🔰مجموعه نظرات مکتوب مجازی مخاطبان فیلم آب از آتش (٣)
🖋 با توجه به اینکه یک گروه تازه کار هستید و کار اولتون بود، خیلی عالی بود. در ضمن روی محتوا و فیلمنامه خیلی خوب کار شده بود.
خداقوت به شما.
نقطه قوت فیلم این بود که بالاخره یک فیلم اومد و وضع ارتش در دوران انقلاب رو نشون داد چون چیزی که ما شنیدیم این بود که ارتش وابسته به حکومت پهلوی بوده و افسرانی که حامی حکومت پهلوی بودن در ارتش زیاد بودند، بخاطر همین چگونگی شروع حرکت انقلابی افسران ارتش و همراهی با مردم رو از زاویه دید شهید صیاد شیرازی نشون داده. مخصوصا که تو اصفهان هم بود یکم درمورد دوران انقلاب در اصفهان فهمیدیم.
همینطور قسمتی از زندگی شهید صیاد شیرازی هم به تصویر کشیده شد.
برخورد و تنبیه هایی که با افسران و سربازان انقلابی در ارتش توسط حکومت پهلوی انجام میشده هم نمایش داده شد.
کمبودش این بود که خیلی کوتاه بود،
تازه با فیلم ارتباط برقرار کرده بودم که تو اوج فیلم تموم شد.
🖋 به قول یکی از استادامون تشکر اول کار دلچسب تره...
پس اول تشکر میکنم از همه عوامل برای ساخت چنین فیلمی!
عبارت «حظّ وافر» به معنی واقعی کلمه برامون اتفاق افتاد...
و اما نظر بنده درمورد فیلم؛
در مقایسه با سبک تکراری و یکنواخت فیلم های دفاع مقدسی که تاحالا دیده بودم به نظرم یک سبک جدید و جذابی بود.
ازاین لحاظ که سعی نشده بود در مدت زمان پخش فیلم به همه موضوعات یا همه ابعاد بپردازه و به هرصورتی هست اونها رو در زمان فیلم بگنجونه...
درواقع برای یک فیلم نیمه بلند مدت زمان مناسبی بود و خیلی خوب به شخصیت اصلی فیلم و هدفی که بود پرداخته شده بود.
مشخصا این نداشتن تعدد مکان و تعدد شخصیت با هدف خاصی انتخاب شده بود که اون هم پرداختن به ابعاد درونی شخص اصلی فیلم بود و این هماهنگی خیلی خوب به چشم میومد.
اینکه اتفاقات در اصفهان افتاده بود و همه چیز به درستی کنار هم چیده شده بود تا به خوبی این رو نشون بده جالب بود! مثلا لهجه یا واکنش بازیگران یا ویژگیهایی که نسبت داده میشد...
درمورد شخصیت اصلی فیلم اغراق و بزرگنمایی نشده بود و این در جای خودش قابل توجه بود اینکه مثل همیشه درمورد شهدا اسطوره سازی نشده بود.
درمورد پیام فیلم هم نکته مهم این بود که به صورت مستقیم به مخاطب انتقال داده نشد بلکه با هر دیالوگ، هر رفتار و کرداری و به صورت تدریجی این انتقال صورت میگرفت که واقعا تحسین برانگیز بود.
در کل فیلم واقعا فیلم تامل برانگیزی بود و مخاطب رو وادار میکرد به اینکه فیلم رو دنبال کنه، فکر کنه و به پاسخ برسه...
بعضا ایراداتی در نورپردازی، تصویربرداری، صدابرداری و حتی گریم شخصیتها دیده میشد و خب جای اصلاح داشت.
درمورد مخاطب هم شاید همه پسند نبود! ازاین لحاظ که به تفکر و تأمل نیاز بود و قشر خاصی در سنین خاص این سبک رو میپسندند و براشون جالب توجه هست.( مثل افراد دانشجو یا افراد دغدغه مند و پیگیر این حوزه و سبک)
🔸مخاطبین فیلم آب از آتش میتوانند نظرات خود را به شماره 09373401445 ارسال نمایند.
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰اکران فیلم نیمه بلند داستانی آب از آتش
🔸پردیس سینمایی ساحل،سالن عالی قاپو
🔹شنبه، ١٢ فروردین ماه
🕓 سانس اول: ١۶ الی ١٧
🕔سانس دوم: ١٧ الی ١٨
🔺مخاطبان برای تهیه بلیت میتوانند به نشانی اینترنتی زیر مراجعه نمایند.
www.gisheh7.ir
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰 از آنجا که آغاز نمایش فیلم راس ساعتهای ١۶ و ١٧ خواهد بود لازم است که مخاطبان عزیز، با در نظر گرفتن شلوغی خیابانهای اطراف سینما، برای حضور به موقع در سالن، برنامه ریزی بفرمایند.
🆔 @ghabe_hasht
🔰مجموعه نظرات مکتوب مجازی مخاطبان فیلم آب از آتش (۴)
🖋بعد از تماشای فیلم آب از آتش، فرصتی شد که فیلم سینمایی غریب به کارگردانی آقای لطیفی رو هم ببینم.
و اونجا بود که تونستم تفاوتهای جدی بین این دو تا فیلم رو پیدا کنم.
اگه اجازه بدید دوست دارم از نظر یه بیننده که تخصص خاصی در این حوزهها ندارم نکاتی رو بگم.
در نگاه کلی رسالت فیلم آب از آتش رو روایت کردن دیدم بدون دغدغه جذب یا تاثیرگذاری. فیلمی که شاید همه جور مخاطبی رو جذب خودش نکنه تا بخواد تا انتهای فیلم با سکانس های گیرا و جذاب میخکوب صندلی سینما کنه. فیلمی که بودجه آنچنانی در تولید نداشته تا بتونه سکانسهای درگیری جنگی با هیجان بالا تولید کنه تا مخاطب رو به تپش قلب بندازه...
اما فیلم غریب... فیلمی که جذابیت بصری فوق العاده بالایی داشت
لحظات نفس گیر و بغض آلود
پر از هیجان جنگی و...
اینا رو نمیگم که تعریف بکنم از غریب.
قطعا آقای لطیفی با تجربه زیادشون به هنرمندی تموم این فیلم رو ساخته بودن
اما تا جایی که من فهمیدم فیلم قسمت های زیادیش ساخته و پرداخته ذهن نویسنده شده بود...امانت داری خییلی کمتری نسبت به آب از آتش در روایت کردن بود و خلاصه بگم فیلم صرفاً دنبال میخکوب کردن و تاثیر گذاری بود تا روایت.
تا جایی که یکم میدونم رسالت گروه قاب هشت روایت امانت دارانه از اتفاقات هست و این تفاوت اولویتها رو کاملا میشد بین دو فیلم حس کرد.
نکته دومی که میخواستم بگم تفاوت شخصیت پردازی های شهید صیاد و شهید بروجردی در دو تا فیلم بود.
در یک جمله، شهید صیاد برای من در فیلم یک "انسان"بود ولی شهید بروجردی برای من در فیلم غریب، یک "ابر انسان".
شهید صیاد مثل یک انسان معمولی اضطراب داشت اما شهید بروجردی نه،
انگار بروجردی از آینده خبر داشت و همه چیز رو میدونست، اما صیاد نه.
شخصیت بروجردی حسرت برانگیز و دست نیافتنی بود، اما صیاد نه.
من شخصیت این دو عزیز رو در واقعیت نمیشناسم.
مطالعه ای نداشتم اما در فیلم هر دو فرد دنبال وظیفهی خود بودند.
ولی یه تفاوتی حس میکردم که نمیدونم میتونم درست بیانش کنم یا نه، شهید صیاد چون احوالات انسانی مثل شک، نگرانی، اضطراب و اشتباه و... بیشتر درونش مشخص بود انجام به وظیفشم انگار با ارزشتر بود برام.
اما روی شهید بروجردی حساب اشتباه و خطا نمیتونستی بکنی، مثل یه خدا... توی هر سکانسی بهترین آدم اون سکانس شهید بروجردی بود. یکی از همرزمانش که از فرماندهان بود دائما شخصیتش ضعیف پردازش شده بود که بتونن شخصیت شهید بروجردی رو قویتر نشون بدن. اطرافیانش مثل مرغ پرکنده نمیدونستند چه کار کنند و ایشون مثل یک ناجی عمل میکرد.
در کل برای من فیلم غریب "جذابتر" و فیلم آب از آتش "واقعیتر" بود.
در بحث جذابیت، شاید بحث بودجه برای آب از آتش مطرح بوده شاید هم اون برش از زندگی اینطور اقتضا میکرده.
جای زنان هم در فیلم شما خییییلی خالی بود.
قیاس دو فیلم شاید تخصصی نبود اما من وقتی غریب رو دیدم تونستم تفاوت بنیادین صیاد با فیلمهای دفاع مقدس مثل غریب رو درک کنم.
نمیگم لزوما کدوم بهتره
چون واقعا دیدن غریب و دیالوگ های خاصش برام خیلی لذت بخش بود
و شاید اگه میشد در عین حفظ اتفاقات صیاد این جذابیت غریب رو هم بهش تزریق کرد نتیجه خیلی شیرینتر میشد.
🔸مخاطبین فیلم آب از آتش میتوانند نظرات خود را به شماره 09373401445 ارسال نمایند.
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰اکران فیلم نیمه بلند داستانی آب از آتش
🔸پردیس سینمایی ساحل، سالن عالی قاپو
🔹از ١۴ فروردین تا ٢٠ فروردین ماه
🕓 سانس اول: ١۶ الی ١٧
🕔سانس دوم: ١٧ الی ١٨
🔺مخاطبان برای تهیه بلیت میتوانند به نشانی اینترنتی زیر مراجعه نمایند.
www.gisheh7.ir
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
May 11
سینما نبض زمان _ جلسه سوم .mp3
38.98M
🔰صوت جلسه سوم "سینما نبض زمان"
🔹بررسی فیلم همه چیز، همه جا، به یک باره
🔹بررسی فیلم تصمیم به رفتن
🕌 آستانه قاب هشت
📆 ١٠ فروردین ماه
#سینما_نبض_زمان
🆔 @ghabe_hasht
🔰مجموعه نظرات مکتوب مجازی مخاطبان فیلم آب از آتش (۵)
🖋 گفتن و یا نوشتن درباره شخصیتی مانند شهید صیاد شیرازی سهل و ممتنع است؛ آسان است چرا که زندگی پربار او بدون کمترین حاشیهای یا زوایای پنهانی، سراسر خدمتگزاری صادقانه و خالصانه در منظر پروردگار عالم و خلق خدا بوده است، و از طرف دیگر، دشوار است چرا که در پس همین ظاهر ساده و بیآلایش، عمقی به اعماق اقیانوسها نهفته است که هرکسی را یارای غوص در آن نیست و کار زمانی سختتر میشود که قرار باشد در قاب تصویر دیده شود.
فیلم نیمه بلند داستانی آب از آتش به گوشهای از زندگی صیاد دلها پرداخته که با توجه به جوان بودن گروه، کار بسیار باارزشی میباشد.
قبل از پرداختن به نقد این فیلم، برای بنده جذابیت اسم این فیلم بود و از همان ابتدای فیلم مرا درگیر خود نموده بود که این نامگذاری به چه علتی بوده است؟
تا زمانی که نقطه نجات را باتوجه به عبارت قرآنی (حَتَّىٰ إِذَا جَاءَ أَمْرُنَا وَفَارَ التَّنُّورُ) (که وقتی امر ما آمد و آب از دل تنور جوشان شد اقدام نمایید)، در فیلم از زبان صیاد شیرازی (بازیگر) شنیدم.
و دقیقا در همان زمان شهید صیاد شیرازی با همراهان در پادگان به مقابله علنی با رژیم و همراهی با مردم پرداخت.
طراحی لباس، گریم خود شخصیت صیاد، طراحی صحنه که ما رو دقیقا به سالهای قبل از انقلاب میبرد، مخصوصا رنگ سبز روی دیوار اتاقها و چیدمانی که دقیقا ما رو به فضای آن زمان سوق میداد.
در مورد گریم خود صیاد با توجه به ذهنیت قبلی من انتظار یک معصومیتی همراه با آرامش بود ولی بیشتر اقتدار و ابهت رو در برق چشمان صیاد میدیدم.
دائما منتظر بودم تا آن چین و چروکهای کنار چشم صیاد رو که نشان از محبت درونی شخصیت و پاکی و ساده دلی صیاد بود را ببینم ولی به این صحنه نرسیدم.
فیلمبرداری خوب بود مخصوصا که از قدم زدن با پوتین ها آغاز شده و شروع فیلم در این قاب نمایانگر یک حرکت منظم با اقتدار و یک حرکت معنادار و با هدف در محتوای فیلم قرار است دیده شود.
زاویه دوربین در ابتدای فیلم بسیار عالی و پایان بندی فیلم به طوری که مخاطب را به تفسیرهای متعدد نکشاند خوب بود.
اما انتظار فیلمی بسیار تاثیرگذار از لحاظ معنوی با به تصویر کشیدن شخصیت معنوی، مخصوصا جلوهگریِ تواضع شهید صیاد که صفت بارز ایشان بود و در عین حال توانمندی خاص ایشون در حیطه شغلاش، بودم که این حس جایش خالی ماند.
دیالوگها متناسب با موضوع بود، اطاله کلام دیده نمیشد، اما مکث ها (عدم رعایت آکسان های صوتی) چه برای روایتگر داستان و هم بعضی از بازیگران کمی به چشم میآمد.
صحنهها در خدمت روایت داستان فیلم بود.
طراحی لباس وطراحی صحنه خوب بود.
البته این نقد برای یکبار دیدن بسیار ناقص وشاید بی جا باشد و در قبال زحمت جوانان ما در پدید آوردن این اثر حرفی نباید زد و نقدی نباید کرد به جز این که: خدا قوت.
دعای امام زمان عج بدرقه زندگیتان
و بدانید نگاه شهید بر شما بوده که توفیق چنین کاری برای شما حاصل شده است.
🔸مخاطبین فیلم آب از آتش میتوانند نظرات خودشان را به شماره 09373401445 ارسال نمایند.
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
🔰 عبور آب از آتش از سقف مخاطبین هنر و تجربه
🔸پخش رویش به لحاظ تعداد سالنها و نحوه پخش در ردیف گروه هنر و تجربه قرار داد.
فیلم آب از آتش در عین پخش در زمان و تعداد سالنهای محدود، از سقف فروش و مخاطب گروه هنر و تجربه در استان اصفهان عبور کرد.
🔹آمار بلیط و میزان فروش در سامانه مدیریت فروش و اکران سینما (سمفا)
samfaa.ir
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از دیدار آوینی
.
...دیدار آوینی...
🔹 در سیامین سالگرد شهادت سید شهیدان اهل قلم #سید_مرتضی_آوینی
۱۹، ۲۰، ۲۱ فروردین ماه ۱۴۰۲
کتابخانه مرکزی شهر اصفهان
از ساعت ۴ بعد از ظهر تا مغرب
🔹 نگاهی به آثار سینمایی و مکتوب شهید آوینی؛
▫️سینمای آوینی و آینه جادو
▫️اقتصاد، توسعه و فرهنگ/ توسعه و مبانی تمدن غرب
▫️فردایی دیگر/ شعر و فلسفه
▫️آغازی بر یک پایان/ انقلاب اسلامی؛ مواجهه با دنیای امروز
▫️رستاخیر جان/ ادبیات، فرهنگ و رسانه
▫️هنر گرافیک و تبلیغات/ انفطار صورت
#دیدار_آوینی
@didar_aviny
🔰سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔸بازخوانی دغدغه شهید آوینی درباره مردمی بودن سینما
🔹جلسه اول، یکشنبه ٢٠ فروردین ماه
🔸جهت حضور با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از دیدار آوینی
.
سینما برای بسیاری از ما یکی از علاقمندی هاست و عدهای نیز استعداد آن را دارند که وارد فضای فیلمسازی شوند. از این جهت سینما و ساخت فیلم با مردم بی نسبت است و بیشتر یک تخصص.
آری اگر عالمی در کار نباشد امور پراکنده خواهند بود و هرکس بر اساس استعداد خود و نیازهایش به کاری مشغول و درپی چیزی روزگار میگذراند.کسی مهندس و کارگر و دیگری هنرمند و بازیگر است و در این میان افراد به محصولات یکدیگر نیاز دارند.
در دیدار آوینی با عالمی روبرو میشویم که سینما همچون عرصه دفاع مقدس است که میخواهی تا پای جان در آن حاضر باشی و مگر خود او چنین نبود و اگر اینگونه نبود در وسط میدان مین چه میکرد؟
و یا آنجا که فرمود: وظیفه فیلم سازان مسلمان در این طریق بسیار دشوار است و مگر وظیفه گردان تخریب، بچه های اطلاعات و عملیات و خط شکنها آسان بود؟
...فرزندان انقلاب باید که سینما را با راه خویش که راه عشق است همراه و همگام کنند...
...روز اول...
🎥 مستند؛ تاریخ سازان چه کسانی هستند؟
▫️فرزندان انقلاب در برابر عرصههای تجربه نشده سینما
#دیدار_آوینی
📆 امروز شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲
ساعت ۱۶:۰۰
کتابخانه مرکزی اصفهان
سُها/ #سرای_هنر_و_اندیشه
دفتر تخصصی سینما
@didar_aviny
هدایت شده از دیدار آوینی
دیدار آوینی- روز اول.mp3
35.38M
🎙 دیدار آوینی...
🔹 مواجهه با آوینی و سینمای او
🔹 مستند؛ تاریخ سازان چه کسانی هستند؟
▪️روز اول
شنبه ۱۹ فروردین ماه ۱۴۰۲
#دیدار_آوینی
@didar_aviny
May 11
🔰پخش فیلم آب از آتش در سیمای ملی همزمان با سالگرد شهادت شهید صیاد شیرازی
🔸 شبکه اول سیما
🔹دوشنبه ٢١ فروردین ماه
🕰 ساعت ١۵:٠۶ عصر
🔹سهشنبه ٢٢ فروردین ماه
🕰 ساعت ٠٨:۴۵ صبح
🔹 پنجشنبه ٢۴ فروردین ماه
🕰 ساعت ٠١:۴۵ بامداد
🔸شبکه افق سیما
🔹دوشنبه ٢١ فروردین ماه
🕰 ساعت ١١:٠٠ صبح
🔸شبکه استانی اصفهان
🔹سهشنبه ٢٢ فروردین ماه
🕰 ساعت ٢١:٠٠ شب
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
May 11
🔰کنداکتور شبکه اول سیما
زمان پخش فیلم آب از آتش:
ساعت ١۵:٠۶ عصر
#آب_از_آتش
🆔 @ghabe_hasht
سینما مردم و حاکمیت جلسه اول.mp3
40.5M
🔰جلسه اول از سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔸طرح مسئله با ارائه مقاله «سینما و مردم» شهید آوینی
🔹گفتوگو با احمد مقیمی
🔸یکشنبه، ٢٠ فروردین ماه
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
🔰سلسله جلسات سینما، مردم و حاکمیت
🔸بازخوانی دغدغه شهید آوینی درباره مردمی بودن سینما
🔹جلسه دوم، سهشنبه ٢٢ فروردین ماه
🔸جهت حضور با شماره ٠٩٣٧٣۴٠١۴۴۵ تماس حاصل فرمایید.
#سینما_مردم_حاکمیت
🆔 @ghabe_hasht
هدایت شده از دیدار آوینی
نگاهی پدیدارشناسانه به شخصیت شهید آوینی.pdf
115.9K
.
📄 متن مورد بحث جلسه امروز "دیدار آوینی"
#استاد_طاهرزاده
@didar_aviny