#همایش
#تحول
🔰اولین همایش رسمی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه با مجوز ISC
💢 با همکاری حوزه علمیه خراسان و سایر مراکز علمی برگزار مینماید:
«نخستین همایش ملی تحول حوزه علمیه بر مبنای مکتب امام خمینی(ره)»
🔶 محورهای تحول خواهی:
1⃣ تحول حوزه های علمیه بر مبنای دیدگاههای فقهی فلسفی تفسیری مکتب امام(ره)
2⃣ تحول فقه در حوزه علمیه
3⃣ تحول فلسفه و کلام در حوزه علمیه
4⃣ تحول تفسیر و حدیث در حوزه علمیه
5⃣ تحولات حوزه های علمیه بر مبنای تحولات اقتصادی
6⃣ بازخوانی نقش حوزه های علمیه در تحولات جدید اجتماعی فرهنگی
7⃣ تدوین نقشه راه تحولات حوزه بر مبنای مکتب امام(ره)
8⃣ تاثیرگذاری حوزه های علمیه در مسائل نوظهور
🔷 محورهای راهبردی و هویتی:
1⃣ تمدن سازی اسلامی بر مبنای مکتب امام و راهبری اندیشه حوزه های علمیه
2⃣ باز آفرینی هویت مطلوب طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
3⃣ جایگاه عقلانیت و معنویت و عدالت در مکتب امام(ره)
4⃣ نقش راهبردی حوزه های علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
🔸محورهای آسیب شناسی:
1⃣ نقد حوزه های علمیه بر مبنای مکتب امام(ره)
2⃣ راهکارهای برون رفت از انفعال در حوزه های علمیه خواهران
3⃣ آسیب شناسی نقش آفرینی زنان طلبه بر مبنای مکتب امام(ره)
🔹محورهای ویژه همایش:
1⃣ جایگاه جهاد تبیین در تحول حوزه
⏳ مهلت ارسال چکیده مقالات: ۲۰ اسفند
⏳ تاریخ ارسال مقالات: ۳۰ فروردین ۱۴۰۳
📅 تاریخ برگزاری همایش: ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
✉️ ارسال مقالات:
🌐 ایمیل:
tahavol.hozeh1402@gmail.com
🆔 آیدی ایتا:
@tahavolhozeh1402
☎️ شماره دبیرخانه:
021-88965134
021-88960733
09964222735
@motaleate_ejtemai
#کرسیعلمیترویجی
گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میکند:
📚موضوع:«ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی»
🔹 ارائه دهنده: «حجت الاسلام و المسلمین حمید زراعت کاشانی»
(استاد سطوح عالی حوزه علمیه)
🔸ناقد: « حجت الاسلام و المسلمین علیرضا کلاهدوزان»
(استاد سطوح حوزه علمیه)
♦️دبیر علمی: «حجت الاسلام و المسلمین سعید فاقدی»
(دبیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار ع)
⏰ زمان: چهارشنبه، 12 اردیبهشت 1403؛ ساعت 14
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
📡 لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
هدایت شده از m rabani
🔰غرفه دفتر نشر مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام
🔹در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
🌺 میزبان اساتید حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان و علاقهمندان به آثار تخصصی در عرصههای فقهی، قرآنی، حدیثی، تفسیر، کلام، تاریخ و ... است.
🔸مصلّی تهران؛ شبستان اصلی؛ نبش راهروی ۲۰؛ غرفه ۴۶۲
◀️ تخفیف ویژه نمایشگاهی ۲۵ درصد
✅ تخفیف ویژه اساتید و طلاب حوزه ۳۰ درصد
✅کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
🔸@fghh_jameh_frhng
#نشست_علمی
🔰گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار میکند:
📚موضوع:«واجب اجتماعی؛ رهیافتی قرآنی- فقهی»
🔹 ارائه دهنده: « حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد عشایری منفرد» (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة)
▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام و المسلمین سعید فاقدی» ( دبیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام)
⏰ زمان: دوشنبه 24 اردیبهشت، 1403؛ ساعت 17:30
🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهمالسلام، طبقه دوم، سالن جلسات
📡 لینک وبینار:
Www.markazfeqhi.com/live
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
🔰نشستهای گوشه نقد
در 5️⃣3️⃣مین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران
🔸معرفی و بررسی کتاب
📚 روایات فقه پزشکی
🕑 زمان: چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت- ساعت ۱۴
⏺ مکان: نمایشگاه بین المللی کتاب تهران-جنب ورودی ۸۱_ سرای نشست گوشه نقد
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
#گزارشکرسیترویجی
🔰کرسی ترویجی، ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی، با ارائه حجتالاسلام زراعت کاشانی، و ناقدی حجتالاسلام کلاهدوزان در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد.
🔶در این جلسه ابتدا حجت الاسلام زراعت کاشانی، به بیان دیدگاه خود پرداخته و متذکر شدند که یکی از ظرفیتهای فقه الحدیثی که تاثیر آن در تدوین و توسعه فقه اجتماعی قابل بررسی است، فضای صدور روایات است. زیرا ظهور عرفی کلام، ظهوری برخاسته از الفاظ و قرائن مقامیه آن الفاظ است.
در ادامه ایشان به بیان کارکردهای فضای صدور که عبارتند از: فهم صحیح معنای واژهها ، ترکیب واژهها، شناخت قضایای حقیقیه و خارجیه و شناخت روایات تقیهای پرداختند .
در ادامه افزودند، پیشینه تکیه بر فضای صدور برای فهم احادیث، قدمتی به طول عمر روایات دارد.
در پایان به بحث حجیت تاریخ و یکسان انگاری این بحث با جبران ضعف دلالت و پاسخ به شبهات در این زمینه پرداخته شد.
♦️در ادامه حجت الاسلام کلاهدوزان به عنوان ناقد به بیان نظرات و نقدهای خود پرداخته و بیان نمودند که اولا: اینکه اگر فضای صدور مغیر و یا مقید ظهور کلام باشد، عدم نقل فضای صدور موثر، مخل به ضابط بودن روات است لذا در مواردی که نقل نشده است به اتکا به ضبط راوی، فضا موثر نبوده که نقل نشده است.
دوما: تکیه بر توجه به تاریخ در فقه، با موانعی مواجه است، و باید توجه کرد که عمده تاریخ توسط اهل سنت به دست ما رسیده است لذا ممکن است انگیزهای سیاسی و یا مذهبی در آن دخیل باشد. در نهایت ارائه دهنده به این نقدها پاسخ دادند
📎مشاهده گزارش تکمیلی
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ
@fghh_jameh_frhng
2.mp3
30.37M
صوت کرسی ظرفیت فضای صدور احادیث در توسعه فقه اجتماعی
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
💢هویت زمانی، روز هفته و تأملات در فقه فرهنگی
✔️در بررسیهای فقه فرهنگی، از جمله مسائل، آداب و سنتهایی است که موضوع آنها زمان است و در حقیقت، زمان موضوع حکم شده است. مناقشات جاری در تعطیلات هفته در این چارچوب ملاحظاتی دارد که کوتاه و گذرا اشاره میشود:
📝 یادداشت حجتالاسلام سیدمحمد طباطبائی را در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75476
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng
💢 مخالفت آیتالله العظمی سبحانی با تعطیلی شنبه
🔹 آیتالله سبحانی، از مراجع تقلید شیعیان در مورد تصویب تعطیلی روز شنبه توسط نمایندگان مجلس، اطلاعیهای صادر کرد که در زیر آمده است.
بسم الله الرحمن الرحیم
محضر محترم نمایندگان مجلس شورای اسلامی ـ دام تاییداتهم
با اهداء سلام، موفقیت همگان را از خداوند متعال خواهانم.
تصدیق میدهد؛ تعطیلی روزشنبه که در مجلس به تصویب رسید از لحاظ داخلی و خارجی قابل ملاحظه است.
از لحاظ خارجی:
در چنین روزهایی که دشمن صهیونیست فزون از هفت ماه، به نسل کشی پرداخته و هزاران شهروند غزه را به خاک و خون کشیده است آیا صلاح است در چنین شرایط روز تعطیلی دشمن که شنبه است، در جمهوری اسلامی ایران نیز به رسمیت شناخته شود. دنیای خارج که چشمانشان به ایران اسلامی باز است در این مورد چگونه داوری میکنند و آیا این نشانه غلبه فرهنگ غربی نیست؟
از نظر داخلی:
1. استدلال آقایان بر تعطیلی روز شنبه با منطق آنان همخوان نیست میگویند: «اقتصاد ایران با اقتصاد جهان پیوند ناگسستنی دارد باید کاری کرد که بیشترین روزهای هفته، این پیوند بر قرار باشد» این سخن بسیار منطقی است ولی دلیل بر تعطیلی روز شنبه نمیشود، چون در چنین روزی دنیای خارج نیز تعطیل است. این منطق ایجاب میکند که روزهای پنجشنبه که روز کاری بوده، بیشترین فعالیت را داشته باشد که دنیای خارج نیز فعال است؛ آقایان به جای اصلاح علت سراغ معلول رفتهاند و سبب آن این است که میخواهند تعطیلی هفته از یک روز به دو روز افزایش یابد. و مسئله ارتباط با خارج در درجه دوم است.
2. در خمیره هر ایرانی روز شنبه روز کاری است، مصوبه مجلس بر تعطیلی شنبه، شنا بر خلاف مسیر آب است و اگر هم اقلیتی تعطیل کنند اکثریت از آن پیروی نمیکنند و این سبب میشود که در جامعه دو دستگی پدید آید که ضرر آن کمتر نیست.
3. سالهاست که بر اثر یک رشته تبلیغات، روز پنجشنبه حالت تعطیلی به خود گرفته و با تصویب تعطیلی روز شنبه، شمار تعطیلی هفته به سه روز خواهد رسید و با بحران تولید که کشور با آن روبروست کاملاً در تضاد است.
4. در دراصل 17 قانون اساسی، تکلیفِ تعطیلی هفته روشن شده است : «تعطیلی رسمی هفتگی روز جمعه است».
باز در این مورد ملاحظاتی است، به همین مقدار بسنده شد امید است تجدید نظر شود.
قم ، جعفر سبحانی
28 اردیبهشت
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
@fghh_jameh_frhng