eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
22.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢قیام سیدالشهداء بر پایۀ صلح امام حسن(ع) 🎙 دکتر سعید طاووسی مسرور، عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران 💢 وقتی برخی از شیعیان کوفه نزد حضرت می‌آیند و از او می‌خواهند که رهبری قیام را برعهده بگیرد؛ در واقع از او می‌خواهند که برخلاف روش امام حسن (ع) با معاویه مبارزه‌ی مسلحانه کند. 💢 در این‌جا پاسخی که از امام در این منابع مهم تاریخی نقل شده است این است که امام می‌فرماید: من تابع برادرم هستم و در توضیح این موضع از امام نقل شده است که تا زمانی‌که معاویه زنده است، قیام جواب نمی‌دهد و مبارزه‌ی مسلحانه راه درست و صحیحی نخواهد بود. 📍تماشای کامل گفتگو در: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢پاسخ به شبهات تاریخی پیرامون امام حسین(ع) 🎙دکتر سعید طاووسی مسرور, عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه علامه طباطبایی تهران 🔺یکی از این شبهات این است که کتاب‌های مقتل بعدها نوشته شده است و واقعه‌ی عاشورا را با این کیفیات و جزئیاتی که بیان می‌کنند نه کسی دیده و نه کسی شنیده. بنابراین جرئیات و اطلاعات مربوط به حادثه‌ی عاشورا صحت ندارد؟ 🔺شبهه‌ی دیگری که درمورد امام حسین(ع) مطرح می‌شود این است که امام حسین(ع) با صلح برادرش با معاویه مخالف بود و اساساً این دو برادر با هم فرق می‌کردند و روحیات متفاوتی داشتند. امام حسن(ع) صلح‌طلب بود و میل به آرامش داشت؛ اما امام حسین(ع) جنگ‌طلب بود و میل به قیام داشت. 🔺شبهه‌ی دیگری که خیلی روی آن تأکید شده و دامنه‌ی نشر آن از سایر شبهات گسترده‌تر است، شبهه‌ی حضور امام حسین(ع) در فتوحات است و به‌طور خاص در فتح ایران. می‌گویند: آقای ایرانی که داری برای حسین بن علی سینه می‌زنی، می‌دانی این حسین بن علی کیست؟ حسین بن علی قاتل اجداد تو است. این‌ها در منطقه‌ای به‌نام گرگان سی هزار نفر را کشتند. بنابراین شما یا جاهلید یا خائن به ایران هستید. 👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 واکاوی مذاکره امام حسین(ع) با عمرسعد در تاریخ طبری 🔸 در روز عاشورا، حر بن یزید ریاحی پس از تردید در پیوستن به سپاه امام در محاجّه با ابن سعد می‌‌گوید: خدایت قرین صلاح بدارد با این مرد جنگ مى‏کنى؟ گفت: به خدا، بله جنگى که دست کم سرها بریزد و دست‌‌ها بیفتد. گفت: به یکى از سه چیز که به شما گفت رضایت نمى‏دهید؟ عمر بن سعد گفت: به خدا اگر کار با من بود رضایت مى‏دادم اما امیر تو این را نپذیرفت. ✍️ دکتر محسن رفعت، عضو هیات علمی دانشگاه حضرت معصومه(س) ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢معارف حسینی؛ راه مقابله با بدعت و سوءاستفاده از دین 🎙دکتر محمود قیوم زاده، استاد تمام و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی 🔺امام حسین(ع) فرمودند که انگیزه قیام، اصلاح‌‌گری، امر به معروف و نهی از منکر، زیر بار ظلم و ستم نرفتن، در مقابل ظالم ایستادن و شخص اصلح و مناسب را برای حکومت و راهوری مردم انتخاب کردن است. اینها شعارهای اصیل حسینی می‌‌‌باشد و از آن‌‌‌ها می‌‌توان به خوبی پیراستگی تاریخ را نسبت به واقعه عاشورا پیدا کرد و نیز فلسفه قیام و معارف حسینی را فهمید. 👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 اگر در معارف حسینی که باید جامع و کامل باشند، تحریف ورود پیدا کند؛ این مهم‌‌ترین آسیبی است که بر سر تدوین آن وجود خواهد داشت. حال این تحریف، یا ممکن است که حرکت حسینی را از روح حماسی تهی سازد و آن را به غصه ‌‌خوردن، اشک ریختن و عزاداری محدود نمایند و یا منجر به سوءاستفاده‌‌ای شود که گاهی حاکمان و قدرتمندان از این واقعه می‌‌کنند و هرکس بخشی از این واقعه را به سود خود مصادره‌‌ی به مطلوب نماید. اگر در حرکت حسینی، روح حماسه، عدالت‌‌خواهی و ظلم‌ستیزی حضرت(ع) زنده نگه داشته نشود و بر اساس آن نتوانیم معارف حسینی را گسترش و بسط دهیم؛ این آسیب جدی‌‌‌ای است که به حرکت حسینی وارد می‌‌‌شود. 💢 باید گفت که پرچم‌‌‌دار ابلاغ و تبیین حرکت حسینی که بعد از عصر عاشورا آغاز شد و با پرچم‌داری عقیله بنی هاشم، حضرت زینب کبری(س) تحت رهبری امام سجاد(ع) آغاز شد؛ در طول تاریخ توسط همه حق‌‌خواهان و عدالت‌‌طلبان به صورت عملی و بیانی پیام‌‌رسانی گردید. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🛑 رؤیای جاودانگی انسان 💢 فیلم «چشمه» بیش از آنکه یک داستان عاشقانه باشد روایتی فلسفی-عرفانی دارد. فیلمی در مورد آفرینش و جاویدان بودن انسان و تقابل او با مرگ. 💢 درخت در هر سه داستانِ روایت شده در فیلم، به صورت پر رنگ و موثر حضور دارد. ویژگی بارز این اثر، تقدس دادن افراطی به درخت است؛ درختی که جاودانگی می‌دهد و حیات‌بخش است. این نگاه به درخت، نگاهی منطبق بر اندیشه‌های «کابالا» را با خود حمل می کند که درخت دانش و درخت زندگی از ابزار های صعود انسان از جایگاهی به عنوان انسان به جایگاهی به عنوان خدا است. در حقیقت، انسان می‌تواند در کنار خدا و مانند خدا، خدایی کند. 📍دریافت فایل باکیفیت از: سایت آپارات | سایت یوتیوب •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 سوگواری معصومین(ع) بر سیدالشهدا(ع) 🔸از مهمترین اهدافی که امامان معصوم از سوگواری بر سالار شهیدان داشته‌‌اند عبارت بود از: حفظ دستاوردهای نهضت عاشورا و آگاهی از حقیقت دین حنیف؛ علاوه بر این‌‌ها همواره، اجر و پاداشی را که خداوند برای عزاداران حسینی در نظر گرفته است، در روایت‌‌های متعددی بیان فرموده‌‌اند؛ از جمله: پیوند با سید‌‌الشهدا(ع)، محشورشدن با امام حسین(ع)، آمرزش گناهان، رهایی از هول و هراس روز قیامت، واردشدن به بهشت. ✍️ محمد حسین مردانی نوکنده، سردبیر فصلنامه بین‌المللی پژوهش‌نامه معارف حسینی ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 آداب سوگواری معصومین(ع) بر سیدالشهدا(ع) ▪️ترک زینت ▪️لباس سیاه پوشیدن ▪️ترک کسب و کار ▪️برپایی مجالس عزاداری ▪️ایراد خطبه در مجالس سوگواری ▪️نوحه‌‌خوانی ▪️گریستن ▪️گریبان چاک کردن و به سر و صورت زدن ▪️ترغیب شاعران به مرثیه سرایی برای سالار شهیدان ▪️ تسلیت گفتن به یکدیگر و بیان آداب آن ▪️توصیه به زیارت قبر سیدالشهدا(ع) 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📝 💠 تبیین شاخصه‌ها و مؤلفه‌های فرهنگ اربعینی؛ ضرورتی انکارناپذیر در حوزه فکر و اندیشه 💢بار دیگر نیم‌نگاهی به سرویس اندیشه خبرگزاری‌های کشور انداخته‌ایم تا مهم‌ترین مطالب و محتواهای انعکاس یافته در آن‌ها را به طور خلاصه با شما مخاطبان عزیز و همراه به اشتراک بگذاریم. 🖋سیدمهدی موسوی؛ محقق و پژوهشگر 👈 ادامه مطلب را اینجا مطالعه کنید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📘ماهنامۀ رویش اندیشه با موضوع «حکمرانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی» منتشر شد 📌 آنچه در این شماره می‌خوانید: 🔖 پرونده‌هایی با عناوین: 🔹 یکپارچگی خط‌مشی و ابزارهای آن، آسیب‌‌شناسی حکمرانی صندوق‌های بازنشستگی، نظارت و کنترل در خط‌مشی عمومی، تعارض منافع در حکمرانی 🔖 گفت‌وگو با اساتید و کارشناسان: 🔹 دکتر غلامرضا گودرزی، دکتر سید احمد حبیب‌نژاد، دکتر سیدمجتبی امامی، دکتر احمد رفیعی، دکتر محمدابراهیم جواهری، دکتر مرتضی جوانعلی‌آذر، دکتر مهدی موحدی‌ بک‌نظر، دکتر سید محمدمهدی غمامی، دکتر حسین اصلی‌پور، دکتر محمدرضا عطاردی، دکتر سیدجعفر حسینی و دکتر فتاح آقازاده. 🔖 یادداشت‌های تحلیلی 🆔@cultural_governance
140105191537233272587144.pdf
18.01M
📘 نسخۀ الکترونیک نشریه رویش اندیشه 📌 با موضوع: حکمرانی و خط‌مشی‌گذاری عمومی 🔲 با ما همراه باشید 🌐 @cultural_governance
13.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰زندگی انگلی؛ در نظام لیبرالیسم 🎬نقد فیلم انگل ◀️اما به‌راستی چرا سنگ؟ سنگ نماد چیست؟ می‌توان تصور کرد به‌جای سنگ یک گل و یا هر چیز دیگری به‌جز سنگ برای این خانواده آورده شود اما فیلمنامه‌نویس سنگ را انتخاب کرده است.سنگ نماد سفت بودن غیرقابل‌نفوذ بودن و تغییر نکردن در مقابل آب‌وهواست. ◀️سال‌های سال به یک‌شکل می‌ماند و اگر کسی آن را حرکت ندهد بر جای خود خواهد ایستاد و هیچ تغییری نخواهد کرد. ازیک‌طرف جسم بی‌جان و روحی است که قابل تغییر نیست و از طرفی با انتخاب آن ما به آن جسم بی‌جان معنا می‌دهیم.ا ◀️نتخاب سنگ توسط فیلمنامه نمادی از اجتماع انسانی ماست. اجتماعی که به این راحتی‌ها شما قادر به تغییر آن نیستید. شاید برایش اسم بگذارید و بگویید سنگ شانس است اما این تغییری در مفهوم و ذات سنگ ایجاد نمی‌کند. 🆔 @cafe_edalat
موضوع:تاثیر معنویت در رضایت خانواده دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰ سخنرانان: دکتر مسعود آذربایجانی استاد تمام گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دکتر اسدالله مصطفوی استاد گروه کلام اسلامی دانشگاه اهل بیت(ع) دبیر نشست : دکتر ابوالفضل تاجیک مدیر گروه رشته عرفان و ادیان دانشگاه اهل بیت(ع) لینک شرکت در جلسه: https://meet.abu.ac.ir/b/mey-zzr-c16-zhk ➖➖➖➖ eitaa.com/doreha_vebinar 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢راز تعبید و تبعید از قیام حسین(ع) تا منجی 🔸به نظر می‌رسد آن فقدان معرفت و حضور سیاسی که پدیده‌های مهلکی چون تبعید و تعبید را رقم می‌زند، ریشه در منابع معرفتی، احساسی و غیرتی انسان‌ها دارد. و مهمترین این عناصر عبارتند از عقل، عشق و حماسه. 💢وجود این عناصر در اصحاب حسین(ع)، حیث زیباشناختی کربلا را رقم زد و فقدان این عناصر در جامعه حسین(ع) حیث آسیب شناختی کربلا را. یعنی زیبایی، عظمت و ماندگاری عاشورا مدیون تجلی عقل، عشق و حماسه‌ای بود که یاران باوفای حسین در عاشورا از خود به نمایش گذاشتند. ✍️ دکتر حامد پوررستمی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه تهران ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 | نوشتن راه سعادت 🎙 علامه جوادی آملی ▪️ کتابت و علم، زمينه ‌اي است براي عقل و عقل وسيله اي است براي و جامعه فرشته خو، نه بي راهه مي ‌رود و نه راه کسي را مي ‌بندد. قرآن کريم که ما را به علم و کتاب دعوت مي ‌کند و به قلم سوگند ياد مي ‌کند و به مکتوبات قلم داران قسم ياد مي ‌کند که ﴿ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ﴾. قرآن بعد از اينکه جامعه را به علم دعوت کرده است، به آنها مي‌ گويد علم، نردبان است نه هدف و اين نردبان بايد جامعه را به عقل برساند؛ فرمود: ﴿وَ تِلْكَ الْأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنَّاسِ وَ ما يَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُونَ﴾. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | ایتا | اینستاگرام | تلگرام
💢بررسی اعتبار کتب معارف حسینی در بستر تاریخ 🎙دکتر رضا برنجکار، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران 🔺به نظر می‌‌رسد که از روایات، سخنان و اعمالی که از امام حسین(ع) به دست ما رسیده است، باید همگی در کنار هم مورد بررسی قرار گیرند و عدم توجه به هرکدام، باعث صورت گرفتن تحریف می‌‌گردد و سبب می‌‌شود که واقعیت به‌‌درستی منعکس نشود. لذا ضروری است همه قواعد، داده‌‌ها و دیتاها به کار گرفته شود تا بتوانیم بر اساس آن مجموعه‌‌ی نسبتاً کامل، تحلیل و قضاوتی دقیق نماییم. 👈 ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 نسبت هیئت با سیاست 🔸هیئت‌‌های مذهبی و مراکز دینی از جایگاه بسیار تعیین کننده‌‌ای در تحولات اجتماعی و فرهنگی و سیاسی برخوردارند زیرا دربردارنده مبانی خاص فکری و چهارچوب مشخص عملی همراه با غایت‌‌های معین دینی‌‌اند از این رو همواره در حال پویایی و رو به شدن به سمت نقطه‌‌های آرمانی در حرکتند و برای ایصال به مطلوب چاره‌‌ای جز عبور از میان گذرگاه سیاست ندارند. ✍️ سید محمدتقی موسوی کراماتی، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 ابعاد تربیتی واقعه عاشورا 🔸 آن‌‌چه در مکتب عاشورا قابل توجه است این است که، الگوی تربیتی برای همه انسان‌ها از کودکان، زنان و جوانان، پیران و حتی غیر مسلمانان وجود دارد. لشکر امام حسین(ع) زیباترین مکتب تربیتی و اخلاقی را به وجود آورد تا همگان آن را الگویی برای خود قرار دهند. ✍️ مصطفی شجاعیان، پژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
📋 💢 فقدان محتوا و ابتذال در مناسک عاشورایی 🔸از جمله خاستگاه‎های اصلی ابتذال در مناسک عاشورایی، فقدان محتوا است. فقدان محتوا، ناشی از محصور کردن ماجرای عاشورا در نگاه تاریخی است. محدودیت‌های حاکم بر این نگاه، عزادار را -برای ابزار احساسات و یا محبت قلبی- در مضیقه تکرار و یا تولید محتوای مبتذل سوق می‎دهد. ✍️ محسن ابراهیمی، نویسنده و پژوهشگر ⬅️ ادامه مطلب را اینجا بخوانید •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💢 فقدان محتوا و ابتذال در مناسک عاشورایی ▪️در مناسک عاشورایی هر چند که احساس و محبت قلبی وجود دارد و بنا به اعتقادات دینی این احساس و محبت قلبی برخاستۀ از فطرت پاک و ایمان قلبی است؛ اما فقدان محتوا را باید با تغییر و کامل‎تر کردن نگاه به واقعه عاشورا جبران کرد. بنابراین می‎توان گفت که جامعۀ عزادار، عطش و تشنگی یافتن معرفتی را دارد که پا به پای احساسات و میل قلبی، او را به شور و حرکت وادارد. 🔰 مطلب کامل را اینجا مطالعه کنید 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net
💠 «برابری یا تشابه؛ در جریان‌شناسی عدالت‌خواهی» ♦️جدیدترین شماره نشریه دیده بان اندیشه 🏛 موسسه فرهنگی ـ رسانه‌ای شناخت شماره چهلم، تیرماه ۱۴۰۱ ✴️ سرخط‌های این شماره: 🔻رویکرد جریانات اندیشه‌ای نسبت به عدالت و عدالت‌خواهی؛ 🔻تمایز عدالت‌خواهان در توجه به ساحات سه‌گانه برابری؛ 🔻تبیین رابطه آزادی و عدالت و تقدم یکی از آنها در فلسفه؛ 🔻نقد عدم توجه همزمان به دو گونه عدالت واقعی و ادراکی. ✳️ به ضمیمه یادبود استاد رسانه‌پژوه مرحوم محمدحسین فرج‌نژاد لینک دانلود نسخه رایگان ماهنامه 💢 https://fekrat.net/?p=10973 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_40_mobile.pdf
18.26M
✳️ دیده‌بان 40؛ نسخه موبایلی ✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالت‌خواهی» 🆔 @didebane_andisheh
DIDEBAN_ANDISHE_40_pc.pdf
17.93M
✳️ دیده‌بان 40؛ نسخه کامپیوتری ✴️ با موضوع «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالت‌خواهی» 🆔 @didebane_andisheh
🔰 بخشی از سرمقاله شماره 40 ♦️ «برابری یا تشابه؛ در جریانشناسی عدالت‌خواهی» 🔷 عدالت از آنجایی که ریشه در فطرت و سرشت آدمی دارد، برای همگان قابل فهم بوده و از آنجایی که تشتت نظرات درباره آن مخصوصا در دوران حاضر و متاثر از تبعیض‌های حاصل از مدرنیته، به اوج خود رسیده، پیچیدگی‌های زیادی را در ماهیت خود جای داده است. 🔶 در کشورمان ایران اگرچه که بحث از چیستی عدالت و شعارهای عدالت‌خواهانه، از دهه‌های اخیر توسط متفکرین سنتی و روشنفکر کلید خورد، اما با وقوع انقلاب شکوهمند این مساله به یک دغدغه عمومی تبدیل شده و در تمام ساحات جامعه منتشر شد. با فراگیرشدن این موضوع، اندیشمندان تلاش کردند تا سامانی به جریانات عدالت‌خواه داده و جریان‌شناسی روشنی را ارائه دهند؛ اما به دلیل همان تشتت نظرات، می‌توان به ناکارآمدبودن این جریان‌شناسی‌های موجود حکم کرد. 🔷 هر ساله در تیرماه به مناسبت شهادت شهید بهشتی و هفته قوه قضائیه، اندیشمندان و صاحب‌نظران زیادی موضوع عدالت را برای سخنرانی‌ها و یادداشت‌های خود انتخاب کرده و درباره آن تفلسف می‌کنند. دیده‌بان اندیشه نیز به منظور سامان‌دادن مضاعف به نظریات مختلف در باب عدالت، اقدام به جریان‌شناسی جدیدی در این زمینه کرده است. 🔶 از بررسی پیام‌های رسانه‌ای مربوط به موضوع عدالت‌خواهی می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که مهمترین وجه اختلاف جریانات عدالت‌خواه معاصر، اختلاف در مبانی است که آنها برای عدالت لحاظ کرده و از پیشینیان خود به ارث برده‌اند. یکی از مهمترین این مبانی، مقوله «مساوات» و «برابری» است که به دلیل اهمیت فزاینده، جریانات مختلف به آن توجه کرده‌اند. 🔷 مساوات در ادبیات مدرن، خود را در سه ساحت نمایان می‌سازد؛ دو ساحت اول ناظر به عدالت واقعی(در مقام ثبوت) و ساحت آخر ناظر به عدالت ادراکی(در مقام اثبات) است. برخی از جریانات اندیشه‌ای، صرفا بخشی از عدالت واقعی یعنی مساوات در فرآیند و آزادی عمل انسان‌ها را برجسته می‌سازند و برخی دیگر با تاکید بر عدالت ادراکی، مساوات را در هر سه ساحت خواستارند. در این بین جریاناتی نیز هستند که با برجسته‌سازی هر دو بُعد عدالت واقعی(یعنی دو ساحت برابری فرصت‌ها و فرآیندها)، توجه به عدالت ادراکی را نیز از وظایف حکمرانی به شمار آورده و به منظور همسوسازی عدالت ادراکی با عدالت واقعی، راه‌حل‌هایی را برای تربیت بشر ارائه می‌دهند. 🆔 @didebane_andisheh