاغه متوجه می‌شویم که حکمرانی به شکل یک الگوی آرمانی در بستر جامعه‌ توحیدی توصیف شده و همواره رعایت مبانی اسلامی ناظر بر حکومت، برای استمرار حاکمیت الهی مورد توجه بوده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. 💢 fekrat.net/?p=8237 ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔻خصوصیّت‌های دولت انقلابی در پیامِ نوروزیِ رهبر انقلاب: فضیلت‌های دولت انقلابی ✍ مهدی جمشیدی [۱] «دولتِ متفاوت»؛ عبور از گذشتۀ تلخ رهبر انقلاب گفت: «این دولت، ریل جداگانه از دولت قبلی دارد.» آری، «دولت انقلابی» نسبت به «دولت اعتدال‌گرا»، تمایزها و گسست‌های فراوان دارد؛ چنان‌که یک «چرخشِ گفتمانی» رخ داده و سیاست‌های رسمی، در مدار و مجرای دیگری قرار گرفته‌اند. پاره‌ای از دولت‌ها در امتداد یکدیگر هستند و تنها در برخی از شئون، متفاوت هستند، امّا برخی دیگر، آنچنان مستقل و خویش‌بنیاد هستند که باید آنها را یک «نقطۀ عطف» شمرد. به‌این‌ترتیب، سیاست‌های دولتی از قلمرو «اسلام رحمانی» به قلمرو «اسلام انقلابی» تغییر یافته است و به‌جای نظریۀ دوگانۀ ساختگیِ «آشتی با دنیا/ قهر با دنیا»، دوگانۀ «پیشرفت برون‌زا/ پیشرفت ‌درون‌زا» در مباحث رسمی، رونق پیدا کرده است. [۲] «دولتِ مردمی»؛ بازگشت به امر اجتماعی رهبر انقلاب گفت: «این دولت، دولت مردمی و علاقمند به حرکت‌های مردمی است.» گرایش به بازگرداندن قدرت به مردم و به کمک طلبیدن آنها برای اصلاح امور، واقعیّتی است که تاکنون در برنامه‌های این دولت، تجلّی‌ها و نمودهایی داشته است. در دولت قبل، تنها در «حلقه‌های بسته و محدود»، تصمیم‌گیری می‌شد و سیاست‌ها، «جنبۀ محرمانگی» داشت. خصوصیّت تکنوکرات‌ها همین است که از مردم، گریزان هستند و «شرکای سیاسی و اقتصادیِ» خویش را بر «مردم» ترجیح می‌دهند. آری، آنها در خطابه‌های سیاسی، از مردم سخن می‌گویند و مردم‌فریبی می‌کنند، امّا در عمل، از مردم بیگانه‌اند و برای مردم، ارزش و اعتباری قائل نیستند. در نظر اینان، مردم حقیر و رعیّت هستند و باید از جیب خویش، «حقوق‌های نجومی» به مدیران تکنوکرات بپردازند تا این «ذخایر نظام» (!) بر کرسی قدرت تکیه بزنند و مردم را مفتخر به حضور خویش کنند. [۳] «دولت امیدآفرین»؛ در انتظار آیندۀ روشن رهبر انقلاب گفت: «این دولت، امیدهایی را در مردم زنده کردند.» جامعۀ ما هم دچار «بی‌اعتمادی سیاسی» است و هم گرفتار «ناامیدی اجتماعی»، و این هر دو، حاصل «سیاست‌های غلطِ دولت اعتدال‌گرا» در طول هشت‌سال گذشته است. این دولت تنبل و کم‌مایه، ضربۀ سخت و تلخی به «سرمایۀ اجتماعیِ انقلاب» زد و بخش‌های مهمّی از مردم را به چالۀ «سرخوردگی» و «انفعال» و «پریشانی» افکند. مردم به تحوّل رأی داده‌اند و در انتظار تحوّل هستند و می‌خواهند زندگیِ روزمرّه‌اشان، به تجربۀ شیرین و خوشایندی دست یابد. «اقتصاد برجامی»، معیشت مردم را به آتش کشید و هیچ‌یک از وعده‌های انتخاباتیِ خویش را عملی نکرد، بلکه برعکس، تلاطم‌ها و بحران‌های بزرگی پدید آورد. این‌همه، سبب‌سازِ عبور مردم از تکنوکرات‌های مدّعی و تنبل شد و نیروهای انقلابی را به قدرت رسانید. اکنون این دولت با امیدهای شکل‌گرفته و چشم به آینده دوخته روبروست. [۴] «دولت پُرتحرّک»؛ پانهادن به میدانِ کنشگری رهبر انقلاب گفت: «این دولت، تحرّک دارد.» این‌که دولت از نیروهایی تشکیل شده باشد که «میدانی» باشند و «گزارش‌خوان» و «دفترنشین» نباشند، زمینۀ بسیار مناسبی برای اتّفاقات مبارک و شیرین است. ما از تجربۀ دولت «نشسته» و «خسته» و «فرسوده» عبور کرده‌ایم و اینک با نیروهایی مواجه هستیم که «در صحنه» و «عینی» هستند و «از بالا به پایین» نگاه نمی‌کنند. «پویایی» و «جنبش» و «فاعلیّت»، خصوصیّتی است که گره‌ها را خواهد گشود و آیندۀ خوشایندی را رقم خواهد زد، برخلاف دولت قبل که حتّی با وجود اعتراض‌های اجتماعیِ گسترده نیز تکان نمی‌خورند و احساس مسئولیّت نمی‌کردند. از نظر اجتماعی، مردم احساس کرده‌اند که به این دولت، دسترسی دارند و فریاد و انتقاد و اعتراض‌شان در صحنه شنیده می‌شود و «پاسخ‌گوییِ عینی»، یک واقعیّت است. [۵] «دولت عمل‌کننده»؛ تحقّقِ گشایش‌های تدریجی رهبر انقلاب گفت: «این دولت، پیشرفت خواهد کرد؛ هرچند مشکلات به‌تدریج برطرف می‌شوند و امسال بخشی از اینها برطرف شود.» نباید انتظار داشت که دشواری‌های تحمیل‌شدۀ هشت‌ساله، به‌صورت «دفعی» و «ناگهانی» رفع شوند و ناگهان، روزهای خوب از راه برسند، بلکه باید «صبوری» ورزید و «توقع نامعقول» نداشت. «کم‌کاری‌ها و ندانم‌کاری‌های هشت‌سال»، در عرض یک سال برطرف نخواهند شد و خطاهای راهبردیِ گذشته، «شتابان» زائل نخواهند شد. برخی کسانی‌که بدخواه و بددل هستند و می‌خواهند دستاویزی برای فضیلت‌سوزی و خدعه‌گری بیابند، «توقع‌های ناموجّهِ» خویش را مطرح می‌کنند و به این واسطه، مدّعی می‌شوند که دولت انقلابی، «ناکام» و «عاجز» مانده است؛ حال‌آن‌که باید در عین حسّاسیّت نسبت به جهت‌گیری‌ها و انتصاب‌ها، انتظار «معجزه» نداشت و از مدار «انصاف» خارج نشد. پیش‌بینیِ آیت‌الله خامنه‌ای این است که دولت به سبب خصوصیّاتش، قادر خواهد بود که وعده‌ها و شعارها را محقّق کند. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
حاشیه‌های تبیینی بر بُرش‌هایی از سخنرانی نوروزیِ رهبر انقلاب.pdf
77.1K
🔻حاشیه‌های تبیینی بر بُرش‌هایی از سخنرانی نوروزیِ رهبر انقلاب https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت دوم 👇👇👇👇👇👇👇👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸 قسمت دوم ⏰ مدت زمان: ۴۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
⬛️ پیام تسلیت مقام معظم رهبری به مناسبت درگذشت حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی (ره) 📆باز نشر به مناسبت سوم فروردین سالگرد درگذشت حضرت استاد سید جلال الدین آشتیانی (ره) •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸قسمت سوم 👇👇👇👇👇👇👇👇 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
فایل کامل صوتی 💠 برنامه بدون توقف 📌 گفتگوی فعالان رسانه ای با استاد حسن رحیم پور ازغدی 🔸 قسمت سوم ⏰ مدت زمان: ۴۹ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠دختراسکیت باز و گذر از سنت‌ها 🔸«دختر اسکیت باز» یا «Skater Girl» نام فیلمی در ژانر درام اجتماعی است که زندگی دختری به نام پررنا (Prerna) از روستای «کمپور» هند را روایت می‌کند. روستای که در قرن 21 همچنان مقهور ساختار سنتی و تبعیض آمیز خود بوده که به راحتی تغییر را بر نمی‌تابد. 🔸اراده‌ای معطوف به قدرت در جوامع سنتی همواره میل به حفظ شرایط موجود دارد. این قدرت می‌تواند تنها و لزوما، قدرت رسمی نبوده و مانند آن‌چه در فیلم «دختر اسکیت بازِ» شاهدیم، قدرت سنت و نهادهای قبیله‌ای در جامعه‌ای توسعه‌نیافته در عرصه‌ی اقتصاد و فرهنگ باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 |‌ جایگاه نوروز در اندیشه دینی و اسلامی 🎙حجت‌‌الاسلام دکتر علی شفیعی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی 🔸جامعه‌ای شاد است که حرکت‌آفرین می‌باشد و از آن انتظار تحول، پیشرفت، آبادانی و اخلاقی‌‌زیستن را می‌‌توان داشت و روشن است که جامعه مملو از غم، در آن امکان تحول و پیشرفت و... میسر نخواهد بود. در پاره‌‌ای از روایاتی که تراث روایی ما وجود دارد، آمده است که عید یعنی آن روزی که در آن معصیتی نشود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰ مدت زمان: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ حاشیه‌های تبیینی بر بُرش‌هایی از سخنرانی نوروزیِ رهبر انقلاب 🖋دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸«روزمرّه‌اندیشی» و «اکنون‌زدگی»، آفت حکمرانی است. اغلب حاکمان، برای آن‌که اعتبار و وجاهتِ اجتماعیِ خویش را حفظ کنند و اقبال مردم را نسبت به خویش از دست ندهد، به بیش از «خواسته‌های جاری» نمی‌پردازند و از اکنون برای آینده، چیزی اندوخته نمی‌کنند، بلکه با «آینده‌فروشی»، فردای ماندگار را فدای امروزِ رفتنی می‌کنند تا مردم را بفریبند. ساده‌لوحان نیز تصوّر می‌کنند که فراوانی و وفور دورۀ اینان، به‌راستی برخاسته از پیشرفت است و این گشایش‌های ظاهری و قشری، دوام و وفا دارند، حال‌آن‌که «روزهای تلخ و سخت» در انتظارشان نشسته است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🎥 نشست تخصصی سواد رسانه_دی ۹۶ 💠 سبک زندگی در سینمای هالیوود 🔸دکتر محمدحسین فرج‌نژاد 🔸حجت‌الاسلام علی قهرمانی دانلود در لینک زیر: 💢fekrat.net/?p=8293 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝 |‌ جایگاه نوروز در ادبیات فارسی 🎙دکتر محمود رنجبر، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه گیلان 🔸در آغاز اسلام مسلمانان به عید نوروز، همانند مهرگان و سایر اعیاد اهمیت ویژه‌‌ای قائل شدند. حتی از طرف پادشاهان و امیرانی که از جانب خُلفای بغداد گماشته شده بودند، این اعیاد به رسمیت شناخته شد. یکی دیگر از علل توجه فوق‌‌العاده به نوروز، تقارن جشن‌‌هایی هست که در زمانه‌‌ی نوروز اتفاق می‌‌افتاد؛ همانند: پنجه کوچک، پنجه بزرگ، گاهَن‌‌بار ششم، زادروز زرتشت، ایام فروَردِگان و جشن سوری. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰ مدت زمان: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ بررسی اجمالی نوروز در منظر روایات 🖋 محمدرضا امیدی‌زاده، پژوهشگر و نویسنده 🔸انسان هر چه را که دین فرموده باید نصب العین خود قرار دهد و هر چه که نهی فرموده است از آن اعراض کند، در این یادداشت سعی می‌شود بدون هیچ شائبه‌ای از تعصب و تقلید کورکورانه، تنها به نظر دین اسلام با توجه به مبانی غرّاء شریعت به مسئله نوروز پرداخته شود. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌نوروز باستانی در اندیشه اسلامی 🖋 سید محمدامین موسوی، پژوهشگر و نویسنده 🔸بزرگداشت نوروز در دین مبین اسلام و اندیشۀ اسلامی نه تنها مذموم نیست، بلکه خوب و راجح هم هست، علاوه بر اینکه رسومی مانند دید ‌و ‌بازدید که همان صلۀ رحم است؛ پوشیدن البسۀ نو و زیبا و نظافت که مورد تأیید احادیث هم هست و… که در نوروز وجود دارد، می‌تواند بر ارجحیت این رسم سنّتی دیرینه بیفزاید. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌نوروز از دیدگاه فقهی؛ تأیید یا رد؟ 🖋 محمد کرمی نیا، پژوهشگر و دانشجوی دکتری تخصصی کلام امامیه 🔸تأیید یا عدم تأیید نوروز از طریق روایات، کاری بس مشکل است؛ اگرچه می‌‌توان از طریق تجمیع روایات مؤید نوروز، با همه ضعف سندی‌‌شان، اطمینان به تأیید نوروز و اصل صدور آن‌‌ها پیدا کرد؛ روایاتی که خود به تنهایی به دلیل ضعیف‌بودن چنین اطمینانی را برای ما حاصل نمی‌‌کنند. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ عید نوروز در اندیشه دینی اسلامی 🖋 مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی 🔸 قرآن کریم می‌‌فرماید: «هنگامی که بهار آمد پس یاد کنید قیامت را» در آیه ۵۰ سوره روم نیز می فرماید: «فَانظُرْ إِلَى آثَارِ رَحْمَتِ اللَّـهِ کَیْفَ یُحْیِی الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِهَا إِنَّ ذلِکَ لَمُحْیِی الْمَوْتَىوَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیر» به آثار رحمت الهی بنگر که چگونه زمین را بعد از مردنش زنده می‌کند؛ چنین کسی (که زمین مرده را زنده کرد) زنده‌کنندۀ مردگان (در قیامت) است؛ و او بر همه چیز تواناست.» 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔰 نوروز، عید زندگی است (*قدرتِ فرهنگی و معنوی نوروز*) ✍مسلم گریوانی هیچ عیدی به اندازه نوروز در متن زندگی مردم تجلی نکرده است! عیدی که حتی لباسهای تنت را تغییر می‌دهد! بلکه روزها قبل از تحویل سال نو، تو را به بازار می‌کشاند و رخت‌های کهنه را از تنت بیرون کرده و در بَرت می‌کند. نوروز، آنقدر نیرومند است که تمام اعضای خانه را نه صرف جارو زدن بلکه وادار به می‌کند و هنوز تحویل سال نشده تمام فرش‌ها را شستشو، تمام اتاقها را رُفتُ رو و خاکروبی می‌کند و از دل شلوغی‌های زندگی و کارهای متراکم آخر سال، پای همه را به آرایشگاه می‌کشاند. نوروز، عیدی است که این قدرت را دارد تا تمام دوستان، خویشان و بلکه همسایگانی را که مدتهاست یکدیگر را ندیده باشی بهم پیوند دهد. عیدی که حتی اگر از کسی دلخور باشی، غرورت را می‌شکند، از ورای شکستن خورده شیشه‌های غرور، دستت را از جیبت بیرون می‌کشد :wave:و در دست طرف مقابل میگذارد و می‌فشرد! نوروز، حتی به آدمهای بخیل و اهل رشک، نیز رحم نمی‌کند! این قدرت را دارد که دست خسیس را به جیب می‌برد و عاشقانه به کودکان عیدی میدهد و خاطرات شیرین و ماندگاری را برای نونهالان رقم میزند. نوروز، تمام تاجران و بازاریان را پیش از تحویل سال، به میز تدبیر و محاسبه دخل و خرج و برنامه ریزی بهتر می کشاند. نوروز، نه فقط پیوند بین افراد و خانواده‌ها ایجاد میکند، بلکه پیوند آنها را از شهری به شهری بلکه کشوری دیگر می‌کشاند، سفره عشق و هفت سین می‌گستراند، و دورهمی عشق و شفقت پهن می‌کند و با آجیل و شیرینی و شکلات و ... نگاه‌های مهرآمیز آنها را به یکدیگر گره می‌زند. وقتی از دور و از فراز به این عید نوروز می‌نگریم، می بینیم این عید، حامل فرهنگ و معنویتی است که می تواند روابط سرد امروز ما گرما ببخشد، به سرگرمی‌های کاذب، و دورهمی‌های توخالی و فضای مجازی که ما را از همدیگر دورتر میکند معنا و انرژی و روشنایی ببخشد. این است که معتقدم ، است! این عید برازنده و شایسته ملت با فرهنگی چون ایران و ایرانیان است. عید باستانی و فرهنگی و معنوی نوروز بر همه فارسی زبانان و ایرانیان مبارک باشد. •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝| تحلیلی درباره نوروز در اسلام نوروز یا روزی نو؟ 🖋 فاطمه پورحسن درزی، پژوهشگر و نویسنده 🔸 نوروزِ بعد از اسلام ذیل تحول اساسی بسیاری از خرده‌فرهنگ‌های حاکم بر سرزمین ایران، تغییر ماهیت بنیادین را تجربه کرده است؛ تا جایی که از جشنی برای بزرگداشت پادشاهان و تقدیم هدایایی از طرف رعیت به پادشاه، تبدیل شده است به آیینی مردمی برای احیای رابطه انسان با مبدأ هستی، بازنگری در عملکرد شخصی انسان در سال گذشته، تازه‌سازی روابط خویشاوندی و دوستانه، بازسازی و نوسازی منزل و محیط زندگی خانوادگی و حتی سازمانی. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۳ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
📝|‌ انقلابی‌گری نامومنانه در تجربه سازمان مجاهدین خلق 💠 عواقب سیاست‌ورزی عمل گرایانه 🖋دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔸مجاهدین خلق همانند مارکسیت‌ها بر این باور بودند که روحانیون و بازاریان، بورژوا هستند، در حالی‌که سرمایه کار تشکیلاتی و مبارزاتی‌شان را از آنها دریافت می‌کردند. منطق آنها در تفسیر قرآن، تأویل مارکسیستی آیات بود. به عنوان مثال، می‌گفتند آیه «کَانَ النَّاسُ أُمَّهً وَاحِدَهً» دلالت بر مرحله «اشتراک اوّلیّه» دارد که در مارکسیسم به آن اشاره شده است. 👈ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید. ⏰زمان مطالعه: ۶ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
🔴 روز جمهوری اسلامی 🖊 احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ «جمهوری اسلامی» یا «مردم‌سالاری دینی»، از بهترین مدل‌های حکومت و حکمرانی است. همه مزایای حکومت‌های دموکراتیک را در حوزه «مقبولیت» دارد و هیچیک از معایب آنها در حوزه «مشروعیت» را ندارد. هم از منطق معقولی در حوزه «مقبولیت» برخوردار است و هم از بنیانی مشروع و معقول در حوزه «مشروعیت». از نظر «کارآمدی» نیز مدل تحقق‌یافته آن در ایران، بدون تردید از کارآمدترین اَشکال و انواع حکومت بوده است. مردم‌سالاری دینی مدلی از حکومت است که هدف نهایی آنها نه تنها تربیت «شهروند خوب»؛ بلکه تربیت «انسان خوب» است. به همین دلیل، افزون بر تأمین امور دنیوی و رفاه و پیشرفت مادی، داعیه تعالی روحی و معنوی و تأمین سعادت اخروی مردمان را نیز دارد. به اعتقاد بنده می‌توان سطوحي از «مردم‌سالاري ديني» را عرضه کرد که حتی در جوامع غير اسلامي نيز قابليت اجرا را داشته باشد. یکی از معانی صدور جهانی انقلاب اسلامی همین است. @Ahmadhoseinsharifi •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🆔 @fekrat_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا