eitaa logo
فتوحات عرفانی
1.1هزار دنبال‌کننده
73 عکس
17 ویدیو
10 فایل
يا هُوَ يَا مَنْ لا هُوَ إلا هُوَ ادمین: @fotuhat1 کانال در تلگرام: t.me/fotuhat
مشاهده در ایتا
دانلود
28.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 هفدهم ماه مبارک رمضان، سالروز ولادت شیخ اکبر محی الدین بن عربی است، به همین منظور فیلمی از مرقد مطهر ایشان منتشر می‌شود. 📿 امید است با هدیه ۱۴ مرتبه سوره حمد و ۷ مرتبه سوره قدر به روح جناب شیخ، دعای ایشان را برای درک بهتر لیالی قدر طلب کنیم. 🔹 علامه حسن زاده آملی: تنی چند از اساتید بزرگوار ما که در نجف اشرف از شاگردان نامدار [علامه] سید علی قاضی طباطبایی بودند...از وی حکایت می کردند که آن جناب می فرماید: بعد از مقام عصمت و امامت در میان رعیت احدی در معارف عرفانی و حقایق نفسانی در حد محیی الدین عربی نیست  و کسی به او نمی رسد. و نیز می فرمود که: ملاصدرا هرچه دارد از محی الدین دارد و در کنار سفره او نشسته است. 🔸 علامه طباطبایی: « در اسلام هیچ کس نتوانسته است یک سطر مانند محیی الدین بیاورد» 💠 کانال فتوحات عرفانی: تلگرام: 🔹 t.me/fotuhat ایتا: 🔸 eitaa.com/fotuhat ‌ ‌ ‌ ‌
💠 شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی در باب هفتاد و یکم فتوحات مکیه (باب روزه) می‌گوید:  🔸...حال بدان! قائمان در ماه رمضان، در قیامشان بر دو خاطرند: برخی‌شان قائمان برای رمضانند و برخی قائمان برای لیلة القدراند که از هزار ماه بهتر است و مردمان در آن برخلاف می باشند و قائم در آن - برای رمضان - حالش به زیادی و کاستی تغییر نمی کند و قائم به لیلة القدر بر او حال به حسب اعتقادش در آن تغییر می‌نماید. 🔹 مردمان در لیلة القدر اختلاف دارند - یعنی در زمانش - برخی از آنان قائلند که در تمام سال می‌گردد، و من هم به همین قائلم، زیرا من آن را در شعبان و در ربیع و ماه رمضان دیدم و بیشتر آن را در رمضان و در دهه آخر دیدم و یک‌بار هم در دهه دوم از رمضان در غیر شب وتر و نیز در وتر(شبهای فرد) از آن دیدم، من یقین دارم که آن در سال می گردد یعنی در وتر و شفع (زوج) از ماهی که تو در آن می‌بینی. 🔸 پس هر کس رمضان را برای لیلة القدر قیام داشته باشد، او برای نفس خودش قیام داشته، اگر چه قیامش برای ترغیب حق برای درخواست آن می باشد و آن کس که برای اسمی که آن را رمضان یا غیر رمضان اقامه داشته، قیام داشته باشد قیامش برای خداست نه برای نفس خود، و این تمام تر و کامل تر می باشد و همگی شرع است. ادامه دارد... ••••••••••••••••••••••••••••• 💠 کانال فتوحات عرفانی: تلگرام: 🔹 t.me/fotuhat ایتا: 🔸 eitaa.com/fotuhat
💠 شیخ اکبر محیی الدین ابن عربی در باب هفتاد و یکم فتوحات مکیه (باب روزه) می‌گوید:  🔸 بدان که اگر انسان با شب قدر برخورد کند آن شب برایش – در آنچه که خداوند بدان شب براو نعمت می بخشد – از هزار ماه بهتر است، اگر چه جز در هزار ماه یک شب بیشتر نباشد، تا چه رسد که در هر دوازده ماه در هر سال باشد؟ این معنای عجیب و شگفتی است که گوشهایتان جز در این نص ( لیلة القدر خیر من الف شهر) برخورد نکرده است 🔹 سپس این شب فراگیر معنای دیگری نیز می باشد و آن اینکه از هزار ماه بهتر است – بدون هیچ محدودیتی – و اگر زائد بر هزار ماه باشد، آن غیر محدود است و معلوم نیست که چه موقع تمام می شود، پس خداوند آن را قرار نداده که با هزار ماه مقاومت کند؛ بلکه آن را بهتر از آن قرار داده، یعنی افضل از آن بدون هیچ محدودیتی ... مانند کسی که از عمر طبیعی گذر کند و در عمر مجهول افتد اگر چه از مردن ناگزیر است.... 🔸 خداوند شب را به قدر اضافه نمود نه روز زیرا شب شبیه غیب است و تقدیر جز غیب نمی‌باشد، زیرا در نفس انسان است در حالیکه روز اقتضای ظهور دارد، پس اگر تقدیر در روز بود حکم در غیر محل و مناسب خودش ظاهر می‌گشت. زیرا فعل در ظاهر، جز بر آن صورتی که در درون و نفس است ظاهر نمی‌شود، بنابراین فعل از غیب به شهادت، نسبت به خدا خارج می شود و از عدم به وجود، نسبت به خلق خارج می شود. پس آن شبی است که در آن هر کار محکم و استواری امتیاز می یابد. ••••••••••••••••••••••••••••• 💠 کانال فتوحات عرفانی: تلگرام: 🔹 t.me/fotuhat ایتا: 🔸 eitaa.com/fotuhat
💠 تفسیر ابن عربی؛ سورة القدر   🔸 بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ (۱) وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ (۲) إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ لیلة القدر هی البنیة المحمدیة حال احتجابه علیه السلام فی مقام القلب بعد الشهود الذاتی لأن الإنزال لا یمکن إلا فی هذه البنیة فی هذه الحالة، و القدر هو خطره علیه السلام و شرفه إذ لا یظهر قدره و لا یعرفه هو إلا فیها، ثم عظمها بقوله: وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ أی: أیّ شی‏ء عرفت کنه قدرها و شرفها.   🔹 لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ (۳) تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ (۴) خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ قد مرّ أن الیوم یعبر به عن الحادث کقوله: وَ ذَکِّرْهُمْ بِأَیَّامِ اللَّهِ  فلکل کائن یوم، و إذا بنى على هذه الاستعارة کان کل نوع شهرا لاشتماله على الأیام و اللیالی اشتمال النوع على الأشخاص، و کل جنس سنة لاشتمالها على الشهور اشتمال الجنس على الأنواع، و الألف هو العدد التام الذی لا کثرة فوقه إلا بالتکرار و الإضافة، فیکنى به عن الکل، أی: هذا الشخص وحده خیر من کل الأنواع. ثم بیّن وجه تفضیله و سبب خیریته فقال: تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَ الرُّوحُ فِیها بِإِذْنِ رَبِّهِمْ أی: القوة الروحانیة و النفسانیة بل الملکوت السماویة و الأرضیة و الروح مِنْ کُلِّ أَمْرٍ أی: من جهة کل أمر هو معرفة جمیع الأشیاء و وجوداتها و ذواتها و صفاتها و خواصها و أحکامها و أحوالها و تدبیرها و تسخیرها.   🔸 سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ (۵) سَلامٌ هِیَ سلامة عن جمیع النقائص و العیوب حَتَّى وقت طلوع فجر الشمس الطالعة من مغربها و قرب الموت، فحینئذ لا تکون سلامة أی سالمة أو سلام فی نفسها لکثرة السلام علیها من اللّه و الملائکة و الناس أجمعین. 💠 کانال فتوحات عرفانی: تلگرام: 🔹 t.me/fotuhat ایتا: 🔸 eitaa.com/fotuhat ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ادامه ترجمه جدید فصوص الحکم 👇
(۳۸) ثم لتعلم أنه لما كان الأمر على ما قلناه من ظهوره بصورته، أحالنا تعالى في العلم به على النظر في الحادث و ذكر أنه أرانا آياته فيه فاستدللنا بنا عليه. فما وصفناه بوصف إلا كنا نحن ذلك الوصف إلا الوجوب الخاص الذاتي. سپس باید بدانی از آنجایی که امر چنان بود که ما گفتیم -که حادث به صورت حق ظهور یافته است-، حق تعالی ما را در مورد علم به خودش، به نظر کردن به "حادث" ارجاع داد و یادآوری کرد که آیاتش را در آن به ما نشان داده است پس ما با خودمان بر او استدلال کنیم. پس ما خدا را به وصفی توصیف نکردیم مگر آنکه خودمان آن وصف بودیم به جز وصف وجوب خاص ذاتی.
(۳۹) فلما علمناه بنا و منا نَسَبْنَا إليه كل ما نسبناه إلينا و بذلك وردت الإخبارات الإلهية على ألسنة التراجم إلينا. فوصف نفسه لنا بنا: فإذا شهدناه شهدنا نفوسنا، و إذا شَهِدَنَا شهد نفسه. پس از آنجایی که ما با خود و از خود به خدا علم پیدا کردیم، هرچه را به خود نسبت دادیم، به خدا نسبت دادیم. و حق تعالی بر زبان مترجمان (انبیاء و اولیا) بر این معنی ما را خبر داد. پس خودش را برای ما بوسیله خودمان توصیف کرد، در نتیجه هنگامی که او را مشاهده کردیم، خود را مشاهده کرده ایم و حق تعالی نیز هنگامی که ما را مشاهده کرد، خودش را مشاهده کرده است.
💠 حاجب و محجوب در منظر توحید بابا رکن‌الدین در شرح فصوص الحکم می‌فرماید: حضرت رسول صل الله علیه و آله فرمود: "لیس حجابه الا نور و لا خفاءه الا الظهور" به این معنی که حاجب و محجوب و عارف و معروف خود او (حق تعالی) باشد و هرگز رفع این حجاب نشود چرا که مغایرت نیست و رفع حجاب وقتی باشد که حاجب غیر محجوب باشد و در این معنا اشارتی است به عین توحید. بابارکنا، شرح فصوص، ص۱۳۰ @fotuhat ‌ ‌ ‌ ‌
نظر عارف بزرگوار علامه مجلسی اول در مورد جناب محی الدین (اصول فصول التوضیح، ص۶۰) 📚 کتاب: محی الدین شیعه خالص، ص۱۲
افسوس که اینگونه علوم از حوزه‌ها رخت بربسته است... @fotuhat