#یک_سوال_یک_پاسخ_غدیر شماره 25
⁉️آیا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله برای مردم پس از خودشان سرپرستی تعیین نکردند؟
📋پاسخ (قسمت دوم):
شیعه می پرسد:
1️⃣❓ ۱. با فرض اینکه رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- خلیفهای برای بعد از خود تعیین نکردهاند، پس چرا «أبوبکر» جرئت کرده است تا برای پس از مرگ خود خلیفه تعیین کند؟!
⁉️ آیا این عمل «أبوبکر» مخالفت با سنّت نبوی -به زعم اهلسنّت- نیست؟!
⁉️ حکم کسی که مخالف سنّت عمل میکند چیست؟!
⁉️ آیا حاضر هستید که حکم به نفاق یا کفر «أبوبکر» طبق روایات صحیح و کتب معتبر خود بدهید؟!
2️⃣❓ ۲. اگر حتی «حفصة بنت عُمَر بن الخطاب» که از همسران رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- بوده است، فهمیده که باید پس از یک حاکم اسلامی باید حاکمی دیگر قبل از فوت حاکم فعلی تعیین شود، پس چرا رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- این را متوجه نشده و حاکم و خلیفۀ بعد از خود را تعیین نکرده است؟!
⁉️ آیا «حفصة بنت عُمَر بن الخطاب» عاقلتر از رسولخدا -صلّی الله علیه وآله وسلم- بوده است؟! و چطور همسر پیامبر -صلّی الله علیه وآله- فهمیده که باید خلیفه تعیین شود امّا خود حضرت نفهمیده است؟!
(اینها تفکرات اهلسنّت بنابر روایات صحیح از صحیحترین کتب آنها پس از قرآن است و شیعیان چنین عقیدهای ندارند!)
3️⃣❓ ۳. «عُمَر بن الخطاب» قائل است که پیامبر -صلّی الله علیه وآله- برای بعد از خود خلیفه تعیین نکرده است!
سؤال مهم و اساسی از اهلسنّت این است که تکلیف آن دسته روایاتی که شما برای مشروعیت خلافت «أبوبکر» از سخنان پیامبر -صلّی الله علیه وآله- ثابت میکنید چیست؟!
⁉️ آیا «عُمَر بن الخطاب» نفهمید پیامبر -صلّی الله علیه وآله-، «أبوبکر» را خلیفۀ پس از خود کرده است؟! یا اینکه آن روایات همگی جعلی و ساختگی هستند؟!
«وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْري فَإِنَّ لَهُ مَعيشَةً ضَنْكاً وَ نَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيامَةِ أَعْمى» (طه/124)
از حضرت صادق علیه السلام پرسیدند مراد از آیه ی فوق چیست؟
فرمودند:
مقصود از آن (ذکر)، ولایت امیرالمومنین علیه السلام است.
باز راوی پرسید: «روز قیامت او را کور محشور میکنیم یعنی چه؟» فرمودند:
«يَعْنِي أَعْمَى الْبَصَرِ فِي الْآخِرَةِ أَعْمَى الْقَلْبِ فِي الدُّنْيَا عَنْ وَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ عليه السّلام قَالَ وَ هُوَ مُتَحَيِّرٌ فِي الْقِيَامَةِ يَقُولُ: لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمى وَ قَدْ كُنْتُ بَصِيراً قالَ كَذلِكَ أَتَتْكَ آياتُنا فَنَسِيتَها»
«یعنی در آخرت با چشمان کور و در دنیا با چشم دلی که از ولایت امیر المومنین علیه السلام کور است محشور می کنیم در حالی که او در قیامت سرگشته است و می گوید: چرا مرا کور محشور کردي در عین آن که من (در دنیا) بینا بودم؟ فرماید: به همان ترتیب که نشانه های ما برای تو آمد و تو آنها را فراموش کردی»
(الکافی، ج1، ص435)
10.27M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از ولادت تا غدیر
👆فیلم کوتاه «نبأ السما» (قصه آسمان) که این روزها در فضای مجازی دست به دست میشود و از لحاظ تکنیکهای ساخت مورد توجه سینماگران قرار گرفته، توسط عباس یوسفی کارگردان جوان ایرانی-کویتی به تولید رسیده است.
این فیلم کوتاه بر اساس زندگی حضرت علی (ع) ساخته شده که به طور گذرا و در مدت سه دقیقه ماجرای ولادت تا ماجرای غدیر( ولایت ایشان) را با صحنههای بسیار جذاب روایت میکند. ساخت این فیلم به زبان عربی باعث شده تا از شبکههای مختلف تلویزیونی کشورهای حوزه خلیج فارس به صورت گسترده به نمایش درآید.
عباس یوسفی در سال ۱۹۸۶ از پدر و مادری ایرانی در دمشق متولد شده و در کویت و سایر کشورهای حوزه خلیج فارس زندگی کرده است.
او به عنوان کارگردان و تهیهکننده مستقل با برخی شبکههای تلویزیونی کویت از جمله شبکه «الرأی» و «الوطن» در تولید سریالهای تلویزیونی، موزیک ویدئوهای مذهبی و فیلمهای تبلیغاتی همکاری داشته است. سریال «بعدالنهایه» یکی از سریالهای داستانی این کارگردان است که از تلویزیون کویت پخش و مورد استقبال دیگر کشورهای عرب زبان نیز قرار گرفت.
✳ علی؛ جامع حقایق
📌 تعبیر جامع الاضداد بودن که ما درباره #انسان_کامل میگوییم، صفتی است که از هزار سال پیش #علی علیه السلام با آن شناخته شده است. حتی خود #سید_رضی در مقدمه #نهج_البلاغه میگوید: مطلبی که همیشه با دوستانم در میان میگذارم و اعجاب آنها را برمیانگیزد این موضوع است که جنبههای گوناگون سخنان علی علیه السلام به گونهای است که انسان در هر قسمتی از سخنان او که وارد میشود، میبیند که به یک دنیایی رفته است؛ گاهی در دنیای عباد است و گاهی در دنیای زهاد، گاهی در دنیای فلاسفه است و گاهی در دنیای عرفا، گاهی در دنیای سربازان و افسران است و گاهی در دنیای حکّام عادل، گاهی در دنیای قضاوت است و گاهی در دنیای مفتیها. علی علیه السلام در همه دنیا وجود دارد و از هیچ دنیایی از دنیاهای بشریت غایب نیست.
👤 #شهید_مطهری
📚 از کتاب #انسان_کامل
📌نقل فضائل #علی(ع) ممنوع است!!!
چون #ابوبکر روی کار آمد، عده ای #معترض شدند و به نقد خلیفه پرداخته و از #فضائل امیرمؤمنان علی(ع) گفتند.
زيد بن وهب و برخی دیگر از #شیعیان و غیر آنان برخاسته و از حق آن حضرت سخنرانى كردند.
يكى از طرفداران خلیفه اعلام كرد كه اگر يكى از شماها برگردد و گفتههاى پيش را درباره حق علی بن ابی طالب(ع) بازگويد با شمشيرهاى خود او را پاره پاره ميكنم.
📚شیخ صدوق، خصال، ج2، ص465- 461.
🗓#روزشمار_غدیر
3⃣ 1⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است..
#امیرالمؤمنین علی علیه السلام :
🌸مجاهد شهید در راه خدا، پاداش او بزرگتر از پاداش عفیف پاكدامنی نیست كه قدرت بر گناه دارد و آلوده نمی گردد، همانا عفیف پاكدامن، فرشته ای از فرشته هاست.
🌸وَ قَالَ (عليه السلام):
مَا الْمُجَاهِدُ الشَّهِيدُ فِي سَبِيلِ اللَّهِ بِأَعْظَمَ أَجْراً مِمَّنْ قَدَرَ فَعَفَّ لَكَادَ الْعَفِيفُ أَنْ يَكُونَ مَلَكاً مِنَ الْمَلَائِكَةِ.
📚 #نهج_البلاغه ، #نامه 474
امام #على عليه السلام:
خوش بينى ، اندوه را مى كاهد و از افتادن در بند گناه مى رهاند.
حُسنُ الظَّنِّ يُخَفِّفُ الهَمَّ و يُنجي مِن تَقَلُّدِ الإثمِ.
🗓#روزشمار_غدیر
2⃣ 1⃣ روز تا عیدالله الاکبر، عید بزرگ غدیر باقی مانده است...
پيامبر صلي الله عليه و آله فرمودند:
علی علیه السلام نسبت به من مانند سر من نسبت به بدنم است.
قال رسول الله صلى الله عليه واله: عليّ منّي مثل رأسي من بدني.
(مناقب عليّ بن أبي طالب : ص92)
🌀 *ذکر فضایل امیرالمؤمنین(ع)*
✨ام سلمه گفت: شنیدم پیامبر صلّیاللهعلیهوآله فرمودند: هر زمان گروهی برای ذکر فضائل حضرت علی علیهالسلام جمع میشوند، ملائکه آسمان در آن جمع حضور مییابند و وقتی آن گروه متفرق میشوند به آسمان برمیگردند، دیگر ملائک به آنها میگویند ما از شما عطری استشمام میکنیم که از ملائکه دیگر آن را استشمام نکردیم و تا بهحال عطری خوشبوتر از عطر شما ندیدهایم .
🔰آنها میگویند: ما نزد گروهی بودیم که ذکر پیامبر و آل پیامبر صلّیاللهعلیهوآله در آن محفل گفته میشود و ما معطر به عطر افراد آن مجلس شدیم.
☘️ آن ملائکه میگویند ما را هم نزد آنها ببرید، ولی پاسخ میشنوند: آن گروه متفرق شدند و هرکدام به خانههای خود رفتند.
💫 آن ملائک میگویند: ما را به آنجا ببرید تا از مکان، عطر را دریافت کنیم.
📘بحارالانوار، ج۳۸، ص۱۹۹