eitaa logo
استاد محمدی قائینی
801 دنبال‌کننده
165 عکس
26 ویدیو
206 فایل
✅ کانال اطلاع رسانی #دروس، #دیدگاه_ها و برنامه های آیت الله محمد محمدی قائینی (زید عزه) ✍️ مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم ✍️ مدرس خارج تفسیر و فلسفه 🆔 ادمین: @fotros313h @Moataghedi
مشاهده در ایتا
دانلود
🔊 آیت الله در گفت‌وگوی اختصاصی با مطرح کرد؛ 🔺امام جمعه در صورت کسب یقین از مفسده باید زودتر از قوه قضاییه اقدام کند 🔺در برخی شهرها اقبال زیادی از نماز جمعه نمی‌شود چون امام جمعه به صورت دستوری کار می کند 🛎 باید از انجماد فکری به دور بوده و حقیقت و لب دین و نه پوسته ظاهری اش را فهمیده باشد. 🔹 امام جمعه بایستی اهل اجتماع باشد. کسی که فقط در گوشه مسجد به ذکر مشغول بوده یا در گوشه کتابخانه تحقیقات علمی صرف داشته و با جامعه ارتباطی نداشته باشد از این جهت نقطه ضعف دارد. 🛎خطیب جمعه باید خودش مبتکر، صاحب نظر بوده و انگیزه برای داخل شدن در امور لازم جامعه را داشته و فقط منتظر دستور از مرکز نباشد. 🔹دلیل اینکه در برخی شهرها اقبال زیادی از نماز جمعه نمی‌شود این است که امام جمعه به صورت دستوری کار می کند و چیزی از خودش برای عرضه به جامعه نداشته و منتظر این است که مسائل و مطالب از مرکز برای او ارسال بشود که شاهد هستیم چنین ائمه جمعه‌ای حرفی برای گفتن نداشته و اهل تحقیق و تحلیل و موشکافی کردن در مسائل نیستند. ⏹اینکه آیا معیشت و زندگی‌ امام جمعه به خوبی اداره می شود و حقوقی دارد باید گفت که چنین نیست و همان دریافتی طلبگی را داشته و اگر تدریسی هم داشته باشند، بابتش حقوقی دریافت می‌کنند و به عنوان امامت جمعه ندارند. متن کامل مصاحبه: v-o-h.ir/?p=32123 @sedayehowzeh ➖➖➖➖➖ 🆔 @ghaeeni
🎙 صوت دروس روز شنبه 13/9/1400 🔻
اصول43.mp3
27.15M
❇️ (دوره سوم) 🔰️ جلسه 43 📆 شنبه 13/9/1400 🆔 @ghaeeni
🎙 صوت دروس روز یکشنبه 14/9/1400 🔻
اصول44.mp3
27.37M
❇️ (دوره سوم) 🔰️ جلسه 44 📆 یکشنبه 14/9/1400 🆔 @ghaeeni
✅ آیت‌الله محمدی قائینی: باید کارگاهی باشد 🔹روش آموزشی سامرایی با آنچه در حوزه‌های قم و نجف مرسوم هست، تفاوت دارد؛ در این حوزه‌ها درس‌ها است، از ابتدا تا انتهای جلسه درسی، این استاد است که طرح بحث می‌کند، رد و اثبات می‌کند و بحث را به پیش می‌برد، نهایتاً شاگردان هم یکی دو اشکال طرح می‌کنند. 🔹اما میرزای شیرازی روش را دقیقاً بر عکس روش مرسوم بنا نهاد. روش سامرایی مجتهدپرور است و به اصطلاح امروزی‌ها در تکنولوژی‌های آموزشی این روش را روش ی و نامگذاری می‌کنند. 🔹 در این روش طلبه پخته می‌شود و از نقش عنصر در بحث به عنصر تبدیل می‌شود؛ این موجب می‌شود که طلبه کم‌کم را عملاً فرا بگیرد. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad ➖➖➖➖➖➖➖➖ 🆔 @ghaeeni
🎙 صوت دروس روز دوشنبه 15/9/1400 🔻
اصول45.mp3
23.68M
❇️ (دوره سوم) 🔰️ جلسه 45 📆 دوشنبه 15/9/1400 🆔 @ghaeeni
📚 بررسی اعتبار کتاب دعائم الاسلام (1) 🔹 محدث نوری در کتاب شریف مستدرک الوسائل به طور مبسوط به بررسی اعتبار این کتاب و مولف آن می پردازند. ایشان این کتاب را معتبره می داند، به دو دلیل: - اولا مولف در آن کتاب گفته است: [نقتصر فیه علی الثابت الصحیح مما رویناه عن الائمه من أهل بیت رسول الله من جمله ما اختلفت فیه روات عنهم]؛ ما در این کتاب تنها روایاتی که ثابت شده است و صحیح است که از ائمه است، تنها این موارد را ذکر کرده ایم. - ثانیا مولف در جای دیگر از کتاب خود می گوید: [فهذا هو الثابت مما رویناه عن رسول الله و عن الائمه الطاهرین من ذریتهم دون ما اختلف فیه عنهم] احادیثی که برای ما ثابت شده است از ائمه برای ما، آن ها را در این کتاب آورده ایم. موارد اتفاقی و مسلم را آورده ام نه موارد اختلافی را. یعنی مولف شهادت می دهد روایات قطعی و مسلم را تحقیق کرده است و آورده است نه روایات غیر معتبر و مورد مناقشه و اختلاف. 📌 جهت اول:بررسی اعتبار مولف (مولف در کلام علماء و رجالیون) 🔹 نام ایشان عبارت است از: قاضی ابوحنیفه نعمان بن ابی عبدالله محمد بن منصور تمیمی مغربی. ایشان قاضی بوده است به همین دلیل عنوان «قاضی» در نام وی مذکور است. او در زمان فاطمیین در قرن 3 و 4 در مصر زندگی می کرده است. درباره وی نه قدح و نه ذم وارد نشده است. محدث نوری در مستدرک الوسائل اقوال درباره ایشان را این گونه نقل می کند: قال في البحار: قد كان أكثر أهل عصرنا يتوهّمون أنّه تأليف الصدوق- رحمه اللّه- و قد ظهر لنا أنّه تأليف أبي حنيفة النعمان بن محمد بن منصور، قاضي مصر في أيام الدولة الإسماعيليّة، و كان مالكيّا أولا، ثم اهتدى و صار إماميّا، و أخبار هذا الكتاب أكثرها موافقة لما في كتبنا المشهورة، لكن لم يرو عن الأئمّة بعد الصادق عليه السلام، خوفا من الخلفاء الإسماعيليّة، و تحت ستر التقيّة أظهر الحقّ لمن نظر فيه متعمّقا، و أخباره تصلح للتأييد و التأكيد. ادامه دارد... 🆔 @ghaeeni
🎙 صوت دروس روز سه‌شنبه 16/9/1400 🔻
اصول46.mp3
30.5M
❇️ (دوره سوم) 🔰️ جلسه 46 📆 سه‌شنبه 16/9/1400 🆔 @ghaeeni
📚 بررسی اعتبار کتاب دعائم الاسلام (2) قال ابن خلّكان: هو أحد الفضلاء المشار إليهم، ذكره الأمير المختار المسبّحي في تأريخه، فقال: كان من العلم، و الفقه، و الدين، و النبل، على ما لا مزيد عليه، و له عدّة تصانيف، منها كتاب اختلاف أصول المذاهب، و غيره، انتهى‏. و كان مالكيّ المذهب، ثم انتقل إلى مذهب الإماميّة. و قال ابن زولاق في ترجمة ولده علي بن النعمان: و كان أبوه النعمان بن محمد القاضي في غاية الفضل، من أهل القرآن و العلم، بمعانيه، و عالما بوجوه الفقه، و علم اختلاف الفقهاء، و اللّغة و الشعر الفحل، و المعرفة بأيّام الناس، مع عقل و إنصاف، و ألّف لأهل البيت من الكتب آلاف أوراق، بأحسن تأليف، و أملح سجع، و عمل في المناقب و المثالب كتابا حسنا، و له ردود على المخالفين: له ردّ على أبي حنيفة، و على مالك و الشافعي، و على ابن سريج، و كتاب اختلاف الفقهاء ينتصر فيه لأهل البيت عليهم السلام‏. أقول: ثمّ ذكر كثيرا من فضائله و أحواله، و نحوه ذكر اليافعي و غيره. و قال ابن شهرآشوب في كتاب معالم العلماء: القاضي النعمان بن محمد ليس بإماميّ، و كتبه حسان، منها شرح الأخبار في فضائل الأئمّة الأطهار عليهم السلام، ذكر المناقب إلى الصادق عليه السلام، الاتّفاق و الافتراق، المناقب و المثالب [الإمامة] أصول المذاهب، الدّولة، الإيضاح، انتهى ما في البحار. و قال العلامة الطباطبائي في رجاله: نعمان بن محمد بن منصور، قاضي مصر، و قد كان بدو أمره مالكيّا، ثم انتقل إلى مذهب الإماميّة، و صنّف على طريق الشيعة كتبا، منها كتاب دعائم الإسلام، و له فيه و في غيره ردود على فقهاء العامّة، كأبي حنيفة، و مالك، و الشافعي، و غيرهم. و ذكر صاحب تأريخ مصر: عن القاضي نعمان: إنّه كان من العلم و الفقه، و الدين و النبل، على ما لا مزيد عليه. و كتاب الدعائم كتاب حسن جيّد، يصدّق ما قيل فيه، إلّا أنّه لم يرو فيه عمّن بعد الصادق من الأئمة عليهم السلام، خوفا من الخلفاء الإسماعيليّة، حيث كان قاضيا منصوبا من قبلهم بمصر، لكنّه قد أبدى من وراء ستر التقيّة مذهبه، بما لا يخفى على اللبيب‏. و قال العالم المتبحّر الجليل السيّد حسين القزويني، في المبحث الخامس- من كتاب جامع الشرائع- في شرح حال المشايخ، و هو كرسالة لطيفة قال: النعمان بن محمد عالم فاضل، له كتاب دعائم الإسلام. قال في البحار- و ساق بعض ما نقلناه- و قال‏: و أخباره صالحة للتأييد و التأكيد، و لما اشتهر [من‏] الفتوى بين العلماء الثقات و لم يوجد له مستند منسوب إلى الأئمة الأطهار عليهم السلام‏. و قال المحقّق النحرير الكاظمي في المقابس، في ذكر القائلين بعدم نجاسة الماء القليل بالملاقاة: و ذهب إليه من القدماء صاحب دعائم الإسلام، كما يظهر من كلامه في هذا الكتاب- و ساق بعض ما رواه فيه و بيّنه و شرحه- ثمّ قال: و هذا الرجل كما يلوح في كتابه من أفاضل الشيعة، بل الإماميّة، و إن لم يرو في كتابه إلّا عن الصادق و من قبله من الأئمّة عليهم السلام، و قد ظهر للعلّامة المجلسي قدس سره أنّ اسمه أبو حنيفة النعمان بن محمد بن منصور، قاضي مصر، و ذكر بعض ما مرّ. 🆔 @ghaeeni
📚 بررسی اعتبار کتاب دعائم الاسلام (3) 📌 جهت سوم: مذهب قاضی نعمان 🔹 درباره مذهب وی اختلاف است و برخی حتی وی شش را امامی دانسته اند. ذم بر وی دیده نشده ولی مدح وی بسیار است که به آن اشاره شد. وی احادیث تا امام ششم را آورده است ولی متعرض سایر روایات نشده است و اسمی از دیگر ائمه وی نبوده است. به همین دلیل برخی او را شش امامی می دانند. برخی می گویند چون در دولت اسماعیلیه زندگی می کرده از باب تقیه، تنها شش امام را نقل روایت کرده است. حاجی نوری قرائنی ذکر می کند که وی دوازده امامی بوده ولی به دلیل شرایط زمانه از اسماعیلیه تقیه می‌کرده است. قرینه اول: یکی از قرائن مورد اشاره حاجی نور بر دوازده امامی بودن ایشان این است که وی روایتی نقل می کند که مستحب است بعد از هر نماز فریضه ای این دعا را بخوانید و اسم همه ائمه را می آورد: اللهم إنی أتقرب إلیک بمحمد رسولک و نبیک و بوصیه علی و بالائمه من ولده الطاهرین الحسن و الحسین و علی بن الحسین و محمد بن علی و جعفر بن محمد ... تا امام عصر را برمی‌شمارد. قرینه دوم: درباره متعه ایشان قائل به جواز است. قرینه سوم: روایاتی از امام هفتم به بعد نیز نقل کرده است هرچند کم تعداد است. 🔹 با توجه به این قرائن می توان گفت اسماعیلی بودن وی قابل اثبات نیست و احتمالا بنابر تقیه عمل کرده است. در هر صورت بنابر حجیت خبر ثقه، اسماعیلی بودن یا شیعی بودن آن تاثیری ندارد. ما عمل به روایات موثق را ملاک قرار می دهیم. با توجه به آن چه از کلمات علما و نیز بررسی مذهب وی گذشت، مولف از نظر ما موثق است و می توان به روایات وی عمل کرد. 🆔 @ghaeeni
هدایت شده از  استاد محمدی قائینی
❇️ به اطلاع فضلای گرامی می رساند درس خارج و استاد چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود: 📌 : مالکیت فکری 📌 : سیره عقلائیه (بر اساس الفائق فی الاصول) ⏰ چهارشنبه‌ها: ساعت 9 تا 11 🆔 @ghaeeni
مالکیت7.mp3
25.23M
📝 مالکیت فکری 🔰️ جلسه 7 📆 چهارشنبه: 17/9/1400 🆔 @ghaeeni
سیره7.mp3
24.5M
📝 سیره عقلائیه 🔰️ جلسه 7 📆 چهارشنبه: 17/9/1400 🆔 @ghaeeni
🎙 صوت دروس روز شنبه 20/9/1400 🔻