🗓#روزشمار_غدیر
6⃣ 1⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است..
🔻 رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم):
💎 خدا براى برادرم على بن ابى طالب فضائل بيشمارى مقرر كرده هر كه يك فضيلت او را ذكر كند با اعتراف بدان خدا گناهان گذشته و آيندهاش را بيامرزد گرچه با گناه جن و انس به محشر آيد و هر كه يك فضيلت از او بنويسد تا آن نوشته بماند، فرشتگان برايش آمرزش جويند و هر كه فضيلتى از او گوش دهد خدا گناهانى كه گوش كرده بيامرزد و هر كه به يك فضيلتش نگاه كند، خدا گناهانى كه با چشم كرده بيامرزد.
إِنَّ اَللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى جَعَلَ لِأَخِي عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ فَضَائِلَ لاَ يُحْصِي عَدَدَهَا غَيْرُهُ فَمَنْ ذَكَرَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِهِ مُقِرّاً بِهَا غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ لَوْ وَافَى اَلْقِيَامَةَ بِذُنُوبِ اَلثَّقَلَيْنِ وَ مَنْ كَتَبَ فَضِيلَةً مِنْ فَضَائِلِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ عَلَيْهِ السَّلاَمُ لَمْ تَزَلِ اَلْمَلاَئِكَةُ تَسْتَغْفِرُ لَهُ مَا بَقِيَ لِتِلْكَ اَلْكِتَابَةِ رَسْمٌ وَ مَنِ اِسْتَمَعَ إِلَى فَضِيلَةٍ مِنْ فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالاِسْتِمَاعِ وَ مَنْ نَظَرَ إِلَى كِتَابَةٍ فِي فَضَائِلِهِ غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ اَلذُّنُوبَ اَلَّتِي اِكْتَسَبَهَا بِالنَّظَرِ
📚 الأمالی (للصدوق)، جلد ۱، صفحه ۱۳۸
#امیرالمومنین_ع_عید_غدیر
#عادل_حسین_قربان
اگرچه رتبهی او در غدیر معنا شد
ولی حقیقتِ این مرد دیر معنا شد
قسم به معنیِ آیاتِ "هَلْ أَتى" با او
همیشه حقِ یتیم و اسیر معنا شد
همین که دستِ علی در غدیر بالا رفت
برای بارِ نخستین "امیر" معنا شد
کسی مطابقِ هارون برای موسی بود
برای حضرتِ طه وزیر معنا شد
کسی که وقتِ رکوعِ نماز میبخشد
فقط به دستِ علی دستگیر معنا شد
همان علی که ابرمردِ فتحِ خیبر بود
همان که وقت نبردش "دلیر" معنا شد
کتابِ فضلِ علی قرنها نوشته شده
ولی حقیقتِ این مرد دیر معنا شد
🗓#روزشمار_غدیر
5⃣ 1⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است..
#امیرالمومنین_ع_عید_غدیر
#روز_شمار_غدیر
🔰🔰🔰🔰🔰
امیرالمومنین از زبان امام رضا علیهما السلام:
حسن بن على بن فضّال، از امام رضا علیه السلام پرسید: چرا مردم با آن كه فضل، سابقه و قرابت امير مؤمنان علیه السلام را نسبت به پيامبر صلى الله عليه و آله مى دانستند، از او به ديگران روى آوردند
فرمود: آنان با اين كه فضل او را مى دانستند، از آن رو از او به ديگرى روى آوردند كه او شمار زيادى از پدران، اجداد، برادران، عموها، دايىها و نزديكان آنان را كه با خدا و پيامبر او دشمنى مى كردند، كشته بود و از اين رو، كينه اى از او در دل هايشان بود و دوست نداشتند كه بر آنان حاكم گردد و نسبت به هيچ كس جز او چنين كينه اى نداشتند.
سَأَلَهُ الحَسَنُ بنُ عَلِيِّ بنِ فَضّالٍ عَن أميرِ المُؤمِنينَ عليه السلام كَيفَ مالَ النّاسُ عَنهُ إلى غَيرِهِ وقَد عَرَفوا فَضلَهُ وسابِقَتَهُ ومَكانَهُ مِن رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله؟: إنَّما مالوا عَنهُ إلى غَيرِهِ وقَد عَرَفوا فَضلَهُ، لِأَنَّهُ قَد كانَ قَتَلَ مِن آبائِهِم وأجدادِهِم وإخوانِهِم وأعمامِهِم وأخوالِهِم وأقرِبائِهِمُ المُحادّينَ للّهِِ ولِرَسولِهِ عَدَدا كَثيرا، فَكانَ حِقدُهُم عَلَيهِ لِذلِكَ في قُلوبِهِم، فَلَم يُحِبّوا أن يَتَوَلّى عَلَيهِم، ولَم يَكُن في قُلوبِهِم عَلى غَيرِهِ مِثلُ ذلِكَ
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج ۲ ص ۸۱
🗓#روزشمار_غدیر
4⃣ 1⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است...
امام رضا علیهما السلام:
...آیا آنها قدر امامت و موقعیت آن را در میان ملّت می دانند تا برگزیدن امام برای آنها روا باشد؟ امامت قدری جلیل تر و شأنی عظیمتر و مکانی بلندتر و جانبی منیع تر و باطنی عمیقتر از آن دارد که مردم به واسطه عقولشان به آن برسند یا آنکه به اختیار خود امامی را منصوب کنند...
هلْ تَعْرِفُونَ قَدْرَ الْإِمَامَهِ وَ مَحَلَّهَا مِنَ الْأُمَّهِ فَیَجُوزُ فِیهَا اخْتِیَارُهُمْ إِنَّ الْإِمَامَهَ أَجَلُّ قَدْراً وَ أَعْظَمُ شَأْناً وَ أَعْلَی مَکَاناً وَ أَمْنَعُ جَانِباً وَ أَبْعَدُ غَوْراً مِنْ أَنْ یَبْلُغَهَا النَّاسُ بِعُقُولِهِمْ أَوْ یَنَالُوهَا بِآرَائِهِمْ أَوْ یُقِیمُوا إِمَاماً بِاخْتِیَارِهِمْ
📚عيون أخبار الرضا عليه السلام: ج ۱ ص ۲۱۷
#یک_سوال_یک_پاسخ_غدیر شماره 25
⁉️آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای مردم پس از خودشان سرپرستی تعیین نکردند؟
📋پاسخ (قسمت دوم):
شیعه می پرسد:
1️⃣❓ ۱. با فرض اینکه رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- خلیفهای برای بعد از خود تعیین نکردهاند، پس چرا «أبوبکر» جرئت کرده است تا برای پس از مرگ خود خلیفه تعیین کند؟!
⁉️ آیا این عمل «أبوبکر» مخالفت با سنّت نبوی -به زعم اهلسنّت- نیست؟!
⁉️ حکم کسی که مخالف سنّت عمل میکند چیست؟!
⁉️ آیا حاضر هستید که حکم به نفاق یا کفر «أبوبکر» طبق روایات صحیح و کتب معتبر خود بدهید؟!
2️⃣❓ ۲. اگر حتی «حفصة بنت عُمَر بن الخطاب» که از همسران رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- بوده است، فهمیده که باید پس از یک حاکم اسلامی باید حاکمی دیگر قبل از فوت حاکم فعلی تعیین شود، پس چرا رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- این را متوجه نشده و حاکم و خلیفۀ بعد از خود را تعیین نکرده است؟!
⁉️ آیا «حفصة بنت عُمَر بن الخطاب» عاقلتر از رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- بوده است؟! و چطور همسر پیامبر -صلّی الله علیه وآله- فهمیده که باید خلیفه تعیین شود امّا خود حضرت نفهمیده است؟!
(اینها تفکرات اهلسنّت بنابر روایات صحیح از صحیحترین کتب آنها پس از قرآن است و شیعیان چنین عقیدهای ندارند!)
3️⃣❓ ۳. «عُمَر بن الخطاب» قائل است که پیامبر -صلّی الله علیه وآله- برای بعد از خود خلیفه تعیین نکرده است!
سؤال مهم و اساسی از اهلسنّت این است که تکلیف آن دسته روایاتی که شما برای مشروعیت خلافت «أبوبکر» از سخنان پیامبر -صلّی الله علیه وآله- ثابت میکنید چیست؟!
⁉️ آیا «عُمَر بن الخطاب» نفهمید پیامبر -صلّی الله علیه وآله-، «أبوبکر» را خلیفۀ پس از خود کرده است؟! یا اینکه آن روایات همگی جعلی و ساختگی هستند؟!
«وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى» (طه/124)
از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند مراد از آیه ی فوق چیست؟
فرمودند:
مقصود از آن (ذکر)، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است.
باز راوی پرسید: «روز قیامت او را کور محشور میکنیم یعنی چه؟» فرمودند:
«يَعْنِي أَعْمَى الْبَصَرِ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى الْقَلْبِ فِي الدُّنْيَا عَنْ وَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السّلام قَالَ وَ هُوَ مُتَحَيِّرٌ فِي الْقِيَامَةِ يَقُولُ: لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها»
«یعنی در آخرت با چشمان کور و در دنیا با چشم دلی که از ولایت امیر المومنین علیه السلام کور است محشور می کنیم در حالی که او در قیامت سرگشته است و می گوید: چرا مرا کور محشور کردي در عین آن که من (در دنیا) بینا بودم؟ فرماید: به همان ترتیب که نشانه های ما برای تو آمد و تو آنها را فراموش کردی»
(الکافی، ج1، ص435)
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از ولادت تا غدیر
👆فیلم کوتاه «نبأ السما» (قصه آسمان) که این روزها در فضای مجازی دست به دست میشود و از لحاظ تکنیکهای ساخت مورد توجه سینماگران قرار گرفته، توسط عباس یوسفی کارگردان جوان ایرانی-کویتی به تولید رسیده است.
این فیلم کوتاه بر اساس زندگی حضرت علی (ع) ساخته شده که به طور گذرا و در مدت سه دقیقه ماجرای ولادت تا ماجرای غدیر( ولایت ایشان) را با صحنههای بسیار جذاب روایت میکند. ساخت این فیلم به زبان عربی باعث شده تا از شبکههای مختلف تلویزیونی کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت گسترده به نمایش درآید.
عباس یوسفی در سال ۱۹۸۶ از پدر و مادری ایرانی در دمشق متولد شده و در کویت و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی کرده است.
او به عنوان کارگردان و تهیهکننده مستقل با برخی شبکههای تلویزیونی کویت از جمله شبکه «الرأی» و «الوطن» در تولید سریالهای تلویزیونی، موزیک ویدئوهای مذهبی و فیلمهای تبلیغاتی همکاری داشته است. سریال «بعدالنهایه» یکی از سریالهای داستانی این کارگردان است که از تلویزیون کویت پخش و مورد استقبال دیگر کشورهای عرب زبان نیز قرار گرفت.