eitaa logo
فکرت
9.7هزار دنبال‌کننده
4.2هزار عکس
1.1هزار ویدیو
151 فایل
💡 فکرت؛ روایتگر اندیشه، پیشرو در گفتمان 💡 در جست‌وجوی حقیقت، باید متفاوت اندیشید...💎 📚نگاهی عمیق به: فلسفه، سیاست و جامعه www.Fekrat.net 📮شبکه‌های اجتماعی: 💠 https://zil.ink/fekratnet 📩 ارتباط با سردبیر: @rasoul1414
مشاهده در ایتا
دانلود
☑️ تكرار شب قدر در هر سال 🖊آیت‌الله مصباح یزدی(ره) ✔️بیشتر علمای اهل تسنن و همه علما و محدثین شیعه بر این باورند كه شب قدر در ماه رمضان هر سال تكرار شده، و در هر سال شبی وجود دارد كه از هزار ماه برتر است و ملائكه و روح در آن شب نازل می‌‌شوند. ✔️كسانی كه نزول ملائكه را تنها در یك مرحله و آن هم برای نزول بر پیامبر خدا(ص) می‌دانند، دیگر نیازی به پاسخ‌گویی به این پرسش ندارند. چرا كه نزول ملائكه و روح، فقط یك بار برای نزول قرآن انجام شده است. اما این نظر با لفظ قرآن و روایاتی كه در این زمینه وجود دارد، سازگاری ندارد. «تَنَزَّلُ»؛ فعل مضارع است به معنی نازل می‌‌شود. درباره نزول قرآن در شب قدر قرآن می‌گوید «إِنّا أَنْزَلْناهُ»؛ ، كلمه «أَنْزَلْنا»؛ فعل ماضی است، یعنی قرآن را در شب قدر نازل كردیم. ✔️ این نزول یك بار بود و تمام شد. به تعبیر مرحوم علامه طباطبایی نزول نور قرآن بر قلب مقدس پیغمبر اكرم(ص) در این شب بود. امّا وقتی گفته می‌شود: «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ،»؛ كلمه «تَنَزَّلُ»؛ مضارع و به معنی آن است كه نازل می‌‌شوند و این نزول استمرار دارد. علاوه بر این در آینده نیز استمرار خواهد داشت. 🖇«مطالعه متن کامل» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
برگزاری نشست دوم از سلسه گفتگوهای پیرامون روز قدس "روایت غزه" موضوع: فلسطین و تاریخچه خشونت یهود باحضور دکتر مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون سیاسی و امور بین‌الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین 🔸لینک اتاق نشست: https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
روایت غزه - استاد رحماندوست.mp3
10.63M
☑️ «روایت غــــزه» 🔻سلسله گفت‌وگوهای پیرامون 2️⃣ فلسطین و تاریخچه خشونت یهود 👤دکتر مجتبی رحماندوست، عضو کمیسیون سیاسی و امور بین الملل جمعیت دفاع از ملت فلسطین 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ مفهوم شناسی دعا در قرآن ▫️حجت‌الاسلام دکتر محمد غفوری‌نژاد، مدیر گروه تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب، در اولین نشست از «» تشریح کرد: ✔️چنانچه مرحوم علامه طباطبایی اشاره فرمودند، «دعا و دعوت به معنای توجه دادن نظر مدعو به سوی داعی است». وقتی من خدا را می خوانم در واقع و در اصل می خواهم توجه خدا را به سمت خودم جلب کنم. ✔️حقیقت دعا چیزی جز خواندن نیست و حقیقت اجابت هم چیزی جز توجه مدعو نسبت به داعی نیست. در بحث طلب حاجت، سؤال امری است که خارج از حقیقت دعا است و امری است که در واقع غایت از دعا و متمم دعا است. وگرنه حقیقت دعا، فقط خواستن و جلب توجه مدعو است. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
✔️کار ، مدعی فقاهت و اخباری‌گری، به کجا رسیده که اعضای صفحه‌اش را ترغیب می‌کند به شنیدن هر نوع موسیقی و شعری و هر خواننده‌ای؟! ✔️البته وقتی پای کاسبی و درآمدزایی در میان باشد، دیگر فقه و قرآن و عدالتخواهی و ظلم‌ستیزی می‌شود لقلقه‌ی زبان... 🖍بچسب به نان که خربزه آبه😊 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
⚪️ نقدی بر موضع اخیر زیدآبادی؛ ☑️ مهارت تولید نفرت 🖋مجتبی عادل‌پور، نویسنده حوزوی ✔️نگاهم به نوشته احمد زیدآبادی درباره حد ترخص افتاد و چشمانم همان‌دم گرد شد. بی‌اختیار به مهارت سوژه‌یابی این بشر آفرین گفتم! تولید نفرت از یک مفهوم خنثی و یا حتی مثبت، هنر می‌خواهد. ✔️کاری که زیدآبادی کرده و می‌کند همین است: ایجاد گسل و به دنبال آن آشوب در ذهن مخاطب و قرار دادن رقیب در سیبل حملات. ✔️معنا و مفهوم خودمانی حد ترخص یعنی حفظ حد و مرزها و دست نینداختن به رخصت‌ها. با این وصف، هر چیزی حد ترخصی دارد؛ حتی دشمنی‌ها و کینه‌ها. ✔️وقتی محمود افغان به ایران حمله کرد، یکی از اقوام خود به نام مگس‌خان را حاکم شیراز قرار داد. او قصد داشت قبر حافظ را خراب کند. دیگران او را از این کار نهی کردند. در نهایت تفألی به دیوان حافظ زد. این بیت آمد: ای مگس! عرصه سیمرغ نه جولانگه تو است عِرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری ➕مطالعه یادداشت در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
☑️ آقای روشنفکر! انسانیت هم حد ترخص دارد ✔️ای‌کاش آن روشنفکر به‌جای و نوآوری ژورنالیستی و نگاه تنگ‌ به سوژه‌ها و دست به‌دامن شدن تابلوهای شهرها؛ لحظه‌ای در برابر ۷۰۰۰ شهید کودک غزه‌ای رگ غیرت داشت. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
☑️ «» ✔️ روایتِ دین‌پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️⃣ آسیب‌های دین‌پژوهی در مطالعات علوم اجتماعی 👤حجت‌الاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ⏰ساعت ۱۵ 2️⃣ روش‌شناسی مطالعات اجتماعی دین 👤دکتر محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⏰ساعت ۱۵:۳۰ 3️⃣ ملاک‌های اجتماعی دینداری 👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی ⏰ساعت ۱۶ 4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن 👤دکتر علی‌اصغر اسلامی‌تنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⏰ساعت ۱۶:۳۰ دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ⏰ سه‌شنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵ 💠 «لینک ورود به اتاق نشست» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
برگزاری نشست سوم از سلسه گفتگوهای پیرامون روز قدس "روایت غزه" موضوع: نسبت جمهوری اسلامی ایران با مسأله فلسطین باحضور علیرضا سلطانشاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب فلسطین 🔸لینک اتاق نشست: https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
روایت غزه - استاد سلطانشاهی.mp3
21.48M
☑️ «روایت غــــزه» 🔻سلسله گفت‌وگوهای پیرامون 3️⃣ نسبت جمهوری اسلامی ایران با مسأله فلسطین 👤علیرضا سلطانشاهی، دبیر کمیته حمایت از انقلاب فلسطین 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
🔸 ا 🎙آیت‌الله اراکی در جمع اساتید دانشگاه‌های قم: ☑️ جمهوری اسلامی عقلانی‌ترین نظام سیاسی جهان است ✔️ خداوند، بشر را مختار قرار داده است و این مردم هستند که باید حاکمیت را بپذیرند؛ ضمن آن که بشر نباید از این حق اختیار و انتخاب خود به صورت ظالمانه و ناآگاهانه استفاده کند. ✔️ مشکل بزرگ جامعه بشریت، ناهماهنگی بین نظام حاکمیتی در هر جامعه و نظام حاکمیتی کلان جهان است؛ به این معنا باید حاکم بشر از سوی خدا اذن داشته باشد و حکم خدا را اجرا کند و تنها در این صورت است که مشروعیت حاکمیت حاصل می آید. ✔️ ما همه نظریات سیاسی خود را از آیات و روایات استخراج می کنیم و بر همین اساس است که در نظام سیاسی اسلام، فرمان باید مشروع یا همان فرمان عدل باشد؛ ضمن آن که بر اساس متون دینی ما، اطاعت از فرمان ظالمانه، ظلم است و در روز قیامت، نه تنها حاکمان ظالم بلکه ضعفایی هم که زیر بار ظلم ظالمان رفته اند، عقاب خواهند شد. ✔️ جمهوری اسلامی عقلانی‌ترین نظام سیاسی جهان و منطبق‌ترین نظام مبتنی بر واقعیت‌های جهانی است. انتخابات با مشارکت حداکثری مردم، قدرت حاکمیت را بیشتر می‌کند و در آن صورت است که حاکمیت می‌تواند از این قدرت بیشتر برای حل بیشتر مشکلات بهره گیرد. 🔰 مطالعه و دسترسی بیشتر به متن گزارش از طریق لینک زیر: 🔗fekrat.net/article/lnk/51246 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
☑️ جهانی شدن گفتمان انقلاب اسلامی؛ عیدانه ۱۲ فروردین 🖋دکتر مهدی اسلامی ✔️امام خمینی(ره) در پیامی به مناسبت۱۲ فروردین ماه ۵۸ و رأی قاطع و بی نظیر مردم کشورمان به استقرار نظام جمهوری اسلامی ضمن تبریک این روز به ملت ایران تأکید کردند که دوازدهم فروردین، روز امامت امت و روز فتح و ظفر ملت ماست و این عبارات ایشان حقیقتاً بار معنایی بسیار بالایی دارد. ✔️اساساً آنچه حائز اهمیت است این که نگاه و رویکرد معمار بزرگ انقلاب به تأسیس نظام جمهوری اسلامی، فراتر از بحث تشکیل یک ساختار سیاسی جدید برای کشور و اتفاق نظر ملت بر این خواسته است، چه آن که ایشان درون مایه های فکری و معرفتی آن هم با رویکرد انقلابی و دینی را مورد توجه جدی قرار داده اند و از این حیث باید گفت که هر ساله در روز دوازدهم فروردین ماه به عنوان "روز جمهوری اسلامی" بازخوانی پیام امام خمینی(ره) برای مردم و به ویژه مسئولان و کارگزاران نظام از جمله بایسته ها به شمار می رود. ✔️یکی از موفقیت های نظام جمهوری اسلامی به خصوص در بُعد بین الملل این است که در دنیای کنونی، گفتمان انقلاب اسلامی، بُعد جهانی به خود گرفته، چنان که نظام سلطه و مستکبران عالم با وجود همه دشمنی ها و کینه ورزی ها، به هیچ وجه نمی توانند آن را حذف کرده و یا نادیده بگیرند. ✔️جهانی شدن این گفتمان از ثمرات شکل گیری نظام جمهوری اسلامی و به سخنی دیگر، عیدانه یوم الله 12 فروردین است که باید بیش از پیش درباره آن سخن گفت و به تحلیل رهنمود و دیدگاه امامین انقلاب در این باره پرداخت. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت
▫️به دلیل کسالت جناب آقای سعدالله زارعی، نشست چهارم از سلسله گفتگوهای پیرامون روز قدس «روایت غزه» برگزار نمی‌شود. از شما در این شب عزیز التماس دعا داریم. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
lakzaee_tarhkoli_9.mp3
28.48M
🌙 | ☑️ بازخوانی تحلیلی کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن 🔸 جلسه نهم با ارائه: 👤حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی 📚||مدرسـه‌ی علـوم انسـانی فکـرت|| وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فرق علی نشانه نبود، می‌خواستند نهج‌البلاغه اجرا نشود، می‌خواستند نهج انسانیت در محراب ختم شود؛ اما نشد... خون علی، همه حرف‌هایش را به زبان‌های دنیا ترجمه کرد. و علی صادر شد به قلب‌های سلیم و عدالت‌پیشه. جرج جرداق مسیحی هم اعتراف کرد. @Fekrat_Net
اگر مدعیان عدالت و منتقدان این و آن، پیش از عدالتخواهی، عدالت‌پیشگی را تمرین می‌کردند، امروز ماجرای عدالت به انحراف نمی‌رفت. @Fekrat_Net
آه... ای ابوتراب آه ای نهج غربت و بلاغت حیرت! جام شهادت و شراب فزت و رب الکعبه‌‌ات، وصال رسول خدا و سیده‌النساء گوارایت. بشریت در وحشت فقدانت به کجا پناه برد... و جبرییل امین با صوت حزین ندا داد؛ اینک شما و وحشت دنیای بی علی... @Fekrat_Net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ تفسیر علی(ع) از صدای ناقوس 🎙استاد مهدی امین‌فروغی ◾️به سند معتبر از حارث اعور نقل شده است که روزی با حضرت امیرالمومنین علی(ع) به شهر حیره می‌رفتم که ناگاه به دیری رسیدیم که ترسایی در آنجا ناقوس می‌نواخت، پس حضرت فرمود: ای حارث؛ آیا می‌دانی این ناقوس چه می‌گوید؟! ▪️عرض کردم: خدا و رسول خدا و پسر عمّ رسول خدا بهتر می‌دانند. ✔️سپس حضرت علی(ع) بیان داشتند: مَثَل می‌زند برای دنیا و خرابی و بی‌وفایی آن و می‌گوید: ➕لا اله الا الله حَقاً حَقاً صِدقاً صِدقاً اِنَّ الدُّنیا قَد غَرَّتنا وَ شَغَلَتنا وَ استَهوَتنا، یَابن الدُّنیا مَهلاً مَهلاً یَابن الدُّنیا دَقّاً دَقّاً یَابن الدُّنیا جَمعاً جَمعاً تُفَنی الدُّنیا قَرناً قَرناً، ما مِن یَومٍ یَمضی عَنا اِلا اَوهی مِنا رُکناً، قَد ضَیّعنا داراً تَبقی وَ اَستَوطَنا داراً تَفنی لَسنا نَدری ما قَرَّطنا فِیها اِلا لَو قَدمتنا. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ وارونه‌نمایی با مدد از نام علی(ع) ✔️ شگرد برخی افراد برای تحریف حقایق و به‌خصوص وارونه نمایی مسایل، بهره‌گیری از خود مقدسات است چه آن که می‌دانند جامعه نسبت به این امور حساسیت و پیگیریِ جدی دارد به خصوص نام و یاد و سیره مولی‌الموحدین علی(ع) که برای همیشه تاریخ، الگوی هر انسان موحد، حقیقت طلب و عدالت خواهی است، هر چند که به واقع ما در زمینه تبیین کلام و سیره نورانی حضرت کوتاهی‌هایی داشته‌ایم که شکی در آن نیست. ✔️"احمد " که این روزها به‌شدت در فضای مجازی فعال و بلکه بیش فعال است به‌بهانه ایام شهادت امام علی(ع) مدعی شده که بعد از گذشت ۴ دهه از انقلاب و استقرار نظام اسلامی در برخی محافل حکومتی که وی قید "خاص" را برایش می‌آورد، سخن گفتن از توحید و نهج البلاغه امری مذموم و بلکه نشانه انحراف است بی آن که اشاره‌ای کند به این مساله که به برکت نظام جمهوری اسلامی، نه تنها جامعه ایرانی بلکه جامعه بشری شناخت بهتر و بیشتری نسبت به کلام و سیره امیرالؤمنین(ع) و از جمله نگاه و رویکرد توحیدی حضرت به ابعاد مختلف زندگی فردی، اجتماعی، خانوادگی و همچنین امور سیاسی و فرهنگی پیدا کرده است. ✔️البته کسی منکر سخن ناصواب و به زعم وی خرافات مطرح شده در این سال‌ها از سوی برخی مداحان و حتی منبری‌ها نیست اما این که چشم خود را بر روی حقایقِ برآمده از برکات استقرار نظام انقلابی در این کشور ببندی و به اسم دفاع از راه و مرام علی(ع)، در پیِ وارونه نمایی مسایل باشی، بی شک با شاخصه‌های شیعه‌ی واقعی حضرت علی بن ابیطالب(ع) هیچ سنخیتی ندارد. 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
هدایت شده از فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🇮🇷 این نزدن‌ها نشانه‌ی نمی‌توانیم‌ها نیست؛ نشانه‌ی تدبیر است. ▪️انتقاد از انتقام سخت حاج قاسم سلیمانی اگر نشانه‌‌ای از یاس و مرعوب شدن داشته باشد، بی‌انصافی است. نزدن، همیشه نشانه نتوانستن نیست. 🎙حجت‌الاسلام محسن قنبریان در محفل چهاردهم فکرت 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
برگزاری نشست پنجم از سلسه گفتگوهای پیرامون روز قدس "روایت غزه" موضوع: استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین باحضور غلامرضا منتظمی، دیپلمات سابق ایران در وزارت خارجه 🔸لینک اتاق نشست: https://www.skyroom.online/ch/shenakht/livefekrat
روایت غزه - استاد منتظمی.mp3
11.65M
☑️ «روایت غــــزه» 🔻سلسله گفت‌وگوهای پیرامون 5️⃣ استاندارد‌های دوگانه حقوق بشری در مسأله فلسطین 👤غلامرضا منتظمی، دیپلمات سابق ایران در وزارت خارجه 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
☑️ از شاخصه‌های زبان قرآن تا برداشت‌های متعدد ▫️حجت الاسلام دکتر ابوالفضل ساجدی، عضو هیأت علمی مؤسسه امام خمینی(ره)، در اولین نشست از «فصل برکت» تشریح کرد: ✔️زبان قرآن شاخه جدید از علوم قرآنی است که با توجه به مباحث زبانشناسی معاصر و با نگاه تحلیلی به ساختار قرآن، محتوا و انواع گزاره‌های آن به دنبال کشف صفات عام و خاص این گزاره‌ها است. که نتیجه تحلیل‌های انجام شده به نگرش‌های متعددی در باب زبان دین به طور عام و زبان متون مقدس به طور خاص منجر می‌شود. ✔️زبان قرآن متشکل از چهار مشخصه است؛ معناداری، واقع‌نمایی، تألیفی بودن و شبکه‌ای بودن؛ هر کدام از این رویکردها، رویکرد رقیبی دارند. رویکرد معناداری در برابر رویکرد بی‌معنایی قرآن است، با توجه به بحث‌هایی که اوایل قرن بیستم در بحث پوزیتیویست‌های منطقی و نوپوزیتیویست‌ها مطالبی مطرح شد که با توجه به آنها رویکردهایی به میدان آمدند که مدعی بودند قرآن و سایر کتاب‌های مقدس معنادار نیستند و تهی از معنا هستند. این مدعیان می‌گویند درمتون مقدس جملاتی هستند که این جملات قابل اثبات تجربی نیستند. ➕مطالعه کامل مطلب در «وبگاه فکرت» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت | رادیو فکرت
هدایت شده از فکرت
☑️ «» ✔️ روایتِ دین‌پژوهی 🔸سلسله نشست‌های اندیشه‌ورز رسانه فکرت در ماه مبارک رمضان 1️⃣ آسیب‌های دین‌پژوهی در مطالعات علوم اجتماعی 👤حجت‌الاسلام حمید پارسانیا؛ عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ⏰ساعت ۱۵ 2️⃣ روش‌شناسی مطالعات اجتماعی دین 👤دکتر محمدرضا قائمی‌نیک؛ عضو هیأت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی ⏰ساعت ۱۵:۳۰ 3️⃣ ملاک‌های اجتماعی دینداری 👤دکتر مریم منصوری؛ پژوهشگر فلسفه علوم اجتماعی ⏰ساعت ۱۶ 4️⃣ موانع دینداری انسان مدرن 👤دکتر علی‌اصغر اسلامی‌تنها؛ عضو هیات علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع) ⏰ساعت ۱۶:۳۰ دبیر نشست: محمدجواد رحمانی، پژوهشگر علوم قرآن و حدیث ⏰ سه‌شنبه ۱۴ فروردین، ۲۲ رمضان ساعت ۱۵ 💠 «لینک ورود به اتاق نشست» 📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 📲وبگاه| فکرت |مدرسه فکرت