eitaa logo
گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
178 دنبال‌کننده
131 عکس
8 ویدیو
1 فایل
هدف این کانال، پرداختن به مسائل و موضوعات فقه اجتماعی و فقه فرهنگ می‌باشد وب سایت: http://research.markazfeqhi.com/research_fegh/1 ارتباط با ادمین: @mrabani1 @feghajtemaee
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام برگزار می‌کند؛ 📚موضوع: «مسئله بودگی فقهی پدیده مد و فشن» 🔹 ارائه دهنده: «حجت الاسلام و المسلمین محمد عشائری منفرد (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی)» ▪️دبیرعلمی:«حجت الاسلام و المسلمین محمد موحد» (دبیر گروه فقه ارتباطات، هنر و رسانه) 📋 زمان: دوشنبه 7 خرداد ساعت 16:30 🕌 مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، سالن جلسات 📡 لینک وبينار Www.markazfeqhi.com/live 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔻آیت الله العظمی مکارم شیرازی: ❇️ تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است ◽️آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در پاسخ به استفتائی درباره تعطیلی روز شنبه‌، تصریح کردند: تعطیلی روز شنبه از احکام و رسوم و نمادهای دین یهود است و انجام این کار در بلاد مسلمانان تشبه به یهودیان و تضعیف فرهنگ اسلامی است. https://hawzahnews.com/xcSrQ 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰نشست « واجب اجتماعی؛ رهیافتی قرآنی- فقهی» با ارائه استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین محمد عشایری منفرد و دبیری حجت الاسلام سعید فاقدی، برگزار شد. 🔶 استاد عشایری در آغاز کلامشان بیان نمودند: مخاطبان این بحث همیشه ذهنشان معطوف به موانع است اما قبل از پرداختن به موانع باید از مقتضی این واجب اجتماعی سخن گفت. در منابع دینی آیاتی فراوانی وجود دارد که ظاهر آنها خطاب به جامعه است و شواهد تفسیری از جمله بیان علامه طباطبایی، این مطلب را تایید می‌کنند. همچنین ادله امر به نهی از منکر و توجه به کلمات فقها از جمله صاحب جواهر می‌تواند از مقتضی‌های جدی بحث واجب اجتماعی مطرح باشد. 📚در ادامه ایشان با اشاره به پیشینه بحث توضیح دادند: صاحب هدایة المسترشدین مطالبی را در این زمینه مطرح کرده اند و این بحث ها توسط آیت الله بروجردی مطرح شده است و شاگردان این فقیه بزرگ نیز مباحث ایشان را پی گیری کرده‌اند. 🔹 ایشان به برخی از موانع تصدیقی، اشاره کردند و بعد از پاسخ به آنها گفتند: این موانع ثبوتی مادامی که بدیهی نباشد، نمی‌تواند جلوی ظهور عرفی خطابات قرآنی که به اجتماع شده است را بگیرد. 🔸در نهایت نیز اضافه کردند با پیگیری این بحث در منابع دینی و متون فقهی می‌توان به تولید فقه اجتماعی رسید، و ثمره توسعه واجب اجتماعی، این است که دیگر لازم نیست در بسیاری از مسائل مانند ورود حاکم به مسائل اجتماعی را از باب مصلحت توجیه کنیم بلکه مبتنی بر ادبیات فقه اجتماعی، تصرفات حاکم حتی در سطحی از ملکیت، مبتنی بر قواعد اولیه تبیین خواهد شد. 📎مشاهده‌گزارش‌تکلمیلی 🌐گروه فقه جامعه و فرهنگ @fghh_jameh_frhng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم «دلم سوخت» و فرصتی برای تأمل در یک مسأله کلان فقهی‌ـ‌اخلاقی رهبر معظم انقلاب، با جمله‌ی بیدارگرِ «دلم سوخت»، صاحب این قلم را به یاد ادله‌ای انداختند که به اندازه‌ی شایسته به عرصه فقاهت، بویژه فقه اجتماعی و فقه رسانه، وارد نشده‌ است. آن‌چه دل رهبری را سوزانده، این است که در وجود رئیس جمهور فقیدمان، «نعمت»ها و «معروف»هایی وجود داشت، که نادیده انگاشته شده است. همین «نادیده انگاشتن نعمت‌ها و معروف‌ها در یک جامعه»، مسأله‌ای است که نیاز به تأمل فقهی دارد؛ 1️⃣در دعای بیستم صحیفه سجادیه (ع)، "برجسته کردن معروفی که از دیگران سر می‌زند"، یکی از مکارم اخلاقی قلمداد شده (افشاء العارفة). در تراث روایی امامیه، از «کُفر المعروف» نهی شده است. منظور از کفر المعروف، ظاهراً این است که وقتی کسی عمل معروفی انجام می‌دهد، دیگران نادیده بگیرند، تحسینش نکنند و از او قدردانی نکنند. در منابع روایی امامیه در «باب مَن کَفَرَ المعروف» روایات هشداردهنده و شگفت‌آوری گردآوری شده است (الکافی، ج 4، ص: 33). شیخ حر عاملی ره، این روایات را در «باب تَحْرِيمِ كُفْرِ الْمَعْرُوفِ مِنَ اللَّهِ كَانَ أَوْ مِنَ النَّاسِ‌» در میان «ابواب امر به معروف و نهی از منکر» گرد آورده است (وسائل، ج 16، ص: 309). نام‌گذاری باب، با کلمه‌ی «تحریم»، فتوای شیخ حر ره را نشان می‌دهد هرچند در فقه استنباطی، این مسأله چندان بررسی نشده و فتوای روشنی به دست نیامده است. بی‌گمان نمی‌توان این روایات را به روابط فردی محدود کرد و آنها را به روابط شهروندان با حاکمان و نیز روابط رسانه‌ها با حاکمان، بی‌ارتباط دانست. در چند روایت، تصریح شده که باید "از آن دستی که نعمت خداوند بر آن دست جاری می‌شود تا به تو برسد"، شکرگزاری کنی (همان). در آموزه‌های نهج البلاغة، بین «ثنای استحقاقی» و «مَلَق=چاپلوسی»، که بار ارزشی منفی دارد، فرق نهاده شده است (الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ). در روایات، ناسپاسی (کفران النعمة) موجب قطع نعمتها، پریشانی جامعه و کسادی بازارها قلمداد شده است! بعید است که این ناسپاسی فقط بر «ناسپاسی فردی» حمل شود و شامل «جامعه ناسپاس» نشود. ظاهرا برداشت شیخ حر عاملی ره نیز هین بوده است که این باب را در میان ابواب امر به معروف و نهی از منکر (که صبغه‌ی اجتماعی دارد) گنجانده وگرنه مانند برخی دیگر از محدثان، این باب را در ابواب صدقات می‌گنجاند تا صرفاً رابطه آخذ صدقه با معطی صدقه را بیان کند. 2️⃣چنانکه در فرجام بحث زکات آمده، بر آخذ صدقه، حرام است که «کفران نعمت» کند بلکه شایسته‌ است آخذ از صدقه‌دهنده ثناگویی و تشکر کند (منتهى المطلب، ج‌8، ص: 510). در ذیل مبحث صلات استسقاء، وقتی می‌خواهند "گناهان موجب کاهش نزولات آسمانی" را فهرست کنند، «کفران النعمة» را یکی از این گناهان دانسته‌اند (جواهر 12/127) صاحب جواهر ره در خاتمه‌ی این بحث نوشته است: «و لعل أعظم أسباب حلول النقم و تحويل النعم احتقار النعمة» (همان 129). 3️⃣ به گمان نگارنده، آن‌چه دل رهبرمان را سوزانده، مسأله‌ای فراتر از بی‌توجهی ما به «معروف»ها و «نعمت»های رئیس جمهور شهید است چون به طور کلی کارنامه‌ی جامعه ایرانی، درباره «کفر المعروف» و «کفران النعمة» نیاز به تأمّل و بررسی دارد. 4️⃣ خوب است اهالی فقاهت نیز در تحلیل و تبیین این روایات و تطبیق آن بر ساحت اجتماع و رسانه و نیز روابط شهروندان با حاکمیت، بیشتر بکوشند تا دانش کافی برای آگاهانیدنِ جامعه تولید شود. شاید کم‌عملی جامعه ناشی از کم‌آگاهی و کم‌آگاهی جامعه ناشی از «رخنه‌ی تئوریک» باشد. ✍️محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم 15خرداد 1403 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
گروه فقه جامعه و فرهنگ مركز فقهی ائمه اطهار برگزار می كند: 📚موضوع:«نقد و بررسی کتاب واکاوی فقهی تشبه به کفار (با تاکید بر پوشش‌های نمادین فرهنگهای بیگانه)» 🔹 ارائه دهنده:«حجت الاسلام و المسلمین حسین مهدی زاده (محقق و نویسنده اثر) » 🔸 ناقدین: 🔻«آقای دکتر سید حسین شرف الدین (استاد تمام موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی)» 🔻«حجت الاسلام و المسلمین محمد عشایری منفرد (عضو هیئت علمی جامعة المصطفی العالمیة)» 🔻«حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد باقر ربانی» (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) ▪️دبیر علمی: «حجة الاسلام و المسلمین علیرضا کلاهدوزان (استاد سطوح عالی حوزه علمیه) ⏰ زمان: چهارشنبه 23 خرداد ساعت 10 🕌 مکان: مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم‌السلام، طبقه دوم، سالن جلسات لینک وبینار: Www.markazfeqhi.com/live 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰 گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل با همکاری دبیرخانه همایش بین المللی فقه سیاست خارجی و موسسه دین و تمدن برگزار می‌کند: 📚 موضوع: «گونه شناسی مقاومت در عرصه فرهنگی و مبانی فقهی آن» 🔹ارائه دهنده: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمدباقر ربانی» (مدیر گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام) 🔸ناقد: «حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد قاسمی» (مدیر گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل) ▪️دبیر علمی: «حجت الاسلام و المسلمین حسین حمزه (دبیر گروه فقه سیاسی مرکز پژوهشی فقه و اجتهاد فاضل)» ⏰ زمان: یکشنبه 3 تیر ساعت 10 🕌 مکان: میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام طبقه دوم، اتاق جلسات 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰گزارش نشست نقد و بررسی کتاب «واکاوی فقهی تشبه به کفار(با تأکید بر پوشش های نمادین فرهنگهای بیگانه)» 🟢در ابتدا، مؤلف کتاب حجت الاسلام مهدی زاده گزارشی از کتاب ارائه کردند. سپس ناقدان به ترتیب به نقد و بررسی کتاب پرداختند. ♦️آقای دکتر سید حسین شرف الدین، نو بودن موضوع، تتبع جامع، ارجاع به مستندات اصیل، ساختار خوب، شیوایی قابل قبول را، از جمله وجوه قوت این نوشتار بیان کردند. غلبه دغدغه‌های نظری، توجه زیاد به ملاحظات در مسأله و دوری از کاربری عملی، تراکم قیود در مسأله، عدم توجه به اصل کنشگری رسانه در تغییر مرجعیت عرف، عدم توجه به ذاتی بودن سیلان در مد، از جمله وجوه ضعف این کتاب بر شمرده شد. 🔸در ادامه استاد محمد عشایری بیان کردند: تعابیر کتاب گاهی از حالت پژوهشی به خطابی تبدیل شده است. اطناب در پیشینه، عدم توجه به اخباری یا انشائی بودن برخی ادله، تأمل در اثبات برخی ملازمات، از جمله نقاط ضعف این کتاب بیان شد. در پایان ایشان به دغدغه ای که احتمالا نویسنده محترم در ذهن داشته ولی به آن توجه نداشته، اشاره کردند. آن دغدغه، هضم شدن فرهنگی در نمادهای جهان یا به تعبیری جهانی سازی فرهنگ است. ایشان پیشنهاد دادند در صورتی که این دغدغه در ذهن ایشان بوده، باید نام کتاب را به «خود هضم گری در فرهنگ جهانی» تغییر بدهند. در این صورت، برخی اشکالات آقای دکتر شرف الدین وارد نخواهد شد. 🔹سپس حجة الاسلام دکتر ربانی بر دو عنوان «قصد» و «صدق عرفی» در تشبه و توجه به فضای صدور و سیره و دقت در بحث اعانت بر اثم، از جمله نکاتی بود که مورد بررسی قرار دادند. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ @fghh_jameh_frhng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
💢گونه‌شناسی متصدیان نالایق در جامعه اسلامی ✍️حجت‌الاسلام سعید فاقدی در قرآن کریم از گروهی یاد می‌شود که به دلیل عدم استحکام در باورها، نسبت به اصول و مبانی دینی در تردید و شک قرار دارند. از این رو رفتارهای دوگانه آنها باعث ضعف قوای دفاعی و اتحاد در جامعه اسلامی است. مروری بر ویژگی‌های این افراد از دیدگاه قرآن در آستانه انتخاب هیئت دولت، می‌تواند باعث شناخت و عدم قرار گرفتن چنین افرادی در مراکز تصمیم‌گیری توسط دولت محترم و شورای راهبردی و مجلس شورای اسلامی باشد. در نتیجه به دور از هیاهوهای سیاسی و هر گونه بر چسب‌زنی و اشاره به فردی خاص، موجب همیاری با دولت منتخب کشور شود. 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75932 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰 حفظ وحدت_اسلامی در عین دفاع از حریم_تشیع ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند می‌دانند که اگر حرفی می‌زنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمی‌خواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را می‌شناسد می‌داند. ▫️نکته‌ای که به نظرم می‌رسد یک این است که واقع‌اش بنده نمی‌فهمم [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟] 🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسن‌اش ذاتی است؛ چنان‌که می‌دانید بعضی عناوین قبح و حسن‌اش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستی‌ها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را می‌دهیم به تو، به آن یکی نمی‌دهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست. بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان باشد، یا از فلان باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه می‌دهد، باید کار صورت بگیرد. ▫️ ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده می‌شود این است که بعضی وقت‌ها بحثی را مطرح می‌کنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامه‌اش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست! 🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینه‌ساز برخی نکات بشود که افرادی بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثه‌ای که پیش آمد_ دارد به طرف یک‌نوع استقرار و آرامش می‌رود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلم‌های غیرقابل کنترل راه نیفتد. ▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما می‌گویید «راعنا» این‌ها تمسخر و سوءاستفاده می‌کنند، نگویید این جمله را. به نظر می‌رسد اگر این مطلب مورد توجه قرار می‌گرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمی‌شد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود. ▫️چیزی که من خیلی به‌نظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای‌ ناکرده ما با بی‌دقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند! 🔻 شما می‌دانید ما متأسفانه بعضی حرکت‌ها را می‌بینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنند! یعنی از کارهایی که انجام می‌شود، خب این‌ کارها گاهی موجب می‌شود یک وقت بهانه دست این‌ها داده می‌شود. 🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم خدشه‌دار نشود هم از دفاع شود. به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم کشور باید حفظ شود. 🔻به عنوان یک شهروند عرض می‌کنم، هر جمله‌ای که باعث شود و بخواهد جمعیت‌ها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است. به نظرم اگر این‌جا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حمله‌هایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمی‌کنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که می‌گویند ممکن است این اظهارات زمینه‌اش را ایجاد کرده باشد. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل‏ محمد(علیه و علیهم ‏السلام) برگزار می ‏‏کند: ♻️ نشست علمی: فقه مقاومت؛ ماهیت و ضرورت 🎙 با حضور و ارائه: آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) ⏰ زمان: یکشنبه 14 مرداد 1403، ساعت 8:30 صبح 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
باسلام واحترام حلقه فقه اجتماعی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برای سال جدید عضو فعال میگیرد. به همین مناسبت جلسه هم اندیشی میان اعضای محترم حلقه فقه اجتماعی روز شنبه 17 شهریور ماه ساعت 17 در ساختمان انجمن مطالعات حوزه علمیه قم واقع در خیابان جمهوری برقرار می باشد.از علاقه مندان دعوت به عمل می آید.
💢💢اطلاعیه💢💢 حلقه فقه اجتماعی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه در راستای ادامه جلسات و میزگردهای مطالعاتی خود عصر امروز ساعت ۱۷ در مکان ساختمان انجمن های علمی حوزه تدارک جلسه دیده است. حلقه فقه اجتماعی از اعضا حلقه و همه عزیزانی که مایل به عضویت در این حلقه مطالعاتی هستند، دعوت به عمل می اورد. حضور شما مایه خرسندی و مباهات است. زمان:شنبه ۱۷ شهریور ساعت ۱۷ نمازخانه ساختمان انجمن های علمی حوزه مکان. خیابان جمهوری،کوچه دوم فرعی دوم ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه
با سلام واحترام جلسه حلقه فقه اجتماعی روز شنبه 17 شهریور ماه در انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با حضور اساتید گرامی جناب آقایان غفاری فر، علویان، فاقدی و ربانی برقرار شد و هر کدام دیدگاه های خود را راجع به ادامه حلقه فقه اجتماعی مطرح نمودند برخی از ایده های اساتید : 1.برگزاری نشست های تخصصی با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار ع و موسسه امام خمینی و باقرالعلوم ع و امام رضا ع راجع به رشته فقه اجتماعی وتنظیم سرفصل های ان 2.ارتباط با اساتید طراز اول حوزه علمیه برای برگزاری نشست های فقه اجتماعی و یا گزارش از فعالیت های گروه و شنیدن مطالب آنها 3.ارتباط با دانشجویان و طلاب علاقه مند به فقه اجتماعی 4.برگزاری کلاس درس خارج فقه اجتماعی در حوزه علمیه و...
ممنوعیت شرعی رها سازی پلاستیک در طبیعت🍃 🟢 استاد احمد مبلّغی (عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی): 🔸اگر از فقه سنتی سؤال کنند که چنانچه فردی زباله خودش را که محتوی پلاستیک است، در کوچه یا خیابان یا بیابان یا ساحل دریا بیندازد، حرام است؟ خیلی سخت است که بگوید حرام است؛ و می‌گوید: این چه ضرری دارد؟! پلاستیک چه ضرری دارد؟ 🔸اما نگاه کاربردی سازی گزاره‌های فقهی می‌گوید: این ضرر، فرآیندی شده؛ یعنی اینجا ضرر این طور نیست که تک و موردی باشد؛ فرآیندی است؛ یعنی وقتی من پلاستیک را می‌اندازم و پلاستیک در جامعه به وفور در اختیار همه است و فرهنگ از روی همخوانی شکل می‌گیرد؛ یعنی دیگری می‌بیند من می‌اندازم او هم می‌اندازد؛ پس من با این عمل، بخشی از یک فرآیند إضرار به محیط زیست با ابعاد خطرناک هستم. 🔸وقتی شما ضرر را فرآیندی تعریف می‌کنید، می‌بینید که شما به عنوان یک عنصر فعال، در یک فرآیندی قرار می‌گیرید که دیگران را هم با این کارتان دعوت می‌کنید به این کار و ممکن است در یک زمان ده‌ها و صدها نفر این کار را بکنند و شما هم بخشی از این فرآیند آسیب زدن به محیط زیست هستید. 🔸در این صورت، براساس قاعده فقهی لاضرر می‌توانید رها‌ سازی پلاستیک در طبیعت را حرام شرعی به حساب بیاورید. ✅حلقه فقه اجتماعی حوزه علمیه قم
🔰مراد از فقه معاصر چیست؟ 🎙استاد عندلیب همدانی: ✅ مقصود از فقه معاصر ،‌ تحقیق دقیق بر پایهٔ مبانی و ارکان قابل قبول در مکتب اهل بیت ( علیهم السلام) حول دو محور اساسی است: ✔️مسائل نوپدید که پیشینه ای نداشته و فقه شیعی باید پاسخگو باشد. ✔️مسائلی که به نحوی از قبل مطرح بوده ولی تغییر شرائط زمانی و مکانی اقتضای نگاهی نو به همان مسائل پیشین را دارد. 🔷بحث احکام ذمه و جزیه از قبیل قسم دوم از مسائل فقه معاصر است. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🎙استاد عندلیب همدانی: ✅ ✅ بنیان برخی از ابواب فقهی مثل بیع و اجاره و نکاح و نیز بعضی از احکام فقهی همچون طهارت اهل کتاب و نماز جماعت بر پایهٔ وجود فرد یا افراد دیگری است ، در حالی که اساس کتاب الطهارة یا کتاب الصلاة متشکل از فروع فردی و شخصی است.بله مسائلی در همین دو کتاب، از قبیل طهارت اهل کتاب و نماز جماعت به صورت فردی قابل تصور نیست. حال آن دسته از ابواب و یا مسائلی که تحقق آن ها وابسته به وجود فرد یا افراد دیگری است و در جمع و جامعه معنا پیدا می کند ، نام دارد، و بنابر این تعریف عنوان اصلی بحث ما که از آن به نام « » یاد کردیم زیر مجموعهٔ است. ✅ بعضی از ابواب فقه اجتماعی مثل قضاء ،شهادات ،حدود ، قصاص، دیات تحت عنوان شناخته می شوند،‌ در حالی که قوام کتاب نکاح و یا بیع ، حکومی نیست، بله در مسائلی خاص همچون اولیاء التصرف چه بسا جنبهٔ حکومی پیدا کند. حال ما در از گزاره هایی مثل طهارت انسان ، بحث کردیم که با وجود اینکه فقه اجتماعی بود اما اساسش حکومی نبود ، و نیز از قاعدهٔ تألیف قلوب و یا نفی سبیل بحث کردیم که هم جنبهٔ حکومی داشت و هم جنبهٔ غیر حکومی ؛ اما بنیان بحث امسال ما در مورد { } و...، است. 🔷 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
دروس فقه اجتماعی حوزه علمیه قم.pdf
63.8K
🔰معرفی دروس خارج «فقه اجتماعی» حوزه علمیه قم 🗓سال تحصیلی 03-1402 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰کلاس درس فقه اجتماعی با عنوان : «روش‌شناسی فقه اجتماعی» «استاد حجت‌الاسلام محمدباقر ربانی» برگزار می‌شود. 💢زمان کلاس: چهارشنبه ها ساعت ۱۴ 💢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 🔸از عموم طلاب و علاقه‌مندان به مباحث فقه اجتماعی جهت شرکت در کلاس دعوت به‌عمل می‌آید. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng