✅ادوار اخباری گری
🔶دوره سوم؛ وجود رگه هایی از حدیث گرایی در آراء بزرگان
🔸دوره سوم اخباریگری مربوط به قرن دهم است. اخباریگری این دوره به گونهای است که اصلاً دیده و حس نمیشود و التفاتی به آن وجود ندارد. بزرگانی مانند شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک، محقق اردبیلی و... مربوط به این دوره از اخباریگری هستند.
🔸روشن است که این بزرگان را هیچ کس به عنوان عالم اخباری نمیشناسد! این مهم از جهتی نیز درست است. اگر اخباریگری، به عنوان آنچه در قرن 11 و 12 مطرح شد، را ملاک و معیار قرار دهیم، این دسته از بزرگان اساساً اخباری تلقی نمیشوند.
🔸اما چنانکه گفته شد، اگر اخباریگری را امری مقول به تشکیک بدانیم، رگههایی از حدیثگرایی را در افکار و آراء این بزرگان مشاهده میکنیم.
🔸وجود رگههایی از اخباریگری در آثار و آراء شهید ثانی، صاحب معالم، صاحب مدارک و از همه بارزتر، محقق اردبیلی قابل انکار نیست.
☑️ شماره 6
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
🔻 چون به نزد قبر آن حضرت برسى، بالاى سر، رو به قبله بایست، و سى وچهار مرتبه اللّه اکبر و سى وسه مرتبه سبحان اللّه و سى وسه مرتبه الحمد للّه بگو، آنگاه بخوان: 👇👇👇
▪️السَّلامُ عَلَى آدَمَ صِفْوَه اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَى نُوحٍ نَبِیِّ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَى إِبْرَاهِیمَ خَلِیلِ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَى مُوسَى کَلِیمِ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَى عِیسَى رُوحِ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا رَسُولَ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا خَیْرَ خَلْقِ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا صَفِیَّ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَبْدِ اللهِ خَاتَمَ النَّبِیِّینَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا أَمِیرَ الْمُؤْمِنِینَ عَلِیَّ بْنَ أَبِی طَالِبٍ وَصِیَّ رَسُولِ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا فَاطِمَهُ سَیِّدَهَ نِسَاءِ الْعَالَمِینَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکُمَا یَا سِبْطَیْ نَبِیِّ الرَّحْمَهِ وَ سَیِّدَیْ شَبَابِ أَهْلِ الْجَنَّهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ الْحُسَیْنِ سَیِّدَ الْعَابِدِینَ وَ قُرَّهَ عَیْنِ النَّاظِرِینَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ بَاقِرَ الْعِلْمِ بَعْدَ النَّبِیِّ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا جَعْفَرَ بْنَ مُحَمَّدٍ الصَّادِقَ الْبَارَّ الْأَمِینَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ الطَّاهِرَ الطُّهْرَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا مُحَمَّدَ بْنَ عَلِیٍّ التَّقِیَّ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا عَلِیَّ بْنَ مُحَمَّدٍ النَّقِیَّ النَّاصِحَ الْأَمِینَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکَ یَا حَسَنَ بْنَ عَلِیٍّ
▪️السَّلامُ عَلَى الْوَصِیِّ مِنْ بَعْدِهِ
▪️اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى نُورِکَ وَ سِرَاجِکَ وَ وَلِیِّ وَلِیِّکَ وَ وَصِیِّ وَصِیِّکَ وَ حُجَّتِکَ عَلَى خَلْقِکَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ رَسُولِ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ فَاطِمَهَ وَ خَدِیجَهَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ أَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ الْحَسَنِ وَ الْحُسَیْنِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ وَلِیِّ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا أُخْتَ وَلِیِّ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا عَمَّهَ وَلِیِّ اللهِ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ یَا بِنْتَ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ وَ رَحْمَهُ اللهِ وَ بَرَکَاتُهُ
▪️السَّلامُ عَلَیْکِ عَرَّفَ اللهِ بَیْنَنَا وَ بَیْنَکُمْ فِی الْجَنَّهِ
▪️و حَشَرَنَا فِی زُمْرَتِکُمْ وَ أَوْرَدَنَا حَوْضَ نَبِیِّکُمْ
▪️و سَقَانَا بِکَأْسِ جَدِّکُمْ مِنْ یَدِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ صَلَوَاتُ اللهِ عَلَیْکُمْ
▪️أسْأَلُ اللهِ أَنْ یُرِیَنَا فِیکُمُ السُّرُورَ وَ الْفَرَجَ
▪️و أَنْ یَجْمَعَنَا وَ إِیَّاکُمْ فِی زُمْرَهِ جَدِّکُمْ مُحَمَّدٍ صَلَّى اللهِ عَلَیْهِ وَ آلِهِ
▪️و أَنْ لَا یَسْلُبَنَا مَعْرِفَتَکُمْ إِنَّهُ وَلِیٌّ قَدِیرٌ
▪️أتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ بِحُبِّکُمْ وَ الْبَرَاءَهِ مِنْ أَعْدَائِکُمْ
▪️و التَّسْلِیمِ إِلَى اللهِ رَاضِیاً بِهِ غَیْرَ مُنْکِرٍ وَ لَا مُسْتَکْبِرٍ
▪️و عَلَى یَقِینِ مَا أَتَى بِهِ مُحَمَّدٌ وَ بِهِ رَاضٍ
▪️نطْلُبُ بِذَلِکَ وَجْهَکَ یَا سَیِّدِی اللَّهُمَّ وَ رِضَاکَ وَ الدَّارَ الْآخِرَهِ
▪️یا فَاطِمَهُ اشْفَعِی لِی فِی الْجَنَّهِ
▪️فإِنَّ لَکِ عِنْدَ اللهِ شَأْناً مِنَ الشَّأْنِ
▪️اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ أَنْ تَخْتِمَ لِی بِالسَّعَادَهِ
▪️فلا تَسْلُبْ مِنِّی مَا أَنَا فِیهِ وَ لَا حَوْلَ وَ لا قُوَّهَ إِلا بِاللهِ الْعَلِیِّ الْعَظِیمِ
▪️اللَّهُمَّ اسْتَجِبْ لَنَا وَ تَقَبَّلْهُ بِکَرَمِکَ وَ عِزَّتِکَ وَ بِرَحْمَتِکَ وَ عَافِیَتِکَ
▪️و صَلَّى اللهُ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ أَجْمَعِینَ وَ سَلَّمَ تَسْلِیماً یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ.
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
◾️ #وفات_حضرت_معصومه_علیها_السلام_تسلیت
◾️علاّمه مجلسى رحمه اللّه از بعضى کتابهاى زیارات، نقل کرده: علی بن ابراهیم، از پدرش، از سعد اشعرى قمى، از حضرت رضا علیه السّلام روایت کرده که حضرت رضا علیه السلام فرمود:
اى سعد، از ما نزد شما قبرى هست، گفتم فدایت شوم قبر فاطمه، دختر امام موسى علیه السّلام را مى فرمایى؟
فرمود:بلى مَنْ زَارَهَا عَارِفاً بِحَقِّهَا فَلَهُ الْجَنَّهُ آرى هرکه او را زیارت کند، درحالیکه عارف به حقش باشد، بهشت براى اوست.
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
16.16M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ رهنمودهای حضرت آیت الله ناصری «حفظه الله»
🔹توجه و توسل به امام زمان «عجل الله تعالی فرجه الشریف»
🔸راه رسیدن به امام زمان «علیهالسلام»
🗓 تاریخ : 99/9/4
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
🔰 «مرکز مطالعات راهبردی حوزه و روحانیت» با همکاری «مؤسسهٔ اندیشه تمدّنی اسلام» برگزار میکند:
⚙️ سلسلهکرسیهای ترویجی ⟨انگارههای پیشرفت، درمیان اندیشمندان حوزوی⟩
🎙 کرسی ارائهٔ نظر
🔸 نظریهٔ پیشرفت استاد آکوچکیان
👤 ارائهکننده: دکتر #احمد_آکوچکیان (رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک توسعه)
👤 ناقد: حجتالإسلام دکتر #امین_رضا_عابدی_نژاد (عضو هیئتعلمی جامعةُالمصطفَیالعالَمیَّه)
🗓 پنجشنبه ۶ آذرماه ۱۳۹۹
⏰ ساعت ۱۸ تا ۲۰:۳۰
🏢 پردیسان، بلوار شهروند، خیابان البرز، کوچه۱، پلاک۶، ساختمان پردیس حکمت «مؤسسه فتوح»
👈 درگاه مجازی شرکت در نشست:
🌐 daneh.ir/demo2/mod/newmodule/view.php?id=3643
🔺🔺🔺
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ ادوار اخباری گری
🔶دوره سوم؛اخباری گری در سبک اجتهادی محقق اردبیلی
🔸بزرگانی که بر اخباریگری مشهور سخت میگیرند، در مورد محقق اردبیلی که تعبدش به آراء فقها کم است و در صورت مشاهده یک خبر، به راحتی از شهرتِ بر خلاف روایت دست برمیدارد، چه میگویند؟
🔸محقق اردبیلی در سبک اجتهادی خود، اخبار را مقدم بر مشهور میداند؛
🔸 از سوی دیگر یکی از شاخصهای اخباریگری، اصالت دادن به اخبار و روایات است و شهرت و اجماع را به عنوان دلیل مقدم بر روایات و اخبار نمیپذیرند و در صورت وصول به خبر، به راحتی از قول فقها عبور میکنند.
☑️ شماره 7
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ ادوار اخباری گری
🔶دوره سوم؛تأثیر آراء صاحب معالم بر محمد امین استرآبادی
🔸صاحب معالم نیز از سویی شاگرد محقق اردبیلی است و از سوی دیگر، استاد رأس اخباریگری، یعنی محمد امین استرآبادی است.
🔸بعضی نوشتهاند مرحوم استرآبادی در مکتب صاحب معالم بزرگ شد و بعد اعراض کرد و اخباری شد، اما من نمیتوانم خیلی این را تصدیق کنم.
🔸رگههایی از اخباریگری ، ولو در حد مویرگ، در آراء و افکار صاحب معالم وجود دارد. این رگه ضعیف اخباریگریِ صاحب معالم، که از استاد خود یعنی محقق اردبیلی دریافت کرده، به مرحوم استرابادی منتقل میشود و استرآبادی آن را تبدیل به شاهرگ و جسیم میکند.
🔸به هر صورت دوره سوم از اخباریگری و به تعبیر دیگر ؛ زمینه سازی برای آن، مربوط به قرن دهم میشود و تا اوایل قرن یازدهم طول میکشد.
☑️ شماره 8
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1
✅ ادوار اخباری گری
🔶دوره چهارم؛ اوج اخباری گری
🔸اوج اخباریگری، چنانکه مشهور است، دور چهارم است. از استرآبادی(م1036) شروع میشود و به شیخ یوسف بحرانی(م1186) میرسد. شاید آخرینشان در این مقطع شیخ حسین بحرانی (م1240) است.
🔸در این دوره، اخباریگری تبدیل به یک بسته میشود که لوازمی دارد. مثلاً مبارزه شدید با تقلید؛ که در دورههای گذشته وجود ندارد. یا وجوب عینی اجتهاد؛ اینکه همه باید مجتهد باشند ، و یا حملههای شدید به فقها؛ به راحتی به فقها حمله میکردند.
🔸مثلا کار علامه حلی و یا قبلش، ابنطاووس که اخبار را به چهار قسم تقسیم کرده اند را تعبیر به «سقیفه بنی ساعده دوم» کرده؛ میگفتند: ما با دو سقیفه بنیساعده مواجه شدیم: یکی همان سقیفه بنیساعده کذایی در صدر اسلام و یکی هم تقسیم اخبار به چهار قسم!
🔸 شخص دیگری از اینها (استرآبادی) در مورد ورود اصول به شیعه و فقه شیعه نیز چنین تعبیراتی را به کار میبرد!
☑️ شماره 9
#ادوار_اخباری_گری
#استاد_علیدوست
♻️ به #گفتمان_فقه_دولت_اسلامی بپیوندید👇
🆔 @fotooh1