eitaa logo
فکرت
9.8هزار دنبال‌کننده
4.7هزار عکس
1.4هزار ویدیو
152 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @Fekrat_Admin1
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️ورشکستگی و خشونت با آشکار شد. 🔹️چیزی که شگفت انگیز و واضح است این است که این ویروس کوچک، سیاست وحشتناک نئولیبرالیستی سرمایه داری را به عنوان رشد اقتصادی لجام گسیخته، گسترش ویرانی زمین و مصرف گرایی، و نابرابری عمیق بین توده مردم (بنا بر آکسفام ۲۶ نفر از میلیاردرهای دنیا بیش از ۵۰ ٪ از مردم دنیا ثروت دارند) را مشخص و برجسته کرده است. 🔹️و مشخصاً، بنابر آگامبن، به تبع نقد فوکو از زیست-سیاست (بیوپولیتیک) نئولیبرالی، این سیاست‌ها که خودِ بافت زندگی را به زیر کنترل می‌گیرند، چشم انداز هولناکی را هم اکنون در مقابل ما گشوده‌اند: تنزل تهی دستان به «زنده بودن محض» bare life که مانند یهودیان و پیکرة مسلمان(der muselmann) در اردوگاه‌های نازی فاقد هرگونه اهمیت حقوقی و یا تئولوژیکی هستند و در پی اولین بحران‌های جدی موضوع اردوگاه‌های نژادپرستانه و یا قتل عام عمومی خواهند شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️ورشکستگی و خشونت با آشکار شد. 🔰 اسدالله رحمان زاده در گفتگو با مهر 🔹️شیوع در جهان و تحولاتی که حول آن شکل گرفت، باعث شد ساحات مختلفی از زندگی بشر تحت تأثیر این ویروس قرار گیرد. 🔹️این ویروس باعث شد که متفکرینی به بازخوانی معنای زندگی بنشینند و از منظری جدید به دنیا و وجوه مختلف آن نگاه کنند. 🔹️تاکنون تاملات فلسفی مختلفی در مورد ویروس کرونا صورت گرفته است و سوالات متعددی در این زمینه مطرح شده است. فیلسوفان مطرح دنیا هر یک به نحوی در مورد این ویروس به تأمل نشسته‌اند. 🔹️در گفتگو با اسدالله رحمان‌زاده، استاد دانشگاه «کنت را کاستا کالج» کالیفرنیا نگاهی خواهیم داشت به مباحثی که متفکرین دنیا در موضوع کرونا مطرح کرده‌اند. 🔹️رحمان زاده در این گفتگو ضمن اینکه تقریر خود را از دیدگاه فلسفی فیلسوفان مختلف در مورد ویروس کرونا بیان می‌کند به پرسش‌های ما در مورد این ویروس پاسخ داده است. 🔹️تأمل فلسفی در مورد کرونا ما را به چه حقایقی رهنمون می‌کند؟ بعد از عبور از کرونا، ما کجا خواهیم بود؟ آیا نسل انسان، تحت تأثیر این اتفاق تغییر خواهد کرد؟ اگر شرایط فعلی ادامه داشته باشد، چهره شهرها و انسان‌ها و طبیعت چگونه خواهد بود؟ کرونا تاریخ را تغییر می‌دهد؟ و… سوالاتی است که رحمان زاده در این گفتگو به آن پاسخ گفته است. 🔻 متن کامل گفتگو: 🌐 http://fekrat.net/?p=738 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️مهم‌ترین رویدادهای امروز 🎞مقابله با انحصار 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/861 🎤ورشکستگی و خشونت با آشکار شد 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/863 ✏️ ؛مخالفان علم‌زده، موافقان اخباری 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/859 📝 و تکثرگرایی معرفتی 💠 https://eitaa.com/fekrat_net/857 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی 🔹️به‌نظر در ایران یک الگوی جهانی و یک الگوی بسیار زیبایی ارائه شد؛ ارتش، سپاه، روحانیت و مردم عادی همگی با تمام توان وارد صحنه شدند. 🔹️به‌نظرم می‌رسد هیچ جای دنیا این نوع خیزش عمومی که کل کشور را در بر می‌گیرد، تا جایی که اطلاع دارم به وجود نیامده است. 🔹️بنابراین ایران می‌تواند این فداکاری‌های کادر پزشکی، ورود روحانیون و ورود عموم مردم را به عنوان الگو و طرح ارائه بدهد و به نظر من در تاریخ ثبت خواهد شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ ، فرصتی برای دعوت جهان اسلام به همبستگی 🎙گفتگوی ویژه با دکتر محمدعلی آذرشب، پژوهشگر ایرانی زبان و ادبیات عربی، استاد دانشگاه تهران 🔹️یکی از مسائل مهمی که به نظرم می‌رسد باید مطرح کنیم این است که کرونا یک همبستگی جهانی به وجود آورده است؛ یعنی به عبارت دیگر هر نقطه‌ای از نقاط دنیا وقتی که آسیب می‌بیند، در واقع کل دنیا آسیب دیده است. 🔹این همبستگی جهانی یک فرصت مهم و مناسب است برای اینکه این را به صورت یک الگویی اعلام کنیم و دنیا را به همبستگی جهانی دعوت کنیم. 🔹دوم اینکه فرصتی پیش آمده تا به جهان اسلام دعوت کنیم؛ جهان اسلام اولاتر از همه باید این همبستگی را داشته باشد. 🔹به هر حال هم قرآن، هم سنت و هم سیره ائمه و سیره صالحین به همبستگی و همدردی دعوت کرده‌اند؛ این باید بیش‌تر ایجاد شود. 🔹اما متأسفانه در جهان اسلام به جای شکل‌گرفتن همبستگی میان کشورها، جنگ و خون‌ریزی و درگیری و فتنه‌انگیزی پیش آمده است؛ اکنون فرصت مناسبی پیش آمده تا این مسئله را مطرح کنیم. 🔹یک مطلب دیگری هم هست: به‌نظرم می‌رسد برای تقریب بین مذاهب اسلامی الان یک سوژه بسیار خوبی به وجود آمده است؛ ما نباید گرفتار این تفرقه مذهبی و طایفه‌ای و قومی باشیم، بلکه باید کل جهان اسلام را به عنوان یک کشور واحد قرار بدهیم. 🔹الان اروپایی‎ها با تمام مشکلاتی که بینشان هست، یک نوع همبستگی مالی و کمک مالی به کشورهای آسیب‌دیده را دارند پیش‌بینی می‌کنند و سعی می‌کنند که به کشورهای آسیب‌دیده بیش‌تر کمک کنند؛ در حقیقت یک نوع همبستگی اروپایی به وجود آمده و از باب اولا باید بین جهان اسلام نیز این مسئله به وجود بیاید. 🔹کشورهای ثروتمند و کشورهایی که امکانات بیش‌تری دارند باید به کمک کشورهای فقیر و علی‌الخصوص کشورهایی که دارای پناهندگان هستند­، بشتابند. 🔹الان پناهندگان آسیب‌پذیرتر از همه هستند؛ اتفاقاً اردوگاه‌های پناهندگان در کشورهای اسلامی در آفریقا و آسیا خیلی فراوان است و باید یک توجه و عنایت خاصی به این‌ها شود. 🔻ادامه مطاحبه در لینک زیر؛ 🌐 http://fekrat.net/?p=742 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سرنوشت شعار «علم برای علم» 🔸علم خوب است، اما علمی مفید است و انسان را به سر منزل مقصود می‌رساند که با تزکیه نفس همراه باشد، اما اگر این علم همراه با خودخواهی و قدرت‌طلبی بشر باشد، بیشترین ضربه را به انسان زده و باعث نابودی او می‌شود، کما اینکه نمونه آن را در جنگ جهانی اول و دوم مشاهده کرده‌ایم. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️سرنوشت شعار «علم برای علم» 🔸یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که تمدن غرب، آن را بر اساس تفکر تبیین و تلاش کرد که مفاهیم ارزشی را از آن بگیرد، مسأله علم و علم‌آموزی بود. 🔸این جدایی علم از ارزش‌های دینی، موضوعی بود که بنا بر مبنای مورد قبول جامعه غربی، گریزی از آن وجود نداشت. 🔸تمدن غرب در حوزه هستی‌شناسی، این امر را پذیرفته بود که جهان هستی محدود به جهان مادی است و فراتر از آن چیزی وجود ندارد و اگر سخنی نیز از خدا به میان می‌آید، تنها به عنوان سازنده‌ای است که جهان را آفریده و رها ساخته است، مانند ساعت‌سازی که ساعتی را ساخته و آن را رها کرده، به همین خاطر در اندیشه غرب از خداوند متعال به عنوان «ساعت‌ساز لاهوتی» یاد شد. 🔸یکی دیگر از اصولی که تمدن غرب آن را پذیرفت «اومانیسم» یا همان انسان‌محوری بود، این سبب شد که انسان به جای خدا نشسته و هستی را بر اساس امیال خویش تفسیر کند. 🔸موضوعی که یکی از فیلسوفان غربی در مورد آن نوشت: «انسان‌گرایی خود، نوعی دین است؛ زیرا نوعی اعتقادنامه دارد. 🔸با این همه، دینی است بدون خدا؛ اگر هم خدایی وجود داشت باشد، شناختنی نیست و نباید او را به حساب آورد. انسان باید فقط برای انسان زندگی کند؛ زیرا انسان چه بخواهد و چه نخواهد، در دنیاست و باید خود را حفظ کند. 🔸انسان به معنای واقعی، خودش خالق خودش است؛ باید معیارهای خودش را به وجود آورد، باید هدف‌های خودش را تعیین کند، باید خودش راه به سوی آن‌ها بگشاید. 🔸تمدن غرب اگر چه با شعار «علم برای علم» تلاش کرد که دانشمندان بزرگ را با خویش همراه کند، ولی تاریخ نشان داد که این شعار دروغی بزرگی بود که جامعه بشری را به نابودی کشاند. 🔸به گونه‌ای که در ۳ روز با بمب اتمی که توسط علم ساخته شده بود، چیزی حدود ۲۲۰ هزار نفر در هیروشیما و ناکازاکی از بین رفت. 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=746 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
♦️دینداری نباید به مناسک فروکاسته شود 🔹️نباید به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروکاسته شود بلکه نسبت آن با باطن دینداری هم باید دیده شود. 🔹به علاوه وی به زایش‌ این باطن و ‌ایجاد آیین‌ها و فعالیت‌های نوین اجتماعی مبتنی بر دین و لزوم مشاهده آن در ‌این‌ ایام کرونایی اشاره کرد؛ امری که نمونه قبلی آن را در کنش‌های گسترده دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی می‌توان سراغ گرفت. 🔹️در گذشته هم هسته اسلام سنتی توسط علما بر مراسمات و آیین‌های نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است و چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد. 🔹️از منظر دیگر پدیده‌ای مانند تقیه نشان می‌دهد که باوجود از دسترس خارج ‌شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه بازهم امکان حفظ دین وجود دارد و تحلیل‌ این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ باطنی در عصر کرونا 🎥وبیناری با موضوع «دینداری اجتماعی در کرونایی» با حضور حجت‌الاسلام و تقی آزادارمکی و با حضور جمعی از صاحبنظران و علاقه‌مندان به همت گروه مطالعات فرهنگی‌،اجتماعی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، دانشگاه باقرالعلوم (ع) و پژوهشکده مطالعات اسلامی و تبلیغ باقرالعلوم (ع) برگزار شد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
📍 ♦️ باطنی در عصر کرونا 🎥وبینار «دینداری اجتماعی در کرونایی» با حضور حجت‌الاسلام پارسانیا و تقی آزادارمکی برگزار شد. 🔸ابتدا آزادارمکی، استاد دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، تعطیلی مناسک عمومی در کشور را موجب مشکلات عدیده‌ای برای اعتبار و بقای دینداری و نیز گروه‌های مرجع دیندار در ‌ایران کنونی دانست. 🔸وی با قائل‌شدن نقش محوری در شکل‌دهی هویت جامعه ‌ایرانی برای روشنفکران در ‌ایام مشروطه و سپس تحویل ‌ این نقش محوری به علمای حوزه‌های علمیه در زمان قبل از انقلاب اسلامی و اندکی پس از آن و نهایتاً تصاحب ‌ این نقش محوری خصوصاً در دهه اخیر از سوی قشری که می‌توان آن را جامعه مداحان نامید، نیاز عمده‌ این قشر اخیر و عمده متدینان مرتبط با‌ این قشر را در شکل‌گیری ارتباطات احساسی و چهره به چهره برای هویت‌یابی دانست. 🔸وی در واقع از سه جمهوری اسلامی سخن گفت؛ جمهوری اسلامی دوم را جمهوری اسلامی علما با کنش‌های سنتی و معهود و جمهوری اسلامی سوم و اخیر را با کنش‌های جامعه مداحان که در قالب اجتماعات و مراسمات بزرگ مذهبی همبسته است، مرتبط دانست. 🔸در ارائه بعدی، حجت‌الاسلام ، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن اشاره به نگرانی‌ها و مسائل مطرح از سوی آزادارمکی بر‌ این نکات تأکید كرد که نباید دینداری به سویه مناسک و آیین‌های بیرونی آن فروکاسته شود بلکه نسبت آن با باطن دینداری هم باید دیده شود. 🔸به علاوه وی به زایش‌ این باطن و ‌ایجاد آیین‌ها و فعالیت‌های نوین اجتماعی مبتنی بر دین و لزوم مشاهده آن در ‌این‌ ایام کرونایی اشاره کرد؛ امری که نمونه قبلی آن را در کنش‌های گسترده دیندارانه در پشتیبانی از جنگ تحمیلی می‌توان سراغ گرفت. 🔸وی در عین حال افزود در گذشته هم هسته اسلام سنتی توسط علما بر مراسمات و آیین‌های نوپدید اشراف داشته و انحرافات آن را کنترل کرده است و چنین نیست که مناسک نوپدید ارتباطی با دینداری عالمان نداشته باشد. 🔸از منظر دیگر پدیده‌ای مانند تقیه نشان می‌دهد که باوجود از دسترس خارج ‌شدن مناسک مورد قبول دین در شرایط تقیه بازهم امکان حفظ دین وجود دارد و تحلیل‌ این همه در شرایطی است که توجه شود دین و دینداری نباید به ظاهر و لایه مناسکی دین کاسته شود. 🔻متن کامل در لینک زیر: 🌐 http://fekrat.net/?p=749 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
12.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 🎬 ادوارد سعید دروغ‌ها را فاش می‌کند 🔹ادوارد سعید ، متفکر مهم فلسطینی، درباره شرق‌شناسی هشدار می‌دهد. 🔹او می‌گوید تصویری که غرب از ما ساخته است تا چه حد دروغین و ظالمانه است و در این مسیر، شرق‌شناسی را متهم می‌کند. 🔹او این کار را چگونه و با چه استدلالی انجام داد؟ 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net
برنامه عصر.mp3
17.36M
🔊 ♦️در برنامه عصر مطرح شد: 🔸بهداشت و درمان مردم در اولویت نیست. 🔸آیت‌الله خامنه‌ای آمریکا را تحقیر کرد. 📌کانال فکرت: 🆔 @fekrat_net