eitaa logo
فقه کاربردی
721 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
0 فایل
استفتائات مراجع ارتباط با ادمین کانال @najmossaqeb110
مشاهده در ایتا
دانلود
  ✅ کیفیت گذاشتن کف دست برای فرد معذور کسی که از سجده کردن بر زمین معذور است و بر روی میز سجده می کند، آیا گذاشتن کف دست ها بر روی میز واجب است؟   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. بله، واجب است.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) بسمه تعالي. اگر بتواند مواضع شش گانه را بر روي زمين يا بر روي ميز بگذارد واجب است ولي اگر فقط كف دست را مي تواند بر روي ميز بگذارد واجب نيست اگر چه احتياط خوب است. تذکر: ( و اگر می¬تواند کف دست‌ها را روی میز و سر انگشتان پا را روی زمین بگذارد واجب است چنین کند). استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) تا آن جا که امکان دارد واجبات سجده را انجام دهد بنابراین باید دست¬ها را روی میز بگذارد.   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. واجب نيست.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) باسمه تعالي. در صورت امكان بايد بقية مواضع سجود را به طور معمول بر روي زمين بگذارد   آیت الله صافی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. بلي واجب است.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) آري لازم است.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) بلي، لازم است.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) واجب است. البته اگر محل سجده و نشستن او در يک سطح باشد. والاّ اگر محل سجده بالاتر است بنا بر احتياط واجب دو نماز بخواند يکی با اشاره و ديگری روی ميز سجده کند . استفتاء شفاهی از دفتر معظم له   # @fiqhe_karbordi
  ✅ کیفیت گذاشتن شست پا برای فرد معذور کسی که از سجده کردن بر زمین معذور است و بر روی میز سجده می کند،آیا در صورت امکان، گذاشتن شست پا بر روی زمین واجب است؟   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. بله، واجب است. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) در صورت امکان واجب است. رساله آموزشي، ص169، م3 استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) احتیاطاً شست را روی زمین بگذارد.   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) واجب نيست.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) باسمه تعالي. در صورت امكان گذاشتن ساير مواضع بر روي زمين واجب است.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. بلي واجب است.   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) باسمه تعالي. بلي. بنا بر احتياط بايد بگذارد.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) لازم نيست.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) در فرض سوال درصورت امكان لازم است.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) لازم نيست.زيرا اصلاً در نماز سر شست پا را لازم نمی دانند روی زمين باشد. استفتاء شفاهی از دفتر معظم له   # @fiqhe_karbordi
  ✅ دوران امر بین نماز ایستاده با رکوع کامل یا نماز نشسته با سجده کامل اگر امر دایر باشد بین نماز ایستاده با رکوع کامل یا نماز نشسته با سجود کامل کدام مقدم است؟ مثلاً شخصی به علت بیماری اگر نماز را ایستاده بخواند دیگر نمی‌تواند بنشیند و سجده کند و اگر نماز را نشسته بخواند نمی‌تواند برای رکوع بایستد؛ چه تکلیفی دارد؟   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) در فرض مرقوم نماز ایستاده متعین است.   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) باید ایستاده و با رکوع، نماز بخواند و سجود را ایمائی انجام دهد.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) مخیر است.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) باید رکوع کامل کند و بعد از آن به هر صورت قادر است سجده نماید.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) در صورتی که می‌تواند قیام و رکوع را به طور عادی انجام دهد، (ایستاده) مقدم است.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) نماز را ایستاده بخواند. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات   # @fiqhe_karbordi
✅ دفن عضو جدا شده از زنده 👈سوال : عضوی از بدن توسط عمل جراحی خارج شده، از نظر شرعی باید با آن چه کار کرد؟ 👈پاسخ در این‌گونه موارد باید عضو خارج شده از بدن در پارچه‏‌ای پیچانده شده و دفن ‏‌شود. البته برخی[1] از فقها این کار را مستحب شمرده‌اند. ضمائم: پاسخ مراجع عظام تقلید نسبت به این سؤال، چنین است:[2] حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مد ظله العالی): بنابر احتیاط واجب در پارچه‏‌ای پیچانده و دفن ‏‌شود و بیش از این وظیفه‌اى ندارید. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): مستحب است دفن شود. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): به طور کلی عضو خارج شده باید دفن شود. # @fiqhe_karbordi
  ✅ تکلیف نماز و روزه در صورت بطلان غسل   اگر شخصی پس از مدتی متوجه بطلان غسلش شود حکم نماز و روزه هایی را که در این مدت خوانده چیست؟   امام خمینی (رحمة الله علیه) نمازها را قضا كند ولي روزه‌ها قضا ندارد. استفتائات، ج1، ص57، س121، ص336، س101 تحریرالوسیله، ج1، ص176، بااستفاده از م1   آیت الله اراکی (رحمة الله علیه) نمازها را قضا كند چون شرط واقعي است. اما در رابطه با روزه: اگر جهل به بطلان غسل از جهت جهل به حكم است بقاء بر جنابت عمدي است و قضا دارد و اگر بطلان غسل به جهت جهل به حكم نيست قضا ندارد.  استفتائات، ص52، س15   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) در روزه‌ي ماه رمضان و روزه‌ي واجب معيّن، روزه صحيح است و قضا و كفاره ندارد؛ اما در روزه‌ي غير معين روزه‌اش باطل است و نمازها را قضا كند. استفتائات، ج2، ص354، م3842، ج1، ص236، م849   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) اگر اعتقاد به صحت غسل داشته و بعد فهميده كه باطل بوده روزه‌هايي كه گرفته قضا ندارد ولي نمازهاي خود را بايد قضا كند. استفتائات جديد، ج2، ص45، س197، ج1، ص1391، س665 صراط النجاة، ج7، ص73، س233   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) نمازهايي كه با اين حالت خوانده قضا كند ولي روزه‌اش اگر هنگام غسل اعتقاد به صحت غسل داشته محكوم به صحت است. اجوبةالاستفتائات، ص106، س529   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) اگر جاهل قاصر باشد روزه‌ها قضا ندارد اما نمازها چه جاهل قاصر باشد چه مقصر قضا دارد اگر مراد از باطل بودن غسل در تقديم بدن، سر و گردن بوده اما اگر مراد از غسل باطل اين بوده كه بعد از شستن سر و گردن سمت چپ را مقدم بر سمت راست كرده نماز و روزه‌اش درست است. استفتائات، ص41، س128، ص42 و 43، س131   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) سؤال: با توجه به فقه غرب نشينان معظم له، ص89، م76 لطفاً بفرماييد: اگر شخصي .... بسمه تعالي. روزة وي صحيح است و نماز را بايد قضا كند.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) نمازها را باید اعاده کند و نسبت به روزه ها، اگر سبب غسل، جنابت بوده، باید روزه قضای ماه رمضان را اعاده کند و سائر روزه هایش صحیح است. اما اگر سبب غسل، حیض یا نفاس بوده چنانچه احکام غسل را می دانسته ولی جهل به موضوع داشته – مثلا مانعی بر بدن بوده و بعدا متوجه شده – روزه هایش صحیح است ولی چنانچه مسئله را نمی دانسته و در یاد نگرفتن آن معذور نبوده باید روزه های رمضان را اعاده کند ولی روزه های دیگر وی صحیح است.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) نمازها را قضا كند اما قضاي روزه‌ها واجب نيست. جامع‌الاحكام، ج1، ص37، س108   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) نمازها را قضا كند اما روزه ها صحيح و كفاره ندارد. جامع المسائل، ج ا، ص152، س560 ، ص158، س605   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) نمازها باطل و قضاء آن واجب است و روزه‌ها صحيح و كفاره ندارد. مجمع المسائل، ج1، ص68، س1، ص287، س 108   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) نمازها را قضا كند اما روزه‌ها صحيح و كفاره ندارد. استفتائات، ج2، ص55، س85  احكام بانوان، ص93، س266   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. در فرض سؤال، نمازش باطل است. بايد قضا نمايد و همينطور روزه اش را نيز بايد قضا نمايد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) نمازها قضا دارد ولي نسبت به روزه ها اگر جاهل قاصر بوده، صحيح است و اگر جاهل مقصر بوده، قضا دارد. استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ نماز و روزة جاهل به موضوع   تکلیف نماز و روزه، قضا و کفّارة روزة فردی که جاهل به موضوع می باشد، چیست؟ مثلا کسی که می داند با آب نجس غسل باطل است ولی نمی دانسته که آب نجس است و با آن غسل کرده و چند روز نماز خوانده و روزه گرفته است.   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) اگر جاهل به حكم باشد، چنانچه جاهل قاصر باشد، قضاي نماز و روزه، لازم است ولي اگر جاهل مقصر باشد، در روزه علاوه از قضا كفاره نيز لازم است و نوشته شده جاهل به موضوع است و جاهل به موضوع فقط قضا دارد.   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) در موارد جهل به موضوع كفاره روزه واجب نيست و نسبت به قضاي روزه اگر امر مزبور موجب بطلان روزه باشد، جهل به موضوع در برداشتن تكليف به قضا اثري ندارد هر چند شخص در ارتكاب عمل در حال روزه معذور باشد و همي نطور است حكم در نماز. بلي در بعضي از موارد ارتكاب عمل از روي جهل موجب بطلان روزه نمي‌شود نثل اين كه آب دهان را در حال روزه فرو ببرد به خيال اين كه خون در آن نيست بعد معلوم شود كه خون در آن بوده است. يا اين كه بدنش در نماز ستر لازم را نداشت و شخص نسبت به آن جاهل بود.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) در فرض سؤال (مثال مذکور) نمازهایی که با غسل باطل خوانده باید قضا نماید ولی روزه¬های او صحیح است.   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) موارد آن فرق می‌کند گاهی موجب بطلان عمل است مثل وضو گرفتن با آب نجس و گاهی هم موجب بطلان نیست و همچنین نسبت به روزه.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) موارد مختلفند و به نحو کلی نمی‌توان گفت چون موضوعات متفاوتند و جهل ممکن تقصیری یا قصوری باشد.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) در صورتی که جاهل قاصر بوده روزه آن صحیح است ولی نمازها را قضا کند.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) در فرض سؤال روزه هایش صحیح است و نمازهایش را باید قضا نماید.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) نمازها باطل است ولي نسبت به روزه‌ها اگر جهل به موضوع داشته و كوتاهي هم نكرده، صحيح است. و اگر در جهلش كوتاهي كرده، بنابر احتياط قضا دارد. استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ نماز و روزة جاهل به وجوب غسل   شخصی تا مدت ها نسبت به غسل واجبی که بر ذمّه‌اش بوده، بی‌اطلاع بوده است. آیا پس از آگاهی و انجام غسل باید تمام اعمالی را که (مانند نماز و روزه) در این مدت بدون غسل انجام داده، قضا نماید؟   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. بايد آن نمازها را قضا نمايد و همچنين روزه ها را با اداء كفاره تأخير و اگر جاهل مقصر باشد، كفاره افطار عمدي هم دارد.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) بايد نمازها را قضا كند و نسبت به روزه‌ها اگر جاهل به موضوع بوده، صحيح است و اگر جاهل به حكم بوده، قضا نمايد. اجوبه الاستفتائات، ص45 و 46، با استفاده از س 194 و 195 و ص38، س187   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) اگر در اين مدت هيچ غسل واجب ديگر يا مستحب معتبري بجا نياورده، بايد نمازها را قضا كند ولي روزه‌ها صحيح است. توضيح المسائل جامع، ص149، م448 ملحقات منهاج الصالحین، ص25، م127   آیت الله صافی (دام ظله العالی) نمازها و روزه ها باید قضا شوند.   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) اگر يك غسل واجب يا مستحب ديگر انجام داده باشد كافي است اما اگر بدون غسل نماز خوانده،‌ نمازها باطل بوده و بايد قضا كند و همين طور اگر طواف انجام داده است. امّا روزه‌هاي او صحيح است.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) در صورتی که غسل واجب دیگر یا غسل مستحب معتبری بجا آورده نیازی به اعاده نیست. نمازها و روزه¬هایی که بدون هیچ غسل واجب یا مستحب معتبری بجا آورده باید تدریجاً قضا کند.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) اگر مثل غسل جنابت و مانند آن بوده است، نمازهايش را بايد قضا نمايد ولي روزه‌اش اشكال ندارد.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) چنانچه در اين مدت هيچ يك از غسل‌هاي واجب يا مستحبي معتبري را انجام نداده است، واجب است نمازهايي را كه بدون غسل خوانده، قضا نمايد و چنانچه جاهل مقصر بوده (يعني در جهل خود معذور نبوده مثلا در يادگيري مسئله كوتاهي كرده) بنابر احتياط واجب بايد روزه‌ها را قضا نمايد و اگر جاهل قاصر بوده (يعني در جهل خود معذور بوده) روزه‌هايش قضا ندارد. استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ نماز و روزه جاهل به کیفیت غسل   شخصی براساس آموخته های خود به این کیفيّت غسل کرده است که: ابتدا سر و گردن, بعد سمت راست سپس سمت چپ و پس از آن عورت و ناف را مثل سایر اعضا می شسته و مواظبت نمی کرده که عورت و ناف را یک بار با سمت راست و یک بار با سمت چپ بشوید: الف) آیا غسل او صحیح است؟ ب) حکم نماز و روزه‌هایی را که با اتکا به این غسل انجام داده, چیست؟   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. معمولاً در غسل ها، ناف و عورتين هم غسل داده می شود. به حدّ واجب آن ولو توجّه هم نداشته باشد، لذا اگر احتمال شسته شدن اينطوری بوده، آن غسل ها صحيح بوده و نماز و روزه ها هم درست بوده است.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) بسمه تعالي. شستن تمام عورت و ناف، يكبار با طرف راست و بار ديگر با طرف چپ، لازم نيست، بلكه شستن نصف آنها با هر طرف كفايت مي كند و نيز توجه به شسته شدن اين اعضاء به طور جداگانه لازم نيست، بلكه همين مقدار كه به نيّت غسل طرف راست بدن و سپس طرف چپ را شسته باشد و به اين اندام ها نيز آب رسيده باشد كافي است، هرچند در هنگام غسل توجّه به آنها نداشته باشد؛ و بر فرض يقين به شسته نشدن قسمتي از بدن، غسل صحيح نيست و نمازهايي كه با اين حال خوانده بايد اعاده شود ولي روزه ها صحيح است.   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. ترتيب بين راست و چپ واجب نيست گرچه بهتر است.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) صحیح است.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) چون رعایت ترتیب در بدن به نظر اینجانب مبنی بر احتیاط است می تواند با رعایت الاعلم فالاعلم به مجتهدی که این ترتیب را شرط نمی داند مراجعه کرده و غسلش را تصحیح کند   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) الف) اگر ناف و عورت او با سمت راست شسته نمي‌شده غسل او باطل است والاّ صحيح مي‌باشد. ب) روزه‌هاي او در هر حال صحيح است ولي اگر غسل باطل باشد نمازها باطل بوده و بايد قضا كنيد.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. در فرض سؤال، الف) غسل او باطل است. ب) نمازها و روزه هاي خود را بايد قضا نمايد.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) نمازها باطل است ولي نسبت به روزه‌ها اگر جهل به موضوع داشته و كوتاهي هم نكرده، صحيح است. و اگر در جهلش كوتاهي كرده، بنابر احتياط قضا دارد. استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ نماز و روزه ای که بدون طهارت انجام شده دخترانی که در کودکی بر اساس نادانی توسط پسران اغفال می شوند و با همدیگر جماع می کنند اگر نمی دانستند که این عمل موجب غسل جنابت بوده است و بدون غسل نماز و روزة شان را انجام می دادند, تکلیف نماز و روزة چند ساله شان چیست؟   امام خمینی (رحمة الله علیه) نماز و روزه‌اي كه بعد از تكليف در حال جنابت انجام داده، بايد قضا كند اما اگر جنابت را نمي‌دانسته، روزه‌ها قضا ندارد ولي نمازها را بايد قضا كند. استفتائات،ج1، ص 309، س19 و ص313، س31   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. نمازها بايد قضا شود و اولّين غسل واجبي كه انجام داده‌اند مثل غسل حيض كفايت از غسل جنابت مي‌كند و اگر جاهل مقصّر ملتفت به سؤال نبوده‌اند روزه‌ها كفّاره افطار عمدي ندارد و قضاي اصل روزه‌ها موافق احتياط است و همچنين پرداخت كفّاره تأخير.   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. در فرضي كه جماع محقق شده باشد نمازهايي را كه بدون غسل خوانده بايد قضا كند و روزه هايي را كه بدون غسل گرفته بنابر احتياط قضا نمايد.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) بسمه تعالي. نمازهائي را كه در حال جنابت خوانده‌اند بايد قضا نمايند ولي روزه‌هايي كه در حال جنابت بدون علم به اصل جنابت گرفته‌اند صحيح و مجزي است.   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) اگر از روي ندانستن (حكم) مسأله غسل نكرده قضاي روزه واجب است اما كفاره ندارد ولی نمازها قضا دارد. استفتائات، ص109، با استفاده از س361 عروةالوثقی، ج1، ص605، فی الخلل فی الصلاه، م1 و 5   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) نمازها را باید قضا کند و روزه ها صحیح است.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) باسمه تعالي. روزة ماه رمضان آنها صحيح است ولي نمازها و روزه هاي قضايي را كه بجا آورده اند بايد دوباره بجا آورند.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) اگر واقعاً به حكم مساله جاهل بوده و در تحقيق و سؤال كوتاهي نكرده روزه ها قضا ندارد ولي نمازهايي را كه بدون غسل خوانده، قضا كند پاسخ كوتاه به 300 پرسش از احكام، 1382، ص49، با استفاده از س138   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) باسمه تعالي. نمازهاي آنها باطل است و بايد قضا شود ولي روزه‌هاي آنها صحيح است.   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) اگر به اصل جنابت جهل داشته روزه‌ها صحيح است ولی نمازها قضا دارد. مجمع المسائل، ج1، ص268، با استفاده از س26 و ص287، س108   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) نمازها قضا دارد. توضیح المسائل، ص262، م1399 بايد قضاي روزه‌هاي خود را بگيرند ولي كفاره ندارد.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) نمازهايي را كه با حالت جنابت خوانده، قضا كند اما روزه‌ها صحيح است. استفتائات، ج2، ص26 و27، س69، ص77، س254   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) اگر يكي از غسل‌هاي واجب يا مستحبي كه در شرع وارد شده، انجام ندادند نمازها باطل است ولي روزه‌ها، اگر جاهل مقصر بوده بنابر احتياط واجب قضا دارد و اگر جاهل قاصر بوده، صحيح است. استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ ترک غسل واجب به علت ندانستن مسأله (ملاعبه در حال روزه)   اگر در ماه رمضان زن و مرد روزه دار بدن یکدیگر را لمس کرده و لذت ببرند (بدون دخول) الف) آیا زن در این حالت جنب شده و روزه اش باطل است یا این که باید همراه با لذت سستی هم باشد؟ ب) در صورتی که غسل واجب شده باشد و تا چند روز به علت ندانستن مسأله غسل را انجام نداده نماز و روزة او چه حکمی دارد؟   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) الف) صرف ملاعبه باعث جنابت نمي‌شود مگر اين‌که رطوبتي با شهوت و جستن بيرون آمده باشد. توضيح المسائل، ص71، م350 ب) نمازها را بايد قضا كند ولي روزه‌اش صحيح است اگر از روي جهل به موضوع و عدم تعمّد، (باشد) مگر همان روزه‌اي كه در بين آن خود را جُنب كرده است اختياراً.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) الف) صرف ملاعبه باعث جنابت نمي‌شود، مگر اينکه با نهايت لذت از زن رطوبتي خارج شود. با استفاده از استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات، ص8 ب) نمازها را بايد قضا كند ولي روزه‌هايي كه در حال جنابت بدون علم به اصل جنابت گرفته، صحيح و مجزي است. اجوبة الاستفتائات، ص42، با استفاده از س174 با استفاده از استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) الف) صرف لذت بردن، روزه را باطل نمي‌كند. ب) نمازها را قضا كند و اگر از روي جهل قصوري باشد، نيازي به قضاي روزه ندارد.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) الف) صرف ملاعبه باعث جنابت نمي‌شود، مگر اينکه با نهايت لذت از زن رطوبتي خارج شود. ب) نمازها را بايد قضا كند ولي روزه‌ها، اگر واقعا به حكم مسئله جاهل بوده و در تحقيق و سؤال كوتاهي نكرده، قضا ندارد. توضيح المسائل، ص71، با استفاده از م352 جامع‌الاحكام، ص40، با استفاده از س123 پاسخ كوتاه به 300 پرسش از احكام، ص49، س138   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) اگر در اوج شهوت از زن رطوبتي خارج شود جنب شده است والاّ جنب نشده است و اعمال وي صحيح بوده است. و اگر جنب شده باشد حكم مسأله قبل را دارد. (نمازها را بايد قضا كند ولي روزه هاي آنها صحيح است.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) الف) صرف ملاعبه باعث جنابت نمي‌شود، مگر اينکه با نهايت لذت از زن رطوبتي خارج شود. ب) اگر جنابت محقق شده، نمازها قضا دارد ولي اگر به خاطر جهل در مسئله بوده، روزه‌ها قضا ندارد و احتياط مستحب قضا دارد. توضيح المسائل، ص73، با استفاده از م361 و ص262، م1399 با استفاده از استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) الف) صرف ملاعبه باعث جنابت نمي‌شود، مگر اينکه با نهايت لذت از زن رطوبتي خارج شود و بدن سست گردد. ب) اگر جنابت محقق شده، قضاي نمازها واجب است ولي روزه‌ها صحيح است. توضيح المسائل، ص74، با استفاده از م347 با استفاده از استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات هزارو يك مسئله فقهي، ج2، ص26 و 27، س69 و ص77، س254   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) الف) صرف ملاعبه باعث جنابت نمي‌شود، مگر اينکه با نهايت لذت از زن رطوبتي خارج شود. با استفاده از استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات، ص8 ب) اگر انزال محقق شده، نمازها باطل است ولي نسبت به روزه‌ها اگر جهل به موضوع داشته و در جهل خود كوتاهي هم كرده، بنابر احتياط واجب قضا دارد و اگر كوتاهي نكرده، صحيح است. توضيح المسائل، ص253، با استفاده از م352 منهاج الصالحين، ج2، ص44، با استفاده از م169 استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ ترک غسل واجب به علت ندانستن حکم   دختر یا پسری مدتی بدون این که بداند استمنا حرام است و پس از آن باید غسل جنابت کرد، به این عمل ناپسند آلوده بوده است. پس از آگاهی و توبه به درگاه الهی، وظیفه اش نسبت به نمازها و روزه هایی که در آن مدت به جا آورده است، چیست؟   امام خمینی (رحمة الله علیه) اگر جهل به موضوع جنابت داشته‌اند روزه‌ها صحيح است ولي نمازها را بايد قضا كند ولي اگر جهل به حكم داشته‌اند روزه‌ها قضا دارد، امّا كفاره ندارد. استفتائات،ج1، ص308، با استفاده از س14 و ص309 و310، س19   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. بايد آن نمازها را قضا نمايد و همچنين روزه ها را با اداء كفّارة تأخير و اگر جاهل مقصّر باشد كفّارة افطار عمدي هم دارد و اگر در حال روزه اين كارها را كرده اند بنابر احتياط واجب كفّارة جمع واجب است البته غسل واجب ديگر مثل حيض كفايت از غسل جنابت مي كند.   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) نماز و روزه‌هايي كه بعد از غسل واجب يا مستحب انجام داده‌اند، صحيح است و قضا ندارد؛ امّا نماز و روزه‌هايي كه بعد از عمل استمناء و قبل از غسل واجب يا مستحب به جا آورده‌اند، بنابر احتياط واجب قضا كنند. صراط النجاة، ج7، ص109،س381 استفتائات، ج2، ص 48، س215 المسائل المنتخبه، ص20، م42   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) بسمه تعالي. بر فرض آنكه استمناء كرده و مني خارج شده و بدون غسل نماز و روزه بجاي آورده، نمازها باطل است، هرچند جاهل به حكم باشد ولي روزه ها چنانچه جاهل قاصر بوده و اصلاً نمي دانسته جنابت چيست، قضا ندارد.   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) اگر از روي ندانستن مسأله غسل نكرده قضاي روزه واجب است امّا كفاره ندارد. ولي نمازها قضا دارد. استفتائات، ص109، با استفاده از س 361 العروة‌الوثقي، ج1، ص605، (في الخلل في الصلاه)، م1 و 5   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) اگر در اين مدت هيچ غسل واجب ديگر يا مستحب معتبري به‌جا نياورده بايد نمازها را قضا کند ولي روزه‌ها صحيح است. توضيح المسائل جامع، ص149، م448 ملحقات منهاج الصالحین، ص25، س127   آیت الله صافی (دام ظله العالی) اگر واقعاً در زماني كه استمناء مي كرده به حكم مسأله جاهل بوده و در تحقيق و سؤال كوتاهي نكرده است، روزه ها قضا ندارد ولي بايد نمازهايي را كه بدون غسل خوانده قضا كند. پاسخ كوتاه به 300 پرسش از احكام، ص49، س138   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) نمازهايي را كه بعد از تحقق جنابت و بدون انجام غسل بجا آورده بايد قضا كند اما روزه هاي او صحيح است مگر اينكه در حال روزه استمنا كرده باشد.   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) اعاده‌ي نماز لازم است و روزه‌ها قضا و كفاره ندارد. مجمع المسائل، ج1، ص268 با استفاده از س26   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) نماز و روزه هایی را که یقین دارد پس از خروج منی و قبل از انجام هرگونه غسل واجب یا مستحب معتبری به جا آورده را تدریجاً قضا کند و نسبت به مقدار مشکوک وظیفه‌ای ندارد.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) نمازهايي كه با حالت جنابت خوانده‌اند، قضا كنند ولي روزه‌ها صحيح است. هزار و يك مسألۀ فقهي، ج2، ص26 و27، س69، ص77، س254   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) اگر یکی از غسل‌های واجب یا مستحب که در شرع وارد شده انجام ندادند، نمازها باطل است و قضا نماید و نسبت به روزه‌ها اگر در وسط روز استمنا مي‌كرده و جهل به حرمت و مفطريت داشته، قضا دارد. و اگر در وسط روز استمنا نمي‌كرده، در صورت جهل تقصيري به موضوع قضا دارد و اگر جهل قصوری داشته روزه‌ها صحیح است. استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ نماز و روزه جاهل به حکم   اگر مکلفی جاهل به احکام بوده (قاصر یا مقصر) و تا مدت ها به جای غسل و وضو، با تیمم اعمال عبادی خود را انجام داده باشد؛ لطفاً بفرمایید: حکم نماز و روزه هایی که در این مدت انجام داده چیست؟   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) قضای نماز و روزه واجب است و اگر جاهل مقصر بوده کفاره روزه نیز واجب است.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) بسمه تعالي. نمازها و روزه‌ها قضا دارند ولي با فرض جهل به عدم كفايت تيمم، ثبوت كفاره در مفروض سوال معلوم نيست اگر چه احوط است   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. فقط نمازها را بايد قضا كند و اگر از روي جهل قصوري باشد، نيازي به قضاي روزه ندارد. استفتائات موجود در واحد پاسخ به سؤالات   آیت الله صافی (دام ظله العالی) بسم الله الرحمن الرحيم. مكلف جاهل _ چه قاصر باشد چه مقصر _ در هر موردي كه وظيفه اش غسل يا وضو بوده و تيمم كرده بايد قضاي نمازها و روزه هايي را كه با تيمم انجام داده بجا آورد لكن اگر قاصر بوده، كفاره از جهت روزه بر گردنش نيست و اگر مقصر بوده كفاره هم دارد   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) باسمه تعالي. اين فرد مانند كسي است كه اعمال عبادي خود را بدون طهارت انجام داده است لذا نمازهاي خود را بايد با وضو و غسل صحيح اعاده و قضا كند. اما روزه هاي او صحيح است و قضا ندارد.   اطلاعات پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) باسمه تعالي. بايد تدريجاً اعمال خود را قضا كند ولي كفاره ندارد.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) در فرض سئوال، روزه ها قضا ندارد ولي نمازها را به مرور زمان قضا نمايد.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) نمازها باطل است ولي روزه ها، اگر جاهل مقصر بوده، بنابراحتياط واجب قضا دارد و اگر جاهل قاصر بوده، صحيح است. استفتاء شفاهي از دفتر معظم له   #   @fiqhe_karbordi