eitaa logo
فقه و حقوق،سیاسی
124 دنبال‌کننده
723 عکس
349 ویدیو
3 فایل
اینجا تفسیر قرآن مختصر و کاربردی،روشنگری سیاسی،احادیث ناب، مطالب فقهی و سیاسی و موضوعات حقوقی مبتلا به و کلیپ های آموزنده نشر داده می شود. فاطمه جباری-وکیل دادگستری
مشاهده در ایتا
دانلود
⁉️آیا شاغل شدن زن در گروی رضایت شوهر است؟ 🔹اصولاً وظیفه کار و تأمین معاش زندگی بر عهده مرد است. این موضوع نه‌تنها در قانون که قبل از آن در شرع هم مورد تأکید قرار گرفته است. 🔹در واقع حقوق به تبعیت از دین اشتغال را از وظایف مهم مرد می‌داند. البته مانند مورد بالا زن هم می‌تواند در سند ازدواج شرط کند که پس از ازدواج مشغول به کار شود یا اگر تاکنون شاغل بوده است همچنان به شغل خود ادامه دهد. 🔹اگر در قباله ازدواج در قسمت؛ مشخصات طرفین در مورد زن نوشته شود کارمند، کارگر یا هر عنوان دیگر اصل بر این است که شوهر با علم و اطلاع از شغل خانم با او ازدواج کرده است پس دیگر نمی‌تواند او را از ادامه اشتغال منع کند. 🔹نباید فراموش کرد که حتی اگر اشتغال زن در قباله ازدواج به‌صورت یک حق شرط شود باز شوهر این امکان را دارد که اگر مدتی بعد شغل او را مخالف مصالح خانوادگی و حیثیت یا شأن خود یا زن تشخیص داد از دادگاه ممانعت زن از ادامه کار را بخواهد. 🔹ماده 1117 قانون مدنی می‌گوید: شوهر می‌تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که مخالف مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند. 🔹قاضی دادگاه تنها کسی است که می‌تواند تشخیص دهد آیا شغل زن حقیقتاً با حیثیت و مصالح خانوادگی زوجین مخالف است یا خیر. 🔹 پس در این مورد که شغل زن خلاف مصلحت است یا خیر نظر مرد تعیین‌کننده نیست و قاضی است که باید نظر آخر را بدهد.
مشروبخواری شوهر، امکان طلاق را به‌ زن می‌دهد 🛑سوال: آیا زن می‌تونه از شوهری که عادت به مصرف مشروبات الکلی داره، طلاق بگیره❓❓ ✅ پاسخ: یکی از مصادیق عسر و حرج زن در زندگی زناشویی در قانون عبارت است از: اعتیاد شوهر به مواد مخدر یا ابتلای او به مصرف مشروبات الکلی و امتناع زوج از ترک اعتیاد یا عدم امکان الزام شوهر به ترک آن در مدتی که به تشخیص پزشک برای ترک اعتیاد لازم بوده است. (در صورتی که زوج به تعهداتش عمل نکند و یا پس از ترک دوباره به مصرف مشروبات الکلی یا موادمخدر روی آورد، با درخواست زوجه طلاق انجام خواهد شد.
آیا اجاره‌نامه دست‌نویس بدون ثبت در دفاتر رسمی اعتبار دارد؟ بر اساس ماده 10 قانون مدنی، قراردادهای خصوصی که خلاف قانون نباشند، الزام‌آور هستند. اجاره‌نامه دست‌نویس در صورت امضای طرفین و داشتن شروط اساسی قرارداد معتبر است، اما برای تسریع در اثبات حقوق خود بهتر است در دفاتر رسمی ثبت شود.
چگونه می‌توان یک ملک مشاعی را تقسیم کرد؟ تقسیم ملک مشاع بر اساس ماده 589 قانون مدنی با توافق همه شرکا امکان‌پذیر است. اگر توافق وجود نداشته باشد، هر شریک می‌تواند تقاضای تقسیم از دادگاه کند. دادگاه بر اساس قانون افراز و فروش املاک مشاع، ابتدا بررسی می‌کند که آیا امکان افراز (تقسیم فیزیکی) وجود دارد. در صورت عدم امکان افراز، دستور فروش ملک از طریق مزایده صادر می‌شود.
❌ عید ولادت مادر سادات است. اما دلتنگ عزیزان زهرا هستیم که دیگر در بین ما نیستند...
💠 غیبت 🔸امام علی علیه السلام: غیبت آخرین کوشش شخص ناتوان است. ✨ الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ. 📚نهج البلاغه/ح461 ✍🏼 غیبت، نشان ضعف و ناتوانی فرد است. اگر می توانست حرفش را رو در روی آن فرد بگوید، هیچگاه غیبت نمی کرد.
آیا امکان ابطال قرارداد فروش ملک به دلیل پنهان‌کاری وجود دارد؟ طبق ماده 190 قانون مدنی، یکی از شرایط صحت قرارداد، قصد و رضای طرفین است. اگر فروشنده اطلاعات مهمی مانند وجود معارض یا مشکلات ثبتی را عمداً پنهان کند، خریدار می‌تواند به استناد ماده 439 همان قانون، درخواست فسخ قرارداد را به دلیل تدلیس مطرح کند. برای اثبات تدلیس، بهتر است از شهادت شهود یا کارشناسان رسمی دادگستری استفاده شود.
آیا سند رسمی در دعاوی ملکی همیشه قابل استناد است؟ بر اساس ماده 22 قانون ثبت اسناد و املاک، دولت فقط کسی را مالک ملک می‌شناسد که نام او در دفتر املاک به ثبت رسیده باشد. سند رسمی در دعاوی ملکی از اعتبار بالایی برخوردار است، اما این اعتبار مطلق نیست. در مواردی مانند جعل سند، انتقال غیرقانونی، یا وجود ادله معتبر مبنی بر باطل بودن معامله، سند رسمی ممکن است بی‌اعتبار شود. در چنین مواردی، فرد می‌تواند با ارائه مستندات لازم حقوق خود را مطالبه کند.
آیا امکان فسخ قرارداد فروش خودرو به دلیل نقص فنی وجود دارد؟ بر اساس ماده 422 قانون مدنی، خریدار در صورت کشف عیب پنهانی در خودرو که بر ارزش یا کاربری آن تأثیر می‌گذارد، می‌تواند قرارداد را فسخ کند. برای اثبات عیب، بهتر است از کارشناسی رسمی استفاده شود و دادخواست به دادگاه ارائه شود.
🌸امام على عليه السلام: لاوِزرَ أعظَمُ مِن وِزرِ غَنيٍّ مَنَعَ المُحتاجَ گناهى، بزرگتر از گناه ثروتمندى نيست كه نيازمند را[از حقّش ] محروم كرده باشد 📚غررالحكم حدیث10738