🔺 از این آیهای که عرض کردیم -اَلَّذینَ یُبَلِّغونَ رِسالٰتِ اللهِ وَیَخشَونَهُ وَ لا یَخشَونَ اَحَدًا اِلَّا الله- معلوم میشود که این #تبلیغ، #دشمن دارد؛ [وقتی]که میفرماید تبلیغ میکنند رسالات الهی را، از خدا میترسند، از غیر خدا نمیترسند، پیدا است که غیر خدا در مقابل این مبلّغین الهی، مبلّغین رسالاتالله، صفآرایی دارند؛ بحث بر سر دعوا است. یا در آن آیهی شریفهی «بَلِّغ ما اُنزِلَ اِلَیکَ مِن رَّبِّکَ وَ اِن لَم تَفعَل فَما بَلَّغتَ رِسالَتَهُ وَ اللهُ یَعصِمُکَ مِنَ النّاس»(۶) که [میفرماید] خدا تو را حفظ میکند، نگران نباش، دغدغه نداشته باش از دشمن، پیدا است که در مقابل تبلیغ پیغمبر، صف دشمنان است، #جبههی_دشمنان است. برادران عزیز، خواهران عزیز! معنای این چیست؟ معنایش این است که شما آنوقتی که تبلیغ میکنید، #تبلیغ_اساسی میکنید، تبلیغ اسلامی میکنید، در مقابل این تبلیغ شما یک #جبههی_دشمنی صفآرایی میکند؛ این را باید بدانید.
🌀 خب، پس توجّه داشته باشید که #تبلیغ یعنی
👈 مواجههی با دشمن؛ تبلیغ درست، یعنی #سینهبهسینه شدن با دشمن حقیقت، با ظلم و با ظلمات؛ این، #معنای_تبلیغ است؛ این، حقیقت تبلیغ است.
♨️ ملّت ایران از #هفتخوانی عبور کرد که ملّتهای دیگر از #یک_خوانَش هم نمیتوانستند عبور کنند؛ مقایسه کنید. بیداری اسلامی یادتان هست؟ در کشورهایی حرکتهایی شروع شد، عظمتهایی [دیده شد]، ملّتهایی ایستادند، حرکت کردند، سرنوشتش چه شد؟ به کجا رسید؟ چهکار توانستند بکنند؟ حرکت بیداری اسلامی در کشورهای عربی -در شمال آفریقا و در منطقهی غرب آسیا- منتهی شد به جنگ داخلی، به فتنهی داخلی، به برادرکشی، به اختلافات مذهبی، به اختلافات قومی، و هنوز هم گرفتارند؛ این خوان اوّل بود. از خوان اوّل هم نتوانستند عبور کنند، [امّا] ملّت ایران با قدرت، با سربلندی از این مراحل عبور کرد.
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸میخواهند #خودشان را جلوه بدهند 🔸
خداوند به بنی اسرائیل وعده داده بود که اکنون که از مصر بیرون آمدید، شهرهایی را در فلسطین فتح خواهید کرد. پیش از اینکه آن شهرها را فتح کنند و وارد آن شوند، قرار شد از دوازده سبطی که بودند، از هر سبط یک نفر مأمور شود تا به عنوان تاجر در آن آبادیها بگردند و گزارش بیاورند. این دوازده نفر مدتی با لباس مبدّل و به صورت پوششی در آن آبادیها گردش کردند و بازگشتند. ده نفر از آنان #مُرجف شدند؛ یعنی در هنگام گزارش دادن، دلها را خالی میکردند و به عنوان اینکه #حرف_تازهای زده باشند، مرتب مطالب #مأیوس_کننده میگفتند.
الآن هم میبینیم گاهی سخنرانها برای اینکه نشان بدهند که حساسیتشان زیاد است و نسبت به بدیها به شدت #حساس هستند، رکوردارِ گفتن نارسایی هستند. از این راه میخواهند خودشان را #جلوه بدهند و روی دست همه بلند شوند. اینها را مُرجف میگویند. در نویسندگان و گویندگان، کم هم نیستند.
این ده نفر از بنی اسرائیل، هرچه گفتند، روی دست همدیگر بلند شدند و #مبالغه درباره دشمن را به اوج خودش رساندند. مثلاً می گفتند آدمهایی دیدیم بلندقامت، با شانههای پهن و بازوهای گره خورده، شمشیر و نیزه و سپر و کلاهخود و اسبهایی چنین و چنان! مبالغه روی مبالغه!
#مُرجفین
💢 رهبر معظم انقلاب دارای نظریه تمدنی در حکمرانی است
✅ آیت الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و نائب رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست تخصصی «بررسی سیره حکمرانی رهبر معظم انقلاب»:
🔹 رهبر معظم انقلاب از نظریه تمدنی و فکر فاخر در حکمرانی برخوردار است که رهبری در این نظریه تمدنی دوگانههایی مانند علم و ایمان، عقلانیت و معنویت، شریعتگرایی و مدنیت، جمهوریت و اسلامیت، عدالت و پیشرفت، اقتدار بازدارنده و قاطعیت و مرزبندی با دشمن و مهر و محبت و مدارای اجتماعی با مردم را در تفکر خود جمع کرده است.
🔹 خلاصه تفکر رهبری جمع تدین و تمدن است؛ برخی فکر میکنند اینها با هم قابل جمع نیستند، ولی اندیشه تابناک رهبری تدین و تمدن را جمع کرده؛ چرا که برگرفته از اجتهاد اصیل و سیره حکمرانی ایشان است.
#حکمرانی_مردمی
#گام_دوم_انقلاب
♨️ جایگاه #حلقه_های_میانی و حرکت های جهادی در برنامه هفتم توسعه
🌀 پنج شنبه 9تیر، ساعت 16
@gamedovomenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محتوا
🔰 سخنان ابراهیم نورمحمدی (فعال فرهنگی) در اجتماع مردمی هستههای جهاد و پیشرفت
🔸 مقام معظم رهبری فرمودند: به کارهای فرهنگیتان پیوست اجتماعی بزنید.
🔸 جبهه جدیدی آغاز شد به نام جبههی فرهنگی اجتماعی ، جبههای که آهسته باید آحاد مردم جامعه را در برمیگرفت. جهاد سازندگی باید آحاد جامعه را درگیر کند و روح حاکم بشود.
🔸 امروز بلند میگوئیم دولتها به تنهایی نمیتوانند کاری بکنند، باید به توان مردم برسند. طراحی ساختارها باید بر مبنای پشتیبانی باشد و تسهیلگری؛ نه مالکیت و تصدیگری.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دادگاهی برای رسیدگی به اتهامات مدرسه
🔵 در کلیپ بالا دادگاه نمادینی برای محاکمه "مدرسه" برقرار شده است. اتهام مدرسه توسط مدعی العموم قرائت می شود. مدرسه در جایگاه متهم حاضر می شود؛
قتل خلاقیت، تفکر و هویت فردی دانش آموزان
📕 مدعی العموم اسناد متعددی را برای اثبات مدعایش ارائه می دهد.
✍ شما را به دیدن این نمایش دعوت می کنم.
#تحول_آموزشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥«فردوسی» میخواهیم تا «رستم» را روایت کند✊
🔸دهها سوژه مناسب در حوزه پیشرفت داریم که هیچکدامشان روایت نشدهاند
🔸هنر «روایت» محدود به کتاب نیست
🔸اهمیت پیشرفت نرمافزاری کمتر از پیشرفت سختافزاری نیست
🌀 دکتر سعید جلیلی
#فردوسی_ها_بپاخیزید
#جنگ_اراده_ها
#جنگ_روایت_ها
✍در بیانِ دوای هرزه گردیِ خیال
و طریقه تحصیل حضور قلب...
📚تهیه کتاب از طریق :
Shop.javanan.org
#معرفی_کتاب
#اخلاق_و_معنویت
❇️ ادله و مبانی مردمیسازی تربیت
🔹در سلسله مباحثی با عنوان «اندیشههای راهبردی تهذیب و تربیت» موضوع «جمع سپاری و مردمیسازی تربیت» توسط حجت الاسلام والمسلمین عالم زاده نوری معاون تهذیب و تربیت حوزه های علمیه مطرح می شود.
🔻عناوین مباحث مطرح شده:
◻️ مردمیسازی تربیت عامل رشد مدیران و مربیان تربیتی
◻️ احساس مسئولیت و رسالت اجتماعی درمان ضعف هویت
◻️ نقشآفرینی عمومی و مردمی، مقتضای ولایت مؤمنان
متن کامل:
https://hawzahnews.com/xbMjg
#مردمی_سازی_تربیت
#حکمرانی_مردمی
#قیام_جوانان_انقلابی
@gamedovomenghelab
💢 ادله و مبانی مردمیسازی تربیت
🔰 حجتالاسلام والمسلمین عالم زاده نوری، معاون تهذیب و تربیت حوزههای علمیه:
📚 یکی از مهمترین پیامدها بلکه اهداف ثانویهی این رویه، کمک به تعالی و ارتقای مسئولان مدارس است. مردمی عمل کردن و کارسپاری با رویکرد راهبری، یکی از ممتازترین الگوهای تربیتی مدیران سازمانهاست.
📚 حتی در سطح خانواده، گرچه مادران و پدران گمان میکنند مشارکتدهی و مسئولیتبخشی به فرزندان بیشتر برای رشد و تربیت فرزندان است؛ اما میتوان ادعا کرد خود آنان پیش از فرزندانشان در مقام یک راهبر تربیتی رشد میکنند.
📚 اصولاً یکی از مهمترین موانع شکلگیری تربیت مسئولانه و درونزا، ضعف اولیا و مربیان در ایفای شأن یک «راهبر تربیتی» است که باید از یک مدیر تصدیگر و اقتدارگرا در جایگاه یک راهنما و راهبر تربیتی قرار گیرند.
📚 مسئولان باید از حیثت معرفتی توجیه شوند که کارسپاری به جوانان و راهبری تربیتی آنان گرچه آنان را به زحمت میاندازد و فکر و ذهنشان را مرتب درگیر میکند اما برای آنان سازنده است.
📚 طلاب حوزههای علمیه با هدف شورآفرین بنا کردن پایگاهی تربیتی از مدرسهی خود دغدغهی تشکیل یک جامعهی کوچک تربیتی را مشق میکنند. تلاش و همبستگی فکری و عملی برای تحقق این هدف بزرگ، موجب تقویت «ولایت و اخوت» و «روح جمعی» در میان طلاب میشود.
✅ آغاز به کار دبیرخانه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای (دام ظله)
💢 به اطلاع اساتید، طلاب، دانشپژوهان و قرآنپژوهان عزیز میرساند که دبیرخانه کنگره بینالمللی اندیشههای قرآنی امام خامنهای (دامظله) فعالیت خود را آغاز کرده است.
🔰 محورهای همایش
1. شخصیت و سیره قرآنی آیتالله خامنهای (مد ظله العالی)
2. مرجعیت قرآن
3. قرآن و اهلبیت (علیهم السلام)
4. علوم قرآنی
5. تفسیر و معارف قرآن
6. ترجمه، تدبر و انس با قرآن
7. قرائت و حفظ قرآن
8. فعالیتهای قرآنی
9. سبک زندگی قرآنی
10. قرآن و نظامسازی و تمدنآفرینی
11. مبانی قرآنی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی
12. قرآن و انقلاب، دولت و جامعهسازی
13. مبانی قرآنی حکومتداری و رهبری آیتالله خامنهای (مد ظله العالی)
14. قرآن، هنر، رسانه و فرهنگ
15. قرآن و عبوم طبیعی و انسانی (سیاست، مدیریت، تربیت، روانشناسی، اجتماعی، حقوق و...)
16. مبانی قرآنی اندیشههای سیاسی، اقتصادی و اجتماعی آیتالله خامنهای (مد ظله العالی)
17. قرآن و مستشرقان و غرب
18. مبانی قرآنی شعارهای انقلابی، استکبارستیزی و مقاومت در اندیشه حضرت آیتالله خامنهای (مد ظله العالی)
19. روششناسی تفسیر
20. زن و خانواده
💻 سایت: http://hamayesh.miu.ac.ir/khamenei/fa/
#مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#اندیشه_قرآنی
#گام_دوم_انقلاب
🔰 رهبر انقلاب: خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است/ سعی کنیم خودمان را مصداق سنتهای الهی در راه پیشرفت قرار بدهیم
🔻حضرت آیتالله خامنهای صبح امروز در دیدار مسئولان قوه قضائیه: قوانین الهی، سنتهای الهی تغییرپذیر نیست. این قوانین الهی قوانین متقنی است. خدا با کسی هم قوم و خویشی ندارد. اینکه ما بگوییم ما مسلمانیم و شیعه هستم و جمهوری اسلامی هستیم. پس ما هر کاری که دلمان میخواهد بکنیم، نه. ما با دیگران هیچ فرقی نداریم. ما در سال ۶۰ در مقابل این همه حادثه و شدت عمل توانستیم بایستیم روی پای خودمان دشمن را ناامید بکنیم، امروز هم میتوانیم. خدای سال ۶۰ همان خدای امسال است، خدای دورانهای سختی و دورانهای گوناگون یکی است. سنتهای الهی همه سر جایش است. خب؛ سعی کنیم خودمان را مصداق سنتهای الهی در راه پیشرفت قرار بدهیم سعیمان این باشد.
🔹 این آیهی شریفهی سوره حج تکلیف همهی ما را روشن کرده؛ «الَّذِينَ إِن مَّكَّنَّاهُمْ فِي الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَاةَ وَآتَوُا الزَّكَاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ» اقاموا الصلاة یعنی اقامهی نماز. این اشاره است به اینکه حکومت الهی و اسلامی باید تعبد را و توجه به خدا را توجه به معنویت را گسترش بدهد. اقامهی صلاة به این منظور است. باید روح تعبد در جمهوری اسلامی گسترش پیدا کند و اتوالزکاة، اتوالزکاة یعنی زکات بدهد، زکات هم معلوم است چیست لکن اشارهای، نکتهای که در این اتوالزکاةها یا اتوالزکاةهای متفرقه در قرآن است این است که در جامعهی اسلامی بایستی عدالت در توزیع مورد نظر باشد. این جور است. وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ. امر به معروف. حالا در صلات و زکات و اینها بالاخره یک کارهایی شده، أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ عقبیم. وَنَهَوْا عَنِ الْمُنكَرِ. معروف چیست؟ معروف عدالت، انصاف، برادری، ارزشهای اسلامی، اینها معروف است. باید امر به معروف بکنیم.
🔺 «نَهَوْا عَنِ الْمُنكَر» از منکر نهی، منکر چیست؟ ظلم است، فساد است، تبعیض است، بیانصافی است، اینها، عدم اطاعت الهی است، اینها ظلم است، اینها منکر است. از اینها باید نهی بشود. ۱۴۰۱/۴/۷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شهید بهشتی: روی سخنم با همه است: فکر و بازویتان را به کار بیندازید. آمادهخور نباشید!
🔰 مبادی حرکت اجتماعی از افق توحید
#معرفی_کتاب
🔻 عنوان: تفسیر سورهی حمد
🔺 تعداد صفحات: ۱۳۴
🔹 این کتاب مشتمل بر تفسیر اوّلین سورهی قرآن کریم است که توسّط حضرت آیتالله العظمی خامنهای (مدّظلّهالعالی) در جمع گروهی از دانشجویان و طلاب در سالهای ۱۳۶۹-۱۳۷۰ طی هفت جلسه ارائه شده است.
🔸 ایشان در ابتدای مباحث یک جلسه دربارهی ضرورتِ تفسیر و تدبّر در قرآن سخن گفته و سپس بحث را با تفسیرِ «بسم الله الرحمن الرحیم» آغاز کرده است و تا آخر سوره را تفسیر کرده است.
🔹 ویژگی مهمّ روش تفسیری حضرت آیتالله خامنهای که در این کتاب به خوبی مشهود است، این است که با وجود ابتناء مباحث بر نگاه رایج تفسیری و مباحث پیچیدهی علمی و فلسفی و...، ایشان برای مخاطب خود که جوانان بودهاند بر این وجوه تفسیر قرآن زیاد تمرکز نکرده و با مروری گذرا بر این وجوه به قدر ضرورت، بیشتر بر معاصریتِ آیات قرآن کریم و کارکرد آنها در حیات فردی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی تمرکز میکند.
🔸 در تفسیر این سوره نیز همچنانکه از قیامت و عبادت انحصاری الله و هدایت الهی و صراط مستقیم سخن میگوید، هم به وجوه معرفتی این مباحث توجه دارد و هم سعی میکند امتداد اجتماعی آنها را بازگو کند.
🔗 خرید کتاب: https://b2n.ir/hamd1401
#معرفی_کتاب
#مبانی_معرفتی
#نهضت_کتابخوانی
💢جلسات هفتگیِ #جمهوریِاسلامیشناسی💢
🔹به همت دوستان خوب و دغدغهمندم در دفتر مطالعات پیشرفت معنا، بعد از ظهرهای یکشنبه، جلسهای برقرار خواهد بود، تحت عنوان «جمهوی اسلامی شناسی»؛ انشاءالله.
🔹سوال محوری این جلسات این است:
➖ در 44 سال گذشته بر جمهوری اسلامی چه گذشته، در چه وضعی قرار دارد و به چه سمتی در حال حرکت است؟
➖و ساخت حقوقی جمهوری اسلامی، چه نسبتی با «نهادهای دولت مدرن»، «نهادهای به ارثرسیده از مشروطه و حکومت پهلوی» و «نهادهای تأسیسی انقلاب اسلامی» دارد؟
🔹«جمهوری اسلامیشناسی» عنوان گفتگوهای هفتگی است که تمنّای فهم روالها و شاکلهی رسمیِ جمهوری اسلامی ایران را دارد.
🔹در این محفل هفتگی، دوستان عزیزم به خصوص جناب دکتر حمید ابدی بر آناند که کثرت و عمق مسئلههای جمهوری اسلامی، ما را به سمت گفتگوهای کلّی، انتزاعی و بریده از واقعیت جمهوری اسلامی سوق ندهد.
🔹در این جلسات، اوّلین مسئلهای که ردّ پای آن را در «قانون اساسی»، «اسناد بالادستی»، «سازمانها» و «قوانین جمهوری اسلامی» دنبال خواهد شد #تولیدِ_دانشبنیانِ_اشتغالآفرین است.
🔹امیدواریم به فضل الهی که چنین گفتگوهایی بتواند قدم کوچکی در راه رشد «عقلانیت پیشرفتِ» جبهه فکری انقلاب اسلامی باشد و حرکتی روانتر، معقولتر و منضبطتر را برای کشور به سمت افقهای تمدن نوین اسلامی فراهم آورد.
🔹به همه دوستان که همچون سردار بزرگ اسلام حاج قاسم سلیمانی، جمهوری اسلامی را #حرم میدانند، توصیه میکنم در این محفل هفتگی شرکت نماید...🌺
#عقلانیت_انقلابی
#جمهوری_اسلامی
#اندیشه_پیشرفت
💢چقدر به تفکر و گفتگو پیرامون «ما» نیازمندیم!
🔹متأسفانه در مفاهیم کلاسه شدن کلامی، فلسفی و فقهی ما، این مفهوم به خوبی مورد مداقه قرار نگرفته است.
🔹شاید علتش این باشد که در دوران گذشته، ولو در سختترین حوادث اجتماعی مانند فتح بغداد توسط طغرل سلجوقی یا نابود شدن بسیاری از مناسبات سیاسی و حتی اقتصادی ایرانیان در حمله مغولها، هیچگاه «ما بودن ما» مورد تهدید و تردید قرار نگرفت و لذا پرسشی از مقومات و کرانههای «هویت جمعی ما» نیز طرح نگردید.
🔹ولی دوران معاصر، «ما بودن ما» متأثر از دو حادثه بسیار مهم مورد #نفی و #ایجاب قرار گرفته است؛ این دو حادثه عبارتند از:
➖ 1ـ «ظهور تمدن مدرن و چترگستری جهانی آن» و
➖ 2ـ «انقلاب اسلامی و ظرفیت تأثیر آن در موازنههای جهانی»
🔹 لذا در میانه این خوف و رجاء، طرح پرسش از «ما» را میتوان یکی از مهمترین و سرنوشتسازترین پرسشهای «انسان ایرانی امروز» دانست که ناگزیر میبایست برای پاسخ به آن، بنیادهای کلامی، فلسفی و فقهی خود را بازشناسی و بازآرایی کند.
#عقلانیت_انقلابی
#هویت_جمعی
#ما_چگونه_ما_شدیم؟
🔔 هماندیشی دربارۀ
🔸 تحقق مردمیسازی دولت
🔹 تعاریف، رویکردها و شاخصها
🎙 با حضور سیّداحمد عبودتیان (دستیار رئیسجمهور در امر مردمیسازی دولت)
➕ همراه با ارائه دیدگاههای جمعی از اندیشهورزان و فضلاء
⏰ زمان: سهشنبه چهاردهم تیر ماه ۱۴۰۱ | شهر مقدّس قم
#حکمرانی_مردمی
#مردمی_سازی_دولت
🌀 @gamedovomenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 شهید مطهری: قبل از انتقاد از تمدن غرب، به فکر درستی تلقی خود از اسلام باشیم
#تقویت_مبانی_معرفتی
•┈┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈•
➕ eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
☄ با گام دومی ها بیندیش☝️