eitaa logo
فکر بهشتی
3 دنبال‌کننده
2 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بسم الله/این کانال به جهت مطالعه مجموعه کتب و آثار شهید آیت الله بهشتی دایر گردیده است. ادمین: @saeed_alef
مشاهده در ایتا
دانلود
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لزوم نظارت فعالانه مردم بر مسئولین آیا دولتی جرأت میکند برخلاف مصالح ملت قدمی بردارد؟ خیر. اما به يك شرط آن شرط چیست؟ خواهش میکنم این جمله را به اعماق ضمیر اجتماعی و اسلامیتان بفرستید چون باور کنید اگر مفاد این جمله در اعماق ضمیر اسلامی و اجتماعی ما زنده نماند مانند هر انقلابی که در معرض خطر است انقلاب ما نیز چنین خواهد بود. به شرط حضور آگاهانه يک يک افراد امت در اداره جامعه به من چه» و «به تو چه در جامعه اسلامی وجود ندارد. بله به يك معنا درست است به تو چه در هنگامی که در قلمرو دیگران دخالت بیجا میکنی اما اگر نظارت میکنی به تو چه» و «به من چه معنی ندارد برای نظارت به من چه و به تو چه وجود ندارد اما برای دخالت البته «به تو چه و به من چه وجود دارد دخالت نه نظارت آری. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴امّت، نیروی بازدارند از دیکتاتوری من تعجب میکنم که چطور عده ای این طرف و آن طرف میگویند از این قانون اساسی بوی دیکتاتوری میآید آن هم دیکتاتوری آخوندها صدای پای فاشیسم نعلین می آید این یک توهین دوجانبه است هم توهین به روحانیت و هم توهین به ملت آیا به راستی باورتان میشود که این ملت در تشخیص این که با چه کسی باشد و به چه کسی اعتماد بکند هنوز هم قیم میخواهد؟ برادران و خواهران شما در این سالها به افراد و گروه هایی چه معمّم چه غیر معمم بر چه پایه ای اعتماد کرده اید و چگونه اعتمادتان دوام یافت و چگونه اعتمادتان گاهی نشیب و فراز طی کرد؟ چشممان را باز کنیم و آنچه را در این جامعه رخ داد با دقت بنگریم انصافاً مردم ما در مجموع در این زمینه ها آگاهانه و هوشیارانه عمل کردند مگر با چنین مردمی ممکن است صدای پای فاشیسم - میخواهد فاشیسم نعلین ،باشد میخواهد فاشیسم ،سرنیزه میخواهد فاشیسم تاج میخواهد فاشیسم عمامه میخواهد فاشیسم هر چیز دیگر - بیاید؟ خوب است به این ملت معتقد بشویم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴عالم عامل متعد آنچه ما در اسلام برایمان اصالت دارد ،روحانیت نیست، بلکه عالم عامل متعهد مسئول است. یکی از ویژگی های عالم متعهد مسئول این است که ریاست طلب نیست. وقتی میخواهد ریاست را بپذیرد، مثل يك بار سنگین شاق میپذیرد، نه مثل معشوقی که سالها به آن عشق می ورزیده و حالا به وصال آن رسیده است. خوب دقت کنید عالم متعهد و مسئول اگر تکلیف شد نه از پذیرش مسئولیت ریاست سر باز میزند و مقدس بازی و مقدس مآبی در می آورد و نه به دنبال ریاست میدود و دوز و کلک میچیند 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لزوم تعهد در مسئولین کسانی که میخواهند رهبر یا عضو شورای رهبری یا رئیس جمهوری باشند باید انسانهایی آگاه به اسلام متعهد در برابر اسلام عادل و با تقوی باشند نمی گویم هیچ تركِ اولی از او سر نزند نمیگویم معصوم باشد؛ میگویم مجموعه رفتار و زندگی او نشان بدهد که خدا ترس است مبالات دارد نسبت به اسلام و تعالیم ،اسلام می خواهد میکوشد عمل میکند و متعهدانه با اسلام برخورد میکند و اگر درباره دیگران هم با صراحت نگفتیم آمده است که اینها را قانون معین میکند و گرنه راستش را بخواهید این شرایط به درجات مختلف در هر کسی که مسئولیتی درباره این ملت به عهده خواهد گرفت معتبر است، نخست وزیر ،وزیر ،معاون مدیر کل فرمانده .....] 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴برابری همه در برابر قانون رهبر یا اعضای شورای رهبری در برابر قوانین با سایر افراد کشور مساوی هستند. علاوه بر این در اصل یکصد و یازدهم آمده است که هرگاه رهبر یا یکی از اعضای شورای رهبری از انجام وظایف قانونی رهبری ناتوان شود یا فاقد یکی از شرایط مذکور در اصل صد و نهم گردد از مقام خود برکنار خواهد شد تشخیص این امر به عهده خبرگان مذکور در اصل یکصد و هشتم است که آن خبرگان منتخب مردم هستند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴جمهوری اسلامی، مقر امامت باید مقر امامت به جایی بیاید که جامعه اسلامی تحقق یافته است. بی تعارف حرف بزنم اگر این جمهوری اسلامی تحقق پیدا کرد، اولین جامعه اسلامی مبتنی بر نظام کامل اسلام در عصر ما میشود، اولین جامعه اسلامی مبتنی بر نظام کامل اسلام در عصر ما میشود، و در این صورت اصولاً وظیفه هر کس که میتواند در این نظام مسئولیتی به عهده بگیرد این است که از هر گوشه دنیا که هست به داخل این نظام بیاید. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴شاخصه های امامت نظام اسلامی فقیه عادل نه فقط فقیه ترین در دین، که برای او فقیه ترین، آگاه، باتقوا، متعهد ،مدیر، شجاع و توانا را شرط گذاشته ایم. حالا اگر فقیه هم عالم به زمان است هم شجاعت دارد و به یک وجب زمین نچسبیده است، و هم با تقوا و عادل است و این مسئولیتها را در جامعه ایران مییابد، دیگر یعنی چه که نخواهد بیاید؟ چه کار می شود کرد؟ این فرهنگ شاهنشاهی حالا حالاها ما را رها نمی.کند. ما هم در ذهنمان این است که یک فرد خود مختار و یکدنده ای که فقط به تشخیص و میل خود عمل میکند احیاناً میتواند رهبر ما باشد. این نمیشود فردی که میخواهد رهبر باشد باید بیاید جایی که وظایف رهبریش را انجام میدهد. اگر تخلف کرد با او چه کار میکنند؟ میگویند کسی دیگر به جای او بیاید. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴نظارت عمومی و تفاوت آن با دخالت در مورد نظارت باید بگویم شرط و مرز ندارد هر فرد باید به آنچه در پیرامونش می گذرد با دقت بنگرد و اگر چیزی به نظرش میرسد بگوید افشاگری کند تذکر بدهد و برای اجرا به مقامات مسئول اطلاع بدهد. امروز در دانشگاه عرض کردم که میدانید دستگاه آگاهی و اطلاعات و امنیت جمهوری اسلامی کجاست؟ در سرتاسر ایران. همه باید نقش دستگاه اطلاعاتی را در ایران ایفا کنند. این آن نظارت است که مرز ندارد. اما دخالت یعنی چه؟ یعنی شما سر چهارراه میبینید مأمور راهنمایی کار خودش را درست انجام نمی دهد. اگر هر کسی از راه میرسد بگوید من میخواهم راهنمایی کنم هرج و مرج میشود. دخالت حساب دارد پس باید چه کار کند؟ باید فوراً به مسئول مربوط اعتراض کند و اطلاع بدهد. باور کنید اگر در جامعه ای عادت شد که اگر کسی کارش را انجام نمی دهد پنج نفر ده نفر پانزده نفر به او بگویند «چرا کارت را خوب انجام نمیدهی»، خیلی از مشکلات حل میشود. ما این مسأله را مکرر دیده ایم که در جاهای مختلف عمل شده و اثر داشته است. مثلاً قرار است در مسجد آشغال نباشد نه فقط در مسجد در خیابان هم همین طور و در هر جا که متعلق به عموم است ولی خوب مسجد نمونه ممتاز است حالا اگر کسی در مسجد آشغالی انداخت چند نفر رفتند آن آشغال را برداشتند و اعتراض هم کرده اند، مسجدها تمیز میماند و این را در نمونه هایی عمل کردند و مؤثر هم واقع شده است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴شیوه حل آسیب های اجتماعی به نظر ما راه مبارزه با اعتیاد در درجه اول ایجاد اشتغال شادابی و نشاط آور همراه با معنویت برای مردم و تسهیل ازدواج است. این دو از عوامل بسیار مؤثر در مبارزه با اعتیاد است. و پس از آن درمان معتادان موجود و مبارزه با قاچاق مواد مخدر ولی درمان اصلی آن نکته اول است. طبق آمار بسیاری از این اعتیادها ناشی از آن است که نسل جوان یا اشخاص غیر جوان خود را در مضیقه و سرگردان میبینند و اگر مردم از این تنگناها و سرگردانی اصلی در بیایند فکر میکنم کمتر سراغ مواد مخدر بروند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴تدابیر شورای انقلاب برای حل مشکلات اقتصادی این(تخصیص بودجه برای فعالیت های اقتصادی مردمی) اولین گامی است که شورای انقلاب برداشته است. قبلاً این طرح به شکلی دیگر مطرح شده بود و شورا تصویب کرده بود ولی دو اشکال داشت: یکی این که در پیچ و خم های اداری افتاده بود. دوم این که برای این وام کارمزدی برابر چهار یا شش درصد منظور کرده بودند. که این با انقلاب اسلامی ما نمیخواند. ما نمیخواهیم دو مرتبه همان کاری را بکنیم که رباخوارهای مقدس مآب بازار و غیر بازار میکردند و ربای آب نکشیده و آب کشیده میخوردند. اگر اسم بهره را کارمزد هم بگذاریم بهره بهره است. به این دلیل بود که این تغییرات را دادیم و هم بهره را برداشتیم و هم راه دادن وام را ساده کردیم تا بتواند ان شاء الله زودتر در میدان عمل قرار بگیرد. البته طرق دیگر هم هست جهاد سازندگی که دوستان مسئولیت آن را به عهده بنده گذاشتند با حداکثر آمادگی برای کشاندن نیروها به میدان عمل سازنده به همه جای کشور خواهد رفت، یعنی سریع ترین و کوتاه ترین پیوند تشکیلاتی. تشکیلات لازم است، حساب و کتاب لازم است، ولی بوروکراسی و کاغذ بازی مضر است. یکی از اقدامات قاطع و ضربتی ما این بود که کار جهاد سازندگی را از تمام این پیوندهای اداری به طور ضربتی جدا کردیم و اداره آن را هم به دست خود این جوانها سپردیم الآن جوانها شورای موقت مرکزی جهاد را اداره میکنند و در همین مدت کوتاه هم نمایندگان تام الاختیارشان را به استانها فرستاده اند تا آنجا هم شوراهای جوان با اختیارات کافی بوجود آورند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ریاست جمهوری زنان در قانون اساسی آیا زنان میتوانند رئیس جمهور بشوند؟ در این که خانمها میتوانند رئیس جمهوری باشند یا خیر در میان فقها چه در میان مراجع و چه در میان فقیهان مجلس خبرگان نظر یکسانی وجود نداشت. عده ای آن را منطبق با موازین اسلام میدانستند و عده ای نمیدانستند قانون اساسی ناچار بود مطابق با رأی اکثریت دو سوم کل نمایندگان که تقریباً به صورت معدل نمایشگر رأی اکثریت دو سوم مردم ما باشند، تنظیم شود تا پشتوانه اسلامی و اعتقادی و دینی آن محکم باشد و چون رأی نیاورد متن به صورتی تنظیم شد که ان شاء الله در آینده اگر این بینشی که می تواند گسترده تر شود حمایت دو سوم مردم را به دست آورد آنوقت راه برای این منظور هموار شود. دقت بفرمایید خواهران شما میدانید که عملاً و برای مدت طولانی جامعه ما وقتی میخواهد رأى بدهد و انتخاب بکند به آن مرحله ای که خواهری برای تصدی این گونه سمتها فرصت و رأی کافی را به دست بیاورد نمیرسد این مسأله ای است که از نظر زمان با آن روبه رو خواهیم بود این بود که اصل به این صورت تنظیم شد. ابتدا اصل را طوری تنظیم کرده بودند که صریحاً میخواست بگوید از نظر اسلامی بانوان نمی توانند رئیس جمهور شوند که این رأی نیاورد چون آراء مخالف حتی از فقهای حاضر در جلسه زیاد بود. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴نگاه قرآن به زنان در تصدیگری مسئولیت های سیاسی این مطلب را کمی توضیح میدهم سنت بیانگر قرآن است سنّت باطل کننده قرآن نیست، ولی بیانگر قرآن است در قرآن کریم آیه ای که با صراحت امکان ریاست جمهوری يك زن را نفی کند، نداریم، به همین دلیل برخی از صاحب نظران فقیه در مجلس هم این مطلب را نمی پذیرفتند، چند روایت داریم که مفاد آنها فرمانروایی و زمامداری را از زن سلب میکند. منتها این روایات ضد قرآن نیست تا یکباره درباره آنها تصمیم بگیرند و بگویند آنها را کنار بگذاریم در قرآن این مسأله نه نفی و نه اثبات می شود، یعنی نه در قرآن آیه ای هست که با صراحت و دلالت کافی بگوید که زن نمیتواند زمامدار باشد و نه در قرآن آیه ای هست که با صراحت بگوید زن میتواند زمامدار باشد. اگر در قرآن آیه صریحی داشتیم که میگفت و تصریح میکرد که زن میتواند زمامدار باشد، آنوقت احادیث از اعتبار می افتاد حدیث مخالف قرآن اعتباری ندارد ولی وقتی درباره مسأله ای در قرآن با صراحت بحثی نمیشود آنوقت نوبت به روشنگری سنت میرسد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴تصدیگری مسئولیت های سیاسی توسط زنان در روایات دقت بفرمایید ما میگوییم در جامعه زن و مرد وجود دارد مسلّماً، و نه منحصراً، مرد میتواند این سمت را بپذیرد برای پذیرش او نه در کتاب منعی هست و نه در سنت به این ترتیب قدر مسلم این است که مرد میتواند این کار را بکند آنچه در آن سؤال هست این است که آیا زن مسلمان هم میتواند رئیس جمهوری باشد یا خیر؟ چرا این سؤال وجود دارد؟ به دلیل این روایات قرآن نفی کننده آن نیست در قرآن نسبت به این قسمت نه راجع به مرد و نه راجع به زن نصی وجود ندارد درباره نفی زمامداری مرد مطلبی نیست و بنابراین تکلیف مرد روشن میشود اما راجع به زن چون بعضی از روایات هست يك سؤال و يك ابهام به وجود میآید که باید آن را فقیهانه روشن کرد نه با احساسات که ان شاء الله در آینده برای شورای فقها مسأله حل میشود. برای خود من دلایلی که در روایات آورده میشود که زن نمیتواند زمامدار و رئیس جمهوری باشد کافی نیست و هیچ وقت هم کافی نبوده است از ابتدا که در این مسأله به صورت بررسی اجتهادی تحقیق کردم دلایل برایم غیر کافی بوده است ولی تا این نظر به صورت گسترده مورد قبول تحقیقی دو سوم آراء ملت و فقهای ملت در نیاید و مورد قبول قرار نگیرد برای آن شتابزدگی نکنید. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴جمهوریت و اسلامیت در جمهوری اسلامی شما مردم انقلابی در راهپیمایی هایتان فریاد برآوردید که استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی این فریاد شما ملت بود و این نظام پاسخ به این فریاد است در این نام جمهوری اسلامی همه این مفاهیمی که عرض شد نهفته است جمهوری است، یعنی خلقی است یعنی توده ای است یعنی ناسی است مردمی است؛ و اسلامی است یعنی دارای ایدئولوژی است و در برابر یک ایدئولوژی انتخاب شده نه تحمیل شده متعهد است. مردم دوست است و از مردم و نیروی مردم مایه و قدرت میگیرد و این قدرت در جهت خدمت به مردم به همه مردم نه به يك فرد و نه به يك گروه نه به يك قشر و نه به يك طبقه استفاده می شود. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ویژگی های جامعه مورد اهتمام نظام اسلامی # نظام جدید سیاسی و اقتصادی و فرهنگی ،ایران نظامی باید باشد که محیط اجتماعی آینده را برای تکامل انسان و رشد انسانی او و حرکتش را الی الله آماده سازد، آن هم با تدبیر و همت و تلاش خود این انسان از ویژگیهای این محیط ۱. توجه خاص نظام حاکم بر این محیط است به کرامت انسان و روح الهی او و جلوگیری از سقوط انسان در نیهیلیسم و پوچ انگاری و درون پوکی و ماتریالیسم و ماده گرایی و ماده پرستی و دنیا پرستی اهتمام این نظام است به استقلال و آزادیهای فردی و اجتماعی انسان تا آخرین سرحد ممکن و جلوگیری از اسارت انسان در چنگال استبداد داخلی و فردی و گروهی و طبقه ای یا استعمار خارجی اهتمام این نظام است به آزادی و استقلال انسان و جلوگیری از استثمار انسان به دست سرمایه داری داخلی یا خارجی و کاپیتالیسم ،فردی طبقه ای یا دولتی و مبارزه با هر گونه تبعیض طبقاتی و گروهی و ناسیونالیستی... 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لوازم تحقق جامعه اسلامی زیربنای سوم، اعتراف به این مطلب که شرط عملی به وجود آمدن چنین محیط اجتماعی این است: ۱. دخالت مردم در تعیین سرنوشت و اداره امورشان تا آخرین حد ممکن باید گسترش پیدا کند. یعنی نظام باید تا آنجا که میشود به دست خود مردم اداره بشود. ۲ در جامعه باید مدیریتی به وجود بیاید که در عین نظام ،داشتن همبستگی داشتن سلسله مراتب داشتن انضباط داشتن در آن سانترالیسم و مرکزیت به حداقل برسد. اداره امور باید در دست مدیریتی قرار بگیرد که انقلاب اسلامی این ملت را خوب درک کرده باشد مورد پذیرش و اعتماد مردم باشد در برنامه ریزی و اجرای برنامه ها به شرایط زمان آگاه باشد و در مسائل اجرایی توانایی و قاطعیت انقلابی داشته باشد. این آگاهیها و این تواناییها و این مورد اعتماد مردم بودنها باید با بینش اسلامی و اجتماعی پویا همراه باشد و مدیریت اجتماعی ما را مصون نگه دارد. اینها زیربنای قانون اساسی آینده ماست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ملی گرایی برای مبارزه ناقص است. برادران و خواهرانی که بر پایه تفکرات ملی مبارزه میکردید مبارزه تان ،محترم ولی تز مبارزه تان برای ملت ما ناقص است امیدوارم که این مطلب باعث بد آمدن و رنجش کسی نشود. چون اگر ما نتوانیم بگوییم آقا تز مبارزه ات ناقص است پس دیگر چه بگوییم؟ چه آزادی داریم در تبادل نظر و برخورد آراء و افکار گروههای ملی در حد نقشی که در پیشبرد مبارزه ملت ما با استبداد و استعمار داشته اند مورد قدردانی و احترام و ارجگذاری ما هستند ولی با کمال برادری و همراه با صراحت اسلامی میگوییم تز این گروهها برای انقلاب کنونی ما ناقص است. انقلاب ملی به هر حال از نوعی تفکر ناسیونالیستی مایه میگیرد و انقلاب اسلامی از تفکر جهانی مایه میگیرد چه نصیحت میفرمایید؟ ما بیاییم در یک چهارچوب تنگ ملیت خودمان را محصور کنیم یا در فراخنای جهان به مردم زمین از کران تا کران بیندیشیم؟ کدام اولی است؟ کدام متعالی تر است؟ کدام انسانی تر است؟ کدام با اومانیسم و مردم دوستی مترقی سازگارتر است؟ 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴ملی گرایی موجب تشدید قوم گرایی میشود خوب اگر ما آمدیم در چهارچوب تنگ ناسیونالیسم و ملیت خودمان را گرفتار کردیم با دهها سؤال در این آب و خاک ایران روبه رو هستیم. ملت ایران کدام اند؟ آنهایی هستند که در چهارچوب مرزهای سیاسی کنونی زندگی میکنند و همه اینها یک ملتاند آیا ما میتوانیم بر این پایه فلسفه و زیربنای فکری برای چنین ملیتی عرضه کنیم؟ آیا همین تفکر ناسیونالیستی نیست که برادران کرد را به یک صورت وسوسه میکند و برادران بلوچ را به صورت دیگر و برادران ترکمن را به صورت سوم و برادران عرب را به صورت چهارم و برادران دیگر را به صورتهای دیگر؟ وقتی صحبت ناسیونالیسم میشود آنوقت مشکل است که دیگر برای کرد سنندجی بتوانید توجیه کنید تو باید از نظر سیاسی تابع و پیرو و وابسته باشی به ملتی به نام ملت ایران و نه به کرد مقيم موصل و كركوك 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴برابری اقوام در قانون اساسی انقلاب کنونی ما انقلابی است اسلامی و این انقلاب اسلامی خیلی باز خیلی ،روشن خیلی مستدل و منطقی دلپذیر فطرت پذیر به برادر کرد می گوید برادر مسلمان تو با من یکی ،هستی به کجا میروی؟ به عرب خوزستانی می گوید برادر مسلمان خواهر مسلمان تو با ما یکی هستی کجا میروی؟ به برادر و خواهر ترکمن همین طور به بلوچ همین طور در پیش نویس قانون اساسی چند اصل هست که در این اصول روی جهت متعالی و مترقی و اسلامی بودن و ایدئولوژیک بودن انقلاب ما تکیه شده، تکیه تعهدآور. اصل اول نوع حکومت ایران جمهوری اسلامی است که ملت ایران در پی انقلاب اسلامی پیروزمندش در همه پرسی دهم و یازدهم فروردین سال ۱۳۵۸ هجری شمسی با اکثریت ۲٫۹۸ درصد به آن رأی مثبت داده است. اصل پنجم بر مبنای آیه کریمه يا أَيُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاكُمْ مِنْ ذَكَرٍ وَأُنثى وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِيمٌ خَبِيرٌ. (سوره حجرات، آیه ۱۳) در جمهوری اسلامی ایران همه اقوام از قبیل ،فارس ترک کرد ،عرب، بلوچ و ترکمن و نظایر اینها از حقوق کاملاً مساوی برخوردارند... 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴خطر دور شدن از روحیه‌ی انقلابی بزرگترین مایه تأسف ما این است که دو روز بعد از در دست گرفتن قدرت و حکومت عده زیادی از مردم خیال کردند بحمد الله انقلاب کردیم کشته دادیم خون دادیم، پیروز شدیم و دیگر تمام شد. وای بر آن انقلاب و انقلابی که در بامداد پیروزی بخواهد به محیط آرام و آسایش دهنده انقلاب پیروز شده، دل ببندد و با شهادت و مبارزه و پیکار خداحافظی کند. وای بر آن انقلاب و انقلابی با کمال تأسف باید بگویم در این شش ماه که از پیروزی انقلاب می گذرد، از این طریق ما ضربه های شکننده و سهمگین خورده ایم، خیلی از مردم را میبینیم که در زندگی روزانه انگار نه انگار که ما انقلاب داریم، زندگیمان از نظر مصرف، زندگی مردمی است که انقلابشان را تا آخرین مرحله پیروزی تمام کرده اند، رو آوردن به مصرف، رو آوردن به زندگی روزمره، دچار بیماری خطرناک روزمرگی شدن، بزرگترین خطر است برای انقلاب. برادران و خواهران ما تا سالها انقلابمان با تمام خصلتهای آن زمان لازم دارد. دشمنان ما می خواهند از این طریق که به ما الهام کنند که بروید آرام گیرید،استراحت کنید ، سعادت و لذت و خوشی و شادی یکجا نصیبتان شد دیگر چه میخواهید؛ 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴بزرگترین خطر جوامع پیشرفته، احساس پوچی است مگر پول و اقتصاد برای انسانها میتواند سعادت کامل بیاورد؟ میدانید بزرگترین خطری که جامعه های پیشرفته اقتصادی دنیا را امروز تهدید میکند چیست؟ فاصله طبقاتی اقتصادی، البته خطر هست، ولی بزرگترین خطر نیست. تسلط طبقاتی کاپیتالیستی دولتی، البته خطر هست مشکل هست، ولی بزرگترین خطر نیست. پس بزرگترین خطر چیست؟ نیهیلیسم. احساس پوچی و پوکی کردن برنامه مکرر امروز و فردای تولید و مصرف را ملال آور و خسته کننده و بدون فروغ و شادابی یافتن. زندگی انسان، پیش از هر چیز فروغ و شور و گرمای عشق میخواهد، زندگی بدون شور و گرمای عشق مزه و معنی ندارد. حالا عشق به چی؟ عشق به گلرخان عشق زن به مرد عشق مرد به زن عشق جنسی؟ نه بالاتر از این عشق زن و شوهر به عنوان همسر وفادار به یکدیگر عشق و عاطفه مقدس پدر و مادر و فرزندی، البته عشق جنسی در زندگی انسان جایی دارد، زمانی دارد و دوره ای دارد. دیر یا زود می گذرد، سپری میشود، عشق زن و شوهر ، نسبت به یکدیگر وقتی با وفاداری همراه است مقدس است و ارزنده است عشق و علاقه پدر و مادر به فرزند و فرزندان به پدر و مادر و بستگان و ارحام و عاطفه شان نسبت به یکدیگر محترم است ارزنده است. ولی هیچ یک از اینها آن عشقی که درون تهی انسان را مالامال و پر بکند نیست. چه عشقی است که می تواند عشق فروزان باشد؟ که برای انسان تا پایان زندگی و حتی در لحظه مرگ عشقی باشد که برای او ادامه دارد نه عشقی که با آن وداع میکند کدام عشق است؟ عشق به خدا، عشق به حق، عشق به کمال مطلق، عشق به عدل، مطلق به جمال مطلق الهی، عشق عرفانی و اسلام آیینی است که در عین تکیه بر ارزشهای اقتصادی و تأیید و قبول تمام این نیازها تکیه بالاترش بر رضوان من الله اکبر» است. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴لزوم توجه نظام اسلامی به ابعاد معنوی جامعه نظام اجتماعی جمهوری اسلامی باید نظامی باشد که این عشق را در دل زن و مرد جامعه ما فروزان نگه دارد. چه لذت آفرین است آنچه ما در این سالها مشاهده میکنیم چه بسیار دختران جوانی که در زندگی میگویند ما میخواهیم همسری داشته باشیم ،مؤمن، متوجه به خدا ،مبارز مجاهد، زاهد، پارسا، ولی برخوردار از عشق يك مسلمان؛ و چه بسیار پسران جوانی که میگویند ما همسری میخواهیم در درجه اول برخوردار از این خصلتها دیگر ارزش نخستین را به زیبایی دادن، به زیبایی چهره، به زیبایی اندام، به جهیزیه، به قباله و مهریه، به ثروت به حقوق های کلان به زندگی پر رونق و پر جاه و جلال و پر شکوه و پر زرق و برق برای بسیاری از دختران و پسران جوان ما بحمد الله از بین رفته است. این شمایید ادامه دهندگان انقلاب راستین اسلام. این شمایید جند الله. اکبر و سپاه بزرگ خدا پیروز باشید. نظام آینده باید یک چنین نظامی باشد اگر دو مرتبه ما یک نظامی داشته باشیم که چپ میروی اقتصاد، راست میروی اقتصاد؛ چپ میروی از جلو میروی از پشت سر می روی به زمین و به هوا همه جا مسأله تولید و مصرف تمام مغز و احساس و قلب و اندیشه مان را پر کرده باشد آیا به سمت اسلام جلو رفته ایم؟ آیا به سمت ارزش عالی و متعالی انسان جلو رفته ایم؟ آیا این ترقی و پیشرفت است یا ارتجاع؟ مگر نظام شاهنشاهی در وعده هایش به ما چی وعده میداد؟ وعده میداد که ما میخواهیم برای مردم خانه درست کنیم. همه باید خانه داشته باشند ،خوب البته خانه از نیازهای ضروری است همه باید شغل داشته باشند. البته هر انسانی شغل و کسب و کار میخواهد همه باید برنامه های تفریحی داشته باشند. همه باید تلویزیون داشته باشند با برنامه های سرگرم کننده فکری، همه باید به تئاتر و سینما بروند برای تماشای نمایشنامه ها و فیلم های مبتذل همه باید ماشین سواری داشته باشند همه باید فرش داشته باشند. همه باید مبل داشته باشند و از این بایدهای دیگر و آنچه در کار نبود این که همه باید انسان بمانند. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴آرمان جمهوری اسلامی تربیت انسان با تقواست. وقتی که انسانیت خلاصه میشود در لذات و امور مادی و از فکر و لذت معنوی جدا می گردد این که همان نظام شاهنشاهی است منتها اسمش شاهنشاهی نیست و جمهوری است. به جای ،شاه رئیس جمهوری دارد این ارتجاع است پس کو انقلاب؟ ما انقلاب کردیم تا انسانها انسان شوند. غیر از این است؟ برادران و خواهران عزیز آرمان جمهوری اسلامی، آرمان انسان شدن و متعالی شدن و حرکت الی الله است. در تمام اصول قانون اساسی آینده باید همواره تکیه روی این اصل به چشم بخورد، نقش بنیادی تقوا در رشد انسان. یکوقت میگوییم آقا از خدا بترسیم و گرانفروشی نکنیم، از خدا بترسیم ظلم نکنیم، از خدا بترسیم دروغ نگوییم، از خدا بترسیم خیانت نکنیم، از خدا بترسیم شراب نخوریم، قمار نبازیم، از خدا بترسیم و زن و مرد به یکدیگر نگاه آلوده نکنیم، از خدا بترسیم وظیفه مان را انجام بدهیم. تقوا در همه این مسائل نقش سازنده و مؤثر دارد ولی تقوا همین نیست تقوا معنی عالی تری دارد. تقوا یعنی من انسان همواره خود را در حضور خدا مییابم و با یاد خدا زنده ام. الَّذِينَ آمَنُوا وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُمْ بِذِكْرِ اللهِ أَلَا بِذِكْرِ اللهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ. (سوره رعد، آیه ۲۸) (۱) . ترجمه: (همان) کسانی که ایمان آورده اند و دلهایشان با یاد خدا آرام میگیرد بدانید که با یاد خداست که دلها آرام می گیرد. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴نقش تقوا در زندگی فردی، اجتماع و سیاسی تقوا یعنی ضد غفلت و بی خبری. ذکر، یاد در نظام جمهوری اسلامی باید از در و دیوار، از درون و برون جامعه نشانه ها و انگیزههایی ببارد، که من و شما را به یاد خدا بیاورد، و یاد خدا را در دلهامان زنده نگه دارد. با زنده ماندن یاد خدا انسان در حال ،تقواست در حالتی که از بیخبری و غفلت و سقوط می تواند نجات پیدا کند و چنین تقوایی عامل رشد انسانیت انسان است. زیارتمان عبادتمان، معامله مان ،تحصیلمان، کار در کارخانه مان، کار در کشتزارمان، سکوتمان، سخنمان، نشستمان، و برخاستمان همه با چیست؟ با یاد خدا این میشود آن تقوای رشد دهنده انسان. نقش بنیادی تقوا در رشد او، نفی هر گونه تبعیض و سلطه جویی فرهنگی و سیاسی و اقتصادی است. کارگری که در نظام اجتماعی آینده اسیر کارفرمایی بماند این نظام اسلامی نیست، کشاورزی بخواهد اسیر ارباب که هیچ اسیر میدان دار بماند این نظام اسلامی نیست. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti
🟢کتاب: مبانی نظری قانون اساسی 🔴مواجهه جمهوری اسلامی با پیشرفت های مدرن در نظام آینده باید هرگونه سلطه جویی اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی از بین برود. در عین آنکه این نظام اصیل اسلامی است و بیگانه گرا نیست، نه شرقی است نه غربی است، جمهوری اسلامی است، اما در عین حال با دستاوردهای علم و دانش و تكنيك و فن و صنعت قهر نکرده است و نمیگوید «من با صنعت کاری ندارم صنعت از اروپا آمده از روسیه آمده، از چین آمده، از آمریکا آمده است.» صنعت و آگاهی و تجربه و فن از هر جا بیاید، ما آن را اول مسلمانش میکنیم و بعد به تصرف خویشتن در جامعه خویشتن درش می آوریم. حال چه جور باید صنعت را مسلمان کرد؟ چه جور باید علم را مسلمان کرد؟ چه جور باید هنر را مسلمان کرد؟ جامعه اسلامی جامعه بی ذوقی نیست که با هنر قهر کند. مگر زندگی انسان و حیات انسان بدون ذوق و هنر ممکن است انسانی باشد؟ ولی هنر را اول مسلمانش میکنیم بعد از آن استفاده میکنیم. 📖«فکر بهشتی»، مسیری برای شناخت افکار و آثار فقیه مبارز و انقلابی شهید آیت الله بهشتی. 🔺@fekrebeheshti