فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
زحمت نکشید ۱۳رجب که بشه دوباره ترک میخورد😊😊
اَللّهُمَ عَجّلْ لِوَلیّک الفَرَج
═══✼🍃🌹🍃✼═══
قیام نزدیک است🌺🌺
https://eitaa.com/channelkhatshekan
»»» آیه ی روز :
مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً وَاللَّهُ يَقْبِضُ وَيَبْسُطُ وَإِلَيْهِ تُرْجَعُونَ
بقره - ٢٤٥
كيست که به خدا وام نيكو دهد تا چندين برابرش افزون كند! خداست که تنگدستي دهد و توانگري بخشد، و به سوي او بازگردانده ميشويد.
نکته ها:
در تفاسیر مختلف [657] آمده است كه این آیه به دنیال آیه قبل كه مردم را به جهاد تشویق مى كرد، مؤمنان را به انفاق و وام ترغیب مى نماید. زیرا همانگونه كه براى امنیّت و صیانت جامعه، نیاز به جهاد و تلاش مخلصانه است، همچنین براى تأمین محرومان و تهیه وسایل جهاد، نیاز به كمك هاى مادّى مى باشد.
موضوع وام دادن به خدا، هفت بار در قرآن آمده است. تفسیر مجمع البیان [658]شرایطى را براى قرض الحسنه بیان كرده است. از آن جمله:
- از مال حلال باشد.
- از مال سالم باشد.
- براى مصرف ضرورى باشد.
- بى منّت باشد.
- بى ریا باشد.
- مخفیانه باشد.
- با عشق وایثار پرداخت شود.
- سریع پرداخت شود.
- قرض دهنده خداوند را بر این توفیق شكرگزار باشد.
- آبروى گیرنده وام حفظ شود.
«قرض»، در زبان عربى به معناى بریدن است و اینكه به وام، قرض مى گویند بخاطر آن است كه بخشى از مال بریده وبه دیگران داده مى شود تا دوباره باز پس گرفته شود. كلمه «بسط» به معناى گشایش و وسعت است و «بساط» به اجناسى گفته مى شود كه در زمین پهن شده باشد.
جهاد، گاهى با جان است كه در آیه قبل مطرح شد وگاهى با مال است كه در این آیه مطرح شده است.
كلمه «كثیر» در كنار كلمه «اضعاف»، نشانه ى پاداش بسیار زیاد است. و جمله «یضاعفه» بجاى «یضعفه» رمز مبالغه و ازدیاد است. [659]
تعبیرِ قرض به خداوند، نشان دهنده آن است كه پاداش قرض الحسنة بر عهده خداوند است.
به جاى فرمان به قرض دادن، سؤال مى كند كه كیست كه به خداوند قرض دهد، تا مردم احساس اكراه و اجبار در خود نكنند، بلكه با میل و رغبت و تشویق به دیگران قرض دهند. از آنجا كه انسان غریزه منفعت طلبى دارد، لذا خداوند براى تحریك انسان، از این غریزه استفاده كرده و مى فرماید: «فیضاعفه اضعافاً»
به جاى «قرض به مردم» فرمود: «به خداوند قرض دهید»، تا فقرا احساس كنند خداوند خودش را به جاى آنان گذاشته و احساس ضعف و ذلّت نكنند.
با اینكه وجود ما و هرچه داریم از خداوند است، امّا خداوند گاهى خود را مشترى و گاهى قرض گیرنده معرفى مى كند تا ما را به این كار تشویق نماید. حضرت على علیه السلام فرمودند: جنود آسمان ها و زمین از آن خداست، پس آیه قرض براى آزمایش شماست. [660]
امام كاظم علیه السلام فرمود: از مصادیق قرض به خداوند، كمك مالى به امام معصوم است. [661]
گر چه در آیه، قب
پیام ها:
- كمك به خلق خدا، كمك به خداست. «یقرض اللّه» بجاى «یقرض الناس»
- براى ترغیب مردم به كارهاى خیر، تشویق لازم است. «فیضاعفه اضعافاً كثیرة»
- اگر ما گشایش و تنگ دستى را بدست خدا بدانیم، راحت انفاق مى كنیم. «واللّه یقبض و یبصط»
- اگر بدانیم كه ما به سوى او باز مى گردیم و هرچه داده ایم پس مى گیریم، راحت انفاق خواهیم كرد. «الیه ترجعون»
🌹🌺🌷🇮🇷🌷🌺
هدایت شده از pedarefetneh | پدر فتنه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ پاسخ قالیباف به کوچک زاده: تا آخر پای مواضع انقلاب ایستادهایم
@pedarefetneh
هدایت شده از دوستداران حاج آقا طائب
آقای طائب.mp3
23.7M
💠 سخنرانی استاد طائب با موضوع تحلیل شرایط کشور و منطقه
🔹 عملکرد دولت چگونه بوده ؟
🔹نحوه مدیریت رهبر انقلاب
🔹وعده صادق ۳ چه زمان باید انجام شود؟
🔹نگاه خاص پوتین به رهبر انقلاب
🔹 جانشین رهبر چه کسی است ؟
🔹طوفان الاقصی چه غوغایی کرد!
#استاد_طائب #پزشکیان #وعده_صادق
📢 کانال دوست داران حجتالاسلام مهــدی طـائـبــــــــــ @MahdiTaeb
»»» آیه ی روز :
وَلَقَدْ آتَيْنَا لُقْمَانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَمَن يَشْكُرْ فَإِنَّمَا يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَمَن كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ
لقمان - ١٢
و البته لقمان را حكمت داديم که: خدا را سپاس دار. و هر که سپاس دارد، تنها به سود خود سپاس ميدارد، و هر كس كفران كند، البته خدا بينياز ستوده است.
نکته ها:
- حكمت، عطاى خداوند است، نه كسب كردنى. (گرچه مقدّمات آن قابل كسب است.) «و لقد آتینا لقمان الحكمه
- نعمت ویژه، شكر ویژه مى طلبد. «آتینا لقمان الحكمة... اشكر للّه» چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ویژه ى كوثر به پیامبر اسلام، از او شكر ویژه مى خواهد. «انّا اعطیناك الكوثر . فصلّ لربّك و انحر»(209)
- اوّلین فرمان به حضرت موسى بعد از نبوّت، فرمان نماز و اوّلین فرمان بعد از دادن حكمت به لقمان، فرمان شكرگزارى است. «ان اشكر لِلّه»
- شكر نعمت هاى خداوند، به سود خود انسان است. «و من یشكر فانّما یشكر لنفسه» چنانكه در جاى دیگر مى خوانیم: «لئن شكرتم لازیدنّكم»(210)
سیماى لقمان حكیم
در تفسیر المیزان بحثى درباره ى جناب لقمان آمده است كه بخشى از آن را نقل مى كنیم:
پیامبر اكرم صلى الله علیه وآله فرمودند: لقمان، پیامبر نبود، ولى بنده اى بود كه بسیار فكر مى كرد و به خداوند ایمان واقعى داشت. خدا را دوست داشت و خداوند نیز او را دوست مى داشت و به او حكمت عطا كرد.
امام صادق علیه السلام مى فرمایند: لقمان، حكمت را به خاطر مال و جمال و فامیل دریافت نكرده بود، بلكه او مردى پرهیزكار، تیزبین، باحیا و دلسوز بود. اگر دو نفر با هم درگیر مى شدند و خصومتى پیدا مى كردند، میان آنها آشتى برقرار مى كرد.
لقمان با دانشمندان زیاد مى نشست. او با هواى نفس خود مبارزه مى كرد و...(211)
او داراى عمرى طولانى، معاصر حضرت داود واز بستگان حضرت ایّوب بود. او میان حكیم شدن یا حاكم شدن مخیّر شد و حكمت را انتخاب كرد.
از لقمان پرسیدند: چگونه به این مقام رسیدى؟ گفت: «به خاطر امانت دارى، صداقت و سكوت درباره ى آنچه به من مربوط نبود».(212)
امام صادق علیه السلام فرمود: «لقمان نسبت به رهبر آسمانىِ زمان خود معرفت داشت».(213)
گرچه خداوند به او كتاب آسمانى نداد، ولى همتاى آن یعنى حكمت را به او آموخت.
روزى مولاى لقمان از او خواست تا بهترین عضو گوسفند را برایش بیاورد. لقمان زبان گوسفند را آورد. روز دیگر گفت: بدترین عضو آن را بیاور. لقمان باز هم زبان گوسفند را آورد. چون مولایش دلیل این كار را پرسید، لقمان گفت: اگر زبان در راه حقّ حركت كند و سخن بگوید، بهترین عضو بدن است وگرنه بدترین عضو خواهد بود.(214)
در عظمت لقمان همین بس كه خدا و رسول او و امامان معصوم علیهم السلام پندهاى او🌺🌹🇮🇷🌷🌸
»»» آیه ی روز :
إِنَّ الَّذِينَ يَتْلُونَ كِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلَاةَ وَأَنفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلَانِيَةً يَرْجُونَ تِجَارَةً لَّن تَبُورَ
فاطر - ٢٩
به يقين كساني که كتاب خدا را تلاوت ميكنند و نماز برپا داشته و از آنچه به ايشان روزي دادهايم در نهان و آشكار انفاق كردهاند، به تجارتي اميد بستهاند که هرگز زوال نميپذيرد.
نکته ها:
در آیه قبل سخن از این بود كه تنها علما خشیت الهى دارند، گویا این آیه سیماى علماى واقعى را شرح مى دهد كه آنان: اُنس با قرآن دارند. نماز به پا مى دارند و انفاق آنان خالصانه است زیرا هم عَلَنى انفاق مى كنند و هم پنهانى و اگر ریاكار بودند تنها علنى انفاق مى كردند.
«تبور» از «بوار» به معناى كسادى شدید در تجارت است. از آنجا كه این امر موجب فساد و نابودى است به هلاكت هم بوار گفته مى شود.
در آیه قبل «یخشى اللّه» مطرح شد و در این آیه «یرجون»؛ آرى، مردان خدا میان خوف و رجا هستند.(573)
در قرآن بارها نماز و قرآن، در كنار هم مطرح شده اند:
«یتلون كتاب اللّه و اقاموا الصلاة»(574) كتاب خداوند را تلاوت مى كنند و نماز به پا مى دارند.
«یمسّكون بالكتاب و اقاموا الصلاة»(575) به كتاب آسمانى تمسك مى كنند و نماز به پا مى دارند.
«اتل ما اُوحى الیك من الكتاب و اقم الصلاة»(576) آنچه از كتاب به سوى تو وحى شده تلاوت كن و نماز به پا دار.
امتیازات تجارت با خدا
- آنچه از سرمایه داریم، (سلامتى، علم، عمر، آبرو، مال و...) از اوست پس به خود او بفروشیم. آرى، اگر فرزندى زمین و مصالح و پولى از پدر گرفت و منزلى ساخت بعد افرادى خریدار منزلش شدند كه یكى از آنان همان پدر بود، عقل و وجدان مى گوید خانه را به پدر بفروشد، زیرا خود فرزند و تمام دارایى هایش از اوست و فروش به بیگانه جوانمردى نیست.
- خداوند به بهاى بهشت ابدى مى خرد، ولى دیگران هر چه بخرند، ضرر و خسارت است، چون ارزان مى خرند و زودگذر است.
- خداوند كم را مى پذیرد، «فمَن یَعمل مثقال ذرّة» ولى دیگران كم را نمى پذیرند.
- خداوند، از روى عفو و اغماض، عیب جنس را مى پوشاند و با همان نواقص مى خرد. در دعاى بعد از نماز مى خوانیم: خداوندا! اگر در ركوع و سجود نمازم خلل و نقصى است نادیده بگیر و نمازم را قبول فرما. در دعاى ماه رجب مى خوانیم: «خاب الوافدون على غیرك و خسر المتعرّضون الاّ لك»(577) یعنى باختند كسانى كه در خانه غیر تو آمدند و خسارت كردند كسانى كه به سراغ دیگران رفتند.
573) تفسیر اطیب البیان.
574) فاطر، 29.
575) اعراف، 170
576) عنكبوت، 45.
577) مفاتیح الجنان.
پیام ها:
- تلاوت قرآن (گرچه مستحب است،) امّا قبل از واجبات آمده است. «یتلون... اقاموا... انفقوا»
- فكر و فرهنگ، مقدّمه ى عمل است. «یتلون كتاب اللّه - اقاموا الصلاة»
- كسى كه عاشقانه مكتب را بپذیرد، نماز و انفاقش قطعى است. (تلاوت كتاب به صورت مضارع آمده كه نشانه تداوم عمل و علاقه به تلاوت است، «یتلون» ولى نماز و انفاق به صورت ماضى آمده كه نشانه قطعى بودن انجام آن است.) «اقاموا - انفقوا»
- نماز، باید با رسیدگى به محرومان همراه باشد. «اقاموا - انفقوا»
- دارائى هاى انسان، داده الهى است. «رزقناهم»
- اگر توجّه داشته باشیم كه دارائى هاى ما از خداوند است، در انفاق، بخل نمى ورزیم. «انفقوا مما رزقناهم»
- بخشى از داده ها انفاق شود، باقى براى خودتان است. «مما رزقناهم» (كلمه «مِن» به معناى بعضى است)
- مورد انفاق، تنها مال نیست بلكه از علم و آبرو و قدرت نیز باید به مردم كمك كرد. «ممّا رزقناهم»
- انفاق، هم سرى باشد هم آشكارا. (در انفاق پنهان، خلوص آدمى رشد مى كند و در انفاق آشكار، مردم تشویق مى شوند.) «سرّاً و علانیة» البتّه انفاق مخفیانه برترى دارد، لذا نام آن قبل از انفاق علنى برده شده است. «سرّاً و علانیة»
- امید به رستگارى، باید با فكر و عمل و انفاق همراه باشد وگرنه امید بدون كار، پندارى بیش است. «یتلون، اقاموا، انفقوا، یرجون»
- با داشتن علم و خشیت الهى (كه در آیه قبل بود) و با تلاوت قرآن و اقامه نماز و كمك به محرومان، باز هم خود را مستحقّ ندانید، تنها امیدوار باشید. «یرجون»
- در معامله با خدا، حتّى یك درصد زیان نیست. «تجارة لن تبور»
- گمان نكنید با انفاق، مال شما تمام مى شود. «تجارة لن تبور»
- در فرهنگ اسلام، دنیا بازار است و انسان فروشنده و نعمت هاى الهى، سرمایه و انتخاب مشترى با انسان است. او مى تواند با خدا معامله كند و مى تواند غیر خدا را انتخاب كند.
🌹🌺🌷🇮🇷🌸🌷🌺🌹
»»» آیه ی روز :
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
بقره - ١١٠
و نماز به پا داريد و زكات دهيد و هر خيري را که براي خود پيش فرستيد، همان را نزد خدا خواهيد يافت. آري خدا به آنچه ميكنيد بيناست.
نکته ها:
بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كینه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع كینه و حسادت ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده اند، لازم است رابطه ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند.
پیام ها:
- معمولاً دستور به نماز همراه با زكات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة»
- اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى شود. «تقدّموا لانفسكم»
- مقدار كار خیر مهم نیست، هركس به هر مقدار مى تواند باید انجام دهد. «من خیر»
- كارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مى ماند. «تجدوه»
- ایمان به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوى ترین انگیزه عمل صالح مى باشد. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر»
🌹🌺🇮🇷🌷🌸🇮🇷🌹
هدایت شده از جلسه قرآن یکشنبه شبها
»»» آیه ی روز :
وَأَقِيمُوا الصَّلَاةَ وَآتُوا الزَّكَاةَ وَمَا تُقَدِّمُوا لِأَنفُسِكُم مِّنْ خَيْرٍ تَجِدُوهُ عِندَ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرٌ
بقره - ١١٠
و نماز به پا داريد و زكات دهيد و هر خيري را که براي خود پيش فرستيد، همان را نزد خدا خواهيد يافت. آري خدا به آنچه ميكنيد بيناست.
نکته ها:
بعد از اوّلین خطاب در آیه 104؛ «یا ایها الذین آمنوا»، این آیه حامل سومین دستور براى مسلمانان است.
در دستور اوّل؛ خداوند رعایت ادب در گفتگو با رسول خدا صلى الله علیه وآله را یادآور شد تا در سخن گفتن مواظب باشند بهانه و دستاویزى براى تمسخر به دست دشمنان و مخالفان ندهند. «لاتقولوا راعنا و قولوا اُنظرنا»
دستور دوّم؛ عفو و اغماض از كینه و حسادت اهل كتاب تا زمان صدور دستور جدید بود. «فاعفوا و اصفحوا»
دستور سوّم؛ اقامه نماز و پرداخت زكات است. در زمانى كه مسلمانان در تیررس انواع كینه و حسادت ها بودند و مأمور به عفو و اغماض شده اند، لازم است رابطه ى خودشان را با خداوند از طریق اقامه نماز، و پیوند با محرومان جامعه را از طریق زكات، تقویت نمایند.
پیام ها:
- معمولاً دستور به نماز همراه با زكات در قرآن آمده است. یعنى یاد خدا باید همراه با توجّه به خلق خدا باشد. «اقیموا الصلوة واتوا الزكوة»
- اعمال انسان، قبل از خود انسان وارد عرصه قیامت مى شود. «تقدّموا لانفسكم»
- مقدار كار خیر مهم نیست، هركس به هر مقدار مى تواند باید انجام دهد. «من خیر»
- كارهاى خیر، براى قیامت محفوظ مى ماند. «تجدوه»
- ایمان به نظارت الهى وپاداش در قیامت، قوى ترین انگیزه عمل صالح مى باشد. «ما تقدموا... تجدوه عند اللَّه انّ اللَّه بما تعملون بصیر»
🌹🌺🇮🇷🌷🌸🇮🇷🌹
»»» آیه ی روز :
قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَا أَذًى وَاللَّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ
بقره - ٢٦٣
سخن خوش [با نيازمندان] و گذشت، از صدقهاي که آزاري در پي دارد بهتر است، و خدا بينياز و بردبار است.
نکته ها:
رسول اكرم صلى الله علیه وآله فرمود: اگر سائلى نزد شما آمد، به یكى از این دو روش عمل كنید؛ »بذل یسیر او ردّ جمیل« [740] یا چیزى كه در توان دارید به او عطا كنید، یا به طرز شایسته اى او را ردّ نمایید. همچنین فرمود: اگر با مال نمى توانید به مردم رسیدگى كنید، با اخلاق برسید. [741]
740) تفسیر قرطبى ونمونه، ذیل آیه.
741) تفسیركاشف، ج 1،ص 272.
**********
پیام ها:
- آبرو و شخصیّت فقیر، با ارزش تر از حفظ شكم و شخص فقیر است. «قول معروف... خیر من صدقة»
- فقیر را با محبّت و دلسوزى به كار مفیدى كه زندگى او را تأمین كند، راهنمایى كنید. [742] «قول معروف▪︎
- انفاق باید همراه با اخلاق باشد. «قول معروف... خیر من صدقة»
- گفتگوى خوش با فقیر، موجب تسكین او و عامل رشد انسان است، در حالى كه صدقه با منّت، هیچكدام را بهمراه ندارد. «قول معروف... خیر من صدقة»
- اگر فقیرى بخاطر فشار وتنگدستى، ناروایى گفت او را ببخشید. «مغفرة»
- رعایت عرف جامعه، در سخن و عمل لازم است. «قول معروف»
- خداوند آزار رسانى به فقیر را پاسخ مى دهد، ولى نه با عجله. «حلیم»
742) تفسیر پرتوى از قرآن، ذیل آیه.
🌹🌺🇮🇷🌷🌸🇮🇷🌷🌺
هدایت شده از اساتید انقلابی و نخبگان علمی
⭕️ آیتالله مکارم شیرازی: پذیرش FATF سیاهی مطلق است/پذیرش شرایط غرب عقلا، شرعاً و منطقاً حرام است
▪️مرجع تقلید شیعیان گفت: قبول FATF سیاهی مطلق است و اگر قبول نکنیم اتفاقی ایجاد نخواهد شد و تحریمها بهروال قبل ادامه خواهد یافت، درحالیکه پذیرش این سند خودباختگی، بردگی و تسلیم مطلق است./ تسنیم
┅┅┅┅🍃🇵🇸❤🇮🇷🍃┅┅┅┅┄
🇮🇷 کانال اساتید انقلابی و نخبگان علمی
@asatid_enghelabi ایتا و سروش