🔰سلسله رویدادهای #حیات_عاطفی_زن
رویداد دوم:
عقل و عاطفه
نسبت عقل و عاطفه در آرا اندیشمندان مسلمان
با ارائه سرکار خانم زهرا عسگری
کارشناس ارشد مطالعات زنان
محورهای گفتوگو
۱. چرا پژوهشگران حوزه جنسیت به موضوع عقل و عاطفه میپردازند؟
۲. عقل و عاطفه به عنوان دو بعد مهم از ابعاد وجودی انسان، دو استعداد ویژه انسانی چه رابطهای با هم دارند؟
۳. تقابل تاریخی عقل و عاطفه چه پیامدهایی بر انسانشناسی و نسبت زن و مرد داشته است؟
۴. آیا انسان تنها با اندیشه خود قابل تعریف است؟ آیا عواطف انسانی نقطه تمايز او با سایر موجودات نیست؟
🔹زمان: سهشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۲
ساعت ۱۶ تا ۱۸
🔸مکان: کافه کتاب بانو امین
خیابان سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین.
⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید
09394276422
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
🔅 شما دعوتید به #محفل_ترنج
دورهمیهای اندیشهای و صمیمی دانشجویی
ویژه علاقهمندان بحثهای جنسیت و جامعه
به صرف چای ☕️
📝 ویژهی خانمهای دانشجوی کارشناسی علاقهمند و فعال در حوزه مطالعات جنسیت و جامعه
🔰 فاز اول محفل ترنج: «ماجرای زن و انقلاب اسلامی»
با محوریت این سوال که «چگونه از آشفتگیهای نظری در مورد زن رهایی پیدا کنیم؟»
✴️ پنجشنبهها بهمدت 8 هفته از 25 آبان، ساعت 15 تا 18 در تهران
ثبتنام اولیه در gesostu.ir
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
📝 #درسگفتار | تعمیق نظری در پروژهی الگوی سوم
🚹 مدرس: مهدی تکلو (پژوهشگر جامعهشناسی جنسیت)
🟢 آفلاین
🟢 سطح متوسط
⭕️ 11 جلسه
⭕️ 14 ساعت
⭕️ 300 مگابایت
🔰 عناوین بحث:
- «منطق حرکت» به عنوان چارچوب درست برای فهم الگوی سوم
- الهیات انقلاب اسلامی
- انسان انقلاب اسلامی
- روششناسی فهم و کشف الگوی سوم
- نظریه جنسیت
- نظریه تعادل جنسیتی
- هویت جنسیتی
- تفاوتهای متعادل زن و مرد
- صورتبندی الگوی سوم
- مقایسه تطبیقی با الگوی شرقی و غربی
- شبهات و پرسشهای رایج مربوط به الگوی سوم
- 12 خطای روشی و معرفتی در توضیح الگوی سوم
🔗 لینک سفارش:
https://gesostu.ir/product/sch002/
🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
@gesostu_ir
www.GESOSTU.ir
هدایت شده از فصلنامه اقلیـــــــــما
🔴 #گزیده_یادداشت
0️⃣ شماره صفر
🔰گذشتن از دو راهی خانه و جامعه
دوگانهی طبیعت-مدرنیته در آیینهی زنانگی-اشتغال
صفوراسادات امینجواهری / پژوهشگر علوم اجتماعی
دو راهی خانه-جامعه برای زن ایرانی در اولین لایهی معرفتی و حاصل درهمآمیزی دو جهانبینی است. خانه، ذیل جهانبینی متحجرانهی شرقی قرار گرفته است و زن در آن، خدمتگزار سایر اعضای خانواده و مسئول رتق و فتق همهی امور تعریف میشود . از سوی دیگر، تعریف جامعه به ساختارهای متجددانهی غربی سپرده میشود و انسان در آن یا ابزار است یا کالا و زن بیشتر کالاست تا ابزار. پس بهطور کلی زیست روزمرهی ایرانیان در لایهی هویت ملی و زیست روزمرهی زنان در لایهی هویت جنسیتی دچار در همآمیزی نامتجانسی از دو جهانبینی شده است و در زیربنا دچار تشتت است. در این تبیین زیربنایی از مسألهی تعارض خانه-جامعه با ادبیات دقیقترِ «خانهی تحجری-جامعهی تجددی» آیا دیگر میتوان ایدهی جمع بین نقشها را پیگیریکرد؟ چهطور میتوان دو پدیدهای را که از زیربنا تا روبنا متفاوت و متضادند جمع کرد و به خروجی مطلوب هم رسید؟
✓ برای مطالعه یادداشت کامل به شماره صفر فصلنامه اقلیما مراجعه کنید.
خرید نسخه چاپی | خرید نسخه الکترونیک
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag
هدایت شده از فصلنامه اقلیـــــــــما
🔴 #گزیده_یادداشت
0️⃣ شماره صفر
🔰زن آینه است
جستاری در بازنمایی زن قهرمان در سینمای ایران
امیرحسین معتمد/جستارنویس حوزه فرهنگ و ادبیات
... حالا انقلاب اسلامی که برآمده از انفجار ابرایدهی حق-باطل است، لازم است مهمترین مرزبندیهای خودش را با مهمترین ابزار حرکتش تعریف کند و این ابزار را که در تاریخ و جغرافیای دیگری تولید شده _دست کم در مرحله پالایش و ایده_، بازتولید کند. در این طرح تازه، والایی شخصیت زن، از اهمیت بسیاری برخوردار بود؛ زن در این سینما، نقطهی ممتاز ساختهشدن سینمای انقلاب و فراتر، سینمای ملی بود. زن، هویتساز و حلقهی اتصال ملیت، مذهب و فرهنگ در یک انقلاب ملی-مذهبی-فرهنگی بود. سینمای جدید، زن را عنصر مؤثر و فعال، ولی بهدور از تبرّج و استهجان میدانست و بر این باور بود که این چهره، زن واقعی انقلابکنندهای است که توانسته در اوج فعالیت و اثر اجتماعی، براندازی سیاسی کند و این قدرتِ فعالبودن را مدیون عفت و پاکدامنی و پرهیز از فحشا (یعنی سیمای آرمانی زن در اسلام) میدانست. نسخهی ایرانی-اسلامی زن پس از انقلاب، در تساوی کامل با مرد با حفظ همهی تفاوتهاست ...
✓ برای مطالعه یادداشت کامل به شماره صفر فصلنامه اقلیما مراجعه کنید.
خرید نسخه چاپی | خرید نسخه الکترونیک
📝 فصلنامه اقلیما
مجله تخصصی زن، جنسیت و جامعه
📗 @Eqlima_Mag