eitaa logo
گنجینه نور دکتر علیرضا نصیری
191 دنبال‌کننده
2.6هزار عکس
1هزار ویدیو
1 فایل
تفسیر قرآن، اخلاق و نکاتی دیگر از آموزه های اسلامی دکتر علیرضا نصیری عضو هیات علمی دانشگاه
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💎اعتماد به خدا، لازمۀ ایمان 🔹مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام فرمودند؛ 🔹لَا يَصْدُقُ إِيمَانُ عَبْدٍ، حَتَّى يَكُونَ بِمَا فِي يَدِ اللَّهِ، أَوْثَقَ مِنْهُ بِمَا فِي يَدِه. 🔹 ايمان بنده اى درست نباشد جز آن كه اعتماد او به آنچه در دست خداست بيشتر از آن باشد كه در دست اوست. 📘 حکمت ۳۱۰ ❀‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‌❀༺◍⃟჻ᭂ࿐❁❥༅••┅┄‌‎‎‌‎‎‎‌‎‌‎‎‌‎‎‎‌❀ @ganjinehnoorDrnasiri
💠 🔸امام علی علیه السلام: العِفَّةُ شِيمَةُ الأكياسِ ، الشَّرَهُ سَجِيَّةُ الأرجاسِ . 🔹عفّت، خوى زيركان است؛ سيرى نا پذيرى ، خصلت پليدان است. 📚 غرر الحكم: ٧٢٩ـ٧٣٠. @ganjinehnoorDrnasiri
💠 میعادِ محاسبه 🔸 ماه شعبان, آخر سال ماست؛ یعنی آخر سال اخلاقی ما, سال اعمال ما, سال اعتقاد ما كه در این سال چه كار كردیم؟! اینكه در دعاهای ماه شعبان آمده است: «اللَّهُمَّ إِنْ‏ لَمْ‏ تَكُنْ‏ غَفَرْتَ‏ لَنَا فِیمَا مَضَی‏ مِنْ‏ شَعْبَانَ‏ فَاغْفِرْ لَنَا فِیمَا بَقِی مِنْهُ» همین است. خدایا! اگر تا كنون آمرزیده نشدیم، از این به بعد دیگر ما را بیامرز! 🔸 اگر مرگ ـ معاذ الله ـ پوسیدن بود و از بین رفتن بود، خب حساب و كتابی نبود؛ اما مرگ، از پوست به در آمدن است. اوّلین سؤالی كه از ما می‌ كنند می ‌گویند عمرت را در چه راهی صرف كردی؛ ما باید جواب نقد داشته باشیم. 🔸 چون مرگ، زندگی است و مرگ، از پوست به در آمدن است نه پوسیدن، باید جواب نقد داشته باشیم كه چه كار كردیم. این است كه بسیاری از بزرگان، كه می ‌شود، تمام تلاش و كوشش آنها این است كه سود و زیانشان را مشخص كنند كه من در این یك سال چه كردم و با چه وضعی می‌ خواهم مهمان خدای سبحان بشوم، چون ماه پربركت رمضان، ماه است. 🔸هر كدام از ما مخصوصاً جوان‌ هایی كه قلب شفاف و صاف‌ تری دارند، هم به یاد خودشان باشند هم ما را فراموش نكنند هم گذشته ‌ها را فراموش نكنند. # درس اخلاق @ganjinehnoorDrnasiri
♦️جنگل درازنو در استان گلستان با منظره‌ای رویایی از زمستان @ganjinehnoorDrnasiri
▫️تَجَهَّزُوا، رَحِمَکُمُ اللّهُ، فَقَدْ نُودِيَ فِيکُمْ بِالرَّحِيلِ، وَ أَقِلُّوا الْعُرْجَةَ عَلَى الدُّنْيَا 🟤خداوند شما را رحمت کند، آماده کوچ (از اين جهان) شويد، چرا که نداى رحيل در ميان شما داده شده است و علاقه و تکيه خود را بر دنيا کم کنيد» ✍امام(عليه السلام) در اين سخن، جامعه بشرى را به کاروانى تشبيه کرده که مقصد مهمى در پيش دارد و او به عنوان رهبر کاروان به همه کاروانيان فرياد مى زند که برخيزيد و آماده حرکت شويد.«رحيل» به معناى کوچ کردن است و در اينکه مراد از آن حرکت به سوى آخرت است يا سير و سلوک الى الله، هر دو تفسير در کلام شارحان آمده است و مانعى ندارد که توده مردم مخاطب به آمادگى براى حرکت به سوى قيامت باشند و خواص براى سير و سلوک الى الله. 📘 @ganjinehnoorDrnasiri
🔴 از کجا بدانیم امام زمان از ما راضی است؟ 🔵 از آیت الله بهجت(ره)ســـــــــوال شد از کــــــــــجا بدانیم امام زمان (عجل‌الله‌ تعالی‌فرجه‌الشریف) از ما راضی است؟ 🟢 فرمودند: دفترش را ملاحظه می‌کنید. عمل خود را با دفتـــــــــر امام زمان، تطبیق می‌کنید، دفتر امام زمان، شــــــــــرع است.به هـــــر اندازه مطابق شرع عمل کردید به همان اندازه حضرت از شما راضی هستند. 📚 کتاب حضرت حجت (عج)، ص٣۶٣ @ganjinehnoorDrnasiri
✨﷽✨ ✍تفسیر آیه مبارکه "وَ إِنِ امْرَأَةٌ خافَتْ مِنْ بَعْلِها نُشُوزاً أَوْ إِعْراضاً فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما صُلْحاً وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ وَ إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً ". ( نسا/۱۲۸) ترجمه: "و اگر زنى از شوهرش بيم ناسازگارى يا اعراض داشته باشد بر آن دو باكى نيست كه به گونه‌اى با يكديگر صلح كنند (گرچه با چشم‌پوشى بعضى از حقوقش باشد) و صلح بهتر است، ولى بخل وتنگ‌نظرى، در نفْس‌ها حاضر شده (ومانع صلح) است، واگر نيكى كنيد و تقوا ورزيد، پس بدانيد كه همانا خداوند به آنچه مى‌كنيد آگاه است." 🔵نکته ها «نُشوز»، از ريشه‌ى «نشز»- زمين بلند- و معناى آن طغيان است. در آيه‌ى 34 سوره نسا سخن از نشوز زن بود «تَخافُونَ نُشُوزَهُنَّ» و اينجا كلام از نشوز وسركشى مرد است. ❇️«شح» در زن، نپوشيدن لباس خوب و ترك آرايش است و در مرد، نپرداختن مهريّه و نفقه و نشان ندادن علاقه. 🔵 شان نزول آیه: رافع‌بن خديج دو همسر داشت، يكى پير و ديگرى جوان. همسر مسنّ را به خاطر اختلاف‌هايى طلاق داد و پيش از تمام شدن عدّه، به او گفت: اگر حاضر باشى به اين شرط با تو آشتى مى‌كنم كه اگر همسر جوانم را مقدّم داشتم صبر كنى، وگرنه پس از تمام شدن مدّت عدّه، از هم جدا مى‌شويم. زن، آشتى را پذيرفت. سپس اين آيه نازل شد. امام صادق عليه السلام در ذيل آيه فرمود: اين آيه مربوط به كسى است كه از همسرش لذّتى نمى‌برد و بناى طلاقش را دارد، زن مى‌گويد: مرا طلاق نده، اگر خواستى همسر ديگرى بگير و مرا هم داشته باش. ✳️پیام ها 1- علاج واقعه قبل از وقوع بايد كرد. در مسائل خانوادگى قبل از آنكه كار به طلاق بكشد بايد چاره اى انديشيد. «خافَتْ» 2- گذشت از حقّى براى رسيدن به مصلحت بالاتر وحفظ خانواده، مانعى ندارد و بهتر از پافشارى براى گرفتن حقّ است. «فَلا جُناحَ» 3- در مسائل خانواده، مرحله‌ى اوّل اصلاح خود زوجين، بدون دخالت ديگران است. اگر نشد، ديگران دخالت كنند. «أَنْ يُصْلِحا بَيْنَهُما» 4- بهره‌ى همسر از همسر، حقّى قابل گذشت است. حكمى نيست كه قابل تغيير نباشد. «فَلا جُناحَ عَلَيْهِما أَنْ يُصْلِحا» 5- حقّ خانواده بيش از حقّ شخصى زن يا مرد است. به خاطر حفظ خانواده، بايد از حقّ شخصى گذشت. «وَ الصُّلْحُ خَيْرٌ» 6- صلح، هميشه با پرداخت مال نيست. گاهى گذشت از حقّ، زمينه‌ساز مصالحه و آشتى است. و بخل مانع آن است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ» 7- رمز تزلزل بسيارى از خانواده‌ها، تنگ نظرى و بخل و حرصى است كه انسان را احاطه كرده است. «وَ أُحْضِرَتِ الْأَنْفُسُ الشُّحَّ» 8- گذشت مرد از تمايلات جنسى و رعايت عدالت ميان دو همسر، از نمونه‌هاى تقوا و احسان است. «إِنْ تُحْسِنُوا وَ تَتَّقُوا» 9- نظام حقوقى اسلام با نظام اخلاقى آن آميخته است. يُصْلِحا .... تُحْسِنُوا 10- چه گذشتن از حقّ خود و چه نيكى به همسر، همه در محضر خداوند است. «فَإِنَّ اللَّهَ كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً» 11- مرد هوسباز بداند كه اگر به خاطر كاميابى خود، همسر قبل را در فشار قرار دهد و او به ناچار مسئله‌اى را بپذيرد، خدا به عملكردش آگاه است. «كانَ بِما تَعْمَلُونَ خَبِيراً» 📚تفسير نور/ قرائتی @ganjinehnoorDrnasiri