eitaa logo
فقه و احکام
272 دنبال‌کننده
3.8هزار عکس
4.3هزار ویدیو
104 فایل
©️ کپی ممنوع 🚫 👌 فقط فوروارد ✅
مشاهده در ایتا
دانلود
🪧 1- درخواست بهره‌مندی از رحمت واسعۀ الهی 2- راهنمایی به سوی براهین و ادلۀ روشن الهی 3.- سوق به سمت موجبات خشنودی خداوند 4- دوستی و محبت خداوند نسبت به بندگان 🔰پیام منتخب ✍️خداوند متعال دارای دو رحمت است؛ 1- رحمتی عام و مطلق که فراگیر است و شامل همۀ موجودات، اعم از مؤمن‌ و کافر و بد و خوب می‌شود. «وَ رَحْمَتی وَسِعَتْ کُلَّ شَیْءٍ؛ رحمتم همه‌چيز را فراگرفته است‌» (اعراف‌، آیۀ ۱۵۶) «رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَّحْمَةً وَ عِلْماً؛پروردگارا! رحمت و علم تو، همه چیز را فراگرفته است‌.» (غافر، آیۀ ۷) در برابر این رحمت بی‌كران، چیزی به نام غضب و سخط نیست. 2- رحمت خاص: اين نوع از رحمت، در برابر غضب خاص قرار دارد و مخصوص اهل ايمان و نيکوکاران است که شامل کافران و منافقان نمی‌شود. «إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِّنَ الْمُحْسِنِينَ؛ رحمت خدا به نيکوکاران، نزديک است» (اعراف‌،آیۀ ۵۶) «وَ کانَ بِالْمُؤْمِنِينَ رَحِيم؛ و برای مؤمنان، همواره مهربان بوده است‌.» (احزاب‌، آیۀ ۴۳) در دعای كميل نیز می‌خوانيم: «بِرَحْمَتِكَ الَّتی وَسِعَتْ كُلَّ شَیء» و در دعای ابوحمزۀ ثمالی می‌گوييم: «اَيْنَ رَحْمَتَكَ الْواسِعَة». ┅─────────── 🤲 🌙 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
شرح کوتاه دعای روز نهم ماه رمضان.Mp3
7.36M
💠 نهم ماه رمضان 🎙 آیت‌الله 📖 داستان توفیق توبه به جهت رحمی که به حیوانی داشت ... https://eitaa.com/ghararemotalee/4543 ┅─────────── 🤲 اللّٰهم عجّل لولیّک الفرج 🌙 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ وَ الْأَبْصَارِ یَا مُدَبِّرَ اللَّیْلِ وَ النَّهَارِ یَا مُحَوِّلَ الْحَوْلِ وَ الْأَحْوَالِ حَوِّلْ حَالَنَا إِلَی أَحْسَنِ الْحَالِ سلام خدمت عزیزان و‌ همراهان کانال مباحث و ... باشه 💐 ان شاءالله امسال سال ظهور حضرت صاحب(عجل الله تعالی فرجه الشریف و علیه‌السلام) باشه ممنون از اینکه همراه ما بودین ┅─────────── 🤲 🌙 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ما سال را با نام و یاد شما شروع میکنیم ... 🔶رهبر انقلاب: یاد میکنم از شهیدان عزیز و از امام شهیدان که این راه را به روی ملت ایران 🇮🇷گشود. آرزو میکنم بهره‌مندی ملت ایران را از هر دو بهار، هم بهار طبیعت و هم . 🌸 🌸 ┅───────────┅ 🤲 ‌ ‌ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
>>> مقدمه قرآن مجید بارها پس از بیان احکام الهی، آن ها را « حدود الله » می شمارد و به همگان درباره تعدی به آن ها هشدار می دهد. ائمه معصومین (علیهم‌السلام) نیز ضمن بیان احکام الهی، اصحاب و شیعیان را به ثبت و نگارش احادیث نورانی خود تشویق می کردند. به این حدیث توجه کنید: «عَنِ الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ لِی أَبُو عَبْدِ اللَّهِ(علیه‌السلام) : اُکْتُبْ وَ بُثَّ عِلْمَکَ فِی إِخْوَانِکَ فَإِنْ مِتَّ فَأَوْرِثْ کُتُبَکَ بَنِیکَ فَإِنَّهُ یَأْتِی عَلَى النَّاسِ زَمَانُ هَرْجٍ لَا یَأْنَسُونَ فِیهِ إِلَّا بِکُتُبِهِم »؛ (۱) «مفضل بن عمر می گوید : (علیه‌السلام) به من فرمودند : علوم خود را ( که از ما فرا گرفته ای ) بنویس و در بین برادران خود منتشر ساز تا پس از تو کتاب هایت بین فرزندان به ارث بماند؛ زیرا زمانی بر مردم خواهد آمد که جز با کتاب های خود مأنوس نخواهند بود ». فقها نیز همواره به بیان احکام الهی پرداخته، حدود خداوند را از کتاب و سنت استنباط کرده و در اختیار همه مکلف ها قرار داده اند و اینک بر همه کارشناسان امور دینی لازم است که نهایت تلاش خود را در نشر معارف و تطبیق حدود خدا با کارها و اعمال خود و دیگران، بکار ببندند. به لطف الهی پس از انتشار جلد اول «گلشن احکام» استقبال زیادی از آن شد و بسیاری از اساتید و طلاب، نویسنده را تشویق به تداوم این مسیر کردند؛ از این رو به یاری خداوند، جلد دوم گلشن احکام را به نگارش در آوردیم. چنانچه خوانندگان محترم ما را از تذکراتشان بهره مند سازند موجب تکمیل مطالب خواهد گردید. سیدجعفر ربانی . بهمن ۱۳۸۹ ــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱. الکافی، ج۱ ، ص۵۲.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› نام خدا ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ نام خدا دارای احکامی است : ۱- نام خدا به هر زبانیکه نوشته شود، نباید جایی از بدن بی وضو به آن برسد و رساندن جایی از بدن در حال حیض یا نفاس نیز همین حکم را دارد .(۱) ۲- در نذر باید نام خدا برده شود و گرنه عمل به آن واجب نخواهد بود. (۲) ← (مثل این که بگوید برای خدا، بر من است که فلان کار خیر را انجام بدهم ). ۳- قَسَمی واجب العمل است و ترک عمل برطبق آن کفاره دارد که در آن، نام خدا بُرده شود (مثل این که بگوید قسم به خدا سیگار 🚭 کشیدن را ترک می کنم). و همچنین است نامهایی همچون خالق و رازق؛ پس قسم خوردن به قرآن یا پیامبران یا ائمه (علیهم‌السلام) یا کعبه 🕋 و امثال اینها واجب العمل نیست و کفاره ندارد. (۳) و نیز کسی که در دادگاه می خواهد قسم بخورد فقط باید به خدا یا اوصاف خاص به خداوند قسم بخورد. (۴) ۴- هنگام ذبح🔪 حیوانات باید نام خدا برده شود و اگر عمداً نام خدا ترک شود آن حیوان حرام می گردد. (۵) ۵- حفظ حرمت نام خدا واجب است؛ پس نجس شدن آن جایز نیست و همچنین نشستن روی آن حرام است چه روی فرش نوشته شده باشد یا غیر آن . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱ - نجاة العباد، ج۱ ، ص۱۸۷. ۲ - همان، ج۲، ص۶۱۰. ۳ -تحریر الوسیلة، ج۲، ص۹۹. ۴ - همان، ص۳۸۵. ۵ - توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۵۷۵. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› مسیحیت و یهودیت ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ مسیحیت و یهودیت دارای احکامی است: ۱- دست بی وضو زدن به نام انبیاء از جمله حضرت موسی و عیسی علی نبینا و آله و علیهما السلام به فتوی برخی از فقهاء جایز نیست. (۱) ۲- اهانت به هیچ پیامبری از جمله حضرت موسی و عیسی (علی نبیّنا و آله و علیهما السلام) جایز نیست. ۳- چنانچه مسلمانی بخواهد نماز خود را در کلیسا یا کنیسه بخواند به فتوی بعضی از فقها باید از متولی آن معابد اجازه بگیرد؛ زیرا آنان این معابد را برای عبادات خود ساخته اند نه عبادات مسلمانان.(۲) 🪧 فقه شیعه ، فقه قانون مداری و فقه مراعات حقوق دیگران است . ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- توضیح المسائل محشی ، ج۲، ص۲۱۳. ۲- الروضة البهیة فی شرح اللمعة الدمشقیة، ج‏۱، ص: ۵۵۴. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› گفتگو در مورد دیگران ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ هنگام صحبت کردن در مورد دیگران به این نکات توجه کنیم : ۱. تعریف کردن از دیگران و ستایش از آنان، هم جایز است و هم نیازی به اجازه گرفتن از آنان و کسب رضایت ندارد. ۲. دادن لقب¬ها و عنوان¬های زشت به دیگران حرام است و هم چنین است پسوندهای نامطلوب؛ زیرا قرآن می¬فرماید: و لا تنابزوا بالالقاب. (۱) چه در حضور آنان باشد یا پشت سرشان؛ زیرا موجب فتنه و اذیت است. ۳.غیبت کردن حرام است مخصوصاً عیوبی که مخفی است و دیگران اطلاع ندارند. مثل این که بگوییم: فلانی در بدنش فلان نقص است یا اختلاف خانوادگی دارد و امثال اینها. ⚠️ تذکر: شارع مقدس در موارد محدودی غیبت کردن را جایز شمرده است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- حجرات/۱۱. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› سدّ معبر ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ • کسانی که ماشین خود را سرِ راه مردم پارک می کنند به طوری که سدّ معبر می نمایند باید توجه داشته باشند که این کار گناه دارد و جایز نیست. • به فتوای بیشتر فقها کسی که سرِ راه نماز می خواند و سدّ معبر می کند نمازش باطل است. اسلام دین مداری و نظم است. (۱) • شخصی که سرِ راه مردم چاله 🕳️ و امثال آن را ایجاد کرده به طوری که عبور کنندگان متوجه آن نمی شوند و نشانه یا تابلویی 🚸 هم نصب نکرده، هر خسارتی که به عابرین برسد آن شخص شرعاً ضامن است و باید آن خسارتها را جبران نماید. (۲) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- در این مورد باید به رساله مراجع تقلید مراجعه شود ولی به هر حال احتیاط در ترک ایستادن سر راه مردم است. ۲- جواهر الکلام ، ج۳۷ ، ص۴۷. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› تاریکی ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ تاریک بودن دارای احکامی است : ۱- کسی که بدون پوشش لازم به نماز می ایستد نمازش باطل است چه مکانِ نماز روشن باشد یا تاریک؛ زیرا تاریک بودن مکان نماز گزار، پوشش به حساب نمی آید. (۱) ۲- شخصی که با شخص دیگر قرار می گذارد اگر وارد فضای تاریک شوی و برگردی این مقدار به تو می دهم این قرار داد باطل است؛ زیرا ارزش عُقَلایی ندارد.(۲) ۳- اگر بر اثر دگرگونی هوا ، ظلمت و تاریکی بر روز مسلط گردد به طوری که بیشتر مردم بترسند نماز آیات واجب می شود.(۳) ۴- صِرف تاریکی هوا، مُجّوز ادامه سحری خوردن یا افطار کردن نزدیک غروب نمی شود بلکه باید مطمئن باشیم که شب است؛ زیرا تاریکی هوا گاهی بر اثر غبار یا ابری بودن محقق می گردد.(۴) ۵- فروختن جنس معیوب در تاریکی نوعی غشّ در معامله به شمار می رود و تدلیس است؛ پس این کار حرام خواهد بود.(۵) ۶- تاریکى هوا و شدت غُبار، به نحوى که مانع از مشاهده باشد در نماز جماعت، حائل محسوب نمى‏شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱-کتاب الصلاة (للفاضل)، ص: ۶۱۲ - موسوعة الإمام الخوئی، ج‏۳، ص: ۲۴۰. ۲-توضیح المسائل ‏محشى، ج‏۲، ص: ۳۵۳. ۳- همان ، ج۱ ، ص۸۱۲. ۴- همان ،ج۱، ص۹۲۸. ۵- جامع الشتات فی أجوبة السؤالات(للمیرزا القمی)، ج‏۲، ص۱۶۰ - صراط النجاة (المحشى للشیخ الأنصاری)، ص: ۲۹۲. ۶- نجاة العباد (للإمام الخمینی)، ص: ۱۴۷ ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› عدد ده ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ عدد ده در فقه دارای احکامی است : ۱- کسی که به سفر می رود اگر تصمیم بگیرد در مکانی ده روز بماند باید نماز خود را کامل بخواند و اگر ماه رمضان است روزه های خود را بگیرد. (۱) ۲- بین حیض اول و دوم حداقل ده روز باید فاصله باشد و اگر زن در کمتر از این فاصله، خون دوم را ببیند باید آن را استحاضه به شمار آورد و احکام استحاضه را بر آن مترتب نماید.(۲) ۳- حیض و نفاس بیشتر از ده روز نمی شود و اگر زن بیشتر از ده روز خون دید باید ایام عادت خود را حیض یا نفاس به شمار آورد و بقیه را استحاضه. ۴- اعتکاف ده روز آخر ماه رمضان مستحب است.(۳) ۵- در ده شب اول ماه ذی حجه مستحب است نمازی بین نماز مغرب و عشا خوانده شود که به نماز «واعدنا» معروف است و دستور آن در کتاب مفاتیح الجنان و سایر کتب بیان شده است . ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- توضیح المسائل محشی، ج۱، ص۷۱۷. ۲- العروة الوثقى (المحشى)، ج‏۱، ص۵۳۷. ۳- ریاض المسائل، ج‏۱، ص ۳۳۲. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› خرما دارای احکامی است : ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ ۱- کسی که ۸۴۷ یا بیشتر خرما تولید کرده باید زکاة آن را بدهد ( البته معیار در این مقدار آن وقتی است که خرما خشک شده نه آن وقتی که رطب است) اگر آبیاری درختهای خرما به طور طبیعی بوده مثل باران🌧، باید یک دهم⅒ خرمای تولید شده را به عنوان زکاة بپردازد و اگر آبیاری به طور غیر طبیعی بوده مثل دستگاه⛲ های مولد آب، باید یک بیستم خرمای تولید شده را به عنوان زکاة بپردازد. (۱) ۲- پُختن خرما اشکال ندارد چه همراه غذا یا غیر آن، برخلاف انگور🍇 و آب انگور که اگر پخته شود حرام می گردد مگر این که دو ثلث آب آن تبخیر شود. (۲) ۳- مبادله ده کیلو خرما به دوازده کیلو مثلا باطل است؛ زیرا دو چیز هم جنس را که با یکدیگر مبادله می کنیم نباید یک طرف کمتر و یک طرف بیشتر باشد(در چیزهای پیمانه ای یا وزن کردنی) ← بنابراین مبادله ده کیلو رطب به ده کیلو خرمای خشک هم جایز نیست؛ زیرا رطب وقتی خشک شود کم می گردد. بله می توانیم ده کیلو را بفروشیم و با پول آن، دوازده کیلو خرما بخریم که دو تا معامله مستقل به حساب آید. (۳) ۴- در شب یا روز عید فطر می توان برای هر نفر سه کیلو خرما به عنوان زکاة فطره به فقیر داد؛ زیرا قوت غالب به حساب می آید.(۴) ۵- شراب 🍷 به دست آمده از خرما مثل شرابهای دیگر حرام است و نجس و اگر نزد حاکم شرع ثابت گردد ۸۰ ضربه شلاق دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- توضیح المسائل محشی، ج۲ ، ص ۱۰۹. ۲- همان ، ج۱ ، ص۸۲. ۳- همان ، ج۲ ، ص۲۱۱. ۴- همان ، ج۲ ، ص۱۶۹. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │✨ @Nafaahat │🌙 @Shabhaye_qadr │📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› راه تشخیص وظایف شرعی ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ تنها راه تشخیص وظایف شرعی، رجوع به فقهای جامع الشرایط است؛ پس این موارد سبب پیدایش نمی شود : ۱- با خواب 😴 دیدن چیزی بر انسان واجب نمی شود. بله اگر کسی در خواب محتلم شود جنب است و باید غسل کند؛ زیرا در جنب شدن فرقی بین حالت خواب و بیداری نیست. ۲- کسی که نذر کند معصیتی را مرتکب شود این نذر باطل است و حق ندارد معصیت پروردگار را مرتکب شود. و هم چنین است در مورد قسم خوردن بر ارتکاب گناه. (۱) ۳- چنانچه پدر و مادر به فرزندشان دستور به انجام گناه دهند نباید اطاعت کند و هیچ وظیفه ای نسبت به انجام فرمان آنان ندارد بلکه موظف به ترک معصیت است؛ زیرا حق خداوند مقدّم بر حق آنان می باشد. ۴- اطاعت زن از شوهر تا وقتی است که به سر حد درخواست گناه نرسد؛ اما اگر شوهر از زن بخواهد که بندگی خداوند را رها کند مثل این که درخواست کند روزه ماه مبارک رمضان را ترک کند یا حج واجب خود را انجام ندهد نباید زن اطاعت نماید.(۲) ۵- با استخاره نمی توان حکم شرعی را تشخیص داد. 📿 استخاره اگر هم معتبر باشد مربوط به جایی است که بین دو امر جایز یکی را بخواهیم انتخاب کنیم. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- توضیح المسائل محشی، ج۲، ص۶۱۳. ۲- مجمع المسائل (گلپایگانی)، ج‏۱، ص: ۴۲۹. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
›››› نقش زمان و مکان ـــــــ ــ ـــ ـ ـــ ـــ ـــ ــ ـ ــ ــ ـــ ـ ـ در مواردی زمان و مکان در تشخیص وظیفه شرعی نقش دارند : ۱- اگر مشتری جنسی را بخرد و معیوب در آید، حق دارد آن جنس را به فروشنده پس دهد. 🤔 ولی در تشخیص این که چه چیز عیب به حساب می آید باید به عرف آن زمان و مکانی که معامله در آنجا صورت گرفته مراجعه کرد. (۱) ۲- فقها می فرمایند شخصی که عادل است در کنار عدالتش باید مروّت نیز داشته باشد. و مروت را به این معنی می کنند که کاری که برای او نا مناسب است در کوچه و خیابان و غیر اینها انجام ندهد، ولی در تشخیص این که چه کاری نامناسب است باید به عرف همان زمان و مکانی که در آن زندگی می کند مراجعه شود. (۲) ۳- نماز آیات بر کسانی واجب است که در موقع سبب آیات در همان زمان و مکان حضور داشته اند؛ مثلا نماز آیات بر کسانی واجب است که در همان شهر هنگام زلزله حضور داشته اند و بر دیگران واجب نیست. (۳) ۴- مرد باید نفقه همسر و دیگر افراد واجب النفقه خود را بپردازد . ولی در تشخیص اینکه نفقه چیست و چه مقدار باید باشد باید به عرف همان زمان و مکانی که در آن زندگی می کنند، مراجعه شود. (۴) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ۱- این مطلب مورد اتفاق همه فقها است؛ به عنوان نمونه بنگرید: الروضة البهیه، مبحث خیار عیب . ۲- السرائر ، ج۲ ، ص۱۱۷. ۳- توضیح المسائل محشی، ج۱ ، ص۸۱۴. ۴- همان، ج۲، ص۴۷۶. ╭═══════๛- - - ┅╮ │📱 @Mabaheeth │ 📖 @feqh_ahkam │📚 @ghararemotalee ╰๛- - - - -