eitaa logo
فرصت…
507 دنبال‌کننده
189 عکس
11 ویدیو
38 فایل
🔷باشگاه_دانشجویی_فرصت مجالی برای درنگ و تامل در نسبت دانشجو و دانشگاه با مسائل کشور برای هماهنگی جلسات به آیدی زیر پیام دهید: @forsat_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
جلسه سوم بلای بی تاریخی.MP3
23.33M
. 🎙 متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب: " بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده " 🔹 جلسه سوم، ۴ ماه ۱۴۰۲ @forsat_soha @soha_sima
. ▪️متنی ناظر به جلسه سوم بلای بی تاریخی به احتمال قوی همه ما وقتی حرف از آزمون توسعه به وسط بیاید برای یک بار هم که شده حاضر باشیم بنشینیم کنار گود و تماشاچی باشیم . اما آیا براستی آزمون و خطای توسعه در دسترس همگان است؟ و هرکسی در هر جای عالم می تواند خودش را در معرض فراز و فرود آن قرار بدهد؟ شاید بد نباشد به یک دعوای قدیمی تر از سنت و تجدد بازگردیم ، دعوای جبر و اختیار! در هیاهوی این دعوا سوالی بزرگ مطرح است : کدام انسان ؟! انسانی که اسیر جبر زمانه و مشهورات جامعه است و یا آنکه خود را آزاد از همه قواعد و رها از تمام قیود می بیند؟ شاید بتوان گفت که هر دو این انسان ها نه تنها فاصله چندانی ندارند بلکه دو روی یک سکه اند . اگر آزادی خواهی و تنوع طلبی جزو عادات و مشهورات یک جامعه باشند ، افراد مجبور از اطاعت کورکورانه از آن اند و انسان هایی که خود را آزاد می خوانند خوب می دانند که حتی اگر محدود به تاریخ و جامعه خود نباشند در بند قواعد زیستی اند ؛ پس هر دو چه آزاد و چه مجبور بی اختیارند ، البته اگر اختیار را در هر لحظه روی دست راه رفتن و ... ندانیم . چراکه اختیار ملازمتی با اختیار کردن دارد در حالی که چه انسان اگزیستانسیال و چه انسان مجبور در تخیلشان هم نمی گنجد چه چیز را چه موقع و چگونه اختیار کنند؟ انسان مختار کسی است که میان دو سرنوشت مخیر است و به هنگام اختیار کردن در واقع در آینده دخل و تصرف می کند. در مقاتل آورده اند که در روز عاشورا ملکی بر روی سر اباعبدالله نازل شد و حضرت را میان نصر و لقاء الله مخیر ساخت و ... البته که انسان فلک زده ای که حتی نمی داند امکانات کمی اش از کجا و چطور به دستش رسیده نمی تواند به امکان های فردایش بیندیشد و دست به آزمون برای آن بزند چه برسد که منتظر خطا ها و اصلاح آنها بنشیند؛ پس نباید انسان مختار را با دیگران اشتباه گرفت و نباید پنداشت هر کسی هر جایی به مخیله اش می رسد که می تواند آینده را به جان بیازماید. به راستی چه چیز انسان را در موقعیت انتخاب و آزمون می برد و نقش تفکر و پرسش در این بین چیست؟ @soha_sima @forsat_soha
افق شهادت؛ تنها راهِ ساخت آینده‌ای قدسی.mp3
44.8M
چرا تنها با حضور در انقلاب اسلامی و پیداکردن شهادت به مثابهٔ نحوه‌ای از زندگی می‌توانیم به سمت آینده‌ای قدسی برویم؟ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🎙️ حجت‌الاسلام نجات‌بخش 🔸 چرا اسلام بدون انقلاب اسلامی، نمی‌تواند در جهان امروز حاضر شود؟ 🔸 سنتِ در مقابل مدرنیته در این زمانه محکوم به انزواست، اسلام چگونه می‌تواند از این گردنه عبور کند؟ 🔸 افق شهادت به مثابهٔ یک نحوه زندگی، چگونه مناسبات این جهان را در هم می‌شکند و راه آینده‌ای را که تسلیم تکنیک و مدرنیته نشده و در آن عقل مدرن با هویت قدسی جمع شده، برای ما باز می‌کند؟ 🔸 آیا می‌شود جایی ایستاد که در آن آسمان و زمین به هم متصل شده‌اند؟ آیا می‌شود با حضور در انقلاب اسلامی، اموری که به ظاهر تکنیکی و مدرن هستند، عین سلوک دینی ما باشند؟ درست مثل جنگیدن با تفنگی که در دفاع مقدس، عین سلوک و نسبت با دین و خدا بود. 🔸 چرا تنها با نظر به افق کربلا می‌توانیم آینده‌ای قدسی بسازیم؟ 🔹 شهادت مرگ نیست، یک نحوه حیات و زندگی فعالانه است. 🔹 هایدگر: مسئلهٔ من این نیست که ما تکنولوژی را کنار بگذاریم، بلکه این است که چگونه می‌توانیم نسبت به آن وارسته باشیم. 🔹 مناسبات این جهان که جهان سلطهٔ تکنیک بر ارادهٔ انسانی است، همه‌اش مبتنی بر فرار از مرگ است، ما با نظر به شهادت و کربلا و پیداکردنِ شوق به مرگ، می‌توانیم به سمت آینده‌ای قدسی برویم که در آن، نسبت به تکنیک وارسته هستیم. @forsat_soha @mosavadeh
📚متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب در انتظار زبانی در وصف انقلاب اسلامی اثر : «استاد اصغر طاهرزاده» 📅 زمان جلسه: سه شنبه ها ⏳ ساعت قرار: 18 🕌 مکان قرار : سها نکته این هفته: تا انسان‌ها تصميم تاريخي خود را بگيرند 19- انقلاب اسلامي راهِ قومي است که نه مي‌خواهد به گذشته برگردد و نه ادامه‌ي فرهنگ مدرنيته را صلاحِ خود مي‌داند. انقلاب اسلامي عالَمي است مخصوص به خود که همه‌چيز در آن معنايي درست پيدا مي‌کند، زيرا مي‌تواند اهداف اصيل انساني را روشن نمايد، تا انسان‌ها تصميمات اصليِ تاريخي خود را به عهده بگيرند، يعني در آينه‌ي انقلاب اسلامي است که واقعيات اين عالم- به عنوان واقعيات تاريخي- معني اصلي خود را مي‌گشايد.آري! انقلاب اسلامي مقامِ گشودگي است وگرنه هر اتفاقي به خودي خود ظهور و گشودگي ندارد و تنها يک اتفاق خواهد بود، حال چه در سوريه واقع شود و چه در يمن. انقلاب اسلامي است که به اين اتفاقات نسبت به ما قرب خاص مي‌دهد. در عالم انقلاب اسلامي همه‌چيز معناي ديگري غير از آن‌چه در عالم غربي داشتند، پيدا مي‌کنند، اولويت‌ها به هم مي‌خورند و خدا براي تحقق تاريخي جديد فيض خاص خود را جاري مي‌نمايد. پخش زنده از طریق لینک: https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @forsat_soha
🔻ما و آینده ▪️بررسی مقالات کتاب "فلسفه و آینده نگری" اثر "دکتر رضا داوری اردکانی" 🔸مقاله این هفته: پیشرفت و آینده علم و توسعه 🗓 پنجشنبه 12 مرداد، ساعت ۱۷ 📍خیابان ظهیرالاسلام، سرای هنر و اندیشه https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @forsat_soha @ArmanIUT
📜 وقت و تفکر فیلسوفان بعد از دوره یونانی تا عصر جدید به زمان و تاریخ چندان اعتنا نداشتند. با پیش آمد رنسانس و عهد منورالفکری قرن هیجدهم بشر دیگری با عقل و فهم و وظیفه و مأموریت دیگر به دنیا آمد که می‌بایست آینده را بسازد؛ گویی زمان و تاریخ با وجود این بشر در هم آمیخته بود. تا این زمان ساحات زمان در تفکر فلسفی طرح نشده بود. در حقیقت فکر آینده با فکر تاریخی به وجود آمده است. یعنی آینده‌بینی و آینده‌نگری با تجدد مناسبت دارد، نه اینکه تقسیم زمان به گذشته، حال و آینده با تجدد به وجود آمده باشد. در فکر متفکران همه دوره‌ها، آینده به نحو مبهم و اجمالی و غالبا نادانسته وجود داشته است و نمی‌توانسته است که نباشد، زیرا تفكر بالذات به آینده و زمان تعلق دارد. تفکر در وقت صورت می‌گیرد و وقت حداقل به چهار معنا در زبان آمده است؛ یکی وقتی است که پیامبر (ص) فرمود: من وقتی با خدا دارم. این وقت، وقت زاینده و بنیانگذار و زمانی است که آینده با ابتدای از آن ظهور و بسط پیدا می‌کند. دیگری بسط و تفصيل و دوام چیزی است که در این وقت یافت می شود. این وقت، وقت نشاط و درک و عمل مناسب است. که آن را وقت تمدنها نیز می‌توان خواند. وقت به معنی اول، وقت پیامبران و فیلسوفان و شاعران است. با این وقت آینده پدید می‌آید. به عبارت دیگر آینده ابتدا در احوال ، یعنی در وقت متفکران قوام می‌یابد و سپس در علم نظری و حکمت عملی ظاهر می‌شود و به بهره‌دهی می‌رسد و این وقت دوم است. رونقی که غرب در آخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم داشت با وضع قرن هفدهم و هجدهم قابل قیاس نیست. علم و تکنولوژی اخیر غرب را هم نمی توان با تکنولوژی قرن هفدهم و هجدهم قیاس کرد.صورت سوم وقت، وقت تکرار است، یعنی زمانه‌ای که روزها از پی هم تکرار می‌شوند و ما فقط شاهد گردش شب و روزیم. وقت دیگر، وقت انحطاط است که در آن مردمان وقت را به پر مدعایی و لفاظی و پرحرفی و بیهوده‌گویی و ژاژخانی می‌گذرانند. در این زمان علم و جهل و عدل و ظلم و قهر وکین و راستی و دروغ در هم می‌آمیزند. این زمان، زمان بدی است. زمان دوزخ است و خدا نکند که هیچ قومی در این زمان گرفتار شود. جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می‌گردد: 📗 کتاب "فلسفه و آینده‌نگری" اثر رضا داوری اردکانی 📕کتاب " غرب و غربزدگی و بحران حوالت تاریخی آن" اثر سید احمد فردید 📘کتاب " خرد سیاسی در زمان توسعه نیافتگی" اثر رضا داوری اردکانی @forsat_soha
ما و آینده_01.mp3
21.81M
🔈 💠فلسفه و آینده‌نگری|جلسهٔ هشتم چهارشنبه ۴مرداد ماه ۱۴۰۲ بررسی مقالات کتاب «فلسفه و آینده‌نگری»، اثر دکتر رضا داوری اردکانی 🔸مقالهٔ این هفته:جلوه آینده در آیینه فلسفه 👤 با ارائهٔ آقای حمید محمدی @forsat_soha @ArmanIUT
فلسفه و آینده نگری .MP3
30.07M
🔈 💠فلسفه و آینده‌نگری|جلسهٔ نهم پنجشنبه 12 مرداد ماه ۱۴۰۲ بررسی مقالات کتاب « فلسفه و آینده‌نگری »، اثر دکتر رضا داوری اردکانی 🔸مقالهٔ این هفته:جلوه آینده در آیینه فلسفه 👤 با ارائهٔ آقای حمید محمدی @forsat_soha @ArmanIUT
برادری در مسیر پیشرفت ایران.mp3
15.78M
📻 🎧بشنویم؛: 💠 برادری، تنها راه پیشرفت ایران 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش ⏱ دوازده دقیقه (بخشی از جلسه "نظم در زمانه ما": eitaa.com/varastgi/126 ) فرصت... @forsat_soha
. ...محفل کتابخوانی جوانان... 🔹متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب: "بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده" اثر: چهارشنبه‌ها ساعت ۱۸ جلسه چهارم ، ۱۸ مرداد ماه ۱۴۰۲ ◀️ جلسات حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima @forsat_soha
حصار توسعه نیافتگی.mp3
10.23M
. 🎙حصار توسعه نیافتگی ▫️خوانش بخشی از فصل اول کتاب؛خرد سیاسی در زمان توسعه‌نیافتگی با عنوان: جهان توسعه نیافته و اوصاف اهل آن ▫️اشاره به کتاب؛ انسان و سرنوشت و مقدمه‌ای که با عنوان علل انحطاط مسلمین نوشته‌اند. @forsat_soha
🎬 خـــــطِّ تـــــا گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی در رابطه با سینما و هنر . 📆 یکشنبه‌ها، ساعت 18 جلسه‌ی چهارم ،۲۲مرداد ماه مقاله‌ی🔻 مونتاژ به‌مثابه‌ی معماری در سینما ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom . @forsat_soha @soha_sima
بلای بی تاریخی جلسه چهار_01_01.mp3
16.98M
. 🎙 متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب: " بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده " 🔹 جلسه چهارم، ۱۸مرداد ماه ۱۴۰۲ @forsat_soha @soha_sima
خط تا جلسه چهارم.MP3
40.65M
🎙 📌 گفت و گو پیرامون مقالاتی از شهید آوینی 📃 پایان مقاله‌ی مونتاژ به مثابه‌ی معماری در سینما 🔹 جلسه چهارم ، 22مرداد ماه ۱۴۰۲ @forsat_soha
. ...محفل کتابخوانی جوانان... 🔹متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب: "بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده" اثر: چهارشنبه‌ها ساعت ۱۸ جلسه پنجم ، ۲۵ مرداد ماه ۱۴۰۲ ◀️ جلسات حضوری است و امكان شنيدن زنده آن نيز از طريق لينك زير فراهم است https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @soha_sima @forsat_soha
با سخن دکتر داوری چه نسبتی باید گرفت؟.mp3
4.18M
📻 🎧بشنویم:با سخن دکتر داوری چه نسبتی باید گرفت؟ 🎙 حجت‌الاسلام نجات بخش (بخشی از جلسه اول متن‌خوانی کتاب:"بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده") ⏱ زمان: ۹ دقیقه @forsat_soha @varastgi
🔻ما و آینده ▪️بررسی مقالات کتاب "فلسفه و آینده نگری" اثر "دکتر رضا داوری اردکانی" 🔸مقاله این هفته:فصل پنجم؛فلسفه و آینده 🗓 پنجشنبه 26 مرداد، ساعت ۱۷ 📍خیابان ظهیرالاسلام، سرای هنر و اندیشه https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom @forsat_soha @ArmanIUT
جلسه پنجم بی تاریخی.mp3
23.14M
‌ ‌. 🎙 متن خوانی و گفتگو با محوریت کتاب: " بلای بی‌تاریخی و جهان بی‌آینده " 🔹 جلسه پنجم، ۲۶مرداد ماه ۱۴۰۲ @forsat_soha @soha_sima
فصل پنجم کتاب فلسفه و آینده نگری؛فلسفه و آینده.pdf
6.59M
🔹ما و آینده 🔸مقاله این هفته: فصل پنجم کتاب فلسفه و آینده نگری؛ فلسفه و آینده @forsat_soha
فلسفه و آینده نگری جلسه دهم.MP3
29.88M
🔈 💠فلسفه و آینده‌نگری|‌جلسهٔ دهم پنجشنبه 26مرداد ماه ۱۴۰۲ بررسی مقالات کتاب «فلسفه و آینده‌نگری»، اثر دکتر رضا داوری اردکانی 🔸مقالهٔ این هفته|فلسفه و آینده 👤 با ارائه آقای حمید محمدی @forsat_soha @ArmanIUT
🎬 خـــــطِّ تـــــا گفتگو پیرامون مقالاتی از شهید سیدمرتضی آوینی در رابطه با سینما و هنر 📆 یکشنبه‌ها، ساعت 18 جلسه‌ی پنجم ،29مرداد ماه مقاله‌ی این هفته🔻 🔹جذابیت در سینما ◀️ جلسات حضوری است و امكان حضور مجازی در آن نيز از طريق لينك زير فراهم است. https://www.skyroom.online/ch/sohasima/soharoom . @forsat_soha @soha_sima
آینه جادو جذابیت در سینما سید مرتضی آوینی.pdf
4.97M
🔹خط تا 🔸مقاله این هفته: فصل اول کتاب آینه جادو| جذابیت در سینما 🖋 سید مرتضی آوینی @forsat_soha
هدایت شده از باز، اربعین…
💠 دورِ هم جمع شده‌ایم، تا به کمکِ واژه‌ها، از نو با اربعین دیدار کنیم. 🏴 به موازاتِ اربعین امسال، کانال «باز اربعین» همّت کرده است برای تبادل و به‌اشتراک‌گذاری متن‌هایی که دربارهٔ رخداد اربعین نوشته می‌شوند و از شما عزیزان دعوت می‌کند نوشته‌های خود را برای انتشار با ما به اشتراک بگذارید. 📜 می‌توانید نوشته‌هایتان را برای قرارگیری در کانال، به شناسهٔ زیر ارسال بفرمایید: 💬 @mmnaderi @baaz_arbaeen | …باز، اربعین