💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #اصطلاحات_اصولی_یکم
⏪ عنوان اصطلاح: اجماع مطابقی- اجماع تشرّفی
🔊 صوت مرتبط: #اجماع_تشرفی
✍️ تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی
📃تبیین بحث:
مقدمتاً باید دانست که میان اصولیان، درباره چگونگی دلالت اجماع بر رأی و نظر امام علیه السلام، اختلاف نظر هست. ما در این جا به کوتاهی به توضیح یکی از آن اقسام میپردازیم:
✳️ اجماع مطابقی یا اجماع تشرّفی:
اصطلاح منطقی این قسم، مطابقی و اصطلاح اصولی آن، تشرّفی است.
اجماع مطابقی یا تشرّفی، یعنی اگر علما در مسأله ای، دچار مشکل میشدند و حکمش برای آن ها ناشناخته میماند، برخی برای حل آن و دریافت پاسخ نزد امام علیه السلام مشرف شده، پاسخ از ایشان در خواست میکرد و ایشان نیز بی واسطه، به او پاسخ میداد(1)، اما پرسش کننده برای این که هنگام ارائه آن به دیگران، دروغگو خوانده نشود و نیز راه برای ادعاهای دروغین دیدن آن حضرت علیه السلام باز نشود، از نقل قول مستقیم امام علیه السلام پرهیز کرده، آن را در قالب اجماع بیان میکرد؛ به این معنا که به جای این که بگوید: امام علیه السلام این چنین فرمودند، میگفت: علما بر این مسأله اجماع دارند که البته، چنین ادعایی دروغ نیست، زیرا چنان که بارها گفتیم، ارزش اجماع به رأی امام عیه السلام است و هر گاه ادعای اجماع میشود، ناظر به رأی امام علیه السلام است.
✴️ وجه نام گذاری به مطابقی و تشرّفی
از آن جا که معنای مطابقی «أجمع العلماء علی کذا» در کلمات این دسته از علما، عبارت است از: «قال بقیّة الله...»، به چنین اجماعی، مطابقی گفته شده است، چرا که لفظ اجماع بالمطابقه بر رأی امام علیه السلام دلالت میکند.
و از آن جا که مدعی اجماع نزد امام علیه السلام شتافته، به آن اجماع تشرّفی میگویند.
⏺ حجیّت اجماع تشرّفی
اگر چنین اجماعی اتفاق بیفتد، در حجیّت آن، شکی وجود ندارد.
📖 در کتاب«فرائد الاُصول» اصطلاح مطابقی(2)، و در کتاب« کفایة الاُصول» اصطلاح تشرّفی آمده است(3).
📚 مصادر:
(1) چنان که برای کسانی چون مرحوم مقدس اردبیلی و علامه بحر العلوم رحمهما الله، نسبت داده شده است.
(2) فرائد الاُصول ج 1، ص216 عن قوله: « و بالجملة: فمعنی حجیّة خبر العادل وجوب ترتیب ما یدلّ علیه المخبر به مطابقةً...».
(3)کفایة الاُصول ص (آل البیت) ص 289 عند قوله: «و ربّما یتفق لبعض الأوحدي وجه آخر من تشرفه برؤیته علیه السلام و أخذ الفتوی من جنابه، و إنّما لم ینقل عنه، بل یحکي الإجاع لبعض دواعي الإخفاء».
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#اصطلاحات_اصولی
#اجماع_مطابقی
#اجماع_تشرفی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 #سخنان_ماندگار آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله)
🔸 شماره: سخن دهم
🗓 موضوع: اصول کاربردی و ضرورت کار تطبیقی
🗓 منبع: درس کفایه 2-58
📝 تاریخ: 27-10-1383
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#سخن_دهم
#اصول_کاربردی
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
🔹 شناسه موضوعی: #قول_شناسی_ششم
⏪ عنوان: کاربرد مشتق در مسأله رضاع
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: کفایه 1-59
🗓 تاریخ درس: 28-10-1383
👈 ارجاع مرتبط: کفایة الاصول ص 39«کما یشهد به ما عن الایضاخ في باب الرضاع، في مسألة من کانت له زوجتان کبیرتان أرضعتا زوجته الصغیرة...» راجع إیضاح الفوائد ج3 ص 52، أحکام الرضاع.
📝 توضیح مرتبط:
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#قول_شناسی
#کاربرد_مشتق_در_مساله_رضاع
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
📝 شناسه موضوعی: #فرق_شناسی_دوازدهم
📜 عنوان: التفات اجمالی و التفات تفصیلی و فرق آن دو
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: رسائل 10-01
🗓 تاریخ درس: 26-6-1379
👈 ارجاع مرتبط: فرائد الاصول ج1 ص 25 «اعلم أنّ المکلّف إذا التفت...» و ج2 ص 9 «قد قسّمنا في صدر هذا الکتاب المکلّف الملتفت..».
📝 توضیح مرتبط: #فرق_التفات_اجمالی_و_تفصیلی
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#فرق_شناسی
#فرق_التفات_اجمالی_و_تفصیلی
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه
🔹 شناسه موضوعی: #قاعده_شناسی_یکم
⏪ عنوان: انصراف ادله شرعی به فرد متعارف
🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله)
🗓 شناسه درس: رسائل 1-30
🗓 تاریخ درس: 15-8-1379
👈 ارجاع مرتبط: فرائد الاصول ج1 ص 65«قد اشتهر في ألسنة المعاصرین» أنّ قطع القطاع لا اعتبار به...»، راجع فوائد الاصول ج3 ص64و65حیث قال: «العناوین التي تؤخذ في ظاهر الدلیل تنصرف إلی ما هو المتعارف...».
📝 توضیح مرتبط:
✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی
💠 لینک عضویت در کانال
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
#قاعده_شناسی
#انصراف_ادله_شرعی_به_فرد_متعارف
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
📣 #اطلاع_رسانی_ششم (ویژه کانال گامی در مسیر اجتهاد)
☂️ کاربران محترم و مخاطبین گرامی
در راستای ارائه ی فعالیت ها در قالبی تخصصی و کاربردی و استفاده ی بهینه از ظرفیت های پیام رسان ها همان گونه که در #اطلاع_رسانی_دوم (پیام سنجاق شده) ملاحظه میفرمایید تمامی داده های محتوایی کانال در موضوعات منسجم تقسیم بندی گردیده و برای هر موضوعی جستجوی هشتگی تعبیه شده با این روش شما میتوانید به سرعت و آسانی به مطلوب خویش دسترسی پیدا نمایید.
❎ در ضمن جهت مرتبط سازی فایل های صوتی با فایل های توضیحی و بر عکس، روش جستجوی هشتگی «توضیح مرتبط» و «صوت مرتبط» تعبیه گردیده، با استفاده از این ظرفیت شما میتوانید در اسرع وقت ارتباط بین فایلی را مشاهده نمایید.
🔦 خواهشمند است در صورت مشاهده اشکالات فنی، ساختاری و محتوایی ما را در جریان قرار داده تا در رفع آنها کوشا باشیم هدف ما رضایت شماست. 🙏
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است
https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
و السلام علی عباد الله الصالحین
سلمکم الله جمیعا
#اطلاع_رسانی
📣 #اطلاع_رسانی_هفتم
مخاطبین گرامی شما می توانید بخشی از فیلم و سخنانی که از حضرت استاد موسوی تهرانی رحمه الله به یادگار مانده است در آپارات با کلیک روی آدرس ذیل مشاهده فرمایید
https://www.aparat.com/AliAkbarHelali
#اطلاع_رسانی
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه
🔸 شناسه موضوعی: #فروق_اصولی_ششم
⏪ عنوان: فرق التفات اجمالی و التفات تفصیلی
🔊 صوت مرتبط: #فرق_التفات_اجمالی_و_تفصیلی
✍️ تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی
📃 تبیین بحث:
حضرت استاد رحمه الله به مناسبت قید«إذا التفت»(۱) در کلام شیخ قدس سره به توضیح دو نوع التفات پرداخته اند:
به گفته معظم له مجتهدی که التفات و توجه به یک حکم شرعی پیدا می کند، التفات او از دو حال خارج نیست:
1⃣ التفات اجمالی: یعنی آن که مجتهد پیش از مراجعه و بررسی ادله و منابع معتبره، حکمی از احکام شرعیه- مانند این که حکم نماز جمعه در زمان غبیت وجوب است یا حرمت و به فرض وجوب، آیا تعیینی است یا تخییری- به ذهنش خطور کند.
2⃣ التفات تفصیلی: آن است که مجتهد پس از مراجعه و بررسی ادله و منابع معتبره، حکم را استنباط کرده، طبق آن، فتوا دهد.
⏪ مرحوم نائینی رحمه الله در توضیح مراد شیخ از «المکلّف» می گوید: «المراد من المکلّف هو خصوص المجتهد، إذ المراد من الالتفات هو الالتفات التفصیلي الحاصل للمجتهد بحسب اطلاعه علی مدارک الأحکام ...»(2).
📚 مصادر:
(1) فرائد الأُصول ج1، ص 25.
(2) فوائد الأُصول ج3 ص 3و4.
#فروق_اصولی
#فرق_التفات_اجمالی_و_تفصیلی