امام صادق عليه السلام:
خداى عز و جل را درسرزمينش پنج حرمت است:
حرمت رسول خدا صلي الله عليه و آله
حرمت آل رسول خدا صلى اللّه عليهم
حرمت كتاب خداى عز و جل
حرمت كعبه خدا
و حرمت مؤمن.
للّه ِِ عَزَّوجَلَّ في بِلادِهِ خَمسُ حُرُمٍ : حُرمَةُ رَسولِ اللّه ِ صلي الله عليه و آله ، وحُرمَةُ آلِ رَسولِ اللّه ِ صَلَّى اللّه ُ عَلَيهِم ، وحُرمَةُ كِتابِ اللّه ِ عَزَّوجَلَّ ، وحُرمَةُ كَعبَةِ اللّه ِ ، وحُرمَةُ المُؤمِنِ [ الكافي : 8 / 107 / 82 عن عليّ بن شجرة . ] .
علامه امینی در مسیر زیارت پیاده کربلا، از وعظ و ارشاد غافل نبود
تشرف به بارگاه ائمه اطهار با پای پیاده از زمان حضور ائمه رایج بوده ولی به مقتضای حکومتهای مختلف این سنت نیز دارای فراز و نشیب بوده است.
علامه امینی مؤلف «الغدیر»، فقیه، محدث، متکلم، مورخ نسخه شناس و از علمای بزرگ شیعه در قرن چهاردهم هجری قمری بود. وی از ۲۲ سالگی برای تحصیل به نجف رفت و از سید ابوالحسن اصفهانی، میرزای نائینی، محمدحسین غروی اصفهانی و شیخ عبدالکریم حائری یزدی، اجازه اجتهاد دریافت کرد. وی کتابخانه امیرالمؤمنین را در نجف اشرف تأسیس کرد که حاوی ۷۰ هزار نسخه خطی و ۵۰۰ هزار عنوان کتاب است.
علامه امینی از شخصیتهای برجسته حوزه علمیه نجف بود که به طور مرتب به زیارت کربلای معلی مشرف میشد. ایشان در زیارتهایی که به کربلای معلی داشته اند، برای کسب پاداش بیشتر، بارها مسیر بین نجف تا کربلا را با پای پیاده پیموده اند. در احوالات ایشان آمده که پیوسته با پای پیاده به زیارت سرور جوانان اهل بهشت مشرف میشدند و همواره تعدادی از مؤمنین نخبگان و نابترین دوستانش او را همراهی مینمودند. راه را در ۳ روز و یا بیشتر طی مینمود که از ۷۸ کیلومتر بیشتر نمیشد. در امر به معروف و نهی از منکر وعظ و ارشاد و بیان توصیههای دینی به مردم روستاها و مسیرهایی که از آن میگذشت کوتاهی نمینمود تا به کربلای معلی میرسید.
علامه امینی وقتی به نزدیکی کربلا میرسید، حالش منقلب میشد و قطرات اشک از چشمانش جاری میشد. آنگاه جز حضور در صحن امام شهید دغدغه دیگری نداشت. سپس وارد حرم مطهر میشد در حالی که از شدت مصیبت اشک بر گونههایش سرازیر بود.
هدایت شده از سبک زندگی دینی
👓 چون سختیها بر بنی اسرائیل به طول انجامید چهل روز به درگاه خداوند ناله و گریه کردند پس خداوند صد و هفتاد سال از مدت آزار آنها را کم کرد و به موسی و هارون وحی کرد که آنها را از دست فرعون نجات دهند.
🔹 راوی گوید: سپس حضرت فرمودند: همچنین شما هم اگر انجام دهید البته خداوند بر ما گشایش خواهد داد، ولی اگر این گونه نباشید، این امر (غیبت) تا آخرین حد خود به طول می انجامد!
💬 امام صادق علیه السلام
بحارالانوار به نقل از تفسیر عیاشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کنت جی فلاور کشیش مسیحی آمریکایی پس از حضور در حرم امام حسین علیهالسلام، مات و مبهوت شده و میگوید: تا زمانی که نفس در بدن دارد نام حسین را بلند خواهد کرد.
🔹بُعدِ منزل نبود در سفرروحاني
مرحوم استاد فاطمی نیا :
کسانی كه موفق نمي شوند روز اربعين بر مزار سيدالشهداء (ع) حاضر شوند ، برای آنها هم در اين سفره ي وسيع خداوند ، مائده و توشه هست ، اين افراد روز اربعين از راه دور خدمت حضرت سيدالشهداء (ع) عرض ادب كنند وزيارت اربعين را بخوانند تا آثار وبركات اين زيارت براي آنها هم حاصل شود .
بُعدِ منزل نبود در سفرروحاني!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥ماشینم رو فروختم تا خرج زائرها کنم....
💥کجای دنیا چنین عاشقانی وجود داره؟
امام عسکری :
🔶نشانه هاى مؤمن پنج چیز است:
🔹1 ـ خواندن پنجاه و یک رکعت نماز (منظور نمازهای روزانه و نوافل آنهاست که پنجاه و یک رکعت می شود)
🔸2 ـ زیارت اربعین
🔹3 ـ انگشتر به دست راست کردن
🔸4 ـ بر خاک سجده کردن
🔹5 ـ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن
🔶قال العسکرى ع
🔸علاَمَاتُ اَلْمُؤْمِنِ خَمْسٌ:
🔹صلاَةُ اَلْإِحْدَى وَ اَلْخَمْسِینَ
🔸و زِيَارَةُ اَلْأَرْبَعِینَ
🔹و اَلتَّخَتُّمُ بِالْیَمِینِ
🔸و تَعْفِیرُ اَلْجَبِینِ
🔹و اَلْجَهْرُ بِبِسْمِ اَللّٰهِ اَلرَّحْمٰنِ اَلرَّحِیمِ.
🔺وسائل الشیعه، ج 10
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
♻️ زیباترین منظره جهان
🔻حضرت امام صادق علیهالسلام فرمودند:
🔹إنَّ فاطمةَ (ع) بنتَ محمدٍ (ص)
تَحْضُرُ لِزُوّارِ قبرِ ابنِها الحسيـنِ (ع)
فَتَسْـــتَغْفِـــــرُ لَهــــم ذُنــــوبَهــــــم..
🔺 همانا فاطمـه علیهاالسلام دختـر
محمد صلیاللهعلیهوآله نزد زائران
قبــر فــرزنــدش حسیـن علیهالسلام
حاضـــر میشـــود و بــرای گناهان
آنــــان طلــــب آمـــرزش مـــیکنـــد.
📚 #کامل_الزیارات ، ص۲۳۱
#زیارت_کربلا
✅ زیارت_کربلا
🔻امام صادق(ع)فرمود:
🔹"اگر مردم می دانستند که چقدر خير و برکت در زيارت امام حسين(ع)وجود دارد،برای زيارت کردنش با يکديگر مقاتله می کردند و هر آينه اموالشان را برای رفتن به زيارتش می فروختند".[۱]
🔺و امام باقر(ع)فرمود:
🔸"اگر مردم می دانستند که زيارت قبر شريف حسين(ع)چه مقدار فضيلت و برکت دارد،از شوق زيارت جان می سپردند و نفسهايشان از شدت حسرت بند می آمد".[۲]
✅فـروش امـوال بقصـد رفتـن بـه زیارت امام حسین علیه السلام
🔻امام صادق علیه السلام فرمودند:
🔹اگر مردم به خير و بركتى كه در زيارت سیدالشهداء علیه السلام است آگاهی داشتند، جهت نائل شدن به این زیارت، قطعاً با شمشير میجنگیدند و اموال خود را فروخته و به زيارت آن جناب میرفتند...
🔺 پس مبادا در رفتن به زيارت آن جناب بیرغبت باشيد، زیرا خيرى كه در زيارت آن حضرت است بيشتر از آن است كه بتوان به شمار آورد.[۳]
📚[۱]منتخب کامل الزيارات،ابن قولويه، ص۸۷.
📚[۲]سفينة البحار،محدث قمی،ج۱،ص۵۶۵.
📚[۳]کامل_الزیارات ، ص۸۷
«عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَال: لَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِي زِيَارَتِهِ مِنَ الْخَيْرِ وَ يَعْلَمُ ذَلِكَ النَّاسُ لَاقْتَتَلُوا عَلَى زِيَارَتِهِ بِالسُّيُوفِ وَ لَبَاعُوا أَمْوَالَهُمْ فِي إِتْيَانِهِ... وَ لَا تَزْهَدُوا فِي إِتْيَانِهِ فَإِنَّ الْخَيْرَ فِي إِتْيَانِهِ أَكْثَرُ مِنْ أَنْ يُحْصَى.»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💥 اسقف مسیحی در پیادهروی اربعین🔻
👈 برای بوسیدن خاک مقدس به کربلا آمدهام.
👈 بسیار خوشحالم خودم را در کنار شما [روحانی] از قم در حال حرکت به کربلا میبینم ... و این، نشانه پیروزی امام حسین [علیهالسلام] است.
(«مالخاز سونگیو لاچفیلی»، اسقف مسیحی)
دیروز رهبر انفلاب نقشهی راهی برای استفاده از فرصت طولانی عمر دادند که اینچنین بود:
جوانیتان را قدر بدانید؛ میدان وسیعی در مقابل شما است. انشاءالله شصت سال دیگر، هفتاد سال دیگر شما در این دنیا حضور خواهید داشت و کار خواهید داشت؛ از این فرصت استفاده کنید.
برای این فرصت طولانی #برنامهریزی کنید؛
برای اینکه برنامهریزیتان درست از آب دربیاید #فکر کنید؛
برای اینکه درست بتوانید فکر کنید با #قرآن آشنا بشوید،
قرآن را بخوانید، #تأمّل کنید،
از کسانی که پیش از شما و بیش از شما تأمّل کردند #یاد_بگیرید.
این بخش از صحبتهای مرحوم #صفایی_حائری که در صفحات ۸۷ تا ۸۹ مسئولیت و سازندگی آمده، میتواند مکمل نسبتاً خوبی برای فرمایش ایشان باشد. بخوانید
👇👇
براى به جريان انداختن فكر، گاهى از استدلالها شروع مىكنيم و با دليل و منطق، فكر را به راه مىاندازيم. ولى در حقيقت اين به راه انداختن نيست، بلكه فكر را به زير بار كشيدن است. اين روش فكر را مشغول و متوقف مىكند و به زير بار مىكشد. سنگينى استدلال براى فكر ركود مىآورد ...
بهترين راه براى به كار انداختن فكر، #طرح_سؤالهايى_حسابشده است. انسان در برابر سؤالها مىخواهد جوابى بياورد و براى بهدست آوردن جواب ناچار است كه فكر كند ... در صورتى كه سؤالها حسابشده و دقيق باشند، فكر زودتر به #شناختها و به #عقيده و #علاقه و به #حركت و #عمل منتهى مىگردد.
طرح سؤال براى حركت فكرى، راهى است كه پيامبران از آنجا رفتهاند و قرآن از آن خبر مىدهد و مىبينيم سؤالهايى را كه تلنگرهاى #محرك_فكر هستند و در قرآن به كار گرفته شدهاند.
مربى آگاه بهجاى اينكه با سنگينى استدلالها فكر را خسته و تنبل كند، با سؤالها و راهنمايىها فكر را آماده مىكند و حركت مىدهد و به مقصد مىرساند. مربىِ آگاه آن نيست كه بهجاى افراد فكر بكند و استدلال كند و بفهمد و ببيند. مربى آگاه كسى است كه چشم افراد را باز مىكند و پردهها را كنار مىزند و فكر را حركت مىدهد تا افراد استدلالها را بيابند و بفهمند و زيبايىها را ببينند.
در اينصورت استدلالها مستقيماً دريافت شدهاند و بدون سنگينى، در فكر هضم گرديدهاند. و در ضمن شخصيت افراد و استقلال آنها مجروح نگرديده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
شهید رجایی:
در جهنم، خدا یک جایی داره که فشار عذابش مساوی هست با گناه ۳۶ میلیون انسان(اشاره به جمعیت ایران در آن زمان است)؛ #اونجا_جای_منه ...
پینوشت: رسول خدا در مذمت فردی که مسئولیتی را بدون داشتن شایستگی لازم میپذیرد، فرمود «مَنْ تَوَلّی عَمَلا وَ هُوَ یعْلَمُ أنَّهُ لَیسَ لَهُ بِأهْلٍ، فَلْیتُبَّوَءُ مَقْعَدُهُ مِنَ النّارِ» هر که ریاست و مسئولیتی را بپذیرد و بداند که اهلیت آن را ندارد، در قبر و قیامت جایگاه او پر از آتش خواهد شد. (تاریخ إلاسلام، ج 101ـ120، ص 285) این از آن جهت است که به طور طبیعی فردی که بدون داشتن شایستگی لازم مسئولیتی را بر عهده میگیرد، آن محدوده از دایرۀ مدیریتی وی با چالشهای اساسی مواجه میشود و به مرور زمان چرخ پیشرفت جامعه را با اختلال مواجه میکند و این خود، بزرگترین خیانت به یک ملت است و جبران این خیانت چون در دایرۀ تضییع حقالناس قرار میگیرد، تقریباً محال است و فرد دچار عقوبت اخروی و چه بسا عقوبت دنیوی شود.
رسول خدا فرمود «مَنْ تَقَدَّمَ عَلی قَومٍ مِنَ الْمُسْلِمینَ وَ هُوَ یَری أَنَّ فیهِمْ مَن هو افضلُ منه فقد خانَ اللَّه و رسولَه و المُسلمیِن» یعنی هرکه جلودار عدهای از مسلمانان شود، در حالی که میداند در بین مسلمین فردی بهتر از او وجود دارد، پس خائن به خدا، رسولش و مسلمانان خواهد بود.»
اميرالمؤمنين:
تَكَبُّرُكَ فِى الْوِلايَةِ ذُلٌّ فِى الْعَزْلِ.
تكبّر ورزيدن تو در دوران ریاست، موجب ذلّت در ايّام بركنارى است.
اگر افرد برای پذیرش مسئولیتی، به دنبال تکلیف و حجت شرعی باشند، کارها در مسیر درست خود جریان داشته و فسادها به حداقل می رسد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥چرا وقتی زن با مرد نامحرم صحبت می کند، باید مراقب باشد...
📜 تحقیقات 2024
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 هدیه ای به مدیران
نامه ۵۳ نهج البلاغه
🌕ابوحمزه ثمالی میگوید: امام صادق علیهالسّلام به من فرمود: درحالى صبح کن که يا عالم باشى و يا طالب علم و يا دوستدار اهل علم و چهارمى مباش كه بخاطر دشمنى با آنها هلاك خواهى شد.
🛑مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ عَبْدِ اَللَّهِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ اَلْحَكَمِ عَنِ اَلْعَلاَءِ بْنِ رَزِينٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي حَمْزَةَ اَلثُّمَالِيِّ قَالَ قَالَ لِي أَبُو عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ:اُغْدُ عَالِماً أَوْ مُتَعَلِّماً أَوْ أَحِبَّ أَهْلَ اَلْعِلْمِ وَ لاَ تَكُنْ رَابِعاً فَتَهْلِكَ بِبُغْضِهِمْ
📚الکافي ج ۱، ص ۳۴
🔥 اعتراف به جنایت روز پنجشنبه
ابن عباس گوید: در زمان خلافت خلیفه دوم، در سفری که با هم بودیم در ضمن صحبتهايی که با هم داشتیم به من گفت:
آیا علی بن ابیطالب هنوز نسبت به خلافت چیزی در دل دارد؟
ابن عباس گوید تا این را گفتم، عمر رو کرد به من و گفت:
👈 رسول خدا بعضی اوقات به کنایه میخواست بفهماند بعد از او علی بن ابیطالب جانشین است، اما اقوالی که نه حجتی بود و نه برطرف کننده بهانه بود.
و چه بسا گاهی اوقات پیامبر بخاطر علاقه ای که به علی داشت از حق منحرف میشد.
👈 پیامبر خدا در زمان بیمارىاش خواست که علی را جانشین خود کند؛ امّا من از ترس وقوع فتنه و براى نشر اسلام، مانع شدم. پس، پیامبر خدا مقصود قلبىام را دانست و خوددارى کرد و خداوند، جز از اجراى آنچه خود مقدّر و حتمى کرده، امتناع دارد.
هل بقی فی نفسه شیء من امر الخلافة؟
قلت: نعم
قال: أ یزعم ان رسول الله نصّ علیه؟
قلت: نعم
لقد کان فی رسول الله فی امره ذرو من قول لایثبت حجة و لایقطع عذراً
و قد کان یزیغ فی امره وقتاً ما
و لقد اراد فی مرضه ان یصرّح باسمه فمَنَعتُ من ذلک اشفاقاً و حفیظةً علی الاسلام.
لا و ربّ هذه البنیة لاتجتمع علیه قریش ابدا. و لو ولیها لانقضت علیه العرب من اقطارها فعلم رسول الله انی علمتُ ما فی نفسه فامسک و ابی الله الا امضاء ما حتم.»
📚شرح ابن ابی الحدید؛ ج۱۲؛ ص۲۰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌تاسیس اسلام وهابی در منطقه
🎙اعتراف جنجالی کلینتون:
«ما اسلام "وهابی" را وارد خاورمیانه کردیم»
📜 طلب کاغذ و دوات توسط پیامبر اکرم (ص)
▫️ حدیث قلم و دوات یا حدیث قرطاس اشاره به واقعهای دارد که پیامبر اسلام (ص) چند روز پیش از ارتحال خویش وقتی که سران صحابه برای عیادت پیامبر نزدش آمده بودند، صورت گرفت. این واقعه در تاریخ به حدیث قلم و دوات مشهور شده است. این واقعه در منابع روایی و تاریخی شیعیان و اهل سنت نقل شده و از آن به مصیبت بزرگ یا فاجعه روز پنج شنبه یاد شده. حدیث قلم و دوات به نام دیگری نیز مشهود شده که حدیث قرطاس میباشد.
▫️ بر طبق اعتقاد شیعیان، پیامبر (ص) میخواست در آن حدیث بر جانشینی امام علی (ع) بعد از خودش تاکید کند.
▪️پیامبر اسلام (ص) در سال یازدهم هجرت، چهار روز پیش از ارتحال خویش تصمیم گرفت، سندی زنده در باب موضوع خلافت و تثبیت موقعیت و جانشینی امیرالمؤمنین علی (ع)، به یادگار گذارد، چرا که از توطئههایی که به دور از چشم ایشان برای غصب مقام خلافت حضرت صورت میگرفت، به خوبی آگاه بود.
▫️به همین دلیل روزی که سران صحابه برای عیادت ایشان آمده بودند، خطاب به جمع حاضران فرمود: «کاغذ و دواتی برای من بیاورید تا برای شما چیزی بنویسم که پس از آن گمراه نشوید.» ولی بعضی از صحابه به مخالفت برخاستند و مانع نوشتن این نامه شدند. لذا این واقعه در تاریخ به حدیث «قلم و دوات» مشهور شد.
▪️روشن است هدف پیامبر (ص) چیزی جز تحکیم و تثبیت خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) و لزوم پیروی از اهل بیت خود نبود و این مطلب با توجه به حدیث ثقلین که مورد اتفاق جمیع محدثان از اهل تسنن و تشیع است، مشخص میشود.
مطالعهی بیشتر👇👇👇
📲 wikifeqh.ir/حدیث_قلم_و_دوات
🔻 تبیین شرایط جامعه اسلامی پس از رحلت پیامبر خدا ص از زبان امیرالمومنین
1️⃣ در نامۀ 62 نهجالبلاغه حضرت علی(ع) میفرمایند: به خدا سوگند در دلم نمیگذشت و به خاطرم نمیرسید که عرب خلافت را پس از پیامبر از خاندان او برآرد و مرا پس از وی از عهدهدارشدن آن باز دارد و چیزی مرا نگران نکرد و به شگفتم نیاورد جز #شتافتن_مردم_بر_فلان از هر سو و بیعتکردن با او، پس از بیعتکردن دست خود را بازداشتم. تا اینکه مردم واپسگراییده را دیدم که از اسلام بازگردیده به #نابودی_دین_پیامبر فرا میخواندند. پس ترسیدم که اگر اسلام و مسلمانان را یاری نکرده باشم، در ساختمان آن رخنهای (بیفتد) و آن چنان ویرانهای ببینم که مصایب آن بر من بسی بزرگتر است تا از دستدادن سرپرستی شما که تنها بهرۀ روزهای اندک به شمار میرود و چون سرابی ناپایدار از میانرفتنی و چون ابر روان زدودنی است، پس در آن پیشآمدها به پا خواستم تا اینکه باطل برکنار و نابود گردید و دین آرام گرفت و آشوب به پایان رسید.
2️⃣ شیخ مفید در کتاب "الارشاد" از قول امام علی(ع) نقل کرده که حضرت میفرمایند: اموری گذشت که در آن شکیبایی ورزیدیم، در حالی که در چشمانمان خار بود و این شکیبایی به خاطر تسلیم در برابر فرمان خدای متعال بود به آنچه ما را بدان امتحان کرد و نیز به خاطر امید به پاداش آن و شکیبایی بهتر از آن بود که مسلمانان #متفرق گردند و #خونشان_ریخته شود.
3️⃣ در خطبه 26 نهجالبلاغه حضرت میفرماید: هنوز زمانی از رحلت پیامبر نگذشته بود چون به مسلمانان نگریستم ناگهان خود را #تنها یافتم و جز کسانم برای خود یاوری ندیدم، دریغم آمد که آنان دست به یاریام گشایند مبادا که به #کام_مرگ درآیند، ناچار بر خاشاک خزیده در چشم دیده فرو بستم و بر اندوه گره خورده در گلو آب نوشیدم و در برابر غمی جانکاه و نفسگیر و زیستی تلختر از دانه زهرآگین ﻋﻠﻘﻢ صبر پیشه ساختم.
4️⃣ ابن ابی الحدید معتزلی در "شرح نهجالبلاغه" نقل کرده که حضرت فرمودند: چون خداوند جان پیامبرش را گرفت، قریش برتریجویی و خودکامگی نمود و ما را از حقی که بدان از همه مردمان سزاوارتر بودیم بازداشت. پس چنان دیدم که #صبر بر آن بهتر از پراکنده ساختن مسلمانان و ریختن خون ایشان است که بسیاری از مردمان #تازه_مسلمان بودند و دین همچون مشک، آکنده از شیر بود که اندک سستی آن را #تباه مینمود و اندک تخلفی آن را واژگون میساخت.
5️⃣ در کلام 67 نهجالبلاغه آمده است، وقتی خبرهای غیرمنتظرۀ سقیفه پس از رحلت پیامبر به آن حضرت رسید، حضرت پرسید، #انصار چه گفتند؟ انصار گفتند؛ از ما امیری باشد از شما هم امیری. حضرت فرمودند: چرا بر آنان (انصار) حجت نیاوردید که رسول خدا سفارش فرمود با نیکوکاران انصار نیکی کنید و از گناهکارانشان درگذرید. گفتند در این چه حجتی است؟ حضرت فرمودند: اگر خلافت و عمارت از آن ایشان (انصار) میبود، سفارش آنان را کردن، درست نبود. سپس حضرت پرسید: #قریش چه گفتند؟ چنین استدلال کردند که آنان از درخت رسول خدا هستند و به این دلیل باید زمامدار شوند. حضرت فرمودند: به درخت استدلال کردند ولی #میوه_درخت را ضایع نمودند.
7⃣ امام علی علیه السلام در بیان ظلمهایی که مسلماننماها به اسلام کردند فرمودند: ((عرب از کار محمد (صلیاللهعلیهوآله) متنفر بود و حسادت میکرد. آنها کوشیدند تا پس از رحلت رسولالله، کار را از دست اهلبیت او خارج کنند.
اگر نام «محمد» وسیلهای برای سلطهگری و نردبان ترقی آنها نبود، حتی یک روز هم پس از رحلت آن حضرت، خدا را نمیپرستیدند!!
اندکی بعد از رحلت پیامبر، فتوحات جنگی آغاز شد. سیری پس از گرسنگی و ثروت پس از فقر!
و همین باعث شد که اسلام نزد آنها عزیز شود!))
📚شرح نهج البلاغه (ابن ابی الحدید) جلد ۲۰، صفحه۲۹۸
✅ نکات برجسته ای که علت صبر و شکیبائی امیرالمومنین علیه السلام را هویدا میکند:
🔸 شتافتن مردم به بیعت با ابوبکر و عمر و عثمان
🔸 تنهایی امام علی علیه السلام در جامعه اسلامی
🔸 ماندن معدود یارانی در کنار امیرالمومنین
🔸 ایجاد تفرقه در میان مسلمانان
🔸 درگیری و خون ریزی در میان مسلمانان
🔸 عمیق نبودن معارف دین در جامعه به علت تازه مسلمانی افراد جامعه
🔸 نابود شدن دین در صورت قیام امیرالمومنین
🔸 و ...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
‼️🔰 تحلیل ویلفرد مادلونگ اسلام شناس آلمانی و نویسنده کتاب " جانشینی حضرت محمد "، از ماجرای خلافت بعد از رحلت پیامبر اکرم
🏴 سقیفه بنی ساعده
▪️در عربستان برای گریز از گرمای زیاد، اکثر خانهها و مغازهها و مساجد، دارای سایبانی از حصیر یا گلیمهایی از پشم بز بود و در مواقع بیکاری، در آنجا جمع میشدند و از اخبار تازه و امور اجتماعی مهم سخن میگفتند. سقیفه به بنای مسقفی گفته می شود که ایوان هم دارد.
▪️به نظر می رسد که برخی از طوایف یا همه آنها، سقیفهای داشتهاند که برای کارهای عمومی و جلسات، از آن استفاده می کرده اند.
▪️از جمله این سایبانها، سایبانی بود متعلق به قبیله بنی ساعده. سقیفه در سمت غرب مسجد نبوی، در کنار چاه بضاعه بود. و از شهرت تاریخی برخوردار بود. گفتنی است شهرت اصلیاش، به دلیل وقوع رخداد تاریخی بیعت ابوبکر در آن است. چون بعد از رحلت پیامبر (ص) انصار و مهاجرین برای تعیین خلیفه، در زیر این سایبان گرد آمدند، این واقعه «سقیفه بنی ساعده» نامیده شد.
▪️«سقیفه» اولین و بزرگترین انحرافی بود که تداوم انقلاب پیامبر را به خطر انداخت؛ زیرا پس از وقوع این حادثه، شاهد روی کارآمدن افرادی هستیم که به علت ناآشنایی با حقایق و معارف انسانساز اسلام، و با دنباله روی از اغراض و اهداف جاه طلبانه خویش، موجب پیدایش بدعتهای فراوانی شدند که زدودن آنها از جامعه اسلامی، ناممکن بود.
بعد از رحلت پیامبر گرامی (ص) ماجرای سقیفه به عنوان یکی از سیاه ترین صفحات تاریخ نگاشته و مقام الهی امامت به خلافت تبدیل شد. جو وحشت، ترس، سکوت خواص و صبر صاحب ولایت، زمینه تصاحب جایگاه جانشینی رسول اکرم(ص) را توسط نااهلان فراهم آورد.
▪️آری وقوع سقیفه، زمینه خلافت امویان، بنی عباس و... را فراهم ساخت.
📚 wikifeqh.ir/سقیفه_بنی_ساعده