eitaa logo
گفتمان فقه دولت اسلامی
336 دنبال‌کننده
596 عکس
317 ویدیو
19 فایل
گفتمان سازی فقه دولت اسلامی بازتاب فعالیت‌های موسسه فتوح اندیشه اصفهان ✉️نظرات و پیشنهادات: @Ahmadsadeghy 📢تبادل: @Mojtaba_tabatabaei
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره اول ؛ مدیریت ائمه علیهم السلام 🔸اندیشه اخباری‏گری با لحاظ مقول به تشکیک بودنش در مقابل اندیشه‏ای است که روایات را در کنار عقل می‏ببیند و از عقل ابزاری برای تفسیر و یا رد روایات استفاده می‏کند و یا در باب تعادل و تراجیح برای ترجیح یک روایت بر روایت دیگر، موافقة العقول را معیار قرار می دهد. این موج اول اخباری‏گری است. 🔸در دوره اول اخباری‏گری، مدیریت با ائمه (ع) است. عجیب اینکه ائمه (ع) هم با «قیاس‏گرایی و اجتهاد به رأی که یک نوع عقل‏گرایی» محسوب می‏شده، مبارزه می‏کنند و هم با «حدیث‏گراییِ فارغ از عقل». 🔸آن روایاتی که از اهلبیت (ع) نقل شده است که: آنچه از ما می‏رسد را بر «قرآن» و «سنت قطعی» عرضه کنید،و در یک روایت دارد که بر «عقول» عرضه کنید، جزء این جریان است. حضرت می‏خواهند یک تعادلی ایجاد کنند. یعنی در هر جهت که افراط شود (عقل‏گرایی افراطی و یا حدیث‏گرایی افراطی)، خطرناک است. ☑️ شماره 3 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره دوم؛ ظهور جریان قیاس و اجتهاد به رأی 🔸دوره دوم اخباری‏گری، دویست سال بعد از دوره اول به وقوع می‏پیوندد، یعنی اوایل قرن چهارم. در این زمان موج دیگری از حدیث‏گرایی به وجود می آید. بزرگانی همچون ابن‏قولویه ، شیخ صدوق و شیخ کلینی و... به این دوره تعلق دارند. 🔸 این دوره تا اوایل قرن پنجم؛ یعنی حدود صد سال، به طول می‏انجامد. حاصل این دوره، مدرسه قم و مدرسه ری و کتب مرحوم صدوق، کتاب کافی، کتاب‏های ابن قولویه و دیگران است. 🔸در این زمان در مقابل جریان حدیث‏گرا، جریانی مشهور به قیاس و اجتهاد به رای بود، مانند ابن‏جنید. در این دوره بزرگانی از علما مانند سید مرتضی، شیخ مفید و شیخ طوسی که بعد از ائمه (ع) آمده و بهره مند از مکتب و مسلک ائمه (ع) بودند این جریان را مدیریت کردند. ☑️ شماره 4 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره دوم؛ تفاوت رویکرد شیخ مفید و شیخ صدوق با ادله 🔸شیخ مفید در کتاب تصحیح الاعتقاد که منسوب به ایشان است، چقدر در مورد رفتار شیخ صدوق در ارتباط با تعامل با ادله، ابراز ناراحتی می‏کند! 🔸کل گلایه هم این است که جناب شیخ صدوق! دربرخورد با روایات، شما باید روایات صحیح از سقیم و درست از باطل را با کمک عقل سلیم و عقل ابزاری، از هم تفکیک کنید. اگر در زمان حضور، ائمه (ع) این فضا را مدیریت می‏کردند تا این جریانات به تعادل برسد، درقرن چهارم و پنجم علمای بزرگی مانند سید مرتضی و شیخ طوسی و شیخ مفید این فضا را مدیریت می‏کنند؛ و لذا به جایی ضربه نمی‏خورد. 🔸 یعنی در این فضای تز و آنتی تز، یک سنتزی بیرون می‏آید و یک تعادلی ایجاد می‏شود. ☑️ شماره 5 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸🌸 فرا رسیدن میلاد یازدهمین ستاره آسـمان ولایت حضرت امام حسن عسکری (علیه‌السلام) بر شما همراهان همیشگی، مبارک🌸🌸 🔶«لَيْسَتِ الْعِبادَةُ كَثْرَةَ الصِّيامِ وَ الصَّلوةِ وَ إِنَّما الْعِبادَةُ كَثْرَةُ التَّفَكُّرِ في أَمْرِ اللّهِ.»: 🔸عبادت كردن به زيادي روزه و نماز نيست، بلكه [حقيقتِ] عبادت، زياد در كار خدا انديشيدن است. 🔺(تحف العقول، ص448) ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🔉فایل ‌صوت👇👇👇
برنامه سوره ، استاد رهدار.mp3
21.13M
◀️ برنامه تلویزیونی (فصل محمد رسول الله) 💠 شبکه چهار سیما 🔶 کارشناس : 📚 موضوع : در اندیشه 🗓 تاریخ : 99/7/19 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره سوم؛ وجود رگه هایی از حدیث گرایی در آراء بزرگان 🔸دوره سوم اخباری‏گری مربوط به قرن دهم است. اخباری‏گری این دوره به گونه‏ای است که اصلاً دیده و حس نمی‏شود و التفاتی به آن وجود ندارد. بزرگانی مانند شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و... مربوط به این دوره‏ از اخباری‏گری هستند. 🔸روشن است که این بزرگان را هیچ کس به عنوان عالم اخباری نمی‏شناسد! این مهم از جهتی نیز درست است. اگر اخباری‏گری، به عنوان آنچه در قرن 11 و 12 مطرح شد، را ملاک و معیار قرار دهیم، این دسته از بزرگان اساساً اخباری تلقی نمی‏شوند. 🔸اما چنانکه گفته شد، اگر اخباری‏گری را امری مقول به تشکیک بدانیم، رگه‏هایی از حدیث‏گرایی را در افکار و آراء این بزرگان مشاهده می‏کنیم. 🔸وجود رگه‏هایی از اخباری‏گری در آثار و آراء شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک و از همه بارزتر، محقق اردبیلی قابل انکار نیست. ‏ ☑️ شماره 6 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻 چون به نزد قبر آن حضرت برسى، بالاى سر، رو به قبله بایست، و سى وچهار مرتبه اللّه اکبر و سى وسه مرتبه سبحان اللّه و سى وسه مرتبه الحمد للّه بگو، آنگاه بخوان: 👇👇👇 ▪️السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ ▪️السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ ▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَهَ وَ خَدِیجَهَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ ▪️السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ ▪️و حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ ▪️و سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ ▪️أسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ ▪️و أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ ▪️و أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ ▪️أتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ ▪️و التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ ▪️و عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ ▪️نطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَهِ ▪️یا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ ▪️فإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ ▪️اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ ▪️فلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ ▪️اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ ▪️و صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
◾️ ◾️علاّمه مجلسى رحمه اللّه از بعضى کتابهاى زیارات، نقل کرده: علی بن ابراهیم، از پدرش، از سعد اشعرى قمى، از حضرت رضا علیه السّلام روایت کرده که حضرت رضا علیه السلام فرمود: اى سعد، از ما نزد شما قبرى هست، گفتم فدایت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسى علیه السّلام را مى فرمایى؟ فرمود:بلى مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ آرى هرکه او را زیارت کند، درحالیکه عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست. ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رهنمودهای حضرت آیت الله ناصری «حفظه ‌الله» 🔹توجه و توسل به امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف» 🔸راه رسیدن به امام زمان «علیه‌السلام» 🗓 تاریخ : 99/9/4 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰 «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت» با همکاری «مؤسسهٔ اندیشه تمدّنی اسلام» برگزار می‌کند: ⚙️ سلسله‌کرسی‌های ترویجی ⟨انگاره‌های پیشرفت، درمیان اندیشمندان حوزوی⟩ 🎙 کرسی ارائهٔ نظر 🔸 نظریهٔ پیشرفت استاد آکوچکیان 👤 ارائه‌کننده: دکتر (رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه) 👤 ناقد: حجت‌الإسلام دکتر (عضو هیئت‌علمی جامعةُالمصطفَی‌العالَمیَّه) 🗓 پنج‌شنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۹ ⏰ ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰ 🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت «مؤسسه فتوح» 👈 درگاه مجازی شرکت در نشست: 🌐 daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3643 🔺🔺🔺 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅ ادوار اخباری گری 🔶دوره سوم؛اخباری گری در سبک اجتهادی محقق اردبیلی 🔸بزرگانی که بر اخباری‏گری مشهور سخت می‏گیرند، در مورد محقق اردبیلی که تعبدش به آراء فقها کم است و در صورت مشاهده یک خبر، به راحتی از شهرتِ بر خلاف روایت دست برمی‏دارد، چه می‌گویند؟ 🔸محقق اردبیلی در سبک اجتهادی خود، اخبار را مقدم بر مشهور می‏داند؛ 🔸 از سوی دیگر یکی از شاخص‏های اخباری‏گری، اصالت دادن به اخبار و روایات است و شهرت و اجماع را به عنوان دلیل مقدم بر روایات و اخبار نمی‏پذیرند و در صورت وصول به خبر، به راحتی از قول فقها عبور می‏کنند. ☑️ شماره 7 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ ادوار اخباری گری 🔶دوره سوم؛تأثیر آراء صاحب معالم بر محمد امین استرآبادی 🔸صاحب معالم نیز از سویی شاگرد محقق اردبیلی است و از سوی دیگر، استاد رأس اخباری‏گری، یعنی محمد امین استرآبادی است. 🔸بعضی نوشته‏اند مرحوم استرآبادی در مکتب صاحب معالم بزرگ شد و بعد اعراض کرد و اخباری شد، اما من نمی‏توانم خیلی این را تصدیق کنم. 🔸رگه‏هایی از اخباری‏گری ، ولو در حد موی‌رگ، در آراء و افکار صاحب معالم وجود دارد. این رگه ضعیف اخباری‏گریِ صاحب معالم، که از استاد خود یعنی محقق اردبیلی دریافت کرده، به مرحوم استرابادی منتقل می‏شود و استرآبادی آن را تبدیل به شاهرگ و جسیم می‏کند. 🔸به هر صورت دوره سوم از اخباری‏گری و به تعبیر دیگر ؛ زمینه سازی برای آن، مربوط به قرن دهم می‏شود و تا اوایل قرن یازدهم طول می‏کشد. ☑️ شماره 8 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ ادوار اخباری گری 🔶دوره چهارم؛ اوج اخباری گری 🔸اوج اخباری‏گری، چنانکه مشهور است، دور چهارم است. از استرآبادی(م1036) شروع می‏شود و به شیخ یوسف بحرانی(م1186) می‏رسد. شاید آخرین‏شان در این مقطع شیخ حسین بحرانی (م1240) است. 🔸در این دوره، اخباری‏گری تبدیل به یک بسته می‏شود که لوازمی ‏دارد. مثلاً مبارزه شدید با تقلید؛ که در دوره‏های گذشته وجود ندارد. یا وجوب عینی اجتهاد؛ اینکه همه باید مجتهد باشند ، و یا حمله‏های شدید به فقها؛ به راحتی به فقها حمله می‏کردند. 🔸مثلا کار علامه حلی و یا قبلش، ابن‏طاووس که اخبار را به چهار قسم تقسیم کرده اند را تعبیر به «سقیفه بنی ساعده دوم» کرده؛ می‏گفتند: ما با دو سقیفه بنی‏ساعده مواجه شدیم: یکی همان سقیفه بنی‏ساعده کذایی در صدر اسلام و یکی هم تقسیم اخبار به چهار قسم! 🔸 شخص دیگری از اینها (استرآبادی) در مورد ورود اصول به شیعه و فقه شیعه نیز چنین تعبیراتی را به کار می‏برد! ☑️ شماره 9 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره پنجم؛ عصر حاضر، اصولی در حرف و اخباری در فتوی 🔸دوره پنجم، مربوط به عصر حاضر است. در عصر حاضر، خیلی‏ها اصولی حرف می‏زنند و کتاب اصولی دارند، اما اخباری فتوا می‏دهند! 🔸ما امروز وقتی می‏خواهیم از نقش عقل در استنباط صحبت کنیم، بسیاری از رگ‏ها ورم می‏کند و ناراحتی ایجاد می‏شود! وقتی می‏خواهیم از « نصوص مبین مقاصد و نقش آنها در استنباط » گفتگو کنیم می‏بینیم ناراحتی پیش می‏آید! 🔸بالاخره آیا نصوص مبین مقاصد جزو آیات قرآن است یا خیر؟ آیا برخی از آیات قرآن نصوص مبین مقاصد است یا نیست؟ آیا این‌ها نقش دارد یا خیر؟ بحث کنید. بگویید دارد یا ندارد. یا مثلا بگویید : کارایی ابزاری دارد اما کارایی سندی ندارد، اینها را بحث کنید! 🔸 متأسفانه طرح این مباحث موجب ناراحتی برخی می‏شود! ☑️ شماره 10 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ رهنمودهای حضرت آیت الله ناصری «حفظه ‌الله»-قسمت دوم 🔹 حدیثی از امام حسن عسکری «علیه‌السلام» 🔸«اکثروا ذکر الله و ذکر الموت و تلاوة القرآن و الصلاة علی النبی» 🗓 تاریخ : 99/9/4 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1
✅ادوار اخباری گری 🔶دوره پنجم؛ گرایش آیت الله خویی به حدیث گرایی در اواخر عمر 🔸امروز برای اینکه بخواهیم «قاعده عدل و انصاف» را ثابت کنیم، باید قسم بخوریم و آخرش هم طرف انکار می‌کند. مرحوم آیت الله خوئی (قدس سره) که مدرسه‏اش، مدرسه حاکمی است، در اوایل عمر علمی خود، قاعده عدل و انصاف را می‏پذیرد ولی در اواخر عمر علمی خود، آن را انکار می‏کند! 🔸ایشان هر چه به اواخر عمر خود نزدیک شده، به جریان حدیث گرایی نزدیک شده است، لذا ایشان در دوره اولش، مکتب فقهی‏اش، «مکتب تجمیع ظنون» است و از این مسائل استفاده می‏کند. ولی در دوران اخیر، فقه ایشان « فقه مدرسه‏ای و فقه صغری- کبرائی » است! 🔸ایشان در اواخر عمر خود با صراحت قاعده عدل و انصاف را رد می‏کند، یا وقتی از «قاعده ضمان» بحث می‏کند، می‏گوید: قاعده ضمان به تسبیب، بر خلاف اجماع فقها است، ما دلیلی بر آن نداریم. 🔸این تفکر یک تفکر حدیث‏گرایی است. ☑️ شماره 11 ♻️ به بپیوندید👇 🆔 @fotooh1