🔻محمود مردوای از رهبران جنبش حماس: هر طرحی باید متضمن توقف جنگ، عقبنشینی از غزه و آزادی اسرا باشد
▫️موضع ما کاملاً واضح و روشن است و هر طرح و توافقی باید متضمن توقف جنگ در غزه، عقبنشینی نیروهای رژیم صهیونیستی از این باریکه و آزادی اسرای فلسطینی باشد.
▫️موضع رژیم صهیونیستی تا این لحظه در رابطه با طرح جدید برای آتشبس نامشخص و مبهم است.
▫️حماس طرح پیشنهادی جدید برای آتشبس را بررسی میکند و موضع خود را مشخص کرده سپس پاسخ خود به این طرح را اعلام خواهد کرد.
🔰دشمنی به زبان تصویر
دشمنی رژیم صهیونسیتی و صهیونیسم به عنوان بزرگترین و خبیثترین دشمن نه برای اسلام و مسلمین بلکه برای بشریت و انسانیت اثبات شده است ،اما برای ما مهم است که این دشمن قسم خورده که خداوند لَتَجِدَنَّ أَشَدَّ ٱلنَّاسِ عَدَٰوَةٗ لِّلَّذِينَ ءَامَنُواْ ٱلۡيَهُودَ معرفی می کند دشمن اصلی خود را چه کسی می داند.
این خود یک معیار برای ایناست که بدانیم در جبهه حق راه را اشتباه نرفته ایم
مطمئن شویم مسلمانی ما از جنس مسلمانی مردم کوفه نیست که عبادتشان با به مسلخ رفتن
سید الشهداء لطمه ای نمی خورد.
اگر دیدیم دشمن اصلی اسلام با ما کاری ندارد یعنی ماهم در زمین او داریم بازی می کنیم
اما شکر خدا اینگونه نیست و صهیونیسم بین الملل وقوم یهود دشمن اصلی خود را ایران و انقلاب اسلامی می دانند
این کاریکاتور اسرائیل به فارسی که به صورت خبیثانه ای ایران را متهم به یهودیستیزی کرده رای هر ایرانی را تیری علیه مردم اسرائیل دانسته
بله #رای هر ایرانی تیری است علیه مردم غاصب فلسطین اشغالی نه یهودیان
ایرانی که الان در آن جامعه کلیمیان با آرامش و امنیت در حال زندگی هستندبا وضعیت مسلمان فلسطین قابل مقایسه است
کجا جامعه کلیمی ایران از تعرض و نا عدالتی در ایران اعتراض کرده کدام مسلمانی جان و مال یک یهودی را هتک کرده
اما در این ۷۵ سال یهود چه جنایتی بود که بر سر مسلمانان فلسطین که صاحب و مالک آن سرزمین هستند در نیاورد.
یهودستیزی یکی از اسطوره های صهیونیستی برای مظلوم نمایی خونخوار ترین قوم جهان است.
✍🏻محمدحسین خانی
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
🔰دشمنی به زبان تصویر دشمنی رژیم صهیونسیتی و صهیونیسم به عنوان بزرگترین و خبیثترین دشمن نه برای اس
👆🏻با رای دادن هر ایرانی
رژیم صهیونیستی یک قدم به نابودی نزدیک می شود.
👆🏾با رای دادن هر ایرانی آزادی قدس شریف زودتر محقق خواهد شد.
👆🏿با رای دادن هر ایرانی بزرگترین پایگاه خباثت و شرارت در عالم به نابودی نزدیک می شود.
👆🏼با رای دادن هر ایرانی دشمنان اسلام اندوهگین و دلسوزان اسلام خوشحال می شوند.
#فلسطین
#انتخابات
#رژیم_صهیونیستی
#طرح_دشمن
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
🔰معرفی اساتید عرصه فلسطین
مولف و پژوهشگرحوزه صهیونیسم و فلسطین بیش از 40 سال ، دبیرکل جمعیت حامیان قدس شریف ، مدیر مسئول نشریه نسیم قدس، مولف 20 جلد کتاب از جمله صهیونیسم و فلسطین از منظر امام خمینی ره در سال 1370و فلسطین از منظر مقام معظم رهبری سال 1379
#معرفی_استاد
#استاد_محمدتقی_تقیپور
🔹کاری از کارگروه آموزش موسسه مسری
⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
رزومه.pdf
276.7K
گوشه ای از رزومه و آثار منتشر شده استاد تقیپور
🔰معرفی کتاب استراتژی پیرامونی اسرائیل
مباحث مختلف این کتاب، مستند به دهها منبع یهودی اسرائیلی و غربی است؛ به گونهای که گزارشها، اطلاعات و اعترافات سرجاسوسان صهیونیست و کهنهکاران عرصههای اطلاعاتی و سیاسی غرب با محتوای آن پیوند خورده است. معالوصف، اعتبار، اتقان و ارزش دادهها متکی به ا سناد و مدارک طبقهبندی شده سازمان اطلاعات و امنیت کشور در دوران سلطنت پهلوی، با نام مخفف و مشهور ساواک است، که اساسا این اثر، حول محور آنها نگارش یافته است. اسنادی که با بیش از سی یا چهل سال قدمت، برای اولین بار از پس پرده تاریخ بیرون آمدهاند تا درباره یکی از مسائل بسیار مهم منطقه خاورمیانه و بلکه جهان، با نسل امروز، بیپرده و صریح سخن بگویند.
قلمرو جغرافیایی این اثر، منحصر به تعدادی از کشورهای حاشیه یا پیرامون سرزمین فلسطین که امروز در تاریخپردازی غربی و صهیونی، آن را اسرائیل مینامند، نیست؛ اما به نظر میرسد، عنوان استراتژی پیرامونی برای کتاب، به دلیل سابقه ذهنی و آشنایی کارشناسان، صاحباننظر و بسیاری از مخاطبان با موضوع، قابلیت آن را دارد، اسرار عملیات پنهان و فراپیرامونی صهیونیسم را نیز پوشش دهد.
#معرفی_کتاب
#استراتژی_پیرامونی_اسرائیل
#استاد_محمدتقی_تقیپور
🔹کاری از کارگروه آموزش موسسه مسری
⭕️اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
یکسال از تخلیه و مصادره کتابهای کتابخانه شخصی و تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در دهه فجر انقلاب گذشت.
آقای زاکانی اگر این تصمیم با نطر شما گرفته شده لطفاً فکری به حال خود کنید؛ اما اگر بدون اجازه شما بوده، فکری به حال رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران.
روابط عمومی موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری طی اطلاعیه ای با اعلام این خبر نوشت:
تنها کتابخانه تخصصی شخصی و غیر انتفاعی حوزه انقلاب و مقاومت و دشمن شناسی در شهر تهران که متعلق به موسسه فرهنگی، پژوهشی و هنری آفاق روشن بیداری است؛ برای سومین بار توسط شهرداری تهران تخلیه، و کتابهای آن مصادره شده است.
اولین بار در دوره شهرداری آقای حناچی شهردار قبلی تهران، توسط شهرداری منطقه ۷ تهران بدون اطلاع قبلی تخلیه گردید و کتابها و تجهیزات فرهنگی آن که بیش از پنجاه میلیارد ریال ارزش داشت به مکان متروکه ای انتقال داده شد.
پس از پیگیری موضوع در قوه قضاییه و رسانه ای شدن آن، بنابر دستور رییس سازمان فرهنگی هنری شهرداری وقت تهران، جناب حجت الاسلام والمسلمین امرودی، کتابخانه مزبور به فرهنگسرای انقلاب اسلامی انتقال یافت و به طور رسمی نیز در اواخر اردیبهشت ۱۳۹۹، توسط ایشان و برخی از شخصیت های فرهنگی کشوری و نهضتی و فلسطینی افتتاح گردید که گزارش ها و تصاویر آن نیز در رسانه ملی و دیگر خبرگزاری ها وجود دارد.
این کتابخانه، برای دومین بار، در دوره شهرداری آقای دکتر زاکانی شهردار انقلابی و ارزشی و ولایی!، توسط سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در فرهنگسرای انقلاب اسلامی، تخلیه شد و به محل دیگری در همان فرهنگسرا منتقل گردید؛ اما دیری نپایید که متاسفانه برای سومین بار نیز مجدداً، کتابخانه از محل مزبور، در بهمن ماه سال گذشته(۱۴۰۱)، تخلیه شده و کتابهای آن و تجهیزات اداری موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری مصادره شده است.
در این اطلاعیه آمده است:
در شرایطی که رهبر معظم انقلاب اسلامی امام خامنه ای(مدظله) همواره بر نشر معارف انقلاب اسلامی و مقاومت و بويژه معارف فلسطین و دشمن شناسی تاکید داشته اند و این کتابخانه نیز به همین منطور توسط موسسه فرهنگی، پژوهشی و هنری آفاق روشن بیداری برای استفاده دانش پژوهان و علاقه مندان به موضوعات مرتبط با انقلاب اسلامی، دفاع مقدس، فلسطین و نظام سلطه جهانی و صهیونیسم بین الملل و ... تشکیل شده بود؛ و در شرایطی که هنوز خون سردار سرافراز مقاومت و نهضت جهانی اسلام سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی خشک نشده و تصاویر آن رادمرد بزرگ بر دیوارهای شهر تهران نقش بسته و آن را مّزین نموده و هنوز قلوب مؤمنان و آزادیخواهان جهان متاثر از فقدان این شهید عزیز است؛ کتابخانه تخصصی حوزه انقلاب و مقاومت که پس از پیگیریهای مکرر در دوره شهرداری قبلی و طبق تفاهمنامه بین مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران به فرهنگسرای انقلاب اسلامی انتقال یافته بود؛ متاسفانه دو بار بدون توافق و اطلاع رسانی به مسئول موسسه، تخلیه شد؛ و در مرحله دوم، در بهمن ماه سال گذشته و مقارن با دهه فجر انقلاب اسلامی، متاسفانه بیش از ده هزار جلد کتابهای شخصی و تجهیزات دفتری موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری مصادره شده است. کتابخانهای که حاصل تلاشهای ۴۰ ساله فردی است که، از سویی در سنگر جهاد و مبارزه از سال ۱۳۶۰ [بیش از ۴۱ سال- از عملیات طریقالقدس] همرزم و همسنگر و همکار و همراه و همفکر شهید عزیز سردار حاج قاسم سلیمانی بوده؛ و از طرفی دیگر، در سنگر فرهنگ و دانش، بیش از ۱۴۰ جلد کتاب در حوزهای مورد نظر امام راحل و مقام معظم رهبری (انقلاب، مقاومت، اندیشه سیاسی اسلام، دفاع مقدس و معارف نظام سلطه و صهیونیسم شناسی) تألیف و یا منتشر کرده که در نوع خود در تاریخ جمهوری اسلامی ایران - اگر نگوییم بینظیر بوده - لااقل کم نظیر است.
این موسسه در اطلاعیه خود آورده است:
کتابخانه شخصی انقلاب، مقاومت و بیداری اسلامی و دشمن شناسی موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری، با بیش از ده هزار جلد کتاب که _ماحصل بیش از ۴۰ سال تلاش است_ به صورت رایگان در اختیار عموم علاقه مندان و پژوهشگران این حوزه قرار گرفته است.
پس از آمدن آقای باقری رئیس جدید سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، متأسفانه به بهانه اینکه محل کتابخانه را لازم دارند، اعلام کردند تخلیه شود؛ که به یک سالن در همان فرهنگسرا انتقال یافت و تابلو کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت اسلامی نیز کلاً برداشته شد؛ در حالی پس از گذشت یکسال، آن مکان قبلی کتابخانه همچنان خالی و بدون فعالیت بوده است.
در محل جدید کتابخانه که محل تجمع و بهره برداری دانش پژوهان بود؛ جلسات متعددی در مورد پاسخ به شبهات سیاسی و تاریخی جوانان در حوزه انقلاب و مقاومت و دشمن شناسی برگزار میشد و قرار بود کرسی های آزادی اندیشی نیز در آنجا برگزار شود. چند نمونه از جلسات پاسخ به شبهات سیاسی در شبکه اول سیمای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش شد.
متاسفانه پس از مدتی اندک، مجدداً به دستور آقای باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، کتابخانه ای که بیش از ۴۰ سال برای آن زحمت کشیده شده؛ در زمان یک شهردار انقلابی؛ ارزشی و ولایی!، در حال نابودی کامل است.
در حالی که این کتابخانه و فعالیت موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری، کاملا در راستای منویات و رهنموهای مقام معظم رهبری است؛ و برخی مسئولان دفتر معظم له نیز در جریان امور آن قرار دارند.
گزارش فعالیتهای مؤسسه نیز تاکنون به صورت کتبی و حضوری تقدیم برخی شخصیتهای نظام و مسئولان حوزه فرهنگی کشور و حوزه مقاومت شده است. برخی مسئولان نیز با حضور در این مؤسسه، از نزدیک با فعالیتهای این مجموعه انقلابی آشنا شدهاند.
بر پایه این گزارش، مجید صفاتاج مدیر موسسه آفاق روشن بیداری و پژوهشگر و نویسنده، پیش تر طی نامهای که رونوشت آن به معاونت بازرسی و معاونت بین الملل دفتر مقام معظم رهبری و نیز جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رحیمیان از مسئولان محترم آن دفتر ارسال شده، گزارش کتبی ماجرا را به شهردار تهران جناب آقای دکتر زاکانی ارسال نموده است. همچنین تاکنون چندین بار این موضوع توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا رحیمیان، از شخص آقای باقری رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران پیگیری شده و یک بار هم توسط جناب حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا قمی معاون محترم بین الملل دفتر مقام معظم رهبری طی نامه ای رسمی به آقاق دکتر زاکانی شهردار تهران، موضوع به ایشان اعلام شده؛ اما متأسفانه، علی رغم گذشت بیش از یکسال پیگیری این موضوع و گذشت چندین ماه از نامه دفتر مقام معظم رهبری، هنوز شهرداری تهران، به آن نامه پاسخ نداده؛ و نه تنها هیچ اقدام عملی برای بازگشایی کتابخانه فوق الذکر نکرده؛ بلکه بیش از ده هزار جلد کتابهای شخصی در کتابخانه و تجهیزات اداری موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری مصادره شده است.
جناب دکتر زاکانی شهردار انقلابی و ارزشی محترم تهران!، تعطیلی کتابخانه تخصصی انقلاب و مقاومت و بیداری اسلامی، متاسفانه مایه خشنودی دشمنان انقلاب اسلامی، بویژه رژیم صهیونیستی است؛ اگر این اقدام، به دستور شخص شما انجام شده؛ لطفاً فکری به حال خود کنید؛ و اگر بدون اطلاع و اجازه شما، توسط رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران انجام گرفته؛ خواهشمند است یک فکری به حال ایشان کنید.
در آخر از شهردار و شورای محترم شهر تهران و همه دلسوزان نظام، از جمله دفتر مقام معظم رهبری، استدعا دارم؛ در صورت تصمیم قطعی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برای تعطیلی کتابخانه، حداقل ترتیبی اتخاذ فرمائید تا بیش از ده هزار جلد کتابهای شخصی که ماحصل ۴۰ سال زحمت جمع آوری آنهاست؛ همراه با کلیه تجهیزات اداری موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری، و خسارتهای وارده به موسسه عودت داده شود. تمامی کتابها و تجهیزات اداری موسسه فرهنگی هنری آفاق روشن بیداری، شخصی است و مصادره آنها از نظر اینجانب که مالک شخصی آنها هستم؛ حرام شرعی است.
مجید صفاتاج
پژوهشگر و مولف بیش از ۱۴۰ جلد کتاب، و مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری و پژوهشی آفاق روشن بیداری
موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
در محل جدید کتابخانه که محل تجمع و بهره برداری دانش پژوهان بود؛ جلسات متعددی در مورد پاسخ به شبهات س
🔺متاسفانه یکی از مشکلات ما
بیمهری نهادهای فرهنگی مسئول در زمینه مقاومت است
استاد صفاتاج با سال ها پژوهش و خدمت در این عرصه
با همچین مسئله ای روبهرو شدن
یکی از وظایف ما مطالبه مردمی از نهاد های مسئول در این موضوع است
که آقایان اگر کمک نمی کنید سنگاندازی نکنید
مخاطبین کانال اگر دسترسی دارید
این بیانیه استاد صفاتاج را پخش کنند.
السلام علیک یا صاحب الزمان
موسسه مطالعات راهبردی مسری با توجه به رسالت مردمی خود در حوزه فلسطین در نظر دارد موکب "بیت المقدس" را با فعالیتهای فرهنگی مثل اکران مستند، میز گفتگو، غرفه کودک، سخنرانی، فلسطین شناسی، دشمنشناسی، انتخابات و ... را برگزار کند.
همچنین در کنار جهاد تبیین و کار فرهنگی پذیرایی هم درخدمت سروران هستیم.
🔸عزیزانی که قصد دارند ما را در این کار خیر همراهی کنند کمک های خود را به شماره کارت
5041721070640256
به نام محسن عبدلی واریز نمایید.
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید به آیدی @ghods_shariif در پیام رسان ایتا پیام دهید.
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
فتاوى كبار علماء الأزهر الشريف حول تحرير فلسطين والأقصى الشريف .pdf
2.38M
🔰فلسطین از منظر فتاوای الازهر
🔹سلسله فتاوی کبار علما الازهر الشریف
حول تحریر فلسطین و الاقصی الشریف
#فلسطین_در_منظر_علما
#پست_1
🔺اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
noormags-علمای_شیعه_و_دفاع_از_قدس_شریف-900052_1796031.pdf
624.7K
🔹 مقاله علمای شیعه و دفاع از قدس شریف
✍🏻عبدالکریم پاک نیا تبریزی
#فلسطین_در_منظر_علما
#پست_2
🔺اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
noormags-کاشف_الغطاء_و_مسئله_فلسطین؛_ابعاد_و_راهکارها-1608902_1796.pdf
420K
🔹کاشف الغطاء و مسئله فلسطین؛ ابعاد و راهکار ها
✍🏻سیدجواد ورعی و سید امین ورعی
#فلسطین_در_منظر_علما
#پست_3
🔺اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
موسوعه استفتائات علما حول فلسطین.pdf
11.07M
🔹موسوعه الفتاوی الفلسطینی
✍🏻مرکز بیت المقدس للدراسات التوثیقیه
#فلسطین_در_منظر_علما
#پست_3
🔺اختصاصی موسسه مطالعات راهبردی مسری
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
جامعه_ایران_درباره_فلسطین_چطور_فکر_میکند؟_backup.pdf
7.84M
🇮🇷جامعه ایران درباره فلسطین چطور فکر میکند؟
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
♦️ حمایت از کمپین معرفی کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی و قطع ارتباط ♦️
🔻 اولین بار در سال ۱۳۶۹ قانون حمایت همه جانبه از انقلاب اسلامی مردم فلسطین وضع شد. براساس ماده هشتم این قانون، هر نوع برقراری رابطه اقتصادی و تجاری و فرهنگی با کمپانیها و مؤسسات و شرکتهای وابسته به صهیونیستها در سطح جهان ممنوع است.
🔻 با این حال متاسفانه 😔 بسیاری از دستگاهها به وظیفه قانونی خود عمل نکرده و لیست شرکتهای مرتبط با رژیم صهیونیستی را منتشر نمی کنند.
🔻 ما در این پویش خواستار انجام کامل این قانون و معرفی کالاهای مرتبط با رژیم صهیونیستی به مردم و قطع هرگونه رابطه با این شرکت ها می باشیم. 👊
👈 برای امضا و حمایت از این کمپین اینجا را کلیک کنید.
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
🔰دوره تخصصی منبع شناسی
🔸باحضور اساتید خبره حوزه فلسطین:
◽️ استاد محمدتقی تقی پور
کتابشناسی موضوع یهودیت
◽️استاد مجید صفاتاج
کتابشناسی موضوع فلسطین
◽️استاد علیرضا سلطانشاهی
کتابشناسی موضوع صهیونیسم
🕰 پنجشنبه ۱۷ اسفند ساعت ۸ الی 12 ظهر
📍تهران خیابان ورشو روبهروی بوستان ورشو پلاک ۹
🔸به صورت حضوری و مجازی
📜همراه با اعطای گواهی شرکت در دوره، توسط کارگروه آموزش و پژوهش دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس
🌐لینک ثبت نام: https://mhmdhsyn-5050.formaloo.com/dsxjjj
🔸آیدی پاسخ به سوالات: @ghods_shariif
🔹هزینه دوره ۵۰.۰۰۰ تومان میباشد. که تمامی مبلغ دوره به حساب کمک های مردمی برای مردم فلسطین واریز می شود. و رسید آن را در لینک ثبت نام بارگذاری می نماید.
6367957090393864به نام دبیرخانه دائمی حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی. 🔺 کاری از موسسه مسریٰ با همکاری کارگروه آموزش و پژوهش دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس 🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ https://eitaa.com/flastiin
طرح مطالعاتی«فلسطین کلید ظهور»
اهداف برگزاری دوره عبارتند از:
1- بالا بردن سطح بصیرت و دشمن شناسی
2- شناخت نگاه امامین انقلاب نسبت به مسئله فلسطین
3- شبکهسازی فعالین حوزه فلسطین
4- تسهیلگری برای محققین
📕کتاب های دوره مقماتی:
1- یهود شناخت خانم سهیلا جلالیکندری
2- فلسطین از منظر رهبر معظم انقلاب
3- ده غلط مشهور درباره اسرائیل ایلان پایه
4- باور ها و آیین های یهودی الن آنترمن
🔹همراه با جلسات بررسی و تحلیل کتب
توسط استادیار
📜با اعطای گواهی شرکت در دوره توسط دبیرخانه حمایت از انتفاضه فلسطین مجلس شورای اسلامی و موسسه مطالعات راهبردی مسری و معاونت بین الملل حوزه علمیه
🌐لینک ثبت نام: https://mhmdhsyn-5050.formaloo.com/31he54
🔸آیدی پاسخ به سوالات: @ghods_shariif
🔹هزینه دوره 50.000 تومان میباشد.
شماره کارت واریز:
5041721070640256
محسن عبدلی گراوند
🌐 موسسه مطالعات راهبردی مسریٰ
https://eitaa.com/flastiin
🔰یهود در قرآن
وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ
و [ياد كنيد] هنگامى كه دريا را برايتان شكافتيم؛ و شما را نجات داديم؛ و فرعونيان را غرق ساختيم؛ در حالى كه شما تماشا مىكرديد. بقره /50
1️⃣ و إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ و ذلك أنه فرق البحر يمينا و شمالا كالجبلين المتقابلين كل واحد منهما على الآخر و بينهما كوى من طريق إلى طريق ينظر كل سبط إلى الآخر ليكون آنس لهم فَأَنْجَيْناكُمْ من الغرق وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ يعنى أهل مصر يعنى القبط وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ أجدادهم يعلمون أن ذلك حق و كان ذلك من النعم.( تفسير مقاتل بن سليمان، ج1، ص: 104)
2️⃣و إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ أما تأويل قوله: وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ فإنه عطف على: وَ إِذْ نَجَّيْناكُمْ بمعنى: و اذكروا نعمتي التي أنعمت عليكم، و اذكروا إذ نجيناكم من آل فرعون، و إذ فرقنا بكم البحر. و معنى قوله:
فَرَقْنا بِكُمُ فصلنا بكم البحر، لأَنهم كانوا اثني عشر سبطا، ففرق البحر اثني عشر طريقا، فسلك كل سبط منهم طريقا منها. فذلك فرق الله بهم جل ثناؤه البحر، و فصله بهم بتفريقهم في طريق الاثني عشر.
كما: حدثني موسى بن هارون، قال: حدثنا عمرو بن حماد، قال: حدثنا أسباط بن نصر، عن السدي: لما أتى موسى البحر كناه أبا خالد، و ضربه فانفلق فكان كل فرق كالطود العظيم، فدخلت بنو إسرائيل، و كان في البحر اثنا عشر طريقا في كل طريق سبط. و قد قال بعض نحويي البصرة: معنى قوله: وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فرقنا بينكم و بين الماء: يريد بذلك: فصلنا بينكم و بينه و حجزناه حيث مررتم به. و ذلك خلاف ما في ظاهر التلاوة؛ لأَن الله جل ثناؤه إنما أخبر أنه فرق البحر بالقوم، و لم يخبر أنه فرق بين القوم و بين البحر، فيكون التأويل ما قاله قائلو هذه المقالة، و فرقه البحر بالقوم، إنما هو تفريقه البحر بهم على ما وصفنا من افتراق سبيله بهم على ما جاءت به الآثار. القول في تأويل قوله تعالى ذكره:
فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ قال أبو جعفر: إن قال لنا قائل: و كيف غرق الله جل ثناؤه آل فرعون، و نجى بني إسرائيل؟ قيل له: كما: حدثنا ابن حميد، قال: حدثنا سلمة، عن ابن إسحاق، عن محمد بن كعب القرظي، عن عبد الله بن شداد بن الهاد، قال: لقد ذكر لي أنه خرج فرعون في طلب موسى على سبعين ألفا من دهم الخيل سوى ما في جنده من شهب الخيل؛ و خرج موسى، حتى إذا قابله البحر و لم يكن له عنه منصرف، طلع فرعون في جنده من خلفهم(جامع البيان فى تفسير القرآن، ج1، ص: 218)
3️⃣و إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ، أي فرق الماء يمينا و شمالا حين خرج موسى مع بني إسرائيل من مصر، فخرج فرعون و قومه في طلبهم؛ فلما انتهوا إلى البحر ضرب موسى عصاه على البحر، فانفلق، فصار اثني عشر طريقا يبسا، لكل سبط منهم طريق. فلما جاوز موسى البحر و دخل فيه فرعون مع قومه، غشيهم من اليم ما غشيهم، أي غشيهم الماء فغرقوا في اليم فذلك قوله تعالى: وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ.
يقول: و اذكرا نعمة اللّه عليكم إذ فلقنا بكم البحر فَأَنْجَيْناكُمْ من الغرق وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ، يعني فرعون و آله. قال بعض أهل اللغة: الآل، أتباع الرجل قريبه كان أو غيره، و أهله قريبه أتبعه أو لم يتبعه. و يقال: الآل و الأهل بمعنى واحد، إلا أن الآل يستعمل لأتباع رئيس من الرؤساء؛ يقال: آل فرعون و آل موسى، و آل هارون و لا يقال: آل زيد، و آل عمرو.
و روي عن رسول اللّه صلى اللّه عليه و سلم أنه قيل له: من آلك؟ قال: «آلي كلّ تقيّ إلى يوم القيامة».
قوله تعالى: وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ، أي تنظرون إليهم حين لفظهم البحر بعد ما غرقوا، يعني آباءهم. و قال بعضهم: معناه أنكم تعلمون ذلك كأنكم تنظرون إليهم. قال الفقيه: و كان في قصة فرعون و غيره علامة نبوة محمد صلى اللّه عليه و سلم لأنه لا يعرف ذلك إلا بالوحي، فلما أخبرهم بذلك من غير أن يقرأ كتابا، كان ذلك دليلا أنه قاله بالوحي، و فيه أيضا تهديد للكفار ليؤمنوا حتى لا يصيبهم مثل ما أصاب أولئك، و فيه أيضا تنبيه للمؤمنين و عظة لهم ليزجرهم ذلك عن المعاصي.(بحر العلوم، ج1، ص: 52)
6️⃣وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ
فِي تَفْسِيرِ عَلِيِّ بْنِ إِبْرَاهِيمَ فِي قِصَّةِ حُنَيْنٍ ثُمَّ رَفَعَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ يَدَهُ فَقَالَ اللَّهُمَّ لَكَ الْحَمْدُ وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكَى وَ أَنْتَ الْمُسْتَعَانُ، فَنَزَلَ عَلَيْهِ جَبْرَئِيلُ فَقَالَ: يَا رَسُولَ اللَّهِ دَعَوْتَ بِمَا دَعَاهُ بِهِ مُوسَى حِينَ فَلَقَ اللَّهُ لَهُ الْبَحْرَ وَ نَجَّاهُ مِنْ فِرْعَوْنَ.
( تفسير نور الثقلين، ج1، ص: 81)
7️⃣فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ في الكلام حذف يدل عليه المعنى و التقدير وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ و تبعكم فرعون و جنوده في تقحمه فَأَنْجَيْناكُمْ أي من الغرق، أو من إدراك فرعون و آله لكم، أو مما تكرهون، و كنى سبحانه بآل فرعون عن فرعون و آله كما يقال: بني هاشم، و قوله تعالى: وَ لَقَدْ كَرَّمْنا بَنِي آدَمَ [الإسراء: 70] يعني هذا الجنس الشامل لآدم، أو اقتصر على ذكر الآل لأنهم إذا عذبوا بالإغراق كان مبدأ العناد و رأس الضلال أولى بذلك، و قد ذكر تعالى غرق فرعون في آيات أخر من كتابه كقوله سبحانه فَأَغْرَقْناهُ وَ مَنْ مَعَهُ جَمِيعاً [الإسراء:103] فَأَخَذْناهُ وَ جُنُودَهُ فَنَبَذْناهُمْ فِي الْيَمِّ* [القصص: 40 و الذاريات: 40] و حمل الآل- على الشخص حيث إنه ثبت لغة كما في الصحاح- ركيك غير مناسب للمقام، و إنما المناسب له التعميم، و ناسب نجاتهم- بإلقائهم في البحر و خروجهم منه سالمين- نجاة نبيهم موسى على نبينا و عليه أفضل الصلاة و السلام من الذبح بإلقائه و هو طفل في البحر و خروجه منه سالما، و لكل أمة نصيب من نبيها و ناسب هلاك فرعون- و قومه بالغرق- هلاك بني إسرائيل على أيديهم بالذبح لأن الذبح فيه تعجيل الموت بأنهار الدم، و الغرق فيه إبطاء الموت و لا دم خارج و كان ما به الحياة و هو الماء كما يشير إليه قوله تعالى: وَ جَعَلْنا مِنَ الْماءِ كُلَّ شَيْءٍ حَيٍّ [الأنبياء: 30] سببا لإعدامهم من الوجود، و فيه إشارة إلى تقنيطهم و انعكاس آمالهم كما قيل:
إلى الماء يسعى من يغص بلقمة «إلى أين» يسعى من يغص بماء
و لما كان الغرق من أعسر الموتات و أعظمها شدة- و لهذا كان الغريق المسلم شهيدا- جعله اللّه تعالى نكالا لمن ادعى الربوبية و قال أنا ربكم الأعلى و على قدر الذنب يكون العقاب. و يناسب دعوى الربوبية، و الاعتلاء انحطاط المدعى و تغييبه في قعر الماء، و لك أن تقول لما افتخر فرعون بالماء كما يشير إليه قوله تعالى حكاية عنه: أَ لَيْسَ لِي مُلْكُ مِصْرَ وَ هذِهِ الْأَنْهارُ تَجْرِي مِنْ تَحْتِي [الزخرف: 51] جعل اللّه تعالى هلاكه بالماء و للتابع حظ وافر من المتبوع- و كان ذلك الغرق، و الإنجاء، و الإغراق يوم عاشوراء- و الكلام فيه مشهور وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ جملة حالية و فيها تجوز أي و آباؤكم ينظرون، و المفعول محذوف أي جميع ما مر فإن أريد الاحكام فالنظر بمعنى العلم- و عليه ابن عباس رضي اللّه تعالى عنه- و إن نفس الأفعال من الغرق، و الإنجاء، و الإغراق فهو بمعنى المشاهدة- و عليه الجمهور- و الحال على هذا من الفاعل و هو معمول بجميع الأفعال السابقة على التنازع، و فائدته تقرير النعمة عليهم و كأنه قيل: و أنتم لا تشكون فيها، و جوز أن يقدر المفعول خاصا أي غرقهم، و إطباق البحر عليهم فالحال متعلق بالقريب، و هو أَغْرَقْنا و فائدته تتميم النعمة فإن هلاك العدو نعمة و مشاهدته نعمة، أخرى، و في قصص الكسائي أن بني إسرائيل حين عبروا البحر وقفوا ينظرون إلى البحر و جنود فرعون، و يتأملون كيف يفعلون، أو انفلاق البحر فيكون الحال متعلقا بالأصل في الذكر، و هو فَرَقْنا و فائدته إحضار النعمة ليتعجبوا من عظم شأنها، و يتعرفوا إعجازها، و ذلك الآل الغريق فالحال من مفعول أَغْرَقْنا متعلق به و الفائدة تحقيق الإغراق و تثبيته، و قيل: المراد ينظر بعضكم بعضا و أنتم سائرون في البحر، و ذلك أنه نقل أن بعض قوم موسى قالوا له: أين أصحابنا؟ فقال: سيروا فإنهم على طريق مثل طريقكم قالوا:
4️⃣فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ؛ ما دريا را براى شما شكافتيم و آبها را از هم جدا كرديم به طورى كه راههايى براى عبور شما باز شد. «فرق» براى جدا كردن دو چيز و «فرق» با تشديد براى بيش از دو چيز به كار مىرود، و معناى «بكم» اين است كه وقتى آنها (بنى اسرائيل) از دريا عبور مىكردند، آبها از هم جدا مىشد و گويا دريا به دست خود آنها شكافته شده است، و ممكن است مقصود اين باشد كه براى شما و نجاتتان دريا را شكافتيم، مىتوان گفت، جمله «بكم البحر» در موضع «حال» است، يعنى ما دريا را شكافتيم در حالى كه شما در دريا گرفتار شده بوديد.
روايت شده است كه بنى اسرائيل به موسى گفتند: ياران و همراهان ما كجايند كه ما آنها را نمىبينيم؟ موسى گفت: شما به راه خود ادامه دهيد، آنها نيز از گذرگاهى مانند گذرگاه شما در حال عبور از دريا مىباشند، پيروان موسى گفتند ما اطمينان پيدا نمىكنيم، جز اين كه آنها را ببينيم.
موسى از خدا خواست كه او را بر اين مردم (بهانه جو) كمك كند، به او وحى شد كه عصايت را به سمت راست و چپ بگردان [و موسى با عصا به راست و چپ اشاره كرد] و مانند پنجرههايى پديد آمد كه هر دسته، دسته ديگر را مىديدند و سخن يكديگر را مىشنيدند.
وَ أَنْتُمْ ظالِمُونَ؛ در حالى كه شما ناظر بوديد كه آنان غرق مىشدند و در آنچه مشاهده مىكرديد ترديد نداشتيد.
( ترجمه تفسير جوامع الجامع، ج1، ص: 82)
5️⃣وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ
فلقناه و فصلنا بين بعضه و بعض حتى حصلت فيه مسالك بسلوككم فيه، يعني: يتفرّق الماء عند سلوككم، فكأنّما فرّق بكم كما يفرّق بين الشيئين بما يوسّط بينهما، أو بسبب إنجائكم. و يجوز أن يكون في موضع الحال، بمعنى: فرقناه ملتبسا بكم.
و روي أنّه كان طرفا البحر أربعة فراسخ. فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ أراد
فرعون و قومه، و اقتصر على ذكرهم للعلم بأنّه كان أولى به وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ ذلك جميعا، أو غرقهم، أو إطباق البحر عليهم، أو انفلاق البحر عن طرق يابسة مذلّلة، أو جثثهم الّتي قذفها البحر إلى السّاحل، أو ينظر بعضكم بعضا.
روي عن ابن عبّاس أنّه تعالى أمر موسى أن يسري ببني إسرائيل، فخرج بهم و هم كانوا ستّمائة ألف و عشرين ألفا، فصبّحهم فرعون في ألف ألف حصان سوى الإناث، فصادفوهم على شاطئ البحر، فقال فرعون: إِنَّ هؤُلاءِ لَشِرْذِمَةٌ قَلِيلُونَ وَ إِنَّهُمْ لَنا لَغائِظُونَ «1»، فسرى موسى ببني إسرائيل حتى هجموا على البحر، فالتفتوا فإذا هم برهج «2» دوابّ فرعون، فقالوا: يا موسى أوذينا من قبل أن تأتينا و من بعد ما جئتنا، هذا البحر أمامنا و هذا فرعون قد رهقنا بمن معه.
فقال موسى عليه السّلام: عَسى رَبُّكُمْ أَنْ يُهْلِكَ عَدُوَّكُمْ وَ يَسْتَخْلِفَكُمْ فِي الْأَرْضِ «3» الآية، فقال له يوشع بن نون: بم أمرت؟ قال: أمرت أن أضرب بعصاي البحر. قال:
اضرب، فضربه، فظهر به اثنا عشر طريقا يابسا، فسلكوها، فقالوا: يا موسى نخاف أن يغرق بعضنا و لا نعلم، ففتح اللّه فيها الروازن فتراءوا و تسامعوا حتى عبروا البحر.
ثمّ لمّا وصل إليه فرعون و رءاه منفلقا و كان على فرس حصان أدهم، فهاب دخول الماء، تمثّل له جبرئيل على فرس أنثى، و تقحّم البحر، فلمّا رآها الحصان تقحّم خلفها ثمّ تقحّم قوم فرعون، فالتطم عليهم و أغرقهم أجمعين.
و هذه الواقعة من أعظم ما أنعم اللّه به على بني إسرائيل، و من الآيات الملجئة إلى العلم بوجود الصانع الحكيم و تصديق موسى. ثمّ إنهم بعد رؤية هذه المعجزة الباهرة الظاهرة اتّخذوا العجل و قالوا: لَنْ نُؤْمِنَ لَكَ حَتَّى نَرَى اللَّهَ جَهْرَةً «1» فهم بمعزل من الفطنة و الذكاء و سلامة النفس و حسن الاتّباع عن امّة محمد صلّى اللّه عليه و آله و سلم، لأنّ ما تواتر من معجزاته امور نظريّة دقيقة تدركها الأذكياء.
و لمّا عاد بنو إسرائيل إلى مصر بعد هلاك فرعون وعد اللّه موسى أن يعطيه التوراة، و ضرب له ميقاتا ذا القعدة و عشر ذي الحجّة، كما حكى اللّه سبحانه عن هذه الوعدة بقوله: «و إذ وعدنا «2» موسى أربعين ليلة» عبّر عن ذي القعدة و عشر ذي الحجّة بالليالي، لأنّها غرر الشهور، فإنّ العرب يبنون حسابهم على سير القمر و هو يطلع في الليل.
و قرأ ابن كثير و نافع و عاصم و ابن عامر و حمزة و الكسائي: «واعدنا» لأنّه تعالى وعده الوحي، و وعده موسى المجيء للميقات إلى الطور، فخلّف موسى أصحابه و استخلف عليهم هارون، فمكث على الطور أربعين ليلة و أنزل عليه التوراة في الألواح
( زبدة التفاسير، ج1، ص: 147)
لا نرضى حتى نراهم فأوحى اللّه تعالى أن قل بعصاك هكذا فقال بها على الحيطان فصار بها كوى فتراءوا و سمعوا كلام بعضهم بعضا فالحال متعلق ب فَرَقْنا و فائدته تتميم النعمة فإن كونهم مستأنسين يرى بعضهم- حال بعض آخر- نعمة أخرى، و بعض الناس يجعل الفعل على هذا الوجه منزلا منزلة اللازم و ليس بالبعيد نعم البعيد جعل النظر هنا مجازا عن القرب أي و أنتم بالقرب منهم أي بحال لو نظرتم إليهم لرأيتموهم كقولهم- أنت مني بمرأى و مسمع- أي قريب مني بحيث أراك و أسمعك، و كذا جعله بمعنى الاعتبار أي و أنتم تعتبرون بمصرعهم و تتعظون بمواقع النقمة التي أرسلت عليهم هذا و قد حكوا في كيفية خروج بني إسرائيل و تعنتهم و هم في البحر، و في كيفية خروج فرعون بجنوده، و في مقدار الطائفتين حكايات مطولة جدا لم يدل القرآن و لا الحديث الصحيح عليها و اللّه تعالى أعلم بشأنها «و الإشارة» في الآية أن البحر هو الدنيا و ماءه شهواتها و لذاتها، و موسى هو القلب، و قومه صفات القلب، و فرعون هو النفس الأمارة و قومه صفات النفس، و هم أعداء موسى و قومه يطلبونهم ليقتلوهم، و هم سائرون إلى اللّه تعالى، و العدو من خلفهم، و بحر الدنيا أمامهم و لا بد لهم في السير إلى اللّه تعالى من عبوره و لو يخوضونه بلا ضرب عصا لا إله إلا اللّه بيد موسى-
( روح المعاني، ج1، ص: 257)
8️⃣وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ
: و ياد بياوريد اى بنى اسرائيل! زمانى را كه شكافتيم به جهت شما درياى قلزم «2» را وقتى كه از فرعون مىگريختيد، و دريا پيش شما و لشگر فرعون عقب شد تعاقب مىكردند شما را؛ فَأَنْجَيْناكُمْ: پس نجات داديم شما را و برهانيديم شما را از ضرر ايشان، وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ: و غرق ساختيم و به آب فرو برديم فرعون و لشگرش را، وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ: و حال آنكه شما نگاه مىكرديد به دريا چگونه شكافته مىشد، يا مناظره مىنموديد كه چه سان فرعونيان غرق مىگشتند.
هلاك فرعونيان: در منهج- چون فرعون دعوى خدائى كرد و مدت چهار صد سال طغيانش از حد گذشت، و اتمام حجت بر او شد؛ خداوند تعالى (به موسى) وحى فرمود: مدت فرعون به سر آمد، وقت هلاك او و نجات بنى اسرائيل رسيده، امر كن تا حلى و زيور آنان را گرفته بيرون روند. تمام بنى اسرائيل كه سيصد و بيست هزار مرد جنگى بودند، غير از سايرين در محل معين جمع و با حضرت موسى عليه السّلام حركت نمودند.
قدرى راه كه رفتند، سرگردان شدند، حضرت، پيرمردان را طلبيد، علت را پرسيد. گفتند: ما از پدران خود شنيديم كه حضرت يوسف عليه السّلام وصيت نموده كه چون بنى اسرائيل خواستند از شهر مصر بيرون روند، مرا با خود ببرند. پرسيد قبر او كجاست؟ عاقبت پيرزنى گفت: ميان رود نيل دفن شده، به سبب نزاعى كه در ميان آنها افتاد كه هر طايفه مىخواستند در محله آنها دفن شود، عاقبت عقلا گفتند كه وسط رود نيل دفن كنيم، تا آب از آن گذشته همه فيض بريم. خلاصه جسد را بيرون آورده در تابوتى از سنگ مرمر نهاده حركت دادند. و حق تعالى خواب را بر قبطيان مسلط نمود كه از رفتن سبطيان بىخبر شدند، و روز هم به سبب مردن اطفال آنان مشغول بودند تا غروب آفتاب كه اطلاع يافتند. فرعون امر كرد لشگريان تماما جمع شوند و وقت بانگ خروس حركت كنند. اتفاقا هيچ خروسى در آن شب صدا ننمود تا روز روشن شد. هامان وزير فرعون با سه هزار و نهصد نفر مقدمه لشگر و خود با هفتاد هزار نفر خواص با لباس سياه و بيرقهاى سياه و اسبان سياه حركت كردند به تعاقب بنى اسرائيل، تا به كنار دريا رسيدند. آب در نهايت طغيان بود. سبطيان نگاه كردند، فرعونيان را عقب خود ديدند. به درگاه خدا تضرع نمودند. وحى شد به موسى عصا به دريا بزن. به قدرت كامله الهى دوازده راه خشك به عدد اسباط بنى يعقوب هويدا شد، به طورى كه صداى سم اسبان آنها به زمين بلند مىشد.
بنى اسرائيل وارد شدند. فرعون به كنار دريا رسيد، آن را شكافته ديد، گفت دريا از هيبت من شكافته! گفتند تا تو داخل نشوى ما قدم برنداريم. فرعون تعلّل نمود، جبرئيل سوار ماديان، پيش اسب فرعون به دريا راند. اسب ماديان را ديد، عنان از دست فرعون ربوده او را داخل دريا نمود. لشگر همه وارد شدند. آخر لشگر حضرت موسى عليه السّلام كه از دريا گذشت و آخر لشگر فرعون داخل شد، دريا بهم آمده تماما هلاك شدند. جثه فرعون كه چهار صد من آهن بر او بود، به كنار دريا افتاد و بقيه فرو رفتند و بنى اسرائيل با حضرت موسى عليه السّلام نجات يافتند
تنبيه: نجات حضرت موسى عليه السّلام و بنى اسرائيل از دريا و هلاك فرعون و فرعونيان به كيفيت خاصه مشاهده، هر آينه آيات بيناتى است كه اثبات نمايد قدرت خداى تعالى و نبوت حضرت موسى عليه السّلام را.( تفسير اثنى عشرى، ج1، ص: 146)