eitaa logo
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
745 دنبال‌کننده
491 عکس
17 ویدیو
0 فایل
سایت: Gesostu.ir پشتیبانی: @gesostu_admin درگاه حمایت مالی: https://zarinp.al/gesostu.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای حیات عاطفی زن دفتر مطالعات جنسیت و جامعه با همکاری انجمن علمی مطالعات اجتماعی حوزه
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست ششم تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه در زیست انسانی-جنسیتی زن و مرد 🎙 با ارائه آقای دکتر محمدرضا کدخدایی 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست ششم تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست ششم تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه در زیست انسانی-جنسیتی زن و مرد 🎙 با ارائه آقای دکتر محمدرضا کدخدایی ♦️ بخش اول دلیل مسئله شدن حیات عاطفی در مطالعات زنان و جنسیت در جهان امروز، ضریب یافتن بازنمایی فضیلت عقل و سپس تعریف مردانه از عقل و نقصان عقل زنان است. که برای حل این نقصان عقل دو جور راه حل ارائه شده: ۱. انکار (مشابه حرکت فمینیسم) ۲. طرح مسئله جبران کننده‌ای به نام عاطفه اما برویم سراغ ایده‌ی علامه طباطبایی. ایشان چند مبنا را مطرح کرده‌اند: 1⃣ زن و مرد در انسانیت مشترک هستند. 2⃣ یعنی در هدف خلقت و ابزار و ظرفیت رسیدن به هدف خلقت هم مشترک‌اند. 3⃣ عقل یکی از قوای سه‌گانه است در کنار قوه‌ی شهویه و غضبیه، که حب و نفرت بر این دو قوه سوار می‌شوند. یعنی می‌روند در دستگاه گرایش‌ها، که این را با تعاطف معنا می‌‌کنند. البته نه به این معنا که جنبه‌ی بینشی ندارد، بلکه جنبه ی گرایشی‌اش قوی‌تر شده است. 4⃣ در ادبیات قرآنی و تفسیری علامه، زنیت و مردیت دو صنف ایجاد کرده و در ادامه حیات عاطفی و عقلانی از جنبه ی صنف بودن شروع می‌شود. در این جا علامه چند مفهوم را مطرح می‌کنند: 🔸 مفهوم زوجیت و نسبت زن و مرد با هم‌دیگر (وَأَنَّهُ خَلَقَ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَىٰ) 🔹 مفهوم بعضکم من بعض به این معنا که زوج مثل دو لنگه فرش رها و مستقل از هم نیستند. بلکه مثل یک جفت کفش اند (جز منه) که اگر از هم جدا شوند دیگر به درد نمی‌خورند. (مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَىٰ ۖ بَعْضُكُمْ مِنْ بَعْضٍ) 🔸 مفهوم بعضکم فوق بعض به این معنا که زوج تفوق نسبت به هم دارند و البته این تفوق متقابل است. در بعضی عرصه ها مرد فوق است و در بعضی زن (وَرَفَعَ بَعْضَكُمْ فَوْقَ بَعْضٍ دَرَجَاتٍ) 🔹 مفهوم فضل و فضیلت که به معنی اضافه بر میزان ضرورت است. فضیلت دو‌ نوع است: اخلاقی و غیراخلاقی. غیراخلاقی نه به معنای ضد اخلاق، به این معنا که به عنوان مثال بگوییم میانگین اسکلت‌بندی مردان فضیلت دارد بر زنان. پس فضیلت الزاماً به معنای فضیلت اخلاقی نیست، اما می‌تواند در جهت فضیلت اخلاقی قرار بگیرد. توجه کنید که این فضیلت‌ها هم متقابل است و هیچ کدام از دوجنس نباید تلاش کند فضیلت جنس دیگر را داشته باشد. (مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَىٰ بَعْضٍ) 🔸 مفهوم کسب و اکتساب که کسب مفهومی اختیاری است، اما اکتساب یک مفهوم اعم است و الزاماً اختیاری نیست. مثل اکتساب سودی از طریق زیبایی خدادادی. (لِلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبُوا ۖ وَلِلنِّسَاءِ نَصِيبٌ مِمَّا اكْتَسَبْنَ) این ویژگی‌ها مخصوص هر جنس است و شایسته نیست کسی تلاش کند اکتساب‌های جنس دیگر را داشته باشد. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝 #گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست ششم تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه د
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست ششم تبیین مدل مفهومی سهم عقل و عاطفه در زیست انسانی-جنسیتی زن و مرد 🎙 با ارائه آقای دکتر محمدرضا کدخدایی ♦️ بخش دوم: گفت‌وگو پرسش: برابری کمی و کیفی زن و مرد در عقل و عاطفه چطور با تفاوت‌های جنسیتی و عدالت جنسیتی تبیین می‌شود؟ ▪️بعد از بحث درباره مقدمات بحث اعم از نسبت انسانیت و جنسیت و زوجیت و ربط آن با عدالت جنسیتی، نتیجه این شد که در اندیشه علامه طباطبایی، عدالت این است که در ویژگی‌های اکتسابی صنف زن و مرد به دلیل هدف مشترک خلقت، عاطفه ضروری در زن و مرد مساوی باشد، همان‌طور که عقل ضروری در آن‌ها مساوی است. ▫️اما در فضیلت که به معنای فراتر از ضرورت بود، ما قائل به تساوی نیستم. البته که در ظرفیت‌ها فضیلت‌ها مساوی است، اما در واقعیت خارجی و در بروزات عصری، نه. اصلاً کهتری تاریخی زنان به این علت است که فضیلت کسبی‌شان (نه اکتسابی) کمتر است. و طبق نظر مقام رهبری زمینه‌ی بروز بیرونی این فضیلت‌ها برای زنان فراهم نشده است در نتیجه زن در طول تاریخ مورد ظلم واقع شده است. همچنین دکتر کدخدایی قائل به این هستند که عاطفه به لحاظ ارزشی خنثی است و اینطور نیست که فی ذاته زمینه‌ساز عدالت باشد، بلکه جهت آن ناظر به غایت در ایجاد سعادت یا شقاوت مهم است. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
⭕️ فرهیختگان و همراهان محترم می‌توانند حمایت‌های نقدی خود را از اندیشکده مستقل و مردمی «دفتر مطالعات جنسیت و جامعه» از طریق نشانی زیر بعمل آورند: https://zarinp.al/gesostu.ir @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔰سلسله رویدادهای تخصصی 🔸نشست نهم حیات عاطفی و ساخت رویای آینده زن مسلمان ایرانی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین حسین مهدیزاده مسئول میز نظریه اجتماعی فرهنگستان علوم ساخت رویای فردا، ایده‌ای است برای ساخت تصویری شوق‌انگیز از فردا که حرکت انقلاب اسلامی را تسهیل و تسریع می‌کند. در این ایده هم جایگاه و سهم زنان در رویا برای ما محل سوال است، هم اثر و نقش آنان در ساخت رویا. در این نشست می‌خواهیم از منظر حیات عاطفی رویای آینده را واکاوی کنیم. سوالات ما بر این محورهاست: _سهم و جایگاه زن در این رویا و آینده چیست و کجاست؟ _حیات عاطفی زن، در ساخت رویا چه اثر و نقشی دارد؟ _ رویا و عاطفه چه تناسب و تجانسی با هم دارند؟ 🔹زمان: دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۲۰ 🔸مکان: اصفهان، خیابان امام سجاد، کافه کتاب بانوامین. ➡️https://nshn.ir/36sbZaTVGxnIcW لینک مجازی: https://www.skyroom.online/ch/gesostu_ir/sch007 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
🔰سلسله رویدادهای تخصصی 🔸نشست دهم صورتبندی حیات عاطفی زن در اندیشه مقام معظم رهبری با حضور آقای مهدی تکلو مدیر دفتر مطالعات جنسیت و جامعه عاطفه در اندیشه مقام معظم رهبری از لوازم زیست مومنانه و از امتیازات جوامع شیعی است. در اندیشه ایشان، عاطفه در برش جنسیت برجستگی ویژه‌ای برای زنان می‌یابد و کارویژه‌هایی اجتماعی می‌یابد. در این نشست می‌خواهیم شنوای صورتبندی عاطفه از زوایای زیر باشیم مبانی هستی‌شناختی معنا نسبتش با عقل جایگاهش در جهان اجتماعی کارکردهای اجتماعی و فردی‌اش 🔹زمان: جمعه ۲۶ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۷ 🔸لینک حضور مجازی https://www.skyroom.online/ch/gesostu_ir/sch007 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
🔰سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن 🔸نشست هفتم واکاوی شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی
📸 | سلسله رویدادهای تخصصی ❇️ نشست هفتم واکاوی شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی انقلابی شهید جمهور و تاثیر آن بر مردم 🎙 با حضور جمعی از پژوهشگران و کنشگران حوزه زنان 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📸 #گزارش_تصویری | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن ❇️ نشست هفتم واکاوی شاخصه‌های حیات عاطفی در
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی‌ انقلابی شهید جمهور 🎙 قسمت اول مدت‌هاست شبهاتی پیرامون مردم‌سالاری جمهوری اسلامی و شکاف بین مردم و حاکمیت مطرح است. لذا تحلیل رفتار عاطفی مردم در تشییع پیکر شهید رئیسی، موضوع نشست هفتم شده است. پرسش این است که الگوی سیاست‌ورزی‌ شهيد رئیسی چه مولفه‌هایی داشته است که منجر به جوشش عاطفه مردم شد؟ 🔻علل جوشش عاطفه مردم ۱. یک عالم مجاهد مردمی در عرصه اجرا آمده بود ۲. مردم، شهید رئیسی را از خود و حاصل تلاش خودشان می‌دیدند. ۳. عرصه فعالیت ایشان، میدان جنگ نبود. ⬅️در مجموع مردم انتظار مانایی بیشتری از او داشتند و غم بزرگی بر قلب‌ها وارد شد. جنس غم مردم در شهادت رئیس جمهور، تصمیم‌ساز برای حرکت‌های بزرگ بود، انفعال‌آور نبود. پرسش ما این است که چه چیز چنین غمی در قلب مردم ایجاد کرد؟ 🔻شاخصه‌های الگوی سیاست‌ورزی: ما ناگزیریم از شخص آقای رئیسی تحلیل را شروع کنیم، اما غایت ما کشف شاخصه‌های مکتبی است. 1⃣محبت واقعی نه محبت از روی منافع و زبانی و منافقانه. محبت جایگاهش قلب است و آگاهانه‌ است. 2⃣ فرهنگ خدمتگزاری آقای رئیسی تراز جدیدی ایجاد کرد. الان اگر کسی الگوی سیاست‌ورزی‌‌اش جهاد و خدمت نباشد، مجبور است ژست و پز محبت به مردم بگیرد‌. ریشه خدمتگزاری، محبت بود. 3⃣ امید داشتن به مردم این امید هم از باب محبت است، هم از باب اینکه خودشان از بین مردم بودند. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
دفتر مطالعات جنسیت و جامعه
📝#گزارش_متنی | سلسله رویدادهای تخصصی #حیات_عاطفی_زن 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیا
📝 | سلسله رویدادهای تخصصی 🏷 نشست هفتم شاخصه‌های حیات عاطفی در الگوی سیاست‌ورزی‌ انقلابی شهید جمهور 🎙قسمت دوم 4⃣ درهم‌تنیدگی با مردم در هم تنیدگی امام و امت است یا همان ولایت؛ یک شاخصه عاطفی است. اینکه در مواقع بحرانی رفتار مردم ایران به جوزدگی تفسیر می‌شود؛ یک اشتباه است. مردم در نعمت درهم‌تنیدگی ولایت‌ غرق‌اند و اتفاقا در مواقعی که این بند می‌خواهد جدا شود؛ عاطفه شدید بروز پیدا می‌کند. در مواقع عادی، زندگی اجتماعی درگیری دارد، ظلم‌های خواسته و ناخواسته و ساختاری و غیر ساختاری باعث درگیری می‌شود. ولی این درگیری‌ها، درهم‌تنیدگی روابط ما را از هم نمی‌پاشد. 5⃣ تقدس خدمت و جهاد و محبت و کارآمدی شهید جمهور، مقدس بود؛ چرا که همه برای قرب الی‌الله بود. مقدس بودن بخشی از همان عاطفه است؛ بخشی از غلیان قلب. در بیانات مقام معظم رهبری داریم که قانون قانون الهی، مملکت مملکت الهی، همه چیز دینی، اگر نیت تو برای خدا نباشد؛ نه کارت برای خداست و نه مقدس است. تقدس در علوم اجتماعی مذموم است، اما در حیات عاطفی جزو کلماتی است که باید احیایش بکنیم. امر قدسی، امر واقعی است. 6⃣ خود را مدیون مردم دانستن بروز محبت واقعی ایجاد عزت و احساس تعلق و هویت جمعی در افراد می‌کند. شهید رئیسی هم خود را از مردم می دانست هم مدیون به آنان و همین عاطفه سیاسی در الگوی سیاست‌ورزی او، مردم‌سالاری را به تحقق عینی نزدیک‌تر کرده بود. 7⃣جهاد جهاد نه به معنای زیاد کار کردن و هزاران پروژه انجام دادن، بلکه به معنای بسط ید ولی. نگاه آقای رئیسی انجام وظیفه صرف نبود، حب به ولی و حب به مردم نوعی جهاد حبی در الگوی سیاست‌ورزی او رقم زده بود. ⏪جمع‌بندی ✓ یکی از دغدغه‌های همیشگی جمهوری اسلامی این بوده است که بتواند در تقویت مردم‌سالاری‌اش به مردم نقش موثر و عزت نفس دهد. آقای رئیسی پس از چهار دهه توانست در این نظام و ساختار، اصل مردم‌سالاری در نظام اسلامی را به نحو بارزی احیا کند و در این نشست دیدیم، طریق این احیا منطبق بر شاخصه‌های حیات عاطفی است. ایمان به کارآمدی محبت و در هم‌تنیدگی روابط اعضای یک جامعه و سایر ویژگی‌ها در مجموع باعث می‌شود الگوی سیاست‌ورزی شهید جمهور را جهاد و خدمت حبی و مقدس بنامیم. 🚻 دفتر مطالعات جنسیت و جامعه @gesostu_ir www.GESOSTU.ir
▪️سرنوشت دیگری خواستیم▪️ 💠جایی در تاریخ این ملت مسیر سرنوشت راه دیگری پیدا کرد. ما خواستیم سرنوشت خود را آنچنان که باید خود رقم بزنیم و توانستیم. 🔶خبری در راه است...
▪️تنها مردان نبودند که... 💠در تغییر روزگار تنها مردان در میدان نبودند. زنان هم بودند. در مرکز حوادث و بلکه پیش از مردان، آنجایی که سرنوشت تعیین می‌شود. 🔶خبری در راه است...