🌸عنوان:مبحث حدوث دهري.
🌸استاد مدرس: #استاد_سيد_جلال_الدين_آشتياني.
🌸تعداد جلسات:پنج جلسه.
📒احتمالا براي اولين بار در ايتا(اهلش ميدانند که چيست).
👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇👇
🔰سالروز وفات #دکتر_علي_شريعتي:
🔹مقدمه يک:
طبق نظريه اصالت وجود ، وجود مادي حقيقت واحد بالشخص و سيالي است که از فروعات اين قول رصين،جسمانية الحدوث و روحانية البقا بودن نفوس است.
طبق اين مبنا انسان جسماني همان حيوان بالفعل است که قوه ي انسان شدن و روحاني شدن را در خود دارد.همانطور که حيوان حظي از شناخت عقلاني نبرده انسان جسماني هم نهايت طور شناختي اش طور وهماني است(صدرا طبق همين مبنا علم حصولي و مفهومي صرف را مطلقا وهماني توصيف ميکند) و ميدانيم که وهم عقل ساقط است لذا متعلق شناخت وهماني هم ناتمام و ناقص و ساقط است لذا تمام نظريات مبتني بر قوه وهم (که تنها قوه شناخت براي انسان جسماني است) اگر غلط نباشد نهايتا ناتمام و حداکثر ناقص و نامعتبر ميباشد.
🔹مقدمه دوم:
دين داراي ظاهر و باطن و شريعت و حقيقتي است.بديهي است فقط کساني توانايي خوض در معارف ديني را دارند که انسان بالفعل شده باشند و داراي قوه ي عقل شده باشند که در حکمت متعاليه از اين مقام تعبير به روحاني شدن ميشود،از لوازم و خصيصه هاي انسان شدن و کسب عقل مشاهده ي ملائکه است و صدرا کساني را که موفق به شهود ملائکه نشده اند را انسان نميداند ، گرچه ظاهر انسان را داشته باشند.به بيان ديگر تنها کساني ميتوانند از معارف ديني خبر دهند که در سفر سوم از اسفار اربعه بوده باشند و به مقام نبوت انبائي رسيده باشند و به تعبير شيخ اشراق ثلم خلع بدن(ملکه ي خلع بدن) داشته باشند و "بارها" مُلک تن را خالي کرده باشند و به عوالم ديگر عروج کرده باشند.
📋نتيجه:
"تمام" کسانيکه در معارف ديني نظريه پردازي ميکنند اگر صاحب مقام نبوت انبائي نبوده باشند تمام نظرياتشان مبتني بر وهم و نامعتبر خواهد بود پس آنکه دلش مريض نيست به حکم عقل در معارف ديني بايد به صاحبان اين مقام رجوع کند نه به آنکه در مهد ليبراليسم در رشته ي ادبيات و تاريخ تحصيل کرده است گرچه به اقتضاي جبله ي ذاتيه ناريان مر ناريان را جاذبند و نوريان مر نوريان را جاذبند.
✏️نکته:
مرقات فهم مطالب علم عرفان نظري شهود است زيرا که اين علم در واقع ترجمه ي شهود به مفهوم براي تأنيس افهام اکابر فلاسفه بوده است و لذا تمام کسانيکه شرح قابل توجهي بر اين آثار نگاشته اند خود يد طولايي در مکاشفه و شهود داشته اند و لايق نظريه پردازي در ساحت معارف ديني هم بوده اند.
✏️نکته:
بجهت وسعت و عظمت عوالم غيبيه حتي اکابر فلاسفه که از شناخت مفهمومي فراتر نرفته اند هم توانايي تبيين دقيق معارف را ندارند(گرچه لنگان اشاره اي من مکان بعيد ميتوانند داشته باشند)چه رسد به ديگران.
✏️نکته:
مطالب گفته شده،برگرفته از زبده ي فرمايشات اکابر است لذا از تفسير و تاويل آن بايد خودداري کرد تا اشکالي وارد نباشد وگرنه آنکه دست ميبرد خود بايد پاسخگوي عويصات گسترده و متنوع باشد.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
18.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نقل قول آيت اللّه ناصري از آيت اللّه قوچاني از آيت اللّه قاضي(رحمهم اللّه)در مورد قيام #امام_خميني(رحمة اللّه)و اشاره به اسراري مگو در مورد #آيت_اللّه_خامنه اي(حفظه اللّه).
97/03/13
🆔 @felhekmat
فِي الحِکمَة
🔰بخشي از وصيتنامه #شيخ_کبير(صدرالدين قونوي): 🔸...وصيت ميکنم اصحابم را به اينکه بعد از من خوض در مشک
نصّ دهم.pdf
2.85M
📒 #رسالة_النصوص.
💢شرح بعضي اصطلاحات و مقاصد نصّ دهم.
📋نکته:
فقط عزيزاني که "حداقل" مطالب تمهيد القواعد را "درس گرفته اند" قابليت استفاده از اين نکات را خواهند داشت انشااللّه.
🆔 @felhekmat
💠 #ليبرال:
🔸نسبت خناسانِ ليبرالِ داخلي و اشباه الرجالِ تکنوکرات به يهود عينا نسبت قبيله ي ملعون بني اسرائيل و صهيون به شيطان است.
🔹هر دو به ظاهر پيرو ديني الهي هستند و در حقيقت مجري فراميني ضد الهي.
زبده نفرات دسته دوم که از انجاس ميباشند را با شياطين القاي سمع است و جميع نفرات دسته اول که از خناسان اند را با روح تفکرات يهود حشرو نشر است و هر دو ضالّ و مضلّ هستند لذا تبري از قبيله دوم شرعا بايسته ميباشد و اما بذل کياست در معاشرت با گروه اول براي دفع و رفع نيات پليدشان از اسلام، عقلا بر هر مجاهد و آزاده اي بايسته است.
📋نکته:
تبري از قبيله دوم قولا و فعلا، فَردا و جَمعا بايسته ي شرعي است و اينان مورد لعن همه ي عاملان به لعن زيارت عاشورا ميباشند اما حکم گروه دوم حکم منافقيني است که ارتدادشان ثبوت دارد لکن اثبات، خير؛ و چون متجاهر به کفر نيستند اجراي حکم بغي بر حاکم اسلامي در حقشان مجاز نيست.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat
💠 #سوال:
آيا گناهان در موجودات نيز اثر ميگذارند؟براي نمونه خسوف و کسوف نيز مربوط به اعمال بندگان است؟
🔹 #پاسخ علامه طباطبايي(ره):
هر پَرِ کاهي که در تَهِ چاهي حرکت ميکند،(موج بر ميدارد و)تا به آسمانها اثر دارد .الخ...
📚در محضر علامه طباطبايي،ص201،سوال495
_____________________________________
🔰أقول:
بيان فلسفي مطلب که اشاره اي دورا دور به حقيقت امر دارد اجمالا به اين ترتيب است که چون معلول از ناحيه علت به وجوب ميرسد و سپس موجود ميشود (قاعده ي الشي ما لم يجب لم يوجد) لذا معلول بالقياس الي العلة ضرورت دارد و همچنين نسبت معلولين علت واحد هم ضرورت بالقياس است.
آنچه مورد اشاره ي صريح فلاسفه است ضرورت بالقياس داشتن معلولين علت واحده در کان تامه است اما با انضمام مبناي دقيق صدرا که اعراض و کان ناقصه را از شئون جواهر و کان تامه ميداند ميابيم که بين کان ناقصه ي اشياء هم با همديگر رابطه ي ضرورت بالقياس برقرار است لذاست که هر فعلي از هر موجودي در موجودات ديگر اثر دارد.
📋نکته:
اينکه گفته شد ممکن تا به وجوب نرسد موجود نميشود يَجبُ عليه نيست بل يَجبُ عنه است لذا حق مُجبِر نخواهد بود کما يتوهّم المتکلمين زيرا که الضرورة بالاختيار لاينافي الاختيار پس طبق اين مبنا و بنا اين مشکل وارد نخواهد بود.
💢کانال فِي الحِکمَة
🆔 @felhekmat