eitaa logo
گامی در مسیر اجتهاد
493 دنبال‌کننده
28 عکس
15 ویدیو
0 فایل
📚 ارائه فرهنگنامه صوتی اصول فقه 📚 تبیین مباحثی از علم اصول و تاریخ آن 🕋 شروع فعالیت کانال: عید غدیر سال ۱۴۴۴ هجری قمری 🕌 قم - علی اکبر هلالی @AliAkbarHelali کانال تلگرام👇 t.me/gami_dar_masire_ejtehad ✉️ پشتیبانی کانال👇 @sayyedali_mirsalari
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔊 آیت الله موسوی تهرانی(رحمه الله) 🔸 شماره: سخن دهم 🗓 موضوع: اصول کاربردی و ضرورت کار تطبیقی 🗓 منبع: درس کفایه 2-58 📝 تاریخ: 27-10-1383 ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
kef_059_استاد موسوی تهرانی_01.MP3
2.8M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: کاربرد مشتق در مسأله رضاع 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: کفایه 1-59 🗓 تاریخ درس: 28-10-1383 👈 ارجاع مرتبط: کفایة الاصول ص 39«کما یشهد به ما عن الایضاخ في باب الرضاع، في مسألة من کانت له زوجتان کبیرتان أرضعتا زوجته الصغیرة...» راجع إیضاح الفوائد ج3 ص 52، أحکام الرضاع. 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_0001_استاد موسوی تهرانی-010.mp3
425.7K
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 📝 شناسه موضوعی: 📜 عنوان: التفات اجمالی و التفات تفصیلی و فرق آن دو 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 10-01 🗓 تاریخ درس: 26-6-1379 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الاصول ج1 ص 25 «اعلم أنّ المکلّف إذا التفت...» و ج2 ص 9 «قد قسّمنا في صدر هذا الکتاب المکلّف الملتفت..». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
Rasael_030_استاد موسوی تهرانی_01.mp3
1.93M
🔊 فرهنگ نامه صوتی اصول فقه 🔹 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: انصراف ادله شرعی به فرد متعارف 🎤 نام استاد: سیّد رسول موسوی تهرانی(رحمه الله) 🗓 شناسه درس: رسائل 1-30 🗓 تاریخ درس: 15-8-1379 👈 ارجاع مرتبط: فرائد الاصول ج1 ص 65«قد اشتهر في ألسنة المعاصرین» أنّ قطع القطاع لا اعتبار به...»، راجع فوائد الاصول ج3 ص64و65حیث قال: «العناوین التي تؤخذ في ظاهر الدلیل تنصرف إلی ما هو المتعارف...». 📝 توضیح مرتبط: ✅ تهیه و تولید: علی اکبر هلالی 💠 لینک عضویت در کانال https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 (ویژه کانال گامی در مسیر اجتهاد) ☂️ کاربران محترم و مخاطبین گرامی در راستای ارائه ی فعالیت ها در قالبی تخصصی و کاربردی و استفاده ی بهینه از ظرفیت های پیام رسان ها همان گونه که در (پیام سنجاق شده) ملاحظه می‌فرمایید تمامی داده های محتوایی کانال در موضوعات منسجم تقسیم بندی گردیده و برای هر موضوعی جستجوی هشتگی تعبیه شده با این روش شما می‌توانید به سرعت و آسانی به مطلوب خویش دسترسی پیدا نمایید. ❎ در ضمن جهت مرتبط سازی فایل های صوتی با فایل های توضیحی و بر عکس، روش جستجوی هشتگی «توضیح مرتبط» و «صوت مرتبط» تعبیه گردیده، با استفاده از این ظرفیت شما می‌توانید در اسرع وقت ارتباط بین فایلی را مشاهده نمایید. 🔦 خواهشمند است در صورت مشاهده اشکالات فنی، ساختاری و محتوایی ما را در جریان قرار داده تا در رفع آنها کوشا باشیم هدف ما رضایت شماست. 🙏 💠 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با درج لینک زیر بلا مانع است https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad و السلام علی عباد الله الصالحین سلمکم الله جمیعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📣 مخاطبین گرامی شما می توانید بخشی از فیلم و سخنانی که از حضرت استاد موسوی تهرانی رحمه الله به یادگار مانده است در آپارات با کلیک روی آدرس ذیل مشاهده فرمایید https://www.aparat.com/AliAkbarHelali
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ عنوان: فرق التفات اجمالی و التفات تفصیلی 🔊 صوت مرتبط: ✍️ تحقیق و تنظیم: علی اکبر هلالی 📃 تبیین بحث: حضرت استاد رحمه الله به مناسبت قید«إذا التفت»(۱) در کلام شیخ قدس سره به توضیح دو نوع التفات پرداخته اند: به گفته معظم له مجتهدی که التفات و توجه به یک حکم شرعی پیدا می کند، التفات او از دو حال خارج نیست: 1⃣ التفات اجمالی: یعنی آن که مجتهد پیش از مراجعه و بررسی ادله و منابع معتبره، حکمی از احکام شرعیه- مانند این که حکم نماز جمعه در زمان غبیت وجوب است یا حرمت و به فرض وجوب، آیا تعیینی است یا تخییری- به ذهنش خطور کند. 2⃣ التفات تفصیلی: آن است که مجتهد پس از مراجعه و بررسی ادله و منابع معتبره، حکم را استنباط کرده، طبق آن، فتوا دهد. ⏪ مرحوم نائینی رحمه الله در توضیح مراد شیخ از «المکلّف» می گوید: «المراد من المکلّف هو خصوص المجتهد، إذ المراد من الالتفات هو الالتفات التفصیلي الحاصل للمجتهد بحسب اطلاعه علی مدارک الأحکام ...»(2). 📚 مصادر: (1) فرائد الأُصول ج1، ص 25. (2) فوائد الأُصول ج3 ص 3و4.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ نام مؤلّف: اسد الله تستری کاظمی( 1186- 1234) ⭕️ القاب و شهرت: تستری کاظمی و صاحب مقابس الأنوار ✍️ تحقیق و تنظیم: احمد بحرینی و علی اکبر هلالی ✳️ معرفی اجمالی مؤلّف: اسد الله بن اسماعیل بن محسن شوشتری دزفولی کاظمی، مشهور به صاحب مقابس الأنوار، از فقهاء، مجتهدان و اصولیان مشهور امامیه است، وی که تقربیاً در سال 1168ق به دنیا آمد . نزد پدرش به تحصیل علوم دینی پرداخت؛ سپس در درس وحید بهبهانی و سید علی طباطبایی صاحب ریاض و نیز شیخ جعفر کاشف الغطا و سید محمد مهدی بحرالعلوم و میرزا مهدی شهرستانی و شیخ احمد احسایی و میرزا ابوالقاسم قمی صاحب قوانین الاصول حاضر شد، وی از حضرات شیخ احمد احسایی و میرزا مهدی شهرستانی ومیرزای قمی اجازه اجتهاد داشت. پس از فوت شیخ جعفر کاشف الغطا، مرجعیت به وی منتقل شد و بسیاری از مردم به او روی آوردند. او شاگردان متعددی تربیت کرده است که بسیاری از آنان به درجه اجتهاد رسیده‌اند و از آن جمله می‌توان به: سیدعبدالله شُبَّر و شیخ موسی کاشف الغطا و شیخ علی کاشف الغطا فرزندان شیخ جعفر کاشف الغطا و سیدعلی بن سید محمد امین جد صاحب اعیان الشیعه اشاره نمود. وی سر انجام در سال 1234قمری در گذشت و در محاه ی عماره نجف اشرف درکنار مرقد استادش شیخ جعفر کاشف الغطاء به خاک سپرده شد.. 📕 آثار اصولی مؤلّف: تالیفات وی در اصول عبارتند از: 1⃣ حجیة الظن الطریقي 2⃣ الحقیقة الشرعیة 3⃣ رسالة في تحقیق الأحکام الظاهریة و الواقعیة 4⃣ رسالة في دفع الاعتراض عن العمل بالأخبار المأثورة المخالفة لعموم الکتاب و السنة 5⃣ روضة الاُصول 6⃣ کشف القناع عن وجوه حجیة الإجماع، (برای آشنائی با این اثر به گزینه یا کتاب شناسی سوم مراجعه بفرمایید). 7⃣ مناهج الاُصول 8⃣ نظم زبدة الاُصول 📚 مصادر: کشف الحجب و الاستار، ج۱، ص۴۶۸؛ روضات الجنات، ج۱، ص۱۰۰؛ تکملة امل الامل، ج۱، ص۲۸۳_۲۸۴؛ هدیة الاحباب، ج۱، ص۱۸۲؛ الفوائد الرضویه، ج۱، ص۴۲؛ اعیان الشیعه، ج۳، ص۲۸۳و۲۸۴ ؛ ریحانة الادب، ج۳، ص۳۹۷؛ الذریعة إلی تصانیف الشیعة ج6، ص267، الرقم 237و ص 273، الرقم 234و... ، طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص۱۲۲،و... .
👈 انتشار داده های صوتی و نوشتاری فقط با حفظ حقوق معنوی و درج لینک زیر بلا مانع است. https://eitaa.com/gami_dar_masire_ejtehad
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 دانش نامه تخصصی اصول فقه 🔸 شناسه موضوعی: ⏪ نام کتاب: 🖍 نام مؤلّف: اسد الله تستری کاظمی( 1186- 1234) ✍️ تحقیق و تنظیم: احمدبحرینی و علی اکبر هلالی ✳️ معرفی اجمالی مؤلّف: برای آشنائی با مؤلّف این اثر به گزنیه یا به مؤلف شناسی سوم مراجعه بفرمایید. ✴️ معرفی اجمالی کتاب: همان گونه که مستحضرید اجماع یکی از ادله استنباط احکام شرعی به شمار می‌رود و از نظر شیعه حجیت آن به اعتبار کاشفیت از قول معصوم علیه السلام است. این کتاب مفصل در حجیت اجماع که بسیاری از مسائل راجع به حجیت ظن و سائر مسائل اصولیه را نیز به مناسبت در آن ذکر نموده است، و در برخی منابع تاریخ تألیف آن را صفر سال 1322 هجری ثبت نموداند. در این کتاب، به تفصیل به ادله موافقین حجیت اجماع و مخالفین آن در طول تاریخ پرداخته و به عنوان یکی از منابع ارزشمند در موضوع اجماع به شمار می‌رود. این اثر مشتمل بر دو فصل است: اولی در اجماع محصّل، و دیگری در اجماع منقول، مؤلف در فصل اول پس از یک مقدمه به بیان دوازده وجه در حجیت اجماع پرداخته و به نقد و بررسی اقوال بزرگان نیز پرداخته است. وی در فصل دوم نیز بعد از تعریف اجماع منقول و بیان اشکالات آن، ضمن دو امر پرداخته است. 🔎 نسخه شناسی درمنابع فهرست نگاری مراکز متعددی از نسخه خطی این اثر گزارش شده از جمله: ۱- تهران: ملی، شماره نسخه۱۳۳۶. ۲- قم: گلپایگانی، شماره نسخه1/6207-87/41. ۳- مشهد: رضوی، شماره نسخه 1-257. ۴- قم: مرکز احیاء، شماره نسخه 3/4342. ۵- قم: مرعشی، شماره نسخه 3328. 🖨 چاپ شناسی: بنا به تصریح صاحب الذریغة این اثر درسال ۱۳۱۱ه ق و ۱۳۱۷ه ق در تهران چاپ سنگی شده است. و نیز در قم، مؤسسه آل البیت، وزیری، 463 صفحه چاپ افستی شده است. 💻 نسخه الکترونیکی کتاب مذکور در نرم افزار جامع اصول فقه، مرکز تحقیقات نور موجود است. 📢 جهت اطلاع: ظاهراً کتاب یاد شده تاکنون تحقیق و به چاپ حروفی نرسیده است مخاطبین محترم چنانچه از آخرین وضعیت تحقیق و چاپ این اثر گزارشی در اختیار دارند ارسال نموده تا اطلاع رسانی گردد جزاءکم الله خیر الجزاء. 🔷 یاد آوری برای دسترسی به فهرست بخشی از آثار اصولی که هنوز تحقیق و به چاپ حروفی نرسیده اند، به گزینه آثار مخطوط اصولی که در اطلاع رسانی دوم تعبیه شده مراجعه بفرمایید. 📚 مصادر: الذریعة إلی تصانیف الشیعة ج ۱۸، ص۵۴، الرقم ۶۴۵، و کتاب شناسی اصول فقه شیعه، ص ۹۱، ش ۳۹، و موسوعة مؤلفي الأمامیة ج ۳، ص ۵۳۰، و فنخا ج ۲۶، ص ۳۵۱، و دانشنامه اصولیان شیعه ج ۲، ص۳۷۷، ش ۳۶، و... .