هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
noormags-بررسی_فقهی_فیلترینگ-1832135_1428448.pdf
1.21M
📚متن یازدهمین جلسه مدرسه بهاره فقه تربیتی
📍موضوع: احکام و ابعاد فیلترینگ از منظر فقه تربیتی
استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
📆زمان: پنجشنیه 1401/3/19
💠@feqhe_tarbiati
کرسی فیلترینگ.mp3
32.59M
🎙صوت کرسی بررسی فقهی فیلترینگ از منظر فقه تربیتی.
💢بامحوریت بیان مهارتهای پژوهش در عناوین جدید و مسئله یابی در آنها.
🔸ارایه دهنده: حجت الاسلام هادی عجمی
🔸 ناقد: حجت الاسلام حسین ادبی
🔹@feqahat
♨️اول نماز اول وقت بخوان بعد برو دزدی‼️
میدانم دزدی میکنید؛ اما وقتی میخواهید بروید دزدی یکجوری بروید که به نمازتان برخورد نکند. مثلاً میخواهید بروید دزدی، ساعت 6 نمازت رو بخوان بعد برو دزدی...
📝📝📝
▫️اینها نه در یک کلیپ طنز، بلکه در برنامه شبکه افق در «برنامه تکیه» پخش شده است!
کارشناس محترم این برنامه در بیان اینکه نماز انسان را عاقبتبهخیر میکند، این سخنان را گفته بود! با این نگاه که اگر نماز بخوانید عاقبتبهخیر میشوید حتی اگر دزد باشید.
▫️پ . ن
درست است که نماز برای همه است حتی یک دزد! و او را هم میتواند عاقبتبهخیر کند، اما آیا لازم نیست ما در ادبیات تربیتی دقت داشته باشیم که ناخواسته تجویز گناه نکرده باشیم!
درست است که ما تسویف در گناه داریم و خوب است گناه را عقب اندازیم؛ درست است که خوب است مربی بگوید حالا این هفته فلان گناه را نکن تا بعد ببینی چه میشود. اما مربی حق ندارد بگوید گناه را هفته دیگر انجام بده! یا بعد از نماز انجام بده!
این تجویز و انجام بده! قطعاً حرام است؛ بلکه استخفاف گناه است! مخاطب ،قبح آن گناه در نگاهش درجهای قطعاً کم خواهد شد.
کارشناس محترم میتوانستند با دقت بیشتری از کلمات استفاده کنند و میگفتند حتی اگر دزد هم هستی، نماز برای تو هم هست؛ تو هم بخوان؛ به این امید که روزی دست تو را هم بگیرد!
نه اینکه بعد برو دزدی کن!!
تربیت و مربیگری بسیار ظریف است؛ همانگونه که انسان و فکر او ظریف است.
فقه ظریف است؛ همانگونه که حسابرسی خداوند از اعمال ما ظریف است!
▫️امیدواریم این اشتباه جبران گردد.
💢چگونه ذرهای از شجاعت حمزه را در وجود فرزندمان پرورش دهیم؟
«چرا تو این گونه با برادرزادهام رفتار میکنی مگر نمیدانی من به آیین او درآمدهام» اینها بخشی از سخنان حضرت حمزه (ع) خطاب به یک فرد مشرک است، این شجاعت حمزه توانست دینش را به دین اسلام به بهترین نحو ادا کند، حال بعد از 1400 چگونه ذرهای از شجاعت حمزه را در وجود فرزندمان پرورش دهیم؟
در:👇👇👇
https://farsnews.ir/azadeh_lorestani/1713953843716502483
فقه فرهنگی
💢دروس #تفقه_اخلاقی #تربیت_اخلاقی 🔹روشهای تربیت اخلاقی در نهجالبلاغه 🔸برای تقویت اخلاق جوانان، امی
باز نشر
دروس اخلاق در نهج البلاغه
#اخلاق_در_نهج_البلاغه
فقه روشهای تریبتی01.mp3
32.06M
💢#فقه_روشهای_تربیتی
جلسه یکم
🔹نظام روشهای تربیتی در فقه تربیتی چگونه است؟
مقدمه: تعریف فقه مضاف به ویژه فقه تربیتی. جایگاه موضوع شناسی در فقه تربیتی.
🔸چه تقسیمهایی برای نظام روشهای تربیتی میتوان بیان کرد؟
🔸تقسیم برگزیده:
1. روشهای اصلاح شناخت
2. روشهای اصلاح گرایش
3. روشهای اصلاح رفتار
🔹@feqahat
فقه روشهای تربی۰۲.mp3
25.96M
💢#فقه_روشهای_تربیتی
جلسه دوم
🔹روشهای شناختی: روش بازی
🔸امروز بازی جایگاه شناختی بالایی پیدا کرده است؛ وگرنه بازی بعد رفتاری و حتی گرایشی نیز دارد.
🔸دسته یکم. ادله مطلق بازی:
آیاتی که بازی را در قرآن مذمت کرده است.
▫️مخاطب این آیات کفار هستند و منصرف است به بازی بازدارنده از دین مانند: ((وَ ذَرِ الَّذينَ اتَّخَذُوا دينَهُمْ لَعِبًا وَ لَهْوًا»
▫️در سوره حدید آیه 20(اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَياةُ الدُّنْيا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زينَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَيْنَكُمْ وَ تَكاثُرٌ فِي الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ) مطلق بازی مکروه نیست همانگونه که مطلق زینت و تکاثر اموال واولاد مکروه نیست.
▫️درنتیجه مطلق بازی مباح است مگر عناوینی دیگر بر آن حمل شود. این آیات منصرف به بازی بازدارنده از کارهای مهم و دینداری است.
🔸دسته دوم. ادله بازی تربیتی:
1. سوره یوسف، آیه 12.
2. روایات «یلعب سبع سنین»
3. روایات «تصابی»
4. سیره معصومان ع
5. روایات خاک بازی
6. روایات عرامه الصبی
7. روایات خوشحال کردن کودکان
8. روایات سوارکاری، تیراندازی
9. روایات تقسیم ساعات زندگی
10. روایت جواز صید برای صحت
11. سیره عقلا
▫️تعدد روایات در مورد بازی قابل توجه است.
🔸نکات حاشیه:
راه استفاده از روایات ضعیف در فقه تربیتی.
روایات سبع سنین چه تعداد هستند و کدام یک سند موثقه دارند؟
🔹@feqahat
فقه روشهای تربیتی۰۳.mp3
27.02M
💢#فقه_روشهای_تربیتی
جلسه سوم
🔹روشهای شناختی: روش بازی
🔸ادامه بررسی ادله بازی تربیتی:
آیا پیامبر تنها با حسین ع بازی میکردند؟
با توجه به اینکه روایات بازی ضعیف است، آیا روایات ضعیف را باید کنار بگذاریم؟ بر اساس تسامح در ادله سنن تسامح میکنیم؟ یا برپایه قاعده «ضم احادیث ضعاف» برخورد میکنیم؟
🔸بر اساس روایات خاک بازی (إنَّ التُّرابَ رَبيعُ الصِّبيانِ) و روایات عرامه الصبی (تُسْتَحَبُّ عَرَامَةُ الصَّبِيِ فِي صِغَرِهِ لِيَكُونَ حَلِيماً فِي كِبَرِهِ) یعنی تندی و فعالی کودک و روایات خوشحال کردن کودکان (إنَّ فِي الجَنَّةِ دارا يُقالُ لَهَا : الفَرَحُ، لا يَدخُلُها إلاّ مَن فَرَّحَ الصِّبيانَ) نشان میدهد بازی و حرکت و شادی نیاز کودک است.
▫️حد فاصل بیشفعالی و کودکی کودکان در چیست؟
▫️بازیها دارای ابعاد مهم تربیتی هستند؛ مانند بازی گروهی که تقویت کننده تربیت اجتماعی کودک است.
بازی تربیتی و اسلامی لزوما ابراز نمادهای دینی نیست؛ اجتماعی کردن کودک و شاد کردن او، یک عمل دینی است.
🔹@feqahat
فقه روشهای تربیت۰۴.mp3
20.82M
💢#فقه_روشهای_تربیتی
جلسه چهارم
🔹روشهای شناختی: روش بازی
🔸 بررسی فروع فقهی بازی تربیتی:
▫️حکم جایزه و قمار در بازیهای تربیتی چیست؟
▫️آیا وسائل قمار، خودش موضوعیت دارد یا مناط مهم است. مناط وسیله قمار بودن در هر زمان است.
🔸مسئله دوم، حکم مسابقه و اهدای جوایز در بازیها چیست؟
پاسخ: ورزشها و بازیهای مرسوم چند دستهاند:
الف) بازیهای قهرمانی و حرفهای
جنبه ورزشی آنها بر جنبه سرگرمی آنها غلبه دارد؛
نقش تربیتی این نوع بازیها بسیار زیاد است و باعث قوت بدنی میشود؛
از لحاظ اجتماعی ثمرات و وجهه بینالمللی به وجود میآورند.
ب) بازیهای خطرآفرین
بازیهای خطرناک مانند بوکس، کنفوا، کاراته، دو دسته هستند:
1. خطرآفرین باشند و آسیبهای جدی به بدن انسان وارد سازند؛
2. بهگونهای و با تدابیری انجام میشوند که خطر نداشته یا خطر قابل توجه نداشته باشد.
ج) ورزشهای همگانی
🔸پاسخ فقهی به اجرای مسابقه در این ورزشها:
1. از باب سبق و رمایه و «عقد سباقی» نسبت به آن دسته از بازیهایی که تحت این دو عنوان قرار میگیرند و از نظر شرعی حتی شرطبندی درباره آنها بدون اشکال است. الغای خصوصیت از قمار در اسبسواری و تیراندازی مشکل است.
2. از باب «عقد جعاله» نسبت به بازیهای غیر از سبق و رمایه. بنابراین قرارداد دولت با گروههای ورزشی، مبنی بر جوایز و مزایایی که باید بدهد، از نظر شرعی بیاشکال است.
🔹@feqahat
خرید #کتابی راهبردی در تربیت
تربيت اخلاقی جوان در نهجالبلاغه – انتشارات موسسه اخلاق و تربیت
https://eaep.ir/shop/the-youth-education-in-nahj-al-balagha/
▫️قابل خرید مجازی در نمایشگاه کتاب تهران امسال.
▫️مناسب تدریس اخلاق در نهج البلاغه
▫️منبعی برای منابر تربیتی
▫️منبعی مناسب برای پایاننامههای موضوعات مرتبط و مقالات علمی .
فقه روشهای تربیتی۰۵.mp3
21.35M
💢#فقه_روشهای_تربیتی
جلسه پنجم
🔹روشهای شناختی: روش بازی
🔸 بررسی فروع فقهی بازی تربیتی: اسباب بازی و بازی حرام برای کودک
🔸انواع اسباببازی: 1. سازمانیافته؛ 2. سازمان نیافته.
🔸پیامدهای تربیتی اسباببازی
الف) کارکردهای آشکار و پنهان اسباببازی
ب) اسباببازی وسیله ترویج فرهنگ بیگانه
ج) اعتیاد به بازی و اختلالهای جسمي و شخصيتي آن
💢نقش حاکمیت درباره ابزارهای بازی
سوم. حکم بازداشتن کودک از انجام بازی حرام
🔸سه حالت میتوان بیان کرد:
1. رجحان و استحباب کلی بازداشتن بعید نیست؛ زیرا نقش پدر و مادر تربیت است. از سویی در این موارد احتمال دارد این بازی در او تأثیر منفی گذارد و انجام آن عادت او و مقدمه انجام او در دوران تکلیفش شود. درنتیجه رجحان مانع شدن بعید نیست.
2. وظیفه الزامی و واجب در دو جای قابل تصور است:
2ـ1. آنجا که یقین عرفی و اطمینان وجود دارد که فرزند به انجام اعمالی بازی با آلات قمار یا به شرط برد و باخت و قمار معتاد میشود و در دوران تکلیف نیز انجام خواهد داد. درنتیجه از باب وظیفه وقایهای والدین (يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً) ، لازم است کودک را از آن بازی بازدارد.
2ـ2. اگر بازی، اتلاف مال و اذیت دیگران باشد و کاری که کودک انجام میدهد از دیدگاه عرف، به والدین یا مربی نزد کودک انتصاب پیدا کند، باید کودک را از آن عمل باز دارد.
2ـ3. اگر بازی موجب کاری شود که شارع راضی به انجام آن نیست؛ مانند اینکه آن بازی سبب مسمومیت و قتل دیگران سبب شود. البته در این موارد حتی در صورت احتمال قتل نفوس نیز بازداشتن کودک از آن بازی واجب است.
🔹@feqahat
💢گزینه مشکوک!
کدام گزینه مشکوک است؟
۱. پیگیری موتور سواری زنان از سوی دولت.
۲. مجوز ورود زنان به ورزشگاه آقایان.
۳. تعطیلی شنبهها در همسویی با غرب در مجلس.
۴. همه گزینهها در مدتی کوتاه!
▫️ممکن است هر یک از گزینهها به تنهایی از نگاه شما اشکالی نداشته اما تجمیع ان در زمانی کم؟
💢نکند اتاق فرمان جایی دیگر است❗️
#نفوذ
#استحاله_فرهنگی
#فقه_تجزیه_ای
#فقه_ترکیبی
💢دریافت رایگان پوستر مرتبط با شهادت رییس جمهور و دیگر مناسبتهای انقلابی:
👇👇👇
@foriran1401
💢مسئله صبح شنبه کشور
پسا تشییع و نکوداشت تاریخی شهید جمهور، مسئله کشور، مسئله انتخاب رئیس جمهور انقلابی است.
کسی که بتواند شاخ دلار را بشکند. در جنگ اقتصادی توانمند باشد!
فقه فرهنگی
بیانیۀ تسلیتِ هشتاد تن از اساتید و محققانِ اخلاق، روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه و
بیانیۀ تسلیتِ هشتاد تن از اساتید و محققانِ
اخلاق، روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه و دانشگاه
بسم الله الرحمن الرحیم
مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ
فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً
دانشمند فاضل، سرکارخانم دکتر علم الهدی؛
عروج شهادتگونه همسر و همسنگرتان، رئیس جمهور مؤمن، انقلابی، مردمی و محبوب کشورمان، جناب حجتالاسلام و المسلمین آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی، ما را همچون همه ملت ایران و آزادگان جهان، در غمی بزرگ فرو برد.
ما به نمایندگی از جامعۀ علمی اخلاق، روانشناسی، تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه و دانشگاه، این مصیبت اندوهبار را به شما که بهترین یار و همراه آن عزیز بودهاید، تسلیت و تعزیت میگوییم و برای سرکار عالی و فرزندان مکرّم، والد معظّم ـ آیت الله علمالهدی ـ و دیگر اعضای خاندان به خصوص مادر صبور آن فقید، صبر و آرامش، و اجر و پاداش الهی را مسئلت میکنیم.
سالها مجاهدت خالصانه ایشان در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، گرهگشایی از مشکلات مردم و معضلات کشور، شکیبایی در برابر ناملایمات و نامهربانیها، ولایتمداری و ثبات قدم در مسیر تحقق رشد و عدالت و در آخر، تقدیم جان در راه خدمت به دین و ملت، از میوههای رشد اخلاقی و تربیت متعالی در مکتب اسلام و مایۀ افتخار همگی است.
امیدواریم نظام تربیتی کشور به یاری اساتیدی همچون سرکار عالی، تربیت کننده نسلی انقلابی، مردمی و جهادی باشند تا به رغم رفتن سیّدابراهیمها، جهاد خدمت در راه تحقق ایران قوی و شکوفایی تمدن نوین اسلامی، با قوت ادامه یابد؛ ان شاء الله.
جمعی از مدرّسان و پژوهشگران اخلاق، روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی
مشهد مقدس ـ 3 خرداد 1403
فقه فرهنگی
بیانیۀ تسلیتِ هشتاد تن از اساتید و محققانِ اخلاق، روانشناسی و تعلیم و تربیت اسلامی در حوزه و
امضاکنندگان (به ترتیب الفبا و با حذف القاب):
رضا آذریان
(مرکز مشاوره آستان قدس رضوی)
مهدی ارخودی قلعهنوئی
(دانشگاه فرهنگیان مشهد)
سیدمرتضی اسحاقی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
حسناسلامیان
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سیدمحسن اصغری نکاح
(دانشگاه فردوسی مشهد)
زهرا اصغری نمدانی
(جامعۀ المصطفی العالمية)
محسن اصغریار
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سیده اعظم التفاتی
(حوزه علمیه مشهد)
مجتبی الهی خراسانی
(حوزه علمیه مشهد)
احمد امامی راد
(بنیاد پژوهشهای اسلامی)
علی اکبر امراهی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
مقصود امینخندقی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سمانه امینی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
حسین باغگلی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
حسین باقری
(دانشگاه فردوسی مشهد)
مهدی برزگر
(پژوهشگر حوزوی)
مجتبی بذرافشان مقدم
(دانشگاه فردوسی مشهد)
علی بیژننژاد
(پژوهشگر حوزوی)
مریم پورحسینی
(حوزه علمیه مشهد)
سیدعلی پورحسینی
(حوزه علمیه مشهد)
مرتضی پیروجعفری
(حوزه علمیه مشهد)
منصوره تقرّیی
(حوزه علمیه مشهد)
طاهره جاویدی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
عباس جوانشیر
(جامعۀ المصطفی العالمية)
داود حسینپور
(پژوهشگر دانشگاهی)
رضوان حسینقلیزاده
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سیدابوالقاسم حسینی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
غلامحسینحسینیدشتبیاض
(دانشگاه فرهنگیان)
سیدمحمدعلی حسینیزهان
(حوزه علمیه مشهد)
سیدقاسم حسینیمزینانی
(جامعۀ المصطفی العالمية)
سیدعلیرضا دخانچی
(پژوهشگر حوزوی)
سمیه ذوقی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سیده سلیله رضایی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
حسین زعیمی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سیدعلی سجادیزاده
(دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
محمود سعیدی رضوانی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سکینه سلطانی کوهبنانی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
جمیله سیفی
(جامعۀ المصطفی العالمية)
منور شایستهخوی
(حوزه علمیه مشهد)
مریم شجاعینسب
(پژوهشگر دانشگاهی)
بختیار شعبانی ورکی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
حلیمه شیخعلیشاهی
(حوزه علمیه مشهد)
علیرضا صابری
(حوزه علمیه مشهد)
سمانه صاحبی
(پژوهشگر دانشگاهی)
محمدرضا صالح
(جامعۀ المصطفی العالمية)
علی صبوری
(پژوهشگر دانشگاهی)
سیده سلیل ضیائی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سارا طوسیان
(پژوهشگر دانشگاه)
احمد عابدینی
(حوزه علمیه مشهد)
محمدسعید عبدخدایی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
هادی عجمی
(پژوهشگر حوزوی)
مجتبی عزیزی دهسرخ
(جامعۀ المصطفی العالمية)
حمید علیآبادی
(جامعۀ المصطفی العالمية)
زهرا علیزاده بیرجندی
(دانشگاه امام رضا ع)
سیدمسعود عمرانی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
ابوالفضل غفاری
(دانشگاه فردوسی مشهد)
محمد غلامپور
(جامعۀ المصطفی العالمية)
رقیه فاضل
(دانشگاه فرهنگیان مشهد)
محمدمهدی قائمی نیک
(جامعۀ المصطفی العالمية)
احد فرامرز قراملکی
(بنیاد پژوهشهای اسلامی)
محمد قربانزاده
(جامعۀ المصطفی العالمية)
داود قرونه
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سید جواد قندیلی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
حسن کرمی
(جامعۀ المصطفی العالمية)
مرتضی کرمی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سیدمحمد مالدار کاریزی
(پژوهشگر حوزوی)
احمد محمدزاده
(پژوهشگر حوزوی)
اعظم محمدزاده قصر
(دانشگاه فردوسی مشهد)
مهدی مرادیان
(پژوهشگر حوزوی)
مرتضی مروی
(پژوهشگر حوزوی)
سیدمحمود مرویانحسینی
(دانشگاه علوم اسلامی رضوی)
جهانگیر مسعودی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
سیدهمریم مشیریان فراحی
(دانشگاه فردوسی مشهد)
جلیل معماریانی
(پژوهشگر تربیتی)
سید عباس موسوی
(حوزه علمیه مشهد)
صدیقه موسوی دوغآبادی
(حوزه علمیه مشهد)
بهروز مهرام
(دانشگاه فردوسی مشهد)
فاطمه نادی
(پژوهشگر دانشگاهی)
محمدجواد نظافت
(حوزه علمیه مشهد)
مرتضی نقرهای
(پژوهشگر دانشگاهی)
محمد نوروزی
(حوزه علمیه مشهد)
رضا وطندوست
(بنیاد پژوهشهای اسلامی)
مریم وفادار
(جامعۀ المصطفی العالمية)
براتمحمد هدایتی
(پژوهشگر حوزوی)
.
💢مسئله صبح شنبه کشور (2)
ریاست جمهوری کشور، نیازمند یک آیت الله دیگر نیست!
قرار نیست مهرههایی که برای کارهای مهمتر باید نگهداشته شوند، در ریاست جمهوری بسوزند!
یک غیر روحانی کار آمد و با توان و فکر اقتصادی غیر لیبرالی، که تجربه اجرا و میدان را داشته باشد گزینه کافی و خوب است!
همه قدرت کشور در ریاست جمهوری نیست!
#از_ما_گفتن
وعده الهی.mp3
3.49M
💢وعده الهی درباره مشکلات کشور و شهادت رییس جمهور.
نظام فکری اسلام درباره مشکلات حکومت اسلامی.
چرا خداوند حکومت مومنان را پیروز نمیکند؟
وعده خدا چیست؟
🔹@feqahat
فقه نظام آموزش و پرورش۱۶.mp3
18.75M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه شانزدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(۴)
نگاهی بر دوره زمینهسازی آموزشی
اصلاح معلم و استاد: پرورش معلم، انتخاب صحیح معلم و نظارت بر معلم.
🔸ادله:
۱. ادله استفاده از عالم صالح
۲. ادله اصلاح همنشین.
🔹@feqahat
💢نظام دورههای آموزشی در اسلام
▫️دوره زمینهسازی (خواستگاری تا تولد فرزند)
▫️تولد تا هفت سالگی
▫️هفت تا چهارده سالگی
▫️چهارده تا 21 سالگی
▫️21 تا 35
▫️۳۵ سالگی به بعد
بررسی نظام دورههای آموزشی برپایه آیات و روایات
تفقه تربیتی
🔸از سلسله دروس فقه تربیتی «#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش»
🔹استاد: حجت الاسلام هادی عجمی
👇👇👇
@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۳.mp3
23.12M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه سیزدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(1)
🔸نظام آموزشی در ادله سه دوره هفت ساله است:
🔸ادله
دلیل محوری موثقه یعقوب بن سالم و دیگر روایات ضعیف هستند اما تبیین کننده این دلیل هستند:
بِي عَبْدِ اللَّهِ ع«الْغُلَامُ يَلْعَبُ سَبْعَ سِنِينَ وَ يَتَعَلَّمُ الْكِتَابَ سَبْعَ سِنِينَ وَ يَتَعَلَّمُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ سَبْعَ سِنِينَ».
🔸هفت سال اول: دوره آموزش رسمی نیست (أَمْهِلْ؛ دَعِ ابْنَكَ؛ سَيِّدٌ) اما دوره تربیت هست (يُرَبَّى) به ویزه با بازی (يَلْعَبُ).
🔸هفت سال دوم: دوره آموزش سبک و متنوع: آموزش قرآن (يَتَعَلَّمُ الْكِتَابَ) همراهی با مربی (ضُمَّهُ إِلَيْكَ؛ أَلْزِمْهُ نَفْسَكَ) دوران آموزش آداب (يُؤَدَّبُ)؛ پذیرش و حرف شنوی دارد(عبد).
🔸هفت سال سوم: دوره آموزش رسمیتر و عقلی و قانونی (يَتَعَلَّمُ الْحَلَالَ وَ الْحَرَامَ)؛ با بهکارگیری ادب شوند (يُسْتَخْدَمُ)؛ برخورد وزارتی و مشورتی و مشارکتی با او داشته باشید (وَزِيرٌ).
1️⃣دوره بازی
2️⃣دوره آموزش در قالب همراهی و آموزش با رفتار
3️⃣دوره آموزش در قالب بهکارگیری
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
فقه نظام آموزش و پرورش۱۴.mp3
23.18M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه چهاردهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(2)
🔸دورههای آموزشی:
1. تمهیدی، آمادهسازی مقدمات تربیت. از ازدواج تا تولد فرزند.
2.هفت سال نخست
3. هفت تا چهارده سال
4. چهارده تا بیست و یکم
🔹دوره تمهیدی:
🔸یکم. انتخاب همسر شایسته
دوم. رعایت آداب فرزندآوری
سوم. رعایت آداب دوران بارداری
چهارم. رعایت آداب هنگام تولد و نوزادی کودک
پنجم. رعایت آداب شیردادن
🔸درباره انتخاب همسر شایسته برای تربیت فرزند:
معیاراهای ذوج: حسن خلق مرد و ایمان او.
معیارهای ذوجه: در روایات معیارهای بیشتری برای ذوجه بیان شده است:
صالح بودن؛ اصالت خانوادگی؛ فرزندآوری؛ عقل (از ازدواج به زن احمق نهی شده است اما ازدواج با مرد احمق جایز شمرده شده است؛ زیرا تاثیر زن بیشتر است.
حداقل حد ایمان، ناصبی نبودن است. از آنجاکه زن تاثیرپذیر است، ازدواج دختر با غیر مسلمان جایز نیست؛ اما ازدواج با زن غیر مسلمانی جاز است؛ مخصوصا اگر تردید در دینش دارد.
در تمامی روایات حکمت این معیارها، تربیت فرزند صالح بیان شده است.
🔹@feqahat
هدایت شده از فقه فرهنگی
فقه نظام آموزش و پرورش۱۵.mp3
21.29M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه پانزدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(3)
مقدمه: برای به دست آوردن نظام آموزشی نباید مسائل را جزئی دید! آنهایی که جزئی و بدون دیدن ابعاد یک مسئله حکم میدهند احکام اشتباه میدهند! باید جاهایی مانند شوران نگهبان ابعاد مختلف یک مسئله را ببیند و حکم دهد.
#انتقادی به دولت در ورود زنان به مجامع ورزشی مردان به بهانههای مختلف.
🔸دورههای آموزشی:
نخستین دوره آموزشی، دوره تمهید و آمادهسازی شرایط آموزشی فرزند پیش از تولد:
1. انتخاب صحیح همسر (خواستگاری انتخاب نطفه است!).
2. رعایت آداب فرزندآوری.
شارکهم فی الاولاد یعنی چه؟ شیطان چه تاثیری در اولاد دارد؟ اما در مباحث تربیتی به شیطان توجه نمیشود!
3. رعایت آداب دوران بارداری
تاثیرگذاری روحی و شخصیتی: «وَ الشَّقِيَّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ» چند بعد دارد؟ کلامی و تربیتی اما استعمال لفظ در اکثر از معنای میگوید این روایت هم درباره مباحث کلامی (اختیار و اجبار) و تربیتی (تاثیر مادر) است.
دانشمند اسلامی (شیمیدان، فیزیکدان و ... اسلامی) باید ابعاد علمی روایات را بررسی کنند.
روایات مراقبتهای اخلاقی دوران بارداری.
🔹@feqahat
فقه نظام آموزش و پرورش۱۶.mp3
18.75M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه شانزدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(۴)
نگاهی بر دوره زمینهسازی آموزشی
اصلاح معلم و استاد: پرورش معلم، انتخاب صحیح معلم و نظارت بر معلم.
🔸ادله:
۱. ادله استفاده از عالم صالح
۲. ادله اصلاح همنشین.
.
🔹@feqahat
فقه نظام آموزش و پرورش ۱۷.mp3
17.74M
#فقه_تربیتی
🔹#فقه_نظام_آموزش_و_پرورش . جلسه هفدهم
استاد #عجمی
✅ نظام آموزشی بر اساس ادله چگونه است(5)
🔸دوره هفت سال نخست (تولد تا هفت سالگی)
اقتضائات آموزش در هفت سال اول
1. تصابی و بازی با توجه به عرامه الصبی (پرانرژی بودن) کودک
2. توجه به نیاز عاطفی کودک
🔹@feqahat