eitaa logo
فکرت
9.9هزار دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
981 ویدیو
151 فایل
💢 #فکرت محفلی برای اندیشیدن 🔻نگاهی عمیق به: 🔸 فرهنگ و هنر 🔹 سیاست و جامعه 🔸 دین و فلسفه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ☑️ تغییر در زاویه دید و همرهی خضر ✍️مجید رنگی، پژوهشگر هنر ✔️آیا تا کنون به حرف‌هایی که در طی روز می‌شنویم توجه کرده‌ایم؟ ناخودآگاه انسان به‌طور طبیعی تمام شنیده‌ها را در هاردی به حجم زندگی ذخیره می‌کند. نویسنده برای نوشتن به صندوقچه خاطرات یا همان زیست خود تکیه دارد آیا مراقب شنیده‌های‌ خود هستیم؟ ✔️ «دهخدا»، «جمال‌زاده»، «جلال آل‌احمد» و دیگران در زیست هنری‌ خود هر یک سلوکی داشته و برای رسیدن هر نویسنده به این تجربه منحصر‌به‌فرد، خوب دیدن، خوب شنیدن، و خوب خواندن را یادآور شده اند. ✔️نویسندگان زبر دست روزمرگی را عامل جمود ذهن دانسته‌ و گفته‌اند نوشتن کاریکلماتور یکی از راه‌های طراوت بخشیدن به ذهن و خلاقیت است. مثلا؛ «سوراخ‌های درِ نمکدان برای این است که نمک خفه نشوند». ✔️خواندن آثار نوشته جات اساتیدی چون «پرویز شاپور»، «کیومرث صابری»، «عمران صلاحی» و «زرویی نصرآباد» و «منوچهر احترام» می‌تواند ذهن خلاق را از گزند انجماد مصون داشته و دایره کلمات و زاویه دید انسان را جلا بخشد. ✔️مصرف‌زدگی مولود عصر مدرن است و تو گویی نوشتن، با نگاهی اقلیمی، جغرافیایی و فرهنگی اصیل ایران زمین، انسان مصرف‌گرای عصر پسامدرن را به بشری پویا و کنش‌مند مبدل می‌سازد. ✔️می‌گویند نوشتن به روش تداعی آزاد می‌تواند آغازی شورانگیز در نگارش باشد. رقص قلم بر صحنه کاغذ؛ هر آنچه به ذهن نویسنده می‌رسد بدون اصلاح و سانسور روی کاغذ می‌آورد. روانی قلم و کشاندن پای ضمیر ناخودآگاه بر فرش قرمز هنر آسان نیست و ناخودآگاه به این راحتی‌ها از پستوی تو در توی اقلیم جان بیرون نیامده و از سویی دیگر قلم تا بر دست خودآگاه است اثری خلق نمی‌شود. ✔️مطالعه، تفکر و اندیشه‌ورزی، پاشنه آشیل نوشتن است و انسان مصرف زده امروز، بدون تفکر، همچون گویی در ذهنیت گرایی دکارتی به دور خود پیچیده و مات زده و بی‌درد، خود را جرمی سنگین در منظومه «شمس العماره» می‌انگارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ فکــــــرت در نـمـــایــشــگاه رســــانــه ایــــران 🔹بیست وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، مصلی امام خمینی(ره) 🔸۲۹ بهمن ماه لغایت ۲ اسفند. ⏰ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹:۳۰ ✔️WWW.FEKRAT.NET 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🎞 رسانه فکرت و ساندویچ فلسفه برگزار می‌کنند؛ 🪑 جلسه دوم از سلسله نشست‌های بـنیـان قـانـون (جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاری در دوره‌ی معاصر) 1️⃣ جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران دورۀ مشروطه (با حضور حجت‌الاسلام دکتر ابوطالبی) ⏰ زمان: سه‌شنبه ۱ اسفند، ساعت ۱۹:۳۰ 🏢 مکان: قم، میدان شهید دستغیب، ساختمان کتاب سرو، طبقه دوم —لـوکـیـشـن بـرگـزاری—- 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 ا ☑️ اصلاح‌طلبی تعریف شفافی ندارد... 🔸جلسه اول از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» با موضوع "جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی" با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده ✔️آقای مصباح(ره) یک تنه در مقابله با مبانی اصلاح‌طلبی به میدان آمدند. به جهت اینکه ایشان یک فیلسوف بودند، بیش از دیگران به عمق فاجعه موجود در مبانی پی می‌بردند. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ فکــــــرت در نـمـــایــشــگاه رســــانــه ایــــران 🔹بیست وچهارمین نمایشگاه رسانه‌های ایران، مصلی امام خمینی(ره) 🔸۲۹ بهمن ماه لغایت ۲ اسفند. ⏰ساعت ۹:۳۰ تا ۱۹:۳۰ ✔️WWW.FEKRAT.NET 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
🎙 ا ☑️ "جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی" 🔸جلسه اول از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» با حضور: 👤 حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 🎧 (بـشـنـویـد) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙 ا ☑️ "جریان‌شناسی فکری قانون‌گذاران در ادوار مجلس شورای اسلامی" 🔸جلسه اول از سلسله نشست‌های «بـنیـان قـانـون» 👤 حجت‌الاسلام دکتر محمدرضا باقرزاده، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
☑️ امتداد فلسفه در عرصه اجتماع باعث تحقق انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی شد 🔻ما در دوران معاصر با هجمه یک فرهنگ دیگری به دوپارگی سبک زیست و زندگی مواجه هستیم و این سبک زندگی که از یک جهان دیگری الهام می‌گیرد که در سطح نظام دانایی و معرفتی و علمی ما در حال پمپاژ شدن است. 🔻در هجوم دنیای غرب، در ابتدا فلسفه‌شان منتقل نمی‌شود، بلکه لایه‌های میانی‌تر علوم‌شان مثل علوم سیاسی، علوم اجتماعی منتقل می‌شود. این علوم نه‌تنها ضد وحی بلکه ضد عقل هم هستند؛ زیرا فرهنگ مدرن آشکارا منکر عقل است و عقل را به افق عقلانیت و دست‌ساخت انسان تنزل داده است. 🔻اتفاقی که در هیچ فرهنگی سراغ نداریم. در غرب ما عقل نداریم بلکه عقلانیت داریم که آن هم یک برساخت و یک پدیده فرهنگی است. 🔻علم به یک قلمرو ابزاری تقلیل داده شده که در ابتدا یک هویت مستقل از فرهنگ برای خود قائل بود اما بعد معلوم شد که این معنای از علم بخشی از معنای فرهنگ است و علم نتوانست، معنای مستقل خودش را داشته باشد. این ویژگی جهان حاضر است. 🔻اگر فیلسوفان این فرهنگ(فرهنگ اسلامی) نبودند یا نظریه‌پردازان رابطه وحی خاتم را با زیست و زندگی جامعه تفسیر نمی‌کردند، این باعث می‌شد که در سلسله‌مراتب علمی، فقه جایگاهی نداشته باشد. 🔻فقه بخش وسیع حکمت علمی است. چه کسی می‌تواند بگوید فقه امتداد جریان فلسفی ما نیست؟ 🔻فلذا جریان علمی بین فلسفه و فرهنگ باید دائما برقرار باشد تا مسائل اجتماعی با ابتناء بر فلسفه حل شوند. 🔻در دوران معاصر ما این جریان باز هم حضور داشته است. به‌طور خاص، ایران به دلیل عقبه شیعی خود و حوزه تعامل بین نقل و عقل و شهود که فیلسوفان دائما آن را تئوریزه می‌کردند و در مرحوم علامه طباطبایی، بحث قرآن و برهان و عرفان برجسته‌تر از همه سابقه تاریخی‌اش به فعلیت رسیده است. 🔻ایشان حکمت را امتداد داده و با آن زندگی کرده و همین امتداد موجب شده که ما در قرن بیستم، دو انقلاب را بتوانیم محقق کنیم و ایران به انقلابی‌ترین کشور جهان تبدیل بشود. 🔻به واسطه امتداد فلسفه به عرصه اجتماع است که انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی محقق شده است؛ از همین جهت است که اگر فقه را از عرصه زیست و زندگی مردم برداریم، نه انقلاب مشروطه داریم و نه انقلاب اسلامی. فقهی که منجر به این دو انقلاب شده، امتداد فلسفه بوده است. ▫️⁩مصاحبه حجت الاسلام دکتر پارسانیا با مرکز رشد دانشگاه امام صادق (ع) B2n.ir/m68288 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت