🔘 در ادامه کلاس #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی که در سال تحصیلی 98-97 برگزار گردید و در ذیل فهرست فایل های صوتی و متنی جلسه پارسال بازنشر می گردد. امسال (99-98) نیز در بحث #فقه_الاقتصاد خدمت جناب حجت الاسلام و المسلمین #استاد_یوسفی بودیم، جلسات امسال «فقه اقتصاد مقاومتی با رویکرد حمایت از کالای ایرانی» بود و به مرور فایل های صوتی و خلاصه این جلسات تقدیم خواهد شد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📝 #فقه_نظام_اقتصادی_اسلامی
🔘 #استاد_یوسفی
صوت و متن و خلاصه جلسه 1⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/59
صوت و متن و خلاصه جلسه 2⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/61
صوت و متن و خلاصه جلسه 3⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/66
صوت و متن و خلاصه جلسه 4⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/181
صوت و متن و خلاصه جلسه 5⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/324
صوت و متن و خلاصه جلسه6⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/452
صوت و متن و خلاصه جلسه7⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/533
صوت و متن و خلاصه جلسه8⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/709
⬅️ ادامه دارد ...
📌موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه اقتصاد مقاومتی-استاد یوسفی-ج1-980704-LQ.mp3
14.63M
🎧 #فقه_اقتصاد_مقاومتی
(با رویکرد حمایت از کالای ایرانی)
🔘 #استاد_یوسفی
📝جلسه اول
🗓 تاریخ جلسه: #04_07_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
📗#فقه_اقتصاد_مقاومتی (حمایت از کالای ایرانی)
👤#استاد_یوسفی
⬛️#خلاصه #جلسه_اول
🔷اهمیت موضوع شناسی
🔹موضوع به منزله علت برای حکم است و در استنباط حکم موثر است.
🔶سطوح موضوع شناسی
🔸سطح اول- ارائه موضوع به دستگاه فقه بدون توجه به فلسفه ایجاد، تحولات تاریخی، کارکردها و اثر گذاری ها و... .
🔸سطح دوم- ارائه موضوع به دستگاه فقه با توجه به فلسفه ایجاد، تحولات تاریخی، کارکردها و اثر گذاری ها و... .
🔸سطح سوم- بررسی موضوع با توجه به جایگاه آن در نظام اقتصادی اسلام
در اینجا تلاش می کنیم موضوع شناسی از نوع دوم و سوم داشته باشیم.
🔷اهمیت و ضرورت فقه اقتصاد مقاومتی
🔹اقتصاد مقاومتی تنها الگوی قابل قبول برای نجات اقتصاد ایران از مشکلات است. در درون این الگو هزاران رفتار و رابطه با احکام تکلیفی و وضعی مختلف وجود دارد.
🔹اگر فقه اقتصاد مقاومتی مثل سایر ابعاد و اجزایش روشن نباشد، ممکن است در عمل به الگو گرفتار انحراف و اعوجاج شویم و یا از الگو بهره ای نبریم و یا بهره کافی نبریم.
🔶تلاش برای ارائه مدل های اقتصادی متناسب حمایت از کالای داخلی
🔷وضعیت کنونی اقتصاد کشور
🔹استکبار جهانی، برای شکستن اراده مردم، جبهه اقتصادی را انتخاب کرده و از طریق تحریم سعی در به زانو در آوردن اراده ملت ایران دارد.
🔹از طرفی با بی تدبیری مدیران داخلی، این تهدید نه تنها به فرصت تبدیل نشد که به جنگ اقتصادی مبدل گشت.
🔹در چنین شرایطی مقام معظم رهبری به عنوان مقابله با این جنگ تمام عیار، اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند.
🔶جایگاه ویژه تولید داخلی در اقتصاد مقاومتی از نگاه رهبری
◻️سوالات پیش روی بررسی فقهی حمایت از کالای داخلی
🔸سوال اصلی- با توجه به شرایط فعلی اقتصاد ایران حکم فقهی حمایت از کالای ایرانی و پرهیز از مصرف کالاهای خارجی چیست و چگونه میتوان حمایت از کالای ایرانی و نیز پرهیز از مصرف کالاهای خارجی را در چارچوب موازین فقهی محقق نمود؟
🔶سوالات فرعی
🔸چیستی کالای ایرانی
🔸چیستی کالای خارجی
🔸چیستی حمایت
🔸آثار مصرف کالای خارجی
🔸آثار مصرف کالای داخلی
🔸حکم مصرف کالای خارجی
🔸حکم مصرف کالای خارجی دارای مشابه داخلی
🔸حکم مصرف کالای داخلی
🔷جنگ اقتصادی از دیدگاه رهبری
🔹آمریکا تمام قد نیروهایش را به میدان جنگ اقتصادی آورده، در حالی که ما در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خیلی فرماندهی نمی بینیم.
🔶تفاوت اساسی جنگ اقتصادی با جنگ نظامی
🔸جنگ اقتصادی، جنگی برای شکست اراده پولادین مردم ایران است. اگر نتواند مستقیما روی مردم تاثیر بگذارد، از طریق تاثیر روی برخی مسئولین سست عنصر، اراده مردم را تغییر می دهد.
🔸در جنگ اراده ها، شناخت دشمن کار ساده ای نیست. و نتیجه با دوام تر و ریشه ای تر است.
🔵 با تشکر از دبیر جلسه جناب حجت الاسلام #سیدمرتضی_شرافت
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
📢📢 #ثبت_نام سال تحصیلی 1400-1399 #دوره_جامع_حکمت_و_عرفان_اسلامی موسسه #فرهنگ_و_تمدن_توحیدی آغاز شد.
تحت اشراف اساتید:
#یزدانپناه
#امینی_نژاد
#فلاح_شیروانی
1️⃣ مقطع تمهیدی - 1 ساله - با محوریت کتاب بدایه الحکمه
2️⃣ مقطع عمومی - 2 ساله - با محوریت کتاب نهایه الحکمه
🔴برخوردار از مزایای طرح پایگاه هدایت تحصیلی
🌐#ثبت_نام : b2n.ir/fvtt_reg
⛔️مهلت: 20 خرداد 99
🔰دفترچه راهنما: b2n.ir/367584
🔍پاسخ به سوالات:
🆔 @Admin_fvtt
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
⚫️ شهادت آقا موسی بن جعفر علیه السلام را #تسلیت و عید نوروز و مبعث را #تبریک عرض میکنیم.
🌸 سال #جهش_تولید پر از خیر و برکت باد.
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
💠 #مناسبتی
⚫️ #شهادت امام کاظم علیه السلام
#انسان_250_ساله
#امام_کاظم_علیه_السلام_مبارزی_خستگی_ناپذیر
☑️ رهبر معظم انقلاب در کتاب #انسان_250_ساله که ایده محوری آن دیدن تمام ائمه به عنوان یک انسان که در حال مبارزه حاد سیاسی برای برپایی حکومت اسلامی است، بعد از یکی از مهمترین مقاطع زندگی ائمه نامیدن دوران امام کاظم علیه السلام و ذکر حوادث عجیبی مثل حکومت سلاطین مقتدر و جبار هم عصر امام، حوادثی چون امر امام صادق علیه السلام به عدم افشای امامت امام کاظم (ع) به یاران نزدیک؛ و وصیت عجیب امام صادق (ع) که در کنار امام کاظم (ع) 4 تن دیگر را هم به عنوان وصی خود میآورد؛ سالیانی زندگی مخفیانه امام؛ رفتارهای عجیب امام با دستگاه خلافت از نفوذ دادن علی بن یقطین در دستگاه حکومت، تا امر به عدم همکاری با حکومت به صفوان جمّال؛ رفتارهای عجیب هارون الرشید با امام؛ دستگیری و شهادت امام توسط خلفای بعد از هارون میفرمایند:
📝 «اینها و صدها حادثه توجه برانگیز و پر معنی و در عین حال ظاهرا بی ارتباط و گاه متناقض با یکدیگر در زندگی موسی بن جعفر علیه السلام هنگامی معنی میشود و ربط مییابد که ما آن رشتهی مستمری را که از آغاز امامت آن بزرگوار تا لحظه شهادتش ادامه داشته، مشاهده کنیم. این رشته، همان خط #جهاد و مبارزهی ائمه علیهم السلام است که در تمام دوران 250 ساله و در شکلهای گوناکون استمرار داشته و هدف از آن؛ اولاً #تبیین_اسلام_ناب و تفسیر صحیح قرآن و ارائه تصویری روشن از معرفت اسلامی است؛ و ثانیاً #تبیین_مسئلهی_امامت و حاکمیت سیاسی در جامعهی اسلامی؛ و ثالثاً تلاش و کوشش برای تشکیل آن جامعه و تحقق بخشیدن به هدف پیامبر معظم اسلام (ص) و همهی پیامبران؛ یعنی #اقامهی_قسط و عدل و زدودن اندادُالله از صحنهی #حکومت و سپردن زمام ادارهی زندگی به خلفاء الله و بندگان صالح خداوند.»
🔹منبع: کتاب انسان 250 ساله حلقه دوم ص 292
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج1-980711-LQ.mp3
26.16M
🎧 #فقه_حکومتی_استاد_موسوی
📝جلسه اول
🗓 تاریخ جلسه: #11_07_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac3
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج2-980830-LQ.mp3
26.99M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه دوم
🗓 تاریخ جلسه: #29_08_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج3-980907-LQ.mp3
24.07M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه سوم
🗓 تاریخ جلسه: #07_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج4-980914-LQ.mp3
21.38M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه چهارم
🗓 تاریخ جلسه: #14_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج5-980921-LQ.mp3
24.07M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه پنجم
🗓 تاریخ جلسه: #21_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج6-980928-LQ.mp3
22.64M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه ششم
🗓 تاریخ جلسه: #28_09_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج7-981005-LQ.mp3
22.08M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه هفتم
🗓 تاریخ جلسه: #05_10_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج8-981026-LQ.mp3
8.27M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه هشتم
🗓 تاریخ جلسه: #26_10_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج9-981103-LQ.mp3
21.36M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه نهم
🗓 تاریخ جلسه: #03_11_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج10-981117-LQ.mp3
20.39M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه دهم
🗓 تاریخ جلسه: #17_11_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
فقه حکومتی-استاد موسوی-ج11-981124-LQ.mp3
17.69M
🎧 #فقه_حکومتی
🔘 #استاد_موسوی
📝جلسه یازدهم
🗓 تاریخ جلسه: #24_11_98
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔘 کلاس #فقه_حکومتی با ارائه جناب حجت الاسلام و المسلمین #سید_علی_موسوی از ابتدای سال تحصیلی فعلی (99-98) شروع شد و هفته ای یک جلسه به عنوان یکی از دروس #مرکز_هدایت_علمی_تربیتی مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی ارائه شده است.
تا انتهای بهمن 98 تعداد 11 جلسه از این موضوع برگزار شده است که فایل های صوتی آن تقدیم گردیده است.
🔹 در این جلسات متن عربی بحث #ولایت_فقیه حضرت #امام_خمینی ره که در کتاب البیع آورده شده است، تدریس می شده است.
🔹 ان شاء الله با دفع بیماری کرونا و شروع کلاس ها در سال 99 ادامه این جلسات برگزار خواهد شد. (پنج شنبه ها ساعت 7:30 الی 9 صبح)
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
✅ #کلام_استاد
🔻 #استاد_يزدانپناه
☑️ ریشه داری عرفان اسلامی در کتاب و سنت / بخش 1️⃣
🔘عرفان اسلامی بسان جریان فرهنگی پرتوان، با مشایخ برجسته و بی نظیر، و انبوهی از آموزههای عرفان همچون عشق، کشف، معرفت، فنا، لقا، وحدت شخصیه در پردازش نخستینش و مقامات و منازل پرشمار، در سدهی سوم هجری بیش از پیش ظهور کرد.
این جنبس معنوی، ریشه در سدههای پیشین داشت. ما در سدهی نخست هجری، افزون بر رسول اکرم صلی الله علیه و اله و سلم و اهل بیت علیهم السلام که پیشوای حقیقی عارفان در همه اعصارند – با شخصیتهای عرفانی همچون سلمان فارسی، اویس قرنی، کمیل نخعی، رشید هجری و جابر جعفی روبروییم که به گفته علامه طباطبایی در پایان فصل نخست رسالة الولایه، اصحاب سرّ اهل بیت علیهم السلام به شمار میآیند. وجود چنین شخصیتهایی گواه آن است که این جنبش معنوی به برکت اهل بیت علیهم السلام از همان سدهی نخست شکل گرفته است.
🔘عرفان اسلامی در سدهی دوم، با به صحنه آمدن شخصیتهایی چون ابوحمزهی ثمالی، جابر حیان، شفیق بلخی، فضیل عیاض، معروف کرخی و رابعه عدویه به صورت جریان فرهنگی مستقلی در برابر دیگر جریانهای فرهنگی آن دوران بروز کرد و در سدهی سوم رشد فزایندهای یافت. این رشد فزاینده، از حیث آموزهها و حقایق و معارف در سدهی سوم، پژوهشگران غربی تاریخ عرفان اسلامی را بر آن داشت که به ریشهها و خاستگاههای عرفان اسلامی بیاندیشند و در این امر تأمل کنند که آیا تصوف اسلامی از منابع بیگانه تغذیه کرده است یا در اسلام ریشه دارد؟ و این همه گستردگی و ژرفا از کجا نشئت گرفته است؟
🔘شرق شناسان، از اوایل سدهی نوزدهم میلادی دربارهی خاستگاه عرفان اسلامی به پژوهش پرداختند، در این پژوهشهای نخستین، خاستگاه عرفان اسلامی را بیشتر در عرفانهای هندی، مسیحی، گنوسی و نوافلاطونی جستجو میکردند؛ ولی با پژوهشهای دامنه دار به اثبات رسید که خاستگاه اصیل عرفان اسلامی، اسلام و قرآن است. از سوی دیگر، پژوهشگران مسلمانی همچون شهید مطهری، عبدالرحمن بدوی، جلال الدین همایی و زرین کوب نیز خاستگاه عرفان اسلامی را کتاب و سنت دانسته اند.
🔘با این حال، این واقعیت تاریخی را نیز باید در نظر داشت که عارفان مسلمان در طول سدههای بعدی بر اثر آشنایی با نحلههای گوناگون فکری (اعم از اسلامی و غیر اسلامی) و با جذب عناصری از آن نحلهها که با ساختار معرفتی و بینشی آنان سازگار بود، بر غنای سنت خود افزودند؛ به ویژه از زبان فنی و دقیقتر و شایستهتری در تبیین آموزههای عرفانی سود جستند. این تأثیر پذیری که در جنبههای دیگر فرهنگ اسلامی نیز در سدههای نخست پیدایش آن رخ داده است؛ نشانهای از غنای سنت عرفانی است که توانست در برابر فرهنگهای بیگانه، به طور فعال به گزینش عناصر مطلوب و طرد عناصر نامطلوب فرهنگی دست زند و با بهره مندی از آنها، بر بالندگی خود بیافزاید. چنین امری، در اصالت فرهنگی عرفان اسلامی ریشه دارد که به مدد شریعت و شهود توانسته است از پایگاه مستقل سنت روحی و معنوی و فکری خود، به نقد موشکافانه و گزینش و طرد آگاهانهی آموزهها بپردازد.
📖منبع: نشریه حکمت عرفانی، بهار 1391، شماره 3
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
♨️مصاحبه با موضوع امتداد حکمت
⭕️خلاصه مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
💢بخش 1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1230
💢بخش 2️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1258
💢بخش 3️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1286
💢بخش 4️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1305
💢بخش 5️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1339
💢بخش 6️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1389
💢بخش 7️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1441
💢بخش 8️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1503
💢بخش 9️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1546
💢بخش 0️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1568
💢بخش 1️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1602
💢بخش 2️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1803
💢بخش 3️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1857
💢بخش 4️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1888
💢بخش 5️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/1938
💢بخش 6️⃣1️⃣
https://eitaa.com/fvtt_ir/2006
💢بخش 7️⃣1️⃣ (بخش پایانی)
https://eitaa.com/fvtt_ir/2058
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac
🎤مصاحبه با حجت الاسلام و المسلمین استاد امینی نژاد
🔰موضوع مصاحبه: امتداد حکمت
💢بخش 2️⃣1️⃣
🔺ارتباط فلسفه و فقه
🔹 اینکه مقام معظم رهبری در صحبت های اخیرشان فرمودند فلسفه خوب است، بلکه لازم است، منتها الان آن که سر صحنه مشکلات ما را حل می کند بحث فقه است، وقتی به اجزای مختلف این بحث توجه کنیم، این بیان خیلی بیان حکیمانه و عمیقی بوده است.
🔹 من یک بحثی را از یکی از اقتصاددانان برجسته ی کشورمان شنیدم که اتفاقاً اعتقاد جدی به اقتصاد اسلامی داشتند، هم اقتصاددانی هستند که در فضاهای آکادمیک و دانشگاهی ما مطرح هستند و هم معتقد به فضای اقتصاد اسلامی هستند که ما باید به اقتصاد اسلامی برسیم، برخی از دانشجویان آن بزرگوار مطرح می کردند که ما وقتی اخیراً خدمتشان رسیدیم، ایشان فرمودند الان ما کارهای روی زمین مانده ی وسیعی داریم که نمی توانیم منتظر بمانیم تا اقتصاد اسلامی به معنای حقیقی و وسیع و دقیق کلمه شکل بگیرد و بعد آنها را حل بکنیم، الان سر میدان ما مشکل داریم. فرمایش مقام معظم رهبری این است که الان ما در میدان عمل نیازمند به نظر هستیم، نیازمند به ارائه ی یک سری گزاره ها هستیم، این گزاره ها را الان اگر بتواند دانشی برای ما برآورده بکند، دانش فقه است که دارد انجام می دهد. اما اگر بخواهیم فقه به معنای حقیقی و عمیق کلمه، آن طوری که تمدن عظیم بزرگ اسلامی را بسازد، آن طوری که تمام نیازهایی که جوامع اسلامی ما به دانش های متعدد غربی اعم از دانش های مرتبط با فرد و خانواده و اجتماع، در خودشان احساس می کنند، همه را برطرف بکند، اگر فقه بخواهد همه ی این ساحت های نیازمندی های ما را برطرف بکند، ما باید کار را از ریشه شروع کنیم.
🔹 یعنی معنای این سخن این است که دائماً باید در ارتباط با فلسفه ی اسلامی، امتدادهای فلسفه ی اسلامی و مسائلی که مطرح کردیم، فکر بشود تا ما به یک سری نتایج برسیم، آن وقتی که ما به این نتیجه رسیدیم، خودش را در عرصه ی عمل، نمود و ظهور خواهد داد. چنانچه بخش هایی را جواب داده و بخش هایی را همچنان مسئله هست؛ آن کیفیت ترابط فقه و فلسفه که عرض کردم که می تواند بسیار مبارک و عالی باشد، آنها را هم که به آن توجه کنیم.
🔹ما الان نیازهایمان را باید چکار کنیم؟ ما در عرصه ی بین الملل ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی حکومت ده ها پرسش داریم، ما در عرصه ی مسائل اجتماعی اسلام، ده ها پرسش داریم، در مسئله ی حجاب پرسش داریم، در مسائل اقتصاد پرسش داریم، الان کی می تواند اینها را جواب بدهد؟ فقه است که سر صحنه است، لذا دائماً فقه پژوهان ما باید کار بکنند.
🔹ولی همیشه یک تلاش جدی و پیگیر باید صورت بگیرد، همان که خود مقام معظم رهبری هم شروع اصلی آن را مطرح فرموده، آن هم اینکه باید فلسفه امتدادهای خودش را در عرصه ی عینیت به نحو تمام عیار نشان بدهد، آنجاست که رابطه ی عمیق حکمت و فلسفه با فقه کاملاً روشن خواهد شد. حالا ببینید این مسئله ای که عرض کردیم چقدر در اصول فقه اثرگذار خواهد بود، چقدر در قواعد فقهی اثرگذار خواهد بود، چقدر در باز شدن فضاهای متعدد اثرگذار خواهد بود.
🔘 مرتب پرسیده می شود که فلسفه چه تأثیری در فقه دارد؟ اگر تنظیمات حکمت عملی این طور ضعیف نمی شد، [این مشکلات را نداشتیم]. حکمت عملی یعنی مجموعه دانش هایی را که همه ی ساحت های حیات بشری را پوشش می دهد یعنی ما به نحو فلسفی فکر کردیم به این نتیجه رسیدیم که حکمت عملی یا اخلاق است یا تدبیر منزل است یا سیاست مدن، اگر هم قرار باشد ساحت های دیگر مطرح بشود، این باز با مطالعه ی فلسفی و حکمی در ارتباط با انسان فضایش باز خواهد شد. به عبارتی وقتی شما راجع به انسان تأمل می کنید متوجه می شوید این شئون را دارد، فلسفه است که این کار را می کند، وقتی فلسفه این کار را کرد، زاویه دیدهای جدیدی برای فقه باز می شود و فقه استنباط های خودش را با همان روش های مجربی که دارد، انجام می دهد و آن ساحت ها را پر می کند.
🔹اگر حکمت عملی جدی بود، تبویب ابواب فقهی ما به سبک خاصی شکل می گرفت، اگر حکمت عملی ما جدی بود، آن وقت مسئله ی اخلاق در دنیای اسلام تا به این حد مغفول نمی ماند و استنباط حوزه ی اخلاق و گزاره های اخلاقی از دین تا بدین حد ضعیف نمی شد. اگر بحث حکمت عملی ما جدی بود، الان ما مشکلی در فقه حکومتی نمی داشتیم چون می دانستیم بخش وسیعی از شأن انسانی، سیاست مدن است، چون ما به آن ساحت توجه نکردیم، ذهن ما در ابعاد حکومتی در مسائل فقهی چندان تیز نشده، پس بنابراین به این بحث باید ما توجه داشته باشیم.
ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#استاد_امینی_نژاد
#امتداد_حکمت
#مصاحبه
#ارتباط_فلسفه_و_فقه
—---—
🇮🇷 مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔗http://eitaa.com/joinchat/1134034961Cd9295a37ac