eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
194 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
♦️با هم دعای فرج را برای سلامتی و فرج آقا امام زمان(عج) می‌خوانیم 🔹با قرائت دعای فرج به این جمع میلیونی بپیوندیم @ganjinehnoorDrnasiri
✨ حضرت ولی عصر عجّل‌ الله‌ تعالی فرجه‌ الشریف تو ما را یاری کردی، ما هم تو را یاری کردیم، «و خداوند یاوران خود را یاری می‌کند.» ⭐️ 📚 بحار الانوار، ج۵۲، ص۷۵ @ganjinehnoorDrnasiri
💢تو شايسته اين مقام نيستى: •═• •• 🔸••◈💎◈••🔸 •• •═• 📩نامه امیر المومنین علیه السلام به «منذر بن جارود عبدى»که از طرف امام به فرماندارى بعضى از مناطق ايران منصوب شده بود ▫️وَلَئِنْ کَانَ مَا بَلَغَنِي عَنْکَ حَقّاً، لَجَمَلُ أَهْلِکَ وَ شِسْعُ نَعْلِکَ خَيْرٌ مِنْکَ 🟤اگر آنچه از تو به من رسيده است درست باشد شتر (بارکش) خانواده ات و بند کفشت از تو بهتر است ✍اين دو تعبير نهايت حقارت «منذر» را به سبب خيانتش اثبات مى کند. در بعضى از نقل ها آمده است که تشبيه به «شتر اهل» از اينجا ناشى شد که پدر خانواده اى از دنيا رفت و شترى از خود به يادگار گذاشت. خانواده او هر کدام افسار شتر را گرفته و از آن براى بار کشيدن و مانند آن استفاده مى کردند. اين شتر بينوا هر روز دست کسى بود و اين ضرب المثلى است براى ذلت. تعبير به «شِسْعُ نَعْل; بند کفش» نيز مثالى است براى نهايت خوارى و حقارت. اين تعبيرها از آنجا ناشى شد که به امام خبر رسيد او چهارصد هزار درهم از بيت المال را اختلاس کرده و ـ همان گونه که گذشت ـ مشغول عياشى و سگ بازى و مانند آن است، در حالى که خود را نماينده امام معصوم و خليفه بر حق مسلمانان مى داند. 📘 @ganjinehnoorDrnasiri
💠 🔸پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله: حُبُّ الأَولادِ سِترٌ مِنَ النّارِ ، وَالأَكلُ مَعَهُم بَراءَةٌ مِنَ النّارِ ، وكَرامَتُهُم جَوازٌ عَلَى الصِّراطِ . 🔹دوست داشتن فرزندان ، پرده اى در برابر آتش است ، و غذا خوردن با آنان ، براتِ آزادى از آتش ، و گرامى داشتن آنها ، موجب گذشتن از صراط . 📚تنبيه الغافلين : ص ٣٤٤ ح ٥٠١ @ganjinehnoorDrnasiri
🌿 خود را خرج چه کرده‌ای؟ ✍استادعلی صفایی حائری: دقت کنیم که عمر خود را، هستی خود را در این دنیا خرج چه چیزی کرده‌ایم؟! ما مضطرّیم و داریم خودمان را خرج می‌کنیم. از سرمایه‌های ما بی‌بروبرگرد دارد خرج می‌شود. این‌طور نیست که اگر خرج نکنیم، چرخ این عالم متوقف شود؛ که از لحظه‌ها و ایام ما می‌گذرد. ۳۸، ۳۹، ۴۰ سال از عمر ما گذشته، خیال می‌کنیم که لحظه‌ای است. جدّاً گذشت، و چیزی ته دستمان باقی نمانده است. بچه‌های دیروز بودیم و پیرهای امروز شده‌ایم. فردا هم خاکیم، خاک! و ای کاش خاک بودیم؛ «يَا لَيْتَنِي كُنْتُ تُرَابًا»؛ چون خاک رویشی دارد و از آن چیزی سبز می‌شود. اما آتش می‌گیریم؛ ابولهبیم و از نسل ابولهب شده‌ایم. گویا که با ابوتراب پیوندی نداشته‌ایم! 📚 فوز سالک، ص ۵۹ و ۶۰ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ @ganjinehnoorDrnasiri
💠 تکیه بر خدای متعال در بیان بلند حضرت جواد الائمه (علیه السلام) آمده است: بهای هر متاع گران قیمت و نردبان هر مقام متعالی و متکاملی است: «الثّقة بالله ثمنٌ لکلّ غالٍ وسُلّمٌ إلی کلّ عالٍ». به معنای اعتماد و تکیه بر خداست و اینکه انسان بر خود و نیروها و توانمندی های خود یا دیگران اعتمادی نداشته باشد. هر کس در کاری که خُبره نیست یا برای آن توان ندارد، وکیل می گیرد. انسان در امور و شئون خود، نه خُبره است و نه در انجام دادن آن توانایی دارد، چنان که دیگران نیز مانند او هستند و وضعیتی بهتر ندارند، ازاین رو باید به یک تکیه کند و این همان توکّل بر خداست: ﴿و مَن یتَـوَکَّل عَلَی اللهِ فَهُوَ حَسبُه﴾؛ هر کس بر خدا توکّل کند، خدا مهمات و مشکلات او را کفایت می کند: ﴿حَسبُنَا اللهُ و نِعمَ الوَکیل﴾؛ خدا مشکلات ما را کفایت می کند و او است و تکیه کنندگان باید فقط بر خدا تکیه کنند: ﴿و عَلَی اللهِ فَلیتَـوَکَّلِ المُتَـوَکِّلون﴾. 📚 دانش و روش بندگی، ص324. @ganjinehnoorDrnasiri
📌 مادر شهید لنگرودی: هادی را از کلاهی که بر سر داشت در نمایشگاه عکس شهدا شناختم 🔷️ بعداز کـربلای پنج، همه دوستانش برگشتند؛ الا هـادی من. بهم گفتند: «ماشینمون جا نداشت هـادی نیـامد!» امـا چهـره ها، چیـز دیگری نشـان می‌داد. ◇ هفتـه هـا گذشت واز پسـرم خبـری نشد. مضطرب بودم. اتفاقی یکی از هم کـاروانی های پسرم را دیدم. گفتم: «اگـر شهـید شـده، بگـویید طـاقت شنیدنش را دارم.» 🔹️ ناچـاراً گفت: «هـادی شهید شد و جنازه‌اش به همراه تعدادی از شـهدا به کنار جـاده منتقل شد. آنروز هـادی یک بارانی آبی به تن داشت. آمبولانس ها تعدادی از شهـدا را به عقب آوردند؛ ولی خبـری از هـادی نبـود!» 🔻 مادرادامه میدهد: «تابه امروز کسی نفهمیده جنـازه هـادی چـه شده. عده‌ای می گویند احتمـالا خمپـاره‌ای به کنـار جنـازه خورده و خـاک، پیکـر مطهـرش را پوشـانده باشد و همین باعث شـده آمبولانس‌ها او را پیدا نکنند. ◇ سال‌ها گذشته و از او تنهـا یک مـزار خالی باقی مانده. در یکی از روزهـا برای زیارت فـرزندم به گلـزار شهدای لنگـرود رفتم. ◇ نمایشگاه عکسی از شهـدا برپـا بود، به تصـاویر شهدا نگـاه میکردم. جـذبه عکسی مـرا به خـود جلـب کرد و با کمی دقت، با هیجـان فریـاد زدم: «این هـادی منـه! این هـادی منـه! با دستـان خـودم این کـلاه را برایش بافتم؛ ایـن هـــادی منــه...» @ganjinehnoorDrnasiri
امیرالمؤمنین علی عليه السلام: ميوه خردمندى، رهانيدن جان از زرق و برق دنيا است رَدعُ النَّفسِ عَن زَخارِفِ الدُّنيا ثَمَرَةُ العَقلِ 📚غررالحكم حدیث۵۳۹۹ @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تو و شیطان... ✍🏻 عین‌صاد ❞ اگر بخواهند به كسى چيزى بدهند و عنايتى كنند، او را بين خوف و رجاء قرار مى‌دهند. در حالى كه شيطان بدترين شرايط را براى تو فراهم مى‌آورد، امّا تو نااميد نباش؛ چون تا ارزشى در تو نباشد، شياطين به تو هجوم نخواهند آورد. و وقتى هم كه در بهترين حالات هستى، مغرور نباش! همين كه اين بسط را در خود ديدى، غرور طاعت، حتى اگر محسن هم باشى، تو را ذليل مى‌كند، كه وصال رحمت مرحلۀ ديگر و شرط ديگرى را مى‌طلبد كه آن، اخبات و انكسار است. 📚 | ص ۵۳ @ganjinehnoorDrnasiri
💠 نیروی جوانی 🔸 یك نیروی مشهور و نقد دارند و یك سرمایه مستور و پنهان؛ آنچه نقد است و مشهور است و نیروی آماده به خدمت و پا به ركاب است، همان شور و شیدایی و علاقه و احساس و توانمندی و مانند اینهاست و آن نیرویی كه مستور است و پنهان، خردورزی و عقل است. 🔸 مسئولان تربیتی جامعه اعم از مراكز فرهنگی و آموزش عالی و خانواده‌ ها و مراكز فكری و عبادی نظیر مساجد و حسینیه ها و امثال ذلك، مهم ترین رسالتشان، شكوفا كردن آن بخش مستور است؛ یعنی باید جزء وارثان انبیا (علیهم السلام) باشند كه «وَ یُثیروا لَهُم دَفائِنَ العُقول»؛ یعنی آن دفینه ‌ها و گنجینه ‌های مستور را مشهور كنند، آن خردورزی نهادینه شده را به بازار عرضه كنند. 🔸 به تعبیر دیگران، اینها گلی دارند و گلابی، گلابشان مستور است و گلشان مشهور. اگر گفته شد كه تقدیر ازلی در تقسیم گل و گلاب آن شد كه یكی شاهد بازاری باشد و دیگری پرده نشین، كار رهبران فكری آن است كه آن پرده نشین را با این بازاری هماهنگ كنند یعنی احساسشان كه به منزله گل است و بازاری است، آن استعداد و خردورزی شان كه مستور است و نهادینه شده است و مكشوف نیست را مكشوف كنند، پرده نشین را هم بازاری كنند؛ یعنی جوان ها را مثل گل اینها، به بازار فكر و فرهنگ عرضه كنند. @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا