✅ ورود حائض به حرم امامان (علیهم السلام)
پرسش . حكم رفتن زن حائض به حرم امامان (علیهم السلام) چيست؟
همه مراجع (به جز بهجت، صافى و وحيد): عبور از حرم مطهر امام معصوم براى زن حائض اشكال ندارد؛ ولى بنابر احتياط واجب نبايد در آنجا توقف كند.
آيه اللّه بهجت: جايز نيست زن حائض به حرم امام معصوم وارد شود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود).آيه اللّه صافى: احتياط واجب آن است كه زن حائض به حرم امام معصوم وارد نشود (هر چند از يك در وارد و از در ديگر خارج شود).[3]
آيه اللّه وحيد: توقف در حرم امام معصوم براى زن حائض جايز نيست و احتياط واجب آن است كه از يك در وارد و از در ديگر خارج شود.[4]
تبصره . مقصود از حرم امام(ع) كه توقف زن حائض در آنجا ممنوع است، همان محدوده اى است كه ضريح امام(ع) در آنجا قرار دارد. بنابراين حياط، صحن و خانه هاى اطراف حرم را شامل نمى شود.
#حرم
#حائض
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#خمس
#خمس_وسایل_استفاده_شده
✅سوال: الف) لباس ها و وسایلی که بر اساس نیاز خریده و از آن استفاده کرده ایم، اگر پس از استفاده و قبل از سال خمسی از آن بی نیاز شدیم، آیا متعلّق خمس واقع می شود؟ ب) در صورتی که بعد از سال خمسی از آن بی نیاز شویم حکم چگونه است؟
امام خمینی(ره):
الف و ب) بنابر احتیاط واجب خمس دارد.
(تحریرالوسیله، ج1، ص 395 م 16)
آیة الله اراکی(ره):
الف و ب) بنابر احتیاط واجب خمس دارد.
(المسائل الواضحه، 1372، ج1، ص 309، م 1813)
(استفتائات، 1373، ص 63، س 5)
آیة الله بهجت(ره):
الف و ب) اگر یک سال خمسی کلاً از نیاز و معرضیت برای استفاده بیفتد، خمس دارد علی الاحوط.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله تبریزی(ره):
الف و ب) لباس ها و وسایل مزبور خمس ندارد و چه قبل از سال خمسی از آن بی نیاز شود یا بعد از سال خمسی، بلی اگر آن وسایل را به قیمت زیادتر از قیمت خرید بفروشد ما به التفاوت بین قیمت فروش و قیمت خرید ربح سال فروش حساب می شود و چنانچه در موونه سال فروش صرف نشد باید تخمیس شود. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خامنه ای(دام ظلّه):
در هر دو فرض مذکور، خمس تعلق نمی گیرد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله خوئی(ره):
الف و ب) ظاهر، عدم وجوب خمس است و فرقی نمی کند بعد از گذشت یک سال از آن بی نیاز شود یا در بین سال.
(منهاج الصّالحین (العبادات)، 1410هـ ق، ج1، ص 322، م 1223)
آیة الله سیستانی(دام ظلّه):
الف) اگر در میان احتیاج از آن شیء بر طرف شد و شیء از چیزهایی باشد که معمولاً برای سال های بعد کنار گذاشته می شود مانند لباس تابستانی و زمستانی، بنابر ظاهر خمس آن واجب نیست ولی در غیر این اشیاء پرداخت خمس، بنابر احتیاط، واجب است.
ب) لازم نیست خمس آن را بدهد.
(منهاج الصالحین، 1426هـ ق، ج1، ص 397 و 398، م 1223)
(توضیح المسائل 1425 هـ ق، ص 342، م 1751)
آیة الله شبیری زنجانی(دام ظلّه):
الف) پس از بی نیازی از مال، باید یک سال بگذارد تا آن مال متعلق خمس شود.
ب) پس از گذشت یک سال از تاریخ بی نیازی آن مال متعلق خمس است.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله صافی گلپایگانی(دام ظلّه):
الف) بلی بنابر احتیاط واجب خمس دارد.
ب) در این صورت خمس ندارد. والله العالم
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله فاضل لنکرانی(ره):
الف) بلی باید خمس آن پرداخت شود.
ب) در فرض سوال خمس ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله گلپایگانی(ره):
الف) باید خمس آن را بدهد.
ب) خمس ندارد.
(توضیح المسائل، 1372، ص 303، م 1790)
آیة الله مکارم شیرازی(دام ظلّه):
الف) خمس ندارد.
ب) در این صورت نیز خمس ندارد.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله نوری همدانی(دام ظلّه):
الف) در فرض سوال، متعلق خمس است.
ب) در فرض سوال متعلق خمس نیست.
(استفتائات موجود در واحد پاسخ به سوالات جامعة الزهراء قم)
آیة الله وحید خراسانی(دام ظلّه):
الف و ب) ظاهر، عدم وجوب خمس است و فرقی نمی کند بعد از گذشت یک سال از آن بی نیاز شود یا در بین سال.
(منهاج الصالحین، 1386، ج 2، ص 354، م 1223)
(توضیح المسائل، 1379، ص 523، م 1798)
#خمس
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#شیربها
✅ . در برخى محيط ها، مرسوم است كه خانواده عروس، پولى را به عناوين مختلف (مانند شيربها) از داماد مى گيرند، حكم آن چيست؟
همه مراجع: اگر آن را به عنوان جعاله در مقابل عمل مباحى دريافت كنند (مانند اينكه پدر يا برادر دختر براى وساطت، پول مى گيرند تا رضايت او را كسب كنند و يا اينكه خود داماد، مبلغى را با رضايت كامل به آنان مى بخشد) در اين صورت دريافت آن حلال است. اما اگر داماد آن را با ميل و رضايت نمى دهد؛ بلكه براى اين است كه خانواده عروس مانع ازدواج آنان نشوند، در اين صورت دريافت آن حرام است
#شیربها
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#خون_مرده
✅خونی که به واسطه کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست میمیرد
مسأله 101 خونی که به واسطه کوبیده شدن، زیر ناخن یا زیر پوست میمیرد، اگر طوری شود که دیگر به آن خون نگویند، پاک است و اگر به آن خون بگویند (1) در صورتی که ناخن یا پوست سوراخ شود (2) اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل خون را بیرون آورند (3) و اگر مشقّت دارد (4) باید اطراف آن را به طوری که نجاست زیاد نشود، بشویند و پارچه یا چیزی مثل پارچه، بر آن بگذارند (5) و روی پارچه دستتر بکشند (6).
(1) (بهجت:) نجس است و..
(سیستانی:) و ظاهر گردد نجس است پس چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود به طوری که خون جزء ظاهر بدن حساب شود، اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل، جهت وضو یا غسل مشقت زیاد دارد باید تیمم نماید. [پایان مسأله]
(2) (فاضل:) اگر به آن خون بگویند در صورتی نجس است که ناخن یا پوست سوراخ شود، و در این صورت..
(3) (خوئی، تبریزی:) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود اگر بیرون آوردن خون و تطهیر محل ّ، جهت وضو یا غسل مشقت (خوئی: مشقت زیاد) دارد باید تیمم نماید (تبریزی: و بنا بر احتیاط لازم وضو هم بگیرد به طوری که وقت وضو گرفتن، آب وضو نجس نشود). [پایان مسأله] (گلپایگانی، صافی:) اگر به آن خون بگویند نجس است و در این صورت اگر مشقت ندارد باید برای وضو و غسل آن را برطرف سازند..
(زنجانی:) اگر به آن خون بگویند، نجس است و در این صورت، چنانچه ناخن یا پوست سوراخ شود، اگر مشقت زیاد ندارد باید برای وضو یا غسل خونی که دیده میشود بیرون آورند..
(مکارم:) اگر به آن خون بگویند، ما دام که زیر پوست و ناخن است برای وضو و غسل و نماز اشکال ندارد، اما هر گاه سوراخ شود اگر ضرر و زحمت فوق العاده ای ندارد باید آن را بیرون آورند و اگر زحمت زیاد دارد باید برای وضو و غسل اطراف آن را شست و پارچهای روی آن بگذارد و روی پارچه دستتر بکشد و احتیاطاً تیمم هم بکند.
(4) (زنجانی:) اگر مشقت زیاد دارد..
(5) (اراکی:) و به وظیفه جبیره عمل نماید.
(6) (گلپایگانی، صافی:) و احتیاطاً تیمم هم بکنند. (نوری:) و تیمم هم بکنند.
زنجانی:) و اگر گذاشتن پارچه ممکن نبود، تیمم کند.
(بهجت:) همان طوری که وضو یا غسل جبیره ای مینماید.
[ اگر انسان نداند که خون، زیر پوست مرده]
مسأله 102 اگر انسان نداند که خون، زیر پوست مرده یا گوشت به واسطه کوبیده شدن به آن حالت درآمده، پاک است.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی
#خون_مرده
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#صندلی
#دمپایی
✅فردی که از روی عذر، بر روی صندلی مینشیند و نماز میخواند، در اینباره که آیا در حال سجده لازم است کفش نداشته و انگشتانش بر زمین قرار گیرد یا نه؟ نظر مراجع تقلید مختلف است؛
عدهای[1]رساندن نوک انگشت بر زمین را واجب ندانسته و نماز چنین فردی را صحیح شمردهاند، ولی گروهی،[2] در فرض توانایی بر این کار، آن را واجب دانسته و در فرض سؤال، قضای نمازها را - بنابر احتیاط - واجب میدانند، مگر اینکه نسبت به مسأله، جاهل بوده و فکر میکرده که نمازش صحیح است.
در هر حال اگر توانایی اینکار را نداشته باشد، به نظر همه مراجع، رعایت آن، بر وی واجب نیست.
ضمائم:
پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[3]
حضرت آیت الله العظمی خامنهای (مد ظله العالی):
فردی که روی صندلی نماز میخواند، در صورت امکان باید نوک انگشتان پا را روی زمین قرار دهد و در فرض سؤال، اگر یقین به صحن نمازهایش داشته، نیاز به قضا ندارد.
حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی):
در فرض سؤال، رساندن نوک انگشت بر زمین واجب نبوده و نمازها صحیح است.
حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی):
کسی که نماز نشسته میخواند، اگر میتواند روی زمین بنشیند و تمام هفت عضو را روی زمین بگذارد باید نشسته نماز بخواند ولی اگر نمیتواند روی زمین سجده کند، بنابر احتیاط وقتی روی صندلی سجده میکند در صورت امکان تا میتواند سایر اعضای هفتگانه را بر زمین یا چیزی بگذارد. در فرض سؤال که میتوانسته عضو را بر زمین بگذارد، باید احتیاطاً قضا کند.
حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی):
چنانچه وظیفه شما نماز بر روی صندلی بوده است و در مسأله جاهل بودهاید بنحوی که یقین به صحت نماز حتی با کفش داشتهاید نمازهایتان صحیح است.
حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی):
اشکالی ندارد.
حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی):
در فرض سؤال، اگر معذورید رساندن انگشتان به زمین، لازم نیست، ولی اگر توانایی داشته و انجام ندادید بنابر احتیاط نمازها را اعاده نمائید.
حضرت آیت الله هادوی تهرانی (دامت برکاته):
بر کسی که به دلیل ناتوانی به صورت متعارف سجده نمیکند؛ مثلاً بر روی صندلی مینشیند، رعایت همۀ شرایط سجدۀ متعارف از جمله نداشتن کفش و گذاشتن انگشت شست بر روی زمین واجب نیست. بنابراین نمازهایی که تاکنون خوانده صحیح هستند. لینک به سایت استفتائات
[1]. آیات عظام سیستانی، مکارم و هادوی تهرانی.
[2]. آیات عظام خامنهای، صافی گلپایگانی، شبیری زنجانی و نوری همدانی.
[3]. استفتا از دفاتر آیات عظام: خامنهای، سیستانی،شبیری زنجانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی ونوری همدانی (مد ظلهم العالی) توسط سایت اسلام کوئست
#صندلی
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#نزدیکی_قبل_از_غسل_حیض
#نزدیکی
#حیض
✅مسأله 467 بعد از آن که زن از خون حیض، پاک شد، اگر چه غسل نکرده باشد، طلاق او صحیح است، و شوهرش هم میتواند با او جماع [نزدیکی]کند (1)، ولی (2) احتیاط مستحب ّ آن است که پیش از غسل از جماع با او خودداری نماید (3). اما کارهای دیگری که در وقت حیض بر او حرام بوده مانند توقف در مسجد و مس ّ خط قرآن (4)، تا غسل نکند بر او حلال نمیشود. (5)
این مسأله، در رساله آیت اللّه بهجت نیست
(1) (خوئی، تبریزی، زنجانی:) و اولی این است که جماع پس از شستن فرج باشد..
(2) (سیستانی:) ولی احتیاط لازم این است که جماع پس از شستن فرج باشد و..
(3) (زنجانی:) جماع پیش از غسل کراهت شدید دارد..
(4) (زنجانی:) مانند ورود در مسجد الحرام و مسجد پیامبر صلی اللّه علیه و آله و نیز در سایر مساجد در غیر صورت عبور، و مس ّ خط قرآن..
(5) (مکارم:) بنا بر احتیاط واجب.
(اراکی:) کارهای دیگری که در وقت حیض بر او حرام بوده، به جز مس خطّ قرآن و اسم خداوند و مانند آن، پس از قطع خون هر چند غسل نکرده باشد حرام نمیباشد ولی مس خط قرآن و اسم خداوند و مانند آن چون بدون طهارت جایز نیست باید غسل کند.
(سیستانی:) کارهای دیگری که در وقت حیض از جهت اشتراط طهارت بر او حرام بوده، مانند مس ّ خطّ قرآن، تا غسل نکند، بر او حلال نمیشود. و هم چنین است بنا بر احتیاط واجب کارهایی که ثابت نشده که حرمت آنها از جهت اشتراط به طهارت باشد مثل توقف در مسجد.
توضیح المسائل مراجع مطابق با فتاوای سیزده نفر از مراجع معظم تقلید/ متن اصلی از رساله امام خمینی و مُحشی حضرات آیات: سیستانی، صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، نوری همدانی، شبیری زنجانی، بهجت،فاضل، اراکی، خویی، گلپایگانی، تبریزی.
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#رضاع
#شیرخوارگی
✅شیری باعث محرمیت است که دارای شرایط زیر باشد
* از زن زنده خورده شود؛ بنابراین اگر زن در بین مدّت شیردهی بمیرد و پس از مرگش مدّت شیرخوردن بچه کامل شود، با این شیر محرمیت ایجاد نمی شود.
* شیر پس از تولد نوزادی پدید آید که نطفه اش از آمیزش حلال و صحیح بوده؛ و اگر از آمیزش مشتبه به وجود آمده باشد نیز محرمیت ایجاد می کند.
* از آمیزش یک شوهر و از یک زن پدید آمده باشد.
* بچه مستقیماً شیر را از پستان زن بمکد، نه اینکه با دوشیدن در دهان نوزاد و یا در ظرف، شیر را به او بخورانند.
* بچه پیش از دو ساله شدن آن شیر را بخورد.
٢- به مقدار معینی شیر بخورد و آن مقدار یکی از سه صورت زیر است:
- به مقداری که گوشت بر بدن کودک بروید و استخوانش محکم شود.
- در یک شبانه روز فقط غذایش همان شیر باشد.
- پانزده بار به طور کامل شیر بخورد.
اگر یکی از شرایط شیردهی مراعات نشود محرمیّت ایجاد نمی شود.
#رضاع
#شیرخوارگی
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#رضاع
#شیرخوارگی
روئیدن گوشت و محکم شدن استخوان:
1- روئیدن گوشت و محکم شدن استخوان که در شیر دادن نوزاد باعث محرمیت است باید به مقدار قابل توجهی باشد که عرفاً بگویند گوشتش روئید و استخوانش محکم شده است.
2- شیر خوردن بچه در این مدت از زنی دیگر مانعی ندارد.
3- مانعی ندارد که در میان آن مدت، خوردنی یا نوشیدنی دیگری به بچه بدهند.
4- اگر به اندازه ای غذاهای دیگر مانند شکر و... به کودک بدهند که عرفاً نگویند محکم شدن استخوان و روییدن گوشت در اثر خوردن شیر است، این شیر دادن سبب محرمیت نیست.
5- چنانچه شک کنیم آیا روییدن گوشت بر بدن بچه و محکم شدن استخوانش فقط در اثر شیر خوردن بوده یا در اثر خوردن غذاهای دیگر باید پانزده بار یا یک شبانه روز شیرخوردن را ملاحظه کنیم اگر پانزده بار و یا یک شبانه روز شیردهی صورت گرفته باشد محرمیت حاصل است وگرنه با وجود این شک محرمیت ایجاد نمی شود.
6- اگر روئیدن گوشت و محکم شدن استخوان عرفاً معلوم نباشد ولی با دقت عقلیه ثابت شود آن مقدار رشد برای محرمیت کافی نیست.
7- اگر شک کنیم به اندازه ای که عرفاً قابل توجه باشد گوشت بر بدن طفل روییده و استخوانش محکم شده یا نه باید پانزده بار یک شبانه روز شیردهی را ملاحظه کنیم هر کدام از این دو مورد صورت گرفته بود طبق آن حکم می کنیم والاّ با وجود این شک محرمیت ایجاد نمی شود.
#رضاع
#شیرخوارگی
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#غسل
#غسل_جمعه_حائض
✅ . آيا كسى كه حائض است، مى تواند غسل جمعه به جا آورد؟
همه مراجع (به جز سيستانى): آرى، غسل جمعه از زن حائض صحيح است.
آيه اللّه سيستانى: بنابر احتياط واجب، غسل جمعه از زن حائض صحيح نيست
[1]. امام، نورى، مكارم، فاضل، تعليقات على العروة الوثقى، ج 1، احكام الحائض، م 43 ؛ وحيد، تبريزى، منهاج الصالحين، ج 1، م 233 و دفتر: بهجت و صافى.[2. سيستانى، منهاج الصالحين، ج 1، م 233.احكام بانوان،پرسمان.
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#کلاه_گیس
حكم استفاده از كلاهگيس توسّط بانوان در موارد زير چيست؟
الف) در كشورهايي كه حجاب اسلامي را لازمالاجراء نميدانند
ب) در كشورهايي كه حجاب اسلامي را ممنوع ميدانند
ج) در تهية فيلم هاي تلويزيوني و سينمايي
آیت الله بهجت
بسمه تعالي. الف) پوشاندن موهاي مصنوعي اگر عرفاً مصداق زينت باشد واجب است. بسمه تعالي. ب)-ج از كلاه گيسي استفاده كنند كه مصداق زينت نباشد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
آیت الله تبريزي
بسمه تعالي. الف) پوشش زينت حساب ميشود و جايز نيست. بسمه تعالي. ب) در موارد اضطرار براي رعايت حجاب مانعي ندارد. بسمه تعالي. ج) اگر در تهيه فيلم، اختلاط مرد و زن به نحوي باشد كه موجب تحريك شهواني است جايز نيست چه با كلاهگيس باشد يا نباشد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
آیت الله خامنه اي
بسمه تعالي. کلاه گيس حکم موی سر را ندارد لکن اگر زينت محسوب شود يا موجب جلب توجه نامحرم گردد بايد نزد نامحرم پوشانده شود.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
آیت الله سيستاني
بسمه تعالي. مطلقاً جايز است ولي اگر زينت به حساب بيايد بايد بپوشاند البته در مواردي كه مضطر به ترك حجاب است و أمر دائر باشد بين برهنه بودن سر و پوشيدن كلاهگيس پوشيدن آن لازم است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
آیت الله صافي گلپايگاني
الف) زن مسلمان در هر جا باشد بنحوي كه بيان شد1 بايد خود را مستور نمايد و استفاده از كلاهگيس حجاب محسوب نميشود. 1. زن بايد تمام بدن و موي خود را از مرد نامحرم بپوشاند. ب) حكم مسئله همان است كه بيان شد بلي اگر ضرورتي قابل قبول شرع ايجاب كند به آن كشور سفر نمايد بايد تا مقداري كه برايش مقدور است حجاب را رعايت كند و اگر مقدور نباشد تكليفي ندارد و زنان مسلماني كه اهل همان كشورها هستند نيز همين حكم را دارند. ج) حكم مسئله قبل را دارد.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
آیت الله فاضل لنكراني
بسمه تعالي و له الحمد. ج ـ در مورد كلاهگيس چند نكته بايد توجّه شود: 1- درست است كه براي موي سر زن ميتواند پوشش باشد ولي پوست صورت و گردن را نميپوشاند كه آنها نيز بايد از نامحرم پوشيده شود. 2- خود كلاهگيس زينت محسوب شده و بايد مثل ساير زيورآلات آنرا از نامحرم بپوشاند. 3- كلاهگيسي كه از موي زن ديگري تهيه شده نگاه به آن توسط ديگران جايز نيست.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
آیت الله مكارم شيرازي
الف) جز در موارد ضرورت جايز نيست. ب) مانند جواب سابق است. ج) مانند جواب سابق است.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
آیت الله نوري همداني
سؤال: آيا زنان مسلمان مي توانند با استفاده از كلاه گيس در مجامع عمومي حاضر شوند؟ اين مطلب در امكنه اي كه رعايت حجاب اسلامي ممنوع است مانند برخي از مدارس فرانسه چه حكمي دارد؟
الف و ب) نمی توانند و جايز نيست.
هزار و يك مسأله فقهي ج2، ص202، س670
آیت الله وحيد خراساني
کلاه گیس زینت است و بر زن واجب است آن را از نامحرم بپوشاند.
استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi
#وطی_دبر
#نزدیکی_از_پشت
#نزدیکی
✅وطي در دبر /الف) نزديكي در دبر در حال طهر يا حيض با رضايت و عدم رضايت زن چه حكمي دارد؟ ب) در صورت حرمت اگر موجب كفاره شود، كفارة آن چه مقدار است؟
⚡️ امام خميني (ره)الف)كراهت شديده دارد و احتياط مستحب آن است كه ترك كند مخصوصاً اگر زن راضي نباشد. ب) كفاره ندارد.تحريرالوسيله، ج2، ص241، م11 توضيح المسائل، ص57 و58، م453
⚡️آیت الله اراکي (ره)الف)در دبر حائض وطي كردن محل اشكال است و در دبر زن طاهره كراهت شديده دارد و احتياط مستحب آن است كه ترك كند مخصوصاً زن اگر راضي نباشد. ب) بنا بر احتياط واجب كفاره دارد.العروة الوثقي، ج2،ص640، م1 توضيح المسائل، ص79، م447 و450 المسائل الواضحه، ج1، ص78، م450
⚡️آیت الله بهجت (ره)
الف) سؤال: نزديكي در دبر در حال طهر يا حيض چه حكمي دارد؟ بسمه تعالي. در حال طهر كراهت شديده دارد و در حال حيض خلاف احتياط است. ب) كفاره واجب نيست.
استفتائات، ج1، ص299، با استفاده از س 1069 استفتاء شفاهي از دفتر معظم لهاستفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
⚡️آیت الله تبريزي(ره). بنابر احتياط واجب جائز نيست. ب) كفاره واجب نيست.
توضيح المسائل، ص70، با استفاده از م 458استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
⚡️آیت الله خامنه اي (دام ظله)
الف) سؤال: نزديكي در دبر در حال طهر يا حيض چه حكمي دارد؟
اين عمل كراهت شديده دارد و احتياط در ترك آن است مخصوصاً اگر زن راضي نباشد و در صورتي كه موجب اذيت او شود حرام است. ب) كفاره واجب نيست.
توضيح المسائل، ص57 و58، م453استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات
⚡️آیت الله خويي (ره)الف) بنا بر احتياط لازم وطي در دبر چه حائض باشد چه نباشد، حرام است و اگر زن حائض باشد لازم است مرد استغفار كند. ب) احتياط مستحب آن است كه كفاره بدهد.العروة الوثقي مع تعليقه، ج1، ص225، السابع توضيح المسائل، ص75 و76، با استفاده از م456 توضيح المسائل، ص76 ، با استفاده از م458
⚡️آیت الله سيستاني (دام ظله)الف) بسمه تعالي. ج- بدون رضايت زن بنابراحتياط واجب جايز نيست. و در صورت رضايت كراهت شديده دارد. ب) كفاره واجب نيست.
توضيح المسائل، ص88، با استفاده از م450
⚡️آیت الله شبيري زنجاني (دام ظله)الف) وطی زن در دبر، شديداً مکروه است و خلاف احتياط استحبابی است و در حال حيض احتياط مؤكد، ترک آن است. ب) بنا بر احتياط مستحب كفاره دهد.المسائل الشرعيه، ص102، م457 توضيح المسائل، ج1، ص108، با استفاده از م456 المسائل الشرعيه، ص102، م458 توضيح المسائل، ج1، ص109، با استفاده از م458
⚡️آیت الله صافي گلپايگاني (دام ظله) نزديكي در دبر در حالت طهر و حيض تفاوت ندارد يعني در هر دو صورت كراهت شديده دارد چه زن راضي باشد يا نه. ب) كفاره واجب نيست.
توضيح المسائل، ص90، با استفاده از م458
⚡️آیت الله فاضل لنكراني (ره)الف) باسمه تعالي. اگر زن راضي باشد كراهت شديده دارد و در صورت عدم رضايت وي حرام است. ب) کفاره ندارد.
توضيح المسائل، ص72، با استفاده از م450
⚡️آیت الله گلپايگاني (ره)الف) احوط و اولي (بنا بر احتياط مستحب) در هر دو حال (حيض و غيرحيض)، ترك است و در حال حيض احتياط ترك، شديدتر است. ب) كفاره واجب نيست.مجمع المسائل، ج4، ص283، س783 توضيح المسائل، ص76، با استفاده از م458
⚡️آیت الله مكارم شيرازي (دام ظله)الف) اين كار بدون رضايت زوجه حرام و با رضايت او كراهت شديد دارد و در حال حيض كراهت آن بيشتر است. ب) كفاره واجب نيست و اگر موجب آسيبي شود ديه تعلق مي گيرد.
توضيح المسائل، ص84، با استفاده از م439 استفتائات جديد،، ج2، ص558، س 1618
⚡️آیت الله نوري همداني (دام ظله)الف) سؤال: نزديكي در دبر در حال طهر و حيض در صورت عدم رضايت زن چه حكمي دارد؟ نزديكي، در دبر زن در هيچ صورتي جايز نيست. ب) كفاره واجب نيست.
توضيح المسائل، ص92، با استفاده از م454
⚡️آیت الله وحيد خراساني (دام ظله)الف) بنا بر احتياط واجب از وطی در دبر زن حائض اجتناب شود و در حال طهر اگر زن راضی باشد بنا بر اظهر کراهت شديده دارد. ب) كفاره واجب نيست.توضيح المسائل، ص271، م456 منهاج الصالحين، ج2، ص66، م228، پاورقي170 و استفتاء شفاهي از دفتر معظم له توضيح المسائل، ص272، م459
https://eitaa.com/fiqhe_karbordi