eitaa logo
موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
3.7هزار دنبال‌کننده
1هزار عکس
60 ویدیو
49 فایل
─━━━━━━ا﷽ا━━━━━━─ ⭕️موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی (فتوت) 💢با مدیریت حجت الاسلام و المسلمین محمدرضا فلاح شیروانی 📍قم، میدان سپاه، بلوار شهید اخلاقی، پلاک۱۲ 📩درگاه ارتباطی و تبادل: @Admin_fotovat 🔺نشر مطالب همراه با آدرس
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از حسینی
🔷طلاب عزیز و فضلای جوان، نباید حتی برای یک لحظه حضور در میدان های گوناگون را فراموش کنید. این حضور، با درس خواندن منافات ندارد، بلکه موید درس خواندن است. 🔶 مدرسان معظم و محترم و اساتيد حوزه علمیه قم و سایر حوزه ها، طلاب را به سمت هدف های انقلابی و اسلامی سوق بدهند. 🗓٢ اسفند ۶۸ 📌 @fvtt_ir
هدایت شده از حسینی
یه وقت کسی در منقول، مجتهد مطلق است ولی در فلسفه (فقط) هفت هشت سال درس خوانده، این (شخص) جمع مکسر بین معقول و منقول کرده و مشکل جدی دارد ... اگر شما بخواهید جمع مکسر کنید، خب در همان طلیعه امر میگویید قلم اینجا رسید و سر بشکست! این مشکل آخوند (صاحب کفایه) و امثال آخوند، مشکل خیلی هاست! ... اگر کسی در معقول و منقول مجتهد بود، جمع سالم کرده و این شخص است که می تواند بگوید: حاشا که فلسفه مخالف شریعت و حاشا که شریعت مخالف فلسفه باشد و راحت بین آن دو جمع میکند. ولی اگر در احدالطرفین جمع مکسر بود، او همیشه درگیر است. 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
حجةالاسلام عالم زاده نوری - ذنب امام.mp3
2.07M
🎙 برگزیده ای از عالی استاد موضوع: اراده جمعی و علیه السلام موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
بسم الله الرحمن الرحیم : ✅ امروز انسجام ذهنی جامعۀ انقلابی هدف قرار گرفته است. نمی‌گویم الزاماً دشمنان، شاید بالاترین دشمن حق‌پویی طبیعت زندگی دنیایی است. «ولنبلونّکم بشیء من الخوف و الجوع ... و بشّر الصابرین.» انقلاب اسلامی طوفندگی خود را مدیون ایدۀ نیرومندی بود که امام خمینی رحمةالله‌علیه از دل یک تاریخ دردها و درکها و سوگیریها و تلاشهای الهی بیرون کشیده بود. آن ایده از جوهره‌هایی تغذیه می‌کرد. آن ایده تا زنده است ما زنده‌ایم. آن ایده تا نیرومند است ما نیرومندیم. آن ایده تا نوین است ما نیز سخن نو برای بشریّت داریم. آن « » در آب و هوای لیبرال و در آب و هوای چپ‌اندیشی گم خواهد شد. ما نیازمند نفوسی هستیم که نقش قیّم این اندیشه را بازی کنند. عمیق باشند، ریشه در اصالت‌های فکر اسلامی داشته باشند، آن جوهره را با مجموع تجربیات تا امروزمان تراشیده باشند و حنجرۀ مقدس آن ایدۀ الهی را آمادۀ آوازی خوش نموده باشند. امروز کارزاری جذاب پدید آمده است. باز هم عصای موسی و دست کلیم‌الهی خواهد درخشید. آن ایده توحید است. سطحی‌نگری بلای جان مؤمنان است. مؤمن از آنجا که باطن(غیب) را چون ظاهر می‌بیند از کعبه هم ارزشی بالاتر دارد. «الذین اذا اصابتهم مصیبة قالوا انا لله و انّا الیه راجعون.» «أُولٰئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوٰاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولٰئِكَ هُمُ اَلْمُهْتَدُونَ.» ﴿البقرة، ۱۵۷﴾ اینها، همانها هستند که الطاف و رحمت خدا شامل حالشان شده؛ و آنها هستند هدایت‌یافتگان! سالها ـ و نه ساعتها ـ باید در این باره سخن گفت، گفتگو کرد. همینجا باید خیمه زد. @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ تنها متخصص فلسفه شرق در عالم در اينكه ايشان فلسفه شرق در تمام عالم بوده اند بين دوست و دشمن خلافى نيست. گويند: آمريكا قبل از سى سال، ايشان را بهتر از آنچه ايرانيان شناختند شناخت؛ و براى آنكه علّامه را به عنوان لزوم تدريس فلسفه شرق در آمريكا بدانجا برد، به شاه طاغوتى ايران (محمّد رضا) متوسّل شد، و شاه ايران از حضرت آيت الله العظمى بروجردى رضوان الله عليه اين مهمّ را خواستار شد، و آيت الله بروجردى هم پيغام شاه را بحضرت علّامه رسانيدند؛ ولى علّامه قبول نكردند. 📚مهر تابان، ص ۴۶ @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
هوالعزیز ✅پرهیز از تکذیب بی دلیل معارف عرفانی پيش عقل سليم همان طور كه تصديق بی تصور از اغلاط و قبايح اخلاقيه به شمار می آيد، تكذيب بی تصور نيز همين طور، بلكه حالش بدتر و قبحش افزون است. اگر خداى تبارك و تعالى از ما سؤال كند كه شما كه مثلا معنى «وحدت وجود» را به حسب مسلك حكما نمی دانستيد و از عالم آن علم و صاحب آن فن اخذ نكرديد و تعلم آن علم و مقدمات آن را نكرديد، براى چه كور كورانه آنها را تكفير و توهين كرديد، ما در محضر مقدس حق چه جوابى داريم بدهيم جز آنكه سر خجلت به زير افكنيم. و البته اين عذر پذيرفته نيست كه «من پيش خود چنين گمان كردم.» هر علمى مبادى و مقدماتى دارد كه بدون علم به مقدمات، فهم نتيجه ميسور نيست، خصوصا مثل چنين مسئله دقيقه كه پس از عمرها زحمت باز فهم اصل حقيقت و مغزاى آن بحقيقت معلوم نشود. چيزى را كه چندين هزار سال است حكما و فلاسفه در آن بحث كردند و موشكافى نمودند، تو می خواهى با مطالعه يك كتاب يا شعر مثنوى مثلا با عقل ناقص خود ادراك آن كنى! البته نخواهى از آن چيزى ادراك كرد- رحم اللّه امرأ عرف قدره و لم يتعدّ طوره. بیانات در شرح چهل حديث/ ص ۳۹۰ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
ظرفیت های حکمت متعالیه.mp3
20.47M
موضوع: ظرفیت های حکمت متعالیه در علم کلام استاد ارائه دهنده: دبیر علمی: علی‌ مترقب میزبان نشست: بنیاد علوم وحیانی اسراء 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#شهید_مجید_ایزددوست ✅ فقط مدعی خط امام نباشیم ... #خط_امام ، خط امام است نه فقط در ابعاد سیاست بلکه در قالب عبادت و #عرفان، اقتصاد، کسب #علم و #تقوا و شب زنده داری، بیایید در همه ابعاد دنبال امام حرکت کنیم که اگر از هر کدام عقب افتادید نمی‌توانید ادعای خط امام کنید. 📌 @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔷عرفان، هرگاه در بستر فقهی تشیع قرار گرفته، جریان های سیاسی فعالی را به دنبال آورده است. حرکت سیاسی سربداران و هم چنین فعالیت سیاسی پیروان شیخ صفی الدین اردبیلی، طی نزدیک به دو سده که به تکوین دولت صفوی منجر شد .... نقطه اوج و قله وحدت -عرفانی در شهادت عاشقانه حسین بن علی علیه السلام و اصحاب او تجسم یافته است... انقلاب اسلامی ایران یکی از محصولات آن بوستان است .... امام خمینی خود را در عمل سیاسی و اجتماعی خود می جست ... 📚 عرفان و سیاست، حمید پارسانیا، ص ۱۱۹ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
4_5922240141421708160.pdf
500.3K
متن برگزیده نشست علمی ظرفیت های حکمت متعالیه در علم کلام 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅فلسفه در رأس دانشها و دانشها در رأس تمدن فلسفه به عنوان پایه اصلی تمدن و منشأ اصلی دانش‌ها و منشأ کل فضای تمدنی است و تمام فرآورده ها مثل فرآورده های عرفانی باید تبدیل به فرآورده های عقلانی شود و یا مبتنی بر مبانی عقلی شوند تا در فضای تمدنی جریان یابند. @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🍃هوالحق بنیانگذار حکیم انقلاب اسلامی، : قرآن و حدیث برای طبقات مختلفه مردم آمده است، و در آن علومی است که برای یک طبقه عالی از دانشمندان است و دیگران از آن بکلّی بی بهره هستند؛ مانند براهینی که بر و اوست که شماها اگر تمام قرآن را بگردید نمی توانید اینگونه مسائل را از قرآن استفاده کنید؛ لیکن اهل آن، مانند فیلسوف بزرگ و شاگرد عالیمقدار آن، ، علوم عالیه عقلیه را از همان آیات و اخبار که شماها هیچ نمی فهمید، استخراج می کنند. آری؛ هر کس نباید در علوم قرآن و حدیث دخالت کند. قرآن و حدیث نیز نهی از این کرده است که شما بیخردان پا را از گلیم خود دراز نکنید. 📚کشف الاسرار/ ص ۳۲۳ 📌 eitaa.com/fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
مرحوم قاضی.mp3
19.15M
🔵 موضوع: شاخصه ها وممیزه های روش عرفانی مرحوم قاضی 🍃موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
السلام علی الدلیل علی ذات الله هرچه میخواهی باید از امام حسین بگیری @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
به جانم قسم! آن که از کتب عقلی و صحف عرفانی یعنی مطالعه ی کتاب هایی همچون تمهید القواعد، شرح قیصری بر فصوص الحکم و سرح العیون فی شرح العیون و مصباح الانس و شرح محقق طوسی بر اشارات و اسفار و شفا و فتوحات مکیه خود را دور کند، همانا خود را از فهم یعنی دور کرده است و جان خود را از نیل به سعادت قصوایش ساخته است. 📚حاشیه بر اسفار 📌 @fvtt_ir
هدایت شده از حسینی
✅ ضرورت تعلیم فقه الدین اشتغال و چالش اصلی روحانیت - که در ادوار مختلف، حوزه‌های علمیه و علمای ما با آن مواجه بودند - تبیین و تعلیم دین به معنای واسع کلمه بوده است؛ تعلیم فقه‌الله، فقه‌الدین. فقه فقط فروع نیست؛ فقه اکبر، توحید و معارف است؛ چیزهایی است که با غور در مسائل عقلی باید آنها را به دست آورد و فهمید و با تهذیب نفس آنها را صیقل داد. میخواستند دین را فرابگیرند و آن را به مخاطبان خودشان تعلیم بدهند. 📚 بیانات در دیدار جمعی از روحانیون استان همدان‌ * ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅ضرورت تهذیب در حوزه های علمیه «مسأله‌ دیگر در نظام رفتارى و اخلاقى حوزه‌ها، فیض بردن از معنویات است، تهذیب است؛ این خیلى مهم است. جوان امروز حوزه بیش از گذشته به مسأله‌ى تهذیب نیازمند است. کسانى که رشته‌هاى رفتارشناسى عمومى را مطالعه می کنند و کار می کنند، این را تأیید می کنند. امروز در همه‌ى دنیا اینجور است که وضع نظام مادى و فشار مادى و مادیت، جوان ها را بى‌حوصله می کند؛ جوان ها را افسرده می کند. در یک چنین وضعى، دستگیر جوان ها، توجه به معنویت و اخلاق است. علت اینکه مى‌بینید عرفانهاى کاذب رشد پیدا می کند و یک عده‌اى طرفشان می روند، همین است؛ نیاز هست. جوان ما در حوزه‌ى علمیه – جوان طلبه؛ چه دختر، چه پسر- نیازمند تهذیب است» 📚بیانات رهبری در دیدار طلاب، فضلا و اساتید حوزه علمیه قم، ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ 🍃معاونت تعلیم و تربیت موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی🍃 http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
توضیحات در شیوه تحصیل : متن اوّل را سخت نگيريد؛ مثلاً اگر بدايه مي‌خوانيد، فقط يك دور نگاه كنيد تا مطالبي را به دست آوريد و اگر سؤالي هم برايتان پيش ‌آمد بنويسد. ممكن است در بدايه مثلاً‌ دويست سؤال و در نهايه صد سوال و در کتاب بعدی ده سوال و بعد هم وقتي به آخرين كتاب مي‌رسيد، ديگر هيچ سؤالي برايتان باقي نمانده‌ باشد. هر چه جلو مي‌رويد، سؤالات خود را بنويسيد؛ اما سعي كنيد وقتي به نهايه ‌رسيديد، فقط به دنبال دانستن گزاره‌ها نباشيد. در نهايه، چنين كاري نكنيد. اگر استاد قََدَري در بدايه داشته‌باشيد، همان‌جا فلسفه را در كامتان شيرين مي‌كند. اگر در بدايه نشد، در نهايه ديگر نبايد كم لطفي كند..‌. http://eitaa.com/joinchat/3629187084Cc175f1d128
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#استاد_فلاح #نقش_نگاه بشر فاعل ارادی شعوری است و ساخت استثناناپذیری بر او حاکم است که قوۀ فاعلۀ او برای تحریک و خیز اقدام محتاج تصویر و تصدیق است. به همین جهت انسان نیازمند و پیچیده به برداشت است. شاید این جملۀ حضرت امیر علیه‌السلام هم به همین نکته اشاره دارد : «مَا مِنْ حَرَكَةٍ إِلَّا وَ أَنْتَ مُحْتَاجٌ فِيهَا إِلَى مَعْرِفَةٍ.» (تحف العقول، النص، ص171) 🔗 @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
#مقام_معظم_رهبری 📚«ما به رنسانس فلسفى يا واژگون كردن اساس فلسفه مان احتياج نداريم.» 📝 ۱۳۸۲/۱۰/۲۹ موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی معاونت تعلیم و تربیت @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
تاریخ فلسفه اسلامی-مقدمات.pdf
1.07M
جزوه درس قسمت اول 🔷موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
عرفان و تصوف در گستره روایات.PDF
180.8K
مقاله: «عرفان و تصوّف در گستره روايات» نویسنده : نشریه معارف عقلی، شماره ۸ @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
گفتگوی_میان_هگل_و_فیسلوفان_اسلامی.pdf
1.69M
#متن #نشست_علمی 🔷موضوع: هم اندیشی در باب گفتگوی میان هگل و فیلسوفان مسلمان 🔷با ارائه اساتید: یزدان پناه، پارسانیا، طلاب زاده، بهشتی و احسن 🔶زمان برگزاری: ۹۷/۰۹/۲۲ 🔶مکان برگزاری: مجمع عالی حکمت اسلامی - قم 🔷 تنظیم و پیاده سازی: محمد توپچی @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
✅نماز شب راه رسیدن به دنیا و آخرت استاد علّامه [طباطبایی] مى‌فرمودند: چون به نجف اشرف براى تحصيل مشرف شدم؛ از نقطه نظر قرابت و خويشاوندى و رحميّت گاهگاهى بمحضر مرحوم قاضى شرفياب مى‌شدم؛ تا يك روز در مدرسه‌اى ايستاده بودم كه مرحوم قاضى از آنجا عبور مى‌كردند؛ چون بمن رسيدند دست خود را روى شانه من گذاردند و گفتند: اى فرزند! دنيا مى‌خواهى بخوان؛ و آخرت مى‌خواهى بخوان! 📚مهرتابان، علامه طهرانی، ص ۱۶ 📌 @fvtt_ir
هدایت شده از موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی
🔷 ، یکی از بسترهای بسیارعالی برای است، یعنی یک نعمت عظیم در مسائل سلوکی، مسئله جهاد است، مسئله جهاد را نباید دست کم گرفت. 🔶از جهت سلوکی اگر بخواهیم به جهاد نگاه بکنیم باید بگوییم: فضا برای ، فضای جهاد است. 🔷مثلا گروه های جهادی و یا راهیان نور، اینها واقعا موثر است، اگر رویش کار متفکرانه بشود خیلی عالی است. 🔶جهاد بهترین راه است، چون در جهاد انسان از همه چیز خود می گذرد یعنی مهمترین مقام که مقام است آنجا اتفاق می افتد. اصلا سلوک یعنی چه؟ یعنی از ، از خود که بگذری به خدا می رسی، در جهاد این اتفاق می افتد. 🔷الآن اگر کسی بتواند کاری نماید که حس این را داشته باشد که دارد جهاد می کند یعنی خودش را در مقابله ی با تمدن غرب ببیند و این جنگ های جدید را مشاهده کند و خودش را در این وضعیت قرار بدهد، خیلی عالی است. 📌 @fvtt_ir