eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
194 دنبال‌کننده
2.7هزار عکس
1.1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 محرومیت و محدودیت ✍🏻 عین‌صاد ❞ شايد ديده باشى آنجا كه فرزند شلوغت ظرفى را برمى‌دارد و آن را مى‌شكند اگر سركشى كند كه خوب بابا مگر چى شده‌؟ او را مى‌نوازى، اما اگر ذليل شود و شرمند و سردرگريبان شود، نوازشش مى‌كنى و برايش مزدى هم مى‌گذارى و شيرينى هم مى‌خرى، مزدها به اندازه‌ى انكسارها و شكسته‌دلى‌هاست. به اندازه‌ى ذلت باطنى و فقر و خضوع توست. با اين خضوع و ركوع است كه نه قدرت‌هاى دنيا و فتوحات و غنايم آن و نه درجات قرب و مقامات و عنايت‌ها، تو را از پاى نمى‌اندازد كه به موسى مى‌گويند، آنچه تو را به اين مقام رسانيد، همان دلِ شكسته و چهره‌ى خاضع و وجود فقير ومسكين توست. راستى كه اگر خدا ما را محروم مى‌كند به خاطر ضعف‌هاى ماست. محروميت‌هاى ما به اندازه‌ى محدوديت‌هاى ماست. همين است كه با تازيانه‌ى بلا بر ما مى‌نوازند و ما را مى‌شكنند و ديوارهاى ما را، درهم مى‌ريزند تا بيشتر شويم و ظريف‌تر و وسيع‌تر، از فضل عظيم او سرشار گرديم. 📚 | ص ۲۰۳ ✍ @ganjinehnoorDrnasiri
♥️ امیرالمومنین علیه السلام : ✍️ انسان صبور پیروزی را از دست نمی‌دهد هر چند شود. 📚 نهج البلاغه حکمت ۱۵۳ @ganjinehnoorDrnasiri
🔹اگر انسان نیازمند، برای رفع گرفتاری خود دعا کند و استجابت دعای او به مصلحت نباشد، خداوند در قیامت جبران می‌کند و می‌فرماید: اگر دعای تو مستجاب نشد، مصلحت نبود و بعد به گونه‌ای برای او جبران می‌نماید كه آن بنده می‌گوید ⚜ ای كاش هیچ یک از دعاهایم در دنیا مستجاب نشده بود. ______________________________ @ganjinehnoorDrnasiri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️امام سجاد علیه السلام هنگام دفن بدن مبارک سیدالشهدا علیه السلام فرمودند: 🔹️... أمَّا الدُّنيا فَبَعدَكَ مُظلِمَةٌ... 🔸پدرجان، دنیا بعد از تو تاریک است! 📚 الدمعه الساکبه، ج۵، ص۱۳. 🖤بخوان دُعای فرج را، که شب سحر گردد... @ganjinehnoorDrnasiri
هر‌ گناهی به چه علت گناه است 📛‼️ شخصی بود، یک نسبت خیلی دوری هم با ما داشت، در جایی زمینهایی تهیه کرده بود و زراعت و کشاورزی می‌کرد. با من همسن بود. خیلی قوی و چالاک و بلکه پهلوان و اصلاً قهرمان بود. بعدها چون پول هم پیدا کرده بود افتاد دنبال عیاشی و شرابخواری. در این سه چهار سال اخیر به یک وضعی افتاد که اطبا هم می‌گفتند اثر شراب‌خواری زیاد است. بعد رفت در امریکا چقدر پول خرج کرد و حالا تازه برگشته است. البته این اواخر ادعا کردند که توبه کرده و وقتی به مشهد می‌رود حرم می‌رود و نماز می‌خواند. ولی بالاخره این عیاشیها [نتیجه‌اش این است.] مگر هر عیاشی برای انسان خوشبختی است؟ چهار صباح انسان عیاشی کند بعد به یک چنین عواقبی گرفتار بشود! اگر شراب را منع کردند نه از باب این است که تو را به سعادت می‌رسانده، بلکه از باب اینکه در همین دنیا هم تو را بدبخت می‌کند. قمار اگر حرام است نه اینکه چون تو را در دنیا خوشبخت می‌کند حرام است، بلکه چون در دنیا هم تو را بدبخت می‌کند. هرگناهی به این دلیل گناه است که انسان را از نظر جسمی یا روحی، فردی یا اجتماعی بدبخت می‌کند. غیبت چرا حرام است؟ چون تخم کینه پاشیدن در مردم و اجتماع است. جامعه اگر جامعه غیبت کن شد و همه دشمن یکدیگر شدند، به فرد هم دیگر خوش نمی‌گذرد... تهمت زدن برای چه حرام است؟ دروغ گفتن برای چه حرام است؟ و هر گناهی را که شما در نظر بگیرید به دلیل اینکه بدبخت کننده است حرام است نه به دلیل اینکه خوشبخت کننده در دنیاست و خدا مضایقه دارد- العیاذ بالله- که بنده‌اش هم در دنیا خوشبخت باشد هم در آخرت.اگر واقعاً خوشبختی دنیا باشد خوشبختی آخرت هم هست. خوشبختی واقعی خوشبختی دنیا و خوشبختی آخرت هردوست، با همدیگر توأم است. ؛ پس بسیار غلط است که کسی در منطق تبلیغ خودش به آن شکل کلیسایی- به قول راسل- سخن بگوید که چاره‏‌ای نیست، یکی از این دو بیچارگی را باید متحمل شد: یا باید در دنیا بدبخت بود یا در آخرت؛ این که خیلی سخت است که انسان برای چهار روز دنیا بیاید بدبختی آخرت را متحمل بشود، پس چند روز [دنیا را با بدبختی می‌گذرانیم!] خیر، تقوا را باید داشت نه بدبختی. تقوا داشتن یعنی تحمل محرومیتهای کوچک در همین دنیا برای [گریز از] محرومیت بزرگ‌تر در همین دنیا، به این معنا که انسان اگر دورنگر نباشد نمی‌تواند در همین دنیا انسان باشد. ولی این معنایش تحمل بدبختی نیست؛ عین خوشبختی است. ؛ حال ببینیم نوح چه می‌گوید: اسْتَغْفِروا رَبَّکمْ‏ استغفار کنید، از راه غلطتان برگردید، مأیوس هم نشوید، نگویید کار ما از این حرفها گذشته؛ رحمت خدا بیش از این حرفهاست، خدا آمرزنده و باگذشت است. همین قدر انسان به درگاه الهی برگردد خدا از همه آن آثار سوء صرف‏نظر می‌کند. یُرْسِلِ السَّماءَ عَلَیْکمْ مِدْراراً. استاد ، آشنایی با قرآن 📚 @ganjinehnoorDrnasiri
امام صادق (عليه السلام) فرمود: هنگامی كه بين مؤمن و بين قدرت بر گفتن حائل شود، يعنی نتواند سخن بگويد پيامبر خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) و كسانی كه خدا خواهد كنار او مي آيند. رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) سمت راست شخص و ديگران به جانب چپ او می نشينند.رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) شروع به سخن كرده می فرمايد آنچه را اميدوارش بودی اكنون رو بروی توست (ديدار پيامبر و ائمه) و امّا آنچه را از آن می ترسيدی (كيفر) از آن ايمن هستی. سپس دری از بهشت برايش گشوده می شود و رسول خدا می فرمايد: اين منزل تو در بهشت است. اگر خواستی تو را به دنيا باز می گردانيم كه در آن جا طلا و نقره است. محتضر در اين هنگام می گويد: مرا نيازی به دنيا نيست؛ تا اين كه می فرمايد: وقتی او را در قبر گذاشتند همان در بهشتی كه رسول خدا (صلی الله عليه و آله و سلم) به او نمود بر او گشوده می شود و نور، خنكی و بوی خوشِ آن بر او داخل می گردد.  سَدِير صيرفی (راوی خبر) در ادامه می گويد: گفتم: يا بن رسول اللّه (صلی الله عليه و آله و سلم) پس فشار قبر چه می شود؟ فرمود: هرگز چنين چيز برای نيست. من لايحضره الفقيه ج۶ ص۱۹۶ معاد در قرآن ج۴ ص۲۰۰ @ganjinehnoorDrnasiri
💠 سیاست دینی ▫️ آیت الله العظمی جوادی آملی: از وجود مبارك سؤال كردند سیاست چیست؟ امام مجتبی(ع) در پاسخ این سوال فرمود: «أُن تَرعَی حُقُوق الله وَ حُقوق الأحیاء وَ حُقوق الأموات». ▫️ امام مجتبی(ع) سیاست را در اضلاع سه‌ گانه این مثلث بابركت معنا كرد، بیان نورانی امام مجتبی(ع) این است که فرمود: یعنی ـ رعایت حقّ الله ـ رعایت حقّ الناس ـ رعایت حقّ الأموات 👈 این معنی است؛ یعنی رابطه خود را با خدا از نظر شناخت خدا، مستحكم كنید یك، رابطه ‌تان را با زنده‌ ها، آن‌ كه انسان است، رابطه انسانی ‌تان را با او حفظ كنید، به كسی خیانت نكنید، در عهد و پیمان خود وفادار باشید، خیرِ دیگران را بخواهید و حقوق احیا را زنده كنید... . @ganjinehnoorDrnasiri