eitaa logo
فقه فرهنگی
682 دنبال‌کننده
189 عکس
19 ویدیو
74 فایل
بررسی فقهی نظام فرهنگی، قواعد و مسائل آن 🔸 پذیرای انتقاد و پیشنهاد شما: @hadiajami @feqahat سایت: splus.ir/feqh_farhangh" rel="nofollow" target="_blank">https://what.splus.ir/feqh_farhangh splus.ir/feqh_farhangh در هر کار فرهنگی و تربیتی، ابتدا باید فقه آن را دانست ... #فقه_معاصر #فقه_مضاف
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸ساختار فقه براساس دیدگاه آیت الله اعرافی
🔸ملاحظات نظام فقهی 🔸منظومه_فقه_معاصر 🔸فقه_مضاف 🔹@feqahat
هدایت شده از اجتهاد
💢نگاهی به مهندسی نظام تبویب فقه معاصر ✍️حجت‌الاسلام هادی عجمی فقه معاصر، حرکتی نو در راه انجام وظیفه‌ای از گذشته بر دوش حوزه‌های علمیه است. فقه معاصر همان فقیه معاصر است که می‌خواهد وظیفه خود را در پاسخگویی به مسائل جامعه خود انجام دهد. همانگونه که شیخ مفید، باید پاسخگوی مسائل خویش می‌بود و همانگونه که شیخ انصاری قدم‌هایی جلوتر از پاسخگویی به مسائل زمان خویش برداشت. اما ازآنجاکه دوران معاصر مسائل پیچیده‌تر و جزئی‌تر شده است، فقه دوران معاصر نیز باید برپایه قدرت عقول زمان خویش پیچیده‌تر و از سویی جزئی‌تر شود؛ در طرح‌ریزی نظام فقهی و در چیدمان هندسی خویش و چه در پاسخگویی به مسائل. چه در جاده آنها که فقه را پاسخگوی مسائل می‌دانند و چه در ریل آنهایی که قائلند باید فقه، نظامات را شکل دهد. در ادامه، خوانش چند نکته برای نزدیک شدن مخاطب با راقم این ستور لازم است. 📝 ادامه مطلب را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=74762 🆔 https://eitaa.com/ijtihad
‼️هشدار‼️ ترویج فرهنگ دو فرزند کافی است که در حال اجرا بود، برخی تحول انقلابی می‌دانستند؛ بعد روشن شد نفوذ بود؛ ولو توسط افرادی مذهبی؛ اما در غرب رشد کرده. اصلاح قیمت‌‌ها و بخوانید گران‌سازی ابتدای دولت رئیسی را برخی جراحی انقلابی لازم دانستند؛ اما معلوم شد نفوذ تفکر نولیبرالی بود. بازگشت هنرمندان معلوم الحال و موتور سواری زنان را الان یک عده اصلاحات لازم انقلاب می‌دانند؛ بعد معلوم می‌شود ... پ.ن افرادی پای جریان این حرکت هستند که وقتی از نهی از منکر حرف زده می‌شد، گفته بودند اگر بخواهیم کسی ما را نهی از منکر نکند، چه کسی را باید ببینیم! گام به گام حرکت در جهت غربی کردن فرهنگ را ابتدا حرکت انقلابی و جبران خطاها قلمداد می‌کنند؛ تا بتوان استحاله فرهنگی را ادامه دهند! ! .
💢آیا والدین نسبت به عبادت فرزندان وظیفه شرعی دارند؟ 🔸نگاهی فقهی به تربیت عبادی فرزندان 🔸حجت الاسلام هادی عجمی 🔸ارایه شده در دانشگاه المصطفی العالمیه 👇👇👇
هدایت شده از فقه فرهنگی
فقه تربیت عبادی ۰۱.mp3
24.41M
💢 ▫️جلسه یکم 🔸نگاهی به اهمیت عبادت و نماز در تربیت اسلامی 🔸تاثیر تربیتی عبادت 🔸چرا نماز ستون تربیت است؟ 🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۲.mp3
25.91M
💢 ▫️جلسه دوم 🔸معنای تربیت عبادی چیست؟ در تربیت عبادی فرزندان گاهی والدین را به بهانه تربیت عبادی فرزندان، تربیت می‌کنیم! 🔸دلیل وظیفه‌مندی والدین در تربیت عبادی فرزندان👇👇 🔸دلیل یکم: آیه وقایه و دلالت آن بر وظیفه‌مندی والدین در تربتی عبادی فرزندان ▫️سوره تحريم، آیه ششم: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ». ▫️حداقل دلالت آیه بر وجوب مانع نشدن برای تربیت عبادی فرزندان است. ▫️کمک به انجام عبادات واجبی که اگر کمک نشود، انجام نمیشود واجب است! ▫️بیش از این مراتب، مستحب مؤکد است. 🔸دلیل دوم. عبارتى از رسالة الحقوق «وَ أَمَّا حَقُّ وَلَدِكَ ... الْمَعُونَةِ عَلَى طَاعَتِهِ فَاعْمَلْ فِي أَمْرِهِ عَمَلَ مَنْ يَعْلَمُ أَنَّهُ مُثَابٌ عَلَى الْإِحْسَانِ إِلَيْهِ مُعَاقَبٌ عَلَى الْإِسَاءَةِ إِلَيْهِ‌؛ حداقل واجب این است که ما مانع عبادت کودک نشویم. مرتبه بالاتر کمک به انجام واجبات فرزند است که واجب است. از آن بیشتر مستحب است. البته تا جابی سختی و حرجی نباشد. 🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۳.mp3
11.9M
💢 ▫️جلسه سوم 🔸ادله وظیفه‌مندی والدین در تربیت عبادی فرزندان 🔸سیره اهل بیت ع در سیره اهل بیت و حتی متشرعه زمان ایشان دعوت فرزندان در قالبهای مختلف به نماز، بسیار متعدد است. در سیره هرچند دلالت ابتدایی بر اباحه است اما در امور تربیتی حداقل دلالت بر استحباب دارد. قواعد استفاده از سیره با قواعد استفاده از لفظ متفاوت است. در فقه تربیتی، سیره جایگاه مهمی در پیدا کردن روش اجرای کارهای تربیتی دارد. به نظر مى‌رسد تعابيرى چون «كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ‌» و يا خطاب «يَا بُنَيَّ‌» نوعى تأكيد ويژه در روابط پدر و فرزندى است. 🔹@feqahat
تربیت عبادی۰۴.mp3
14.77M
💢 ▫️جلسه چهارم 🔸از چه سنی باید فرزندانمان را امر به نماز کنیم؟ ▫️در مجموعه روایاتی امر شده است که فرزندانتان را به نماز امر کنید و بر آن مؤاخذه کنید؟ ▫️در روایاتی گفته شده است فرزندان را امر به نماز کنیم؛ اما مشکل این است که در هر روایت سنی مختلف را بیان کرده اند: 6 سال، 7سال، 8سال، 10 سال! ▫️درباره این روایات: ▫️مخاطب این روایات والدین هستند. سخن از وظیفه تمهیدی والدین برای آماده کردن فرزندان برای نماز است. ▫️امر به نماز پیش از سن تکلیف امر به نماز تمهیدی است. این اشاره به اصل تربیتی تدریج دارد. ▫️در روایات مختلف سنین مختلف را برای دستور دادن به نماز بیان کرده‌اند که نشان می‌دهد سنی معین برای همه سنین ندارد و نسبت به فهم و توان هر متربی متفاوت است. این همان اصل توجه به توان متربی است. ▫️اخذ به معنای گرفتن است. در این روایات به معنای مطالبه است. یعنی نمازخواندن را از او مطالبه کنیم. وگرنه تنبیه بر نمازی که هنوز بر فرزند واجب نشده است، معنایی ندارد. 🔹@feqahat
تربیت عبادی ۵.mp3
6.83M
💢 ▫️جلسه پنجم 🔸مگر عبادت امری درونی نیست؟ پس چگونه میتوان با روش‌های القا و مؤاخذه عبادت را در فرزند درونی کرد؟ 🔸پاسخ: ▫️نکته یکم: مؤاخذه به معنای مطالبه و یپگیری نماز و عبادت فرزندان است و به معنای تنبیه برای نماز نیست. مگر بگوییم برای مؤاخذه در آخرین روش از تنبیه می‌توان استفاده کرد. البته در آخرین مرحله و پس از استفاده از روشهای تشویقی. ▫️نکته دوم : این مطالبه و حتی نوعی اجبار، با هدف آماده کردن فرزند و انس دادن او با نماز است است؛ درنتیجه نیازی نیست حتما با قهر غضب باشد؛ ▫️نکته سوم: مطالبه و مؤاخذه برای بی‌توجهی به نمازتنها در دوره سنی 6 تا 10 سال مطرح است که فهمی ضعیفتر دارد و بیشتر با روشهای رفتاری باید آن را به سمت نماز برد. ▫️نکته چهارم: در کنار مطالبه و مواخذه بر نماز باید اقناع سازی او نسبت به نماز انجام گیرد و همچنین درک و بصیرت او را از نماز افزایش دهیم تا از دورن نماز را بپذیرد. 🔹@feqahat
💢مدیریت فرهنگی ارکان مورد توجه در مدیریت فرهنگی تراز:👇👇 🔸فقه فرهنگی 🔸 روانشناختی فرهنگی 🔸جامعه‌شناسی فرهنگی 👇👇👇