eitaa logo
فِي الحِکمَة
954 دنبال‌کننده
54 عکس
11 ویدیو
100 فایل
ملخّص و زبده نظريات و ملزومات مباني در ساحتهاي الهي و طاغوتي به انضمام مطالب گوناگونِ مستفاد از منابع مستند. وجود شريعت بي حقيقت و اقامت حقيقت بي شريعت محال ميباشد. نشر بدون درج منبع بقصد "تقرّب" در صورت "توانايي تبيين"،مجزي بل منجّز است. @Mohammadds
مشاهده در ایتا
دانلود
فصول ده،يازده و دوازده.pdf
1.98M
📔 . 🔰توضيحات موجز و نکات و اضافات نمط سوم. 🔸قسمت: فصول ده و يازده و دوازده. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فصول سيزده،چهارده و پانزده.pdf
2.38M
📔 . 🔰توضيحات موجز و نکات و اضافات نمط سوم. 🔸قسمت: فصول سيزده و چهارده و پانزده. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فصل شانزده و هفده.pdf
3.01M
📔 . 🔰توضيحات موجز و نکات و اضافات نمط سوم. 🔸قسمت: فصل شانزده و هفده. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فصول هفده تا بيست و سه.pdf
3.28M
📔 . 🔰توضيحات موجز و نکات و اضافات نمط سوم. 🔸قسمت: فصل هجده تا بيست و سه. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
فصل بيستو چهار و بيستو پنج.pdf
1.81M
📔 . 🔰توضيحات موجز و نکات و اضافات نمط سوم. 🔸قسمت: فصل بيست و چهار و بيست و پنج. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
نمط چهار.pdf
6.8M
📔 . 🔰خلاصه ي تلخيص نمط چهارم. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
نمط پنج.pdf
6.29M
📔 . 🔰خلاصه ي نمط پنجم. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
نمط هفت.pdf
6.41M
📔 . 🔰خلاصه ي تلخيص نمط هفتم. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔆🔆🔆🔆 🔆🔆🔆 🔆🔆 🔆 💠 : براي موفق بودن در دروس و نيز توفيق اجتهاد طلبه اي که حدود ده سال در دروس،حتي بطور متوسط موفق نبوده،چه راهي را پيشنهاد ميفرماييد؟ 🔸 : نماز شب مفتاح توفيقات است؛تعقيبات مخصوص را فراموش نکنيد.((سبحان من لا يعتدي علي اهل مملکة))بعد از هر فريضه. 📚پرسشهاي شما پاسخهاي ،ص97. 🆔 @felhekmat
📚صفير عرش،ص8. 🆔 @felhekmat
💠 : فشار قبر چگونه است؟آيا واقعا ديوارهاي قبر به هم آمده و به مرده فشار ميدهد؟ 🔸 : براي روح که از بدن مفارقت نموده تمثل ميشود که گويا قبر،او را فشار ميدهد،نه اينکه حقيقتا قبر جسد را فشار دهد.چنانکه امور ديگر که بنابر روايات در قبر رخ ميدهد از قبيل نشستن در قبر،و خوردن سر مرده به سنگ لحد و غيره،همگي تمثل است. 📚در محضر (ره)،سوال384،ص159. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔰قيل: 1⃣ادراکات و تمثلات همه از جدول وجودي شخص است و همه ادراکات و تمثلات دروني ارتقاء صعودي نفس است. 2⃣همه ادراکات حضوري است،آنچه را که انسان در اين نشأه ميبيند همه در عالم مثال اوست که ماده مرئي در حقيقت مثال آن در صقع نفس رائي مشاهد است نه نفس ماده،به عبارت ديگر:آنچه را مدارک و مشاعرت در ميابند،در واقع مدرک حقيقي،حقيقت تو است که نفس ناطقه ي توست يعني زبان چشنده است به اين معني که نفس چشنده است در اين موطن،بلکه به دقت تامل کني نفس چشنده است در خيال اين موطن،لذا همه ي ادراکات حضوري است حتي محسوسات.روايات مربوط به فشار قبر و سرازيري قبر و مسائل قبر و ديگر اموري که به قبر اسناد ميابد از اين قبيل است،يعني آن احوال و اهوال ياد شده بر حقيقت شخص وارد است که ادراکات اوست ولي در مثال و تمثل صقع خيال خود همه را در عالم قبرش ميبيند... 📚مآثر آثار،ج دو،مؤثر188. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
صفير عرش،ص8. @felhekmat
💠 نبي: عدد 124000 اشاره به عدم تناهي انبيا الهي دارد به اين بيان که عدد 2 مضاعف عدد يک است و همچنين عدد 4 مضاعف عدد دو است و سه صفري که مقابل عدد چهار است به معناي سه نقطه و اشاره به لايتناهي بودن اين سير تضاعفي ميباشد.پس: 1⃣لايتناهي بودن انبياء الهي مستدعي لايتناهي بودن مشارب ابناء بشر است. 2⃣لاينتاهي بودن مشارب حاکي از عدم تناهي طرق الي اللّه است. 📋نکته: عدم تناهي طرق الي اللّه غير از پلوراليزم و تکثر گرايي است زيرا در اين مبنا،غايت و همچنين اصول کليه همواره واحد است بر خلاف پلوراليزم که قائل به هيچ اصولي نيست و هر اصل و روشي را مصاب معرفي ميکند. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 لوح| امام صادق(ع) مرد مبارزه بود 🔻حضرت آیت‌الله خامنه‌ای:«امام صادق(ع) در اواخر دوران بنی‌امیه، شبکه‌ی تبلیغاتی وسیعی را که کار آن، اشاعه‌ی امامت آل‌علی(ع) و تبیین درست مسأله‌ی امامت بود، رهبری می‌کرد.»  ۵۸/۳/۲۱ 🖨چاپ👇 http://farsi.khamenei.ir/photo-album?id=37180
💠 : في الواقع همه ي اشياء فاني و مستهلک در حق هستند و فنا امري مسبوق به عدم نيست تا حادث شود لذا همه ي افراد،عالِم به فنا هستند؛لکن عوام علم بسيط به اين امر دارند و عرفا علم مرکب به اين فنا دارند و فنا برايشان به ظهور رسيده(نه حادث شده باشد). 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
نصّ بيست و يکم.pdf
5.88M
📒 . 💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و يکم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. 🆔 @felhekmat
نصّ بيست و دوم.pdf
580K
📒 . 💢توضيح و تبيين برخي نکات نصّ بيست و دوم. 📋نکته: فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه. 🆔 @felhekmat
◼️◼️◼️◼️◼️ ◼️◼️◼️◼️ ◼️◼️◼️ ◼️◼️ ◼️ ⚫️عبد اللّه بن شعيب تميمي از عليه السلام نقل ميکند که فرمود: در روز قيامت منادي ندا ميکند:کجايند شيعيان آل محمد(ص)؟جمعي از مردم که تعدادشان را فقط خدا ميداند،از جا بلند شده و در گوشه اي ميايستند،سپس منادي ندا ميکند:کجايند زوار قبر امام حسين(ع)؟عده زيادي از مردم بر ميخيزند،به آنان(زائران)گفته ميشود:دست هرکس را که دوست داريد بگيريد و به بهشت ببريد،زائر امام حسين(ع)دست هر کس را که دوست دارد ميگيرد طوري که کسي به زائر امام حسين(ع)ميگويد:فلاني مرا نميشناسي؟من همان کسي هستم که فلان روز براي تو چنين و چنان کردم،زائر امام حسين(ع)هم دست اين شخص را گرفته و بدون هيچ مانعي او را به بهشت ميبرد. ________________________________ ⚫️سليمان بن خالد ميگويد:شنيدم که عليه السلام ميفرمايد:خدا در هر شبانه روز يکصدهزار مرتبه به زمين توجه ميکند،هرکه را بخواهد ميبخشد و هر که را بخواهد عذاب ميکند،زوار قبر امام حسين (ع) را بطور خاص،و خانواده آنها و کسي را که زائر امام حسين(ع) او را شفاعت نمايد،هر که باشد،ميبخشد.گفتم:اگرچه اين شخص که مورد شفاعت زائر امام حسين(ع)قرار گرفته،مستوجب دوزخ شده باشد؟فرمود:اگرچه مستحق جهنم باشد مادامي که ناصبي(دشمن اهل بيت نباشد)نباشد. ______________________________________ ⚫️سيف تمّار ميگويد:شنيدم عليه السلام ميفرمايد:زائرين قبر امام حسين(ع) در روز قيامت براي يکصد نفر که همه ي آنها مستحق جهنم هستند و در دنيا در معصيت و گناه زياده روي و اسراف کرده اند شفاعت مينمايند. 📚ترجمه ي نورالعين(از علامه کمپاني ره)،باب يکصد و سي،ص154. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
هدایت شده از فِي الحِکمَة
🔆 در بيان اکابر: 🔅 : چون کتاب فصوص الحکم از نفيس ترين و گرانبهاترين کتابهاي شيخ و پيشواي کامل،پيشرو کاملان و راهنماي امت،پيشواي پيشروان،محيي الدين ابي عبداللّه محد بن علي بن عربي طايي ميباشد،از آخرين تصنيفاتش هست که از کانون مقام محمدي و مشرب ذاتي و جمع احدي وارد شده،و مشتمل است بر خلاصه ي ذوق پيامبر ما(ص)در علم به خدا و اشاره کننده به اصل ذوق و مکاشفات بزرگان اوليا و انبيايي که در آن نام برده شده و هر بيناي زيرکي را به خلاصه و ناب ذوق و نتيجه همت و شوق و جمع محصولات و نهايت کمالات آنان راهنمايي و ارشاد مينمايد،و در آن مهري را ميماند که متضمن مقام کمال هر يک از آنان است و آگاهي دهنده بر اصل و ريشه ي آنچه که بر آن درنورديده شده اند و از آنان ظاهر گرديده... 📚متن و ترجمه فکوک،تصحيح محمد خواجوي،ص4و5. ______________________________________ 🔅 (ره): ((کما أنّ للرّسول الاعظم(ص) کتابين احدهما نازل اليه،و الثاني صادر عنه،و کما أنّ الشيخ محيي الدّين له کتابان احدهما نازلٌ و واصلٌ اليه و الاخر صادر عنه،فکذلک نحن،لنا أيضا کتابان احدهما فيض لنا و الآخر صادر عنّا،و الکتاب النّازل لاجل النبيّ (ص) القرآن،و النّازل لاجل الشيخ الاکبر فصوص الحکم،و النّازل لاجلنا تفسير المحيط الاعظم،و أما الکتاب الصّادر عن النبيّ الاکرم(ص) فهو فصوص الحکم... ،الخ)).انتهي ما اردناه من نقل کلامه. 📋نکته: همانگونه که جناب رسول اللّه (ص) در ليله القدر خودش ، در ليله القدر زماني قرآن را به نحو انزال يکبارگي اخذ نمود و براي مردم در طول بيست و سه سال بصورت تدريج تبيين کرد،شيخ اکبر عارف عربي نيز کتاب فصوص الحکم را در ليله قدرش به نحو نزول دفعي از جناب رسول اللّه (ص) اخذ نمود و در بيست و هفت فص آورد. 📚تفسير المحيط الاعظم و البحر الخضم،ج1،مقدمة طبعة الثانية،صفحه يا. _____________________________________ 🔅 (ره): براي شيخ اکبر در بين آحاد رعيت عديلي پيدا نميشود يعني بعد از معصوم وي را عديل نيست،چه اينکه بعد از قرآن و سنت کتابي عديل فتوحات و فصوص او در باب خودش نميباشد. 📚مآثر آثار،ج2،مؤثر162،ص221. ______________________________________ 🔅 (ره): جناب استاد علامه طباطبايي رضوان اللّه عليه ميفرمود که شيخ اکبر محيي الدين ابن عربي،حقايق و معارف را در فصوص الحکم مشت مشت آورده است و در فتوحات مکيّه دامن دامن. 📚هزار و يک کلمه،کلمه 242. ______________________________________ 🔅 (حفظه اللّه): اين کمترين مطرز اوراق و راقم سطور گويد هر نيکبختي که بر اثر اعتدال فطرتش از غلظت طبع منزه و از کثافت حجاب مبرّي است و توفيق نيل به اعتلاي فهم خطاب محمدي را يافته است،در حقيقت صحف عرفانيه و بخصوص فصوص و فتوحات شيخ عربي و ... را تفسير انفسي و بيان مقامات عروجي و اسرار و بطون آيات و روايات ميابد.آنکس که اين حقايق را ادراک نکرده است در تمام ابعاد اصول عقائد و در تفسير و شرح آيات و روايات راجل است،و در حفظ منقول بلغ ما بلغ بالاخره بيان و قلم او اقناعي است نه ايقاني.خداوند سبحان در کريمه نفر فرمود:((ليتفقهوا في الدين و لينذروا قومهم اذا رجعوا اليهم))و پوشيده نيست که انذار مبتني بر فهم اصول معارف دين است و آن را هم بايد از راهش تحصيل کرد که فهم اين ذخائر علمي است،چنانکه ادبيات را کتبي خاص است،و رياضيات را کتبي خاص،و فقه را کتبي خاص و هکذا. 📚هزار و يک نکته،نکته626. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔸انسان کارخانه اي است که معاني را ميگيرد و در عالم خيال بصورت اشباح و اشکال در مياورد همانطور که اينجايي ها را ميگيرد و بالا ميبرد.خودش ميشود مجمع همه. 📚ممد الهمم،شرح مقدمه کتاب. ______________________________________ 🔰أقول: کارخانه اي است الهي به اين ترتيب که معقولات را اصطياد ميکند عن بعدٍ يا بالاتر از آن،آنها را شهود و انشاء ميکند در صقع نفسش و در دستگاه خيالش که مطهر از خبائث و وساوس گشته آنها را تمثل ميکند و همينطور ميتواند متصوراتش را در خارج ذاتش اظهار و ايجاد نمايد که مثالش اظهار اژدهاست که در حقيقت جلوه اي است از تفرعونِ فرعون شقيّ که از طرف حضرت موسي(ع)اظهار ميشود.از طرفي مواد جسماني از اطعمه و اشربه را ميل ميکند و آنها را در بدن بقوت نفس نباتيه نفس تبديل به غذا ميکند و بعد غذا ميشود روح بخاري که روح بخاري واسطه ي بين نفس ناطقه ي انساني با بدن جسماني است و با اعمال و نيات صالحه آنها را بالاتر ميبرد.پس انسان جامع بين صعود و نزول و کارخانه ي عظيم الهي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔅در کتاب نفحات الانس جامی به نقل از کتاب رساله اقبالیه( در حالات شیخ علاءالدوله سمنانی ) آمده است: 🔹درویشی از شیخ (علاءالدوله سمنانی)سوال کرد که : «چون این بدن را در خاک ادراک نیست ، و بدن مکتسب با روح از وی مفارق شده اند ، و در عالم ارواح حجاب نیست ، چه احتیاج به سر خاک رفتن و فایده چیست؟چه در هر مقامی که توجه کند به روح بزرگی ، همان باشد که به سر خاک رفته .» 🔸شیخ گفت : « فایده بسیار دارد . یکی آن که چون به زیارت کسی می رود ، چندان که می رود توجه او زیادت می شود ، و چون به سر خاک می رسد و به حس مشاهده کند خاک او را ، حس او نیز مشغول او شود و بکلی متوجه گردد و فایده بیشتر باشد . و دیگر آن که هر چند ارواح را حجاب نیست و همه جهان او را یکی است ، اما در بدنی که هفتاد سال با او صحبت داشته باشد و بدن محشور او که بعد از حشر ابدالآباد خواهد بود آنجا باشد ، به آن موضع نظر او و تعلق او بیشتر بود که به مواضع دیگر .» 🔸پس حکایت کرد که : « یک نوبت در خلوت جنید قدس الله تعالی سره بودم ، و از خلوت وی ذوق تمام می رسید به سبب جنید که در آن خلوت بوده بود . بیرون آمدم و به سر خاک او رفتم . آنجا ذوق نیافتم .این معنی را با خدمت شیخ (عبدالرحمن اسفراینی ) قدس سره بگفتم؛فرمود که : آن ذوق به سبب جنید یافتی یا نه؟ گفتم : بلی. گفت : در موضعی که در عمر خود پیداست که چند نوبت آنجا بوده باشد وقتی که ذوق حاصل می شود ، در بدنی که چندین سال دایم با او صحبت داشته بود ، اولی باشد که ذوق بیشتر حاصل شود . اما شاید که به سبب مشغولی حس بر سر خاک در توجه تقصیری افتاده باشد . آخر در خرقه ای که اهل دلی پوشیده باشد ذوق آن مشاهده می توان کرد ، و بدن از خرقه نزدیکتر است . و فواید زیارت بسیار است . کسی اینجا توجه کند به روحانیت مصطفی_صلی الله علیه و سلم فایده یابد ، اما اگر به مدینه رود روحانیت مصطفی صلی الله علیه و سلم فایده یابد ، اما اگر به مدینه رود روحانیت مصطفی صلی الله علیه وسلم از رفتن او و رنج راه او با خبر باشد . و چون به آنجا رسد به حس ببیند روضه پاک آن حضرت را و بکی متوجه شود . فایده آن را با فایده این چه نسبت؟ و اهل مشاهده را این معنی تحقیق باشد». 📚نفحات الانس جامی صفحات،ص506و 507،نرم افزار نور(عرفان). ______________________________________ 📋نکته : شیخ علاالدوله سمنانی از صوفیان و عرفای بزرگ قرن هفتم و هشتم ایران است که اهل سنت و شافعی مذهب بوده و به مانند اکثر صوفیان و عرفای بزرگ جهان اسلام شیعه مشرب بوده است . حرکت وی به عنوان یک از پیران بزرگ سلسله کبرویه و سایر اعضای این سلسله(نجم الدین کبری ،مجدالدین بغدادی ، سیف الدین باخرزی، سعدالدین حمویه ، نجم الدین رازی ،جمال الدین احمد جورفانی ،محمود مزدقانی ، رضی الدین علی لالا ، میرسید علی همدانی ، خواجه اسحق ختلانی ، امیر سید عبدالله برزش آبادی ، سید محمد نوربخش ، شاه قاسم نوربخش و ....)در قرن هفتم الی دهم نقش بسیار مهمی در فراهم آمدن زمینه پذیرش مذهب تشیع در کشور ایران داشته است . 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
💠 : 🔅اي عزيز! بعد از آنکه فرعون هلاک شد حق تعالي با کليمش(ع) بناي مواعده گذاشت،قوله:((و اذ فرقنا بکم البحر و فانجيناکم و اغرقنا آل فرعون و انتم تنظرون و اذ واعدنا موسي اربعين ليلة...)) (بقره،آيه 50و51)؛تا فرعون نفس را نکشتي از اربعين کليمي لوحي بر موسي روح لائح نخواهد شد. 📚 هزار و يک کلمه،کلمه 485،ص266. ______________________________________ 🔰أقول: (( و هو عبارة عن انكشاف الحقيقة بمقدار قابلية كل من حصل له التجلي...)) (آية الله قاضي رحمة الله،شرح دعاي سمات،ص67)؛پس تجلي حق بر عبد در گرو تعالي و تصاعد و تقرّب عبد به حق و ازاله ي موانع و ظلوميّت و جهوليّت نفس انساني و گذر از جسم و جسمانيات و مشتهيات نفساني و تزکيه و تصفيه است و تا پي به عزّ ربوبيّت و ذلّ عبوديت نبرده و اين اضافات که از آن تعبير به نوافل هم ميشود را مرتفع نکرده واصل به مقام قرب نوافل نخواهد شد لذا در پي تحصيل مشتهيات نفسانيست و او را عايدي از معارف نخواهد بود،چه بداند و چه نداند.اما اگر به قرب نوافل واصل شد((فلما جاء موسي لميقاتنا و کلّمه ربه)) اميد تجلي ذاتي از مشکات محمدي(ص) که مستدعي اندکاک جبل أنائيت و وصول به مقام قرب فرائض و اندکاک اراده ي تشريعيه و تکوينه است،برايش هست. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
مقدمه.pdf
4.89M
📔 ⭕️تشريح مقدمه. ⭕️ هرگونه استفاده (حتي نگاه سطحي يا بازنشر يا...) از اين مطالب براي کسانيکه "عَن سببٍ حسن ظنّ به اولياي الهي ندارند" حرام شرعي است. 💢کانال فِي الحِکمَة 🆔 @felhekmat
🔅در توضيحات و تحشيه آمده در اين وجيزه از کتابهاي: 1⃣شرح فصوص جندي. 2⃣شرح فصوص قيصري. 3⃣تعليقات امام خميني ره. 4⃣تعليقات سيد جلال الدين آشتياني ره. 5⃣کتاب فکوک. 6⃣کتاب ممد الهمم و تعليقات حضرت علامه حسن زاده حفظه اللّه. و همچنين بعضي کتب اصلي ديگر که ذکر نام يک يک آنها به درازا ميکشد فراوان استفاده هايي شده است. نکته: در موارد متعددي نظر امام خميني ره با نظر محقق قيصري اختلاف و در بعضي موارد مخالف نظر وي است.که به اهم آنها اشاره شده است.