eitaa logo
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
636 دنبال‌کننده
315 عکس
5 ویدیو
0 فایل
سایت: Gesostu.ir پشتیبانی: @gesostu_admin درگاه حمایت مالی: https://zarinp.al/gesostu.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
| روی زمین هم می‌شود پرواز کرد! 🖊️ مریم شیدپیله‌ور چند پنج‌شنبه بود که این‌جا، در یکی از مردانه‌ترین نقاط شهر می‌نشستیم و دربارهٔ هویت زن حرف می‌زدیم! هر هفته از میان صدای موتورها و چراغ‌هایی که همیشه سبز بودند، خودمان را به سالن موزه می‌رساندیم و ساعتی را در جهان زنانه نفس می‌کشیدیم. می‌دانم که ممکن است تا همین‌جا هم به فمینیست اسلامی متهم شده باشم و سؤالتان این باشد که جهان زنانه دیگر چه بساطی است و چرا زندگی را جنسیتی می‌کنی! ‌ من هم اگر به محفل ترنج نیامده بودم، نمی‌دانستم یعنی چه که طرز فکر مردانه قدرت حاکم بر جهان است! آن‌قدر قوی که مصادیق مردانه زیستن و مردانه فکر کردن را هم نمی‌شناسیم. چون اغلب همه چیز مردانه است و مدل‌های زنانه را یا ندیدیم یا دیدیم و به آن‌ها خندیدیم؛ اصالت‌بخشی پیشکش! ‌ محفل ترنج برای من چیزی بیش از یک محفل نظری بود. اما اگر به موضوع زنان علاقه‌مندید و حوصلهٔ فکر کردن، حرف زدن و زدن زیر میز بدیهیات ذهنتان را دارید، ثبت‌نام دور بعد را از دست ندهید! ‌ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🖊 نرگس جودکی هفته‌های اولِ ترمِ اولِ دانشگاه، هم برایم تازگی داشت هم آشفتگی و تمام ساعاتم را پر کرده بود، اما پنجشنبه‌ها همه‌ی خستگی‌ها و آشفتگی‌هایم را بغل می‌کردم و به محفل می‌بردم، شاید اگر بگویم ساکت‌ترین شخص جمع بودم اغراق نکرده باشم، اما آن جمع صمیمی و خواهرانه همراه با راهنمایی‌های به جای آقای تکلو من را که همیشه با دغدغه‌های زنانه حراف مجالس کوچک دخترانهٔ خودمان بودم را به شنیدن وا می‌داشت، شنیدنی که به آن محتاج بودم که گمشده ام را بیشتر در درونم پیدا کنم. از کل روزهای قشنگ محفل خاطره یک روز خوب در ذهن من مانده، همان روزی که آقای تکلو از ما خواست که چند زن الگوی سوم نام ببریم و ما بانوانی تاثیر گذار را که شماره شان به حد انگشتان دست می‌رسید نام بردیم و من در ذهنم به خانم بنت الهدی صدر یکی از قهرمانان زندگی ام فکر می‌کردم، تا اینکه ایشان گفتند پس خودتان چی؟ شما هم یک زن الگوی سوم هستید، شیشه دانستن‌هایم آنجا شکست و تازه به آن پی بردم که چقدر دیر فهمیدم.. آن روز تا هفته‌ها در ذهن من ماند و مدام به این فکر می‌کردم که «من زن الگوی سومم» پ.ن: اما آنچه که باعث شده بود ما دختران از پس سال‌ها مبارزه زنان مسلمان و پاکدامن این سرزمین هنوز هم متوجه این نشویم که الگوی سوم زن یک جریان چندین ساله است و ما ادامهٔ همان جریان مبارکیم خود جای بحث و تأمل فراوان دارد. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
ترنج 🖊 فاطمه بهرامی خسته و رنجور و زخمی از نبرد میان زن شرقی و زن غربی، یَله دادیم بر ساحلِ زنِ الگویِ سوم! به امید آنکه التیام بخشد آلامِ مان را... با جمعی همراه شدیم و از "زن" گفتیم... من می نویسم "زن" و شما بخوانید "شاه کلیدِ حیات"...! از زن گفتیم و اندیشیدیم به سال ها زنانگی نکردن.. به جهانی که گویا تا بُنِ دندان مسلح شده که ما را خلع سلاح کند از "زن بودن"... جهانی که می کوشد، زن را جایی میان کارهایِ بدوی نگه دارد، تا خلق نکند و نیافریند.. از زن گفتیم و غرق سرور شدیم... جانمان لبالب شد از شوقِ کارهایی که می شود برایِ زن کرد و خونی تازه در رگ هایِ این زندگی جاری ساخت.. از زن گفتیم و چای نوشیدیم و "ترنج" شد، پناهی برایِ دردهایِ زیستن در جهان مردساخته! 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| در نفی جنسیت‌زدگی و جنسیت‌زدایی موضع آیت‌الله خامنه‌ای نسبت به مقوله جنسیت چیست؟ (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 1) 📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه یکی از مفاهیم پرتکرار رهبری در دیدار امسال با بانوان «نفی جنسیت» بود. ایشان در مواردی از جمله شأن انسانی، معنویت، تکلیف و مسئولیت‌های اجتماعی و… از «عدم دخالت جنسیت» بحث کردند. اگر به سیاق بیانات رهبری و منظومه‌ی ایشان آشنا نباشیم ممکن است در صورت‌بندی «نفی جنسیت» دچار سوءبرداشت شویم. از سویی دیگر در همین دیدار و نه فقط در بیانات پیشین، ایشان در کنار نفی جنسیت از ویژگی‌های جنسیتی صحبت کردند که ساخت روحی، جسمی و عاطفی زن و مرد را متمایز می‌کند. یکی از نمونه‌های آن در همین بیانات اولویت و برخی ترجیح‌ها نسبت به زنان در امور معنوی است. ایشان ذکر نام ردو زن را در قرآن به عنوان اسوه برای تمام انسان‌ها از باب تعدیل برتری‌طلبی‌های مردانه تفسیر کردند که این حرکت را در قرآن لزوماً نمی‌توان به اوصاف ذاتی زن به صراحت مرتبط دانست. «این یک نوع ترجیح دادن و رجحان دادن زن است… دلیلش هم به نظر من روشن است؛ چون در جنس مرد، به خاطر شرایط مادّی و جسمانی‌ای که دارد و خصوصیّاتی که وجود دارد، یک حالت برتری‌طلبی‌ای هست». اما در جای دیگر از بیان ایشان دلالت کلامی قدری ذات‌انگارانه به نظر می‌رسد 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n009/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
♨️ اطلاعیه جهت استفاده علاقه‌مندان درس‌گفتار تعمیق نظری در الگوی سوم با ۶۰درصد تخفیف در اختیار قرار خواهد گرفت.
🔰سلسله رویدادهای تخصصی رویداد سوم: سهم عقل و عاطفه در حکمرانی و ساخت اجتماع گفت‌وگو با سرکار خانم زهرا عسگری کارشناس ارشد مطالعات زنان آنچه خواهیم گفت: در نشست قبل دانستیم، عقل و عاطفه نه‌تنها تقابلی ندارند، بلکه در معرفت دینی قائل به تطابق عاطفه و عقل هستیم. در نشست پیش رو می‌خواهیم جایگاه این استعداد انسانی را در حکمرانی و ساخت اجتماع به گفت‌وگو بنشینیم و چالش‌های پیش‌رو را بازشناسیم. 🔹زمان: سه‌شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۶ تا ۱۸ 🔸مکان: کافه کتاب بانو امین خیابان سجاد، کتابخانه بانو مجتهده امین. ➡️ https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW ⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| شرقیِ ننگین آیا در نگاه رهبری نگاه شرقی به زن از بین رفته است؟ (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 2) 📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه برخی بر این باورند که سه‌گانهٔ شرقی، غربی و اسلامی که پیش‌ازاین رهبری در پیام کنگره در خصوص هویت زن ارائه کردند تغییر کرده است و این تغییر حاکی از محو و به حاشیه رفتن نگاه شرقی به زن است. قائلان به این رویکرد یک تصویر قدیمی و منقضی از نگاه شرقی را در نظر دارند که علی‌القاعده با گذر زمان و در جریان زندگی شهری عملاً جایی برای این نگاه وجود ندارد؛ بنابراین ما در میانهٔ دو رویکرد اسلامی و غربی قرار داریم و ماجرای زن و مسائل هویتی او در این آوردگاه و گرفتار این نیروهاست. بیانات اخیر رهبری مطالبی داشت که علی‌الظاهر این نگاه را تقویت و تأیید می‌کرد. حال پرسش این است که آیا این روایت صحیح است؟ نگاه شرقی که ایشان در پیام کنگره بیان نمودند امروز کجاست و چرا در بیان ایشان صحنهٔ نزاع دوگانه تصویر شده است؟.... 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n012/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| گذر از کار خانگی، راهی به سوی فهم خانه‌داری بخش اول: موانع شناختی فهم ایده‌ی خانه‌داری (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره ۳) 📝 به قلم صفوراسادات امین‌جواهری، پژوهشگر علوم اجتماعی .... طبیعت زن پس از توجه به تفکیک کارهای خانه از خانه‌داری با انجام کارهای خانه بیگانه نمی‌شوند، اما این بار دیگر خانه‌داری معادل کارهای خانه فهم نمی‌شود. خانه‌داری، به معنای مدیریت خانه، نقش طبیعی و بی‌بدیل و آینده‌ساز زن است و انجام کارهای اجرایی خانه، لطف زن فهم می‌شود. از دیگر ثمرات تفکیک کارخانگی از خانه‌داری، زدودن خستگی از روی دوش هویت زنان هم هست، آنان که به‌شدت درگیر دوراهی خانه و جامعه‌اند بخشی از سردرگمی‌شان به‌ این ‌علت است که خانه‌داری را اجرای کارهای خانه می‌پندارند و پر واضح است حجم بالای کارهای درون خانه، مجال هرگونه فعالیت جدی دیگری را از زن می‌رباید و برای او دوگانه می‌سازد.... 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n013/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
| درآمدی بر عقلانیت سیاسی زنانه تسری جنسیت به عقلانیت و سیاست (تحلیل بیانات رهبری در دیدار با بانوان | شماره 4) 📝 به قلم مهدی تکلو، پژوهشگر مطالعات جنسیت و جامعه نظریات قدیمی در مقوله‌ی جنسیت، درحالی که اصالت انسانی را به روح می‌دهند، جنسیت را اما به قلمروی جسم و روان محدود می‌کنند. بنا به این نظریات جنسیت عنصر مادی و خاکی است و از آنجا که روح انسانی مجرد است از اختلاط به امور خاکی و مادی مبراست. از این رو جنسیت که در بدن و نهایتاً اوصاف روانی زن و مرد تفاوت ایجاد می‌کند امری اصیل نیست و امر عارضی را هم نباید چندان مبنا قرار داد. فارغ از صغری‌و‌کبری‌های منطقی و فلسفی که می‌تواند جداگانه محل مناقشه‌های فنی قرار بگیرد، به نظر باید این رویکردهای نظری را از یک رشته متغیرهای روان‌شناختی اجتماعی که منشأ بیرونی و اجتماعی دارند نیز متأثر دانست. گفتارپردازان این رویکردها..... 🔗 مطالعه متن کامل: https://gesostu.ir/n014/ 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم 🚹 مدرس: دکتر انسیه برومندپور (دکتری تفسیر تطبیقی) 🟢 حضوری (تهران) 🟢 سطح نیمه تخصصی ⭕️ 6 جلسه 12 ساعت ⭕️ سه‌شنبه‌ها ساعت 16 تا 18 ⭕️ شروع از 17 بهمن ماه 🔗 لینک ثبت‌نام: https://gesostu.ir/product/sch005/ — در این دوره تلاش داریم با دوربین وحی نگاهی به جهان قرآن بیندازیم و از دل کلمات و آیات و سوره‌ها، با عنصر «زوجیت» دیداری تازه کنیم؛ بنابراین به دنبال این هستیم که اول تعریف زوجیت را در فرهنگ لغت الهی جستجو کنیم و به تعریفی برسیم که قابلیت امتدادیافتن در زندگی این‌جهانی با تمام متغیراتش را داشته باشد دوم قصه زوجیت را از نقطه آغاز تولدش تا آن جایی که موفق به جامعه‌سازی می‌شود بشنویم سوم بر اساس تصویری که از زوجیت به دست می‌آوریم، وضعیت امروزمان را قضاوت کنیم و چهارم راهمان را به آینده روشن از دل ابهام‌های زندگی اکنون پیدا کنیم تا بتوانیم جامعه خودمان را به‌عنوان کسانی که دل‌باخته مفاهیم الهی هستند بسازیم 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir
📝 | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم ❇️ دکتر انسیه برومندپور 🔰 زوجیت قانون عام خلقت است و رابطه‌ی ازواج در این قانون از نوع تعامل و تجاذب است که در اثر این تعامل هر دو طرف به تکامل می‌رسند و هم موجبات خلق جدید نیز فراهم می‌شود.... 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @Gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم ❇️ دکتر انسیه برومندپور 🔰 زوجیت قانون عام خلقت است و رابطه‌ی ازواج در این قانون از نوع تعامل و تجاذب است که در اثر این تعامل هر دو طرف به تکامل می‌رسند و هم موجبات خلق جدید نیز فراهم می‌شود. سعادت انسان در گروه تحقق این رابطه‌ی زوجیت در چارچوب و ضوابط خود است. این رویکرد به کلی با نگاهی که بر اساس تضاد و تخاصم مواجهه‌ی طرفین را روایت می‌کنند متفاوت است. 🔰 هدف ویژه خلقت انسان دریافت رحمت رحیمیه پروردگار است که تحقق این رحمت در قالب اجتماعی و تاریخی با نام امت واحده توحیدی است. همچنین آفرینش انسان و زوجش از نفس واحده بوده و این به معنای زوج آفریده شدن انسان از ابتدای آفرینش او آغاز می‌شود. رحم (هم‌ریشه با اسم رحمان الهی) اولین محمل حرکت انسان در جهان مادی است و ارحام نام انتخابی خدا برای ارتباطات نظام‌مند خانواده‌محور است که مودت و رحمت به‌عنوان درون‌مایهٔ این رابطهٔ زوجیت را شکل می‌دهد. 🔰 امت واحدهٔ توحیدی نیز خود نوعی رحم و امتداد ارتباطات رحمی است که محمل تحقق زوجیت است. در این رحم می‌توان به تأسی از ادبیات تزویج و خانواده نوعی جایگاه پدری و مادری برای امت قائل شد. رسول خدا در جایگاه ابوت و پدری برای امت واحده قرار می‌گیرند و مسلمانان و برادری در امت واحده توحیدی بر مبنای ظرفیت پدری امت برای رسول خدا تحقق می‌یابد و پدری رسول خدا رحمت جامع همه‌جانبه برای تمامی هستی است. رابطهٔ افراد در امت واحدهٔ توحیدی رابطه‌ای ولایی است و اخوت معیار و ملاک آن است. همهٔ افرادی که عضوی از این امت هستند با یکدیگر رابطهٔ برادری و خواهری دارند و این‌گونه موجبات نزول رحمت الهی را فراهم می‌آورند. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @Gesostu_ir www.GESOSTU.ir
هدایت شده از رادیو اقلیما
📻 قسمت پنجم: |خانه‌بداران| کلاف سردرگم خانه‌داری و کارِ خانه چطور باز میشود؟ • تا به امروز درباره زن، وظایف و حقوق او حرف‌های زیادی زده شده و یکی از مهمترین نقاط اختلاف و بحث بر سر مسئله‌ی نقش زنان در خانه و تعیین و تکلیف‌ها بر سر امور و اجرائیات خانه‌هاست! ما در این اپیزود بنا داریم که تا حدّی مسئله‌ی پیچیده و همیشگی خانه‌داری را باز کنیم و به ابعاد گفتمانی و حتی تاریخی آن بپردازیم. @radio_eqlima 🎧
هدایت شده از رادیو اقلیما
اپیزود 5.mp3
41.06M
📻 قسمت پنجم: |خانه‌بداران| کلاف سردرگم خانه‌داری و کارِ خانه چطور باز میشود؟ @Radio_Eqlima 🎧
📝 | بازخوانی نظریه زوجیت در ادبیات قرآن با تأکید بر پروژه‌ی الگوی سوم ❇️ دکتر انسیه برومندپور فهرست مطالب: _ زوجیت قانون عام خلقت _ آغاز قصه خلقت موجودات با زوجیت _ زوجیت نهادینه‌ترین ویژگی مخلوقات _ زوجیت وجه تمایز خالق از مخلوق هم راستایی زوجیت انسان با زوجیت دیگر آفریده‌ها _ تعریف لغوی زوجیت با دید مصداقی (همسری، صنف و گروه، نوعی پارچه، رنگ، جفت) _ تعریف لغوی زوجیت با دید مفهومی (مقارنت شیء با شیء، همراهی با موجودی دیگر در طول حیات با برنامه مشخص) _ تعریف قرآنی زوجیت _ مولفه‌های زوجیت در قرآن مبحث زوجیت: توان ارتباطی در مخلوق برای همراهی مستمر هدفمند با مخلوق دیگری که همتای مکمل اوست با هدف تامین نیاز که تا رسیدن به پاسخ مطلوب ادامه پیدا می‌کند و با رسیدن به هدف آن، استعداد لازم برای مرحله بعدی کمال را پیدا می‌کند. اجزای زوجیت: 1️⃣ زوجیت و تک نبودن (احد نبودن، وتر نبودن، فرد نبودن) فهم منحصربه‌فرد نبودن باعث می‌شود حس بی‌نیازی و اکتفای به خود در موجود متزلزل شود و بفهمد نباید تک، تنها، بی‌پناه، بی همراه بماند 2️⃣ زوجیت و ناقص بودن (صمد نبودن، غنی نبودن) فهم ناقص بودن باعث می‌شود موجود ضرورت حرکت‌کردن برای کامل‌شدن را درک کند و برای رفع نقص خود تلاش کند تا به نتیجه برسد 3️⃣ زوجیت و همتا خواهی (کفو خواهی) فهم همتا خواهی باعث می‌شود، موجود بفهمد نیازش در همراهی با یک هم تا پاسخ می‌گیرد. در نتیجه باید به دنبال همتای مناسب خود برای رفع نیازش باشد تا این شباهت انگیزه همراهی را فراهم کند و از دیگر سو، تمایزهایشان در ارتباط با یکدیگر زمینه رسیدن به هدف را دراین‌رابطه دوسویه فراهم کند 4️⃣ زوجیت و محصول داشتن (ولد داری) پایان این رابطه دوسویه متکامل رسیدن به محصولی است که هم ترکیبی از دو زوج است و هم اختصاصات خود را دارد. هم پاسخ همراهی دو زوج است و هم زمینه‌ساز تداوم مسیرشان 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @Gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔰سلسله رویدادهای دفتر مطالعات جنسیت و جامعه برگزار می‌کند 🔸نشست چهارم "معلمی عاطفی زن" تبیین الگوی عدالت جنسیتی بر محور عاطفه با حضور خانم دکتر فهیمه حیدری آنچه خواهیم گفت: یکی از مسائل حوزه زنان سامان‌دهی نقش‌های زنان با توجه به تفاوت‌های زن و مرد است که از آن به عدالت جنسیتی تعبیر می‌شود. در این نشست ابتدا عدالت جنسیتی را تبیین خواهیم کرد تا بر اساس آن با توجه به حیات عاطفی زن، به الگویی برای سامان‌دهی نقش‌های زنانه رسید. عاطفه در این نشست با توجه به نقش ویژه‌ای که در جامعه شیعی دارد و وجود آن ضامن تداوم و تحول و پیشرفت جامعه است، می‌پردازیم. 🔹زمان: پنجشنبه، ۳ اسفند ۴۰۲ ساعت ۱۶ 🔸مکان: کافه کتاب بانوامین ➡️https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW ⬅️حضور خود را به این شماره اطلاع دهید 09394276422 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست اول درآمدی بر حیات عاطفی زن 🎙 با ارائه سرکار خانم صفورا سادات امین جواهری 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست اول درآمدی بر حیات عاطفی زن 🎙 با ارائه سرکار خانم صفوراسادات امین جواهری 🔰چرا روایت زندگی زنان روایت جذابی نیست؟ در جهان امروز اساساََ زن با کدام مؤلفه اش دیده می‌شود و فهمیده می‌شود؟ پاسخ ما این است که آن مؤلفه ای که زن با آن در جهان امروز و حتی فراتر از ایران و انقلاب اسلامی دیده می‌شود، مؤلفه‌ی «زیبایی» است. ضمن اینکه موضع ما موضع انتقاد و پرسش از غرب است بابت استفاده‌ی سوداگرانه از زیبایی زن، باید بپرسیم غرب این مولفه را با کدام یک از نیازهای اصیل بشر پیوند زده که توانسته به این راحتی زن را فقط با این ویژگی برجسته کند و بنمایاند؟ 🔰ایده ما این است که چارچوب زنانگی به طور خاص ارتباط وثیقی با جمال پیدا می‌کند. اما دایره مفهومی جمال چیست و سطوح نمودش در زن چیست؟ جمال و زیبایی دایره‌ای فراتر از زیبایی مادی و جسمانی دارد و ما آن را در سه ساحت صورت‌بندی می‌کنیم. جمال در ساحت اول یعنی بدن، نمودش «زیبایی جسمانی» است، در ساحت دوم، یعنی ارتباط با پیرامون و سایر انسان‌ها، نمودش «عاطفه» است و در ساحت سوم، یعنی ماوراء نمودش «معنویات» است. ما این سه سطح را از بیانات مقام معظم رهبری کشف و استنباط کردیم و با واقع هم تطابق دادیم. پس، عاطفه را هم سطحی از جمال می‌بینیم چون همان‌قدر قدرت اثرگذاری دارد. 🔰منظور ما در سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن صرفا مقولاتی لطیف و به لحاظ عرفی منتسب به زنان نیست که کنار هم بچینیم و یک حوزه ی معنایی محدود برایش متصور شویم. بلکه عاطفه را با انسان‌شناسی و هستی‌شناسی ربط می‌دهیم. در این سطح از پرداخت به عاطفه، نقطه تمرکز ما درگیری با جهان غرب در جهان‌بینی مادی و فرامادی است و مسئله ما می‌شود مسئله حقوق بشر. دقیقاً از این نقطه ظلم به زن اتفاق می‌افتد. از نقطه‌ای که ذیل جهان‌بینی مادی غرب جمال زن نه‌تنها به بدنش محدود شد، بلکه دست‌مایه‌ی سوداگری نظام سرمایه‌داری شد. و این آن ظلم اساسی بود. اگر از حیات عاطفی زن غفلت کنیم، این سطح از زیبایی زن هم دست‌مایه سوداگری جهان‌بینی مادی قرار خواهد گرفت، همان‌طور که زیبایی جسمانی زن دست‌مایه صنعت سوداگر غرب قرار گرفت. در سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن ذیل جهان‌بینی الهی به واکاوی مفهوم عاطفه و بازخوانی جهان از این منظر می‌پردازیم. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
حیات عاطفی.mp3
20.57M
🎙 | حیات عاطفی زن ❇️ نشست اول ❓مسئله: چرا روایت زن انقلاب اسلامی جذاب نیست؟ ‼️فرضیه: وجه جمالی روایت زن، حلقه مفقود روایت زن انقلاب اسلامی ✅ ایده ایجابی: سطوح سه گانه از جمال زن 1️⃣ در سطح بدن : زیبایی جسمانی 2️⃣ در ارتباط با پیرامون: عاطفه و مهر 3️⃣ در ارتباط با ماوراء: مقامات معنوی 📛 هشدار: اگر از حیات عاطفی زن غفلت کنیم، عاطفه هم دست‌مایه سوداگری گفتمان غرب قرار خواهد گرفت، همان‌طور که زیبایی جسمانی زن دست‌مایه صنعت سوداگر غرب قرار گرفت. @BanooAmin 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔰 شماره یک و دو فصلنامه اقلیما در راه است.... 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
💫 رونمایی از جلد شماره یک و دو فصلنامه اقلیما «به تماشای زن مبارز و حجاب سیاسی» هنگامه‌ی پوست‌اندازی گفتمان حجاب فرارسیده. 📝 لباس رزم زنانه به روایت قدسیه علوی . اسطوره‌ی بازدارندگی قانون . یک سال آزگار در جست‌وجوی قانونی لایمکن‌الفرار که ماجرای حجاب را فیصله بدهد! . صلابت حجاب در ایران در عین ناکارآمدی نظام تبلیغ . بازخوانی سیاست‌های تبلیغی حجاب با عقلانیت آسمانی به استقبال بدن خاکی . رهاورد حکمت بدن در پایگاه حکمت اسلامی . فراجنسیت‌گرایی در کمین است! . آشنایی‌زدایی از رابطه‌ی بدحجابی با هرج‌ومرج جنسی و فروپاشی خانواده . ترویج حجاب بر مردم یا با مردم ؟! . چرا هم‌اکنون زمان مناسبی برای صحبت کردن از «مردم‌سالاری‌دینی » است ؟ . توضیح‌المسائل حکمرانی حجاب . نگاهی به امکان‌ها و فرصت‌های فقه حکومت در حل مسئله‌ی حجاب 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
آغاز طرح شماره ۱ و ۲ فصلنامه اقلیما ✨«هنگامۀ پوست‌اندازی گفتمان حجاب فرا رسیده» . فصلنامه اقلیما در شماره یک و دو به سراغ مسئله حجاب رفته و آن را در سه پرونده بررسی کرده است. در این شماره حجاب در سه سطح مورد بازاندیشی و بازنگری انتقادی قرار می‌گیرد تا با آشنایی‌زدایی از تصورات مشهور به فهمی نزدیک‌تر و عمیق‌تر نسبت به این مسئله نائل شویم. . پرونده‌ها به شکلی پیوسته و به هم مرتبط از قرار زیراند: ۱- بازاندایشی در معنای حجاب ۲- بازاندیشی در تحلیل وضعیت حجاب ۳- بازاندیشی در سیاست‌گذاری و حکمرانی حجاب 🌟شما نخبگان و فرهیختگان عزیز و علاقه‌مندان بحث‌های جنسیت و جامعه می‌توانید در طرح پیش‌فروش مجله، این شماره را با ۱۵% تخفیف و با امکان ارسال رایگان تهیه فرمائید. لینک سفارش 🛍️ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag
فهرست مطالب شماره ۱ و ۲ فصلنامه اقلیما ✨«هنگامۀ پوست‌اندازی گفتمان حجاب فرا رسیده» 🌟شما نخبگان و فرهیختگان عزیز و علاقه‌مندان بحث‌های جنسیت و جامعه می‌توانید در طرح پیش‌فروش مجله، این شماره را تا ۲۰ اسفندماه با ۱۵% تخفیف و با امکان ارسال رایگان تهیه فرمائید. لینک خرید 🛍️ 💬 کاری از «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» Gesostu.ir 📝 فصلنامه اقلیما مجله تخصصی زن،‌ جنسیت و جامعه 📗 @Eqlima_Mag