.
راهی است راهِ عشق که هیچش کناره نیست
آن جا جز آن که جان بسپارند، چاره نیست
هر گَه که دل به عشق دهی، خوش دمی بود
در کارِ خیر حاجتِ هیچ استخاره نیست
ما را ز منعِ عقل مترسان و می بیار
کآن شِحنه در ولایتِ ما هیچ کاره نیست
از چشم خود بپرس که ما را که میکُشد؟
جانا گناهِ طالع و جرمِ ستاره نیست
او را به چشمِ پاک توان دید چون هلال
هر دیده جایِ جلوهٔ آن ماهِ پاره نیست
فرصت شمر طریقهٔ رندی که این نشان
چون راهِ گنج بر همه کس آشکاره نیست
نگرفت در تو گریهٔ حافظ به هیچ رو
حیرانِ آن دلم که کم از سنگِ خاره نیست
📝حافظ
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
📌«ممکن است اختلاف نظر هم باشد، بگومگو هم باشد، اما نگذارید کدورت و دشمنی به میان بیاید.»
______________&
یکی از دوستان اشاره کردند که بین دانشجویان به خاطر اختلاف در تحلیل دربارهی مسائل گوناگون، کدورتهائی وجود دارد.
من جداً میخواهم این را خواهش کنم که همه کوشش کنند که اختلاف نظر در تحلیل، در برداشت، در تلقی از واقعیتها، به کدورت نینجامد، به دعوا نینجامد.
خب، مثل محیطهای علمی، دو نفر ممکن است نظرات علمىِ متفاوتی داشته باشند؛ این لزوماً به درگیری و مخالفت و دشمنی نخواهد انجامید؛ خب، دو تا نظر است.
در زمینهی مسائل سیاسی و اجتماعی هم به نظرم میرسد که وقتی در چهارچوبها شما متفق و متحدید، اینجور باید برخورد کنید؛ نگذارید به کدورت بینجامد.
بله، ممکن است کسانی باشند که از لحاظ اصول و مبانی با شما دشمنی کنند؛ خب آن یک مقولهی دیگری است، یک بحث دیگری است؛ اما اختلاف نظر نباید به دعوا و کدورت و احیاناً خشونت بینجامد.
امام (رضوان الله علیه) - البته نه به دانشجویان - مکرر به سیاستمداران و نمایندگان و مسئولان و فعالان سیاسی توصیه میکردند و میگفتند مثل مباحثهی طلبهها رفتار کنید.
طلبهها در هنگام مباحثه، گاهی اوقات علیه هم عصبانی میشوند - حالا مضمون هم میگویند به طلبهها، میگویند کتاب تو سر هم میزنند! که البته چنین چیزی نیست - بحث میکنند، داد میکشند؛ کسی نگاه کند، خیال میکند اینها میخواهند مثلاً همدیگر را تکهپاره کنند؛ در حالی که نه، مباحثه که تمام میشود، بلند میشوند میروند با همدیگر سر سفره مینشینند و آبگوشتشان را میخورند، با هم حرف میزنند، با هم دوستند، رفیقند.
امام میگفتند: سیاسیون - چه در مجلس، چه در دولت، چه در حزب جمهوری اسلامی که آنوقت ما داشتیم، یا بقیهی عرصههای سیاسی - اینجوری با هم رفتار کنند.
ممکن است اختلاف نظر هم باشد، بگومگو هم باشد، اما نگذارید کدورت و دشمنی به میان بیاید.
خوشبختانه امروز جامعهی دانشجوئی کشور - به طور اغلبی میخواهیم عرض کنیم - با مبانی مشترکی دارند حرکت میکنند؛ اگرچه سلائق مختلف سیاسی هم دارند.
بنده هم اعتقادم همین است که با سلائق گوناگون، بحث باید کرد، گفتگو باید کرد منتها دشمنی و دعوا و اختلاف و کدورت و این چیزها، نه؛ حتّیالمقدور سعی کنید این را از محیط دانشجوئی دور کنید.
🔹بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی
در تاریخ 📆: ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
#انتخابات
#ما_و_انقلاب_اسلامی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
📌«به نظر من فعال دانشجوئىِ آرمانخواه که واقعیتها را هم میشناسد، هرگز نباید در هیچ شرائطی احساس انفعال و بنبست کند.»
🔸یعنی نباید از آرمانخواهی دست برداشت؛ نه در هنگام پیروزیهای شیرین، نه در هنگام هزیمتهای تلخ. ما در عرصهی دفاع مقدس پیروزیهای بزرگی داشتیم، هزیمتهای تلخی هم داشتیم.
🔹امام (رضوان الله علیه) سفارش میکردند و میگفتند: نگوئید شکست، بگوئید عدمالفتح.
یک جا پیروزی نصیب انسان میشود، یک جا هم پیروزی نصیب انسان نمیشود؛ چه اهمیتی دارد؟بعضیها هستند که اگر چنانچه جریان کار بر وفق مرادشان پیش آمد و به نقطهی مورد نظر خودشان رسیدند، از دنبال کردن آرمانها دست میکشند؛ این خطا است.
«فاذا فرغت فانصب»؛ قرآن به ما میگوید: وقتی این کار را تمام کردی، این تلاش را تمام کردی، تازه خودت را آماده کن، بایست برای ادامهی کار.
🔸 بعضی آنجورند - این اشتباه است - بعضی هم بعکس؛ اگر آنچه که پیش میآید، بر طبق خواست آنها نبود، بر وفق مراد آنها نبود، دچار یأس و انفعال و شکست میشوند؛ این هم غلط است؛ هر دو غلط است.
اصلاً بنبستی وجود ندارد در آرمانخواهىِ صحیح و واقعبینانه.
وقتی انسان واقعیتها را ملاحظه کند، هیچ چیز به نظرش غیر قابل پیشبینی نمیآید.
🔹 توقع من از عزیزان دانشجو این است که همواره دنبال آرمانها باشند؛ چه در آن مواردی که حادثهای که پیش میآید، طبق دلخواه شما است، چه در آنجائی که حادثهای که پیش میآید، طبق دلخواه شما نیست؛ آرمانگرائی را با نگاه به واقعیتها از دست ندهید و دنبال کنید.
🔸در اصلِ انقلاب همین جور بود، در جنگ همین جور بود؛ در حوادث گوناگونی هم که در این سالها پیش آمده، همیشه همین جور بوده است. بعضیها در قبال حوادث گوناگون، موضعگیریها و موقعیتهای روحی و معنوی و فکریشان، متناسب با آنچه که لازمهی آرمانخواهی است، نیست.
📩بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی
در تاریخ: ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
🔖این سخنرانی یک ماه بعد از تغییر دولت و پیروزی آقای حسن روحانی در سال ۹۲ ایراد شد.
#انتخابات
#ما_و_انقلاب_اسلامی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
«باسمه تعالی»
🔻«این است وظیفه امروزین ما»
سلام علیکم:
🔸این یعنی ایمان، این یعنی در راهبودن، و راه را محل توقف ندانستن.
هر کس با استقرار در وجود خویش و گشودگی که در این استقرار نسبت به دیگران برایش پیش میآید ، حکایت گشودگی وجود را در خود احساس میکند و او را به تفکر میخواند ، تفکری که چیزی جز نظر به وجود در مظاهر مختلف نیست و این غیر از جمع آوری معلومات زیادی است که ما را در خود متوقف میکند، غافل از آنکه در تاریخی قرار داریم که تاریخ حضور در عالم و آدم است با وسعت دادن خود و یا درک وسعتی که در خود داریم.
این است وظیفه امروزین ما و معنایی که باید از خود به میان آوریم.
✍استاد طاهرزاده
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
📌یک سؤال دیگر این است که اینجا هم باز بعضی از دوستان گفتند:
که رابطهی «تکلیف مداری» با «دنبال نتیجه بودن» چیست؟
🔹 امام فرمودند: ما دنبال تکلیف هستیم.
آیا این معنایش این است که امام دنبال نتیجه نبود؟ چطور میشود چنین چیزی را گفت؟ امام بزرگوار که با آن شدت، با آن حدّت، در سنین کهولت، این همه سختیها را دنبال کرد، برای اینکه نظام اسلامی را بر سر کار بیاورد و موفق هم شد، میشود گفت که ایشان دنبال نتیجه نبود؟ حتماً تکلیفگرائی معنایش این است که انسان در راه رسیدن به نتیجهی مطلوب، بر طبق تکلیف عمل کند؛ برخلاف تکلیف عمل نکند، ضدتکلیف عمل نکند، کار نامشروع انجام ندهد؛ والّا تلاشی که پیغمبران کردند، اولیای دین کردند، همه برای رسیدن به نتائج معینی بود؛ دنبال نتائج بودند.
مگر میشود گفت که ما دنبال نتیجه نیستیم؟
یعنی نتیجه هر چه شد، شد؟ نه.
🔸البته آن کسی که برای رسیدن به نتیجه، برطبق تکلیف عمل میکند، اگر یک وقتی هم به نتیجهی مطلوب خود نرسید، احساس پشیمانی نمیکند؛ خاطرش جمع است که تکلیفش را انجام داده.
اگر انسان برای رسیدن به نتیجه، بر طبق تکلیف عمل نکرد، وقتی نرسید، احساس خسارت خواهد کرد؛ اما آن که نه، تکلیف خودش را انجام داده، مسئولیت خودش را انجام داده، کار شایسته و بایسته را انجام داده است و همان طور که قبلاً گفتیم، واقعیتها را ملاحظه کرده و دیده است و بر طبق این واقعیتها برنامهریزی و کار کرده، آخرش هم به نتیجه نرسید، خب احساس خسارت نمیکند؛ او کار خودش را انجام داده.
🔹بنابراین، این که تصور کنیم تکلیفگرائی معنایش این است که ما اصلاً به نتیجه نظر نداشته باشیم، نگاه درستی نیست.
در دفاع مقدس و در همهی جنگهائی که در صدر اسلام، زمان پیغمبر یا بعضی از ائمه (علیهمالسّلام) بوده است، کسانی که وارد میدان جهاد میشدند، برای تکلیف هم حرکت میکردند.
جهاد فیسبیلالله یک تکلیف بود.در دفاع مقدس هم همین جور بود؛ ورود در این میدان، با احساس تکلیف بود؛ آن کسانی که وارد میشدند، اغلب احساس تکلیف میکردند.
🔸 اما آیا این احساس تکلیف، معنایش این بود که به نتیجه نیندیشند؟
راه رسیدن به نتیجه را محاسبه نکنند؟ اتاق جنگ نداشته باشند؟ برنامهریزی و تاکتیک و اتاق فرمان و لشکر و تشکیلات نظامی نداشته باشند؟ اینجور نیست.
🔻بنابراین تکلیفگرائی هیچ منافاتی ندارد با دنبال نتیجه بودن، و انسان نگاه کند ببیند این نتیجه چگونه به دست میآید، چگونه قابل تحقق است؛ برای رسیدن به آن نتیجه، بر طبق راههای مشروع و میسّر، برنامهریزی کند.
🎙بیانات رهبر انقلاب در دیدار دانشجویی
در تاریخ: ۱۳۹۲/۰۵/۰۶
🔖این سخنرانی یک ماه بعد از تغییر دولت و پیروزی آقای حسن روحانی در سال ۹۲ ایراد شد.
#انتخابات
#ما_و_انقلاب_اسلامی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
📌"متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب"
📚«دربارۀ علم»
✍اثر دکتر #رضا_داوری_اردکانی
⏰پنجشنبه این هفته 🔻
🛑ساعت: ۱۶:۳۰
📆جلسه دهم،
پنجشنبه ۲۱ تیر ماه ماه۱۴۰۳
👤ارائه:حمید محمدی
📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها)
جلسه حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است.
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#دربارۀ_علم
#حلقه_متن_خوانی
#بازخوانی_دانشجو_دانشگاه
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا
گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی
در رابطه با سینما و هنر
📆 یکشنبه ۲۳ تیر ماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۰۰ ،جلسه سی و سوم
مقالهی این هفته🔻
🔹مقالهٔ آخر کتاب آینه جادو:
«تأملاتی در ماهیت سینما»
◀️ جلسات حضوری است
و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است.
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
.
#خط_تا
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima
خط تا جلسه سی و سوم.mp3
50.22M
🎙#خط_تا
📌گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی
🔸«داستانِ فیلم و ماهیت داستان سرایی»
🔹ما و سرنوشت،
کربلا و قصه شهادت و راز داستانی
کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا
📃مقالۀ:
تأملاتی در ماهیت سینما
🔸جلسه سی و سوم
📆 ۲۴ تیر ماه ۱۴۰۳
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
درباره علم جلسه دهم.MP3
48.86M
🔈 #بشنوید
💠#درباره_علم
📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون
مقالات کتاب «دربارۀ علم»
اثر دکتر#رضا_داوری_اردکانی
🔸جلسهٔ دهم
📆پنجشنبه،۲۱ تیر ماه۱۴۰۳
🔹مقالۀ:«ملاحظاتی در باب تکنیک»
🔸پرسش از ماهیت،تکنیک و تکنولوژی
👤ارائه حمید محمدی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
📌"متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب"
📚«دربارۀ علم»
✍اثر دکتر #رضا_داوری_اردکانی
⏰پنجشنبه این هفته 🔻
🛑ساعت: ۱۶:۳۰
📆جلسه یازدهم،
پنجشنبه ۲۸ تیر ماه ماه۱۴۰۳
آغاز مقالۀ: تکنیک و تاریخ
👤ارائه:حمید محمدی
📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها)
جلسه حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است.
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#دربارۀ_علم
#حلقه_متن_خوانی
#بازخوانی_دانشجو_دانشگاه
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
دربارۀ علم_مقالۀ تکنیک و تاریخ.pdf
11.1M
📚مقالۀ تکنیک و تاریخ
کتاب :«دربارۀ علم»
✍اثر: دکتر #رضا_داوری_اردکانی
#دربارۀ_علم
#حلقه_متن_خوانی
#بازخوانی_دانشجو_دانشگاه
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
گر درِ ميكده را پير به عشاق گشود
پس از آن آرزوى فتح و ظفـر بايد كرد
...روح الله موسوی خمینی...
🔸هماندیشی و گفتگو با محوریت کتاب:
📗 سلوک ذیل شخصیت امامخمینی[ره]
اثر: #استاد_طاهرزاده
📆 جلسه اول شنبه ۳۰ تیر ماه ۱۴۰۳
🕠 ساعت ۱۶:۳۰
📍مکان: سرای هنر و اندیشه
جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
لینک دعوت مجازی🔻
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
@soha_sima
@forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا
گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی
در رابطه با سینما و هنر
📆 یکشنبه ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۰۰ ،جلسه سی و چهارم
مقالهی این هفته🔻
🔹مقالهٔ آخر کتاب آینه جادو:
«تأملاتی در ماهیت سینما»
◀️ جلسات حضوری است
و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است.
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
.
#خط_تا
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima
"متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب"
📚 «دربارۀ علم»
اثر دکتر #رضا_داوری_اردکانی
👤ارائه:حمید محمدی
🔹 جلسه دوازدهم
امروز پنجشنبه ۴ مرداد ماه ۱۴۰۳
ساعت: ۱۶:۳۰
📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها)
جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
لینک دعوت مجازی🔻
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima
📌«عبور از عجب و رسیدن به معرفت»
📚در یکی از شماره های ماهنامه های «سوره»، گفتاری منتشر نشده از شهید آوینی به چاپ رسیده بوده که گویا در جمع عده ای از طلاب برگزار شده که «شهید آوینی» این بحث را در مقدمه جلسه که ظاهرا قرار بوده سلسله وار ادامه پیدا کند مطرح کرده.
_________&
🔸یکی از بزرگترین مفاسد قلبی عجب است.
ان شاءالله ما به کبر گرفتار نیستیم ولی معمولا به عجب که مقدمه کبر است گرفتاریم. عجب هم اگر خدای نکرده یک مقدار ریشه دار شود تبدیل به کبر میشود و اگر یک ذره کبر باشد انسان اصلا به حقیقت راه ندارد.
🔹یادم هست که حضرت امام میگفتند، وضعیت مردم عادی در صحرای محشر خیلی راحت تر از علماست، چون علما به محض اینکه علم پیدا کردند، همین علم حجابشان میشود.
یعنی اسباب عجبشان میشود و نسبت به آن علم، خودبین میشوند ولی مردم از آنجا که برای خودشان هیچ شانی از علم قائل نیستند، مشکلی ندارند.
این است که عجب و خودبینی بزرگترین حجاب بین انسان و خدا میشود.
کمال بشر در فناست، فنا یعنی از آدم هیچ اثری نمیماند یعنی خودش از میان کاملا برداشته میشود. کسی که عجب دارد، بیشترین بعد را نسبت به حقیقت دارد به خاطر اینکه کمال قرب به خدا فناست یعنی از میان برداشتن آن خودی که در میان بنده خداست و اغلب در همین منزل میمانند؛ سخت ترین منزل هم هست و از آن نمیتوانند بگذرند و گرفتار میشوند، گرفتار عجب میشوند و بدترین منزلها همین است.
خیلی از آقایان که نمیرسند به دلیل عجب است. من هیچ دلیل دیگری نمیبینم از لحاظ اصولی هم وقتی به نتیجه نمیرسند به دلیل عجب است.
🔸یکی از دوستان میگفت سال 64 یا 65 بحثی راجع به ادغام با جهاد وزارت کشاورزی در گرفته بود. ما آن موقع در جهاد بودیم. یک آقای روحانی از نمایندگان مجلس بسیار بر ضد جهاد حرف میزد و میگفت: باید با وزارت کشاورزی ادغام شود. برای من سوال بود که این آدم با توجه به این که روحانی است و از این نظر به او اعتقاد دارند، از چه جهت به این حکم میرسد و بر آن این همه تاکید میکند؟ یعنی چه طور به این اعتقاد رسیده و بعد چطور به این اعتقادش اصرار میورزد؟ ایشان خیلی دشمنی داشت.بعد یکی از دوستان ما که با ایشان یک سفر به خارج از کشور رفته بودند تعریف میکرد که این آقا آنجا چه میکرد من برایم خیلی روشن بود که علت اینکه کسی به اعتقادات اشتباه میرسد، این است که صفای روحی ندارد.
🔹فرض کنید که نشستید علم اصولی خواندید و رسیدید. وقتی صفای قلب نباشد، در خدمت شیطان قرار میگیرد. عقل آن چیزی است که میتواند هم در خدمت شیطان واقع شود و هم در خدمت حضرت رحمان. مباحثی که در مورد عقل شیطانی و عقل رحمانی مطرح میشود، در اصول کافی زیاد است، یک موردش همان است که از حضرت صادق (ع) میپرسند، اگر عقل آن چیزی است که حضرت علی(ع) داشت، پس عقل معاویه چه بود؟ این (عقل معاویه)، شیطنت است ولی خوب توی این دنیا به آن هم عقل میگویند که ما به عقل رحمانی و شیطانی تفسیرش میکنیم.
🔸ولی واقعا از کجا میشود فهمید که چه کسی صاحب عقل شیطانی و چه کسی صاحب عقل رحمانی است؟
چطور است که یکی عقلش در خدمت شیطنتش واقع میشود و یکی در خدمت دینش؟ چطور است که یکی به اعتقاد اشتباه میرسد و بعد بر آن اصرار میکند؟ خیلی روشن است، یعنی در واقع رابطه اصول و وصول را نمیشود ندید.
این رابطه یعنی کسی که به حقیقت واصل میشود اعتقادات درستی هم دارد، هرکس هم که به حقیقت واصل نشد یعنی از نظر قلبی و روحی به حقیقت نرسید، اعتقادات اشتباهی داشته است.
🔹 این میشود که وقتی یک نفر مثل حضرت امام میآید، کافی است برای این که یک دنیا را متحول کند، ایشان وقتی میخواست قیام کند، حتی یک قیچی در جیبش نداشت. حتی یک قلم تراش یا چاقو در جیبش نبود.
چطور این انسان در دنیایی که سیستمهای جاسوسی و ضد جاسوسی پیشرفته ای دارد که هیچ چیز از دید آنها مخفی نمیماند قیام کرد فقط با یک عبا و عمامه بدون حتی یک قلم تراش و یا یک چاقوی کوچک؟
علتش آن است که شخص باید به آنجایی برسد که حضرت امام رسید.
وقتی به آنجا برسد که حضرت امام رسید. وقتی به آنجا رسید خودش همه دنیا را متحول میکند به هیچ وسیله ای هم احتیاج ندارد. آن وقت همه قواعد و سنن و اسباب در خدمت آن فرد در میآید.
.
🔸نمیخواهیم اسباب را نفی کنیم ولی مسئله نسبت اسباب با انسان کامل است. این اسبابی که در دنیا هست اعم از اشیا، شامل سنن (الهی) است، همه اینها در مقابل انسان کل خاضع است.
انسان کامل در این اسباب تسخیر و تصرف میکند، در باطن عالم نه در ظاهرش، ظاهرش بعدا اتفاق میافتد یعنی
اول امام در باطن عالم تصرف کرد و بعد ما آثارش را در ظاهر عالم هم دیدیم.
تا زمانی که آن تغییر در باطن عالم نیفتد در عالم ظاهر شاه نمیرود و انقلاب نمیشود.
در واقع اینها آثار ظاهری آن تحول باطنی است که در وجود حضرت امام شکل گرفته ارتباط این دو مهم است که باید بفهمیم هیچ چیز دیگر این قدر فهمیدنی نیست.
🔹 بعد تازه اگر این را بفهمید، این علم به اسماست یعنی به ذات نیست.
اگر به ذات علم پیدا کند، تبعات و نتیجه آن علم بلافاصله میرسد.
اگر علم ما به ذات بود همین الان که فهمیدیم با تزکیه روح میشود در عالم تسخیر کرد، به آن میرسیدیم یعنی همین الان به صفای قلب و تزکیه روحانی و کمال انسانی میرسیدیم، چرا نمیرسیم؟
هرچه هست این میان حجاب عجب است و (انسان) متناسب با این که این حجاب چقدر غلیظ و کدر و کثیف است، به اعتقادات اشتباه میرسد.
این است که شما (اگر) الان دائم اصول و فلسفه بخوانید و این حجاب از بین نرفته باشد، فلسفه در خدمت آن کسی که میخواهد عالم را با شیطنت تسخیر کند، در میآید.
مگر الان در خدمت غرب در نیامده است؟ خیلی راحت با مباحثی که در فلسفه مطرح میکنند، عالم را تسخیر میکنند.
🔸 اصلا عالم ما یک عالم فلسفی است و غرب، عالم را با فلسفه تسخیر کرده است. اگر قرار بود فلسفه آدم را به جایی برساند، پس چطور (غرب) عالم را با فلسفه تسخیر کرده است؟
فلسفه آدم را به جایی نمیرساند، چنان که عرفان هم نمیرساند، عرفان نظری هم نمیرساند، اصل عرفان، عرفان عملی است نه عرفان نظری.
حالا «مصباح الهدایه» حضرت امام را که به نظر من بهترین کتابی است که در عالم نوشته شده است ـ بگذاریم وسط و آن را بخوانیم چه فایده ای دارد؟
فایده اش این است که فقط نشانههایی پیدا میکنید که به کجا باید رسید یا آدم رابطه بین اصول و وصول و رابطه درس و بحث و آنجایی که میخواهد برسد را میفهمد، رسیدن به آن، چیز دیگری میخواهد.مسئله من اینجاست.
🔹ببینید من حرفهایی که اینجاها نوشتهام، مبتنی بر یافتههایی مجرد از سینما و رمان و تکنولوژی و تمدن جدید واین طور چیزهاست. این یافتهها مسلط بر اینهاست. یعنی اگر میبینید این عناوین اینجا نوشته شده، علتش این است که روزگار ما روزگار این گرفتاریهاست. یعنی ما الان به این چیزها و به تمام محصولات و لوازم تمدن غرب مبتلاییم و بزرگترین مبارزه ما هم عبور از اینها و یا غلبه بر اینهاست. علت اینکه این مباحث و عناوین را مطرح میکردم، این است که من یافتههایم را از طریق دیگری گیر آوردهام، از طریق سینما که به دست نیاوردهام فرض کنید این را شما بخوانید و بروید سینما را یاد بگیرید. منتها اینها از جای دیگری گرفته شده (و بعد آمده تحت عناوینی) مثل سینما و رمان و... از خود اینها نمیشود به جایی رسید،
اگر آدم از خود اینها بخواهد به جایی برسد، مستغرق در اینها میشود.
🎙«سید مرتضی آوینی»
#عجب #کبر #فرصت
#ما_و_انقلاب_اسلامی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا
گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی
در رابطه با سینما و هنر
📆 یکشنبه ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۰۰ ،جلسه سی و پنجم
مقالهی این هفته🔻
🔹مقالهٔ آخر کتاب آینه جادو:
«تأملاتی در ماهیت سینما»
◀️ جلسات حضوری است
و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است.
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
.
#خط_تا
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima
خط تا جلسه سی و چهارم.mp3
32.37M
🎙#خط_تا
📌گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی
🔸فیلم مستند
📃مقالۀ:
تأملاتی در ماهیت سینما
🔹جلسه سی و چهارم
📆 ۳۱ تیر ماه ۱۴۰۳
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
"متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب"
📚 «دربارۀ علم»
اثر دکتر #رضا_داوری_اردکانی
👤ارائه:حمید محمدی
🔹جلسه سیزدهم
امروز پنجشنبه 11 مرداد ماه ۱۴۰۳
ساعت: ۱۶:۳۰
📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها)
جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
لینک دعوت مجازی🔻
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima
دزباره علم جلسه یازدهم.MP3
38.83M
🔈 #بشنوید
💠#درباره_علم
📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون
مقالات کتاب «دربارۀ علم»
اثر دکتر#رضا_داوری_اردکانی
🔸جلسهٔ یازدهم
📆پنجشنبه،28 تیر ماه۱۴۰۳
🔹آغاز مقالۀ:«تکنیک و تاریخ»
👤ارائه حمید محمدی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
درباره علم جلسه دوازدهم.MP3
49.13M
🔈 #بشنوید
💠#درباره_علم
📚 متن خوانی و گفتگو پیرامون
مقالات کتاب «دربارۀ علم»
اثر دکتر#رضا_داوری_اردکانی
🔸جلسهٔ دوازدهم
📆پنجشنبه،4 مرداد ماه۱۴۰۳
🔹مقالۀ:«تکنیک و تاریخ»
👤ارائه حمید محمدی
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
خط تا جلسه ی سی و ششم.mp3
24.9M
🎙#خط_تا
📌گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی
🔸واقعیت در سینما
📃مقالۀ:
تأملاتی در ماهیت سینما
🔹جلسه سی و پنجم
📆 ۷ مرداد ماه ۱۴۰۳
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا
گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی
در رابطه با سینما و هنر
📆 یکشنبه ۱۴ مرداد ماه ۱۴۰۳
ساعت ۱۸:۰۰ ،جلسه سی و ششم
مقالهی این هفته🔻
🔹مقالهٔ آخر کتاب آینه جادو:
«تأملاتی در ماهیت سینما»
◀️ جلسات حضوری است
و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است.
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
.
#خط_تا
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima
فصل هجرت-حجت الاسلام بحرینیان.mp3
44.62M
🎙ما و لغزشگاه های پیش رو
در حضور در صحنه های تاریخیِ اسلام
🔸سخنرانی حجتالاسلام بحرینیان
📆جمعه،۱۲ مردادماه ۱۴۰۳
📍دانشگاه هنر اصفهان|هیئت هنر اصفهان
#روایت_قدس
#هیئت_هنر_اصفهان
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@heyathonarisf
"متن خوانی و گفتگو پیرامون کتاب"
📚 «دربارۀ علم»
اثر دکتر #رضا_داوری_اردکانی
👤ارائه:حمید محمدی
🔹جلسه چهاردهم
امروز پنجشنبه ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۳
ساعت: ۱۶:۳۰
📍مکان:سرای هنر و اندیشه (سها)
جلسه به صورت حضوری و مجازی برگزار میگردد.
لینک دعوت مجازی🔻
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom
#باشگاه_دانشجویی_فرصت
@forsat_soha
@soha_sima