eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.6هزار عکس
1.3هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
💢نسبت تکنولوژی و امر دینی 🎙دکتر رحمان شریف زاده، دانش‌آموخته دکتری تخصصی فلسفه علم و فناوری 🔸 تعامل انسان و فناوری منجر به ظهور و بروز یک انسان جدید و تغییر یافته، یک فناوری جدید و تغییر یافته می‌‌شود. بنابراین فناوری بنفسه کنترل‌‌گر و تعیین کننده و تعیُن بخش نیست؛ بلکه خود اثرپذیرِ از اجتماع و روابط انسانی است. هم‌‌چنین وسیله‌‌ای صرف در دست انسان نیست؛ بلکه روی انسان نیز ممکن است اثر بگذارد و انسان را تغییر دهد. (مثلاً علائق آدمی را تغییر دهد و…) این رویکرد در مطالعات علم بسیار دارای اهمیت می‌‌باشد و از آن استفاده شده است. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#گفتگو 💢نسبت تکنولوژی و امر دینی 🎙دکتر رحمان شریف زاده، دانش‌آموخته دکتری تخصصی فلسفه علم و فناوری
💢«فناوری‌‌ها چه ارتباطی با انسان دارند؟» 📌 برخی معتقدند که فناوری صرفاً یک وسیله در دست انسان است؛ بنابراین رابطه میان انسان و فناوری، رابطه‌‌ی کاربر – ابزار (وسیله) است و خود اشیاء دارای هیچ نقش وساطتی نیستند و تأثیری عمیق در باورها و علائق و زمینه‌‌ی اجتماعی که در آن هستیم، ایجاد نمی‌‌کند؛ بلکه صرفاً وسیله‌‌ای هستند که برای تسهیل یک کار از آن‌‌ها استفاده می‌‌کنیم. (این نگاه به ابزار انگاری مشهور است) 📌در مقابل دیدگاه قبل، رویکردی داریم که معتقد است ابزار نه‌‌تنها وسیله‌‌ای صرف نیست؛ بلکه در واقع انسان تبدیل به وسیله‌‌ای در دست ابزار (فناوری) می‌‌شود. این رویکرد به «تعیُن‌‌گرایی تکنولوژیک» معروف و مشهور گردیده است. 📌در مقابل دو دیدگاه قبل، نگاه سوم، نگاهی وساطتی میان فناوری‌‌ها و اشیاء است. این نگاه معتقد است که فناوری‌‌ها، نه وسیله‌‌ی صرف در دست ما هستند و نه قدرت تعیُن‌‌بخشی دارند؛ بلکه با یک رابطه‌‌ی بده و بستان با کاربر قرار می‌‌گیرند. این دیدگاه معتقد است که هم روی کاربر اثرگذار هستند و هم کاربر و شبکه‌‌ی اجتماعی او تأثیر می‌‌پذیرند. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده‌بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره سی‌‌ و هشتم، اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻واژه‌شناسی اصلاحات دینی و تفاوت آن با پروژه احیاگری؛ 🔻مقدمات پروژه احیاگری دینی شهید مطهری؛ 🔻مدل اختصاصی احیاگری دینی شهید مطهری؛ 🔻تفاوت مدل احیاگری شهید با مدل اصلاحات دینی روشنفکری. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد مرحوم نادر طالب‌زاده لینک دانلود از سایت فکرت: 💢 fekrat.net/?p=9539 •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 💠 «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده‌بان اندیشه 🏛 م
DIDEBAN_ANDISHE_38_PC.pdf
4.13M
✳️ دیده‌بان 38؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری» •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 💠 «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده‌بان اندیشه 🏛 م
DIDEBAN_ANDISHE_38_MOBILE.pdf
4.24M
✳️ دیده‌بان 38؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری» •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @fekrat_net
فکرت
#اختصاصی 💠 «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده‌بان اندیشه 🏛 م
♦️تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری 🔶 یکی از چالش‌های مهم انسان با مقوله دین که مخصوصا در دوران مدرن و با پیدایش سبک‌های مختلف زندگی، به آن توجه شده، تغییرات حاصل‌شده در زندگی و فرهنگ جوامع است که غبار کهنگی به چهره ادیان سنتی می‌پاشد. ظهور رنسانس در عالم مسیحیت، راه حل این چالش را در اصلاح ساختار اصلی دین معرفی کرده و پروژه «اصلاحات دینی» را رقم زد. رویکرد این پروژه و طرفداران آن این بود که اولا انسان هیچ ذات و خصلت ثابتی نداشته و تمام احکام مربوط به آن مدام در حال تغییر است؛ ثانیا ادیان سنتی به دلیل وجود قوانین ثابت، توان همراهی با تغییرات زندگی انسان را نداشته‌اند. 🔷 از این رو مُصلحان دینی باید تلاش کنند تا علاوه بر به‌روزرسانی مسائل و قوانین دینی، پای دین را از حوزه‌های اجتماعی که بیشترین تغیر را در خود شاهد هستند، بیرون بکشند. این سوغاتی غربی است که به مرور زمان به جوامع مختلف صادر شده و از حدودا صدسال پیش به جهان اسلام نیز سرایت کرد. یکی از افرادی که با قدرت در مقابل این جریان ایستادگی کرد، استاد شهید، مرتضی مطهری(ره) بود. ایشان همچون روشنفکران، ریشه عقب‌ماندگی جهان اسلام در زمانه معاصر را دینی توصیف می‌کرد اما برخلاف آنان این مقوله را نه به اصل دین بلکه به دینداری مردم مسلمان مربوط می‌ساخت. 🔶 از منظر این استاد وارسته، امروزه تفکر دینی و خوانش انسان از دین، در اسارت دو مقوله تحجر و تجدد قرار گرفته و پای پرواز و رشد را از او گرفته است. از این رو به نظر ایشان مشکل نه در اصل دین بلکه در تفکر و خوانش دینداران از دین است که راه حل آن چیزی جز اصلاح‌گری عملی نیست؛ البته ایشان برای جداکردن پروژه کاری خود از روشنفکران، واژه «احیاء تفکر دینی» را به جای »اصلاح دین» قرار می‌داد. 🔷 شهید مطهری را می‌توان از معدود روحانیون و مجتهدین معاصری دانست که بی پروا و با لحنی تند، نسبت به خرافات رایج در سبک زندگی دینی مردم ایران سخن گفته و با متحجرین به مبارزه می‌پردازد. این حرکت احیاگرانه آنقدر سنگین بوده که امروزه برخی از روشنفکران با استناد به حملات استاد مطهری به برخی از مظاهر دینداری، ایشان را در مقابل اندیشمندان دینی و انقلابی قرار داده و از بیانات ایشان برای حمله و تمسخر مناسک دینی بهره می گیرند؛ غافل از آنکه شهید بیشتر از متحجرین، با متجددین زمانه خود سر جنگ داشته و عمر خود را تا حد زیادی صرف مبارزه با افکار سکولاریستی و مارکسیستی کرده است. 🔶 نشریه دیده‌بان اندیشه نیز به مقتضای رسالت تبیین‌گرایانه خود در این شماره به منظور ارائه فهمی عمیق از پروژه احیاگری استاد مطهری، چند محور را مورد بررسی قرار می‌دهد: ✅ واژه‌شناسی اصلاح و احیاء ✅ مقدمات پروژه احیاگری شهید مطهری ✅ مدل احیاگری شهید مطهری ✅ تفاوت احیاگری شهید با اصلاحات روشنفکری 💢 دانلود نشریه از سایت فکرت •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @fekrat_net
📋 💢آسیب‌‌شناسی رویکرد تبلیغاتی در فعالیت‌‌های فرهنگی پس از انقلاب 🔸شایسته نیست در عرصه فرهنگ جهت رسیدن به اهداف آرمانی، همه جبهه فرهنگی را در رویکرد تبلیغاتی آن محدود ساخت چرا که در جنگ فرهنگی اکتفا کردن و دل بستن و حساب کردن روی کنش‌‌ها و واکنش‌‌های صرفاً تبلیغاتی و شعاری و غفلت‌ورزی از رویکردهای عمیق و خطیر کیفیت‌‌گرایی و مبناگرایی فرهنگی، سرانجام نتایج خسارت‌بار و جبران‌ناپذیری روی دست انقلاب خواهد گذاشت. ✍️سید محمد تقی موسوی کراماتی، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢شناخت معیار عینی ارزیابی فعالیت‌‌های فرهنگی در مکتب اسلام 🔸با بررسی همه عناصر اثربخش فرهنگی در گستره اسلام روشن می‌‌شود مسجد تنها مکانی است که قابلیت عینی‌سازی و فعلیت‌‌بخشی به همه سطوح مندرج در تعریف فرهنگ داراست. آن‌سان که به نظر می‌‌رسد ظرفیت بارورسازی تمام و وجودبخشی کامل به معنا و روح فرهنگ عظیم اسلامی را آن هم در سطوح عالی بینشی و گرایشی و کنشی جز در این مکان میسر نباشد. رجوع دقیق به قرآن و سیره رسول خدا و ائمه‌اطهار نیز به خوبی حاکی از این واقعیت تابناک است. ✍️سید محمد تقی موسوی کراماتی، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 «فکرت» در هفته‌ای که گذشت: 💢 📍یادداشت| امام خمینی و ظنّ نگاه متناقض به زنان مطالعه یادداشت 🎙 گفتگو| نسبت تکنولوژی و امر دینی مطالعه گفت‌وگو 📰 نشریه | «تحجر و تجدد؛ در احیاگری دینی شهید مطهری» مطالعه در سایت 📍یادداشت| آسیب‌‌شناسی رویکرد تبلیغاتی در فعالیت‌‌های فرهنگی پس از انقلاب مطالعه یادداشت 🎞 کلیپ| کدام امام خمینی انقلاب کرد؟ تماشای کلیپ 📍یادداشت| شناخت معیار عینی ارزیابی فعالیت‌‌های فرهنگی در مکتب اسلام مطالعه یادداشت 🎞 کلیپ| «قیام ۱۵ خرداد؛ نقطه عطف انقلاب اسلامی تماشای کلیپ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#سرمقاله #پرونده_ویژه 💠 ارتباط علم و الهیات را تاریخی است که شاید قدمت آن به استفاده از این دو واژه
📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢 «خاطره نویسی» راهی به خود، راهی به رهایی 🎙 باحضور: دکتر ابوطالب صفدری؛ پژوهشگر پسادکتری فلسفه آلمان، عضو اندیشکده رسا دانیال بصیر؛ مجری و کارشناس 🕰 جمعه ۲۰خرداد، ساعت۲۱:۳۰ 🔰پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈••✾••┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
13.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 💠 با کی دردِ دل میکنی؟ 💢 از مردم پرسیدیم چه کسی را برای صحبت کردن با خودشان انتخاب می‌کنند! 🔸 تماشای باکیفیت از آپارات •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فکرت
#لایو 📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢 «خاطره نویسی» راهی به خود، راهی به رهایی 🎙 باحضور: دکتر ابوطالب
صوت.mp3
27.44M
📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢 «خاطره نویسی» راهی به خود، راهی به رهایی 🎙 با حضور دکتر ابوطالب صفدری، پژوهشگر پسادکتری فلسفه از آلمان •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net