🔊 آیت الله #محمدی_قایینی در گفتوگوی اختصاصی با #صدای_حوزه مطرح کرد؛
🔺امام جمعه در صورت کسب یقین از مفسده باید زودتر از قوه قضاییه اقدام کند
🔺در برخی شهرها اقبال زیادی از نماز جمعه نمیشود چون امام جمعه به صورت دستوری کار می کند
🛎 #امام_جمعه باید از انجماد فکری به دور بوده و حقیقت و لب دین و نه پوسته ظاهری اش را فهمیده باشد.
🔹 امام جمعه بایستی اهل اجتماع باشد. کسی که فقط در گوشه مسجد به ذکر مشغول بوده یا در گوشه کتابخانه تحقیقات علمی صرف داشته و با جامعه ارتباطی نداشته باشد از این جهت نقطه ضعف دارد.
🛎خطیب جمعه باید خودش مبتکر، صاحب نظر بوده و انگیزه برای داخل شدن در امور لازم جامعه را داشته و فقط منتظر دستور از مرکز نباشد.
🔹دلیل اینکه در برخی شهرها اقبال زیادی از نماز جمعه نمیشود این است که امام جمعه به صورت دستوری کار می کند و چیزی از خودش برای عرضه به جامعه نداشته و منتظر این است که مسائل و مطالب از مرکز برای او ارسال بشود که شاهد هستیم چنین ائمه جمعهای حرفی برای گفتن نداشته و اهل تحقیق و تحلیل و موشکافی کردن در مسائل نیستند.
⏹اینکه آیا معیشت و زندگی امام جمعه به خوبی اداره می شود و حقوقی دارد باید گفت که چنین نیست و همان دریافتی طلبگی را داشته و اگر تدریسی هم داشته باشند، بابتش حقوقی دریافت میکنند و #حقوقی به عنوان امامت جمعه ندارند.
متن کامل مصاحبه:
v-o-h.ir/?p=32123
#استاد_محمدی_قائینی
#نماز_جمعه
#مصاحبه
@sedayehowzeh
➖➖➖➖➖
🆔 @ghaeeni
✅ آیتالله محمدی قائینی: #درس_خارج باید کارگاهی باشد
🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزههای قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزهها درسها #استادمحور است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث میکند، رد و اثبات میکند و بحث را به پیش میبرد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح میکنند.
🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزیها در تکنولوژیهای آموزشی این روش را روش #کارگاه ی و #شاگردمحور نامگذاری میکنند.
🔹 در این روش طلبه پخته میشود و از نقش عنصر #منفعل در بحث به عنصر #فعال تبدیل میشود؛ این موجب میشود که طلبه کمکم #روش_اجتهاد را عملاً فرا بگیرد.
#کارگاه_اجتهاد
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
➖➖➖➖➖➖➖➖
🆔 @ghaeeni