eitaa logo
فقه کاربردی
721 دنبال‌کننده
25 عکس
1 ویدیو
0 فایل
استفتائات مراجع ارتباط با ادمین کانال @najmossaqeb110
مشاهده در ایتا
دانلود
  ✅ كفاره‌ي روزه‌ي زن و فرزند در افطار عمدي و غيرعمدي كفاره‌ي روزه‌ي زن و فرزند در افطار عمدي و غير عمدّي بر عهده‌ي چه كسي است؟   امام خمینی (رحمة الله علیه) كفاره‌ي آنها بر عهده‌ي خودشان است. استفتائات،ج2، ص489 و 490، با استفاده از س18 و 14/ تحريرالوسيله، ج1، ص264، القول فیما یترتب علی الافطار، بااستفاده از م6   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بر عهده‌ي خود آن زن يا فرزند است.   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) كفاره‌ي روزه‌ي زن و فرزند بر عهده‌ي خودشان است. منهاج الصالحين، ج1، ص289، م1054   آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی) كفاره‌ي آنها بر عهده‌ي خودشان است. توضیح المسائل، ص385 و 387، با استفاده از م 1772 و 1786   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) به طور كلّي كفّارات جزو نفقه محسوب نمي‌باشد و بر عهده‌ي خود شخص است.   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) كفاره بر عهده خودشان است. منهاج الصالحين، ج2، ص317، م1054   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) كفاره‌ي آنها بر عهده‌ي خودشان است. احکام جوانان، ص185، با استفاده از م 345   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) بر خودشان است.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) به طور کلی کفاره زن بر عهده شوهر نیست مگر کفاره‌ای که به خاطر عذر از روزه بر زن واجب شده، که بنابر احتیاط شوهر باید مبلغ آن را به عهده بگیرد ولی در هر صورت ادای آن بر عهده زن است. کفاره فرزند بر عهده خودش است. احکام و استفتائات روزه، ص 155، س 277   آیت الله صافی (دام ظله العالی) بر عهده‌ي خود زن و فرزند است.   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)  بر عهده‌ي خود زن مي‌باشد. بر عهده‌ي خود شخص است و بر پدر و مادر او واجب نيست.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) برعهده خود آنهاست و هر زمان توانايي داشته باشند مي‌پردازند.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) كفاره آنان به عهده‌ي خودشان مي‌باشد، مگر در موارد خاصي نسبت به زن، که برای اطلاع به مسأله 1677، صفحه 324 توضیح المسائل مراجعه نمایید. (جماع در ماه مبارک رمضان)   # @fiqhe_karbordi
  ✅ نماز و روزه استیجاری توسط ممیز   نماز و روزه توسط ممیز در موارد ذیل چه حکمی دارد؟ الف) استیجاری ب) تبرعی   امام خمینی (رحمة الله علیه) الف) با علم به صحیح بودن اعمالش جایز است گرچه احتیاط مستحب این است که اجیر نشود. ب) جایز است. العروةالوثقی، ج1، ص586، فی صلاة الاستیجار، م11 تحریرالوسیله، ج1، ص240، صلاةالاستیجار، م 4   آیت الله اراکی (رحمة الله علیه) الف) با علم به صحیح بودن اعمالش جایز است گرچه احتیاط مستحب این است که اجیر نشود. ب) جایز است. العروةالوثقی، ج1، ص586، فی صلاة الاستیجار، م11   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) الف) در صورت صحیح بودن عبادات او و با اذن ولی‌اش صحیح است. ب) بنابر شرعیت عبادات او صحیح است. وسیلةالنجاة، ص261، عدم اعتبار العدالة فی الاجیر، م4 استفتائات، ج2، ص243، با استفاده از س 2416 مناسک حج و عمره، ص 67، احکام نیابت، با استفاده از م 193   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) الف) نمی‌تواند اجیر شود. ب) بنابر احتیاط واجب نمی‌شود. منهاج الصالحین، ج1، ص210، م 753 المسائل المنتخبه، ص167، صلاة الاستیجار، م 451 صراة النجاة، ج1، ص194، با استفاده از س 674   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی)  الف با علم به صحیح بودن اعمال صبی جایز است، گرچه احتیاط مستحب این است که اجیر نشود. ب) جایز است.   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) الف و ب) جایز نیست. العروةالوثقی، ج1، ص559، م1823، پاورقی 4   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) الف و ب) قول و فعل صبی اعتباری ندارد بنابراین نمی¬تواند نماز دیگران را بخواند.   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) الف و ب) بنابر احتیاط واجب جایز نیست. العروة‌الوثقی مع تعلیقه، ج2، ص 232، م 1823، پاورقی 738 منهاج الصالحین، ج1، ص252، م 753   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) الف و ب) اگر عمل را صحیح انجام می‌دهد جایز است. احکام و استفتائات روزه، ص177، س 325 استفتائات، ج1، ص490، س 2075   آیت الله صافی (دام ظله العالی) الف) بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ب) اگر صحیح انجام می‌دهد جایز است. جامع الاحکام، ج1، ص 93، س 290 هدایةالعباد، ج1، ص172، م1004   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) الف) بنابر احتیاط واجب جایز نیست. ب) اگر صحیح انجام می‌دهد جایز است. الاحکام الواضحه، ص200، م800 العروةالوثقی، ج1، ص 563، صلاة الاستیجار، م 1823، پاورقی 1 جامع المسائل، ج1، ص109، س380 و ص157، س 589  و ج 2، ص162، س400   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) الف و ب) اگر عمل را صحیح انجام می‌دهد جایز است. هدایةالعباد، ج1، ص204، م1004 العروةالوثقی، ج1، ص 586، صلاة الاستیجار، م11 مجمع المسائل، ج1، ص226، س 21   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) الف و ب) بنابر احتیاط واجب جایز نیست. عروةالوثقی، ج1، ص637، صلاة الاستیجار، م11، پاورقی 9   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) الف و ب) در هر دو صورت جائز است.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) الف) بنابر احتیاط واجب صحیح است.   ب) بنابر احتیاط واجب جایز نیست. منهاج الصالحین، ج2، ص229، م753، پاورقی 483 استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات   # @fiqhe_karbordi
  ✅ تصرف در لقطه (کمتر از درهم) در چه صورت می توان در لقطه‌ی نشانه‌دار (غیر حرم مکه) تصرف کرد؟   امام خمینی (رحمة الله علیه) اگر قیمتش كمتر از 12/6 نخود نقره سكه‌دار باشد و صاحب آن معلوم نباشد می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد و در این صورت اگر تلف شود نباید عوض آن را بدهد. تحریرالوسیلة، ج2، ص225، م6/ توضیح‌المسائل، ص376، م2565 و 2568   آیت الله اراکی (رحمة الله علیه) اگر قیمتش كمتر از درهم باشد و صاحب آن معلوم نباشد، می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد احتیاط واجب آن است كه هر وقت صاحبش پیدا شد، عوض آن را به او بدهد. توضیح‌المسائل، ص477، م2579/ المسائل‌الواضحة، ج2، ص121، م2579   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) اگر قیمت آن كمتر از یک درهم باشد و صاحب آن معلوم نباشد، می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد پس اگر صاحب آن پیدا شد و آن را مطالبه كرد. اگر مشقت ندارد بنابر احتیاط واجب باید عین مال را به او برگرداند. توضیح‌المسائل، ص408، م2057/ جامع المسائل، ج5، ص133   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) اگر قیمتش از یک درهم كمتر باشد و صاحبش معلوم نباشد می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش است بردارد و هر وقت صاحبش پیدا شد، در صورتی كه تلف نشده، خود مال را به او بدهد. توضیح‌المسائل، ص395، م2574/ منهاج‌الصالحین، ج2، ص170، م645   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) اگر شخصی مالی پیدا كند كه نشانه‌دار و قیمت آن از 12/6 نخود نقره سكه‌دار كمتر است چنانچه صاحبش مشخص نباشد می‌تواند به قصد این كه ملک خودش شود، بردارد و در آن تصرف كند.   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) اگر مالی پیدا كند كه قیمت آن از یک درهم كمتر است و اگر صاحب آن معلوم نباشد می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش است بردارد و واجب است هر وقت صاحبش پیدا شد، در صورتی كه عین آن موجود باشد به صاحبش برگرداند و اگر تلف شده، عوض آن را ضامن نیست. منهاج‌الصالحین، ج2، ص139، م645/ المسائل‌المنتخبة، ص324، م1137   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) اگر قیمت آن كمتر از یک درهم باشد احتیاط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد و هر وقت صاحبش پیدا شد، چنانچه به صدقه دادن راضی نشود، عوض آن را به او بدهد. توضیح‌المسائل، ص517، م2523/ منهاج‌الصالحین، ج2، ص216، م768   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) اگر قیمت آن كمتر از یک درهم (بنابر قول مشهور 12/6 نخود نقره سكه‌دار) باشد و صاحب آن معلوم نباشد می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش باشد، بردارد. توضیح‌المسائل، ص599، م2573   آیت الله صافی (دام ظله العالی) اگر قیمت آن از 12/6 نخود كمتر است و صاحبش معلوم نباشد، می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد و احتیاط واجب آن است كه هروقت صاحبش پیدا شد اگر عین مال باقی است  آن را به صاحبش رد كند و اگر عین از بین رفته، دادن عوض لازم نیست. توضیح المسائل، ص519، م2574 و 2577 / هدایةالعباد، ج2، ص377، م6   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) اگر كمتر از 12/6 نخود باشد و صاحب آن معلوم نباشد، می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد و احتیاط واجب آن است كه هروقت صاحبش پیدا شد اگر تلف نشده خود مال را و در صورتی كه تلف شده عوض آن را به او بدهد. توضیح‌المسائل، ص462، م2690/ الاحكام‌الواضحة، ص408، م1833   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) اگر قیمت آن از 12/6 كمتر باشد و صاحب آن معلوم نباشد می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد و احتیاط واجب آن است كه هر وقت صاحبش پیدا شد اگر عین باقی است آن را به صاحبش رد كند و اگر عین از بین رفته دادن عوض لازم نیست. توضیح‌المسائل، ص434 و 435، م2574 و 2577/ هدایةالعباد، ج2، ص291، م1006   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) اگر قیمت آن كمتر از یک درهم است و صاحب آن معلوم نباشد، می‌تواند بردارد و تملک كند و از آن استفاده نماید و در صورت تلف شدن لازم نیست عوض آن را بدهد. توضیح‌المسائل، ص429، م2194   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) اگر مالی پیدا كند كه كمتر از 12/6 نخود نقره سكه‌دار باشد و صاحبش معلوم نباشد، می‌تواند به قصد اینكه ملک خودش شود بردارد. و احتیاط واجب آن است كه اگر صاحبش پیدا شود در صورتی كه تلف نشده خود مال را و در صورتی كه تلف شده، عوض آن را بدهد. توضیح‌المسائل، ص385، م2560/ منتخب‌المسائل، ص348، م1138، ص349، م1140   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) اگر قیمت آن از یک درهم كمتر باشد و صاحب آن به هیچ وجه معلوم نباشد، می‌تواند برای خود بردارد و بنا بر احتیاط واجب هر وقت صاحبش پیدا شد در صورتی كه تلف نشده خود مال را، و در صورتی كه تلف شده عوض آن را به او بدهد. توضیح‌المسائل، ص499، م2629/ منهاج‌الصالحین، ج3، ص156، م645   # @fiqhe_karbordi
  ✅ تمكن بعد از عاجز شدن از پرداخت كفاره شخصي كه از پرداخت كفاره عاجز است و به جز استغفار هيچ گونه توانايي ندارد بعد از تمكّن، در موارد زیر وظيفه‌اش چيست؟ الف) کفاره افطار عمدی ب) کفاره افطار غیرعمدی (کفاره تأخیر)   امام خمینی (رحمة الله علیه) الف) بنابر احتياط واجب هر وقت تمكن پيدا كرد كفاره بدهد. ب) ـــــــــ تحرير الوسيله، ج1، ص265، م11   آیت الله اراکی (رحمة الله علیه) الف) بنابر احتياط واجب هر وقت تمكن پيدا كرد كفاره بدهد. ب) ـــــــــ توضيح المسائل، ص299، م1693 العروةالوثقی، ج2، ص 40، م19   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) الف) بنابر احتياط واجب هر وقت تمكّن پيدا كرد، كفاره بدهد. ب) ـــــــــ وسيلة النجاة، ج1، ص314، م1128   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) الف) بنابر احتياط واجب هر وقت تمكن پيدا كرد كفاره بدهد. ب) ـــــــــ المسائل المنتخبه، ص380، م1314 منهاج الصالحين، ج1، ص274، م1008 توضیح المسائل، ص 247، م 1669   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) الف) انجام كفاره لازم نيست گرچه احتياط مستحب است. اجوبةالاستفتائات، ص169، م812 ب) بعد از تمکّن لازم است کفاره را پرداخت نماید.   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) بنابر احتياط واجب هر وقت تمكن پيدا كرد كفّاره بدهد. منهاج الصالحين، 1410ه.ق، ج1، ص270، م1008/ توضیح المسائل، ص 285، م 1669   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) الف) بنابراحتياط واجب هر وقت تمكّن پيدا كرد كفاره بدهد. المسائل المنتخبه، ص475، م1340/ العروةالوثقي مع تعليقه، ج2، ص443، م19/ توضیح المسائل جامع، ص572، با استفاده از م2054 ب) بنابر احتیاط واجب، بعد از تمکّن بپردازد.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) الف) باید هر وقت بتواند كفاره بدهد و اگر مقداري پرداخته آن را تكميل كند. توضيح المسائل، ص335، م1669/ احکام واستفتائات روزه، ص142، بااستفاده از م236 و ص156، با استفاده از م282 ب) در فرض تمکن باید بپردازد.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) الف) هر وقت بتواند كفاره بدهد. هدايةالعباد، ج1، ص226، م1332 ب) بعد از تمکّن کفّاره را پرداخت نماید.   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) الف) بنابر احتياط واجب هر وقت بتواند كفاره بدهد. ب) ـــــــــ توضیح المسائل، ص277، م 1713/ الاحكام الواضحه، ص257، م1049/ العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص39، م19   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) الف) هر وقت بتواند كفاره بدهد. ب) ـــــــــ هدايةالعباد، ج1، ص266، م1333   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) الف) بعد از تمكن هم واجب نيست كفاره بدهد. العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص43، م19/ توضيح المسائل، ص263، م1402 ب) احتیاج به اعاده ندارد؛ هر چند احتیاط آن است که اعاده کند.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) الف) بنابر احتياط واجب هر وقت بتواند كفاره را بدهد ب) ـــــــــ توضیح المسائل، ص 321، م 1658/ التعليقات علي كتاب العروةالوثقي، ص187، م 19   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) الف) بنابر احتياط واجب هر وقت تمكّن پيدا كرد كفاره را بدهد. ب) کسی که فعلاً تمکّن ندارد هر وقت تمکّن داشت باید اداء نماید. منهاج الصالحين، ج2، ص289، م1008/ توضيح المسائل، ص291، م1668/ استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات   # @fiqhe_karbordi
  ✅ جهل به حکم لکه بینی های ادامه حیض تا قبل از ده روز و تکلیف روزه های بدون غسل خانمی پس از پایان هفت روز، غسل حیض را انجام می داده است و به خیال اینکه لکه بینی های بعدی که تا روز دهم ادامه داشته استحاضه است (در صورتی که مجموع لکه بینی ها از ده بیشتر نمی شود) بدون غسل روزه ماه رمضان را گرفته است. حال وظیفه این خانم نسبت به سه روز که لکه بینی داشته و نسبت به مابعد که از ده روز که لکه بینی اش قطع می شده ولی غسل انجام نداده، بیان نمایید. (با فرض اینکه در این مدت غسل جنابتی هم انجام نداده باشد)   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) در فرض سوال هر مقدار از روزه ماه رمضان را که یقین دارد در زمان حیض انجام داده باید قضا نماید و بقیه روزه های وی صحیح است.   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) روزه‌ها و نمازهایی که بدون غسل انجام داده قضا کند. استفتائات، ج1، ص126، س 388   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) روزه اش صحیح است.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) روزه هایی که با حالت بقاء بر حیض انجام داده و در طول روز حائض نبوده، اگر در ترک غسل معذور بوده صحیح است.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) در فرض سؤال قضاء روزه ها واجب نیست ولی قضاء نمازها بعد از پاک شدن از لکه بینی تا زمانی که غسل حیض و یا جنابتی انجام نداده لازم است.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) (اگر در آن مدت هیچ غسل واجب یا مستحبی انجام نداده) احتیاط واجب آن است که قضاء کند.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) اگر در یاد گرفتن مسئله کوتاهی کرده و نه غسل واجب و نه غسلهای مستحب مسأله 650 رساله را انجام نداده بنابراحتیاط واجب فقط قضاء دارد. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات   # @fiqhe_karbordi
#   ✅ فوریت ادای کفارة روزه آیا ادای کفّارة روزه وجوب فوری دارد؟ همه مراجع: انسان نبايد در بجا آوردن كفاره كوتاهي كند، ولي لازم نيست فوراً آن را انجام دهد.   @fiqhe_karbordi
  ✅ دیدن مانع در اعضاء غسل بعد از طلوع فجر در اقسام روزه اگر مکلف قبل از اذان صبح غسل جنابت کرده و بعد از اذان مانعی در بدن خود دید، حکم روزه او در موارد ذیل چیست؟ الف) روزه ماه رمضان            ب) روزه قضای رمضان ج) روزه مستحبی            د) روزه نذر معین و غیرمعین   امام خمینی (رحمة الله علیه) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. توضیح المسائل، ص215، م1620 و 1634/ تحریرالوسیله، ج1، ص218، فیما یجب الامساک عنه، با استفاده از الخامس   آیت الله اراکی (رحمة الله علیه) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) بنابر احتیاط واجب باطل است. توضیح المسائل، ص 293 و 295، با استفاده از م1655 و 1669/ العروةالوثقی، ج2، ص23،  الثامن   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) روزه نذر معین صحیح است. روزه نذر غیر معین باطل است. استفتائات، ج2، ص354، س2842/ وسیلةالنّجاة، ص 303، الخامس/ توضیح المسائل، ص 257 و258، م 1306 و1317   آیت الله تبریزی (رحمة الله علیه) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. منهاج الصالحین، ج1، ص269، با استفاده از السّابع، م985/ توضیح المسائل، ص 241، با استفاده از م1629/ استفتائات، ج2، ص 132، با استفاده از س 617   آیت الله جوادی آملی (دام ظله العالی) الف و ج و د) صحیح است. ب) ــــــــــــــــــــ توضیح المسائل، ص376، با استفاده از م 1722 و 1723 و ص 375، با استفاده از م 1717   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. العروةالوثقی، ج2، ص21،  الثامن/ منهاج الصالحین، ج1، ص265، م985/ توضیح المسائل، ص 278 و280، م1629، 1643 و1645   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) الف و ج و د) صحیح است. ب) ـــــــــــــــــــ توضیح المسائل، ص318، با استفاده از م 1287 و 1288/ و ص 320، با استفاده از م 1300   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) الف، ب، ج، د) روزه صحیح است. منهاج الصالحین، ج1، م993/ توضیح المسائل جامع، ص555، م1992 و با استفاده از م 1993 و 1994    آیت الله شبیری (دام ظله العالی) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. توضیح المسائل، ص328، م1629 و 1644/ احکام و استفتائات روزه، ص91، س122   آیت الله صافی (دام ظله العالی) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. توضیح المسائل، ص328 و330، م1629 و با استفاده از م 1643، 1644و1645/ احکام و استفتائات روزه، ص 91 و93، س122و با استفاده از س 129   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. توضیح المسائل، ص313، م1687/ العروة الوثقی، ج2، ص22، الثامن   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. توضیح المسائل، ص227، م1629/ العروةالوثقی، ج2، الثامن/ هدایةالعباد، ج1، ص257، م1283   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) الف) صحیح است. ب) بنابر احتیاط واجب باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. العروةالوثقی، ج2، ص25، م48، الثامن/ توضیح المسائل، ص258، م1371 و با استفاده از م 1372   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) الف) صحیح است. ب) باطل است مگر این که وقت قضاء تنگ باشد در این صورت بنابر احتیاط واجب آن روز را روزه بگیرد و بعد از ماه رمضان قضاء کند. ج) صحیح است. د) صحیح است. توضیح المسائل، ص315، با استفاده از م1617/ تعلیقات علی کتاب العروةالوثقی، ص184، با استفاده از الثامن   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) الف) صحیح است. ب) باطل است. ج) صحیح است. د) صحیح است. توضیح المسائل، ص492، با استفاده از م1628/ منهاج الصالحین، ج2، ص295، م985 و با استفاده از السّابع   # @fiqhe_karbordi
  ✅ دادن مجهول المالک به عنوان رد مظالم به فقیر اگر مال مجهول المالک را به عنوان رد مظالم به فقیر بدهیم آیا رد دین می‌شود؟   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) بله دادن آن به فقیر كفایت می‌كند.     ✅ استفاده نیازمندان از اموال مجهول المالک استفاده از اموال مجهول المالک (خوراکی، پوشاک، حیوانات) در مواقع ضروری برای افراد نیازمند چه حکمی دارد؟   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) به طور کلی در مجهول المالک اگر شخص از پیداکردن صاحبان آن‌ها مأیوس باشد، باید از طرف آن‌ها به فقیر صدقه بدهد؛ و احتیاط مستحب آن است برای این کار از حاکم شرع اجازه بگیرد.   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) اجناس را به فقیر بدهند و سایرین مهمان شخص فقیر باشند.     ✅ اشیاء مجهول المالک در خانه در خانه خود، شانه و... پیدا شده كه معلوم نیست صاحبش كیست؟ یا در میان كتب خود كتابی مشاهده می‌كنیم كه نمی‌دانیم آیا متعلق به خودمان است یا متعلق به غیر، وظیفه چیست؟ آیا دادن رد مظالم، به ازای آن صحیح است؟   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) اگر احتمال می‌دهید مال خودتان باشد، در حكم، مال شماست.     ✅ تصرف در مکان‌های مجهول المالک اسكان و تصرف و نماز در منازل و مغازه‌های مردم كه صاحبان آن‌ها معلوم نیست چه حكمی دارد؟   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) تصرف در مال غیر بدون اذن او جایز نیست و مجرد معلوم نبودن صاحب آن، مجوز تصرف نمی باشد.   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) برای افرادی كه جهت امداد به منطقه می‌روند بمقدار رفع نیاز مانعی ندارد.     ✅ اسکان و نماز در مکان‌های مجهول المالک اسكان و تصرف و نماز در منازل و مغازه‌های مردم كه صاحبان آن‌ها معلوم نیست چه حكمی دارد؟   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) تصرف در مال غیر بدون اذن او جایز نیست و مجرد معلوم نبودن صاحب آن مجوز تصرف نمی‌باشد. استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) برای افرادی كه جهت امداد به منطقه می‌روند بمقدار رفع نیاز مانعی ندارد.   # @fiqhe_karbordi
ختنه کردن فرزندان ⚡️سوال :آیا ختنه کردن واجب است؟ آیا والدین در این زمینه تکلیفی دارند؟ حضرت آیت الله العظمی سیستانی (مد ظله العالی): واجب نیست، ولی احتیاط مستحب است که قبل از بلوغ، ولیّ کودک، او را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی (مد ظله العالی): ختنه کردن بچه در روز هفتم توسط ولیّ مستحب است، اما چنانچه ولی کودک می‌‏داند اگر بچه‏اش را ختنه نکند، پس از بلوغ به هر دلیلی ختنه نمی‌شود، بر وی واجب است او را ختنه کند و اگر ختنه نکرد بر شخص واجب است بعد از بلوغ خود را ختنه کند. حضرت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی (مد ظله العالی): بر والدین واجب نیست، هر چند مطابق احتیاط  بوده و بلکه در روز هفتم مستحب است. حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی (مد ظله العالی): از باب امر به معروف و نهی از منکر وظیفه دارند این کار را انجام دهند. حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی(مد ظله العالی): ختنه در حالت صباوت و قبل از بلوغ بر والدین مستحب است، ولی بعد از بلوغ بر شخص واجب می‌شود. # @fiqhe_karbordi
  ✅ علم به عدم شستن قسمتی از یک عضو بعد از اتمام آن   اگر در وضو بعد شستن کامل یک عضو به قسمتی از آن آب نرسیده باشد وظیفه چیست ؟ آیا شستن همان قسمت کافی است یا باید ادامه آن را تا پایین عضو بشوید؟   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) رعایت ترتیب از بالا به پایین نیز لازم است.   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) همان نقطه را بشوید کافی است.   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. قسمتهاي زيرين آن را هم بايد بشويد.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) همان قسمت‌ را به صورت طولی تا پایین دست بشوید کافی است.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) چنانچه موالات باقی باشد همان قسمت را از بالا به پایین بشوید اگر چه بعید نیست شستن همان مقدار به قصد وضو کافی است.   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) شستن همان قسمت کافی است.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) اگر موالات بهم نخورده است و اعضا خشک نشده است بشوید و بعد ادامه دهد کافی است.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) باید قسمت‌هاي زیر آن را تا سر انگشتان بشوید. استفتاء موجود در اداره پاسخ به سؤالات   #   @fiqhe_karbordi
  ✅ ملاک تحقق عادت از جهت زمان الف) آيا براي تحقق عادت وقتيه و عدديه تساوي دو حيض از جهت زماني معتبر مي باشد؟ به طور مثال روز اول ماه ساعت هشت صبح حیض شود و ساعت هشت صبح روز هشتم ماه پاک شود و ماه دوم نیز مانند ماه قبل خون ببیند. ب) تفاوت كم از حيث زماني، چند دقيقه يا چند ساعت باشد به تحقق عادت (وقتيه يا وقتيه و عدديه) ضرر نمي زند؟   امام خمینی (رحمة الله علیه) الف و ب)در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است و اما تفاوت کم مضر نیست. العروةالوثقی، ج1، ص228، م14   آیت الله اراکی (رحمة الله علیه) الف و ب) در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است اما تفاوت کم مضر نیست. العروةالوثقی، ج1، ص228، م14   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) الف و ب) گرچه براي تحقّق عادت وقتيّه و عددّيه تساوي دو حيض از نظر عدد و وقت معتبر است ولي تفاوت كم همچون يكي دو ساعت مضرّ به آن نمي باشد.   آیت الله خویی (رحمة الله علیه) الف و ب) در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است؛ اما تفاوت کم مضر نیست. العروةالوثقی مع تعلیقه، ج1، ص216، م14   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) الف و ب) اگر در یک ماه صبح حیض شود و ماه دیگر همان روز بعد از ظهر حیض شود، صاحب عادت وقتیه محسوب می‌شود. استفتائات، ج1، ص 62، س 172   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی)  الف) برای استقرار عادت عددیه یک سوم یا یک چهارم روز تفاوت باشد، ضرر می زند. مگر آن که در عرف بانوان با وجود این مقدارِ زیادی، باز هم دو حیض مثل هم شمرده شود. برای استقرار عادت وقتیه به اندازه یک سوم یا یک چهارم روز یا کمتر تفاوت باشد، به طوری که این مقدار تفاوت در عرف بانوان معمول است، ضرر نمی زند و بیشتر از این مقدار ضرر می زند. توضیح المسائل جامع، ج 1، ص168، م 517 و 519 ب) معيار عرف است.   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) الف و ب) همین که در وقتیه شروع عادت و در وقتیه و عددیه شروع و پایان عادت در روز معینی باشد ـ ولو در ساعات متفاوت ـ این عادت محقق می شود.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) الف) بلی جهت تحقق عادت وقتیه تساوی عرفیه معتبر است. ب) ولی تفاوت چند دقیقه یا چند ساعت مضر برای تحقق نیست.   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) الف و ب) تساوي بين دو زمان خونريزي بايد به نحوي باشد كه عرف با كمي مسامحه آنها را مساوي بداند و ظاهراً اختلاف يكي دو ساعت حتي سه ساعت هم مضر نيست ولي بيش از اين مقدار اختلاف مضر است.   آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) الف و ب) در استقرار عادت وقتیه تفاوت یک سوم یا یک چهارم روز مضر است اما تفاوت کم به گونه ای که از نظر عرف تفاوت محسوب نمی شود، مضر نیست. العروةالوثقی، ج1، ص228، م14، پاورقی 3   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) الف و ب) تساوی لازم است اما چند ساعت تفاوت اشكال ندارد. با استفاده از استفتائات موجود در اداره پاسخ به سؤالات   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) الف) برای استقرار عادت تساوی دو حیض لازم است ولی تفاوت کم مضر نیست. التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص 65، م 14 ب) بستگي به نظر عرف دارد و تا حدود بيست دقيقه مضرّ نيست.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) الف) تساوی دو حیض لازم است. ب) ده دقیقه تا نیم ساعت اشکال ندارد. استفتاء شفاهی از دفتر معظم له # @fiqhe_karbordi
    ✅ استقرار عادت وقتیه با پاکی یکسان   زنی که پاکی بین دو حیض او عدد منظمی باشد مثلاً هر بیست روز پاکی، مجدداً خون حیض می بیند، آیا این زن دارای عادت وقتیه می باشد؟   آیت الله بهجت (رحمة الله علیه) بسمه تعالي. اگر عادت او ده روز باشد صاحب عادت وقتيه و عدديه است و اگر كمتر از ده روز و عدد معيّن باشد، صاحب عادت عدديه است.   آیت الله خامنه ای (دام ظله العالی) صاحب عادت وقتیه محسوب می شود.   آیت الله سبحانی (دام ظله العالی) اگر تعداد روزهای خون دیدن و همچنین روزهای پاکی یکسان باشد مثلاً 5 روز خون می‌بیند و 15 روز پاک است و به همین ترتیب مجدداً پس از 5 روز خون دیدن 15 روز پاک است، صاحب عادت وقتیه محسوب می‌شود. استفتائات، ج1، ص 64، س 180   آیت الله سیستانی (دام ظله العالی) اگر جمع روزهای حیض و پاکی ثابت باشد به طوری که بعد از هر 28 روز حتما خون دیدن شروع می شود عادت وقتیه محسوب می شود و اگر جمع روزهای حیض و پاکی ثابت نیست فقط تعداد روزهای پاکی ثابت باشد عادت وقتیه محسوب نمی شود. لازم به ذکر است در صورتی که جمع خون و پاکی عددی نزدیک به 30 باشد، صاحب عادت وقتیه می‌شود، اما اگر جمع خون و پاکی به مقدار قابل توجهی کمتر یا بیشتر از 30 روز باشد با دو بار خون دیدن به این کیفیت صاحب عادت وقتیه نمی‌شود، مگر اینکه این کیفیت زیاد تکرار شود. توضیح المسائل جامع، ج1، ص 169، م 521   آیت الله شبیری (دام ظله العالی) بله.   آیت الله صافی (دام ظله العالی) بسمه تعالي. در فرض سؤال خانم مذكوره داراي عادت وقتيه است.   آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) خير اين زن داراي عادت وقتيه محسوب نمي شود مگر آنكه بيست روز، زمان معيني باشد از حيث شروع و ختم. (یعنی اگر هم روزهای پاکی و هم روزهای خون دیدن در هر دو ماه مساوی باشد زن صاحب عادت وقتیه – عددیه محسوب می‌شود و اگر فقط پاکی‌ها یکسان است مضطربه است). استفتاء شفاهی از دفتر معظم‌له   آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) داراي عادت وقتيه است.   آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) بسمه تعالي.خير، عادت به حساب نمي آيد.   آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) تنها در صورتی که مجموع پاکی و خون او 30 روز شود، دارای عادت وقتیه است، یعنی 20 روز پاکی و 10 روز خون. استفتاء شفاهی از دفتر معظم له   # @fiqhe_karbordi