eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
997 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢 «خاطره نویسی» راهی به خود، راهی به رهایی 🎙 با حضور دکتر ابوطالب صفدری، پژوهشگر پسادکتری فلسفه از آلمان •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔰علامه جوادی آملی: هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال نمی‌شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛ و هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مَرضی بار نمی‌یابد، مگر به وساطت مقام امام رضا! او نه چون به مقام رضا رسیده است، به این لقب ملقّب شده است! بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند، ملقّب به رضا شد. 📌twitter.com/fekrat_net/status/1535487590484279296 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 💠 مقام رضوان رضا 👤آیت الله جوادی آملی 💢 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمی‌شود مگر به وساطت مقام امام هشتم؛ هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی‌یابد و خوشحال نمی‌شود مگر به وساطت مقام رضوان رضا(سلام الله علیه) 💢 هیچ نفس مطمئنه‌ای به مقام راضی و مرضی بار نمی‌یابد مگر به وساطت مقام امام رضا(ع). او نه چون به مقام رضا رسیده است به این لقب ملقب شده است، بلکه چون دیگران را به این مقام می‌رساند ملقب به رضا شد. •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢علوم اعصاب شناختی؛ معرفی، کارکردها و ارتباط آن با دین 🎙دکتر حسن صبوری مقدم، روان‌‌شناس و دانشیار علوم اعصاب شناختی در دانشگاه تبریز 🔸 در علوم اعصاب شناختی، مطالعۀ ذهن و اینکه ذهن ما چگونه کار می‌‌کند، هدف است. منتهی اگر ابزار روش‌‌شناسان مشاهده و استفاده از آزمون‌‌های روانی باشد، در این رشته مطالعۀ ذهن با توجه به ابزارهای جدید (ثبت‌‌های مغزی و تحلیل‌‌های کامپیوتری) که در واقع الگوریتم‌‌های ریاضی مشخصی برای آن نوشته شده است و با برنامه‌‌های خاصی به تحلیل ثبت‌‌های مغزی می‌‌پردازند و در واقع ما را یک گام به سمت ریشه‌‌های عصب شناختی کارکردهای ذهنی و مغزی می‌‌برد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 همان‌‌طور که ما در روان‌‌شناسی، روان‌‌شناسی دین یا روان‌‌شناسی انسانِ دین‌‌دار داریم؛ در علوم اعصاب شناختی نیز می‌‌توان همان موضوعات یا پژوهش‌‌ها را با ابزارهای دقیق‌‌تر ثبت مغزی و تحلیل‌‌های کامپیوتری به سمت همان موضوعات برویم؛ اما این‌‌که علوم اعصاب شناختی دین داشته باشیم، خیر نداریم؛ لکن می‌‌توان کارکرد ذهن افراد دین‌‌دار و افراد بی اعتقاد به دین، در قبال محرک‌‌هایی که معنوی هستند یا جنبه‌‌های دینی دارند؛ با یک ابزار fmri (Functional Magnetic Resonance Imaging) که مغز زنده و در حال کار را مورد ارزیابی قرار می‌‌دهد را می‌‌توان در مورد افراد دین‌‌دار و بی‌‌اعتقاد به دین بررسی نماییم و ببینیم که یک فرد دین‌‌دار در قبال آن تحریکاتی که مربوط به دین و معنویت است، کجاهای مغزش فعال می‌‌شود و یا یک فرد بی‌‌اعتقاد به دین در قبال چنین محرک‌‌هایی، مغزش چگونه واکنش نشان می‌‌دهد.علوم اعصاب شناختی پیرامون دین در همین حد کاربرد دارد؛ لکن شاخه‌‌ای به این نام نداریم و تا به‌حال این رشته چنین پیشرفتی نکرده است که شاخۀ مجزایی تحت این عنوان داشته باشد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 نقشۀ راهِ جهاد تبیین 🔸«نبرد روایت‌ها»، جدّی و تعیین‌کننده است و از این جهت است که رهبر انقلاب، بزرگ‌ترین جهاد را «جهاد تبیین» دانسته است. این به آن معنی است از این منطقه، آسیب‌پذیر هستیم و چنانچه اهمال بورزیم، بدنۀ اجتماعیِ انقلاب را از دست می‌دهیم. نه‌فقط «بزرگ‌ترین جهاد بودنِ» تبیین، بلکه «تکرار» این مطالبه در ماه‌های گذشته، جز به این معناست که اگر غفلت کنیم، سنگرهای مهمّی را از دست خواهیم داد. ✍️ دکتر مهدی جمشیدی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 گویا از «مسئولیّت تاریخیِ» خویش غافلیم و تصوّر کرده‌ایم که حرفه‌ای داریم همانند دیگران. ازاین‌رو، در «عادات اداری» و «آداب دیوان‌سالارانه» غرق می‌شویم؛ چنان‌که هم «جهاد» و «مبارزه» و «نبرد» را فراموش می‌کنیم و هم «رسالتِ تاریخی» و «تکلیفِ اجتماعیِ» خویش را. به‌این‌ترتیب، «مقدّمات» به «غایات» تبدیل می‌شوند. و هرچه که پیش می‌رویم، بیشتر از «خودآگاهیِ ساختارشکنانه» فاصله می‌گیریم. در نهایت، به نقطه‌ای می‌رسیم که به دلیل تقلیل‌یافتن به «جزئی از شرایطِ موجود»، دیگر نمی‌توانیم حتّی به «تحوّل» فکر کنیم؛ به‌طوری‌که «رسمِ ایستایی» و «منطقِ یکنواختی» می‌آموزیم و «مسیر توجیه» را در پیش می‌گیریم تا ارتقا یابیم و ثمراتِ مادّی این ارتقا، نصیب‌مان شود. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📝|‌معرفی کتاب «علوم شناختی در جنگ شناختی» 💢«جنگ شناختی به معنای استفاده از علوم شناختی در هدف قرار دادن قوه شناخت عموم مردم و نخبگان جامعه هدف با تغییر هنجارها، ارزش‌‌ها، باورها، نگرش‌‌ها و رفتارها از طریق مدیریت ادراک و برداشت است. این نوع جنگ شکل تکامل یافته‌‌تر، پیشرفته‌‌تر، عمیق‌‌تر و وسیع‌‌تر از جنگ نرم و جنگ روانی است که عمدتاً با لایه‌‌های درونی مغز و ذهن ناخودآگاه مخاطب ارتباط برقرار کرده و به طور غیرمستقیم و نامحسوس به مدیریت ادراک و برداشت او مشغول می‌‌شود. 📌کتاب «علوم شناختی در جنگ شناختی» عصاره چندین ساله‌‌ی پژوهش، تدریس و سخنرانی «محمد جوانی» می‌‌باشد که در قالب ۲۳ بخش تهیه و تنظیم شده است. 🖋محمد کرمی‌نیا؛ پژوهشگر و دانشجوی دکتری کلام امامیه 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
❇️ نشریه رصدی_تحلیلی دیده‌بان اندیشه به منظور تکمیل کادر پژوهشی خود، از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی دعوت به عمل می‌آورد. ✴️ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ارسال رزومه از طریق لینک زیر اقدام فرمائید. @danial_basir 🆔 @didebane_andisheh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 💠 اینها همه فریب کاری است! ❎ این روزها با پدیده سلبریتی زیاد برخورد داریم؛ از بزرگسال تا کودکان و نوجوانانی که در دام شهرت گرفتار شده‌اند. علاوه بر اینکه بخش زیادی از آنها فریب‌کاری‌ای است که با ابزار رسانه رخ می‌دهد، عدم سواد و مشاورت رسانه‌ای مردم باعث دنبال‌کردن آنها می‌شود. 🎙 گفتگوی اختصاصی با دکتر احسان شاه قاسمی، دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران 📍 سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈••✾••┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📝|‌معرفی کتاب «سلبریتی ایرانی» 💢کتاب «سلبریتی ایرانی» نخستین کتابی است که درباره وضعیت فرهنگ شهرت در ایران و سلبریتی‌های ایرانی منتشر شده است. کتاب حاضر در پی پاسخ به این پرسش است که فرهنگ شهرت در ایران چه مختصاتی دارد و سلبریتی در ایران کیست و چگونه می‌توان مواجهه‌ای راستین با او داشت. به همین منظور در این کتاب تلاش شده است با رفت و برگشت میان ادبیات علمی فرهنگ شهرت و وضعیت کنونی، سلبریتی ایرانی شناخته و نقد شود. 🖋محمد کرمی‌نیا؛ پژوهشگر و دانشجوی دکتری کلام امامیه 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 کتاب حاضر مشتمل بر ۱۴ فصل است. در مقدمه، نگارنده تفاوت نگاه خود با سایر دیدگاه‌های ایجابی و سلبی درباره سلبریتی‌ها را بیان می‌کند. در فصل نخست کتاب، تاریخ فرهنگ شهرت در جهان مرور می‌شود و لحظات نخستین شهرت و فرهنگ پیرامون آن در ایران تبارشناسی می‌شود. در فصل دوم، کتاب به ادبیات نظری فرهنگ شهرت می‌پردازد و مفاهیم مهم و اساسی درباره سلبریتی‌ها توضیح داده می‌شود. فصل سوم درباره رسانه‌ای شدن فرهنگ، جامعه و سیاست است و در این فصل نسبت سلبریتی‌ها و رسانه‌های جدید به بحث گذاشته شده است. ”هویت“ مسئله فصل چهارم است و با استفاده از استعاره‌های ادبیات و رمان، کیستی و چیستی سلبریتی‌ها مورد مداقه قرار می‌گیرد. اینفلوئنسرها در فصل پنجم کتاب به بحث گذاشته می‌شوند و سازوکار کسب درآمد و اثرگذاری‌شان مورد نقادی قرار می‌گیرد. همچنین سبک زندگی که از موضوعات جنجالی بلاگرها و سلبریتی‌هاست در فصل ششم توضیح داده می‌شود. سلبریتی ایرانی در فصل هفتم به سراغ سیاست می‌رود و از زوایای متعددی نسبت و رابطه سیاست‌مداران و سلبریتی‌ها را واکاوی می‌کند. اقتصاد سلبریتی‌های ایرانی و حواشی پیرامون این موضوع نیز در فصل هشتم کتاب است. سواد رسانه‌ای و کارآمدی‌ها و ناکارآمدی‌های آن برای مواجهه با سلبریتی‌ها در فصل نهم به بحث گذاشته می‌شود. در فصل دهم مرجعیت سلبریتی‌ها در عرصه‌های عملی و فکری نقد می‌شود. در فصل یازدهم جایگاه سازمان صداوسیما در ساختن و برجسته کردن سلبریتی‌ها مورد نقادی قرار می‌گیرد. در فصل دوازدهم مسئله هواخواهی و هواداری سلبریتی‌ها توضیح داده شده است. در فصل سیزدهم، نیز راهکارها و بی‌راهه‌های سلبریتی ایرانی توضیح داده می‌شود. در نهایت نیز کتاب با پیشنهادهایی برای شناخت بیشتر وضعیت فرهنگ شهرت در ایران به پایان می‌رسد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 «فکرت» در هفته‌ای که گذشت: 💢 🎞 کلیپ| اینها همه فریب‌کاری است! تماشای کلیپ 📍یادداشت|نقشۀ راهِ جهاد تبیین مطالعه یادداشت 🎙 گفتگو| علوم اعصاب شناختی؛ معرفی، کارکردها و ارتباط آن با دین مطالعه گفت‌وگو 📚 معرفی کتاب «علوم شناختی در جنگ شناختی» مطالعه در سایت 🔉 بشنوید | «خاطره نویسی» راهی به خود، راهی به رهایی شنیدن صوت 🎞 کلیپ| با کی دردِ دل میکنی؟ تماشای کلیپ •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢«سلبریتی ایرانی» و افشاگری سیاسی 🎙 باحضور: داود طالقانی؛ منتقد سینما، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران دانیال بصیر؛ مجری و کارشناس 🕰 شنبه ۲۸خرداد، ساعت۲۱:۳۰ 🔰پخش از صفحه اینستاگرام فکرت •┈┈┈••✾••┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
؛ 💢متافیزیک واقعیت مجازی 🎙دکتر مجتبی رستمی‌‌کیا، دبیر اجرایی همایش بین‌‌المللی قرآن و علوم‌‌شناختی و مدیر مرکز مطالعات سیاست گذاری علوم انسانی و اسلامی 🔸 «واقعیت دنیای مجازی یا سایبر» یک واقعیت برساختی، مبتنی بر طراحی، نحوه تفکر و طراحی خاص است که در آن عنصر خلاقیت حاکم بر سه‌‌گانه‌‌های دیگر خواهد بود. کارل ماکس در کتاب خود عبارتی دارد که: «تا دیروز فیلسوفان جهان را توصیف کردند و از امروز ما جهان را تغییر می‌‌دهیم» لذا این تغییر و برساختی بودن در دیدگاه فیلسوف واقعیت مجازی بسیار پررنگ است و سبک زندگی‌‌ای را طراحی می‌‌کند که می‌‌تواند خلاقیت را بر سه ضلع دانش، واقعیت و کُنش مسلط نماید. پس تصور بنده زمانی که می‌‌گویم «متافیزیک واقعیت مجازی» یعنی از یک واقعیتی صحبت می‌‌کنم که بسیار متفاوت از واقعیت هستی‌‌شناختی می‌‌باشد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢واقعیت در دنیای مدرن و بعد از دوئالیزم دکارتی دارای سیر تطور زیادی بوده است. آن‌‌قدر این حاکمیت سوژه بر اُبژه قوی است که ما در دوره کانت به یک انگاره‌‌ای می‌‌رسیم که ما به هیچ‌‌وجه به آن اُبژه نخواهیم رسید و هر آن‌‌چه در دایره شناخت ما قرار می‌‌‌‌گیرد، فقط پدیده‌‌ها می‌‌باشند و به عبارت هایدگری، سوژه‌‌ها هستند که می‌‌توانیم به آن برسیم و یک فهمی از آن پیدا نماییم و آن را صورت‌‌بندی کنیم. 💢اما بعد از کانت بحثی با عنوان «واقعیت اجتماعی» داریم که در فلسفه تحلیلی مطرح شده است. تلقی آن‌‌ها این بود برای آنکه واقعیت به معنایی که عرض شد با واقعیت که در آن سوژه حاکم بر اُبژه هست را به دست بیاریم، حتماً باید به سمت این برویم که قراردادهای اجتماعی را نزدیک به نظریه اعتباریات مرحوم علامه طباطبایی کشف و دسته‌بندی نماییم و اصیل‌‌ها را از غیراصیل‌‌ها تشخیص دهیم. که باید قواعد قوام‌‌بخش را بیابیم. قواعد نظام‌‌بخش مربوط به ملل و نحل هستند و از ملتی تا ملت دیگر متفاوت هستند؛ اما قواعد قوام‌‌بخش در همۀ ملل وجه اشتراکی هستند و به یک معنا فرهنگ و قواعد زیرساخت فعل بشری قرار می‌‌گیرد و ما بر اساس قواعد یا بر طبق «افعال گفتاری» که توأمان با کنش هستند، بتوانیم یک سه‌‌گانۀ دانش، واقعیت و کُنش را با یکدیگر همسان نماییم. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فنایی اشکوری: درگذشت استاد فقید و محقق فرهیخته مرحوم دکتر احمد مهدوی دامغانی رضوان الله تعالی علیه را به همه طالبان علم و فضیلت تسلیت عرض می کنم. او در دانشگاه هاروارد تاریخ اسلام تدریس مي‌کرد. او در ادبیات فارسی و عربی و علوم اسلامی به ویژه تاریخ اسلام متبحر بود. از ویژگی های بارز او حب به اهل بیت بود. هرگاه نام مبارک سید الشهدا را می آورد اشک از دیدگانش جاری می شد. این استاد پرآوازه هاروارد از باب وظیفۀ دینی، نه به دلیل و انگیزه‌اي دیگر، در محافل دینی در آمریکا سخنرانی مي‌کردند و در سخنرانی هایش توجه خاصی به ذکر مصائب اهل البیت (ع) داشت. حقیر ضمن اینکه بارها در مجالسشان شرکت داشتم چندبار توفیق دیدار با ایشان در منزلشان در فیلادلفیا را داشتم. ضمناً ایشان کتابخانۀ ارزشمندی در منزلشان داشتند که چند سال پیش شنیدم که کتابخانۀ کنگره آمریکا، کلیۀ کتاب‌های ایشان را خریداری کرده است. آقای مهدوی از دوستان شهید مطهری و شهید دکتر بهشتی بود. هر گاه نامی از آن بزرگان به میان می آمد، خاطراتی از آنها نقل می کرد و اشک از ديدگانش جاری مي‌شد و از اینکه جامعۀ اسلامی چنین سرمایه‌های ارزشمندی را قبل از اینکه بهرۀ کافی را از وجودشان ببرد از دست داد، تاسف مي‌خورد. با اینکه مشهور است ایشان با فلسفه و عرفان چندان موافق نیست، اما اصرار زیادی داشتند که بنده در دانشگاه هاروارد فلسفه و عرفان اسلامی تدریس کنم و معتقد بودند که حضورم در آنجا ضروری‌تر و مفید‌تر از حضورم در ایران است و تأکید مي‌کردند که شخصاً مقدمات آن را فراهم مي‌کنند. بنده به رغم احترامی که برای ایشان قائل بودم و تردیدی در نیت خیر و تشخیص صائبشان ایشان نداشتم به دلایلی نمی توانستم پیشنهادشان را بپذیرم. تواضع و خاکساری، لطف و مهربانی و اخلاص و صفای باطن در وجود این مرد عالم موج مي‌زد. با وجود جایگاه علمی بسیار بالا و سال‌ها تدریس در دانشگاه‌های بزرگ جهان، روحیه‌اش همچنان همان روحیۀ طلبگی بود. چه نادرند چنین انسان‌هایی! خدایش رحمت کناد. https://eitaa.com/dreshkevari
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱گفتگوی زنده اینستاگرام 💢«سلبریتی ایرانی» و افشاگری سیاسی داود طالقانی؛ منتقد سینما، دانشجوی دکتری دانشگاه تهران •┈┈┈••✾••┈┈┈• 📌آدرس کانال؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 واکاوی اندیشۀ دین‌پژوهانۀ دکتر علی شریعتی 🔸دکتر علی شریعتی دغدغه دین داشتند، ایشان درمان بحرانی که جامعه در آن گرفتار شده است را آگاهی‌دادن به توده‌‌ها و ایجاد تحول فکری و فرهنگی می‌‌دید تا جایی که انتظار داشتند تحت این شرایط روشنفکر قهرمان ظهور می‌‌کند. وقتی تأثیر اندیشه‌های ایشان را در میان جنبش‌‌ها و جریانات فکری-فرهنگی مورد بررسی قرار می‌‌دهیم بعضاً نتیجه‌‌ای معکوس دریافت می‌گردد و اصلی‌ترین دلیل آن شاید اجمال‌‌‌گویی و عدم شفافیت و گاهی دوگانه‌‌‌گویی در ارائۀ دیدگاه‌هایش باشد که سبب تشعب برداشت و بعضاً نسبت دادن نظریات نادرست به ایشان شده است. ✍️ مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢اندیشه‌های دکتر علی شریعتی 📌با مطالعه آثار وی متوجه نوع نگاه و اندیشه ایشان نسبت به دین می‌‌شویم. از اندیشه‌های دکتر شریعتی می‌‌توان به چند مورد اشاره کرد که شامل: دین ایدئولوژیک، شیعۀ انقلابی، دین‌پژوهی التقاطی، اندیشه‌های متکی بر قرآن و سنت و اندیشه تکثر است . 📌شریعتی مهم‌‌ترین رسالت دین را نقش اجتماعی آن می‌‌داند و معتقد است که جنبه‌‌ ایدئولوژیک آن باید بر جنبه فرهنگی آن غلبه کند، و در این‌باره می‌‌نویسد: «یکی از همفکران از من پرسید: به نظر تو مهم‌‌ترین رویداد و درخشان‌‌‌ترین موقعیتی که ما در سال‌‌های اخیر کسب کرده‌‌ایم چیست؟ گفتم: در یک کلمه؛ تبدیل اسلام از صورت یک فرهنگ به یک ایدئولوژی میان روشنفکران.»(مجموعه آثار شریعتی، ج۲، خودسازی انقلابی، ص۳۷) در نقد اندیشه ایدئولوژیک باید گفت که نسبت بین دین و ایدئولوژی در آثار مرحوم شریعتی چندان روشن نیست و نمی‌‌توان مشخص کرد که ایشان در مقام تبیین ایدئولوژی اسلامی است یا دین ایدئولوژیک. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 چالش اصلی الاهیات با فناوری 🔸طبع فناوری حاضر، اخلاق‌ناپذیر است؛ زیرا علت غایی آن، دست‌یافتن به سود و لذت حداکثری است و این علت غایی در تمام مولفه‎های دخیل در شکل‎گیری فناوری، اعم از سخت افزار و نرم افزار خود را نشان می‎دهد. بنابراین در یک نگاه کلی، ارزش‎های اخلاقی امری بیگانه نسبت به مصنوعات فنی است. اما راه‌حل اخلاقی‌کردن فناوری و جای دادن ارزش‌ها در مصنوعات فنی چیست؟ ✍️ دکتر محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢اخلاق و فناوری 📌 تحمیل اخلاق بر فناوری به شکل اجبار و تکلیف، راه‌حل دم دستی به شمار می‎آید که به شکل موقت تأثیری در اخلاقی‌کردن فناوری دارد. مانند وضع قوانین اخلاقی و به کار گرفتن جریمه‎ها و مجازات برای نقض هنجار‎ها و ارزش‎های اخلاقی در استفاده از فناوری و مانند آن. اما شکی نیست که صرف وضع قوانین برای استفادۀ از مصنوعات فنی، چندان تأثیری اساسی در رویه و طبع اصلی این ابزار ندارد و بشر با فرار کردن از این قوانین و یا دور زدن آنها، باز درصدد کسب سود و یا لذت خود بر می‎آید. 📌راه‌حل دیگر، کنار گذاشتن این قسم از فاعلیت و بازگشت به اقسام قبلی است که این امر نیز در نسبت با سیر کلی جوامع بشری عملاً امکان‌پذیر نیست، هر چند ممکن است عده‎ای به شکل خاص و موقتی، تمام اقسام فناوری را کنار بگذارند. زیرا آن‌چنان که ذکر شد ارتباط انسان با طبیعت و دست‌یافتن به فناوری در سیر تکاملی اتفاق می‎افتد و بازگشت به مراحل سابق به معنای حرکت قهقرایی و رجوع از فعلیت به قوه است. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📻 در رادیو فکرت بشنوید: 💢 روشنفکر به چه کسی می‌گویند؟ 💠 تماشای باکیفیت از آپارات •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
🔴علوم اجتماعی از دشوارترین علوم‌اند 🖊احمدحسین شریفی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ طبقه‌بندی‌های مختلفی از مجموعه دانش‌ها و علوم بشری عرضه شده است. مشهورترین طبقه‌بندی همان طبقه‌بندی ارسطو است که علوم حقیقی را به «علوم نظری» و «عملی» و هر کدام از آنها را به سه دسته تقسیم می‌کند. در میان علم‌شناسان متأخر، اگوست کنت، که به عنوان پدر اومانیسم، جامعه‌شناسی و پزیتیویسم شناخته می‌شود، علوم نظری (در مقابل صنایع و فنون علمی و همچنین علوم اعتباری و قراردادی مثل ادبیات و زبان و علوم جزئی مثل تاریخ و ...) را به لحاظ سادگی و پیچیدگی به شش قسم تقسیم می‌کند: (۱) ریاضیات؛ (۲) هیئت و نجوم؛ (۳) علوم طبیعی (فیزیک)؛ (۴) شیمی؛ (۵) جان‌شناسی (معرفت حیات/ زیست‌شناسی)؛ و (۶) علم مدنیت (معرفت احوال هیئت اجتماعیه). به اعتقاد اگوست کنت، علوم ساده و بسیط مقدم بر علوم مرکب و مفصل است. در طبقه‌بندی اگوست کنت هر علمی حقایق علم ماقبل خود را می‌گیرد و حقایقی دیگر بر آن می‌افزاید. بسیط‌ترین علوم، علوم ناظر به کمیات و مقدار و عدد یعنی ریاضیات است. سادگی ریاضیات در این است که مبتنی بر هیچ علم دیگری نیست و موضوع آن نیز از ساده‌ترین و بسیط‌ترین موضوعات است و البته مبنای سایر علوم هم هست به همین دلیل تقدم رتبی بر سایر علوم دارد. بعد از ریاضیات، علوم مربوط به طبیعت بی‌جان مثل علم نجوم و فیزیک و شیمی است که در واقع همان ریاضیات‌اند که در موضوع جسم به کار گرفته می‌شود. در مرحله بعد علوم مربوط به اجسام جاندار مثل زیست‌شناسی و جامعه‌شناسی است. کنت معتقد است پیچیده‌ترین علوم، علوم مربوط به بشر یعنی علوم انسانی است و از میان علوم انسانی پیچیده‌ترین علم علمی است که ناظر به هیئت اجتماع زندگانی است. خود اگوست کنت بیشترین دغدغه‌اش ناظر به علم الاجتماع بود. و معتقد بود کشف قوانین حاکم بر هیئت اجتماع زندگانی انسان دشوارترین فعالیت علمی است. @Ahmadhoseinsharifi 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📝|‌ « پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای» 💢این تحقیق، حاصل ۱۰ سال تدریس مؤلف در دوره‌های مختلف نقد و بررسی تصوّف در حوزه علمیه قم و نشست‌های تخصصی جریان‌شناسی تصوّف و نقد آداب و اعتقادات صوفیه در مراکز علمی دانشگاهی در سراسر کشور است. 📌کتاب «پژوهشی جامع در تصوف فرقه‌ای؛ رصد هویت تاریخی، تحولات، انحرافات، آموزه‌‌های سلاسل صوفیه و نقد آن‌ها»، تألیف محمداسماعیل عبداللهی، با همکاری پژوهشکده باقر العلوم علیه‌السلام، توسط شرکت چاپ و نشر بین‌الملل منتشر شد. 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۴ دقیقه •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net