eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
190 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ✍تفسیر آیات مبارکه" فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً وَ هُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً وَ حِجْراً مَحْجُوراً ". (فرقان/۵۳_۵۲) 🔵ترجمه : پس، از كافران پيروى نكن و به وسيله‌ى قرآن (يا ترك پيروى از آنان) با آنان به جهادى بزرگ بپرداز و او خدايى است كه دو دريا را به هم پيوست، اين يكى شيرين و گوارا و آن ديگرى شور و تلخ و ميان اين دو حايلى قرار داد كه هميشه از هم جدا باشند. ✳️نکته ها 🔷برخورد ما با كفّار چند مرحله دارد: اوّل: عدم اطاعت از آنان. «فَلا تُطِعِ» دوّم: مبارزه و جهاد. «وَ جاهِدْهُمْ» 🔷جهاد و مبارزه نيز چند قسم است: جهاد با شمشير كه جهاد اصغر است، جهاد علمى با منطق قرآن و پاسخ دادن به شبهات دشمنان كه جهاد كبير است. 🔷كلمه‌ى‌ «مَرَجَ» به معناى مخلوط كردن و دو دريا را روان ساختن است تا بيكديگر برسند. «1» «عَذب»، يعنى گوارا و «فُراتٌ» به آب بسيار گوارا متمايل به شيرين مى‌گويند. 🔷«مِلْحٌ» يعنى شور و «أُجاجٌ» يعنى آب بسيار شور كه متمايل به تلخى باشد. ❇️پیام ها 🔶1- سازش با كفّار ممنوع است. «فَلا تُطِعِ» (هرگونه تقاضاى انحرافى كفّاررا با قاطعيّت رد كنيد) 🔶2- زمانى مى‌توانيد در برابر كفّار، مستقل و مقاوم و با صلابت باشيد كه متمركز باشيد. «لَوْ شِئْنا لَبَعَثْنا فِي كُلِّ قَرْيَةٍ نَذِيراً- فَلا تُطِعِ» يعنى اكنون كه رهبرى در وجود يك پيامبر متمركز است، شما نيرومنديد، پس سازش نكنيد. 🔶3- پيروى نكردن از كفّار كافى نيست، جهاد لازم است، آن هم جهادى بزرگ و همه‌جانبه. فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً 🔶4- مبارزه‌ى منفى، يكى از شيوه‌هاى مبارزه است. (با ترك اطاعت از كفّار، با آنان جهاد كن) فَلا تُطِعِ‌ ... وَ جاهِدْهُمْ‌ 🔶5- قرآن بهترين ابزار جهاد علمى و فرهنگى و نيرومندترين وسيله‌ى بحث و محاجّه با دشمنان اسلام است. «جاهِدْهُمْ بِهِ» 🔶6- دشمنان شما براى تهاجم فرهنگى و فكرى تلاش‌ها دارند، شما هم بيكار نباشيد. «جاهِدْهُمْ» طرفينى است. 🔶7- جهاد علمى و منطقى عليه كفر و شرك، بزرگ‌ترين جهاد است. «جِهاداً كَبِيراً» 🔶8 _خدايى كه اجازه نمى‌دهد آب گوارا و آب شورى كه در كنار يكديگرند با هم مخلوط شوند، چگونه اجازه مى‌دهد حقّ و باطل و كفر وايمان، آميخته شوند؟ فَلا تُطِعِ الْكافِرِينَ وَ جاهِدْهُمْ بِهِ جِهاداً كَبِيراً ... مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ‌ ... 🔶9- با اراده‌ى خداوند حتّى اگر مايعات در كنار هم باشند با يكديگر مخلوط نمى‌شوند. «جَعَلَ بَيْنَهُما بَرْزَخاً» ------------------------------------------------- 📚 برگرفته از تفسیر نور/ محسن قرائتی @ganjinehnoorDrnasiri
💢 بخت و اقبال و پنهان ماندن عیوب 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃عيب تو (از چشم ها) پنهان است تا وقتى دنيا به تو اقبال دارد! (همين كه دنيا پشت كند عيوب تو آشكار مى شود) 🔹 عيْبُكَ مَسْتُورٌ، مَا أَسْعَدَكَ جَدُّك 📚 نهج البلاغه @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢چهار چیز از گناه کردن هم بدتر است : 1⃣شادی بر گناه 2⃣اصرار بر گناه 3⃣کوچک شمردن گناه 4⃣توجیه گناه 👤حجت الاسلام @ganjinehnoorDrnasiri
🔴قال امیرالمومنین (علیه‌السلام): اجْعَلْ شَكْوَاكَ إِلَی مَنْ يَقْدِرُ عَلَی غِنَاكَ گلایه خود را نزد کسی ببر، که قادر بر توانگر کردن تو باشد. تصنیف غرر _ حدیث ۳۹۶۱ @ganjinehnoorDrnasiri
🔵 رسول اکرم(صلّی‌ الله‌ علیه‌ وآله‌): "مَن أحزَنَ مُؤمِناً ثُمَّ أعطاهُ الدُّنیا لَم یَکُن ذلِکَ کَفّارَتَهُ ، ولَم یُؤجَر عَلَیهِ؛" هر کس مؤمنى را اندوهگین کند، سپس همه دنیا را به او بدهد، این کار جبران آن را نخواهد کرد و پاداشی برای این کار به او داده نمى‌شود. 📚بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۱۵۰. @ganjinehnoorDrnasiri
♦️رعد و برق زیبا بر فراز آرامگاه بوعلی سینا @ganjinehnoorDrnasiri
. یاد مرگ، علاج خودخواهی ها و هوسرانی های ماست. یاد مرگ، بهترین عامل بیداری از خواب غفلت است...! 🎙آیت اللّٰه قاضی @ganjinehnoorDrnasiri
‌🍃🌸 ﷽🌸🍃 💠 حدیث روز 💠 💎چهار نکته کلیدی که باید بدانیم 🔻امـام كاظـم عليه‌السلام: ⬅️ وَجَدْتُ عِلْمَ النّاسِ فى اَرْبَـعٍ: اَوَّلُــها اَنْ تَعْرِفَ رَبَّكَ، وَالثّانِيَةُ اَنْ تَعْرِفَ ما صَنَعَ بِكَ، وَالثّـالِثَةُ اَنْ تَعْـرِفَ مـا اَرادَ مِنْكَ، وَالرّابِعَةُ اَنْ تَعْرِفَ ما يُخْرِجُكَ مِنْ دينِكَ ✍ دانش مردم را در چهار چيز يافتم: ✔️اوّل: آنكه پروردگارت را بشناسى، ✔️دوم: آنكه بدانى با تو و براى تو چه كرده است، ✔️سوم: آنكه بدانى از تو چه خواسته است، ✔️چهارم: آنكه بدانى چه چيز تو را از دينت بيرون می‌كند. 📚 كشف الغمّه، ج ۳، ص ۴۵ @ganjinehnoorDrnasiri
. ⁉️ كسانى كه خود را باور نمى‌كنند! ✍🏻 عین‌صاد ❞ كسانى كه خود را باور نمى‌كنند، خدا و غيب و روز ديگر و وحى را باور نخواهند كرد و دست‌آموز طاغوت‌هاى مسلط و حاكم‌هاى بهره‌بردار خواهند شد و بر گور خويش رقص مرگ خواهند كرد. 📚 کید پنهان | ص ۳۴ @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌اشاره به سخنانى است که طلحه و زبير و ياران آنها در آغاز جنگ بيان کرده بودند و قال و غوغايى به راه انداختند ولى سرانجام، کارى از پيش نبرده و مفتضحانه شکست خوردند ▫️وَلَسْنا نُرْعِدُ حَتّى نُوقِعَ، وَ لا نُسيلُ حَتّى نُمْطِرَ 🟤ولى ما رعد (و برقى) نشان نمى دهيم تا بباريم و سيلى جارى نمى کنيم مگر اين که بارانى به راه بيندازيم» ✍اشاره به اين که ما تا ضربات کارى بر پيکر دشمن وارد نکنيم نمى خروشيم و تا در ميدان مبارزه کار دشمن را نسازيم سر و صدايى به راه نمى اندازيم!در واقع اين دو جمله کوتاه بيانگر دو مکتب مختلف در فعاليتهاى اجتماعى و نظامى و سياسى است. گروهى مرد سخن اند و اهل حرف، در اين ميدان که وارد مى شوند غوغا مى کنند; ولى به هنگام عمل جز سستى و ناتوانى و ناکامى بهره اى ندارند.گروهى ديگر اهل کردار و عملند، سخن کم مى گويند امّا عمل بسيار دارند. ساکت و خاموشند امّا کارآمد و قهرمان. پيامبران الهى و مردان خدا و مجاهدان راه حق از گروه دوّم بوده اند ولى اهل باطل و لشکريان شيطان غالباً در گروه اوّل جاى دارند. 📘 @ganjinehnoorDrnasiri
💠 تذکره الهی 🔹 هیچ چیزی از بین نمی‌ رود و چقدر خدا رحیم و مهربان است؟! این را مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بحار نقل کرده که گاهی انسان در جایی نشسته ـ حالا مجلس وعظی هست یا مجلس بحثی هست یا مجالس تذکره دیگری است ـ این دفعتاً یادش می‌ آید که بیست سال قبل یا سی سال قبل نسبت به فلان شخص بد کرده یا غیبت کرده یا یک گناه عبادی کرده نه گناه خلقی، این را ذات اقدس الهی کاری که بیست سال قبل، سی سال قبل این شخص کرده، به یادش می ‌اندازد تا همان جا بگوید: «استغفر الله و اسئله التوبة» این خداست! 🔹اگر یک وقت آدم جایی نشسته است خلاف و گناه بیست سال قبل، سی سال قبل به یادش آمده خدا را شکر بکند، این است؛ یعنی بگو «استغفر الله»! در که باز است، درِ استغفار که باز است لازم نیست که به کسی بگوید، توبه کردن نه رو به قبله لازم است، نه وضو لازم است، نه غسل لازم است، همان جا بگوید خدایا بد کردم، اشتباه کردم ببخش! این خداست! از این مهربان ‌تر دیگر فرض ندارد. 🔹 اگر یک وقت گناهی انسان بیست سال قبل، سی سال قبل کرده، در مجلسی نشسته، یادش آمده باید خدا را شکر بکند که ما چنین کاری کردیم بگو «استغفر الله»! او که «قریب الاجابة» است او «سریع الاجابة» است او «سریع الرضا» است. الآن هم او به یاد شما انداخته که بگویی «یا الله»! حالا لازم نیست بگویی، همان هم داشته باشید قبول می ‌کند. 🔹 گناه آثار خاصّ خودش را دارد، ولی اگر توبه، باشد می ‌پذیرد. 🔹شما ببینید برخی از مشرکین بودند، اینها توبه کردند موفق نشدند به اعمال و عبادات، طولی نکشید همان روز مُردند، با یک «لا اله الا الله» از جهنم به بهشت رفتند، این خداست! 🔹الآن هم همین طور است الآن اگر ملحدی واقعاً توبه بکند بگوید «لا اله الا الله»، بعد هم هنوز موقع ظهر نشده تا نماز ظهر را بخواند مُرد، این با همین کلمه از جهنم به بهشت آمده است. است، زنده شد. این است، این «الْإِسْلَامُ یجُبُّ مَا قَبْلَهُ»، یعنی آن نمازهای قبلی، که قضا ندارد، بعدی هم که هنوز ظهر نشده تا نماز بخواند، با یک «لا اله الا الله» بهشتی شد. در صدر اسلام که این طور بود، الآن هم همین طور است. 🔹غرض این است که این روایت از آن روایت ‌های نورانی اهل بیت است. اگر کسی یک جا نشسته، دفعتاً به یادش آمده که بیست سال قبل یا سی سال قبل فلان کار را کرده، این را باید بداند که ذات اقدس الهی به یادش انداخته تا او بگوید که خدایا کردم تا خدا هم بپذیرد، این در را باز کرده است. @ganjinehnoorDrnasiri