eitaa logo
گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام
181 دنبال‌کننده
139 عکس
8 ویدیو
1 فایل
هدف این کانال، پرداختن به مسائل و موضوعات فقه اجتماعی و فقه فرهنگ می‌باشد وب سایت: http://research.markazfeqhi.com/research_fegh/1 ارتباط با ادمین: @mrabani1 @feghajtemaee
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
💢گونه‌شناسی متصدیان نالایق در جامعه اسلامی ✍️حجت‌الاسلام سعید فاقدی در قرآن کریم از گروهی یاد می‌شود که به دلیل عدم استحکام در باورها، نسبت به اصول و مبانی دینی در تردید و شک قرار دارند. از این رو رفتارهای دوگانه آنها باعث ضعف قوای دفاعی و اتحاد در جامعه اسلامی است. مروری بر ویژگی‌های این افراد از دیدگاه قرآن در آستانه انتخاب هیئت دولت، می‌تواند باعث شناخت و عدم قرار گرفتن چنین افرادی در مراکز تصمیم‌گیری توسط دولت محترم و شورای راهبردی و مجلس شورای اسلامی باشد. در نتیجه به دور از هیاهوهای سیاسی و هر گونه بر چسب‌زنی و اشاره به فردی خاص، موجب همیاری با دولت منتخب کشور شود. 📝در «اجتهاد» بخوانید: http://ijtihadnet.ir/?p=75932 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰 حفظ وحدت_اسلامی در عین دفاع از حریم_تشیع ✔️استاد ابوالقاسم علیدوست: بزرگوارانی که حقیر را می‌شناسند می‌دانند که اگر حرفی می‌زنم و اگر رفتاری دارم واقعا به هیچ وجه نمی‌خواهم سوگیرانهِ سیاسی باشد، این را هر کسی ما را می‌شناسد می‌داند. ▫️نکته‌ای که به نظرم می‌رسد یک این است که واقع‌اش بنده نمی‌فهمم [که توسط برخی از این آقایان مطرح شده یعنی چه؟] 🔻 ببینید بعضی از عناوین است که قبح و حسن‌اش ذاتی است؛ چنان‌که می‌دانید بعضی عناوین قبح و حسن‌اش اقتضایی است و بعضی هم حتی اقتضا نیست. ما نمی‌توانیم بگوییم الظلم قسمان، ظلم مثبت ظلم بد یا بگوییم عدلِ خوب عدلِ بد، نه! "العدل حسن" و "الظلم قبیح" اصطلاحاتی هم که در دنیا رایج هست و من هم بیخبر نیستم اما تبعیض تا وقتی که هست، بد است؛ ممکن است شما بگویید ما باید حرکتی انجام بدهیم که فرض کنید برخی از کاستی‌ها جبران بشود اما این که بگوییم باید تبعیض گذاشت، مثلا در شرایط کاملا مساوی بگوییم این پست را می‌دهیم به تو، به آن یکی نمی‌دهیم یا بحث اعتقادات را _حالا چه رسمی و چه غیررسمی_ مطرح کنیم، بحث را مطرح کنیم، به نظرم این رویه قابل دفاع نیست. بالأخره شما باید ببینید، هر کسی بیشترین اولویت را دارد او اولی است. حالا ممکن است از فلان باشد، یا از فلان باشد! به هر حال در چارت قانون، آن چه که قانون اجازه می‌دهد، باید کار صورت بگیرد. ▫️ ببینید عرضی که به نظرم قابل تأمل است و از خود قرآن هم استفاده می‌شود این است که بعضی وقت‌ها بحثی را مطرح می‌کنیم که گرچه شروعش با ماست اما دیگر ادامه‌اش با ما نیست! یعنی شروع کار با شماست اما ادامه دیگر دست شما نیست! 🔻 ممکن است حرفی بزنم اصلا حرف در جای خودش هم درست باشد ولی این زمینه‌ساز برخی نکات بشود که افرادی بکنند یا مطالبی بگویند که خود طرف هم بگوید من این که مقصودم و غرضم نبود؛ به نظرم حالا که فضای کشور به فضل الهی با همت بزرگان نظام و با همت مردم _بعد از آن حادثه‌ای که پیش آمد_ دارد به طرف یک‌نوع استقرار و آرامش می‌رود، باید خیلی دوستان بزرگوار و آقایان مواظب باشند که دیگر قلم‌های غیرقابل کنترل راه نیفتد. ▫️اگر مطلبی هم ممکن است باید مطرح شود، باید روی آن حساب کرد؛ خود قرآن کریم می گوید؛ نگویید «راعنا» ولکن «قولوا انظرنا» شما می‌گویید «راعنا» این‌ها تمسخر و سوءاستفاده می‌کنند، نگویید این جمله را. به نظر می‌رسد اگر این مطلب مورد توجه قرار می‌گرفت شاید این مساله که الآن تا حدودی مطرح شده، مطرح نمی‌شد. اصل انگیزه خب ممکن است درست باشد ولی راهکارش هم باید کنترل بشود. ▫️چیزی که من خیلی به‌نظرم باید مورد توجه قرار بگیرد، ببینید به هر حال بحث تشیع و تراث شیعه است این مطلب مطلبی نیست که خدای‌ ناکرده ما با بی‌دقتی یا با سوءاستفاده دیگران کاری کنیم که در معرض هجمه و حمله قرار بگیرد یا حتی باعث بشود، فردا یک عده را طلب کار کند و یک عده را بدهکار کند! 🔻 شما می‌دانید ما متأسفانه بعضی حرکت‌ها را می‌بینیم که حتی عالمان بزرگ غیرشیعه هم آن‌ها را تأیید نمی‌کنند! یعنی از کارهایی که انجام می‌شود، خب این‌ کارها گاهی موجب می‌شود یک وقت بهانه دست این‌ها داده می‌شود. 🔸به نظرم خیلی باید تلاش کرد که هم خدشه‌دار نشود هم از دفاع شود. به هر حال تشیع تراث بزرگی است که ما باید با چنگ و دندان از آن دفاع کنیم به تعبیری گنج رنج هزاران عالم و فقیه و بزرگان است. هم کشور باید حفظ شود. 🔻به عنوان یک شهروند عرض می‌کنم، هر جمله‌ای که باعث شود و بخواهد جمعیت‌ها را به جان هم بیندازد یا حداقل زمینه را آماده کند، ناصحیح است. به نظرم اگر این‌جا یک مثلا تکمیلی جناب ایشان یا تیم ایشان داشته باشند که زمینه سوءاستفاده در آینده نباشد خوب است. ایشان باید توجه داشته باشند که بسیاری از حمله‌هایی هم شد - ضمن این که من اصلا دفاع نمی‌کنم از این بحث ها - ولی آن منتقدان و مخالفان هم نگران شروع یک جریان ناصحیحی هستند که می‌گویند ممکن است این اظهارات زمینه‌اش را ایجاد کرده باشد. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰مدرسه عالی فقاهت عالم آل‏ محمد(علیه و علیهم ‏السلام) برگزار می ‏‏کند: ♻️ نشست علمی: فقه مقاومت؛ ماهیت و ضرورت 🎙 با حضور و ارائه: آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی(دامت برکاته) ⏰ زمان: یکشنبه 14 مرداد 1403، ساعت 8:30 صبح 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
باسلام واحترام حلقه فقه اجتماعی انجمن مطالعات اجتماعی حوزه علمیه برای سال جدید عضو فعال میگیرد. به همین مناسبت جلسه هم اندیشی میان اعضای محترم حلقه فقه اجتماعی روز شنبه 17 شهریور ماه ساعت 17 در ساختمان انجمن مطالعات حوزه علمیه قم واقع در خیابان جمهوری برقرار می باشد.از علاقه مندان دعوت به عمل می آید.
💢💢اطلاعیه💢💢 حلقه فقه اجتماعی انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه در راستای ادامه جلسات و میزگردهای مطالعاتی خود عصر امروز ساعت ۱۷ در مکان ساختمان انجمن های علمی حوزه تدارک جلسه دیده است. حلقه فقه اجتماعی از اعضا حلقه و همه عزیزانی که مایل به عضویت در این حلقه مطالعاتی هستند، دعوت به عمل می اورد. حضور شما مایه خرسندی و مباهات است. زمان:شنبه ۱۷ شهریور ساعت ۱۷ نمازخانه ساختمان انجمن های علمی حوزه مکان. خیابان جمهوری،کوچه دوم فرعی دوم ساختمان انجمن های علمی حوزه علمیه
با سلام واحترام جلسه حلقه فقه اجتماعی روز شنبه 17 شهریور ماه در انجمن مطالعات اجتماعی حوزه با حضور اساتید گرامی جناب آقایان غفاری فر، علویان، فاقدی و ربانی برقرار شد و هر کدام دیدگاه های خود را راجع به ادامه حلقه فقه اجتماعی مطرح نمودند برخی از ایده های اساتید : 1.برگزاری نشست های تخصصی با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار ع و موسسه امام خمینی و باقرالعلوم ع و امام رضا ع راجع به رشته فقه اجتماعی وتنظیم سرفصل های ان 2.ارتباط با اساتید طراز اول حوزه علمیه برای برگزاری نشست های فقه اجتماعی و یا گزارش از فعالیت های گروه و شنیدن مطالب آنها 3.ارتباط با دانشجویان و طلاب علاقه مند به فقه اجتماعی 4.برگزاری کلاس درس خارج فقه اجتماعی در حوزه علمیه و...
ممنوعیت شرعی رها سازی پلاستیک در طبیعت🍃 🟢 استاد احمد مبلّغی (عضو مجلس خبرگان رهبری و استاد فقه محیط زیست در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی): 🔸اگر از فقه سنتی سؤال کنند که چنانچه فردی زباله خودش را که محتوی پلاستیک است، در کوچه یا خیابان یا بیابان یا ساحل دریا بیندازد، حرام است؟ خیلی سخت است که بگوید حرام است؛ و می‌گوید: این چه ضرری دارد؟! پلاستیک چه ضرری دارد؟ 🔸اما نگاه کاربردی سازی گزاره‌های فقهی می‌گوید: این ضرر، فرآیندی شده؛ یعنی اینجا ضرر این طور نیست که تک و موردی باشد؛ فرآیندی است؛ یعنی وقتی من پلاستیک را می‌اندازم و پلاستیک در جامعه به وفور در اختیار همه است و فرهنگ از روی همخوانی شکل می‌گیرد؛ یعنی دیگری می‌بیند من می‌اندازم او هم می‌اندازد؛ پس من با این عمل، بخشی از یک فرآیند إضرار به محیط زیست با ابعاد خطرناک هستم. 🔸وقتی شما ضرر را فرآیندی تعریف می‌کنید، می‌بینید که شما به عنوان یک عنصر فعال، در یک فرآیندی قرار می‌گیرید که دیگران را هم با این کارتان دعوت می‌کنید به این کار و ممکن است در یک زمان ده‌ها و صدها نفر این کار را بکنند و شما هم بخشی از این فرآیند آسیب زدن به محیط زیست هستید. 🔸در این صورت، براساس قاعده فقهی لاضرر می‌توانید رها‌ سازی پلاستیک در طبیعت را حرام شرعی به حساب بیاورید. ✅حلقه فقه اجتماعی حوزه علمیه قم
🔰مراد از فقه معاصر چیست؟ 🎙استاد عندلیب همدانی: ✅ مقصود از فقه معاصر ،‌ تحقیق دقیق بر پایهٔ مبانی و ارکان قابل قبول در مکتب اهل بیت ( علیهم السلام) حول دو محور اساسی است: ✔️مسائل نوپدید که پیشینه ای نداشته و فقه شیعی باید پاسخگو باشد. ✔️مسائلی که به نحوی از قبل مطرح بوده ولی تغییر شرائط زمانی و مکانی اقتضای نگاهی نو به همان مسائل پیشین را دارد. 🔷بحث احکام ذمه و جزیه از قبیل قسم دوم از مسائل فقه معاصر است. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 🎙استاد عندلیب همدانی: ✅ ✅ بنیان برخی از ابواب فقهی مثل بیع و اجاره و نکاح و نیز بعضی از احکام فقهی همچون طهارت اهل کتاب و نماز جماعت بر پایهٔ وجود فرد یا افراد دیگری است ، در حالی که اساس کتاب الطهارة یا کتاب الصلاة متشکل از فروع فردی و شخصی است.بله مسائلی در همین دو کتاب، از قبیل طهارت اهل کتاب و نماز جماعت به صورت فردی قابل تصور نیست. حال آن دسته از ابواب و یا مسائلی که تحقق آن ها وابسته به وجود فرد یا افراد دیگری است و در جمع و جامعه معنا پیدا می کند ، نام دارد، و بنابر این تعریف عنوان اصلی بحث ما که از آن به نام « » یاد کردیم زیر مجموعهٔ است. ✅ بعضی از ابواب فقه اجتماعی مثل قضاء ،شهادات ،حدود ، قصاص، دیات تحت عنوان شناخته می شوند،‌ در حالی که قوام کتاب نکاح و یا بیع ، حکومی نیست، بله در مسائلی خاص همچون اولیاء التصرف چه بسا جنبهٔ حکومی پیدا کند. حال ما در از گزاره هایی مثل طهارت انسان ، بحث کردیم که با وجود اینکه فقه اجتماعی بود اما اساسش حکومی نبود ، و نیز از قاعدهٔ تألیف قلوب و یا نفی سبیل بحث کردیم که هم جنبهٔ حکومی داشت و هم جنبهٔ غیر حکومی ؛ اما بنیان بحث امسال ما در مورد { } و...، است. 🔷 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
دروس فقه اجتماعی حوزه علمیه قم.pdf
63.8K
🔰معرفی دروس خارج «فقه اجتماعی» حوزه علمیه قم 🗓سال تحصیلی 03-1402 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
🔰کلاس درس فقه اجتماعی با عنوان : «روش‌شناسی فقه اجتماعی» «استاد حجت‌الاسلام محمدباقر ربانی» برگزار می‌شود. 💢زمان کلاس: چهارشنبه ها ساعت ۱۴ 💢مکان: قم، مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام 🔸از عموم طلاب و علاقه‌مندان به مباحث فقه اجتماعی جهت شرکت در کلاس دعوت به‌عمل می‌آید. 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
بيان صادر عن حزب الله: بِسْمِ اللَّـهِ الرحمن الرَّحِيمِ ﴿فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ وَمَن يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا﴾ صدق الله العلي العظيم سماحة السيد، سيد المقاومة، العبد الصالح، انتقل إلى جوار ربه ورضوانه شهيدًا عظيمًا قائدًا بطلًا مقدامًا شجاعًا حكيمًا مستبصرًا مؤمنًا، ملتحقًا بقافلة شهداء كربلاء النورانية الخالدة في المسيرة الإلهية الإيمانية على خطى الأنبياء والأئمة الشهداء. لقد التحق سماحة السيد حسن نصرالله الأمين العام لحزب الله برفاقه الشهداء العظام الخالدين الذين قاد مسيرتهم نحوًا من ثلاثين عامًا، قادهم فيها من نصر إلى نصر مستخلفًا سيد شهداء المقاومة الإسلامية عام 1992 حتى تحرير لبنان 2000 وإلى النصر الإلهي المؤزر 2006 وسائر معارك الشرف والفداء، وصولًا إلى معركة الإسناد والبطولة دعمًا لفلسطين وغزة والشعب الفلسطيني المظلوم. إنّنا نعزي صاحب العصر والزمان (عج) وولي أمر المسلمين الإمام السيد علي الخامنئي دام ظله والمراجع العظام والمجاهدين والمؤمنين وأمة المقاومة وشعبنا اللبناني الصابر والمجاهد والأمة الإسلامية جمعاء وكافة الأحرار والمستضعفين في العالم، وعائلته الشريفة الصابرة، ونبارك لسماحة الأمين العام لحزب الله السيد حسن نصرالله رضوان الله عليه نيله أرفع الأوسمة الإلهية، وسام الإمام الحسين عليه السلام، محقّقًا أغلى أمانيه وأسمى مراتب الإيمان والعقيدة الخالصة، شهيدًا على طريق القدس وفلسطين، ونعزي ونبارك برفاقه الشهداء الذين التحقوا بموكبه الطاهر والمقدس إثر الغارة الصهيونية الغادرة على الضاحية الجنوبية. إنّ قيادة حزب الله تعاهد الشهيد الأسمى والأقدس والأغلى في مسيرتنا المليئة بالتضحيات والشهداء أن تواصل جهادها في مواجهة العدو وإسنادًا لغزة وفلسطين ودفاعًا عن لبنان وشعبه الصامد والشريف. وإلى المجاهدين الشرفاء وأبطال المقاومة الإسلامية المظفرين والمنصورين وأنتم أمانة السيد الشهيد المفدى، وأنتم إخوانه الذين كنتم درعه الحصينة ودرة تاج البطولة والفداء، إنّ قائدنا سماحة السيد ما زال بيننا بفكره وروحه وخطه ونهجه المقدس، وأنتم على عهد الوفاء والالتزام بالمقاومة والتضحية حتى الانتصار. السبت 28-9-2024 24 ربيع الأول 1446 هـ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢لزوم دفاع و دفع ظلم از مسلمین، برای اثبات وجوب عینی برپایی حکومت در عصر غیبت کافی است ✔️استاد محمد قائینی: 🔹در عین اینکه وظیفه ما تحصیل و بحث است اما گاهی مصیبت‌هایی که به مؤمنین و مسلمین متوجه می‌شود مانع از این می‌شود که انسان ممحض در این امور باشد. مسأله اسرائیل که نه تنها دشمن اسلام و مسلمین است بلکه دشمن مسلم هر کسی غیر خودشان است و تعدی به مؤمنین در لبنان نگران کننده است. 🔸به نظر بنده ضرورت تشکیل حکومت اسلامی و وجوب عینی آن اگر هیچ دلیلی نداشته باشد جز همین دفاع از مؤمنین و مسلمین کافی است و این مطلب به نظر واضح است. 🔹اینکه برخی معتقدند مؤمنین در عصر غیبت باید به امور خودشان مشغول باشند و دنیای آنها را حکومت‌های غیر دینی هم تأمین می‌کنند و دین هم امر شخصی و فردی است حرف ناتمامی است و جلوگیری از هتک اعراض و نفوس و دماء مسلمین و حفظ عزت آنها نیازمند به حاکمیت و کیان است تا ملجأ و مدافع باشد. 👈 ادامه مطلب: http://ijtihadnet.ir/?p=76162 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng
مجلس بزرگداشت و تکریم و تعظیم مقام شهادت و تجلیل از سید مقاومت ، از‌طرف حضرت آیة الله حاج شیخ محمد جواد فاضل لنکرانی دامت برکاته منعقد خواهد شد. سخنران: استاد رفیعی(زيدعزه) مداح: حاج حسن اخباری زمان: دوشنبه ۹ مهرماه ۱۴۰۳ مکان: مسجد مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام ساعت: ۱۱ صبح 🆔@pajuheshmarkazfeqhi
🔰بیست ویکمین شماره دوفصلنامه علمی پژوهشی فقه و اجتهاد/بهاروتابستان۱۴۰۳ 📎تأثیر فضای صدور روایات در فهم واژه‌ها و ترکیب‌واژه‌ها در راستای استنباط با تأکید بر آراء اصولی و فقهی آیت الله‌ نائینی/ حمید زراعت کاشانی 📕یکی از ظرفیت های فقه الحدیثی که تاثیر آن در تدوین و توسعه فقه اجتماعی قابل بررسی است، فضای صدور روایات است چرا که ظهور عرفی کلام، ظهوری برگرفته از الفاظ و قرائن مکتنفه مقامیه است به بیان مرحوم نائینی اگر این قرائن را نگاه نکنیم چه بسا ظهوری غیر از ظهور حاصله از ظهور برگرفته از الفاظِ با توجه به قرائن نمایان خواهد گشت بر این بنیان برای فهم صحیح ظواهر و در پی آن، مراد نفس الامری حضرات باید توجه به فحص و إعمال فضای صدور کلام ایشان به عنوان قرائن مقامیه مکتنفه کلام ایشان بود https://mags.markazfeqhi.com/article_715666.html 🆔 🌐کانال گروه فقه جامعه و فرهنگ مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام @fghh_jameh_frhng