📙 خوانش کتاب دکل
#قسمت_سیوهشت
... بعضی مواقع با نفوذی که این بدخواهان در بازار دارند با ترفندهای مختلف اجناس و مصالح ساختمان را گران میکنند تا قدرت خرید ما پایین بیاید حتی دنبال این هستند که ما را تحریم کنند لذا وقتی به مغازه میرویم تا مصالح بخریم، صاحب مغازه به خاطر ترس از آن افراد قلدر به ما جنس و مصالح نمیدهد؛ البته این تحریم در اصل باعث کشف استعداد ابتکار عمل و ایجاد فرصت برای ما میشود تا خودکفا شویم و خودمان کارخانه بزنیم و مصالح را تولید کنیم به هر حال این واقعیت را فراموش نکنیم که راه پیروزی ما استقامت است و در دل مقاومت این معنا خوابیده است که باید به طور طبیعی از خوشیها و منفعت طلبیهای زیادی چشم پوشی کنیم تا بتوانیم این ساختمان را بالا بیاوریم. این نگاه کلان و عمیق به نظام و انقلاب خیلی به ما کمک میکند تا به راحتی با یک قضیهی سطحی مثل میوه دادن به دانش آموزان در زمان شاه، نسبت به نظام و انقلاب خود بدبین یا بیاعتماد نشویم.
- خب بچههای خوب خدا را شکر که این مرحله را به خوبی طی کردیم بگذارید مطلبش را پای تخته بنویسیم.
مطلب هجدهم:
ملاک اوّل برای قضاوت این است که باید همزمان خدمتها و خیانتها را دید و با توجه به اهداف و ارزشهای مکتبی خود قضاوت عادلانه کرد که ثابت کردیم خدمتهای نظام شاهنشاهی نسبت به خیانتهایی که به مردم کرده مثل یک سوزن در انبار کاه است. ملاک دوم این بود که در یک حرکت جهادگونه و مسیری که پر از دشمن و موانع است به طور طبیعی باید از بسیاری از خوشیها گذشت. زیرا لازمه ی رسیدن به اهداف متعالی خود، پرهیز از برخی امور لذت محور و رفاه محور است.
نگاهی به چشمان شهاب کردم و گفتم خب آقا شهاب گل! نسبت به این بخش از سؤال خود قانع شدی یا نه؟ شهاب گفت: بله حاج آقا ولی سؤالات بعدى من هم مهم است. لبخندی زدم و گفتم: خب، الحمدلله عجله نکن. ان شاء الله یکی یکی به لطف خدا سنگرها را فتح میکنیم حالا برویم به جنگ گروه دوم از دسته ی اوّل. اگر گفتید چه بود بچه ها؟
حمید به سرعت گفت: حاج آقا اوضاع اقتصادی یا معیشتی مردم در زمان شاه بود، مثل خرید ماشین به قیمت خیلی ارزان.
یک نگاه به نشانهی تأیید به حمید کردم و همین طور که سرم را تکان
می دادم گفتم بله درست است آفرین به حمید آقای گل! درست زدی توی خال. حمید گفت: حاج آقا دسته بندی مطالب شما قشنگ است. به خاطر همین در ذهن آدم میماند. من هم بلافاصله با شوخی گفتم این که بله کلا بنده، همهی مطالبم قشنگ است و اگر کسی مثل شما چشم بصیرت داشته باشد میتواند اینها را درک کند.
بچه ها همگی لبخند زنان به من نگاه میکردند حرفهایم را ادامه دادم و با تبسمی معنادار گفتم خب الآن وقت تعریف از من نیست. حالا برویم سراغ مرحله بعدی عملیات. جلسه ی قبل آقا شهاب مثال خرید ارزان ماشین در زمان شاه را زد. قبل از جواب به این مثال و مثالهایی که مربوط به ارزانی کالا در زمان شاه میشود، باید بگویم اگر ما تاریخ کشورمان را ورق بزنیم به وضوح خواهیم دید که در زمان پهلوی بیشترین خدمات و درآمدهای کشور در اختیار گروه کوچکی از پایتخت نشینان یا همسانان آنان در برخی دیگر از نقاط کشور بود. مردم بیشتر شهرها به ویژه مناطق دور دست و روستاها در آخر فهرست و غالباً محروم از نیازهای اولیهی زیر ساختی و خدمت رسانی بودند. این تصویر گویای اوج بی عدالتی در زمان طاغوت است لذا این تصور را که آن زمان ارزانی و عدالت بوده از سرتان بیرون کنید البته نسبت به مثال آقا شهاب یعنی ماشین هجده هزار تومانی جواب دیگری خواهم داد. بنای حاکمان طاغوت این نبود که عدالت را رعایت کنند و یقین داشته باشید که طبق فرمولهای اقتصادی مردم در مضیقه و تنگنا بودند چون اقتصاد و ثروت فقط در دست افراد خاصی بوده و توزیع ثروت معنایی نداشته است چون فقط به فکر جیب و شکم خود بودند.
درآمد نفتی ایران از ۳ میلیارد دلار در سال سی و دو به ۵۳ میلیارد دلار در سال پنجاه و شش رسید؛ یعنی حدود ۱۷ برابر درآمد نفتی ما زیاد شده بود، ولی با این وجود، فقر و شکاف طبقاتی بیشتر میشد خب علتش چه بود؟ تنها ۱۰ درصد از درآمد سرشار نفت و کمتر از ۱۵ درصد از کل واردات به امر توسعه اختصاص می یافت. شرکت ملی نفت به صورت محرمانه ولی دائمی، مبلغ کلانی به حساب شخصی شاه واریز میکرد؛ به گونه ای که سرمایه ی شخصی شاه به یک میلیارد دلار رسیده بود و یقیناً با این سرمایهها و ثروتهای هنگفت نهادهایی اداره میشد که آنها هدفی جز سلطه ی بیشتر حکومت بر تمام ابعاد زندگی مردم نداشتند. تقریباً ۳۵ درصد مردم ایران در سال ۱۳۵۱ سوء تغذیه داشتند که عامل مرگ و میر میشد وضعیت بهداشت و عمران شهری واقعاً رنج آور بود مملکت ما پول نفت زیاد داشت، اما شاه یا استفاده ی شخصی میکرد یا تسلیحات میخرید...
ادامه دارد...🍃
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
45.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برنامه کودک نوستالژی😊
📺 رامکال
#قسمت_سوم
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
خیلی دلم میخواد طراح این عروسک رو ببینم.
عروسکی که هممون باهاش بزرگ شدیم!
جدّاً که نسل بساز و قانعی بودیم🥲
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعضی خاطرهها آروم کنندهی ذهن هستند و حس خوبی ایجاد میکنند.😉
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
🧙♂🧙 #باور_قدیمیا😉
🔴 قدیمیای تبریز بر این باور بودهاند که:
اگر خرخاکی آمد بدان که عید خواهد آمد و به آن مُشتُلق بده!😉
🔴 قدیمیای لرستان و ایلام بر این باور بودهاند که:
هنگام تحویل سال اگر خرخاکی در خانه ببینید خوب است و نباید آن را کشت.😉
🔴 قدیمیای بیرجند بر این باور بودهاند که:
هنگام تحویل سال اگر کسی خرخاکی در دست بگیرد آن سال پول زیادی به دستش خواهد رسید.😉
📙 باورهای عامیانه مردم ایران، دکتر ذوالفقاری
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام صبحتون بخیر
اگه اون قدیما بود الان باید تو حیاط میبودیم.
از این موقعا مامانا شروع به خونه تکونی عید میکردن!
یادش بخیر فرش میشستیم تو حیاط، آخر سر هم مامان میگفت آب فرش رو با کاسه بگیریم….چی یادتون اومد؟🥰
زمانی
مادر قوت داشت
خانه وسعت داشت
فرش حرمت داشت
آب برکت داشت
امان از چرخ زمان که چقدر سرعت داشت😊
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘نغمهها و خاطرهها☘
🍁 تا رفتنش ببینم و گفتنش بشنوم
از پای تا به سر همه سمع و بصر شدم
🍁من چشم از او چگونه توانم نگاه داشت
کاول نظر به دیدن او دیدهور شدم
🍁 بیزارم از وفای تو یک روز و یک زمان
مجموع اگر نشستم و خرسند اگر شدم
🍁او را خود التفات نبودش به صید من
من خویشتن اسیر کمند نظر شدم
🍁گویند روی سرخ تو سعدی چه زرد کرد
اکسیر عشق بر مسم افتاد و زر شدم.
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
zohre-jomeh-8.mp3
13.56M
قصه ظهر جمعه
☘قصه پند دریا
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
📙 خوانش کتاب دکل
#قسمت_سیونهم
بچه ها! همان ملاکی را که به شما دادم فراموش نکنید؛ باید خدمات و خیانت ها را هم زمان بسنجید و قضاوت کنید بله ممکن است عده ای هم در رفاه بوده باشند اما مجموع خیانتها، گرانیها کمبودهای بهداشتی و رفاهی، نشانگر این است که دورهی ،پهلوی مردم رها بوده اند و کسی به فکر مردم نبوده و حاکمان، فقط دنبال منافع و ثروت خود بودهاند.
خب، این یک تصویر بسیار کلی از فضای اقتصادی و رفاه مردم بود که لازم دیدم به شما عرض کنم اما برویم سراغ سؤال آقا شهاب که آیا زمان شاه ارزانی بوده و مثلاً ماشین را میشد با هجده هزار تومان خرید؟ قبلاً عرض کردیم که این حرف کاملاً درست است و واقعاً زمان شاه نرخ ها به نسبت الآن خیلی پایین تر بود؛ مثلاً قیمت نان سنگک ۵ ریال بود، گوشت مرغ کیلویی ۱۰ تومان بود یک حلب روغن ۲۹ تومان بود، پیکان فقط ۱۸ هزار تومان بود اما برای نتیجهگیری همهی جریان این نیست. چرا که اینجا یک حلقه مفقوده داریم، ملاک ما نباید نرخ اجناس باشد بلکه باید قدرت خرید مردم را مقایسه کنیم. در آن زمان، حقوق یک کارمند معمولی حدود ۲۰۰ تک تومان و دستمزد روزانه ی یک کارگر، حدود ۶ تک تومان بود. آن زمان یک کارگر با دستمزد یک روزش فقط ۱۲ تا نان سنگک میتوانست بخرد اما الان۹۰ تا الآن یک کارمند میتواند با حقوق ۳۰ ماه خود یک پراید بخرد اما آن موقع یک کارمند با حقوق ۹۰ ماهش میتوانست یک پیکان بخرد. قدرت خرید مردم قطعاً در دوران بعد از انقلاب خیلی بالاتر رفته است؛ گرچه قدرت خرید فعلی مردم رضایت بخش نیست اما در مقایسه با آن زمان خیلی بالاتر است.
این هم از این سؤالِ آقا شهاب. بلافاصله رو به شهاب کردم و گفتم خب الآن وقت کدام سؤال شماست؟
گفت: اختلاس و دزدیها. گفتم خب این هم از آن مطالبی است که صددرصد واقعیت دارد.
ابتدا برای شما یک مثال ساده میزنم فرض کنید دوتا خانواده داریم که پدر یکی از خانواده ها آدم ،متدین خیر و کاردرستی است. مادرِ خانواده نیز یک خانم مؤمنه و محجبه است که بیست فرزند و نوه دارند اما سه- چهارتا از این فرزندها دزد، معتاد یا قاچاقچی هستند خانواده ی دیگری را هم فرض کنید که همین تعداد فرزند و نوه دارند اما پدر و مادر این خانواده، خودشان دزد و قاچاقچی و از اشرار هستند بعضی از فرزندان این خانواده نیز دزد هستند و بقیه ی فرزندان خوب و متدین هستند.
اگر بخواهیم به یک سفر طولانی برویم طلا و اشیاء قیمتی خود را به کدام خانواده میدهیم تا برای ما نگه
دارند؟ بچهها گفتند: به خانواده ی اوّل من هم بلافاصله گفتم: چرا به خانوادهی دوّم ندهیم؟ اگه خانواده ی دوم دزد و قاچاقچی دارد خانواده ی اول هم دارد. یکی از بچه ها گفت چون پدر و مادر خانوادهی اوّل، دستشان کج نیست گفتم خب در خانوادهی دوّم هم خیلی از فرزندها و نوه ها سالم و آدم درستی هستند.
یکی از بچه ها گفت حاج آقا مهم پدر و مادرند چون آنها هستند که حرف آخر را میزنند. گفتم آفرین داری به جاهای خوب میرسی. ببینید رفقا همیشه برای قضاوت نسبت به یک مجموعه باید ابتدا به تفکر و قوانینی که حاکم بر آن مجموعه است نگاه کنیم. اگر پدر خانواده آدم نمازخوان متدیّن و سالم باشد چنین شخصی در تربیت فرزندان و نیز در وضع قوانین منزل خدا را در نظر میگیرد و از اساس مخالف دزدی و گناه است ،بله ممکن است در این خانواده بعضی فرزندان کار خلاف هم انجام بدهند، اما اگر کسی بخواهد در فضای این خانه نفس بکشد و زندگی کند، یقیناً بستر دینداری برایش بیشتر فراهم است تا خانواده ای که پدر و مادرش دزد و قاچاقچی و بینماز هستند و کاری به خدا و پیغمبر ندارند. در واقع در خاتواده اول اگر خلاف یا جرمی دیده شود، سیستمی و تشکیلاتی نیست لذا شخصی هم که در این فضا جُرمی مرتکب میشود از فضای حاکم بر این خانه ترس و واهمه دارد اما برعکس در خانه ای که پدر و مادر آن خلافکار هستند تمام اهل خانه بدون ترس و خجالت علنی مرتکب کار ناپسند میشوند و انجام جرم در این خانه سیستمی است و فضا و جو این خانه مانع انجام جرم نیست.
ببینید بچه ها همه ی این مثالها را زدم تا به این نتیجه برسم که اهداف قوانین و تفکراتی که حاکم بر یک نظام سیاسی است، نشانگر جهت و مسیر کلی آن نظام است.
- حاج آقا! بالاخره جواب چی شد؟
ادامه دارد ....🍃
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
46.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برنامه کودک نوستالژی😊
📺 رامکال
#قسمت_چهارم
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یادش بخیر موقع سحر بیدار شدن چقدر لذت داشت!😉
نوستالژیهای ماه مبارک رمضان
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
🧙♂🧙 #باور_قدیمیا😉
🔴 قدیمیای ایران بر این باور بودهاند که:
اگر در روز اول ماه پارچهی تازه خریده شده یا بافته شده، قیچی یا شسته شود پارچه، سوراخ سوراخ خواهد شد و اگر در این روز، لباس تازهای را در آب بگذارند، لباس سوراخ و پاره میشود.😉
🔴 قدیمیای اصفهان بر این باور بودهاند که:
اگر روز سهشنبه پارچه برای لباس ببُرند، خواهد سوخت و از روی پارچهای که برای قیچی کردن پهن کردهاند، نباید رد شد، سنگین میشود.🙁
🔴 قدیمیای کاشان بر این باور بودهاند که:
وقتی میخواهند پارچه بدوزند یا اینکه کاری را شروع کنند به بچه میگویند تو راه برو که قدمت سبک است .🚶♀
📙 باورهای عامیانه مردم ایران، دکتر ذوالفقاری
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☘یک صبحگاهی نوستالژی
تقدیم به همراهان ماندگار
امیدوارم در این ماه زیبا که به نور بندگی مزین شده
زندگیتون هم پر از نور خدا باشه 🤲
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
میآیید مسابقه بدیم 😂
بازی فوق کلاسیک دههی ما😉
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🥀 نغمهها و خاطرهها
⚡️جانا ز فراق تو این محنت جان تا کی
دل در غم عشق تو رسوای جهان تا کی
⚡️چون جان و دلم خون شد در درد فراق تو
بر بوی وصال تو دل بر سر جان تا کی
⚡️نامد گه آن آخر کز پرده برون آیی
آن روی بدان خوبی در پرده نهان تا کی
⚡️در آرزوی رویت ای آرزوی جانم
دل نوحه کنان تا چند، جان نعرهزنان تا کی
(عطار)
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
📙 خوانش کتاب دکل
#قسمت_چهلم
... حاج آقا! بالاخره جواب چی شد؟
اولین جوابی که به بحث دزدیها و اختلاسها میدهیم، اگرچه این امور مورد تأیید ما نیست این است که اگر دزدی یا اختلاس در این نظام میبینیم، حواسمان باشد به هیچ وجه اینگونه نتیجه گیری نکنیم که این نظام هم مثل دورهی پهلوی فاسد است بلکه فساد در دوره ی پهلوی، ساختاری و سیستمی بود یعنی خودِ ارکان نظام قوانین فسادزا داشت. خود شاه مملکت فاسد بود و سیستم بازدارنده ای برای جلوگیری از فساد
اخلاقی و مالی آنها وجود نداشت. درست مثل خانواده ای که از پدر و مادر گرفته تا بقیه ی اعضای ،آن هر شب مینشینند و برای فردا صبح می ریزند که کدام بانک را بزنند اما در نظام ما اینگونه نیست. چون هم قوانینش مخالف فساد است و هم رهبران آن بسیار متدین و با تقوا و ساده زیست هستند. وقتی شخصی مثل امام خمینی یا مقام معظم رهبری از دلبستگی به دنیا دور هستند و دوست و دشمن به پاکی و زهدشان شهادت میدهند، یقیناً چنین تفكّر، منش و سبک زندگی را از زیردستان خود مطالبه میکنند و قوانین نظام را بر اساس عدالت و پاکی اقتصادی و مبارزه با فساد وضع میکنند؛ یعنی علاوه بر اینکه خودشان طهارت اقتصادی دارند مبارزه با فساد را نیز از وظایف حکومت داری خود میدانند؛ به خلاف شاهان پهلوی که هم فاسد بودند و هم بنایشان مبارزه با فساد نبود.
- خب، نکته ی اوّل این شد که فساد در آن زمان سیستمی و علنی بود؛ به خلاف الآن که اگر فسادی وجود دارد با فرار از قانون حاکم بر همین نظام و با دور زدن سیستم نظارتی و غیرعلنی و کتمان کاری انجام میگیرد.
یکی از میز جلو زیر لب گفت دزدی دزدیه دیگه چه فرقی داره؟ حرفش را نشنیده گرفتم اما جوابش را اینگونه دادم: نکته ی بعدی این است که رفقا اصل وجود فساد حتی در حکومت امام معصومی مثل امیرالمؤمنين ع وجود داشت و این به معنای آن نیست که پس آن حکومت در این زمینه ضعف داشت وسوسهی شیطان همیشه و همه جا هست. البته نظام ما بدون نقص و عیب نیست و یقیناً در بعضی موارد، ضعف قانون داریم اما این نکته خیلی مهم است که وسوسه ی مال و مقام و ریاست حتی در علویترین حکومت تاریخ یعنی حکومت خود حضرت امیرالمؤمنین ع کسانی را لغزاند.
سکوت کرده و به چشم تک تک بچه ها نگاه کردم. بعد پرسیدم: به نظر شما این معنایش چیست؟ معنایش همانی است که ابتدا عرض کردم؛ یعنی پدر این ملت تفكّرش مبارزه با فساد است و قوانین این کشور بر این اساس طراحی شده است که باید با فساد مبارزه شود. پس سیستم و اکثر قوانین ما سالم است اگر فسادی میبینیم از سیستم و قوانین ما نیست بلکه مشکل از آن مسئولی است که وسوسه ی مال و مقام او را زمین زده اما نظام از این رویداد بسیار غصه دار و نگران است؛ به خلاف شاه و سیستم شاهنشاهی که بنایی بر مبارزه با فساد نداشت.
ببینید بچهها ما در مقام توجیه اختلاسها و دزدیها نیستیم. بنده دارم به این نکته شما را توجّه میدهم که وجود این دزدیها که هیچ کدامش مورد تأیید نظام نیست نباید شما را به این سمت سوق دهد که نظام ما با نظام شاهنشاهی فرقی ندارد نه این طرز فکر غلط است. یک سؤال میکنم از شما اخبار دزدی و اختلاس را چه کسی به ما میرساند؟ یعنی منبع اطلاع رسانی به مردم برای مطلع شدن ما که فلانی یا فلان مؤسسه دارای فساد است کیست؟
یکی از بچه ها گفت: قوه ی قضائیه. گفتم احسنت به شما این قوهی قضائیه جزو مملکت ماست یا جزو
یک نظام دیگر در کره مریخ؟ وقتی نظام ما خودش آژیر خطر را به صدا در می آورد وقتی خودش داد میزند که فلانی دزدی کرد، پس معنایش این است که نظام ما مخالف فساد و اختلاس و دزدی است. اگر نظام ما قرار بود خودش مشکل داشته باشد نباید موارد اختلاس را اعلام میکرد. باز تأکید میکنم که سیستم ما و قوانین ما سالم است لذا با ارتکاب یک فساد در گوشه ای از کشور آژیر خطر به صدا در میآید و این فساد را برنمی تابد و پس میزند اگر در اعلام این فساد هم کوتاهی انجام شود، مشکل از سیستم نیست بلکه مشکل باز از مسئولینی است که آنها نیز دچار فساد شدهاند؛ درست مثل بدنی که اگر سیستم عصبی و مغزی آن سالم باشد با کوچکترین ضربه درد را احساس میکند و فرد داد میزند، اما اگر سیستم عصبی خراب باشد احساس درد نمیکند و ضربه هایی را که به بدن وارد میشود تشخیص نداده و اعلام نمیکند لذا بدن از درون، دچار مشکل اساسی میشود پس وقتی سیستم نظارتی آژیر میکشد، یعنی قوانین حاکم بر نظام و نیز تفكّر رهبر ،جامعه مبارزه با فساد است.
ادامه دارد ...🍃
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
46.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برنامه کودک نوستالژی😊
📺 رامکال
#قسمت_پنجم
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
لولک و بولک
یک کارتون شیرین و در حد سن ... 😂
از کارتونهای قدیمی دهه شصت ❤️
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
🧙♂🧙 #باور_قدیمیا😉
🔴 قدیمیا بر این باور بودهاند که:
درخت توت و درخت کاج را نباید انداخت و به طور کلی بریدن درختهای کهن گناه دارد.😉
🔴 قدیمیای لرستان بر این باور بودهاند که:
غرس بعضی از درختان مانند گردو و توت در خانه آمد و نیامد دارد.🌿🌳
🔴 قدیمیای سيرجان بر این باور بودهاند که:
اگر خانم باردار توت سیاه بخورد، نوزادش بعد از تولد با کوچکترین ضربهای غش میکند و به اصطلاح غشی میشود.🙁
📙 باورهای عامیانه مردم ایران، دکتر ذوالفقاری
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سلام و صبحتون دلانگیز 😊
صبح معنای بودن است در قاب زندگی
وهر صبح امید آغاز است.
در دفتر هر صبح سلامیست که پاسخش همه چیز را بر وفق مراد میکند و دلت قرص میشود به جوابي که میشنوی.✋☺️
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بوی کتلت تا نوستالژی مغزت میرفت😂
ولی باید سرکوچه بازی میکردیم تا وقت افطار برسه چون حضورمون توی خونه مساوی بود با شیطنتها 😂
برای همدیگه از طعم خوش افطاری تعریف میکردیم و دم افطار سینی نذری بود که روی دستامون تا چندتا خونه این طرف و اونطرف میرفت🤗
هنوز مزه غذای مادر روی زبونمونه.😉
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
📙 خوانش کتاب دکل
#قسمت_چهلویکم
خب حالا ممکن است یکی بگوید حاج آقا قبول. ما نتیجه نمیگیریم که فسادِ الآن مثل فساد زمان شاه است و قبول میکنیم که فساد نظام ما ساختاری و سیستمی نیست اما بالاخره این فساد وجود دارد یا نه؟ ما مدام داریم اخبار اختلاس و دزدی میشنویم. حمید گفت: آره، دقیقاً.
کل کلاس بر حرف او صحه گذاشتند گفتم: خب، توضیحی که اینجا بنده عرض میکنم این است که وقتی به این نتیجه رسیدیم که فساد نظام ما سیستمی نیست بلکه فردی و به معنای گریز از سیستم قوانین حاکم
بر کشور است در اینجا نیز نباید به این نتیجه برسیم که اکثر مدیران یا مسئولین ما دزد یا اختلاسگر هستند. متأسفانه برخی از مردم، دائم این را بر زبانشان جاری میکنند که همه دزدند یا اکثرشان دزد هستند. این هم غلط است به چند دلیل اوّلاً من از شما سؤال میکنم که آیا شده، قوّه ی قضائیه یا کسی که کارش گرفتن مچ دزد است شروع کند داد زدن و بگوید: آی مردم فلان مسئول دزدی نکرده آی مردم فلان مدیر، دستش پاک است آی ملت فلان وزیر از بیت المال نمیخورد؟ جوابش واضح است؛ یعنی میگوییم: نه. قوه ی قضائیه چنین کاری نمیکند. اصلاً کار قوه ی قضائیه این نیست که آدم خوبها را معرفی کند قوه ی قضائیه مثل مبصر کلاس است که روالش این است که وقتی معلّم میآید سر کلاس، اسم بچه های شلوغ یا متخلف را به معلم میدهد هیچ مبصری نمی آید به معلّم، اسم بچه های خوب را بدهد؛ یعنی روش مبصرهای کلاس این نیست که اسم دانش آموزان خوب را به معلّم بدهند خب اگر هر روز، مبصر چند اسم دانش آموز شلوغ کار و بی نظم را به معلّم بدهد، آیا معنایش این است که همه ی بچه های این کلاس یا اکثرشان شلوغ کار و بی نظم هستند؟ نه. درست است که ما مدام از تلوزیون یا فضای مجازی میشنویم یا میخوانیم که فلانی دزدی کرد و صدای آی دزد به گوشمان میخورد، اما به این معنا نیست که تعدادشان از پاک دستها بیشتر است.
بچه ها! واقعاً تعداد مدیران سالم و پاک دست ما خیلی خیلی زیاد است. بله ما قبول میکنیم که آنچه از دزدیها و اختلاسها هست برای نظام ما غير قابل قبول است و ما این را میپذیریم که حتی یک هم برای ما زیاد است. ایدئولوژی نظام ما این است که طهارت اقتصادی شرط مشروعیت همهی مقامات حکومت جمهوری اسلامی است. بنده به همه ی شما حق میدهم که نسبت به فساد خیلی حساس باشید؛ چرا که فساد اقتصادی و اخلاقی و سیاسی توده چرکین کشورها و نظامها و اگر در بدنهی حکومت ها عارض شود زلزلهی ویرانگر و ضربه زننده به مشروعیت آنها است؛ و این برای نظامی چون جمهوری اسلامی که نیازمند مشروعیتی فراتر از مشروعیتهای مرسوم و مبنائیتر از مقبولیت اجتماعی است، بسیار جدی تر و بنیانی تر از دیگر نظامها است.
پس در نتیجه گیریهای خود به سرعت نگوییم نظام ما هم مثل زمان شاه، فساد سیستمی دارد اگر اینگونه بود و ما مثل زمان شاه دارای فساد بودیم، این همه سیل عظیم پیشرفت بعد از انقلاب نداشتیم. ان شاءالله به زودی به فهرست پیشرفتهای عظیم و چشمگیر انقلاب و نظام اشاره خواهم
کرد.
بچه ها نکته ی دیگری که اینجا باید عرض کنم این است که درصدی از فسادهای اخلاقی یا مالی در جامعه ارتباطی به نظام ندارد و منشأ آن خودمان هستیم؛ یعنی خود مردم مقصرند به طور مثال، اگر ما شاهد گرانی اجناس هستیم یک بخش آن مربوط به بیمدیریتی یا فساد مالی
مسئولین است اما یک بعد آن مربوط به بی تقوایی ما مردم است؛ مثلاً مغازه داری که در فضای بلبشوی بازار و عدم نظارت به قیمت اجناس نقش دزد سر گردنه را بازی میکند و خودکار هزار تومانی را سه هزار تومان می فروشد و یا آن را احتکار میکند این ربطی به نظام ندارد؛ یعنی از هرج و مرج بازار سوء استفاده میکند خدا را در نظر نمیگیرد و با حرص و ولع خود، بازار مسلمین را خراب کرده و زمینه و بستر فساد مالی را در جامعه رقم میزند...
ادامه دارد...🍃
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
48.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎞 برنامه کودک نوستالژی😊
📺 رامکال
#قسمت_ششم
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
🧙♂🧙 #باور_قدیمیا😉
🔴 قدیمیای تنکابن بر این باور بودهاند که:
اگر موش زمین را عمیق بکند دلیل بر خرابی هوا در زمستان است.🐭
🔴 قدیمیا بر این باور بودهاند که:
اگر موش از سوراخ خود چیزهایی را که به ذخیره نهاده بیرون اندازد علامت بارندگی است، خاصه در اول و آخر ماه. و اگر در تابستان یا پاییز موشهای صحرایی خرده علفها را دور لانه خود جمع کنند، میگویند "موشها خرمن میکنند" واین نشانهی آن است که در زمستان بارندگی و برف زیاد خواهد شد. 🐀🐀🐀
📙 باورهای عامیانه مردم ایران، دکتر ذوالفقاری
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110
نوشتیم 😉
نوشتید😊
نوشتند🙃
خودکارهای اصل ایرانی که رنگشون جذابیت دادن به وسایل ساده کیف بود.😊
📻کانال قدیما (نوستالژی)👇
🆔 @ghadima110