«آمریکا دیگر قدرت برتر غرب آسیا نیست. این جایگاه اکنون در اختیار ایران است»
یادداشت سایمون تیسدال، تحلیلگر ارشد روزنامه گاردین، در شمارهای امروز هفتهنامه آبزرور
🔻دشمن ما اعتراف می کند که ایران قدرت اول منطقه است بعد عده ای خود تحقیر بدنبال سازش با دشمن هستند
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟢 چرا صهیونیست ها نمیخوان اسلام در جهان منتشر بشه؟
پاسخ یک بانوی غربی رو بشنوید
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
✅ تحلیلگر سیاسی فلسطین: اهداف اسرائیل در غزه محقق نشد/ حماس قویتر از گذشته شده است
✏️ عدنان صباح
🔸 پس از گذشت 100 روز از جنگ و جنایت علیه ملت فلسطین در نوار غزه و کرانه باختری و ماهها ویرانی، کشتار با انواع اسلحه و حمایت جهانی، امروز دنیا شاهد معجزهای به مراتب بزرگتر از حمله هفتم اکتبر است، معجزه پایداری و مقاومت مردم غزه پس از 100 روز آن هم در یک جنگ به تمام معنا.
🔸 رژیم صهیونیستی وارد جنگ شد و اهدافی را برای خود تعیین کرده بود، از جمله نابودی حماس و توان نظامی آن و زمانی که فهمید قادر به تحقق این هدف نیست، مجبور شد با آن کنار بیاید.
🔸حماس که قصد نابودی آن را داشتند، امروز قدرتمندتر از آن چیزی شده که دشمن صهیونیستی و دیگران گمان آن را میکردند، حماس به یک بازیگر منطقهای مهم در عرصه سیاسی و بینالمللی تبدیل شده است.
🔸 دومین هدفی که رژیم صهیونیستی در این جنگ وحشیانه به دنبال آن بود، نابودی گردانهای قسام و تضعیف آن بود و امروز دنیا سراسر شاهد است که هر روز و هر لحظه چه بر سر ارتش صهیونیستی در غزه میآید.
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ببینید| اونجلیستهای آمریکایی بزرگترین سرمایه رژیم صهیونیستی هستند
🔻#اونجلیست های آمریکایی نگاهی ایدئولوژیک به یهودیها دارند و این نگاه ایمانی به اسرائیل باعث ایجاد حمایتی گسترده در آمریکا از صهیونیستها شده است.
#طوفان_الاقصی
#امیر_علی_ابوالفتح
✍🏻اونجلیکا فرقه مسیحیت تبشیری که به مسیحیت انجیلی نیز معروف هستند و از شاخه پروتستانتیسم هستند این گروه مسیحی معتقدن برای ظهور مسیح یهودیان باید به سرزمین مقدس مهاجرت کنند و حضور بیشتر یهویان در آنجا به تعجیل در ظهور کمک می کند اونجیلست ها چنگ بین اعراب و یهود را یک اتفاق حتمی و گذرا و مقدمه ای برای ظهور مسیح می دانند لذا با پیشنهاد های صلح مخالف اند و با این اعتقاد ایمانی به بهترین حامی رژیم صهیونیستی تبدیل شده اند چیز که ما به عنوان صهیونیسم مسیحی می شناسیم.
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
🔰 سلسله نشست های علمی دبیرخانه گنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری و با همکاری موسسه سراج منیر توحید(دارالاعلام سابق) برگزار می کند
📢 موضوع نشست: تحلیل موضع جهان عرب در مسئله فلسطین
🎤 با حضور: علامه سید سلمان ندوی
ریس دانشگاه امام احمد بن عفان شهید هند
👤 دبیر علمی نشست:
حجت الاسلام و المسلمین حیاتی مقدم
🕌 مکان: جمکران، مجتمع دارالولایه، ساختمان امین
📅 زمان: دوشنبه 25 دی ماه 1402 - ساعت 15
موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
🔰 سلسله نشست های علمی دبیرخانه گنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری و با همکاری موسسه سرا
برنامه ویژه ایست عزیزانی که مقدور هست حتما تشریف بیاورند
🔰یهود در قرآن
أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ
آيا مردم را به نيكى [و ايمان به پيامبرى كه صفات او در تورات آمده] دعوت مىكنيد، امّا خودتان را فراموش مىنماييد؛ با اينكه شما كتاب آسمانى [تورات] را مىخوانيد؟! آيا نمىانديشيد؟!
بقره/44
🔹تفاسیر
1️⃣أ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ و ذلك أن اليهود قالوا لبعض أصحاب النبي- صلى اللّه عليه و سلم-: إن محمدا حق فاتبعوه ترشدوا، فقال اللّه- عز و جل- لليهود أ تأمرون الناس بالبر يعنى أصحاب محمد وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ يقول و تتركون أنفسكم فلا تتبعوه وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ يعنى التوراة فيها بيان أمر محمد و نعته أَ فَلا تَعْقِلُونَ أنتم فتتبعونه
(تفسير مقاتل بن سليمان، ج1، ص: 103)
2️⃣قالَ:
يَا مَعَاشِرَ الْيَهُودِ أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ بِالصَّدَقَاتِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَاتِ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ أَ فَلَا تَعْقِلُونَ «2» مَا بِهِ تَأْمُرُونَ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ: التَّوْرَاةَ الْآمِرَةَ بِالْخَيْرَاتِ النَّاهِيَةَ عَنِ الْمُنْكَرَاتِ، المُخْبِرَةَ عَنْ عِقَابِ الْمُتَمَرِّدِينَ، وَ عَنْ عَظِيمِ الشَّرَفِ- الَّذِي يَتَطَوَّلُ اللَّهُ بِهِ عَلَى الطَّائِعِينَ الْمُجْتَهِدِينَ.
أَ فَلا تَعْقِلُونَ مَا عَلَيْكُمْ مِنْ عِقَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- فِي أَمْرِكُمْ بِمَا بِهِ لَا تَأْخُذُونَ، وَ فِي نَهْيِكُمْ عَمَّا أَنْتُمْ فِيهِ مُنْهَمِكُونَ.
وَ كَانَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مِنْ رُؤَسَاءِ الْيَهُودِ وَ عُلَمَائِهِمْ- احْتَجَنُوا أَمْوَالَ الصَّدَقَاتِ وَ الْمَبَرَّاتِ، فَأَكَلُوهَا وَ اقْتَطَعُوهَا، ثُمَّ حَضَرُوا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ قَدْ حَشَرُوا عَلَيْهِ عَوَامَّهُمْ يَقُولُونَ: إِنَّ مُحَمَّداً ص تَعَدَّى طَوْرَهُ، وَ ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ.
( التفسير المنسوب إلى الإمام الحسن بن علي العسكري عليهم السلام، ص: 234)
3️⃣عبد الرزّاق، قال: حدّثنا معمر، عن قتادة، في قوله تعالى: أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ: [الآية: 44]، قال: كان بنو إسرائيل يأمرون الناس بطاعة اللّه، و بتقواه، و بالبر، و هم مخالفون ذلك، فعيّرهم اللّه به
( تفسير القرآن العزيز المسمى تفسير عبدالرزاق، ج1، ص: 67)
4️⃣أ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ ... (آيه 44). كلبى با اسناد از ابن عباس روايت مىكند كه اين آيه درباره يهود مدينه نازل شد به اين شرح كه يك يهودى به داماد و خويشاوندانش و به بعضى يهوديان كه خويشاوندى رضاعى با مسلمين داشتند توصيه مىنمود كه بر دين محمد باشيد و از او اطاعت كنيد كه بر حق است. و او از جمله كسانى بود كه مردم را به چيزى فرا مىخوانند و خود عمل نمىكنند.
(اسباب النزول واحدى (ترجمه ذكاوتى)، ص: 19)
5️⃣ الآية: خطاب لعلماء اليهود كانوا يقولون- لأقربائهم من المسلمين-: اثبتوا على ما أنتم عليه- و لا يؤمنون
و «الألف» للاستفهام، و معناه التّوبيخ. و المراد ب «البرّ»: الإيمان بمحمد- صلّى اللّه عليه و سلّم-، و «النّسيان»- هاهنا- بمعنى: التّرك؛ و منه قوله تعالى: نَسُوا اللَّهَ فَنَسِيَهُمْ
وبّخهم اللّه تعالى على ما كانوا يفعلون من أمر النّاس بالإيمان، و ترك أنفسهم عن ذلك.
و قوله تعالى: وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أى: تقرءون التّوراة، و فيها صفة محمد- صلّى اللّه عليه و سلّم- أَ فَلا تَعْقِلُونَ؟ أنّه حق فتتّبعونه.
و أصل «التّلاوة» من قولهم: تلاه يتلوه؛ إذا تبعه. و «التّلاوة»: اتباع الحروف بالقراءة. و يقال: عقل الرّجل يعقل عقلا؛ إذا كان عاقلا.
و «عقل الإنسان»: هو تمييزه الذى به فارق جميع الحيوان سمّى عقلا؛ لأنّه يعقله، أى: يمنعه عن التّورّط فى الهلكة، كما يمنع العقال البعير عن ركوب رأسه
( الوسيط في تفسير القرآن المجيد، ج1، ص: 95)
6️⃣أ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ، أي: بالطاعة، نزلت في علماء اليهود و ذلك أن الرجل منهم كان يقول لقريبه و حليفه من المسلمين إذا سأله عن أمر محمد صلّى اللّه عليه و سلّم: اثبت على دينه فإن أمره حق، و قوله صدق، و قيل: هو خطاب لأحبارهم حيث أمروا أتباعهم بالتمسك بالتوراة، ثم خالفوا و غيّروا نعت محمد صلّى اللّه عليه و سلّم، وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ، أي: تتركون أنفسكم فلا تتبعونه، وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ: تقرءون التوراة فيها نعته و صفته، أَ فَلا تَعْقِلُونَ: أنه حق فتتبعونه ، و العقل مأخوذ من عقال الدابة، و هو ما يشد به ركبة البعير فيمنعه عن الشرود، فكذلك العقل يمنع صاحبه من الكفر و الجحود، [و المخالفة لما علمه الحق](تفسير البغوى، ج1، ص: 110)
7️⃣أ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ
أخرج الواحدي، و الثعلبي من طريق الكلبي عن أبي صالح عن ابن عباس قال: «نزلت هذه الآية في يهود المدينة، كان الرجل يقول لصهره، و لذوي قرابته، و لمن بينهم، و بينه رضاع من المسلمين: أثبت على الدين الذي أنت عليه، و ما يأمرك به هذا الرجل، فإن أمره حق، و كانوا يأمرون الناس بذلك، و لا يفعلونه».( أسباب النزول القرآني، ص: 94)
8️⃣«أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ»
فهو موجه إلى الأحبار و الكبار، لا إلى السواد، لأن هؤلاء تابعون، و العلماء متبعون، و هم الذين يكتمون الحق على معرفة منه، و يعظون و لا يتعظون.
( التفسير الكاشف، ج1، ص: 96)
9️⃣ «أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ». خطاب لعلماء اليهود. و كانوا يقولون لأقربائهم من المسلمين: اثبتوا أنّهم على الإيمان، و هم لا يؤمنون. و الاستفهام معناه التوبيخ.
«أَ فَلا تَعْقِلُونَ». أي بقبح فعلكم فيصدّكم عنه
(عقود المرجان في تفسير القرآن، ج1، ص: 66)
0️⃣1️⃣ قَالَ الْإِمَامُ الْعَسْكَرِيُّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): «قَالَ عَزَّ وَ جَلَّ لِقَوْمٍ مِنْ مَرَدَةِ الْيَهُودِ وَ مُنَافِقِيهِمُ الْمُحْتَجِبِينَ «1» لِأَمْوَالِ الْفُقَرَاءِ، الْمُسْتَأْكِلِينَ «2» لِلْأَغْنِيَاءِ، الَّذِينَ يَأْمُرُونَ بِالْخَيْرِ وَ يَتْرُكُونَهُ، وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الشَّرِّ وَ يَرْتَكِبُونَهُ، قَالَ: يَا مَعَاشِرَ الْيَهُودِ، أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ بِالْبِرِّ بِالصَّدَقَاتِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَاتِ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ مَا بِهِ تَأْمُرُونَ وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ التَّوْرَاةَ الْآمِرَةَ بِالْخَيْرَاتِ وَ النَّاهِيَةَ عَنِ الْمُنْكَرَاتِ، المُخْبِرَةَ عَنْ عِقَابِ الْمُتَمَرِّدِينَ، وَ [عَنْ] عَظِيمِ الشَّرَفِ الَّذِي يَتَطَوَّلُ اللَّهُ بِهِ عَلَى الطَّائِعِينَ الْمُجْتَهِدِينَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ مَا عَلَيْكُمْ مِنْ عِقَابِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي أَمْرِكُمْ بِمَا بِهِ لَا تَأْخُذُونَ، وَ فِي نَهْيِكُمْ عَمَّا أَنْتُمْ فِيهِ مُنْهَمِكُونَ.
وَ كَانَ هَؤُلَاءِ قَوْمٌ مِنْ رُؤَسَاءِ الْيَهُودِ وَ عُلَمَائِهِمْ احْتَجَبُوا «3» أَمْوَالَ الصَّدَقَاتِ وَ الْمَبَرَّاتِ فَأَكَلُوهَا وَ اقْتَطَعُوهَا، ثُمَّ حَضَرُوا رَسُولَ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ)، وَ قَدْ حَشَرُوا «4» عَلَيْهِ عَوَامَّهُمْ، يَقُولُونَ: إِنَّ مُحَمَّداً تَعَدَّى طَوْرَهُ، وَ ادَّعَى مَا لَيْسَ لَهُ.
فَجَاءُوا بِأَجْمَعِهِمْ إِلَى حَضْرَتِهِ، وَ قَدِ اعْتَقَدَ عَامَّتُهُمْ أَنْ يَقَعُوا بِرَسُولِ اللَّهِ فَيَقْتُلُوهُ، وَ لَوْ أَنَّهُ فِي جَمَاهِيرِ أَصْحَابِهِ، لَا يُبَالُونَ بِمَا آتَاهُمْ بِهِ الدَّهْرُ، فَلَمَّا حَضَرُوهُ وَ كَثُرُوا وَ كَانُوا بَيْنَ يَدَيْهِ، قَالَ لَهُمْ رُؤَسَاؤُهُمْ- وَ قَدْ وَاطَئُوا عَوَامَّهُمْ عَلَى أَنَّهُمْ إِذَا أَفْحَمُوا مُحَمَّداً وَضَعُوا عَلَيْهِ سُيُوفَهُمْ، فَقَالَ رُؤَسَاؤُهُمْ-: يَا مُحَمَّدُ، جِئْتَ تَزْعُمُ أَنَّكَ رَسُولُ رَبِّ الْعَالَمِينَ نَظِيرُ مُوسَى وَ سَائِرِ الْأَنْبِيَاءِ الْمُتَقَدِّمِينَ؟
فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ (صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ): أَمَّا قَوْلِي: إِنِّي رَسُولُ اللَّهِ فَنَعَمْ، وَ أَمَّا أَنْ أَقُولَ: إِنِّي أَنَا نَظِيرُ مُوسَى وَ سَائِرِ الْأَنْبِيَاءِ، فَمَا أَقُولُ هَذَا، وَ مَا كُنْتُ لِأُصَغِّرَ مَا عَظَّمَهُ اللَّهُ تَعَالَى مِنْ قَدْرِي، بَلْ قَالَ رَبِّي: يَا مُحَمَّدُ، إِنَّ فَضْلَكَ عَلَى جَمِيعِ الْأَنْبِيَاءِ وَ الْمُرْسَلِينَ وَ الْمَلَائِكَةِ الْمُقَرَّبِينَ كَفَضْلِي- وَ أَنَا رَبُّ الْعِزَّةِ- عَلَى سَائِرِ الْخَلْقِ أَجْمَعِينَ؛ وَ كَذَلِكَ مَا قَالَ اللَّهُ تَعَالَى لِمُوسَى لَمَّا ظَنَّ أَنَّهُ قَدْ فَضَّلَهُ عَلَى جَمِيعِ الْعَالَمِينَ. فَغَلُظَ ذَلِكَ عَلَى الْيَهُودِ، وَ هَمُّوا بِقَتْلِهِ، فَذَهَبُوا يَسُلُّونَ سُيُوفَهُمْ فَمَا مِنْهُمْ أَحَدٌ إِلَّا وَجَدَ يَدَيْهِ إِلَى خَلْفِهِ كَالْمَكْتُوفِ، يَابِساً لَا يَقْدِرُ أَنْ يُحَرِّكَهُمَا وَ تَحَيَّرُوا.
( البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص: 205)
1️⃣1️⃣أَ تَأْمُرُونَ النَّاسَ ...- شما اى دانشمندان يهود كه به نزديكان مسلمان خود
سفارش ميكنيد در دين خود (اسلام) پايدار و ثابت بمانند آيا خودتان را فراموش كردهايد؟ و چرا خود اسلام نمىآوريد؟
بنا بر اين در اين آيات مقصود از كلمه «برّ» (خوبى) ايمان بمحمّد صلى اللَّه عليه و آله و سلم است.
خداوند در اين سؤال آنان را بر ترك اسلام يعنى آئينى كه ميدانند حق است و ديگران را نيز بآن ترغيب ميكنند توبيخ و سرزنش كرده است.
ابو مسلم ميگويد: همين علماء يهود بودند كه پيش از بعثت نبى اكرم و عرب را بايمان باو دعوت ميكردند اما پس از ظهورش كافر شده و نپذيرفتند.
ابن عباس در تفسير آيه ميگويد: آنان ديگران را به پيروى از كتاب دينى «تورات» وا ميداشتند اما خود، آن را ترك ميكردند زيرا آنان كه پيامبر اسلام را نپذيرفتند در واقع تورات را كنار گذاشتند.
قتاده ميگويد: آنان مردم را به اطاعت از خدا دعوت ميكردند اما خودشان مخالفت و نافرمانى داشتند.
انس بن مالك از رسول اكرم نقل ميكند كه آن حضرت فرمود: در شب معراج بر مردمى گذشتم كه لبانشان را با آلاتى آتشين مىبريدند.
من از جبرئيل پرسيدم اينان كيانند؟ او گفت: اينان خطباء و گويندگان و- واعظانى هستند كه خود بدانچه ميگفتند عمل نميكردند.
بعضى ميگويند اين آيات در باره صدقه است كه شما، مردم را بدادن آن امر ميكنيد ولى خود، آن را ترك مينمائيد و وقتى مستمندان و فقراء پيش شما مىآيند كه صدقات را بين آنان تقسيم كنيد شما خيانت ميورزيد.
وَ أَنْتُمْ تَتْلُونَ الْكِتابَ ... در حالى كه شما تورات را مىخوانيد و صفات محمّد را در آن مىبينيد.
( ترجمه تفسير مجمع البيان، ج1، ص: 155)
🔻نکات:
یهودیان عصر پیامبر وقتی از اقوام آنها اسلام می آورد به آنها توصیه می کردند که برهمان دین بمانید که دین خوبی است اما خودبر شریعت انحرافی تورات باقی می ماندن این برخورد منافقانه موضوع بحث این آیه هست
که نشان می دهد یهودیان حتی با همکیشان سابق خود که خون یهود در رگشان هست و طبق عقاید نژادپرستانه آنها از قوم بنی اسرائیل هستند روراست نیستند و منافقانه برخورد می کنند
بلای که امروز سران رژیم صهیونیستی با دروزیان و عرب های صهیونیست و از طرفی با یهودیان عرب و فلاشا که یهودیان درجه دو حساب می شوند برخورد می کند و با مواجه منافقانه سعی در تطبیع و تطمیع آنها دارد
#یهود_در_قرآن
#سوره_بقره_آیه_44
#نفاق_یهود
✍🏻محمدحسین خانی
⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
🔰یهود در قرآن
وَ اسْتَعينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعينَ
از صبر و نماز يارى جوييد؛ [و با شكيبايى و مهار هوسهاى درونى و توجّه به پروردگار، نيرو بگيريد]؛ و اين كار جز براى خاشعان، دشوار و سنگين است.بقره/45
🔹تفاسیر
1️⃣وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ
يعنى حين صرفت القبلة عن بيت المقدس إلى الكعبة فكبر ذلك على اليهود منهم جدي بن أخطب، و سعيد بن عمرو الشاعر، و غيرهم ثم استثنى فقال: إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ- يعنى إلا على المتواضعين من المؤمنين لم يكبر عليهم تحويل القبلة ثم نعت الخاشعين
(تفسير مقاتل بن سليمان، ج1، ص: 103)
2️⃣َ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ ...
. بيشتر عالمان روى سخن اين آيه را با اهل كتاب مىدانند. با اين حال اين يك دستور كلى است براى همه بندگان خدا. بعضى مفسران گفتهاند در اين آيه خطاب متوجه مسلمين شده است، اما از جهت دلالت ظاهرى قول اول بهتر است [زيرا در آيات بعد خطاب به بنى اسرائيل ادامه دارد].
(اسباب النزول واحدى (ترجمه ذكاوتى)، ص: 19)
3️⃣ قَالَ الْإِمَامُ الْعَسْكَرِيُّ (عَلَيْهِ السَّلَامُ): «قَالَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ لِسَائِرِ الْيَهُودِ وَ الْكَافِرِينَ وَ الْمُشْرِكِينَ:
وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ بِالصَّبْرِ عَنِ الْحَرَامِ، وَ عَلَى تَأْدِيَةِ الْأَمَانَاتِ، وَ بِالصَّبْرِ عَنِ الرِّئَاسَاتِ الْبَاطِلَةِ، وَ عَلَى الِاعْتِرَافِ لِمُحَمَّدٍ بِنُبُوَّتِهِ وَ لِعَلِيٍّ بِوَصِيَّتِهِ.
( البرهان في تفسير القرآن، ج1، ص: 208)
4️⃣وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخاشِعِينَ
قيل: إنّه خطاب لليهود و معناه أنّ حبّ الرئاسة كان يمنع علماء اليهود عن متابعة النبيّ صلّى اللّه عليه و آله. فقال تعالى: استعينوا على الوفاء بعهدي بالصبر على ضيق المعاش الذي تأخذون الأموال من عوامّكم بسببه
(عقود المرجان في تفسير القرآن، ج1، ص: 67)
5️⃣ إنه خطاب لليهود ان حب الرئاسة كان يمنع علماء اليهود عن اتباع النبي (ص) لأنهم خافوا زوال الرئاسة إذا اتبعوه، فأمرهم اللّه تعالى فقال: وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ على الوفاء بعهدي الذي عاهدتكم في كتابكم عليه من طاعتي و اتباع أمري، و ترك ما نهيتكم عنه، و التسليم لأمري، و اتباع رسولي محمد بالصبر على ما أنتم فيه من ضيق المعاش الذي تأخذون الأموال من عوامكم بسببه.
( الوجيز في تفسير الكتاب العزيز، ص: 16)
🔻نکات:
یکی دیگر از ویژگی های یهود عدم خشوع است
طغیان علیه خداوند نتیجه عدم تبعیت از پیامبر خاتم است واین عدم تبعیت ثمره حب به ریاست ودنیا طالبی است علتی که بعد منجر به تحریف تورات و قتل انبیاء شد منشأ همه این سرکشی های یهود دنیا پرستی و حب به دنیاست
خداوند برای علاج این مشکل بنی اسرائیل را به نماز و صبر دعوت می کند
#یهود_در_قرآن
#سوره_بقره_آیه_45
#سرکشی
#دنیا_طلبی
✍🏻محمدحسین خانی
⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
🔰بسم الله الرحمن الرحیم
یادداشت های #یهود_در_قرآن با بررسی 100 تفسیر شیعه و سنی از ابتدای قرآن شروع شده
و لینک یادداشت های نوشته شده در این پست خدمت عزیزان تقدیم می شود.
🔹قسمت اول سوره حمد
https://eitaa.com/flastiin/336
🔹قسمت دوم سوره بقره/13
https://eitaa.com/flastiin/377
🔹قسمت سوم سوره بقره/14
https://eitaa.com/flastiin/379
🔹قسمت چهارم سوره بقره/16
https://eitaa.com/flastiin/428
🔹قسمت پنجم سوره بقره/23
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/439
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/440
🔹قسمت ششم سوره بقره/26
https://eitaa.com/flastiin/446
🔹قسمت هفتم سوره بقره/27
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/448
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/449
🔹قسمت هشتم سوره بقره/28
https://eitaa.com/flastiin/468
🔹قسمت نهم سوره بقره/40
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/481
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/483
3️⃣https://eitaa.com/flastiin/484
🔹قسمت دهم سوره بقره/41
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/498
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/499
3️⃣https://eitaa.com/flastiin/500
4️⃣https://eitaa.com/flastiin/501
🔹قسمت یازدهم سوره بقره/42
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/522
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/523
3️⃣https://eitaa.com/flastiin/524
🔹قسمت دوازدهم سوره بقره/43
https://eitaa.com/flastiin/529
🔹قسمت سیزدهم سوره بقره/44
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/565
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/566
3️⃣https://eitaa.com/flastiin/567
🔹قسمت چهاردهم سوره بقره/45
https://eitaa.com/flastiin/569
🔹قسمت پانزدهم سوره بقره/47
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/606
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/607
🔹قسمت شانزدهم سوره بقره/48
https://eitaa.com/flastiin/610
🔹قسمت هفدهم سوره بقره /49
1️⃣https://eitaa.com/flastiin/622
2️⃣https://eitaa.com/flastiin/623
3️⃣https://eitaa.com/flastiin/624
4️⃣https://eitaa.com/flastiin/625
5️⃣https://eitaa.com/flastiin/626
6️⃣https://eitaa.com/flastiin/627
#یهود_در_قرآن
✍🏻محمدحسین خانی
⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin