eitaa logo
گام دوم انقلاب
3هزار دنبال‌کننده
2.9هزار عکس
1.8هزار ویدیو
702 فایل
ارتباط با خادمین کانال @h_azizi @ryas68 💥 کانال جامع و تخصصی گام دوم انقلاب به #تبیین_نظام_مسائل و #تحلیل نخبگان و #اخبار مربوط به گام دوم می پردازد. راستی کاملا خودجوش هستیم. کاملا کانال در ایتا 👉 eitaa.com/joinchat/4048814097C98a7538217
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ این کلیپ دو دقیقه‌ای را تماشا کنید ❇️ امامِ با آن عظمت که تاریخ را تکان داد، می‌گوید من افتخارم این است که بسیجی‌ام 🔰 درخت پرثمری که شکوفه‌های آن بوی طراوت یقین می‌دهد @gamedovomenghelab
💥رابطه عدالت اجتماعی و اخلاق جامعه ✍استاد شهید : اگر عدالت اجتماعی در جامعه نباشد، خواه از این جهت که رسوم و مقررات و سنن آن اجتماع منشأ بی‌عدالتیها شده باشد و جامعه را منقسم کند به طبقه مرفّه و مترَف و طبقه محروم و بدبخت، و یا از این جهت که عدالت و دادگستری ضعیف باشد و برخی بر جان و مال و آبروی برخی دیگر ستم کنند، اخلاق اجتماعی مردم فاسد می‌گردد. زیرا انسان وقتی می‌تواند اخلاق خوب و سالم داشته باشد که روح و روانی آرام داشته باشد؛ اگر به علتی آرامش روحی به‌هم بخورد (خواه به علت نازپروردگی یا محرومیت و احساس غبن یا ستمگری و جباری یا مظلومیت و عقده انتقام) دیگر قادر به حفظ تعادل روحی که مادر همه اخلاق پسندیده است نخواهد بود. 📚حکمت‌ها و اندرزها، ج 2، ص193
⭕️ نگاهی نو به مسئولیت اجتماعی (نمای کلی بحث) 🎙حجت الاسلام قنبریان/ هیات اصحاب الحسین(ع) دانشگاه تهران/ فاطمیه اول۱۴۰۲ ▫️ جلسه اول: تقسیم و تعریف • "مسئولیت" واژه ای مهم و محوری در دستگاه واژگانی دین. در مقابل خدا، در مقابل مردم/ درباره خود، درباره دیگران، اجتماع • مسئولیت اجتماعی خود دو نوع است: 1⃣ در قبال امور اجتماعی مثل فرازهایی از نامه۴۷ نهج البلاغه؛ مسئولیت در قبال ایتام، همسایگان و... در این نوع هرکس مسئول است اما در قبال یتیم های اطراف خود، همسایه خود و... در این نوع جهت مصرف و غایت مسئولیت، اجتماع و امور اجتماعی است. 2⃣ مسئولیت با حضور جمعی و اجتماعی برخی فرازهای دیگر همان نامه (علیکم بالتواصل و التباذل) اینجورند. در این نوع جهت تولید و فاعلیت مسئولیت اجتماعی، جمع و اجتماع است. ⚠️ توجه مهم: مسئولیت نوع اول معمولا تربیتی است. نوعا هم مردم سنگ نمی شوند که به کلی آن مسئولیت ها زایل شود. اما مسئولیت نوع دوم سیاسی اجتماعی است به بسیج شوندگی و سازمان گیری مردم مربوط است و از قضا کثیرا چنین نمی شود. نقطه های عطف تاریخ از انجام این مسئولیت و شکست های تاریخ هم از عدم انجام این است. از سقیفه تا کربلا با این مسئولیت (نوع دوم) مواجه اید! • مسئولیت اجتماعی نوع دوم، دو صنف دارد: 1⃣ با یک گروه منسجم (فئه به تعبیر قرآن) هم قابل انجام است. 2⃣ فقط با همه یا اکثریت جامعه قابل انجام است. مقاومت حزب الله یک "فئه" و مقاومت غزه، "همه" است. دفاع مقدس، بسیج یک "فئه" است اما حفظ و بقاء نظام جمهوری اسلامی "همه" را می خواهد. این را باید خوب یاد گرفت و مشق کرد که حفظ مرزها از دشمن با گروهی از جان گذشته قابل انجام است (۶درصد مردم در دفاع مقدس) اما حفظ نظام سیاسی از درون، اکثریت یا همه را می خواهد. این سختی مسئولیت اجتماعی نوع دوم و بخصوص صنف دومش را بیشتر و حساس تر می کند. • ماجرای فاطمه زهرا(س): مشکل او عدم مسئولیت اجتماعی نوع اول در مردم نبود. او حتی محترم بود و برایش جمع هم شدند و... لکن بسیج شوندگی برای انجام مسئولیت اجتماعی نوع دوم آسیب دید! روایات اینرا با واژگانی مهم بیان می کند: اول یک سکوت همگانی اتفاق می افتد. حضرت صدیقه(س) آنها را چنین خطاب کرد: المغضیه علی الفعل القبیح الخاسر! مغضیه از اغضی، یغضی و در اصل از اغضض، یغضض است. "یَغُضُّوا مِن اَبصَارِهِم" از همین ماده است یعنی چشم پوشی. المغضیه یعنی دچار سکوت و چشم پوشی و کم کاری شدن آنهم در قبال "فعل قبیح خاسر" یعنی کار زشتی که نه فقط ضرر می زند بلکه سرمایه را از کف می برد. پس از این سکوت، رفتن جمعی و اجتماعی به سمت یک انحراف است (المسرعه الی قیل الباطل). حضرت امیر(ع) از این بشکل همگانی رفتن تعبیر به "انثیال" می کند. در نامه۶۲ می نویسد: فما راعنی الا انثیال الناس علی فلان یُبایعونه: مرا از به درد و فریاد نیاورد (بی چاره و رعایت نکرد) مگر وقتی مردم با سرعت پی در پی برای بیعت با فلانی ازدحام کردند. انثیال، با سرعت و پی در پی آمدن و ازدحام کردن است یعنی حضور همگانی. ملاحظه می کنید بعد از بیعت همگانی غدیر، اول یک جمع محدود در سقیفه جمع و تصمیمی دیگر می گیرند؛ جامعه اول دچار "مغضیه " و سکوت است و بعد از آوردن به مسجد و گرداندن خلیفه جدید در راه و بازار، "انثیال" صورت می گیرد و دیگر چاره ای نمی ماند! این مسئولیت اجتماعی بخصوص صنف دومش(همگانی) را باید بهتر تجزیه و تحلیل کرد.
🔵 مشکلی در پیش است...
📣 درس اخلاق و معنویت آیت‌الله یزدان‌پناه در شهر تهران 📖 با موضوع سلوک اجتماعی (فصل اول از سلسله جلسات معنویت دینی) زمان: هر هفته، چهارشنبه‌‌ها، ساعت ۲۰ مکان: تهران، میدان شهدا، مسجد خیّر 📱پخش زنده: aparat.com/ostad_yazdanpanah/live 🚩 آدرس جلسه 🏷 لازم به ذکر است که جلسه برای برادران و خواهران بوده و مهدکودک برای کودکان نیز فراهم است. 💠 کانال استاد یزدان‌پناه https://eitaa.com/ostad_yazdanpanah
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب، صبح امروز: حادثه تاریخ‌ساز طوفان‌الاقصی علیه رژیم صهیونیستی است اما آمریکازدایی است؛ طوفان‌الاقصی توانست جدول سیاست‌های آمریکا در منطقه را بهم بریزد و انشاءالله ادامه پیدا کند جدول را محو خواهد کرد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 فرهنگ غرب در قضیه جنایت غزه بی‌آبرو شد ✏️ رهبر انقلاب: حرکت وحشیانه و بی‌رحمانه‌ای که رژیم صهیونیستی در جنایت علیه مردم غزه انجام داد، نه فقط آبروی خود رژیم که آبروی آمریکا را هم برد. آبروی کشورهای معروف اروپایی را هم برد، بلکه آبروی تمدن و فرهنگ غرب را برد. فرهنگ و تمدن غرب، همان تمدنی است که وقتی با بمب فسفری پنج هزار کودک را شهید میکند، رژیم فلان کشور غربی میگوید اسرائیل دارد از خودش دفاع میکند. این دفاع از خود است؟ فرهنگ غرب این است. در این قضیه فرهنگ غرب بی‌آبرو شد. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی: جمهوری اسلامی ایران قائل به همه‌پرسی در فلسطین و نظر مردم است. دیدگاه جمهوری اسلامی، به دریا ریختن صهیونیست‌ها و یهودیان نیست. 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
✏️ رهبر انقلاب، امروز: فرهنگ بسیجی خدمت به همه است؛ همه! / آنجایی که سیل آمد بسیجی تا زانو در گل رفت برای اینکه خانه‌ی سیل‌زده را پاک کند تمیز کند از صاحبخانه نپرسید شما اسمت چیست دینت چیست مذهبت چیست، قومیتت چیست، سلیقه‌ی سیاسی‌ات چیست. نپرسید، رفت خدمت کرد، هر چه هست هر که هست.۱۴۰۲/۰۹/۰۸ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 رهبر انقلاب صبح امروز خطاب به بسیجیان: از دو قطبی‌های کاذب بپرهیزید. کسانی که مبانی و اصول اسلام و انقلاب و ولایت فقیه را قبول دارند برادر شما هستند؛ حتی اگر سلیقه متفاوتی دارند. 💻 Farsi.Khamenei.ir
✏️ فرهنگ بسیجی خدمت به همه است؛ ! ✏️ جنبه‌ی فراملی و فرامرزی بسیج امروز در منطقه تحقق پیدا کرده است طوفان‌الاقصی حاصل یکی از جهانی است که امام بشارتش را داده بود
📣 رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت بیانات امروز رهبر انقلاب بازنشر کرد؛ متن کامل «طرح برگزاری همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین» 👈 رسانه KHAMENEI.IR متن کامل «طرح برگزاری همه‌پرسی ملی در سرزمین فلسطین» را که در سال ۲۰۱۹ توسط نماینده جمهوری اسلامی ایران، در سازمان ملل متحد ثبت شده است، بازنشر میکند. 🔍 بخوانید: khl.ink/f/44834
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 اگر دغدغه ای در زمینه و مسائل دارید یا جزو حلقه های میانی بحث و هستید @rjamepardaz ✅ رویداد بهترین فرصت برای شماست 📣محورهای رویداد: ١-هویت زن ٢-خانواده (ازدواج و طلاق) ٣-جمعیت و فرزندآوری 📌 رویداد این بار در استان ، ۱۵و۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ 🤝وزارت ورزش و جوانان با همکاری بنیاد ملی خانواده ⏺ "جامعه پرداز" محلی برای تجمع و هم افزایی کنشگران حوزه زن، خانواده و فرزندآوری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | 🔻 رهبر انقلاب: به توفیق الهی، به فضل الهی بعد از انقلاب، نام مبارک فاطمه‌ی زهرا نسبت به قبل از انقلاب -که ما یادمان هست- نمیشود گفت ده برابر، شاید ده‌ها برابر، صد برابر تکرار میشود و برده میشود؛ یعنی جامعه، جامعه‌ی فاطمی است. 👈  باید فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله‌ علیها) اسوه باشد، الگو باشد در همه‌ی جهات، از جمله در حرکت بزرگ اجتماعی و انقلابی و مبارزاتی ما.
📣 | پیش نشست همایش علمی نظریه نظام انقلابی با حضور: 🔹 حجت الاسلام والمسلمين ذوعلم رییس اندیشگاه بیانیه گام دوم انقلاب 🔹 حجت الاسلام والمسلمين ثقفی رییس بنیاد فرهنگ و اندیشه انقلاب 🔹 حجت الاسلام والمسلمين فلاح شیروانی مدیر موسسه فرهنگ و تمدن توحیدی 📌 لینک دعوتنامه https://digipostal.ir/ctcshmt ➖پنجشنبه➖ ۹ آذر ۱۴۰۲➖ ساعت ۹ الی ➖۱۲ ➖قم ➖خیابان شهدا(صفائیه)➖ کوچه ۲۱➖ سالن همایش دارالقرآن علامه طباطبایی رحمه‌الله➖ @gamedovomenghelab
🔰قیام جوانان؛ ایده کانونی رهبر انقلاب در گام دوم انقلاب اسلامی مختصری از سخنرانی حجت‌الاسلام با موضوع کارکرد حلقه‌های میانی 🔻جلوتر یا عقب‌تر!؟ بیانیه گام دوم «طرح راهبردی» رهبر انقلاب است؛ متاسفانه نارسایی‌های فکری امروز جبهه انقلاب این است که با این مقوله به خوبی آشنا نیست که آقا طرح راهبردی دارند یا خیر؟ و اگر دارند معنی آن در سطح رهبری چیست و چگونه عملیاتی می‌گردد؟ ما خسارت زیادی کردیم که این بحث تبدیل به موضوع مباحثه و گفتمان در بین فعالان نشده است و کلاً در این زمینه مبتدی هستیم. یکی از این خسارت‌ها همین است که نمی‌توانیم با رهبری همراه شویم؛ یا جلو می‌زنیم یا عقب می‌مانیم یا مسیر دیگری در پیش می‌گیریم! فهمِ طرح راهبردی رهبر انقلاب، نیاز به مباحثه و گفت‌وگو دارد و این‌گونه نیست که صحبت‌های رهبری را گوش کنیم و فکر کنیم کار تمام شده است! مثلاً گوشه‌ای از طرح راهبردی حضرت آقا قانون اساسی است! این در حالی است که ما اساساً نمی‌دانیم قانون اساسی چه جایگاهی نزد اندیشه رهبری دارد. آیا صرفاً یک چیزی بوده که مردم به آن رأی دادند و تمام شده است!؟ اما نگاه آقا به قانون چیست؟ به این عبارات توجه کنید: «قانون اساسی ما مترقی‌ترین قانون اساسی دنیاست؛ میثاقی ملی است که تکلیف سوگیری‌های یک ملت در آن معلوم شده است؛ قانون اساسی تمام تابوهای غرب را خواهد شکست؛ قانون اساسی ما منطقه را فتح خواهد کرد.» وقتی عبارت‌ها را نگاه می‌کنیم درمی‌یابیم عمق نگاه رهبری به قانون اساسی کجاست. در واقع قانون اساسی، کاملاً در الگوی اصلاحی ایشان دارای جایگاه است؛ یعنی برای پیش‌برد امور و حل مسائل، ایشان از قانون اساسی شروع می‌کنند و معتقدند اگر قانون اساسی به‌طور کامل و به درستی اجرا شود کشور از تنگناها درمی‌آید. البته قانون اساسی، قانون اساسی است. مرحله بعدی، برنامه‌ریزی است و برنامه‌ریزی نیاز به الگو دارد. بنابراین کشور به الگویی برای پیشرفت نیاز دارد. از این رو بعد از قانون اساسی، «الگوی پیشرفت ایرانی اسلامی» جزو مهم‌ترین طرح‌های راهبردی حضرت آقاست. 🔻افسانه؛ عزیزان! در جهان امروز صحبت از الگوی پیشرفت مبتنی بر آموزه‌های بومی و دینی، از نظر من یک افسانه است! بدین معنا که جهان امروز واقعاً بر اساس فکر و نرم‌افزار مادی، مدیریت می‌شود و اصلاً کسی جرئت ندارد حرف خدا را بزند، ممکن است گروه قلیلی از خدا بگویند اما در ساحت‌های کلان «معماری اجتماعی» ممکن نیست بتوانیم به راحتی حرف از خدا بزنیم و اساسا کسی جرئت آن را ندارد و حالا که کسی این جرئت را کرده است، شبیه افسانه است. 🔻رابطه دین و دنیا؛ به این جملات دقت کنید: «جوهر اصلی در مکتب امام بزرگوار ما، رابطه‏ دین و دنیاست؛ یعنی همان چیزی که از آن به مسأله‏ دین و سیاست و دین و زندگی هم تعبیر می‌‏کنند. امام در بیان ارتباط دین و دنیا، نظر اسلام و سخن اسلام را به عنوان مبنا و روح و اساس کار خود قرار داده‏ بود. اسلام، دنیا را وسیله‌‏ای در دست انسان برای رسیدن به کمال می‏‌داند. از نظر اسلام، دنیا مزرعه‏ آخرت است. دنیا چیست؟ در این نگاه و با این تعبیر، دنیا عبارت است از انسان و جهان. زندگی انسان‌‏ها، تلاش انسان‏‌ها، خرد و دانایی انسان‌‏ها، حقوق انسان‏‌ها، وظایف و تکالیف انسان‌‏ها، صحنه‏ سیاست انسان‏‌ها، اقتصاد جوامع انسانی، صحنه‏ تربیت، صحنه‏ عدالت؛ این‌‏ها همه میدان‌‏های زندگی است. به این معنا، دنیا میدان اساسیِ وظیفه و مسئولیت و رسالت دین است. دین آمده است تا در این صحنه‏ عظیم و در این عرصه‏ متنوع، به مجموعه‏ تلاش انسان شکل و جهت بدهد و آن را هدایت کند. دین و دنیا در این تعبیر و به این معنای از دنیا، از یک‌دیگر تفکیک‏‌ناپذیرند. دین نمی‌‏تواند غیر از دنیا عرصه‏ دیگری برای ادای رسالت خود پیدا کند. دنیا هم بدون مهندسیِ دین و بدون دست خلاق و سازنده‏ دین، دنیایی خواهد بود تهی از معنویت، تهی از حقیقت، تهی از محبت و تهی از روح. دنیا(یعنی محیط زندگی انسان) بدون دین، تبدیل می‏‌شود به قانون جنگل و محیط جنگلی و زندگی جنگلی…. راهی که ملت ایران در پیش دارد، راه آباد کردن دنیاست. علم را، دانایی را، اقتصاد را، سیاست را، زندگی فردی را، روابط اجتماعی را، برنامه‌‏های کلان جامعه را (که اجزای گوناگون دنیاست) باید آباد کرد، پیش برد، رونق داد و آن‏‌ها را به شکوفایی رساند؛ و همه‏ این‏‌ها در سایه‏ دین تحقق پیدا خواهد کرد. امام این را به ما آموخت؛ و همین عاملِ دشمنیِ آشتی‌‏ناپذیر و خصومت کورِ ابرقدرت‌‏ها با نظام جمهوری اسلامی بود و امروز هم هست. امروز هم یکی از آماج‏‌های تهاجم دشمنان ما در سطح تبلیغات جهانی، همین یگانگی دین و دنیاست؛ می‏‌گویند چرا دین را پیشوا و مهندس دنیا می‌‏دانید…» این جملات بخشی از بیانات رهبرمعظم انقلاب در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی(ر‌ه) است. 🔻تبدیل الگو به گفتمان؛ از این منظر بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ذیل الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار می‌گیرد چه اینکه جوهر اصلی انقلاب اسلامی، مهندسی دنیا توسط دین است که موجب دشمنی بی‌پایان نظام سلطه با ما شده است. دشمنی رهبری با الگوی توسعه غربی و اسناد بین‌المللی نیز از همین نقطه سرچشمه می‌گیرد؛ چراکه این الگوها سرچشمه گرفته از طاغوت، ناسازگار با توحید و مخالف با جوهر انقلاب اسلامی هستند. بنابراین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ابرپروژه‌ای است که رهبر معظم انقلاب آن را دنبال می‌کنند و لازمه تحقق آن، تبدیل شدن الگو به گفتمان و زمزمه همگانی است. 🔻حرکت عمومی؛ حال باید بپرسیم رهبری از ما چه می‌خواهند؟ ایشان در بیانیه گام دوم می‌فرمایند ما چشم‌انداز باشکوهی برای انقلاب اسلامی داریم و برای رسیدن به این چشم‌انداز به یک «حرکت عمومی» نیاز داریم. این چشم‌انداز چیست؟ می‌فرمایند این چشم‌انداز، تمدن نوین اسلامی و تمهید ظهور است. حرکت هم باید یک حرکت عمومی معقول و منضبط و صحیح و عقلایی باشد. ایشان در توضیح حرکت منضبط می‌فرمایند حرکت غوغاسالارانه و بلبشو مدنظر نیست. از طرفی این حرکت، حرکتی نیست که چند نهاد حاکمیتی بخواهند آن را اجرا کنند. بعد می‌فرمایند: این حرکت در حال حاضر در کشور وجود دارد. منتها باید سه تا کمال پیدا کند. باید انضباط پیدا کند، سرعت پیدا کند و پیشرفتش به سمت آن چشم‌انداز، محسوس باشد؛ یعنی باید به چشم بیاید. چه نکته کلیدی در حرکت مدنظر رهبری است که آن را مطلوب می‌کند؟ جان‌مایه این حرکت، شکل‌گیری اراده مردمی در کانون مدیریت کشور است.(به بیانات رهبرانقلاب در تاریخ ۱/۳/۹۸ مراجعه شود. ) 🔻پروژه‌پذیرها! در واقع مرکز ثقل طرح راهبردی رهبر انقلاب که در بیانیه گام دوم متبلور می‌شود، قیام جوانان برای ساختن ایران است؛ منظور از مرکز ثقل این است که رهبری اعتقاد دارد اگر روی این نقطه تمرکز ایجاد شود و به خوبی این حادثه به وقوع بپیوندد، خیلی از مسائل کلان نظام حل خواهد شد. جوانان مؤمن و انقلابی باید در جهت چشم‌انداز اصلی انقلاب، قیام کنند و بتوانند مردم را در این قیام همراه کنند؛ چرا محوریت با جوان‌هاست؟ چون آینده دست آن‌هاست. ضمن اینکه مردم ایران بسیار پروژه پذیرند! یکی از مثال‌هایش همین کنترل موالید بود. با آن‌چنان سرعتی موالید ما کنترل شد که همه دنیا انگشت به دهان ماندند. یک مثال دیگرش دفاع مقدس که مردم به بهترین شکل ممکن آن را اداره کردند. اما متأسفانه امروز کسی نیست مردم را در یک پروژه کلان درگیر کند. خواست رهبری در گام دوم همین نکته است. 🔻ثمره قیام؛ همان‌طورکه گفته شد باتوجه به این‌که ابرپروژه رهبری، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است و می‌خواهند با پیگیری این الگو، به سمت وضع مطلوب حرکت شود، بایستی توجه کنیم که اگر یک حرکت عمومی بر اساس مختصات این الگو در کشور شکل نگیرد، چیزی محقق نخواهد شد. توجه دقیق به غایات و ثمرات این حرکت، خط مشی را روشن و شفاف می‌کند. به‌طور کلی می‌توان به موارد ذیل به عنوان نتایج و ثمرات طرح قیام جوانان اشاره کرد: ۱) هدایت و سوق دادن نسل جوان به عرصه مدیریت کشور؛ این کار علاوه بر استمرار حرکت عمومی کشور، سبب روی کار آمدن دولت جوان شده و ضمناً موجب خنثی‌سازی توطئه‌های دشمن خواهد شد. رهبر انقلاب می‌فرمایند: «ما در گام دوّم انقلاب بایستی حرکت کشور را بر دوش جوان‌ها قرار بدهیم هم‌چنان که در گام اوّل در دوره‌ انقلاب هم هدایت را امام می‌کرد امّا حرکت را و موتور پیشرفت را جوانان روشن می‌کردند، حرکت را آن‌ها به وجود می‌آوردند.» ۱/۱/۱۳۹۸ ۲) قیام جوانان برای ساختن کشور، در واقع منتج به شکل‌گیری زیرساخت‌های لازم برای مدیریت راهبردی کشور خواهد شد. ۳) قیام جوانان سبب می‌شود گفتمان پیشرفت انقلاب اسلامی با مشخصه‌های توحیدی و انقلابی خلق گردد؛ لذا بایستی تمامی اسناد کلان کشور، متناسب با الگوی پیشرفت، بازخوانی و بازطراحی شود. ۴) زمینه‌سازی برای رویش واقعی تعلیم و تربیتِ اسلامیِ شیعی و انقلابی در این طرح وجود دارد. ۵) انبوه ایده‌های پیشران علوم تمدن‌گرایِ دینی تولید خواهد شد. ۶) تحقق مردم‌سالاری دینی؛ مردمی که به پا خیزند، صاحب ولایت می‌شوند و امامت همگانی یا ولایت همگانی رقم خواهد خورد که در واقع مردم‌سالاری دینی نیز محصول و ثمره همین نگاه و تلقی است. امام(ره) جوهره اساسی انقلاب را «قیام» می‌دانند و از عناصر قیام برای الله، به عناصری نظیر ولایت فقیه، حاکمیت، مردم‌گرایی، امر به معروف و… اشاره می‌کنند و همه این موارد را تبلور همان جوهر می‌دانند. 🔻حاکمیت نوین؛ حضرت امام(ره) در مورد حاکمیت قائل به نظراتی بود که باید نام آن را نظریه «حاکمیت نوین» گذاشت. در این نظریه این کل مردم هستند که باید احساس مسئولیت کنند. امام در پیام ۱۲فروردین ۵۸ و تبریک شکل‌گیری جمهوری اسلامی با رأی مردم از تعبیر «امامت امت» صحبت کرد. در این تعریف، ولی‌فقیه باید کاری کند که مردم به امامت برسند. نظرات امام(ره) در مورد مردم‌سالاری دینی عمیق و صادقانه بود، چرا که از مبانی کلامی ایشان برمی‌خاست. حضرت امام(ره) معتقد بود که نباید نگاه مردم صرفاً در داشتن خواسته محدود شود بلکه باید مردم برای رسیدن به آن‌ها اراده کنند، ضمن اینکه حاکمیت حق ندارد نظرش را به مردم تحمیل کند، چرا که این خواسته مردم است که مهم است. در واقع در این نظریه، حاکمیت محدود به دولت نیست و به همین جهت است که بایستی مردم در یک نهضت همگانی – که موتور محرکه آن جوانان هستند- برای ساخت کشور به پاخیزند. | |
| محو اسرائیل: از راه‌حل مردم‌سالارانه تا راهبرد مقاومت مسلحانه 🔍 بازخوانی دیدگاه و موضع حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در موضوع نابودی رژیم غاصب صهیونیستی 🔹 رهبر انقلاب اسلامی در دیدار بسیجیان (۱۴۰۲/۹/۸) با اشاره به عملیات طوفان الاقصی و اثرات مهم آن تأکید کردند: «به توفیق الهی، مسئله‌ی فلسطین به سمت حل شدن دارد حرکت میکند. «حلّ مسئله‌ی فلسطین» یعنی چه؟ یعنی تشکیل حاکمیّت فلسطینی در همه‌ی سرزمین فلسطین. ما طرحمان را مطرح کرده‌ایم: طرح همه‌پرسی از فلسطینی‌ها.» 🔹 ایشان پیش از این ضمن تأکید بر سیاست رسمی جمهوری اسلامی مبنی بر «محو اسرائیل» سازوکار و راه عملی تحقق این موضوع را برگزاری یک همه‌پرسی دانسته بودند. 💻 رسانه KHAMENEI.IR براساس بیانات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، موضع رهبر انقلاب در زمینه‌ی محو رژیم جعلی و نامشروع صهیونیستی و نسبت راهبرد مقاومت مسلحانه‌ی نظامی با همه‌پرسی مردم‌سالارانه برای تعیین حاکمیت فلسطینی را مورد بررسی و تبیین قرار داده است. 🔍 ادامه را بخوانید👇 khl.ink/f/54524
14020908_43748_16k - Segment1(00_23_14.371-00_24_52.518).mp3
1.58M
تشکیل هسته‌های مقاومت در جهان اسلام 🔸امام ملاحظه کردید، تعبیر میکند هسته‌های مقاومت جهانی، هسته‌های مقاومت جهانی. این همان بسیج است. بسیج ما نیست. بسیج خودشان است اما همان فرهنگ است. هسته‌های مقاومت جهانی. تشکیل هسته‌های مقاومت جهانی. این تحقق پیدا کرد. یعنی الان شما نمونه‌هایش را دارید مشاهده میکنید در منطقه‌ِی خودمان. 🔸همان هسته‌های مقاومتی که امام خبرش را داده بود، بشارتش را داده بود، امروز در حال تعیین سرنوشت این منطقه‌اند. دارند سرنوشت این منطقه‌ی ما را هسته‌های مقاومت دارد تعیین میکند. یک نمونه‌اش همین طوفان‌الاقصی است. بیانات در دیدار بسیجیان ۱۴۰۲/۰۹/۰۸
🎨 لوح | بسیج بزرگ‌ترین شبکه مردمی مکتبی در خدمت مستضعفان ✏️حضرت امام خمینی(ره): بسیج، مدرسه‌ عشق و مکتب شاهدان و شهیدان گمنامی است که بر گلدسته‌های رفیع آن، اذان شهـادت و رشـادت سَر داده‌اند. ✏️رهبر انقلاب اسلامی: در میدان رزم، ده‌ها هزار بسیجیِ مخلص، کارهای بزرگ انجام دادند... قلّه‌هایی هم داشتند؛ قلّه‌ بسیج سلیمانی است، صیّاد شیرازی است، همّت، بابایی، شیرودی، شهید همدانی و صدها نفر امثال اینها... در صحنه‌ علم و پژوهش، شهید فخری‌زاده و مرحوم کاظمی آشتیانی بسیجی بودند... اینکه امام فرمود «لشکر مخلص خدا» و «مدرسه‌ عشق»، در عرصه‌ عمل نمونه‌هایش به ‌طور واضح دیده شد. ۱۴۰۲/۹/۸ 📥 نسخه قابل چاپ👇
📌 *تاملاتی به بهانه غزه* 🖋علیرضا قربانی 🔹️یکی از مهم‌ترین منظرها در بررسی یک نظریه، فهم کلان‌روایت‌های حاکم بر آن است. شباهت و تفاوت نظریه‌ها را باید در این سطح جستجو کرد. به‌عنوان مثال، برخی اندیشمندان معتقدند که مارکسیسم علیرغم ظاهر مذهب‌ستیزانه‌اش، به‌شدت مبتنی بر کلان‌روایتی دینی و به‌ویژه مسیحی است؛ بشر در بهشتی زندگی می‌کرده (کمون اولیه)، گناه اول از او صادر می‌شود (گناه تقسیم کار)، از آن بهشت اخراج شده و به زمین (وضعیت برده‌داری، فئودالیسم، سرمایه‌داری) تبعید می‌شود و در سرنوشتی محتوم با قیام حق علیه باطل به بهشت (کمون ثانویه- جامعه سوسیالیستی) باز می‌گردد. 🔹️با این مقدمه، نگاهی به انبوه نظریاتی بیندازیم‌ که درصدد توضیح علل عقب‌ماندگی کشورهای جنوب جهانی تولید شده‌اند؛ به طور مشخص متفکرانی که در مورد ایران چنین تلاش نظری‌ای را انجام داده‌اند. به‌عنوان نمونه، لشکربلوکی در کتاب استراتژی توسعه ایران، علل عقب‌ماندگی ایران را از منظر ۱۰ روشنفکر ایرانی بررسی کرده است. بسیاری از این نظریات در این نکته مشترکند که مسئله را به "درون" ارجاع می‌دهند و راه‌حل را نیز بالتبع در همان جستجو می‌کنند. این کلان‌روایت در عنوان کتاب زیباکلام "ما چگونه ما شدیم؟" با تیتر فرعی "ریشه‌یابی علل عقب‌ماندگی در ایران" به خوبی هویدا است. این نظریات در اینکه چه چیز "ما" مشکل دارد‌، با یکدیگر تفاوت دارند، اما در اینکه بالاخره مشکل در خود "ما" است، هم‌نظرند. 🔹️کلان‌روایت نظریه "استضعاف"‌ دقیقا در نقطه مقابل همین نگاه است. ما ضعیف نیستیم، ما را ضعیف نگه داشته‌اند. استضعاف در آموز‌های دینی به حیطه اقتصاد و سیاست محدود نمی‌شود، بلکه به حوزه‌های فرهنگ و دین نیز بسط می‌یابد و برای توضیح علت فقر فرهنگی و ضعف ایمان برخی جوامع، به استضعاف فکری آن‌ها ارجاع داده می‌شود. نظریه استضعاف به ما می‌گوید که بدون حذف ظالم که عامل محروم‌شدن اقتصادی، سیاسی یا فرهنگی توست، نمی‌شود از وضعیت محرومیت خارج شد. آن‌که با کلیدواژه "عقب‌ماندگی"، نسبت جنوب و شمال جهانی را در مسابقه توضیح می‌دهد، این حقیقت را می‌پوشاند که شمالی‌ها رسما تمام هست و نیست و زمین دو "قاره" (آمریکای شمالی و استرالیا) را بلعیدند‌، رسما ده‌ها کشور را مستعمره کردند و این کار هنوز هم ادامه دارد که یک نمونه‌اش همین رژیم صهیونیستی است. مفهوم "عقب‌ماندگی" تو را مقصر می‌داند و مشکل را به عناصر فرهنگی، تاریخی یا اقلیمی تو ارجاع می‌دهد و نهایتا تو باید خود را اصلاح کنی و به ظالم کاری نداشته باشی. حقیقت این است که تو عقب نمانده‌ای، اصلا مسابقه‌ای در کار نیست، او دست و پای تو را بسته و خودش دارد می‌دود و می‌چاپد. 🔹️همه آنچه گفتم مقدمه این بند بود. پروژه‌ای که رهبر عزیزمان در این سال‌ها پیش برده و نظم منطقه را بازطراحی کرده، بیش از آنکه طرحی نظامی-امنیتی باشد، طرحی در لایه ذهنیت جوامع است. ساخت و معماری یک گفتمان‌، طرحی عظیم‌تر از یک طرح نظامی-امنیتی است و او این هر دو را با هم پیش برده است. این‌ها را از زبان کسی بشنوید که سر و کارش با فرهنگ است. طراحی یک گفتمان و تثبیتش در اذهان کاری بسیار پیچیده است؛ اینکه چطور دال‌های اصلی و فرعی را کنار هم در یک زنجیره هم‌ارزی بچینی و بعد چطور این مفاهیم را در ساختمانی از آجرهای واژه نگاشت کنی و بعد چطور ذهن و احساس مخاطبان مختلف را به آن پیوند بزنی. در کنار آن طراحی نظامی و امنیتی، پروژه زیربنایی‌تر رهبر انقلاب طراحی گفتمان مقاومت بوده است؛ گفتمانی مبتنی بر ایده توصیفی استضعاف (ما را ضعیف نگه‌ داشته‌اند)، در تلفیق با ایده تجویزی جهاد (باید این وضعیت را به هم بزنیم). گفتمانی که بر پایه‌های دینی عمیق شکل گرفته، اما به لحاظ ظرفیت مفهومی می‌تواند حتی چپ‌های آمریکای لاتین را هم زیر بال و پر خود بگیرد‌. سربسته بگویم، حتی آن مسلمانی که حاضر نیست ذیل گفتمان اسلامی با ما سر یک میز بنشیند - چون در چارچوب آن گفتمان، سیادت را از آنِ دیگری‌هایی می‌داند- حاضر است در چارچوب این گفتمان با ما تعامل کند. لطافت این طراحی در آن است که گفتمان مقاومت، رقیب گفتمان شیعی و اسلامی نیست، بلکه در دامنه آن‌ها و حتی زمینه‌ساز برای آن‌هاست. 🔹️طراحی گفتمان مقاومت، با این حد از عمق دینی و فراگیری جمعیتی، پروژه بزرگ رهبر انقلاب در این سال‌ها بوده که کمتر به آن التفات داشته‌ایم. این روزها هرچند از غم غزه می‌سوزیم، اما به حماسه آن نیز می‌بالیم و افتخار می‌کنیم. و این افتخار در کنار تلاش‌های مجاهدان مقاومت، مرهون زحمات معمار گفتمان و میدان مقاومت است..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺‌ایده رو آخر پاییز می‌شمرن🤔 ◀️ طرح ملی میدانی برای نقش‌آفرینی و هم‌افزایی مسئولان، حلقه‌های‌میانی، گروه‌های‌مردمی و آحاد‌مردم در راستای حل‌مسائل‌کشور... 💠 کافیه برای ثبت ایده‌ها و اقدامات مردم‌پایه به سامانه شهریاران مراجعه کنید. ⏳حواس‌تون باشه که فقط تا ۱۵ آذر مهلت دارید... @gamedovomenghelab 🇮🇷
مرکز ملّی مطالعات و سنجش دین‌داری با همکاری سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم برگزار می کند: 📚اولین نشست از سلسله نشست های جامعه شناسی دین از منظر متفکران اسلامی با عنوان: «جامعه شناسی دین و جامعه شناسی دینی» 💢مدرس: «استاد پارسانیا» 🗓زمان برگزاری کلاس: یکشنبه‌ 12 آذرماه، ساعت ۱۵:۳۰ الی ۱۷ 🕌مکان: قم، ابتدای خیابان صفائیه،سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی قم، سالن شیخ طوسی. 🔗 لینک ورود به جلسه مجازی https://www.skyroom.online/ch/scoaqr/qom
حکمرانی مردمی.mp3
19.29M
🎧 نشست تخصصی ❓چه چیزهایی نیست؟! ❓مهندسان قانون اساسی برای مردمی سازی چه کردند؟! ❗️بدون رعایت آن اساس، کارهای بنام مردمی سازی، بازی است! ارائه حجت الاسلام
📄 | قانون اساسی و مردمی‌سازی 🔅 من یک جمله‌ای را از یک مقام غربی نقل کنم... او می‌گوید: دو چیز است که اگر در میان مسلمان‌ها دست به دست بگردد و ملت‌های مختلف مسلمان از این دو چیز آگاه شوند، دیگر همه‌ی تابوهای غرب - یعنی اصول جزمی غرب - در هم خواهد شکست و باطل خواهد شد. این دو چیز چیست؟ این متفکر غربی می‌گوید: یکی قانون اساسی جمهوری اسلامی است؛ که این قانون اساسی، یک حکومت مردمی و پیشرفته‌ی امروزی و در عین حال دینی را در چشم مسلمانان جهان ممکن می‌سازد. این قانون اساسی نشان می‌دهد که می‌توان یک حکومتی داشت که هم متجدد باشد، امروزی باشد، پیشرفته باشد و هم کاملاً دینی باشد. (رهبر معظم انقلاب اسلامی؛ خطبه‌های نماز جمعه تهران ۱۳۸۹/۱۱/۱۵) 🔸 به مناسبت سالروز تصویب قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۵۸، گزیده‌ای از قانون اساسی تقدیم می‌گردد. 💠 با توجه به ماهیت این نهضت بزرگ، قانون اساسی تضمین‌گر نفی هر گونه استبداد فکری و اجتماعی و انحصار اقتصادی می‌باشد و در خط گسستن از سیستم استبدادی و سپردن سرنوشت مردم به دست خودشان تلاش می‌کند. (وَيَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِي كَانَتْ عَلَيْهِمْ) در ایجاد نهادها و بنیادهای سیاسی که خود پایه تشکیل جامعه است بر اساس تلقی مکتبی، صالحان عهده‌دار حکومت و اداره مملکت می‌گردند. (أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ) و قانونگذاری که مبیّن ضابطه‌های مدیریت اجتماعی است بر مدار قرآن و سنت، جریان می‌یابد. بنابراین نظارت دقیق و جدی از ناحیه اسلام‌شناسان عادل و پرهیزگار و متعهد (فقهای عادل) امری محتوم و ضروری است و چون هدف از حکومت، رشد دادن انسان در حرکت به سوی نظام الهی است (وَإِلَى اللَّهِ الْمَصِيرُ) تا زمینه بروز و شکوفایی استعدادها به منظور تجلی ابعاد خداگونگی انسان فراهم آید (تَخَلَّقُوا بِأَخْلاَقِ اَللَّهِ) و این جز در گرو مشارکت فعال و گسترده تمامی عناصر اجتماع در روند تحول جامعه نمی‌تواند باشد. با توجه به این جهت، قانون اساسی زمینه چنین مشارکتی را در تمام مراحل تصمیم‌گیری‌های سیاسی و سرنوشت‌ساز برای همه افراد اجتماع فراهم می‌سازد تا در مسیر تکامل انسان، هر فردی خود دستاندرکار و مسئول رشد و ارتقاء و رهبری گردد که این همان تحقق حکومت مستضعفین در زمین خواهد بود. (وَنُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ) (مقدمه قانون اساسی) 💠 مشارکت عامه مردم در تعیین سرنوشت سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی خویش (بند ۳ اصل ۸) 💠 تأمین شرایط و امکانات کار برای همه به منظور رسیدن به اشتغال کامل و قرار دادن وسایل کار در اختیار همه کسانی که قادر به کارند ولی وسایل کار ندارند، در شکل تعاونی، از راه وام بدون بهره یا هر راه مشروع دیگر که نه به تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‌های خاص منتهی شود و نه دولت را به صورت یک کارفرمای بزرگ مطلق درآورد. این اقدام باید با رعایت ضرورت‌های حاکم بر برنامه‌ریزی عمومی اقتصاد کشور در هر یک از مراحل رشد صورت گیرد. (بند ۲ اصل ۴۳) 💠 تنظیم برنامه اقتصادی کشور به صورتی که شکل و محتوا و ساعات کار چنان باشد که هر فرد علاوه بر تلاش شغلی، فرصت و توان کافی برای خودسازی معنوی، سیاسی و اجتماعی و شرکت فعال در رهبری کشور و افزایش مهارت و ابتکار داشته باشد. (بند۳ اصل ۴۳) 💠 حاکمیت مطلق بر جهان و انسان از آن خداست و هم او، انسان را بر سرنوشت اجتماعی خویش حاکم ساخته است. هیچکس نمی‌تواند این حق الهی را از انسان سلب کند یا در خدمت منافع فرد یا گروهی خاص قرار دهد و ملت این حق خداداد را از طرقی که در اصول بعد می‌آید اِعمال می‌کند. (اصل ۵۶) 🔗 ble.ir/join/MGNlNjRiYW