eitaa logo
گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان
641 دنبال‌کننده
463 عکس
26 ویدیو
20 فایل
کانالی برای پوشش اخبار و اطلاعات برنامه های علمی مربوط به ⇦• #گفتمان_فقه_مضاف با ⇦• #رویکرد_حکومتی_به_فقه در ⇦• #حوزه_علمیه_خراسان
مشاهده در ایتا
دانلود
📸 حضور طلاب و روحانیون حوزه علمیه خراسان در مناطق سیلزده ━━━━━━━━━━━━ 🇮🇷 جبهه‌ روحانیت مردمی انقلاب اسلامی 🌐@rohaniat_mardomi 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 عنوان کتاب: سیاست در قرآن (تفسیر آیات سیاسی قرآن) 🔹 نویسنده: آیت الله سید احمد علم الهدی ♻️ ناشر: دفتر نشر فرهنگ اسلامی و انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) 📝 در این کتاب، بر اساس سرفصل های بخش اندیشه در علوم سیاسی با تحلیل و برداشت های مستند به آیات شریفه قرآن اندیشه سیاسی اسلام تبیین شده است. ✅ عناوین کلی مباحثی که در این کتاب از منظر قرآن تحقیق و کاوش شده، از قرار ذیل است: ❇️ بخش اول: حکومت و دولت از منظر قرآن بخش دوم: مظاهر اجرایی حکومت از منظر قرآن بخش سوم: عناصر حکومت و دولت از منظر قرآن بخش چهارم: فرآیند تحقق دولت در زندگی اجتماعی مردم از منظر قرآن بخش پنجم: کارویژه های دولت از منظر قرآن بخش ششم: رابطه دولت و مردم از منظر قرآن 📘 مطالب کتاب که نخست به عنوان درس تفسیر تخصصی برای طلاب حوزه علمیه خراسان بیان شده، توسط آقایان دکتر عباس اسماعیلی زاده و سیدمهدی مرویان حسینی تحقیق و تنظیم و در قالب دو جلد توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی و انتشارات آستان قدس رضوی (به نشر) چاپ و منتشر شده است. 🆔 @Alamolhoda_com 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔻در عصر دنیای سایبری دیگر تعطیلی معنایی ندارد و می شود با تجارت دیجیتال و بانکداری دیجیتال و مراودات دیجیتال و سایر موارد، در هر ساعت و هر مکانی مراودات اقتصادی داشت! مراودات تجاری برای تعطیلی شنبه بهانه ای بیش نیست. ⛔️ پشت پرده را دریابید! 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 موضوع: انگاره تعالی انقلاب اسلامی 🎙 با حضور: ▪️دکتر موسی نجفی ▪️دکتر علی جان سکندری ⏰ زمان: یکشنبه 30 اردیبهشت 1403، ساعت 12 🕌 مکان: مشهد، بنیاد پژوهش های آستان قدس رضوی ، تالار شیخ طوسی 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 عنوان: بررسی جریانات اخیر غزه از دیدگاه حقوق بین الملل 🎙 ارائه دهنده: دکتر علیرضا دیهیم ⏰ زمان: شنبه 29 اردیبهشت 1403 ساعت 14 الی 16 🕌 مکان: مشهد، دانشگاه علوم رضوی، سالن شهید سلیمانی 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
📣 با محوریت دروس خارج فقه رهبر معظّم انقلاب (مدظلّه‌العالی) 🔷با هدفِ آشنایی با: ۱- شیوه­‌ی اجتهاد جواهری با تأکید بر روش فقهی حضرت آیت‌الله‌العظمیٰ خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) ۲- ویژگی‌های اختصاصی روش فقاهت معظّمٌ‌له 🔷مزایای دوره: ۱- بهره‌مندی از اساتید مبرّز و استادیاران فاضل ۲- بهره‌مندی از محتوای مکمّل و جانبی ۳- احتساب اتمام دوره، معادل یک سال حضور در درس خارج فقه ۵- اختصاص بن تخفیف ویژه شرکت‌کنندگان دوره جهت تهیّه آثار معظّمٌ‌له 🔷شرایط ثبت‌نام : 🔸اتمام امتحان کتبی و شفاهی پایه‌ی ۱۰ در سال تحصیلی ۱۴۰۲ 🔸معدل ۱۶ به بالا 🔸حداکثر سن ۳۵ سال 🔸ویژه نخبگان حوزوی و محصلین مراکز تخصصی فقهی 🔸التزام به آیین‌نامه‌ی انضباطی و اتمام دوره 🔸حضور در دوره سه روزه مکتب شناسی فقهی 🔷مهلت ثبت نام: ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ ⛔️ظرفیت محدود 🆔پیوند ثبت نام: https://b2n.ir/k25332 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰موضوع: بررسی حکم فقهی منکر وجوب حج، متخذ از درس خارج فقه حجت الاسلام و المسلمین ملکی استاد محترم دروس خارج حوزه علمیه خراسان 🎙ارائه دهنده: حجت الاسلام و المسلمین مکرم دستیار پژوهشی استاد ملکی 🎙ناقد: حجت الاسلام و المسلمین فقانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه خراسان 🎙دبیر جلسه: حجت الاسلام و المسلمین حسن زاده دستیار پژوهشی استاد ملکی 📅 زمان: یکشنبه ۱۴۰۳/۰۲/۳۰ ساعت ۱۶:۳۰ 🕌 مکان: مشهد، قاسم آباد، مدرسه باقرالعلوم، اتاق جلسات مدرسه 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🌀 کتاب روش شناسی اجتهاد ▫️ اثر استاد ابوالقاسم علیدوست 🔰کتاب «روش شناسی اجتهاد» که به معرفی مکاتب اجتهادی معاصر می‌پردازد، اثر جدید استاد ابوالقاسم علیدوست می‌باشد که به‌تازگی در ۵۱۶ صفحه، از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. به گزارش خبرنگار اجتهاد، از جمله حوزه‌های تمحض استاد ابوالقاسم علیدوست حوزه فلسفه فقه است که آثاری چون «فقه و عقل»، «فقه و عرف»، «فقه و مصلحت» و تعداد زیادی مقاله علمی پژوهشی مرتبط حاصل آن است؛ آثاری که به نحو شایسته مورد توجه جوامع علمی بوده و در بسیاری از جشنواره‌های کشوری چون کتاب سال جمهوری اسلامی و کتاب سال حوزه دارای رتبه برتر شده است. افزون بر ارزشمندی این‌گونه مباحث، مطالعات فلسفی هنگامی کارآمدتر می‌شود که بتوان برخی آثار آن‌ها را در روش‌های به کار رفته در استنباط نمایان کرد؛ روش‌هایی که هست یا روشی که باید باشد. اثر حاضر نتیجه تلاش علمی استاد ابوالقاسم علیدوست است که به موضوع روش‌شناسی اجتهاد می‌پردازد. استاد علیدوست در اینجا موضوع مهم «روش شناسی اجتهاد» را در دو بخش مطرح می‌نماید: روش شناسی در بخش اول به مطالعه جریانی مکاتب اجتهادی معاصر و در بخش دوم به نظریه اطمینان می‌پردازد. منظور از بخش اول مطالعه مقارنه و ارزیابی مکاتب اجتهادی معاصر است که کتاب حاضر عهده‌دار آن است. این پژوهش به بیست روش اجتهادی که همگی در دوران معاصر حضور جدی در فقاهت دارند می‌پردازد و با نگاه ظرفیت‌شناسانه و آسیب‌شناسانه آن‌ها را شناسایی و ارزیابی می‌کند. و نیز منظور از بخش دوم بیان روش مورد نظر و قابل قبول به اعتقاد مؤلف است؛ روشی که می‌توان بر آن اعتماد و به برآیند آن اطمینان کرد. استاد علیدوست در گفتگویی درباره اثر جدید خود به «اجتهاد» گفت: من در کتاب «روش شناسی اجتهاد» به رصد و مقارنه‌ی مکاتب اجتهادی معاصر پرداختم و تحقیقاً ۲۰ مکتب و منهج فقهی را با توجه به واقعیتی که داشتند، رصد و نام‌گذاری کردم و سپس با یکدیگر مقارنه نموده‌ام. مناهج فقهی را که طرف‌دار و نمونه دارد، مثلا فقهی که نسبت به نصوص مبین مقاصد به شرط لا هست؛ یا فقهی که مقصد بسنده است و فقهی که مقاصد را مدنظر قرار می‌دهد ولی محور قرار نمی‌دهد. یا فقهی که بیشتر به‌دنبال اسم عناوین شرعی است، در مقابل فقهی که غایت‌گراست. لذا در اینجا نگفتم فقه اخباری، فقه اصولی، فقه اهل‌قیاس و … چون این‌ها مکاتب اجتهادی معاصر در بحث نیست. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم سپس افزود: در این اثر سعی شده است روش‌ها رصد و دقیق باشد، یعنی از یک بحث انتزاعی و فرضی به شدت پرهیز شده است. استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم همچنین از انتشار جلد دیگر اثر که به «نظریه اطمینان» می‌پردازد، خبر داد و بیان داشت: این اثر بحث هستی شناسانه نیست بلکه نظریه پردازان است و بایسته‌هایی که در یک اجتهاد عیار باید مدنظر باشد تبیین می‌گردد و در مقابل آسیب‌هایی هم مطرح است. این جلد نیز احتمالا تابستان امسال روانه بازار کتاب بشود. استاد علیدوست در پایان با اشاره به تایید کتاب توسط مقام معظم رهبری اظهار کرد: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در بازدید از نمایشگاه کتاب تهران در غرفه انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی حضور یافتند. کتاب «روش‌شناسی اجتهاد» را به محضر ایشان دادند که پس از تورق و مطالعه موضوع کتاب را می‌پسندند و از محتوای اثر خیلی اظهار رضایت می‌کنند. علاقه‌مندان برای تهیه چاپ اول کتاب «روش‌شناسی اجتهاد؛ مطالعه مکاتب اجتهاد معاصر» به قلم استاد ابوالقاسم علیدوست، به قیمت ۳۲۴.۰۰۰ تومان به وب‌سایت انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه نمایند. 🔻ساختار کتاب: 🔹بخش نخست: مفاهیم و مبانی مفاهیم: شریعت، حکم، فقه، اجتهاد و استنباط، روش‌شناسی اجتهاد؛ مبانی کلیات: پیشینه‌شناسی تعین اجتهاد و فقه نگاری، منشاشناسی اختلافات فقیهان و پیدایش روش‌ها و مکاتب فقهی، اجتهاد در اجتهاد در کشاکش ضرورت انگاری و آسیب‌پنداری، انفتاح و انسداد باب اجتهاد، اجتهاد و تخطئه و تصویب 🔹بخش دوم: مکاتب اجتهادی معاصر الف: مکتب فقهی قناعت (با تجمیع ظنون متعاضد) و مکتب فقهی صناعت ب: مکاتب فقهی نص بسند، مقاصد بسند و نص‌محور با نظارت بر مقاصد د: فقه توقف حداکثری بر الفاظ نصوص (اسم‌گرایی) و هویت‌گرا ه: فقهِ بسندِ به نص و اطلاق قانون و فقه عدالت و اخلاق و: مناهج فقهی مدیریت ادله متعارض ز: فقاهت مقارن با تراث اهل‌تسنن در کشاکش انگاره لزوم و انکار 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
رفقا دعا کنید برا سید اتفاقی نیفتاده باشه. لا حول و لا قوه الا بالله العلی العظیم. لطفا بگیرید. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم.
انا لله و انا الیه راجعون😢😔 مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلً... 😢
📜 بیانیه ۱۰۰ نفر از اساتید و محققان حوزه علمیه خراسان در سوگ سیدالشهداء خدمت و همراهان شهیدش ▪️بسم الله الرحمن الرحیم «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلاً» ملت سرافراز ایران! رئیس جمهور محبوب کشور، خادم الرضا علیه‌السلام و فرزند پرافتخار حوزه علمیه، پس از سال‌ها مجاهدت مخلصانه، در راه خدمت به مناطق محروم کشور به کسب مدال نایل آمد و به پیوست. حوزه علمیه خراسان همچون سایر آحاد مردم، داغدارِ این حادثه‌ی جانکاه و دردآور است؛ اما ملت بزرگ ایران همچون گذشته با توکل به خدای متعال و در ذیل عنایات ولی عصر عجل الله فرجه، پشت سر ولی امر خویش با استقامت، تلخی این فراق را پشت سر می‌گذارد و نه تنها در راه رسیدن به اهداف بزرگی که در پیش دارد، هیچ سستی به خود راه نمی‌دهد، بلکه عزم در استقامت و مجاهدت در راه خدا را افزون می‌سازد. اساتید و محققان حوزه علمیه خراسان، این ضایعه‌ی دردناک را به محضر مبارک امام زمان عجل الله تعالی فرجه، مقام معظم رهبری، سایر مراجع تقلید، ملت شریف ایران و نیز امام جمعه محترم و دیگر وابستگان عزیزان آسمانی شده تسلیت عرض کرده، از درگاه خدای متعال برای رئیس جمهور مردمی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، امام جمعه محبوب حجت‌الاسلام والمسلمین آل‌هاشم، وزیر خستگی‌ناپذیر امور خارجه دکتر امیرعبداللهیان، قائم مقام اسبق آستان قدس رضوی و استاندار خدوم آذربایجان شرقی دکتر مالک رحمتی، سردار موسوی و سایر شهیدان همراه، هم‌جواری ایشان با اهل بیت علیهم السلام را مسئلت دارند. ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ اساتید و محققان حوزه علمیه خراسان   🔻اسامی امضاکنندگان: حجج اسلام آقایان: 1. الهی خراسانی، مجتبی 2. باقری‌کیا، غلامرضا 3. رجائی خراسانی، محمد حسین 4. عادلی‌نیا، ابوالفضل 5. ملکی، محسن 6. نوروزی، مرتضی 7. یوسف‌زاده، محمدعلی 8. آبی حسن‌پور، محسن 9. ادبی چَرَمی، حسین 10. اسماعیلی، حمید 11. اسماعیلی، مجید 12. افضل‌آبادی، محسن 13. الهی پارسا، حسین 14. الهی خراسانی، حسین 15. الهی خراسانی، علی 16. الهی خراسانی، محمد 17. امیری، مصطفی 18. ایزدی، حمید 19. بابائی، عباس 20. بنکدار، علی 21. پارسا، محمدجواد 22. پنجتنیان، سید جواد 23. پهلوان، محمد 24. تبادکانی، سیدعلی 25. تحقیقی وطنی، محسن 26. توکلی مقدم، ابراهیم 27. جوان‌زیبا، محمدرضا 28. چهاردهی، امین 29. حسنی، سید محمدعلی 30. حسینی، سید محمدعلی 31. حسینی سی‌سخت، علی 32. حوصله، حسین 33. خاموشی، مجید 34. خانزاده، حمید 35. درجی، حسن 36. ذرئی، علی 37. راجی، سید محمدمهدی 38. رجائی خراسانی، محمدصادق 39. رجائی خراسانی، مهدی 40. رحمانی، علی 41. رستمیانی، علی 42. رضائی، مهدی 43. رضازاده، رضا 44. رفیعی، محمدعلی 45. زائری، محمد 46. زاهدپیشه، مرتضی 47. زاهدی، امیر 48. سابقی، حسین 49. سجادی، سید علیرضا 50. سعیدی فاضل، روح‌الله 51. سعیدی فاضل، محسن 52. سلیمی نساج، رسول 53. شاکری، بلال 54. شیرازی، سید رضا 55. صادقی، رضا 56. صادقی، میثم 57. صادقی ویرانی، علی 58. طالبیان شریف، حسن 59. طالبیان مشهدی، علی 60. عربشاهی، روح‌الله 61. عربشاهی، محمد 62. عمرانی، سید مسعود 63. فتاحی معصوم، سید حمید 64. فروتن، ابوالفضل 65. فقانی، جعفر 66. فوطه‌بافان، مجید 67. فوطه‌بافان، مسلم 68. قائمی نیک، علی 69. قائمی نیک، محمدمهدی 70. قدرتی، محمد صابر 71. قدمی، سید محمدباقر 72. قربانپور، محمدحسین 73. قناعتگر، مصطفی 74. کامل نواب، امیرحسین 75. کامل نواب، حمیدرضا 76. کریمیان، مهدی 77. کمالی، محمدحسین 78. کمالی، محمدهادی 79. گوهری، احد 80. محدث اردبیلی، علی 81. محمدزاده، احمد 82. محمدی، قربانعلی 83. مرادیان، مهدی 84. مرادی‌پور، ابوالفضل 85. مروارید، علی 86. مروارید، محمد 87. معین، جواد 88. معین، محمدحسن 89. ممتازی، محسن 90. موسوی، سید جمال‌الدین 91. موسوی، سیدکمال‌الدین 92. موسوی‌مهر، محمد حسن 93. موسوی‌مهر، سید علیرضا 94. میزبان، سید جلال 95. میهن‌دوست، رضا 96. میهن‌دوست، محمدهادی 97. نوروزی، علیرضا 98. وحیدی صدر، محمدرضا 99. هادی، محمدرضا 100. هاشمی محجوب، سید مصطفی
💠مراسم بزرگداشت سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله رئیسی و همراهانشان، در مدرسه علمیه آیت‌الله خویی(ره) مشهد مقدس @shorakhorasan 🔸حجت‌الاسلام‌و المسلمین زمانی‌فرد، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان گفت: شهید آیت‌الله رئیسی، مجاهد خستگی ناپذیری بود که برای خدمت سر از پا نمی‌شناخت. 🔰 این بزرگداشت با حضور اعضای شورای عالی، علما، اساتید و طلاب حوزه‌ علمیه خراسان امروز صبح برگزار شد. @shorakhorasan
▪️پیام تسلیت آیت الله سیدجعفر سیدان از علمای برجسته حوزه علمیه خراسان انا لله و انا الیه راجعون حادثه غم انگیز و مولمه رحلت جناب آقای حجت الاسلام والمسلمین رئیسی،رئیس جمهور کشورمان را، که به صورت ناگهانی و در مسیر خدمت رخ داد، به همه بازماندگان، نزدیکان، دوستان و همه مردم و علاقمندان به کشورمان تسلیت عرض می‌کنم . انشاالله خداوند متعال به حقیقت معصومین علیهم السلام روح ایشان و همه همراهانشان را شاد نموده و عنایات خاصه‌اش را نصیبشان بدارد. امیدواریم که خداوند متعال در این جریان، همگان را در جهت طلب مغفرت موفق بدارد و کمبود وجود این شخصیت و شخصیت‌های دیگر کشور که در این حادثه از دنیا رفته‌اند را به احسن وجه جبران کند. سید جعفر سیدان دوشنبه 1403/02/31
پیام تسلیت آیت الله سید حسن مرتضوی به مناسبت فقدان ریاست محترم جمهور و هیئت همراه بسمه تعالی فقدان غم انگیز ریاست جمهوری خدوم و خستگی ناپذیر؛ حجت الاسلام و المسلمین آقای سید ابراهیم رئیسی (رضوان الله تعالی علیه) و دیگر همراهان مخلص و فداکار را به محضر ملت شریف ایران؛ حوزه های علمیه و همه داغداران و بازماندگان این مصیبت بزرگ تسلیت عرض نموده و از خداوند متعال جبران این خسارت را به نحو احسن مسألت مینمایم. و لا حول و لا قوة الا بالله. سید حسن مرتضوی -مشهد مقدس ۱۲ ذیقعده ۱۴۴۵
قم قیام کرد...
پیام تسلیت حضرت آیت الله ربانی بیرجندی حفظه الله تعالی بسم الله الرحمن الرحیم إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ سانحه اسفبار ناگهانی سقوط بالگرد ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران که موجب شهادت خادم الرضا علیه السلام، شهید جمهور جناب حجة الاسلام و المسلمین آقای سیّد ابراهیم رئیسی و عالم بزرگوار جناب حجة الاسلام و المسلمین حاج سید محمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه محبوب مردم تبریز و هیئت همراه (رحمة الله و رضوانه علیهم) گردید، موجب تأسف و تأثر گردید. ضمن عرض تسلیت در این مصیبت به پیشگاه حضرت ولی عصر عجّل الله تعالی فرجه الشریف و مقام معظّم رهبری دام ظله و ملّت عزیز و وارسته ی ایران اسلامی و خانواده های داغدار آن فقیدان، عفو و رحمت و مغفرت برای آنان و صبر جمیل و اجر جزیل را برای بازماندگان از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم. محمدحسن ربانی بیرجندی ۱۴۰۳/۰۳/۰۱
بسم الله الرحمن الرحیم انالله واناالیه راجعون شهادت وعروج روح حجه الاسلام والمسلمین رئیسی رییس جمهور محترم وخادم الرضاع ومردم وحجه الاسلام والمسلمین آل هاشم وزیر امورخارجه مخلص و همراهان رابه محضررهبرمعظم وعلما و اساتید وفضلاوطلاب عزیزوبازماندگان ومردم تسلیت و تبریک عرض میکنم وآرزوی تدارک این ثلمه راازحضرت حق دارم محسن ملکی
بسم الله الرحمن الرحیم إنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ خبر تأسّف‌بار سقوط بالگرد حامل ریاست جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه که منجر به شهادت آن عزیزان شد، موجب کمال تأسّف و اندوه ملّت شریف کشورمان گردید. گرچه این فاجعه دردناک با تدبیر حکیمانه رهبر انقلاب دام‌ظله در اسرع وقت بحمدالله‌تعالی سامان داده شد ولی فقدان آن عزیزان به ویژه شهید عزیز حضرت آیة الله دکتر ابراهیم رئیسی که با خدمات طاقت فرسای خویش در دوران ریاست قوه قضائیّه و تولیت آستان قدس رضوی و ریاست جمهوری، اشک حسرت بر گونه‌ها جاری نمود چه آنکه زحمات طاقت فرسای آن شهید عزیز و کوشش‌های بی دریغ وی در راستای خدمت به مردم و رفع مشکلات آنان بر کسی پوشیده نماند. اینجانب این مصیبت جانکاه را به محضر رهبر معظّم انقلاب و هیئت محترم دولت و جناب آیة الله علم‌الهدی و بیوت معظّم رئیسی و علم الهدی و آل‌هاشم و کلیه بیوت بازماندگان مکرّم و همه ملّت شریف کشورمان تسلیت عرض نموده و علوّ درجات برای آن سفر کرده‌های مظلوم و صبر و اجر جزیل برای کلیه بازماندگان شهداء گرانقدر این فاجعه و عزّت و سربلندی برای کشور را از خداوند منّان مسألت دارم. مشهد مقدس،۱۴۰۳/۲/۳۰ الاحقر مصطفی اشرفی شاهرودی
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
| پیام تسلیت آیت الله حاج شیخ مهدی مروارید، عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان
✅ چشم‌ها را باز کنید 🔹 ای کاش آن دسته از روحانیونی که غر می‌زنند که انقلاب اسلامی منزلت روحانیت را تنزل داده و حضور روحانیت در سیاست، سرمایه اجتماعی او را سوزانده است، چشم‌شان را باز کنند و این چند روز را خوب بنگرند تا ببینند که انقلاب اسلامی چگونه منصب تبلیغ و تحقق دین را رفعت داده و خداوند چگونه به کسانی مانند آیت‌الله رئیسی و آیت‌الله آل هاشم که کفران نعمت نکرده و در قد و قامت این فرصت الهیِ بی‌نظیرِ خادمی و خدمتِ به مردم ظاهر شده‌اند، عزت داده است... 🔹ای کاش از بدرقه‌ی این دو طلبه مخلص، انقلابی و مردمی، عبرت بگیریم و از اولی الالباب باشیم ... 🤲
پیام تسلیت حضرات آیات مهدی و محمد مروارید به مناسبت فقدان شهادت گونه ریاست محترم جمهور؛ حجت الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی و جمع همراه: بسم الله الرحمن الرحیم حضور محترم نماینده ولی فقیه و امام جمعه مشهد مقدس حضرت آیت‌الله علم‌الهدی (دامت برکاته) سلام علیکم خبر درگذشت شهادت گونه ریاست محترم جمهور : حضرت حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رئیسی و همراهان گرامی‌شان موجب تألم و تأثر گردید. این واقعه ناگوار را خدمت حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مقام معظم رهبری و حوزه‌های علمیه و عموم ملت شریف ایران و همه بازماندگان به ویژه حضرتعالی تسلیت عرض نموده و از درگاه خداوند متعال برای آن خدمتگزاران بااخلاص مغفرت و علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر و برای ایران اسلامی سربلندی روزافزون را خواستاریم. مهدی مروارید_ محمد مروارید مشهد مقدس دوم خرداد 1403
📸 تصویر آثار فقهی رئیس جمهور شهید 🔰رهبر معظم انقلاب: درس فقه را جدی بگیرید تا به درد نظام اسلامی بخورید ▪️طلبه روشنفکر امروزی حق ندارد بگوید که «آقا، ول کن این حرف‌ها را، [این] درس ها را»؛ نه، باید درس خواند؛ بی‌مایه [فطیر است]. زمان مبارزات که ما مثلاً مکاسب می‌گفتیم، کفایه می‌گفتیم، بعضی از طلبه‌های پرشور می‌گفتند «آقا، این چیست؟»؛ من به آنها می‌گفتم اگر [این بحث‌ها را] نکنید، بعد نمی‌توانید به درد نظام اسلامی بخورید، نمی‌توانید به مردم چیزی یاد بدهید؛ درس فقه را جدی بگیرید. ▪️این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما می‌خوانید و لو طهارت باشد، به شما این شیوه استنباط را یاد می دهد ... شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید. (۱۳۹۸/۲/۱۸)
🔰 فقه حکومتی مستلزم چشم‌‏پوشی روحانیون از مناصب اجرایی ✍️ عباسعلی مشکانی سبزواری 🔹 یکی از پرسش‏‌هایی که پیرامون و در پرتو رویکرد حکومتی به فقه (فقه حکومتی) مطرح شده این است که: آیا فقه حکومتی مستلزم حضور بیشتر روحانیون در مناصب اجرایی کشور (مانند ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، وزارت و …) است! 🔹 یادداشت حاضر، با خدشه در این انگاره، معتقد است، حضور روحانیون در مناصب، نه تنها راه کار حل معضل نیست، که اتفاقاً به مثابه گره‌ی کور بر روی گره‌‏های پیشین، مشکلات را دوچندان می‏‌کند. به بیان دیگر، گزینش و نصب روحانیون در مناصب اجرایی کشور، پاک کردن صورت مسئله است، در حالی که ما باید به دنبال حل مسئله باشیم. 🔹 از منظر رویکرد حکومتی به فقه و در فرض تحقق نظام کارشناسی اسلامی و تربیت کارشناسان و کارگزاران مورد نیاز دولت اسلامی، نیازی به حضور روحانیت در مناصب اجرایی و جزئی نظام نخواهد بود. روحانیون در غیر شرایط اضطرار باید به کارویژه اصیل خود، یعنی «فهم، حفظ، ترویج و دفاع از دین و معارف آن» مشغول باشند و بقیه امور اجرایی و … را به تربیت یافتگان نظام کارشناسی اسلامی واگذار نمایند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=27683 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 فقه حکومتی مستلزم چشم‌‏پوشی روحانیون از مناصب اجرایی () ✍️ عباسعلی مشکانی سبزواری 🔻مقدمه: ▪️یکی از پرسش‏‌هایی که پیرامون و در پرتو رویکرد حکومتی به فقه (فقه حکومتی) مطرح شده این است که: آیا فقه حکومتی مستلزم حضور بیشتر روحانیون در مناصب اجرایی کشور (مانند ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، وزارت و …) است! یادداشت حاضر، با خدشه در این انگاره، معتقد است، حضور روحانیون در مناصب، نه تنها راه کار حل معضل نیست، که اتفاقاً به مثابه گره‌ی کور بر روی گره‌‏های پیشین، مشکلات را دوچندان می‏‌کند. به بیان دیگر، گزینش و نصب روحانیون در مناصب اجرایی کشور، پاک کردن صورت مسئله است، در حالی که ما باید به دنبال حل مسئله باشیم. 🔹انگاره پیشنهادی این یادداشت، می‏‌تواند به عنوان یکی از راه‌‏های حل مسئله در این رابطه تلقی گردد: «فقه کارگزار» یکی از بخش‏‌های مهم «فقه دولت سازی اسلامی» قلمداد می‏‌شود. در این بخش از فقه دولت، ویژگی‌‏ها، حقوق و تکالیف کارگزاران دولت اسلامی مورد بحث و بررسی قرار می‏‌گیرد.(۱) در بحث «فقه گزینش» به عنوان بخشی از «فقه کارگزار» بحث بر سر این است که از لحاظ دینی و فقهی افرادی که برای تصدی منصب در دولت اسلامی گزینش می‏‌شوند، باید دارای چه ویژگی‏‌ها و مختصاتی باشند و معیارهای گزینش در این میان چیست؟ در پاسخ گفته شده که: «معیارهای و ملاک‏‌های گزینش در یک تقسیم‏ بندی در دو دسته قابل صورت‏‌بندی است: معیارها و ملاک‌‏های عمومی، معیارها و ملاک‏‌های اختصاصی. ▪️به بیان دیگر، گزینش کارگزار، در دو مرحله انجام می‏‌شود: 1) گزینش اولیه، که در این مرحله معیارها و ملاک‌‏های عمومی تصدی منصب بررسی می‌‏شود 2) گزینش نهایی، که در این مرحله معیارهای و ملاک‌‏های اختصاصی تصدی منصبی خاص مورد بررسی قرار می‌‏گیرد».(۲) 🔹در «گفتمان فقه حکومتی» بر خلاف فقه فردی، فقه نرم ‏افزار اداره جامعه و حکومت تلقی می‏‌شود و بر همین اساس، فرایند فقاهت در فقه حکومتی از «نظریه‌‏پردازی» آغاز و با گذر از مراحل «موضوع‌‏شناسی»، «حکم‌‏شناسی» و «تولید ابزار»، در نهایت به ساحت عینیِ مدیریت حکومت و جامعه می‏‌رسد.(۳) ▪️توضیح اینکه: پس از حکم‏‌شناسی و ابلاغ حکم، مرحله پسینی و نهایی فقاهت، که از لحاظ اهمیت، کمتر از مرحله حکم‏‌شناسی نیست، مرحله «تولید ابزار متناسب برای عملیاتی‏سازی احکام و الگوهای رفتاری» است. بدیهی است که دستیبابی به «تولید ابزارهای متناسب» نیازمند «دانش طراحی تکنولوژی» است که فقیهِ فقه حکومتی باید پیشتر فکری برای آن نیز کرده باشد. گفتنی است لازم نیست فقیه در فرآیند و برآیند تولید دانش طراحی و نیز تولید تکنولوژی و نیز مدیریت جزئیات ساحت اجرا، حضور مستقیم داشته باشد، بلکه می‏‌تواند (و باید) از طریق: اولاً طراحی «نظام کارشناسی» تراز اسلامی و فقهی، و ثانیاً «تربیت کارشناسان اسلامی و دینی» در بستر آن نظام کارشناسی، این مرحله از فرآیند فقاهی و مدیریتی خود را به انجام برساند.(۴) ▫️بر اساس نظریه لزوم طراحی نظام کارشناسی و تربیت کارشناس در بستر این نظام کارشناسی، روشن است که امکان بهره‏‌برداری از تربیت یافتگان نظام کارشناسی غیر دینی و ، در دولت اسلامی وجود ندارد. این مهم نیز ناشی از «لزوم تناسب میان حکم و مجری» ناشی می‏‌شود که در بحث فقه گزینش مورد تأکید اساسی قرار می‌‏گیرد. به بیان دیگر، آنچه در ساحت اجرایی و مدیریتی مهم است لزوم تناسب حکم و مجری است و متناسب‌‏سازی حکم و مجری در حکومت اسلامی از رهگذر تربیت مجری و کارگزار در نظام کارشناسی دینی به دست می‌‏آید. با توجه به رویکرد ساختاری در جامعه‌‏شناسىِ نیروها و نهادهای اجتماعى، که نقش و کارکرد ساخت‌‏هاى سیاسى و اجتماعی آنها را بر فرایندهاى سیاسى مورد بررسى قرار مى‏‌دهد، «صنف روحانیت و طلاب» (به مثابه یک نیرو و صنف عظیم اجتماعی)، داراى کارویژه‏‌هایى است که از ظرفیت‏‌ها و توانایی‌‏هاى موجود در این صنف ناشی می‌‏شود. برخی از این کارویژه‌‏ها به صورت همیشگی/دائمی و با قطع‏ نظر از شرایط و مسائل بر عهده روحانیت است (کاویژه‌‏های اصیل) و برخی از آنها نیز، مقطعی و ناظر به شرایط، مسائل و نیازمندی‏‌های آحاد، جامعه و حکومت اسلامی است (کارویژه‏‌های موقعیت‏‌مند). 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan
🔰 فقه حکومتی مستلزم چشم‌‏پوشی روحانیون از مناصب اجرایی () ✍️ عباسعلی مشکانی سبزواری کارویژه اصیل و همیشگی صنف روحانیت، عبارت است از: «فهم، حفظ، ترویج و دفاع از دین و معارف آن». این کارویژه، نشانگر فلسفه وجودى روحانیت است. چنانکه ستیز روحانیت با رژیم‏‌های طاغوتی، به‌ویژه رژیم طاغوتی پهلوی، نیز به دلیل رفتار ضد شرعى آنها و تهدید مبانى و احکام دینی بوده است. بدیهی است تحلیل جایگاه و رفتار سیاسى روحانیت به عنوان حاملان، مفسران و مروجان شریعت، بدون شناخت این کارویژه، دچاربدفهمی و کاستى خواهد بود. در مقابل از آنجا که صنف و نهاد روحانیت، صنف و نهادی فعال و کنشگری آگاه است، همواره بر حسب موقعیت‏‌های تاریخی و اجتماعی، قلمروی وظایف و نقش‏های خود را بازنگری و بازبینی می‏‌کند و گستره وظایف و کارویژه‏‌های خود را مورد قبض و بسط قرار می‏‌دهد. این کارویژه‌‏های حوزه و روحانیت اشکال مختلفی به خود می‌‏گیرد و ناظر به شرایط و امکانات قابل تعریف می‏‌باشد. به اصطلاح منطقی، این سنخ از کارویژه‌‏های صنف روحانیت، «بشرط شیء» است. یعنی به شرط فراهم بودن امکانات و شرایط و نیز وجود خواست و نیاز در عرصه‏‌های مختلف، حوزه و روحانیت کارویژه‏‌هایی متناسب با شرایط و امکانات و نیز خواست‏‌ها و نیازها، برای خود تعریف می‌‏کند. این دسته از کارویژه‏‌ها، عنوان «کارویژه‏‌های موقعیت‏‌مند» را به خود اختصاص می‏‌دهد.(۵) تاسیس جمهورى اسلامى در ایران توسط امام خمینى(ره)، حمایت گسترده روحانیون و حضور آنان در بخش‏‌هاى مهمى از سازمان حکومت و مناصب متعدد کلی و جزئی را به دنبال داشت. روشن است که این وضعیت ناشی از وضعیت بحرانی تازه ‏تأسیسی نظام اسلامی و فقدان نظام کارشناسی مطلوب برای تربیت کارشناسان دینی و اسلامی بود. در واقع با توجه به اینکه نظام کارشناسی حاکم بر کشور در دوران آغازین انقلاب، نظام کارشناسی سکولاری بود که از نظام طاغوتی به ارث رسیده بود، رهبران انقلاب برای جبران خلاء کارشناسی و کارگزار دینی و اسلامی، به جهت سنخیت و قرینیت صنف روحانیت با اسلام و احکام اسلامی، به طور موقت از روحانیت دعوت شد تا علاوه بر ایفای نقش در کارویژه اصلی و همیشگی خود، عهده‌‏دار کارویژه‌‏ای موقعیت‌‍‏مند و موقتی شوند، تا نظام بتواند نظام کارشناسی خود را طراحی و در بستر آن به تربیت کارشناسان و کارگزاران اسلامی بپردازد. در نتیجه جستجو در میان معیارها و ملاک‌‏های عمومی گزینش در فقه گزینش، به هیچ عنوان به شرط و معیاری با عنوان «روحانی بودن» متقاضی تصدی منصب برنمی‌‏خوریم. معیارهایی که در این بخش از فقه گزینش مورد بحث قرار می‏‌گیرد، مواردی از قبیل: عدالت، اهلیت، علم و تخصص، تعهد و… است. در بخش مربوط به معیارهای اختصاصی گزینش اما، به تناسب نوع منصب، شاید در برخی موارد که جنس منصب از نوع کارویژه اصیل روحانیت است (مثلاً ریاست سازمان تبلیغات اسلامی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)(۶) به این شرط تصریح شود، اما در دیگر مناصب، صرف تربیت یافتگی در نظام کارشناسی دینی به همراه تخصص لازم در زمینه منصب واگذار شده، کفایت می‏‌کند و نیازی به واگذاری منصب به روحانیون در آنها نیست. جمع‏‎بندی و نتیجه‌‏گیری: بر اساس آنچه گذشت، از منظر رویکرد حکومتی به فقه و در فرض تحقق نظام کارشناسی اسلامی و تربیت کارشناسان و کارگزاران مورد نیاز دولت اسلامی، نیازی به حضور روحانیت در مناصب اجرایی و جزئی نظام نخواهد بود.(۷) روحانیون در غیر شرایط اضطرار باید به کارویژه اصیل خود، یعنی «فهم، حفظ، ترویج و دفاع از دین و معارف آن» مشغول باشند و بقیه امور اجرایی و … را به تربیت یافتگان نظام کارشناسی اسلامی واگذار نمایند. ———————- ن.ک. مشکانی سبزواری، عباسعلی؛ «فلسفه فقه دولت»، دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی، ش۴، بهار و تابستان ۱۳۹۸.۲ ن.ک. ""؛ «درآمدی بر گزینش سیاسی در فقه دولت»، آماده انتشار، ۱۳۹۹. ن.ک. "" ؛ «اجتهاد حکومتی و نظام سازی دینی»، دوفصلنامه اندیشه تمدنی اسلام، بهار و تابستان ۱۳۹۵. ن.ک. ""ی؛ «مناسبات فقه و تکنولوژی»، مجموعه مقالات همایش هفته تمدن نوین اسلامی، ۱۳۹۸. ۵ن.ک. ""؛ «مناسبات حوزه و نظام اسلامی»، دوفصلنامه گفتمان فقه حکومتی، پاییز و زمستان ۱۳۹۶. البته اصل وجود چنین نهادهایی (مانند وزارت فرهنگ و ارشاد) در نظام اسلامی، از منظر رویکرد حکومتی به فقه، مورد مناقشه است. اما یادداشت حاضر مجال بحث از آن را ندارد. روشن است که مناصبی همچون منصب رهبری یا منصب ریاست قوه قضاییه و مواردی از این قبیل، به دلیل شرط «اجتهاد مطلق» در آن، در انحصار روحانیون می باشد و سخن در مناصب دیگری از قبیل ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، وزارت و… است. 🕌گفتمان فقه مضاف حوزه خراسان 🆔 @feqhemozaf_khorasan