#فصوص_الحکم (۳۸)
ثم لتعلم أنه لما كان الأمر على ما قلناه من ظهوره بصورته، أحالنا تعالى في العلم به على النظر في الحادث و ذكر أنه أرانا آياته فيه فاستدللنا بنا عليه. فما وصفناه بوصف إلا كنا نحن ذلك الوصف إلا الوجوب الخاص الذاتي.
سپس باید بدانی از آنجایی که امر چنان بود که ما گفتیم -که حادث به صورت حق ظهور یافته است-، حق تعالی ما را در مورد علم به خودش، به نظر کردن به "حادث" ارجاع داد و یادآوری کرد که آیاتش را در آن به ما نشان داده است پس ما با خودمان بر او استدلال کنیم. پس ما خدا را به وصفی توصیف نکردیم مگر آنکه خودمان آن وصف بودیم به جز وصف وجوب خاص ذاتی.
#فصوص_الحکم (۳۹)
فلما علمناه بنا و منا نَسَبْنَا إليه كل ما نسبناه إلينا و بذلك وردت الإخبارات الإلهية على ألسنة التراجم إلينا. فوصف نفسه لنا بنا: فإذا شهدناه شهدنا نفوسنا، و إذا شَهِدَنَا شهد نفسه.
پس از آنجایی که ما با خود و از خود به خدا علم پیدا کردیم، هرچه را به خود نسبت دادیم، به خدا نسبت دادیم. و حق تعالی بر زبان مترجمان (انبیاء و اولیا) بر این معنی ما را خبر داد. پس خودش را برای ما بوسیله خودمان توصیف کرد، در نتیجه هنگامی که او را مشاهده کردیم، خود را مشاهده کرده ایم و حق تعالی نیز هنگامی که ما را مشاهده کرد، خودش را مشاهده کرده است.
#حجاب #توحید
💠 حاجب و محجوب در منظر توحید
بابا رکنالدین در شرح فصوص الحکم میفرماید:
حضرت رسول صل الله علیه و آله فرمود: "لیس حجابه الا نور و لا خفاءه الا الظهور" به این معنی که حاجب و محجوب و عارف و معروف خود او (حق تعالی) باشد و هرگز رفع این حجاب نشود چرا که مغایرت نیست و رفع حجاب وقتی باشد که حاجب غیر محجوب باشد و در این معنا اشارتی است به عین توحید.
بابارکنا، شرح فصوص، ص۱۳۰
@fotuhat
نظر عارف بزرگوار علامه مجلسی اول در مورد جناب محی الدین #ابن_عربی
(اصول فصول التوضیح، ص۶۰)
📚 کتاب: محی الدین شیعه خالص، ص۱۲
#حیرت #وجود #معرفت
اعلم أن اللّٰه موصوف بالوجود و لا شيء معه موصوف بالوجود من الممكنات بل أقول إن الحق هو عين الوجود و هو قول رسول اللّٰه ص كان اللّٰه و لا شيء معه يقول اللّٰه موجود و لا شيء من العالم موجود فذكر عن نفسه بدء هذا الأمر أعني ظهور العالم في عينه و ذلك أن اللّٰه تعالى أحب أن يعرف ليجود على العالم بالعلم به عز و جل و علم أنه تعالى لا يعلم من حيث هويته و لا من حيث يعلم نفسه و أنه لا يحصل من العلم به تعالى في العالم إلا أن يعلم العالم أنه لا يعلم و هذا القدر يسمى علما كما قال الصديق العجز عن درك الإدراك إدراك إذ قد علم إن في الوجود أمرا ما لا يعلم و هو اللّٰه و لا سيما للممكنات من حيث إن لها أعيانا ثابتة لا موجودة مساوقة لواجب الوجود في الأزل...
@fotuhat
الفتوحات المکیه، ج۳، ص۴۲۹
📿 فراز اول دعای عرفه حضرت زین العابدین علیه السلام (دعای ۴۷ صحیفه سجادیه):
الْحَمْدُ لِلّهِ رَبّ الْعَالَمِینَ
اللّهُمّ لَکَ الْحَمْدُ بَدِیعَ السّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ،
ذَا الْجَلَالِ وَ الْإِکْرَامِ،
رَبّ الْأَرْبَابِ،
👈🏻وَ إِلَهَ کُلّ مَأْلُوهٍ،👉🏻
وَ خَالِقَ کُلّ مَخْلُوقٍ،
وَ وَارِثَ کُلّ شَیْءٍ،
لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ،
وَ لَا یَعْزُبُ عَنْهُ عِلْمُ شَیْءٍ،
وَ هُوَ بِکُلّ شَیْءٍ مُحِیطٌ،
وَ هُوَ عَلَى کُلّ شَیْءٍ رَقِیبٌ...
🔻نکته مهمی که از این فراز استنباط می شود صحّت نظر شیخ اکبر محیی الدین عربی در تفسیر آیه «وقضی ربّک أن لا تعبدوا إلا إیاه» است؛ چرا که به صراحت از زبان امام معصوم (ع) بیان شده است که خداوند اله هر پرستنده ای است و همه پرستندگان به حسب فطرت خود پرستشگر آن کمال مطلق و معبود حقیقی اند ولو خودشان ندانند و به اشتباه مصادیق دیگری را اله خود دانند.
در ادامه برخی از عبارات شیخ اکبر در مورد این آیه را از کتاب فتوحات مکیه مرور میکنیم:
💠 کانال فتوحات عرفانی:
@fotuhat
مثل قوله تعالى وَ قَضىٰ رَبُّكَ أَلاّٰ تَعْبُدُوا إِلاّٰ إِيّٰاهُ مع ما عبد في الأرض من الحجارة و النبات و الحيوان و في السماء من الكواكب و الملائكة و ذلك لاعتقادهم في كل معبود أنه إله لا لكونه حجرا و لا شجرة و لا غير ذلك و إن أخطئوا في النسبة في أخطئوا في المعبود فلهذا قال وَ قَضىٰ رَبُّكَ أَلاّٰ تَعْبُدُوا إِلاّٰ إِيّٰاهُ فكان من قضائه أنهم اعتقدوا الإله و حينئذ عبدوا ما عبدوا فهذا من الغيرة الإلهية حتى لا يعبد إلا من له هذه لصفة و ليس إلا اللّٰه سبحانه في نفس الأمر
فتوحات مکیه، ج۱، ص۵۸۹ :
http://lib.eshia.ir/10511/1/589
💠 کانال فتوحات عرفانی:
@fotuhat